REKLAMA

Czy Facebook będzie bezpieczniejszy dzięki nowemu narzędziu?

Połączenie
Data emisji:
2019-08-28 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
29:32 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie trzynasta 5 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studiu dr Dominik Batorski adiunkt w istocie interdyscyplinarnym centrum modelowania matematycznego komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry czynnym będziemy mówić o wieści, która już od jakiegoś czasu krążyła, bo to narzędzie jest właśnie dość spóźnione miał być parę miesięcy temu uruchomione Facebook ma pozwolić użytkownikom kasować informacje, które z nich zbierał krzyż może Rozwiń » spróbujemy najpierw opowiedzieć o tym jak to z Facebookiem było, jeżeli popatrzeć na w ogóle wgląd użytkowników w ten system to co o nich zbiera na ile mogli w ogóle odzyskiwać to co tam sami wstawili to można, by na pewnym kontinuum czasowym opisywać prawda, że Facebook to w samym początku lat za listę albo był systemem właśnie zupełnie zamkniętym wpadaliśmy tam dane nic, ale nie dawał z nimi zrobić tak myślę zresztą, że to jest efekt tego, że w stanach Zjednoczonych regulacje dotyczące prywatności są zupełnie inne tak naprawdę w ogóle pojęcie prywatności w prawie jako takim nie funkcjonuje i na co do zasady właścicielem danych jest ten, kto to dane zebrał zupełnie inny system funkcjonuje w Europie, gdzie jednak właścicielem danych jest osoba, której dane dotyczą one Facebook rozwijają tak jak większość serwisów, rozwijając się najpierw w stanach no to podejście miał trochę inna, ale już ładnych kilka lat temu zaczęło się takie pewne ruchy w kierunku tz w transparencji przejrzystości serwisów i właśnie niektóre większe serwisy umożliwiają użytkownikom zabranie swoich danych to znaczy użytkownik może ściągnąć takich wykopie danych kopie n p . tego co w danym serwisie publikował no ale jakby tak bliżej się temu przyjrzeć to wcale nie wszystkie dane, które nas dotyczą takich danych są zawarte w natomiast już już czuć od kilku lat zarówno Facebook jak Google takie możliwości oferują dają albo możliwość ciągnięcia albo też możliwość przeglądania w jaki sposób właśnie naszych da i tak n p . Google możemy przejrzeć czy mam telefon z Androidem używamy włączone lokalizacji to gdzie przebywaliśmy w różnych miejscach całą naszą historię bycia w różnych miejscach z telefonem to jest taki właśnie nowy standard pewnego rodzaju natomiast nie było jednak dotychczasową takiej możliwości, żeby to co Facebook zebrał wykasować no to czy do pewnego stopnia, skąd można było wykasować z kontem no i druga możliwość, której jeszcze nie powiedzieliśmy Facebook też już ponad chyba 2 lata temu udostępnił możliwość ustawienia tzw. preferencji dotyczących reklam jest w właśnie sekcji ustawień niezbyt łatwe do znalezienia, ale właśnie cała sekcja dotycząca preferencji reklam i tam można znaleźć informacje o tym, do jakich zainteresowań Facebook nas przepisał Facebook używa ponad 5000 różnych zainteresowań każdemu użytkownikowi przypisuje na podstawie aktywności tego co w tym serwisie albo w innych miejscach, do których Facebook ma dostęp pobiliśmy co pisaliśmy przepisuje zainteresowania tutaj mamy zainteresowanie przed meczem sportem tutaj jakąś, jakimi się rodzajem informacji jakąś firmą jakąś marką tych tych zainteresowań jest bardzo dużo my w preferencjach reklamowych użytkownicy mogą to sprawdzić mogą wyświetlić każda z tych zainteresowań i co więcej od bardzo dawna mają możliwość też kasowania tego uznać można to zainteresowanie nie tylko przejrzeć można je też wyłączyć są tam też informacje o tym, n p . którzy reklamodawcy gdzieś nas polecamy przecięli np. wygrali nasze dane do Facebooka to często robią firmy, którą zostawiamy nasze adresy mailowe nasze numery telefonów wygrywają te nasze dane do Facebooka i mogą do takiej bazy użytkowników albo do osób podobnych do tak wyselekcjonowanej grupy kierować swoje komunikaty reklamowe podobnie działają tzw. piksele facebookowe to jest taka technologia używana stronach internetowych po prostu dowodów na dowolnej stronie internetowej możemy zamieścić tzw. Pixel Facebooka i on pozwala zidentyfikować, że tutaj na stronę wszedł w użytkownik Facebooka Facebook wie, że to jest to użytkownik później możemy kierować mączki reklama do tej konkretnej grupy osób, które odwiedziła tą konkretną stronę na tej zasadzie działa tzw. marketing reklam wchodzimy do sklepu internetowego oglądamy jakiś produkt chwilę później na Facebooku widzimy reklamy tego konkretnego produktu ze sklepu internetowego, w którym przed chwilą byliśmy i te informacje były już wcześniej właśnie w tych preferencjach reklam dostępne można było je wyłączyć, więc użytkownicy do pewnego stopnia mieli nad tym kontrolę natomiast są to przede wszystkim był jednak to informacje o zainteresowaniach informacje, które są wydobywane z danych, które są takie były na na podstawie aktywności użytkownika w ramach Facebooka to co Facebook udostępnia w tej chwili to są właśnie historia i dane dotyczące aktywności użytkowników poza Facebookiem, ponieważ mogłoby się wydawać, że Facebook zbiera tylko dane tego co robimy w ramach jego serwisów Facebook messengera Instagrama natomiast wcale tak nie jest tak naprawdę każda strona internetowa, na której są wtyczki Facebooka czy strona, która umożliwia logowanie do Facebooka strona, która umożliwia polubień jakiś treści, żeby od razu udostępnić na Facebooku zawiera skrypt te Facebooka i my jako użytkownicy jesteśmy na tych stronach identyfikować plus jeszcze te wszystkie udogodnienia tzw. polegające na tym, że logujemy się gdzieś kontem Facebooka walczyli korzystamy z innego serwisu nie musimy tam wprowadzać wszystkich swoich danych tylko mówimy zaloguj się przez Facebook i trasie, ale w ten sposób Facebook dostali informację o tym, jaką stronę odwiedziliśmy, kiedy to zrobiliśmy im, a można będzie dużą część naszej historii korzystania z internetu i może to dana wykorzystywać te narzędzia, która teraz są udostępniane w tej chwili na razie w Hiszpanii Irlandii i Korei Południowej natomiast niedługo również u nas no to są to są to to są narzędzia, które pozwalają właśnie użytkownikowi zobaczyć sam taką swoją historię korzystania z internatu z różnych stron internetowych, gdzie Facebook nas zobaczył, kiedy i też jest aplikacji mobilnych, ponieważ część aplikacji mobilnych jest z tą analitykom facebookową powiązana jest wtedy też Facebook zbiera informacje o tym, że korzystamy z tych konkretnych aplikacji mobilnych tak stąd np. historia kobiet, które sobie instalował aplikację do monitorowania ciąży i od razu się związane z tym reklamy zaczęły pojawiać na Facebooku no to jest to są po prostu informacje, które jak ze wzywany jest musiały zainstalować była przecież wielka historia z 1 badaczka, która próbowała ukryć swoją ciążę przed rozmaitymi internetowymi reklamodawcami jak zresztą prawo prawie niemożliwe ona przez chwilę korzystali z czegoś co się nazywa sieć tor, ale potem twierdziła, że jednak woli, żeby namierzyli reklamodawcy niż służby specjalne okazał się naprawdę bardzo trudną sytuację, kiedy korzystamy z e-commerce jest rozmaitych po prostu ofert, które mamy dzięki internetowi bardzo trudno ukryć pewne fakty Thomas tak to, dlatego że nie wszystkie te informacje są już dziś wyciągane wprost, ale część z nich jest taki, by wywnioskować zwana na podstawie naszych aktywności tak to znaczy zainteresowanie jakimiś tematami jakąś grupą produktów może być wskaźnikiem właśnie chociażby bycia w ciąży czy czy czy innych rzeczy bacznie choremu dokładnie, więc zależy więc, więc tutaj te te informacje, które są zawnioskował one z tych danych to jest jeszcze dodatkowa dodatkowa przestrzeń w tej chwili Facebook udostępnia informacje daje też możliwość opłacamy skasowania ich to znaczy może nie tyle skasowania one faktycznie nie są kasowane natomiast odłączenia ich od profilu użytkownika no i to już w maju zeszłego roku Marek za każdy, kto obiecywał, że będzie to możliwość, że użytkownicy dostaną kontrolę nad danymi no i teoretycznie to jest ten moment, kiedy się w postaci tego narzędzia, gdzie dodały teoretycznie czy dodam teoretycznie, bo ja mam trochę mieszane uczucia patrząc na to w jaki sposób to jest robione też na obserwowałem proces powstawania tego narzędzia gości od lipca zeszłego roku, bo jestem w takiej grupie osób zajmujących się prywatnością w Europie która, z którymi Facebook na różne pomysły na rozwój tych narzędzi konsultuje, więc kilka razy na różnych etapach miałem okazję przyglądać jak jak jak ten pomysł się rozwijał ni no z 1 strony myślę, że jest to krok w bardzo dobrą stronę, bo mamy narzędzia, która rzeczywiście pokazują użytkownikom, jakie dane, które są zbierane i dlatego jest, w jakich miejscach dają możliwość nie tylko wyłączenia tego wstecz, ale też wyłączenia możliwości zbierania tych danych w konkretnych miejscach na przyszłość więc, więc jest to postęp z drugiej strony jest także tutaj jest stroną cały szereg problemów w tym jak to jest robione tak w szczególności Facebook robił to ponad rok, dlatego że duża część tych danych nie było wcześniej z profilem użytkownika w ogóle związana została powiązana po to, żeby użytkownicy mieli nad tym kontrola, ale tak naprawdę oznacza to, że część osób do tego narzędzia zajrzy zdecydowana większość nie zajrzy, a Facebook na wypracował przez ten rok tak naprawdę znacznie większe dane połączone z profilem użytkownika czy jest gorzej no de facto firma w tej chwili budują to narzędzie zbudowała sobie znacznie większy zasób informacji, które ma z profilem użytkownika powiązane tak wcześniej to były tylko wybiórcze informacje raczej agregaty zainteresowania czy czy konkretne piksele reklamowe w tej chwili jest cała historia naszej aktywności w internecie jak to jest spięta profilem użytkownika to można też do różnych innych usług za często wykorzystywać podobno nie ma takich pomysłów no kto wie co będzie za chwilę trzynasta 18 za chwilę wrócimy do rozmowy połączenie trzynasta 21 Jakub Janiszewski przy mikrofonie zamiast dr Dominik Batorski interdyscyplinarne centrum modelowania matematycznego i komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego rozmawia na Facebooku o nowym narzędziu, które wprowadza, czyli kasowania informacji, która na zbierał brzmi to w zasadzie tak jakby się poddał można, by tak sączyć prawdę to znaczy, że po wielkiej aferze tamże analityka po tym, jak co Herbert musiał się tłumaczyć przed kongresem i przed parlamentem europejskim przed rozmaitymi innymi parlamentarni krajowymi wydawałoby się skapitulowały możemy teraz robić co chcemy okazuje się, że to jest w zasadzie ruch drugą stronę, bo Facebook doskonale wie jak mocno polega na tych danych jak mocnego model biznesowy jest on oparty jest w gruncie rzeczy do bardzo dobrze precyzyjnie przygotował do wdrożenia właśnie tego ruchu tego kroku, o którym mówimy, czyli tego, że teoretycznie możemy coś usunąć tak myślę, że tutaj na jeszcze też to wejście w życie RODO w zeszłym roku w Europie miało miało znaczenie natomiast faktem jest to, że mimo tego, że jest to jednak krok w kierunku zwiększenia przejrzystości zwiększenia wiedzy użytkowników o tym jakie dane o nich są zbierane i jest to też danie im kontroli nad tymi danymi w sensie wydają się od tej Facebook nie mówi niczego co byłoby nieprawdziwe przy tej okazji natomiast jest to wprowadzone w taki sposób, że firma na tym nie straci tak czy wbre w temu co co jest mówione mówią, że to może trochę zaszkodzić biznesowi Facebooka no to wydaje się, że to ryzyko jest jednak bardzo niedużo, ale w przypadku tego Clear historyczny w tej chwili Tosię nazywało Facebook aktywiści czy właśnie aktywność poza poza Facebookiem no to to myślę, że no firma wykorzystała ten projekt po to, żeby zintegrować dane o aktywności użytkowników na stronach internetowych z ich profilami Facebook owymi i że tak naprawdę w ten sposób no zapewniła sobie dużo więcej danych o użytkownikach które, które można wykorzystywać wcześniej były zbierane natomiast nie były zintegrowane do tego stopnia profile użytkowników i 1 kryte możliwości wykorzystania w innych celach w tej chwili są dużo większy myślę, że drugim takim przykładem, który też pokazuje w jaki sposób to etycznie działania na rzecz przejrzystości i właśnie dla użytkowników są wykorzystywane w drugą stronę są preferencje dotyczące reklam Facebook daje możliwość od ponad ponad 2 lat natomiast, jeżeli użytkownicy już zaglądają to ustawienia to właśnie ich aktywność w większości wypadków polega na tym, że przeglądają, jakie zainteresowania tym Facebook nam przepis ten jak znajdujemy coś co jest zupełnie nieadekwatne no to wyłączamy to zainteresowanie tak nas po prostu obrazową realne i takie wbre w cieszymy się z tego że, ale głupi ten Facebook, że prawda tutaj wydaje musi się interesuje się piłką nożną ja wcale się tą piłką nożną interesuje, więc wyłączam to zainteresowanie tą natomiast perspektywy Facebooka to tego typu zachowanie użytkowników jest niezwykle cenne nie tylko poprawia jakość danych, którą Facebook ma on nas samych, ale też pozwala znacząco poprawić modela opartą uczenie maszynowe, które od tych zainteresowaniach wnioskują jest też pozwala poprawić wnioskowanie o innych użytkownik, tak więc mogą się wydawać, że firma robi coś takiego, żeby zwiększyć przejrzystość robi coś dla użytkowników natomiast no robi to taki sposób, że sama na tym nie straci raczej raczej zyska tak to znaczy to jednak jest jest robione w sposób, które niekoniecznie jest w 100 % 100 % realizuje tą ten cel zwiększania przejrzystości czy zwiększenia prywatności użytkowników, więc myślę, że tego typu no przykłady sytuacje są też na dobrym wskaźnikiem tego, że jeżeli sam, żeby ten internet funkcjonował lepiej to jednak samo takie zdanie się na samoregulacje tych serwisów i liczenie na to, że niektóre z tych dużych korporacji zrobić coś wbrew swoim interesom po to, żeby użytkownicy mieli większą prywatność to jest naiwnością jednak dużo większym stopniu musi potrzebujemy takich twardych regulacji i jednak na pewnej politycznej politycznych też działań na poziomie międzynarodowym, która będą też wprowadzać konkretne zasady konkretne rozwiązania czy właściwie potrzebujemy nowych standardów międzynarodowych tak uważam tak rys 1 jedyne co możliwe taki no myślę, że do pewnego stopnia właśnie to RODO na poziomie Europy Kol no tak naprawdę ono funkcjonuje szerzej, bo dotyczy wszystkich Europejczyków, nawet jeżeli w Europie nie są no jest krokiem w dobrą stronę ale, ale myślę, że to dopiero pierwsze kroki w tego typu rozwiązań będzie potrzeba znacznie więcej, a czy to jako Dominik Batorski mający świadomość tego wszystkiego stosuje się z techniki, żeby nie zamierzam no nie tak gotowano tak czy po pierwsze to n p . na telefonie w ogóle nie używam Facebooka ani i aplikacji facebookowych minister w ramach messengera to jest 1 rzecz druga rzecz, że korzystam z kilku przeglądarek internetowych to wymienność danych pomiędzy przeglądarkami jest nie dusza też od jakiegoś czasu Firefox 1 z przeglądarek ma taką możliwość używania tzw. kontenerów tuż po prostu rozszerzenie do tej przeglądarki, które powoduje, że możemy tu nikt nie jest taki tryb prywatny, ale tak naprawdę możemy mieć też różnych nie tyle sesji, ale takich pism trybów, których się poszczególne karty przeglądarki nie wymieniają danych między sobą tak to znaczy, jeżeli mam taki kontener na Facebooka no to taki, by Facebook może widzieć tylko to co się dzieje w ramach tego kontenera strony, które ja będę w ramach tego odwiedzał, a jeśli mam osobne proszę fontanna na mączkę rzeczy bankowe zakupy internetowe i tam tego typu rzeczy to tej wymienialności danych pomiędzy 12 typem aktywności nie powinno być, tak więc też właśnie chociażby tutaj przeglądarki są 1 z technologii, która właśnie szczególnie Firefox bardzo mocno w tej chwili w kierunku zwiększenia prywatności użytkowników pracuje, czyli to jest tak jakby ten 1 rodzaj działalności, którą możemy podjąć, a co innego można no wykazuje swoje dane swoje pokazaliśmy już możliwe na szczyt tego tego czym to jest tak trochę tych danych kasował jeszcze na etapie tych preferencji reklamowych, aczkolwiek teraz wydaje mi się trzyma to mały sens po kończyło się tylko poprawia modela i dopasowanie danych na przyszłość natomiast oczywiście staram się dosyć mocno korzystanie z Facebooka ograniczać ci zdarza mi się nawet na tydzień 2 tygodnie czasem, aczkolwiek to rzadziej zawiesić konto także do konta jest w ogóle nieaktywna nie można mi na tym Facebooku znaleźć napisać do mnie trzeba coś takiego i no właśnie też to staram się inne narzędzia wykorzystywać do do bardziej czytniki oraz osób, które kiedyś były popularne do do czytania tego co jest w sieci i czy używać narzędzi, które dla mnie filtrują internet niższa niż tak swobodnie chodzić po stronach patrzy patrząc czy może nie ma tam czegoś ciekawego tegoż właśnie nie robią w to jest właściwie taka taki obszar, gdzie w ogóle nie ma żadnej edukacji wyznacza mało się mówi o tym w jaki powinni w jaki sposób możemy chronić swoją, a tożsamość to jedno, ale też prywatność sensie takim właśnie budowania tego naszego modelu przez rozmaite firmy rozmaite podmioty, które operują w internecie też właściwie Terra incognita tylko parę osób, które są bardzo zainteresowane tym zagadnieniem coś o tym wie tak to znaczy wydają się, że to nawet mniej nie jest także tylko osoby, która w, którym zależy ma prywatności powinny się tym interesować nowe życie od nich zależy tak, bo tak naprawdę to jest pytanie na ile możemy być manipulowani tak czy podmioty polityczne mogą wpływać na nas w sposób selektywne czy możemy być manipulowani przez też reklamodawców no to jest to jednak także takie moim zdaniem dbamy o dieta tak myślimy o tym co jemy i że to jest istotne właśnie, jakie rzeczy jemy jakich nie jemy tak powinniśmy dbać oto dieta informacyjną tylko to, jakie informacje do nas docierają i tak naprawdę, dlaczego widzimy takie rzeczy nie widzimy innych rzeczy i wydają się, że tutaj też, że jest bardzo dużo do do zrobienia, a dane są tak naprawdę podstawowym mechanizmem, który jest wykorzystywany do takiej personalizacji treści lekarskiej w reklamach już coś nie tylko, ale też jest oczywiście pytanie rodzinnej najpoważniejsze to znaczy, jaką daje przestrzeń i narzędzia do inwigilacji nieprawdopodobnej wprost znaczy strasznie dużo danych na swój temat dobrowolnie oddajemy właściwie może być wręczamy tych, którzy chcieliby dowiedzieć kim jesteśmy tak to prawda moi są informacje, które mogą mogą w różnych sytuacjach być wykorzystywane przeciwko nas straszono w Polsce to jeszcze nie jest nie jest aż tak rozwinięta, ale to co się dzieje w tej chwili w Hongkongu kwestie w życiu się rozpoznawania twarzy identyfikacji użytkowników osób zaangażowanych w protesty tam myślę że, że to są przykłady, które powinny nam dawać domyślenia czy to jest trochę taki takie pole, gdzie testuje to na ile społeczeństwo obywatelskie rzeczywiście w stanie wytrzymać w sytuacji, kiedy tyle rzeczy tyle narzędzi i tyle rozmaitych czujników i tyle rozmaitych rozwiązań sieciowych zbierane informacje, a trudno też i też informacji tych też systemów serwisów będzie się pojawiało coraz więcej taką też Dione maszerował są po parku upowszechnia kamery w różnych miejscach w tej chwili w Chinach ta identyfikacja poszczególnych osób jest daleko posuniętą formą są już dostawa rozwiązania, gdzie można płacić swoim wizerunkiem tak znaczy wystarczy, że kamera robi nam zdjęcie czy krótki filmik identyfikuje, kto tam jest właściwie nie potrzeba nie potrzeba używać karty do bankomatu nie potrzeba płacić gotówką wystarczy spojrzeć z kamer taki zapłacić za coś co się chce kupić, tak więc z 1 strony może mu może się wydawać, że tego typu rzeczy jakoś tam ułatwiają życie, ale tutaj potencjalnych nadużyć czy zastosowań, których niekoniecznie byśmy życzyli też jest całe mnóstwo no właśnie z słyszę tutaj dostał taką informację, że w Hongkongu protestujący właśnie przewrócili Słupska parami oraz posta w na twarzy tak moralisty rzeczywistym, kiedy mówi kraju to znaczy no to jest to jest to już się dzieje tam od od no chyba co najmniej 2 dni, ale no i ilość tych kamer, które monitorują obywateli faktycznie służą rozpoznawaniu tego kto, gdzie jest jest jest bardzo dużo, ale w tej chwili dane chociażby telefonów komórkowych o tym gdzie przebywamy z kim się spotykamy tych tych możliwości wyciągania informacje naprawdę bardzo dużo jakiś czas temu mówiliśmy w tym programie być może słyszałeś o tym, że dania zarządziła przegląd prawie 11  000 spra w sądowych, ponieważ dane lokalizacyjne z telefonów komórkowych, które były wykorzystywane zawierały błędy to okazuje się, że narzędzie, którego używał tamtejszy wymiar sprawiedliwości przepisywała ludzi do innych stacji bazowych niż powinno wykańczać okazywało się, że być może byli zupełnie innym miejscu co pokazuje co tu się dzieje, że to są naprawdę narzędzia, które dobrze zorganizowane systemy różne systemy psy mówimy głównie reklamie, ale ponad 11  000 to w sumie nie jest aż tak bardzo dużo, jeżeli pamiętam statystyki tego jak często nasze służby pytają telekomy w Polsce o dane użytkowników to wydaje się, że to jest coś koło 2  000 000 zapytań rocznie, ale wzrost de la ni ZO LOK i sądowe no tak może nie wszystko dochodzi do sądu natomiast no i tak to myślę pokazuje ogrom ogromną zainteresowania też tymi danymi to jest taki charakter warto pamiętać, że jeżeli gdzieś zostawiamy swoje ślady to ktoś pani będzie próbował sięgnąć niekoniecznie przyjemnych dla nas celach niekoniecznie Katarzynę podsunąć taką ofertę chcielibyśmy zobaczyć to też ma swój bardziej mroczny wymiar dziękuję bardzo doktorzy Dominik Batorski adiunkt w interdyscyplinarnym centrum modelowania matematycznego komputerowego Uniwersytetu Warszawskiego był ze mną w studiu dziękuję bardzo 1338 za informację o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA