REKLAMA

Komisja antypedofilska: Elementarz prawa przejechany walcem

Połączenie
Data emisji:
2019-08-26 14:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
10:20 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie czternasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studiu Marcin wolny z Helsińskiej fundacji praw człowieka dzień dobry czy dobre będziemy mówić o procedowanym projekcie ustawy o Państwowej komisji ds. wyjaśnienia przypadków czynności skierowanych przeciwko wolności seksualnej i obyczajowości konkretnie chodzi o tzw. małoletnich poniżej piętnastego roku życia ta komisja strasznie się długa nazwa ten projekt ma właściwie tworzyć coś co jak rozumiem będzie Rozwiń » wyrok wyręczał prokuratora sąd poniekąd trochę tak trochę nie, bo komisja będzie miała szereg zadań podstawowym zadaniem będzie przekazywanie zgłoszeń do prokuratury jeśli prokuratura odmówi wszczęcia było może postępowanie w tej sprawie to skieruje sprawę ponownie do komisji komisja prowadzi postępowanie wyjaśniające, które będzie mogło zakończyć się wpisem osoby figurujące w aktach prokuratorskich do rejestru pedofili natomiast w tych postępowaniach, gdzie nie odmówi prokuratura albo sąd albo wstrzymanie postępowania będzie kontynuował oskarżenie komisja będzie Quazi nadzorca będzie miał wgląd do materiałów postępowania przygotowawczego będzie mogła adresować, jakie zalecenia do prokuratorów przełożonych, a w postępowaniu sądowym reprezentować pokrzywdzonego w charakterze oskarżyciela posiłkowego za jego zgodą wydaje się, że tutaj jest tzw. Wola, a nawet można chodzić brzydko parcie na to, żeby uchwalić tą przyjętą ustawę jeszcze przed wyborami czy, żeby jeszcze ten parlament to komisja niejako stworzył wydają się tak rzymskiego przed wakacjami projekt powstał w lipcu teraz mamy końcówkę sierpnia drugie czytanie, więc myślę, że wrześniowym posiedzeniu Sejmu Sejm będzie okazja do tego, żeby uchwalić to jeszcze przed wyborami, ale Helsińska Fundacja praw człowieka swoich swoją opinię twierdzi, że ten projekt nie daje nadziei tutaj cytat na wnikliwe zbadanie przez komisję przypadków wykorzystania seksualnego rzecz niestety jest tak, że ten projekt to odbieramy krytycznymi może generalnie też niewolnikami tego, aby powstała instytucja mająca na celu wyjaśnienie tych przypadków uważnie już ta sprawa jest na tyle bulwersująca na tyle owiana rąbkiem tajemnicy, że potrzeba jest tutaj dodatkowych działań, zwłaszcza że w kwestii np. zawiadomienia o popełnieniu takiego czynu na na niekorzyść małoletniego nad 2017 roku to było to nie było przestępstwo i IT tego typu działanie nie było karane żaden sposób przez państwo dobrze było zobaczyć jak to funkcjonowało przed zmianą prawa, jakie rozwiązania sprzyjały temu, aby tego rodzaju przestępstwa tuszować wyciągać z tego wnioski na przyszłość komisja niestety takiej nadziei nie daje dlaczego, ponieważ z tej puli postępowań, które będzie zajmowała postępowań wyjaśniających w wyrzucano wszystkie postępowania, które skończyły się prawomocnym wyrokiem one nie będą badane przez przez komisję, a przecież tam jest potwierdzenie przez państwo, że doszło do molestowania seksualnego dziecka sąd nie musiały do tej pory prokuratura wyjaśni z tego zagadnienia i komisja zostaje pozbawiona możliwości pogłębiania ich ustaleń budowania rekomendacji na przyszły Cetera, dlaczego powinna pogłębiać ustala jak to powinno się odbywać włości na jak rozumiem moglibyśmy wzywać osoby odpowiedzialne w danej instytucji tutaj nie mówi tylko o kościele, ale możemy mówić spokojnie szerzej pytać, dlaczego nie zawiadomił o przestępstwie czy była jakaś polityka wewnętrzna tego to było bardzo dobre też pod kątem oferty, aby one zostały wysłuchane i aby dać im argumenty w postępowaniach cywilnych o odszkodowanie zadośćuczynienie za niezgłoszenie danego przypadku do prokuratury mimo społecznego obowiązku tego zrobić zrobienia co właściwie na tzw. chłopski rozum ta komisja ma robić ma brać te postępowania, w których doszło do przedawnienia karalności robić sobie kwas proces karny na ograniczonym materiale dowodowym z ograniczonymi gwarancjami i wpisywać taką osobę do rejestru przestępców seksualnych, przyjmując konkretnie wskazywać to jest przestępca seksualny i tam nie ma dostatecznych gwarancji do takiego działania przełamujemy domniemania niewinności, które zgodnie z art. 32 ust. 3 konstytucji może być sama tylko przez orzeczenie sądu prawo do odwołania jest hipotetyczne, bo będzie rozpatrywał sąd cywilny w ramach postępowania o ochronę dóbr osobistych, a więc komisja będzie musiała wykazać tylko działam legalnie to nie jest trudne, bo to w tej ustawie właściwie nie ma przesłanek dokonania wpisu z naruszeniem poza tym taki odsetek lex retro non agit wskazana w, czyli zakaz zakaz karania wstecz i zakaz karania bez podstawy prawnej w sytuacji, w której ktoś popełnił czyn zabroniony przed wejściem w życie tej ustawy jest później wpisane do rejestru sprawców o charakterze seksualnym dokonuje się represjami tak to państwo stosuje środek represyjny tymczasem w chwili popełnienia przez niego czynu nie było do tego podstawy prawa nie możemy tak zrobić to jest elementarz państwa prawa niestety mamy elementarz tutaj jest przejechany walcem w tej ustawy, więc obawiam się, że intencje szczyt ta, ale skutek bardzo bardzo złe to nie jest tak, że trochę nam po raz kolejny dowód na to jak Polska jako państwo ma trudność właśnie z przestępstwami o charakterze seksualnym tak samo było ośrodkiem w Gostyninie dochodzi oczyści to coś trochę innego, ale tworzenie takich szczególnych specjalnych rozwiązań prawnych, które właśnie nie mieszczą się system to jest cecha charakterystyczna populizmu penalnego wybieramy grupę, która jest na cenzurowanym teraz po części, która absolutnie nie budzi sympatii, której z pra w w ramach, której oprawa jej upomną się tylko nieliczni i cały aparat państwa staramy się na to grupa skupić, żeby zrobić jak najgorzej, że w ogóle nie, szanując praw człowieka tych osób, a przecież każdy ma prawo do godności każdy ma prawo do sprawiedliwego rozpoznania jego sprawę po drugie, jeśli zwrócimy sobie uwagę na praktykę innych państ w w tym obszarze przecież Polska nie jest pierwszym państwem, które chce powołać taką komisję to tam żadna z tych komisji nie ma kompetencji do tego, aby zastępować sąd nie mówiąc nie mówić to jest pedofil jego życie na listę tamte komisji zostały powołane po to, aby wyjaśnić jak do tego doszło, że przez lata ofiary pedofili nie znajdowały oparcia w państwie instytucje odpowiedzialne za ich wychowanie edukację życie religijne tuszowały przypadki pedofilii, gdybyśmy w tym wymiarze te zadania komisji ujęli myślę, że nie byłoby żadnego problemu chcielibyśmy poznać skalę tego zjawiska chcielibyśmy zobaczyć, jakie były jego przyczyn tak, aby unikać tego w przyszłości tymczasem tutaj żyć musieliśmy dołożyć jako państwo coś od siebie i zagrał ten populizm penalny powodujące te środki są no drastyczna czy właściwie można powiedzieć, że postawiliśmy tę koncepcję na głowie, czyli nie tylko nie mamy czegoś co mówiłoby o tym w jaki sposób usprawnić poprawić system, który być może nie działa, jeżeli są próby zgłoszenia tego rodzaju przez te zdecydowanie, bo wyjmujemy nie reagują, bo wyjmujemy z tej kompetencji z zakresu prac komisji wszystkie postępowania, w których było prawomocne skazanie i te postępowania, w których nie ustalono sprawcy, w których odmówiono wszczęcia, bo nie było wniosku, czyli pozbawiamy tak naprawdę komisji pewnej puli spraw, na których one mogą był pan budować ustalenia ważne z punktu widzenia ochrony przyszłych ofiar czy będzie można sądzić, że ta instytucja będzie w zasadzie mogła bez prawnie niejako niepewni czy można jeszcze tak użyć takiego zwrotu w Polsce to efekt cena będzie mogła po prostu w pewnym sensie szkalować podejrzanych no to tego się to sprowadza generalnie wpis do rejestru dokonany na podstawie tego co jest w aktach prokuratorskich tylko po wysłuchaniu potencjalnej ofiary potencjalnego sprawcę to jest minimum co musi zrobić komisja tak całe postępowanie dowodowe się do tego sprowadza nie ma w ogóle tam przestrzeni na jakieś wątpliwości na działanie takich zasad jak rozstrzygania wątpliwości na korzyść od osoby obwinionej podejrzanej co powoduje, że to pewnie będziemy z czasem musieli zapłacić odszkodowania temu zawodnicy są one pójdą jak znam życie Europejski Trybunał praw człowieka i powiedzą nie zapewniono mi prawo do efektywnego sądu narusza moje prawo do prywatności żaden sąd Mińska zostałem uznany przez państwo polskie za pedofila, ale powiedział pan, że te osoby będą mogły przed sądem cywilnym dochodzić sprawiedliwości wtedy zrozumiałem ten ich zapis będzie w sumie będzie się stosowało przepisy o ochronie dóbr osobistych ona w pozwalają osobie, która naruszyła dobra osobiste drugiej osoby uwolnić od tego zarzutu jeśli wykaże ona swoją to, że legalność działania jeśli wykaże takiej komisji nie będzie miała z tym problemem, bo przecież mała ustawa ma tutaj kompetencje do wpisania więc, jaki problem no co to jest za kontrolę sądową ten sąd co będzie mógł badać nie bardzo jestem przestrzeń do tego, żeby efektywnie kontrolować sam wpis, ale rozumiem, że będzie mógł ten wpis usunął tak to będzie, jakby ta szansa dla tych osób, kto tak, ale stosowanie stosowanie ochrony dóbr osobistych bardzo Zająca, a ten ta sytuacja i powoduje, że ta decyzja sądu będzie musiał nagimnastykować moim zdaniem dziękuję bardzo Marcin wolny z Helsińskiej fundacji praw człowieka był ze mną w studiu 1417 za chwilę informacji o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA