REKLAMA

Jak zmieniała się przestrzeń biurowa?

Strefa Szefa
Data emisji:
2019-08-18 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:43 min.
Udostępnij:

W studio dr Karolina Dudek, Workplace Strategy Manager w BNP Paribas Real Estate, autorka książki „Koniec ery calvadosu”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja strefa szefa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie rozmawiamy dzisiaj o czymś co absolutnie dotyczy każdego, kto pracuje, w jakich firmy, nawet jeżeli pracuje zdalnie z domu i ma tzw. Homo Twist to i tak wcześniej czy później dotyka to, ponieważ będziemy mówić o przestrzeni biurowej o tym jak ta przestrzeń biurowa zmieniała się przez te lata w Polsce przez ostatnie prawie dnia 2030 lat od kiedy ta przestrzeń biurowa zaczęła być w ogóle Rozwiń » ważna, ale również o tym jak ją jak jest postrzegana jak my ją oswajamy jako pracownicy i być może, jakie są trendy w projektowaniu tej przestrzeni o tym, właśnie dzisiaj serdecznie zapraszam również szefów no bo będzie też o tym co też w przestrzeni biurowej życzyć powinien jak ta przestrzeń wpływa mam pracę jego zespół w studiu państwa i mój gość pani Karolina budek work-life stratę czy menedżerów BNP Paribas Real Real z tej oraz autorka książki koniec ery calvados dzień dobry dzień dobry państwu czy mogłaby pani przetłumaczyć nam to urok play stratę czy menedżer czym pani zajmuje jestem takim badaczem, który pomaga organizacjom zrozumieć jak pracują jak pracują poszczególne działy jak pracują poszczególni pracownicy co dokładnie robią i przekładam to takie wytyczne do projektowania przestrzeni biurowej, czyli takim strategii środowiska pracy to tak najkrócej gej koniec ery calvados ta książka, którą pani ostatnio napisała w podtytule dizajn praca w późnej nowoczesności ja tak sobie myślę CAL wadą no no na nie no 2019 lat temu jak urządzają swoje pierwsze biuro to właśnie miała meble w kolorze calvados mam poczucie, że wtedy nic tylko od innych alternatyw na czym wszyscy absolutnie chcieli chcieli calvados, bo to było coś nowego co do tej pory niespotykanego i teraz seksu myślę tym okropnym pomarańczu pewnie już już bym tego nie zrobiła, ale wtedy byłem dwunastego biura, tak więc to co najmniej Sowę dzisiaj nam się najczęściej kojarzy z obciachem niestety meble w kolorze calvados do tej grupy elementów kojarzonych właśnie tam 90 miejsc takim ich wymiarem, który dzisiaj negatywnie oceniamy jak najbardziej się zaliczają, chociaż jeszcze w wielu miejscach kazanie można je spotkać całą atomy tak jak rozmawiam z producentami, a dużymi polskimi producentami, którzy produkują meble to 2016 rok to jest taki moment przełomowy calvados został wycofany z produkcji w związku z tym należy się spodziewać, że on powoli zacznie jednak znikać chociażby, dlatego że nie można dokupić mebli w tym kolorze, więc część biur na pewno jeszcze ma dzisiaj meble w kolorze calvados, ale te wszystkie nowe biura, które powstają od początku wyposażane już tych mebli mieć nie będą tego właśnie koniec ery calvados właśnie to jakby pani, ponieważ pani bada to jak się zmieniało nasze biura polskie biura omówimy polskiej rzeczywistości wciągu ostatnich lat tak, by mogła pani opowiedzieć, jakie etapy przechodziliśmy etap wyróżniam się jest to w pewnym sensie taki symboliczny skrót wydawało się, że dobrym odniesieniem może być porównanie tych polskich etapów kształtowania przestrzeni biurowej w tym jak można datować marmur nie ma nurt barok po ma może po kolorze marmuru i można wyróżnić taki okres marmur Chęcińskim w kolorze kawy później był czarny marmur, a potem marmur relacja wydają się to całkiem zabawne, że w zasadzie Polski biura można datować bardzo podobny sposób znaczy, jeżeli biuro powstało dosyć dawno w latach dziewięćdziesiątych na przełomie lat dziewięćdziesiątych dwutysięcznych to będzie miało właśnie te meble w kolorze calvados, jeżeli stworzone byłam wyjątkiem, jeżeli utworzone trochę później to bardzo często były już te jaśniejsze nagle w kolorze, które bardzo często wzornika określa jako jasny dom albo jako jako sosna jest taki raczej jasny kolor jasnobrązowy kolor mebli rozdzielono też muszą one rozdzielone na później właśnie weszły białe nagle i to jest już ta trzecia era i to co zauważyłem, że w miarę zmieniania się tych mebli biurowych czy też kolorów oklein tak naprawdę zmieniło się też podejście do projektowania przestrzeni biurowej i to również ustawę z tym jak zarządzano w ogóle organizacjami i ten pierwszy okres to takie myślenie oburza, że na euro to biuro w biurze powinno stać biurko powinno być miejsce na segregatory i w zasadzie to zamykało, a całą opowieść o biurze w tamtych czasach też architekcie niespecjalnie garnęli do projektowania przestrzeni biurowych to raczej był uważany za taki rodzaj chałtury i no nie jest tajemnicą w tych kręgach, które pamiętają jeszcze czas natomiast później, skąd ta robota dla nieudaczników albo dla tych co chcą dorobić niestety tak tak to było postrzegane i później stopniowo się to zaczęło zmieniać w momencie, kiedy organizacje zaczęły się rozwijać pojawiło się coraz więcej też przestrzeni biurowej, bo też trzeba pamiętać o tym, że lata dziewięćdziesiąte to czas, kiedy jeszcze niema Mordoru nie ma tak wielu budynków w centrum ani w okolicy ronda Daszyńskiego, jeżeli myślimy o Warszawie, ale analogicznie we wszystkich pozostałych miastach również biurowce jeszcze nie powstały, więc coś dla biura mieściły się w normalnych mieszkaniach bardzo często stanowiły zupełnie inne warunki, tak więc powstanie tych nowych nowoczesnych biurowców stworzyło takie laboratorium do testowania różnych rozwiązań i 8 na samym początku pojawiło się ta open Space to była taka pierwsza nowinka z Zachodu, którą sprowadzono, a oprócz tych open państwo były pokoje do spotkań takie sale konferencyjne na bogato zrobiona recepcja w zasadzie to też zamykało opowieść o biurze domysł, że białej zaczęto już projektować poza rozmachem zaczęto też myśleć o potrzebach poszczególnych działów pracowników zaczęto myśleć o tym, że biuro to nie jest tylko wydatek w Korzybiu jest po prostu narzędziem do pracy i gdzieś na tę opowieść należy jeszcze sobie nałożyć 1 taki element związany z technologią, bo lata dziewięćdziesiąte to jeszcze jeszcze czasy, kiedy nie było komputerów wszędzie one dopiero zaczynały pojawiać było też dużo dużego sprzętu, który trzeba było gdzieś pomieścić potem stopniowo biura stawały się coraz bardziej mobilne, bo było coraz więcej i tych sprzętów mobilnych i pojawią się laptopy taki moment, kiedy zacząłem prowadzić badania to był ten moment, kiedy dużo warszawskich organizacji a, czyli w dużym mieście dużych korporacji zaczęło stopniowo zmieniać komputery stacjonarne na mobilne rozwiązania zaczęły znikać centrale telefoniczne zaczęły pojawiać również telefony komórkowe to jest też coś co technologia pozwoliła na zmianę przestrzeni biurowej to też wpłynęło na same meble, bo pamiętam, że kiedyś każde biurko właściwie miało taką stonowaną szufladę na klawiaturę na klawiaturę trzymało pod biurkiem żeby, żeby można było pracować teraz właściwie nie ma takich biurek na podróż mało, kto już w stacjonarnych komputerów tak za to mamy ramiona dużo, na których są powieszone 2 monitory to, że tak rzeczywiście IT, by kółeczka, które były stołach kiedyś do kabli właśnie do monitora albo do telefonu zwane przez lotki teraz właściwie już przestają mieć znaczenie, bo te często nawet wystarczy tylko jedno podpięcie wszystkie inne kable są zbędne, bo wszystko idzie po wi -fi tak tak natomiast moment, kiedy pojawiło się przewrotki to też był duży postęp technologiczny, dlatego że wcześniej te kable się umówiły i latały biurka zresztą bardzo długo potem jeszcze tek na biurka oplata cały mecz z przewrotki były też takim ważnym gadżetem sprzedażowym handlowcy przychodzili pokazywali proszę zobaczyć tutaj jest przelot to sobie pani przeprowadzi Katla nie będą się pani tutaj plątały do tych przerzutek były również prowadnice, które prowadziły te kable i prowadziły później, a takim korkiem do miejsca, gdzie można było podłączyć zasilania to dzisiaj też jest bardzo często zamiast je już w standardzie nie jest czymś co stanowi taki argument za tym, żeby kupić meble tego ani innego producenta wszyscy już mają i nie stanowi już takiego elementu przetargowego, czyli co pani powiedzieć, że obecnie ciągle jesteśmy w erze białej białych białych mebli tak tak przy czym też zdaje się, że od tych karach należy myśleć no tak z przymrużeniem oka na tą ta typologia pozwala opowiedzieć o przestrzeniach biurowych pozwala pokazać pewne zmiany, ale pamiętać, że wiele organizacji cały czas tkwi w erze calvados dopiero z nich w powoli wychodzi wiele organizacji jest jeszcze w tej, że jasnego dębu i też dopiero przed nimi krok w erę biało, a z kolei wiele tych organizacji, które są już, że białe patrzy do przodu się zastanawiać, gdzie dalej powinny się skierować i jakie powinny być kolejne kroki to trochę przypomina takie ery w projektowaniu domów, bo pamiętam jak ja budowałam dom to akurat był była era venga służb jest mój dom jest Wanga, ale po domach moich znajomych mogę powiedzieć, kiedy był zbudowany, bo przed węgla była kolorowa pstrokacizny jak Lecter z potem przeszliśmy przez białe, a teraz jest biało-szare, a w ogóle szary rządzi w przestrzeniach, więc mniej więcej wiem, kiedy ktoś zbudował dom, bo tak ma tak urządzane, więc to samo możemy proszę powiedzieć biura, a tym jak patrzy pani po naszej przestrzeni biurowej tutaj budynek budynek Agory to to jest to nowoczesne biuro nie nie nowoczesna budynek Agory w ogóle muszę przyznać był 1 z takich budynków, które bardzo chciałam poznać, bo był to projektory w w czasach, kiedy powstawał wyprzedzał no od dekady może nawet więcej niż dekadę w ogóle myślenie przestrzeni biurowej w Polsce, więc rozmawiam z osobami, które pracują pracowały w latach dziewięćdziesiątych widziały te zmiany zasad, które projektowały tę przestrzeń i trzeba przyznać, że to był 1 właśnie takich pierwszych budynków, które były jeszcze na przełomie lat dziewięćdziesiątych dwutysięcznych prac planowane, ale już był jak najbardziej mentalnie w tej, że białej w tym sensie, że myślano o tym jak przestrzeń powinna wspierać biznes w momencie, kiedy się zmieniły plany na biznes również zmieniono projekt samą koncepcję tego jak zorganizować biuro bardzo ważne były też w tym projekcie te elementy związane z utworzeniem komunikacji pomiędzy działami bardzo też myślano o tym jak stworzyć przestrzeń, żeby ona była potem elastyczność można było w miarę rozwoju biznesu również przez nie zmienia, więc to bardzo bardzo ciekawy projekt uzyskał wiele nagród i myślę, że od dzisiaj jest bardzo ciekawe i warto też szukać sobie zdjęcia w internecie wyborczej zobaczyć jak można stworzyć dobrą przestrzeń biurową państwo nie wiedzą po prostu coś prostuje się puchnąć z dumy, że pracuje tak fantastycznym tak fantastycznym biurowcu w międzyczasie dostałem wiadomość w naszym teście niż, że on jest na tyle młoda, że nie ma pojęcia czym jest Salvador z ach, calvados, więc jest kolor oklein jest kolor, który jest opisywany jako taki brunatną czerwono pomarańczowe na ich drodze do homara na pana Janusza dość paskudne nieprawda kiedyś był naprawdę piękne, a przynajmniej wtedy wtedy wydawał się po prostu tak zupełnie inne od tego co nas otaczało, że wydawał się czymś czymś niesamowitym powiedziała pani bardzo ważną rzecz, że przestrzeń powinna powinna działać na korzyść biznesu powinna wzmacniać biznes i rzeczywiście ta przestrzeń się zmieniała, bo właśnie pierwsza nowinka, która przyszła do nas Zachodu to były open Space, czyli takie wielkie przestrzenie i tylko z malutkimi takimi parowanie kami pomiędzy biurkami albo bez nich potem był trend odchodzenia od otwartych przestrzeni, bo ludzie się tam źle czuli teraz znowu ostatnio słyszałam o tym, że, ponieważ w gabinetach jest kiepska komunikacja to znowu wraca się do open Space ów, ale teraz już się mówi smart open Space, czyli inteligentna przestrzeń otwarta tak jak z wydzielonymi różnymi miejscami już prawdę mówiąc się trochę pogubiłam co teraz rządzi albo, która idea przestrzeni teraz jest na topie taka idea, która w tej chwili jest najbardziej promowana to taki taka koncepcja z lat dziewięćdziesiątych to też trzeba przyznać, że różne koncepcje wprowadzamy z dużym opóźnieniem i różne rzeczy, które były na Zachodzie modne w latach dziewięćdziesiątych na bardzo często do dzisiaj są wykorzystywane, ale u nas nasze stałe modne dopiero w ostatniej dekadzie, więc patrzymy bardzo chętnie na te projekty z lat dziewięćdziesiątych różne pomysły przynosimy ta koncepcja nazywa się aktywiści państwu lepiej to jest taka koncepcja, która mówi, że przestrzeń organizacji należy podzielić na strefy, które będą wykorzystywane poszczególne zadania, czyli osobna przestrzeń na zwolnienie z osobna przestrzeń na pracę w skupieniu osobna przestrzeń na pracę zespołową i zakłada się też, że te miejsca do pracy zespołowej, czyli co tradycyjna z 2 salami konferencyjnymi powinny być wszystkie zorganizowane w ten sposób tylko powinny być różnorodne, żeby ludzie mieli możliwość wyboru, ale czy to znaczy, że jeżeli moja praca składa się i zwolnienia z pracy my w skupieniu i spotkań z innymi ludźmi to znaczy, że już niema 1 biurka do wszystkiego tylko te 3 rzeczy robię w różnych miejscach tak to rozumiem tak właśnie to jest taki pomysł na to, żeby po pierwsze, wykorzystać to, że technologia pozwala nam dzisiaj przenosić się z naszymi komputerami jesteśmy mobilni dzięki latom dzięki temu, że mamy wisi, więc zamiast wszystko wykonywać przy 1 biurku tak jak to kiedyś robiono tak jak to robiono w erze calvados łącznie z jedzeniem kanapki to szczególne zadania wykonuje się w osobnych przestrzeniach co zyskujemy, jeżeli ludzie wykonują telefony w zamkniętej przestrzeni do zwolnienia, a pracują w miejsce, w którym jest cisza, gdzie mogą się skupić no to proces od razu staje się bardziej efektywna, dlatego że ludzie gmina Sejny przeszkadzają to niesamowite było od razu mi się nasuwa pytanie no dobrze jak w takim razie z oswajaniem tej przestrzeni, bo w naszym w naszej naturze leży to, że jak już gdzieś mamy spędzać ile godzin dziennie postaramy się tą przestrzeń oswoić Niewiem stawiamy zdjęcia z naszymi najbliższymi albo przedstawiamy obrazki dzieci, bo laurki, które dostaliśmy na dzień matki dzień ojca od od naszych pociech no jakoś to przestrzeń oswajamy tutaj nagle muszą oswajać się różne miejsca albo i albo nie mogę oswoić, bo te miejsca muszą współdzielić z silnym, więc ten dylemat jak to zrobić, żeby z 1 strony ludzie mogli się wpisywać przestrzeń, a z drugiej strony, bo właśnie była współdzielone Czyżby jednak nie wpisywali za bardzo siebie w tę przestrzeń zostawiali tam swoich gratów rozwiązuje się dwojako pierwszy element to, a coś co ja nazywam projektowanie partycypacyjne, czyli włączenie ostatecznych użytkowników proces projektowania przestrzeni biurowej, czyli ten moment, kiedy oni mogą zaprojektować swoje środowisko pracy jest o wiele wcześniej wcześniej wchodzili do przestrzeni biurowej, którą następnie oswajali, a w tym modelu projektowania partycypacyjnego od razu przestrzeń projektują razem z architektami i menedżerami musi pani przerwać, bo pierwsza część naszej audycji właśnie dobiega końca za chwilę wrócimy do tematu od razu powiem, że w drugiej części będziemy rozdawać 3 egzemplarze pani książki przypominam moim gościem jest pani Karolina Dudek autorka książki koniec ryk lwa dostał za nim praca późnej nowoczesności od rozdawania książek zaczniemy drugą część, a teraz zapraszam na skrót informacji Radia TOK FM strefa audycję strefa szefa przy mikrofonie Marzena Mazur studia państwa i mój gość pani Karolina Dudek urok play stratę czy menedżerów BNP Paribas Real z tej, czyli powiedzieliśmy sobie, że specjalistka od przestrzeni oraz autorka książki koniec ery calvados i teraz 3 zamraża tej książki chcemy państwu oraz dać co trzeba zrobić trzeba na adresy dla was pisane razem małpa to kropkę sam dla was pisane razem małpa tak kropkę sam przesłać w tytule treści w tytule maila słowo calvados przez ca się pisze calvados natomiast w treści imię nazwisko i swój adres pierwsze 3 osoby, które tego maila do nas prześlą zostaną książki z dedykacją autorki możemy na to tak jak najbardziej liczyć no właśnie pierwsza rozmawialiśmy o tym w jaki sposób oswoić jednak to przestrzeń, która być może nie jest oswajali na pociąg się zmiana i powiedziała pani, że pierwszym pomysłem jest projektowanie partycypacyjne, czyli dopuszczenie przyszłych użytkowników do projektowania przestrzeni i mi się osobiście nie wydaje czymś nowym, bo pamiętam już kilka lat temu 9, o ile nie 10 lat temu słyszałam o tym jak Polska siedziba McDonald przenosiła się właśnie z Mordoru nowe miejsce i tam każdy chciał sobie projektował jak mają stać biurka, gdzie mają stać szafki to było właśnie w kompetencjach ludzi, którzy mieli tam pracować tak i trzeba przyznać, że jeżeli się tego nie zrobi to bardzo szybko widać, jakie są koszty, jeżeli się projektuje przestrzeń i nie projektuje się jej użytkownikami dla użytkowników te koszty są związane z funkcjonalnością przestrzeni przede wszystkim, czyli dokumenty, które są porozrzucane, których nic nie można znaleźć albo segregatory, które zagrażają życiu zdrowiu pracowników spadają albo, o której wszyscy potykają czy taka funkcjonalność związana z utrudnieniem komunikacji pomiędzy poszczególnymi działami, czyli te osoby, które ze sobą współpracują mają na tyle dużą odległość do przebycia, że ta współpraca nie przebiega w sposób optymalny chce im się chodzić przeniknięcie chodzić albo spędzają zbyt dużo czasu na to przemieszczanie się pomiędzy różnymi często częściami biura, ale czasami wręcz piętrami pierwszy pomysł projektowanie partycypacyjne 0202. pomysł to stworzenie takich przestrzeni, w których ludzie rzeczywiście mogą się wpisać, czyli takich przestrzeni, które często nazywane są bazami dla poszczególnych działów i tam są te stanowiska pracy, które są współdzielone są właśnie też miejsca, w których można zostawić kawałek siebie, czyli taka przestrzeń, która może być właśnie taką namiastką tej przestrzeni biurowej biurkowe, która była wcześniej zasypywana różnymi gadżetami, czyli jednak Jureczko, bo co ma być tą przestrzenią, czyli np. scena, na której można powiesić różne elementy takie jak zdjęcia śmieszne obrazki czy półka, na której można postawić dyplomy czy miejsce, gdzie można powiesić zdjęcia całego działu, więc to jest kilka takich naprawdę bardzo prostych elementów, dzięki którym można też skomponować przestrzeń, która jest przestrzenią, w której ludzie się czują do siebie jakiś kolejny pomysł na pewno szkodzi to organizowanie przestrzeni biurowej na pewno poza aktywiści tej czwórki, czyli tym systemem pracy takim zadaniowej kolejny element tworzenie znowu z lat dziewięćdziesiątych tworzenie przestrzeni, która jest trochę jak miasto, czyli stworzenie takich elementów przestrzeni biura, które sprawiają, że ta przestrzeń biurowa staje się mniej biurem, a bardziej taką scenografię wpisanie takich elementów, które kojarzą się przestrzenią danego miasta czy takich, które są bardziej uniwersalnie w ogóle kojarzone z przestrzeniami miejskimi, czyli takie przestrzenie jak parki, gdzie ludzie mają się spotykać czy taki przestrzeniach amfiteatr, gdzie też mają się spotykać ale gdy 1 osoba ma coś prezentować wszystkim pozostałym taki drugi element brzmi fantastycznie jak ktoś ma do polskich realiów jak to teraz w Polsce wygląda, jeżeli np. firma chce zmienić zmienić biuro mówi na to zróbmy to wg najnowszych światowych standardów to jak to wygląda i czy to rzeczywiście tak jest te organizacje, które są tak naprawdę polskimi oddziałami międzynarodowych większych koncernów bardzo często mają już wypracowane pewne standardy w związku z tym praca w takiej lokalnej jednostce polega na dostosowaniu tych ogólnych wytycznych do tych lokalnych potrzeb lokalnej specyfiki biznesu czy np. też kultury danego kraju czy wydanej właśnie jednostki organizacyjnej, więc czasami to już, jakby nie jest takie trudne pewne elementy są już przygotowane i powstają w dużych organizacjach takie książki Manu, ale do tworzenia przestrzeni wszystkie przestrzenie są rozpisane opisane w związku z tym się składa tę przestrzeń, jakby gotowych elementów drugi sposób na tworzenie przestrzeni, które jest przez organizację wykorzystywane to właśnie aranżowania całego procesu dizajnu partycypacyjnego zapraszanie reprezentantów poszczególnych zespołów angażowanie menedżerów, żeby wszyscy w ten proces decyzyjny się włączyli i wbre w pozorom to nie jest coś co jest jakąś fanaberią i tylko dotyczy tych, którzy są największe najbogatsze dziecko staje się takim zupełnie standardowym sposobem działania nawet tych małych organizacjach takich zatrudniających około 5070 osób również te kroki się podejmuję, żeby stworzyć przestrzeń, która będzie po pierwsze, wszystkich zadowalała, a po drugie, będzie też wspierała jak najlepiej biznes jak też słyszałam ostatnio w pewnych wyzwaniach, które się pojawiają przed polskimi oddziałami zagranicznych korporacji właśnie w Polsce przy projektowaniu np. słyszałam o specjalnym małym pokoiku dla ma do modlit w dla muzułmanów, ponieważ oni ich modlitwy wpadają również w trakcie godzin pracy i żeby nie stracić takich pracowników albo eksperci, czyli osoby, które są, które przyjeżdżają z zagranicy tutaj pełną kluczowe role no trzeba to przestrzeń właśnie dla nich jakoś wykroić zaprojektować i podejrzewam, że coraz więcej będzie przed nami takich wyzwań przy przy projektowaniu powierzchni chociażby, dlatego że w pewnym momencie znikną te segregatory nagle zaczniemy się zastanawiać to co zamiast tych szafek wszystko już cały obrót papierów będzie elektroniczne tak, ale chyba do tego momentu, kiedy się tak całkiem pozbędziemy tego papieru to jeszcze chwilę będziemy pracować z papierem poza tym taka koncepcja tworzenia biura, w którym nie ma tego papieru tylko wszystko jest rewitalizowany czasami prowadzi paradoksalnie do tworzenia większej ilości dokumentów, ponieważ te rzeczy, które są rewitalizowane i odsyłane do archiwów następnie są drukowane przez pracowników w momencie, kiedy pracują nad poszczególnymi dokumentami nie wszędzie, ale na pewno w tych organizacjach, które nie zapewniają tych 2 czy 3 monitorów można na różnych ekranach oświetlić dokumenty informacje systemu to ma miejsce nad, jeżeli chodzi o tę różnorodność i projektowanie dla różnorodności to polskie stał się na tyle jednolitym kulturowo krajem, że jest to w pewnym sensie dość raczej odosobniony przypadek natomiast, że zostałam zaskoczona rzeczywiście wiem, że organizacje, które są nastawione na różnorodność na wspieranie różnorodności na docenianie jej i i docenianie też pracowników, którzy mają różne zaplecze kulturowe to jak najbardziej tego typu elementy są wbudowywane chociażby program całodniowych szkoleń są właśnie wpisywane te TEN -T wolne minuty na to, żeby odbyć w odpowiednim momencie modlitwę i jakby wiemy o takich wydarzeniach z pierwszej ręki nie jakiś plotek powtarzanych jest większa w tej sytuacji mają miejsce miasto na czym się dalej my w Polsce skupiamy to przejście od ery jasnego drewna czy czy ery wręcz Karpat osób do białej do wód to na czym w tej chwili koncentrują szefowie to digitalizacja to wprowadzenie rozwiązań mobilnych to nauczenie pracowników jak korzystać z nowego oprogramowania jak komunikować się wtedy, kiedy część osób pracuje w domu albo w różnych miejscach okazuje się, że to są wyzwania, które nie są takie wcale proste to jest naprawdę proces, który są złożone w wielu organizacjach na kilka lat to właśnie, jakie największe problemy stoją przed polskimi firmami albo polskimi oddziałami, które zmieniają albo projektują biura połączenie tych pracujących rozumiał w biurze i tych pracujących w domu coraz częściej mamy do czynienia z pracą zdalną tak to na pewno, ale też stworzenie rozwiązań dla różnych grup wiekowych i dla różnych oczekiwań tych grup wiekowych to spełni się trochę takim truizm, że w biurach w tej chwili są 4 pokolenia pokolenia mają bardzo różne oczekiwania zwykle w takiej narracji zbytnio się to upraszcza takiej organizacyjnej, jakie są potrzeby i tworzy się też zbyt takie stereotypowe wyobrażenie o tym, czym różnią się ludzie bardzo młodzi o tych średnim wieku i tych, którzy już mają dość duże doświadczenie na rynku pracy, ale wydaje się, że to co warto z tej opowieści wyciągnąć odrzuciwszy wszystkie stereotypy to też rzeczywisty po prostu mają różne potrzeby i tworzenie skład tworzenie w związku z tym miejsca pracy z 1 strony dla tych młodych, którzy oczekują właśnie, że będą mieli więcej pracy zdalnej dla tych, którzy jednak woleliby pracować tradycyjnie w przestrzeni biurowej, bo tak pracowali przez całe życie jest pewne wyzwanie, którym menedżerowie mający w ramach swojego zespołu i tych i tych muszą jakoś zarządzić, czyli nie da się stosować 1 prostego rozwiązania, które zadowoli wszystkich tylko trzeba szukać tej różnorodności i nowe pomysły na biura, które tworzą różne przestrzenie, które właśnie dają możliwość wyboru to jest też trochę taki sposób na odpowiadanie na NATO wyzwanie, czyli niejedno dla wszystkich tylko duży wachlarz każdy może sobie z tego co wybrać miała możliwość zwiedzenia nowej siedziby oręż, czyli coś się nazwa miasteczka wręcz ogromne kompleks budynków połączonych ze sobą i tam właśnie przestrzeń tak zaprojektowana, że są miejsca gdzie, gdzie są takie przestrzenie, gdzie są biurka, ale są też wydzielone miejsca, gdzie są hotele, w których można usiąść się całkowicie odcięci od świata, bo one są zgłoszone, czyli wtedy można porozmawiać z kimś przez telefon albo pomyśleć i są miejsca odpoczynku tak sobie od razu pewnie większość osób ma skojarzenia z biurem Google to po ogólnie to biuro widok tego biura obiegło myślę cały świat i zazwyczaj ludzie porównują swoje biuro do góry mamy albo takie jak Google albo nie takich zagrań dotąd to miasteczko orędzie jest dosyć podobne do Google, chociaż bardzo wg mnie nowatorskie mają tam rozwiązania tak przecież też trzeba pamiętać, że w 2004 roku, kiedy były już bardzo znane projekty właśnie takie miasto duże biuro w miejsce to w ogóle miały bardzo tradycyjne biuro to był taki tradycyjny open Space bardzo nie fajne i dopiero później zaprosili pracownie, które zresztą zrealizowała kilka projektów takich nowoczesnych przestrzeni otwartych eksperymenty prowadzono od początku lat dziewięćdziesiątych jest już było naprawdę dekada doświadczeń, które wykorzystał, na których zbudował swoją koncepcję przestrzeni, ale teraz są stawiani za przykład tak być może ociągali się trochę wczesne no dobrze, czyli wróćmy jeszcze do tych problemów zostały nam 4 minuty pierwszy to różnice wiekowe powinniśmy zwrócić uwagę, że niektórzy ciągle lubią siedzieć jednak przy swoim biurku mają oswojone to miejsce pracy niektórzy są bardziej mobilni chciałbym tutaj może dorzuciła też cechy osobowościowe tak to starsze jak najbardziej są takie osoby, które lubią się integrować lubią pracować w zespole i wciągnąć w sumie są takie, które raczej wolą się zamknąć Macierz w kąciku i po cichu open Space zdecydowanie nie jest tworzone dla introwertyka ów, ale trzeba pamiętać, że introwertycy to jednak jest spora część populacji pracującej w organizacjach, więc na to rozwiązanie, które ich nie wspiera i wyróżniamy też takie 3 wezwania jeśli mogę jeszcze krótko je powiedzieć to pierwsze z nich to związane z tym, że organizacje starają się poprzez przestrzenie tworzyć swoją tożsamość, a te tożsamości są coraz bardziej zmienne są różnorodne, a drugi druga kwestia to to, że starają się stworzyć przestrzenie, w których rodzice będą mogli się dzielić wiedzą, ale jednocześnie starają się stworzyć takie przestrzenie, w których dane będą bezpieczne, więc to są takie wezwania działa o przeciwległych sektorach i ostatni element to, że starają się planować przestrzeń na 57 lat więcej taki jest cykle najmu przestrzeni biurowej bardzo jest to trudne dlatego matka muszą określić ile będą mieli ludzi w poszczególnych działach, a okazuje się, że taki bardzo staromodne na współczynnik jak tzw. full Time pływałem angielskiego czy liczba takich etatów w organizacji to jest coś co dzisiaj zupełnie się nie sprawdza oblężeniem ma bardzo dużo samozatrudnionych często zmuszonych do tego, żeby założyć własną firmę i wtedy oni są podwykonawcami albo współpracownikami, ale jednak pracują w biurze do tego dochodzą do realizacji konsultanci, którzy są zatrudniani potem pracują też firmie audytorzy cała rzesza ludzi, których bardzo trudno policzyć związku z tym planowanie przestrzeni tego jak duże powinniśmy mieć biuro też staje się coraz trudniejsza rozumiem że, żeby dowiedzieć się jak to zrobić, żeby tak przynajmniej bez przewidzieć problemy, jakie staną w odpowiedzi na te pytania są pani książce jak bardzo proszę państwa no właśnie już książki są rozdane 3 egzemplarze wędrują do pani Magdaleny z Krakowa pani Karolina z Mielca i pani Jadwigi z Sosnowca sama kobieta dla nas dzisiaj przynajmniej kobiety była najszybsza te 3 osoby dostają od nas dzisiaj książki z dedykacją tak jak najbardziej ostatnia rzecz została minuta co mogłaby pani powiedzieć szefom na co powinni zwracać po nim albo mogliby zwrócić uwagę już jutro przyjdą do pracy rozejrzą się po swojej przestrzeni warto planować przestrzeń razem z użytkownikami i warto zapytać należy poprawić dlatego, że to jest najkrótsza najszybszy sposób na to, żeby znaleźć właściwe rozwiązania, które sprawią, że praca będzie efektywniejsza, że de facto dzięki temu zaoszczędzą pieniądze albo będą mogli zyskać więcej, że warto tworzyć przestrzenie dla wszystkich nie jedno rozwiązanie dla każdego tylko bardzo multi funkcjonalny różnorodne przestrzenie tak, żeby każdy się w tej przestrzeni godna jest byśmy to cudownie, ale podejrzewam, że wcale nie jest łatwo o niej bardzo panie dziękuję za udział w audycji państwa i moim gościem była pani Karolina Dudek wordpress stratę czy menedżer będą pary barier LZPN oraz autorka książki koniec ery calvados dzisiaj 3 egzemplarze książki rozdaliśmy bardzo pani dziękuję również dzisiejszą audycję wydawała Karolina Kaczyńska realizowała Martyna Osiecka bardzo wam dziękuję za wspólnie spędzony czas, a ja nazywam się Marzena Mazur zaprasza na kolejną strefę szefa oczywiście już za tydzień do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA