REKLAMA

Cudowne lata Romualda Lipki

Data emisji:
2019-08-25 13:20
Audycja:
Cudowne Lata
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
25:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

cudowne lata w niedzielę magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk przy mikrofonie kłaniam się państwu nie ponownie chciałbym się widać mojego gościa z pan Romuald Lipko dzień dobry dzień dobry ciąg dalszy opowieści o budce Suflera nie dalej jak 2 tygodnie temu gościliśmy pana Tomasza Maliszewskiego w naszym studiu, które opowiedzą historię naszej waszej grupy zdradził co nieco szczegółów, które są związane musi pan przyznać, że ten jubileusz strop chodzić to Rozwiń » jubileuszowa trasa, która nie czeka wszystkich waszych fanów skłania do refleksji przypominania sobie tych szczególnych wydarzeń w życiu grupy bez wątpienia to jest taka wyjątkowa, bo na wszystkim jest powrotem na szary na naszym na rynek, bo to nie tylko nie tylko jubileusz i okrągła data, którą można fetować, ale także fakt tak jest przez 5 lat po takim teoretycznym zakończy zakończenie działalności spółka Suflera nie graliśmy jako, jaką kapela pod nazwą, więc matowych kilka wymiarów, ale podstawowy taki, że wracamy na rynek popu zaś muzykę tak czy z muzyką takich zjazdów na rowerze się nie zapomina do końca życia niezależnie od tego jak długo trwa przerwa to każdy z was zabiera się za swój instrument i potrafi bez wielu prób właściwie odegrać te same role myślę że, że to jest wielce prawdopodobne i możliwe natomiast tak jak w przypadku roweru szczególnie polecam jednak długi trening, żeby nasze kluby na wszelki wypadek przypomnieć sobie podstawowe takie odczucia stabilności zachowań na dla swojego bezpieczeństwa tak tłucze się komuś krzywdę nie stanie, jeżeli któryś z muzyków się pomyli odruchy odruchy są bezwzględne takie jak tutaj mówić, ale dla precyzji cięcia posiedzieć trochę nad tym trzeba posiedzieć każdy z was odegrał szczególną rolę w życiu zespołu, ale w swoim przypadku było także właściwie obsadziły wszystkie najważniejsze jeśli spojrzeć na historię grupy od początku tak do nocy z życia po prawdę, że tak, że tak naprawdę zespół stworzony został przez Krzyśka przeze mnie to wszystko co się potem wszyscy wszystkie osoby, które potem przyszły na własny krótki okres czasu już już były już wyniku prawda angażu do istniejącej formacji co nie znaczy, że nie zrobiły tego zespołu tego co zrobił tego z nich zabierze oczywiście natomiast 2 nasze pomysły na kapele czyli, czyli prawnej istnieje takie archaicznej archaicznego zespołu na 2 Budka Suflera Krzyśka Cugowskiego jako już prawdę o uczniach liceum Ogólnokształcącego im równolegle chłopaka, który miał swoje są kapele jako uczeń liceum muzycznego z kolei tworzyły zaczątek tego tego zespołu Budka Suflera, do którego potem dołączyło tylu muzyków już w formule różnej klucze na dłużej od początku wyobrażaliśmy sobie, że grupa będzie wyglądała w ten właśnie sposób czy ona zmieniała się zmieniała się poprzez to, że zmienia się też świat muzyczny, że rynek oczekiwał czegoś innego że, że trzeba byłoby może odejść od niektórych nurtów po to, by przenieść się świat muzyki bardziej popularnej ja myślę, że to w ogóle żadnego obrażenia nie nie nie mają tutaj pokrycia, dlatego że co ja o tym, wiedziałem no pisałem piosenki swoje pierwsze cieszyliśmy się, że mamy, że mamy perspektywy ich nagrania graliśmy dużo coverów z Krzyśkiem w tej takie jeszcze prawdę przed momentem zaistnienia zespołu Radiowo no i marzyliśmy o wielkiej scenie może dziś sukces nawet trudno było powiedzieć tym sukcesem jest, bo wszyscy wszyscy chcieliby telewizji chcieli być na antenie radiowej no to jest takie no jak nie było internetu w związku z tym prawdę, gdy takim zasięgu światowym w ogóle nie myślał, więc tego każdy też swoje marzenia miał, ale planować cokolwiek, bo to absurdalnie niemądre nie wręcz niemożliwe dlatego, żeby się rzeczywiście kształtował dzień tydzień następny miesiąc byliśmy poddani wszystkiemu co nazywa się rynkiem warunkami rynkowymi one są bardzo różne tak nazywa rynek nie zawsze jest mniej znaczy słowo pieniądz jednocześnie, ale rynek to jest np. dziennikarz, który jest dobry stacji radiowej, który lubić albo czy nie lubi lubi taką muzykę nie lubi dzisiaj dzisiaj tak to funkcjonuje także często, że marzenia są często zwichnięte przez prywatny gust takiego silnego promotora, który mówi ja tego lansował nie będą mniejsze to nie podoba nie mają w ogóle oczywiście żadnego żadnych zachęt Maciej było, gdyby spróbował to wylansować u nas było podobnie były były były tylko państwowe Radia były państwowe programy telewizyjne wyżej określeni ludzie by myśmy byli określony profili od wizualnego począwszy skończywszy na tekstowy prawda na muzycznym zbuntowanym odmiennymi innym od tego, który proponowały tradycyjnie istniejące wówczas polskie zespoły tak jak czerwone gitary Niebiesko-Czarni, czyli tym taki rynek łagodnej muzyki rozrywkowej bardzo piękny zresztą skądinąd nie, ale taki łagodny nagle Budka Suflera także trudno było pytanie twoje właściwie takiego nie było możliwości nawet przewidzenia co się może z nami wydarzenie to rzeczywiście się stało dyrektora rozpędziła miała takie odcienie, że i taką mnogość odcieni i była tak kolorowa różnorodna, że zaskakiwała dnia na dzień, ale także nie tylko pozytywy ami, ale ogłosił kłopotów zaskakiwała idącymi wyzwaniami dla nas to jest chyba warte opowiedzenia, że tak jak myśli np. w tym moją oczywiście zdanie nie do końca unieśli ciężar drugiej płyty niezależnie od tego co sądzą fani którzy, ale ktoś, kto to, kto to opiniuje, ale w moim wyobrażeniu druga płyta budki Suflera już była polityka, która była zagrana nagrana w pewnej takiej i przychodzi w pewnym strachu czy nawiążemy do sukcesu pierwszej płyty czy wytrzymamy to obciążenie naprężenia i t d . tak dalej także to jest nie do przewidzenia kariera Otóż artyści muzycy, z którymi rozmawiam bardzo często podkreślają te te przypadkowości, jaka dziś spływa na nas działa, które wcale na początku działami nie są przynajmniej ich mniemaniu zaś przypadku też tak było, że bilans wykreowali jakiś utwór tak w warstwie muzycznej tekstowej w ogóle nie wiązaliśmy z nim większych nadzieje mimo to stał się przebojem w tej pierwszej bójce chyba nie, bo pierwsze co byśmy nagrywali rzeczy, których wiedzieliśmy, że my nagrywamy o to, żeby powiedzieć coś mu opuścić wielkiej góry, żeby zaśpiewać piękny tekst Adama Sikorskiego w świadomości co w tych testach jest warte jak jako, jakie one niosą przekaz to czy to będzie to nawet nie miało w zamierzeniu być muzyką popularną codzienną w związku z tym takie zaskoczenie jak mówisz po widzi pani porozumień ewentualne plany w zakładaniu nie mogło się specjalnie znaczyć natomiast oczywiście zaskoczył nas nie mnie przynajmniej skosił rozmiar popularności pewnych rzeczy, kiedy nagrywaliśmy cień wielkiej góry wiedzieliśmy też wielki kawałek będzie bardzo popularny skala jego jak gdyby odbieranie jako pewnego rodzaju przeboju będzie bardzo zaskoczyła, że takie prawa sam możesz wybierać los, że takie powiedzenie stanie się takim społecznym powiedzeniem wydaną właśnie do kanonu języka dziś przy przeszło mieczy, że ponoć przejść po burzy spokój stanie się z serii wręcz nowym Mono jest takim funkcjonuje swoim życiem i właściwie, gdyby ktoś powiedział w obszarze polskojęzycznym te słowa wypowie to są jak magia prawda od razu się Jaros określoną sytuacją z zespołem Budka Suflera z głosem Krzysztofa ze śpiewem dziewczyn śpiewających ten temat i t d . no i zawartość tekstową brzmieniowo na mentalną tego jego także te rozmiary jak losy poszczególnych utworów potoczyły się chyba też nie nie nie do nie do przewidzenia dopiero kiedy się wsiada z zamiarem napisania takiego utworu bezpretensjonalnego w ogóle nie ma w sobie cech załóżmy, że jakiś cel taki, żeby im jakoś nazbierać głębszą myśl no choćby nie będą nagrali już taki utwór bardzo bardzo mało znany mało popularne, ale fajny kawałek solo się Azja wygrał skądinąd jakieś tam premier kiedyś, których premiery w Opolu niczego nie zna, ale utwór, który był wpisany na Opole tam w takim sensie nie miał i jego spełniło rolę w dacie miał cechy przebojowość miał cechy i takiego wart jego przyszłe przyswaja przyswajania ona tu i teraz bawimy się z tym utworem do historii nie przeszedł niczym nie zaskoczył, ale też nie miał bardzo trudno w przypadku budki Suflera skazać 1 lidera zespołu mówi to z perspektywy widza drugim takim zespołem, jeżeli bank, gdzie ta odpowiedzialność za zabicie frontmanem rozkłada się na na duet Borysewicz Panasewicz waszym przypadku 3 wokalistów do tego śpiewające zwami Urszula też Izabela Trojanowska to wszystko powoduje, że Budka Suflera jest bardzo nie nie do wymiarowi do tego tak potężne muzyczne osobowości jak Romuald Lipko jak Tomasz Maliszewski tak dalej można wymieniać każdego z członków waszego zespołu tutaj trudno wskazać, że tak to jest nasz lider jemu żółta koszulka reszta na niego pracuje nie zgodzić z tym liderem jest absolutnie ja, dlatego że wokaliści są fragmentami właśnie tutaj dochodzimy do miejsca, w którym warto wyjaśnić różnice między rozważą liderami są to tutaj nie ma żadnego znaczenia dlatego twórca muzyki jest liderem zespołu bez muzyki nie ma nie ma pożywki dla najlepszych głosów dla dla nas po prostu nie ma no i są wokaliści są artyści, którzy mają fantastyczne warunki estradowe i nie mają po prostu repertuaru i właściwej kariery kończą się na tym zawsze ten, kto pisał muzykę to był rzeczywistym twórcą popsuł zespołu, a zmiany wokalistów pokazywały tylko, że przychodzą ludzie, którzy właśnie wchodzi w materii muzyki stworzonej przez tego człowieka oczywiście z ich udziałem, bo to nie jest taka muzyka nie powstaje każdy z nich aranżujemy czy każdy z nich wnosi swoją swój udział w dźwięk to zagranie i t d . gdy natomiast bez napisania zresztą to są trochę inne czasy mówimy o sytuacji, w której ja np. siedziałem przejmują sobie, ale pora roku albo jest, aby żaden wiążący jest nieznany, bo to właściwie nikt tego nie mówi to za za mnie, więc to jak gdyby jak próbuje czasami już rzeczywiście uściślić, żeby moja wnuczka wiedziała co robił od starych płytach było napisane kierownictwo muzyczne aranżacje Romuald Lipko i pod tym podpisywali wszyscy, którzy by potem poszedł reali, czyli oni zgadzali na to, żeby przyznać rację taką, że większe dźwięku na tej płycie zagranych jest mojego autorstwa nie tylko to co śpiewa wokalista wykluczała warsztaty muzyczne także, czyli że ERIF ta rada rada ta rada to Lipko wymyślił ani gitarzysta i t d. tak dalej na tym rzecz polega, że wielcy twórcy wielkiej kapela się nie mogli dogadać co do tego, bo każdy chciał właśnie to tu objąć funkcję, ale ktoś był pierwszy tak większość tak w Beatlesach i t d . tak dalej piosenka to nie jest tylko co śpiewa wokalista piosenka to jest cały tył także jest mówi tych milionów dźwięku wydanie przez różnych ludzi oczywiście to co mówi w ogóle daleki od tego, żeby powiedzieć, że wszyscy zagrali to co ja powiedziałem nie to bzdury tylko ja grałem z ludźmi, którzy się zmieniali, ale stają w tym zajmie PiS przychodzili ludzie i trzeba było im powiedzieć, że Budka nie zmieniła całkowicie się im powiedzieć panowie się w Realu Madryt g Real Madryt a jaki jest Real Madryt, które z gwarancją tego, że się w Realu Madryt Lipko z gwarancją tego jesteśmy Realu Madryt i na tym polega, że to, a Ronaldo był nie ma Real gra dalej i t d. i t d . na tym polega różnica między liderem muzycznym być jak gdyby takim ojcem muzycznym twórcy repertuaru brzmienia zespołu, a frontmanem afront to jest człowiek, który po prostu taką rzeczywiście w przypadku Krzysztofa Cugowskiego myśli wiele wspólnie muzyki razem zrobili tak dalej w tym znaczeniu on się jak najbardziej nadawał do sytuacji takiej, że miał duży wpły w na to co my gramy jak my gramy jak to brzmi tak dalej na wszy każdy pomysł muzyczny wychodzi ode mnie ewentualnie był kontynuowany rozwijany przy współpracy z książki pozostałymi kolegami nie ma nigdzie napisane współpraca takiej codziennej współpracy mówią o tym, dlatego, że nie ma demokracji w muzyce zachwyty wracamy do naszej rozmowy Romuald Lipko z moim państwo właśnie to są cudowne lata w niedzielnym magazynie Radia TOK FM cudowne lata cudowne lata w niedzielę magazynie Radia TOK FM Romuald Lipko jest z nami koniec ponownie dzień dobry witam serdecznie ponownie rozmowę budce Suflera jej początkach, a także bardzo istotne fundamentalnej sprawie dla istoty funkcjonowania zespołu nie ma w muzyce demokracji w tym skończyliśmy zespole znaczy muzycy może być natomiast w zespole nie ma nie powinny być demokracji zespół jest demokratycznym rozpada, który próbuje wprowadzić demokracji twierdzi, że jest się rozpada, bo podstawowe ludzkie cechy, jeżeli chodzi o taki, by jak jak np. właśnie zespół muzyczny wywołują lasu na najbardziej niebezpieczny cechy ludzkie ambicje indywidualności tak dalej tak dalej, gdyż za zderzają się, że jeśli mówimy na to, że nie zderzamy się, że 1 prowadzi i jemu jednak powierzamy taką podstawową rolę przywódcy takiego przewodnika tak powiedział przewodnik to to nie przetrwa taka grupa jak się kieruje zespołem muzycznym, w którym każdy ma określone ambicje każdy ma swoje cele każdy z charyzmatyczną osobowością bo, trzymając się tej analogii sportowej trochę jest także bywają trenerzy, którzy wolą mniej utalentowanego, ale za to takiego, który nie robi wbre w grupie pod względem charakterologicznym w zespole muzycznym na co się wpier w zwraca uwagę może to jest o tyle łatwiejsze, że my całą sytuację próbujemy raczy robimy nagrania robiły próby prawda nie wychodziły tak jak tutaj mowa o sporcie mówi wychodzimy na boisko już jest tam już nic nie zrobił, jeżeli ktoś gra indywidualnie dobrać indywidualnie po meczu wolnego tylko chrzanić n p . gdy muzyka, która powstaje powstaje w wyniku wielu godzin prób czasu poświęconego na to, żeby to mówić sprawdzić jak to się grać wspólnie ktoś jak to brzmi tak dalej, więc jest czas na to, żeby się do 30 czas na to, żeby tryby zazębiały, żeby było takie smarowanie i właśnie ludzkich wzajemnych relacji wykształcić smarowanie, bo było miękkie, żeby się ludzie przyzwyczaili do tego, że tak jak jak mówimy, że akceptujemy coś co byśmy zrobili na próbie i to status quo, które zobowiązuje, że nie ma nagle to ja zagram zupełnie inaczej, bo teraz przyszedł zupełnie innego do głowy oczywiście można w piosence podczas koncertowego wykonania Live takiego czy innego można zmienić w potrzebie pewne rzeczy drobne można na tym polega wielka czasami zespołu, że każdy kąt jest trochę inny, bo ktoś tam zagrał jakiś fajny zagrywki nowe, bo też pan jakiś fajny pomysł, ale wpadł na jakieś drobne fajny pomysł, ale musi realizować pod stół program tego pojazdu, który jedzie, czyli musi musi zagrać to co na płycie, bo widz słuchacz przyszedł na to by posłuchać np. utworów, które są nagrania płyty i takie te utwory zna, a mówienie o tym, zostały wykonane jeszcze lepiej niż na płycie jest takim dla mnie bardzo ryzykowną rzecz, dlatego że Niechciał willi na świetny wylansowane utwory muzykę wielkiego artysty to chyba już zapowiada, że robi nowe nową odsłonę swojej muzyki, że przerażało, że zrobił prawda nowe brzmienie zrobiły remiksy i tak daje to zupełnie innego dobra idziemy na przegraną sytuację na na na przemalowany Golis natomiast jak mieście, żeby je wtedy Bitelsów było wykonane inaczej, że jest na kiedy przychodzę tego od wyjątkowości waszej grupy potwierdza to też ten fakt zebrania wszystkich 3 wokalistów i śpiewania utworu piąty bieg, bo to jako dla widza słuchacza fana waszej grupy było dość ujmując rzadko zdarza się, by mimo różnic czasowych, w których poszczególni wokaliści występowali zdołali się zebrać i współpracować wciąż tak to jest wynik mimo wszystko to pewnie dobrej pamięci każdego z tych ludzi już o czasie, kiedy z budką współpracował akurat mówi w tej sytuacji takiej, która towarzyszy chyba jest pięciolecie, kiedy ten utwór został napisany dwudziestopięciolecie chyba budki czy nawet w 2 nie na dwudziestolecie je dobrze pamiętam w każdym razie to wtedy był z nami Felek czyny jak gdyby działalności takiej siły i koncertowej Romuald Czystaw świętej pamięci też był osiągalny no i wszyscy się z hali zagraliśmy jako wspólną trasę wspólnie fetowali nasze kolejny jubileusz no miło, że faceci słowo o siebie staną się uśmiecha się policji ręce na ramionach i zaśpiewać razem jak ta trasa obecna jubileuszowa będzie wyglądać ugramy to rozpoczynamy takiej takiego wyraźnego uderzenia, bo gramy 7 największych obiektów halowych w Polsce z iluś tam co prawda, który w, które i istnieją, bo gramy, Ergo Areny Kraków gramy Torwar warszawski gramy Spodek katowicki gramy, ale Poznań g rynek jest, więc potężne adresy, że tak powiem i etosu koncerty, które czasowo bardzo taki obszerny bardzo długie ponad 2 około 2 ,5 godziny będą trwały, pokazując rzeczywiście wszelkie zakątki naszej kariery wszystkich pod pokazać nie da, ale naprawdę odnosimy się tej trasie i w tym graniu do wielu bardzo takich ciekawych zdarzeń muzycznych, które nie towarzyszyły nam na co dzień w tej karierze takiej formalnie przerwane przez 5 lat temu teraz jest pora NATO uznaliśmy, że spora na to miejsce, żeby po zaśpiewać kilka nieznanych utworów płyty ostatni grosz dać one były wtedy bardzo znane dane przez wiele nieznany no i sito to, że jest jakąś taką szczególną wyróżniającą cechą te koncerty będą tak bardzo obszerne, że będą pokazały bardzo duży zakres muzyki, dlaczego w ogóle zdecydowaliście się przed kilkoma laty, że Budka Suflera przestaję grać to jest to jest taka ciekawa sytuacja, bo to właściwie tu się tu dochodzimy do pewnej takiej strefy konfliktu prawda solista reszta zespołu skąpi interesów takich polegający na tym, że jak się są lista tak jak Krzysztof Cugowski szperając w budce Suflera wychodzi gdziekolwiek i idealnie na scenę opowiada z WSW, że będzie grał śpiewał to wszyscy wiedzą oczekują i mają rację najczęściej nie mylą, że będzie śpiewał to co znają, czyli jest w jego wykonaniu znają muzyka budki Suflera i to pozwala takiemu soliście na indywidualne konsultowanie prawda zespół bez listy jest do Rosji no bezbronny, bo swoje stworzył muzykę rano byliśmy razem, a nagle ten sobie sama indywidualne plany Krzysztof Cugowski oraz indywidualne plany, które powoli powoli realizował doprowadzenia do indywidualnej swojej obecności rynkowej i w efekcie tego było 1 kroku było zamknięcie działalności wyciszenia działalności dlatego zespół dlatego, że to przy powstawaniu teraz z tego projektu nie mówi powrotu, ale reaktywacji budki tak dalej powstały tam prasa mówi o pewnych niesnaski w pewnych takich wątpliwościach także Krzysztofa i t d. te wątpliwości co z palca wyssane mamy prawo grać pod nazwą Budka Suflera i prezentować muzykę budki Suflera muszę zapytać jeszcze 1 rzecz, która miała miejsce w latach sześćdziesiątych był bardzo ujmujące opowiedział o o pewnej płycie pewnej paczce i włosach, które Romuald Lipko za wszelką cenę chciał mieć zobaczywszy jak pewien muzyk z Zachodu wygląda Romuald Lipko ponoć chodziło od fryzjera do fryzjera, żeby zrobili taką samą fryzurę nota też rozmawiają o tym, także tym programem przyznam, że nagranie wywiadu ta takie marzenia mówił, że nie chciał się chciałem się do upodobnić się to takie było bardziej związane pewnie moje trochę takim przekonaniem, że możemy wtedy takie głosy pomogły mi zrobisz karierę w Polsce etno, a muzycznie, jakim jest inspiracja na początku swej drodze kocham wiele gatunków muzyki nie będę mówił klasyfikować ich tych wymieniał nazwisk, bo to, bo to niema żadnego sensu z tego taka masa jestem takim odbiorcą normalnie muzyki z całego świata nie jestem fanem jakieś muzyki folk jestem po prostu fanem muzyki rockowej kapeli Angel anglosaskich amerykańskich, czego życzyć budce Suflera na kolejne lata ja wiem spokoju tego naszym zadaniem jest po prostu życie z naszą muzyką granie dla wielu ludzi, którzy oczekują koncertów spojrzymy na to jak i obszerne i taki bogaty kalendarz propozycji koncertowych, a fanów muzyki to warto też pomyśleć o tym, że dobrze, że to znajdziemy w tym kalendarzu i że będzie można posłuchać na żywo także dziękuję bardzo Romuald Lipko gościem cudownych lat niedzielne magazyny Radia TOK FM dzięki serdeczne w związku z wizytą naszego gościa mamy dla państwa, a także zaproszenia na zbliżającą się trasę koncertową grupy Budka Suflera jeśli chcą państwo zdobyć takie zaproszenie na koncert proszę pisać do nas na adres dla was małpa to kropkę FM dla was łopatą kropkę FM oprócz pojedynczych wejściówek mamy także dla was coś specjalnego mianowicie dzień spędzony zespołem od momentu prób aż po wyjście na scenę możliwość zdobycia autografu jeszcze raz powtórzę dla was łopatą kropkę FM teraz informacje naszego Radia po nich rozmowy z ciekawym człowiekiem dr Marcin Warda szkół Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CUDOWNE LATA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!