REKLAMA

"Zabójcze drzewa". Sprawdzamy, na ile drzewa przy drogach "zagrażają" kierowcom

Data emisji:
2019-08-28 15:40
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
14:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Edyta Rosłoń sherry Skarżyń dobre witam członkini zarządu federacji arboretum w polskich i adiunkt w katedrze architektury krajobrazu w szkole głównej gospodarstwa wiejskiego w Warszawie jeszcze raz rozmawiałyśmy 23 tygodnie temu tutaj, ale część słuchaczy mogła przegapić albo te informacje im w życiu w ogóle umknęła, którzy to są Arbor mieści albo części są to specjaliści zajmujący się Rozwiń » drzewami pielęgnujących drzewa, ale też diagnozujące je na rzecz lekarzy, że tak można powiedzieć tylko relaks turysta w przeciwieństwie do np. chirurga drzew, bo to słowo to pojęcie też u nas funkcjonuje, bo jesteś systemie u nas w zawodach tak ujęte w przeciwieństwie do chirurgów nie stosują metod inwazyjnych, które mogłyby zaszkodzić drzewo to lekka Homo Boliwia urządzi okaleczenie drzew na zadawanie im rano pogarszanie warunków tylko raczej robimy tutaj wszystkie zabiegi są prowadzone tak, żeby zminimalizować te czynniki stresowe dla drzewa tak, jakie to są n p . no tutaj chodzi o np. kiedyś stosowano planowanie ubytków czy też były takie metody impregnacji wydrążenia tej części wybuchnie małej usuwania w związku z tym mechanizmy naturalne mechanizmy obronne w ten sposób niszczono, czyli drzewo nie mogło się już sama bronić tak to w tym momencie, żebyśmy doprowadzali w ten sposób tak naprawdę do obumarcia drze w i bardzo ciekawe podejście znaczy ciekawe zjawisko nastąpiło właśnie w Niemczech po rozebraniu muru berlińskiego, gdzie ta część zachodnia, która stosowała chirurgię drze w bardzo intensywnie okazało się, że stan zdrowotny tych drze w poddawanych zabiegom chirurgicznych jest katastrofalny natomiast drzewa pozostawione w tej części wschodniej, gdzie nie było finansów na pielęgnację drzew jest bardzo zadowalający także są świetnym stanie i nie była ani hałas ani kierunek jest to, że sobie radził najlepiej, ale tutaj chodzi o to, że Borys tatę właśnie pielęgnacji przeprowadza w sposób taki naprawdę umiejętne minimalne najmniej szkodzący drzewom i dobro człowieka godzi z dobrem drze w, czyli albo wystaje z tej przestrzeni, który żyje też człowiek próbujemy pogodzić no bo jednak ludzie też na tutaj mają jakieś swoje racje swoje potrzeby i arbuzy stanie się tak właśnie ostatnio rozmawiałyśmy o niechęci, jaką wśród czy obywateli czytaj urzędników budzą drzewa w miastach takich często reprezentatywnych placach, które po różnych renowacja ach, wracają do do użytku już bez drze w, czyli beton versus drzewo, kto wyjdzie zwycięski z drzewa z tego pojedynku, a teraz chciałbym, żebyśmy porozmawiała o tym jak bardzo drzewa są zabójcze i niebezpieczne szczególnie mowa jest o drogach, chociaż nie tylko, bo pewnie pamiętacie państwo w Puszczy Białowieskiej 1 z argumentów też za wycinaniem, że to jest niebezpieczne dla turystów też dochodzi od czasu do czasu do wypadków parku jest drzewo przewróci zrobi krzywdę no i też jest poczucie, że trzeba wyciąć, ale najczęściej oczywiście dotyczy ta dyskusja toczy się od wielu wielu lat drze w przy drogach na jej miejsce czas nierozstrzygnięta w tym sensie, że raz jedno obrońcy drze w zabierają głos raz przeciwnicy uderzyli autem w drzewo zginęli radny PiS potrzebne wycinki drze w przy drogach to zaledwie lipca tego roku tytuł artykułu wyborczej co potwierdza tezę, że to się cały czas toczy, a więc czy drzewa są niebezpieczne dla kierowców pasażerów samochodów to pytanie w ogóle dobrze postawione ja bym trochę przewrotnie powiedziała dla mnie generalnie całe życie jest ryzykiem, ale po to, elementy przyrody wszystkie elementy przyrody jak też nawet elementy, które my budujemy schody obiekty drogi one służą nam, ale służą nami są bardzo potrzebne tak samo czy wiatr czy słońce czy drzewo przynosi bardzo wiele korzyści tak naprawdę bez tych elementów przyrodniczych życie jest niemożliwe bez drze w my naprawdę nie poradzimy sobie, że są już ostatni w milionach natomiast potrafią szkodzić, ale w momencie, kiedy być może nie zachowamy pewnych ostrożności, więc środków ostrożności to jest należy wypośrodkować to faktycznie tam, gdzie drzewa stanowią jakiś bardzo list z istotnych kolizji no tutaj jeszcze dodatkowo to drzewo jest w złym stanie należy takie drzewo usuwać od tego są administratorzy zajmujący się drzewami sprawdzający od tego mamy metody oceny ryzyka metody oceny prawdopodobieństwa upadku drzewa i prawdopodobieństwa wypadku mamy pamiętajmy, że w przepisach ustawy o ochronie przyrody możemy usuwać drzewa z powodu zagrożenia bezpieczeństwa ludzi imienia, więc te metody powinny zagrożenie badać potwierdza też to opinię, którą podnoszą niektóre organizacje w Polsce nadużywana wycinka drzew absolutnie tak ja się zajmuje badaniem akurat drze w od 2 tysięcznego roku także to troszeczkę lat już jest być no powiem tutaj wprost, że cała moja kariera naukowa właśnie na tym się koncentrowała i ocenione zaczęły bezpieczeństwie Góra teraz się zaczęła zagrożeniami opracowała taką metodę oceny zagrożenia powodowanego przez drzewa osławionej State c i badałam wypadki, które drzewa powodują oczywiście tutaj, koncentrując się nie na takich sytuacjach, które nie wynikają z obecności drzew z po prostu na no bo czas niewykonywania przepisów drogowych, czyli najeżdżania na drzewo, bo to są osobne kwestie tylko chodzi o wypadki powodowane przez drzewa drzewa, które wywracają łamią tak i takie badania prowadziłam od roku 2000 do 2000 osiemnastego, więc mam tutaj bardzo świeże dane średniorocznie mamy niespełna 4 wypadki śmiertelne proszę mi wierzyć, że jest to znikoma ilość, bo dziennie więcej osób zamarł za i to w listopadzie, czyli w okresach bardzo dużo osób się topi to są naprawdę ogromne liczbę dni toczy się nie tylko w Polsce, ale takie badania robiono też w Anglii i wysnuto jednoznaczne wnioski, że jest to szeroka akceptacja, czyli tzw. ryzyko minimalne ryzyko akceptowalne nie da się tego ograniczyć do zera natomiast należy zachowywać na tym poziomie, czyli mają 4 wypadki 4 osoby, ale profesjonalne rzetelne osoby tak nagłych wypadków oczywiście, że może być mniej i w 1 wypadku zginąć może być więcej osób analizowała również taką korelację czy zależność między liczbą mieszkańców, a liczbą wypadków tych śmiertelnych między liczbą wichur, a liczba wypadków i między też obecnością dobrze zorganizowanych systemów zarządzania drzewami i zarządzania ryzykiem, porównując to z takimi krajami jak Anglia Niemcy i wiele Stanów Ameryce tutaj kilkanaście Stanów brał pod uwagę i tutaj wyraźnie też badania wskazują, że Polska wcale nie jest najgorsza wręcz nawet bardzo dobrze wyjścia Australia była brana pod uwagę, więc Polska na tle innych krajów nie wypada źle mamy bardzo zbliżone też ryzyko szerokiej akceptacji, czyli to jest 1 do 10  000 000 przypomnę że, ale tylko 1 do 1 000 000 jest ryzykiem akceptowalnym im większa ta liczba milionów w tym większa akceptacja albo pani mówi tylko o tych wypadkach, które spowodowały że, a to co czasami czy często czasami budzi taką złość frustrację ludzi to jest ta sytuacja, w której tak ktoś zjechał z drogi ale gdyby go nie było tamtego drzewa to być może ten wypadek nie byłby aż tak tragicznie znaczy to drzewo, jakby nie mienie nie nie jest, że komisja beton tak źle to jest tzw. twarde pobocze, ale pamiętajmy, że na tym twardym poboczu są też inne elementy są znaki drogowe słupy barierki są obiekty wiaty są ogrodzenia i na nieszczęście są ludzie są rowerzyści piesi i prowadziłam takie badania dla powiatu mińskiego też, analizując nie dane, które są zawarte w centralnej ewidencji trony, czyli w tym systemie takim SEWIK tylko są to dane zebrane bezpośrednio zapisywane przez policjantów, więc miałam bardzo taki dokładny obraz rzeczywistości, gdzie to jest gdzie jest to miejsce, jaka była przyczyna, jaka lokalizacja tutaj należy wyraźnie zauważyć że, owszem, liczba wypadków może się zmniejszyć, kiedy usuwamy drzewa, ale niestety to tylko liczba wypadków związanych z drzewami natomiast wtedy zwiększa się liczba wypadków związanych z najechaniem do rowu właśnie niestety piesi i rowerzyści stanowią bardzo bardzo dużą grupę zagrożoną teraz można przewrotnie powiedzieć taki pieszy idący poboczem, bo oczywiście tutaj nawet w systemie nigdzie nie ma czy np. wypadki ogromne ogromna liczba wypadków z pieszymi rowerzystami czy ona ma miejsce w sytuacji, kiedy piesi czy rowerzyści targają na drogę tak czy też wtedy, kiedy idą poboczem, kiedy szli poboczem mieliby szansę np. chować za drzewem albo jeśli byli na chodniku i samochód wjechał to był przypadek, kiedy z drzewo wjechało w 2 posesja zabiła dziecko to drzewo wjechanie na posesji zachowywałem się trochę chce zachować pracę w drzewo, ale rozumiem to auto wjechało na posesję obejrzałem to zapytałbym, bo jakoś wydaje się, że to nikt nie jest taka prosta kwestia oczywiście graczy jest przecież tego typu kwestie zarządzania tak czy 2 pytania wiemy, że drzewa są bardzo potrzebne do przeżycia, jeżeli chodzi o po prostu chce od 2 i to powietrze klimat temperatura, ale rozum, że drzewa też mają jakieś funkcje pozytywne właśnie, stojąc przy drogach, chociaż Akademia, żebyśmy zobaczyli, jakie są plusy i minusach o tak tak tak tutaj korzyści są naprawdę istotne nawet ostatnie badania amerykańskie też to pokazują my mamy w tej chwili problem n p . z ogromną ilością zanieczyszczonego powietrza pyłów tak i to wiemy Wiktora mediacja inna rola roślin i tutaj naprawdę nie ma przy drogach żadnego innego sposobu eliminacji tych pyłów jak właśnie zadrzewienia czy drożne i zrobiono mam reanimować robiłam badania właśnie tego pyłu zawieszonego ilości zarówno w obrębie drogi, jaki w terenach sąsiednich przy ekranach dźwiękochłonnych okazało się, że niestety ochrany nie chronią przed pyłami, więc w tym momencie narażeni na tak naprawdę narażone jest zdrowie życie mieszkańców zatem ekranami okazało się, że muszą być drzewa, żeby te ograniczyć, ale co jeszcze jest problematyczne problematyczne jest również to, że te pyły te zanieczyszczenia spaliny są w tej drodze to jest tunel i kierowcy też są zagrożeni, kiedy pojawia się zieleń ona zbiera po 2 do rozwinięcia jeszcze centrum powiedzieć, że Niemcy już w latach 220 lat temu my też tak za to mamy dwudziestoletni opóźnienie nie uczymy się na błędach tylko musimy te błędy popełniać tak to zwykle w życiu jest Helga Keller właśnie zajmowała się bezpieczeństwem ze strony drzew wzroku w tym przydrożnych oni wtedy po usuwali drzewa pytali można zobaczyć to można zobaczyć siły na mapach Google Maps, że następuje masowe zza drze w Janie nawet autostrad i to wcale nie 13 m 6 m drogi, a lokalne drogi mają bardzo blisko zadrzewienia, a nawet tworzy się zielone tunele, gdzie ma być parawan i Korona ma się za sklepik nad takim na taką drogą wyrzuca oczywiście to że, aby przed słońcem chronią nadmiarem, które jak zamieć śnieżna, bo droga nam znika mgła no i teraz n p . mamy bardzo silny wiatr ja ostatnio sama jechała na autostradą w okolicach Grodziska nie będę mógł ją którą, ale tam mamy takie pewne momenty, gdzie nie ma w ogóle żadnych zadrzewień wtedy dochodzi nawet zagrożenie następujące, że samochody mogą przy takich prędkościach rozwijanych mogą z dosłownie się z Rosji zmierza do finału, ale to pokazuje, że potencjał jeszcze na wiele wiele rozmów, ale też rozumem są badania i one są trudniej weryfikować, że też zieleń po prostu działa uspokajająco na kierowcę i po prostu miasto, o czym należy powiedzieć zawsze prędkość kierowców jest przyczyną to nadmierna, bo Polacy niestety mają do siebie, że przekraczają prędkość ja to emerytura jest nowym danym miejscu limitowana naszą kolejną rozmowę w takim razie zajęć, bo jeżeli to nie jest dysku system za czy przeci w NATO pytanie jak to zrobić, żeby korzystać plus mamy tutaj umniejszać Anna Kruk akwaria te drzewa sadzić albo co im powinno towarzyszyć też prowadzę badania w tym zakresie marż na sam lider renta rosną z Ryńska członkini zarządu federacji albo 100 polskich adiunkt w katedrze architektury krajobrazu w szkole głównej gospodarstwa wiejskiego w Warszawie, bo państwo goście bardzo dziękuje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA