REKLAMA

Matematyka do 19, a ostatni PKS o 18. Dobra zmiana w polskiej szkole

Analizy
Data emisji:
2019-08-28 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
14:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie sprawdzam w tym momencie na jakiej lekcji jesteśmy w studiu jest Justyna Suchecka dziennikarka gazety wyborczej z dobrych publikuje od wczoraj plany zajęć plany lekcji, które szkoły przygotowują i skoro mamy dzisiaj w środę i jest 1842 to właśnie skończyła się fizyka całe szczęście możemy iść do domu jutro o tej porze będziemy mieć przedsiębiorczość, a w piątek zaczniemy dopiero matematykę po polskim i skończymy lekcje Rozwiń » o 1925 co za plan lekcji cytuje to jest plan lekcji z pierwszego liceum Ogólnokształcącego w Bochni, czyli takiej szkoły, które od września będzie 16 klas pierwszych i trzeba jakoś pomieścić tak od razu mogę powiedzieć życzeń państwo ten plan widział on od wczoraj jest dosyć słynnym planem lekcji w mediach społecznościowych to tak w tej szkole wcześniej odbywała się też nauka na zmianę tylko wcześniej w tej szkole nauka na zmiany polega na tym, że uczniowie chodzili do szkoły na dziesiątą lub 11 i kończyli koło 18 lat druga zmiana była druga zmiana teraz ta druga zmiana to jest trzynasta czternasta i kończą 1925, więc wszystkim, którzy uważają, że nic nie dzieje zalecam zastanowić czy te ostatnie 1 , 5 godziny to jednak jest różnica czy nie czy tych w porze chcieliby zaczynać w piątek matematyka czy nie, jeżeli uważają, że w porządku to bardzo współczuję, ale dobrze zostawmy tych, którzy nie wiedząc to w porządku nie w porządku Janowska w ogóle nie chciała, choć na lekcje matematyki w dowolnej porze co zresztą słuchacze dobrze wiedzą, ale ważniejsza jest grzeczną powiedział wcześniej 11 klas pierwszych jeszcze 16 raz pierwszy tak widzą państwo wszyscy mamy pomysł cyframi, czyli 16, bo to jest efekt podwójnego rocznika tak i teraz w związku z tym szkoła musiała uchwalić to nauka na zmianę rozwiąże Bochnia ma już doświadczenie w tym co pewnie lepiej radzą, ale generalnie szkoły różne szkoły, które do tej pory nie miał takiej praktyki też korzystają z tego systemu zmianowego ja dzisiaj przedstawia rozmawiałam z dyrektorami szkół w różnych miastach miasteczkach, bo to nie tylko duże miejscowości przekazy mam problemy i część liceów już uczyła się na zmianę właśnie to nie był taki problem n p . w zespole szkół ekonomicznych w Śremie, gdzie będzie 8 klas pierwszych i to głównie klas różnych o charakterze zawodowym techników branżowe również lekcje też będą kończyć 1930 to co prawda raz w tygodniu, ale jednak, ale tylko dzięki temu, że zaczną się, że będą inni uczniowie siać siódmy 30 no i to jest tak duża zmiana, bo tam się kończą osiemnastej nie rozumiem, że to nie jest kwestia liczby klas pierwszych w danym nam w danym roczniku tylko te liczby uczniów i nauczycieli dostępnych liczby nauczy, że Real i sal i pracowni przedmiotowych, bo przecież mówimy też o tym, że nie chodzi tylko, żeby być zwykłą klasy tylko mówimy o tym, że jakoś tych uczniów trzeba z zdechł bądź do laboratoriów chemicznych do pracowni zawodowych tam, gdzie są szkoły branżowe i technika jeszcze na dodatek trzeba jakoś ściągnąć specjalistów n p . pan dyrektor ze Śremu powiedział, że nawet, jakby chciał i fizycznie mógł tych uczniów inaczej po mieście na to nie miałby, kto uczyć, bo 1 z nauczycieli od zawodowych przymiotów informatycznych zaczyna pracę może zacząć pracę po szesnastego wcześniej ma inną pracę właściwie on wszystko zrobi, żebym przyszedł do tej szkoły, bo ściągnięcie dobrego informatyka do szkoły to i tak już jest duży wyczyn, o czym przekonują się w tym tygodniu dyrektorzy różnych szkół w całej Polsce dziś znamy pokazał esemesa, którego dostał od nauczyciela matematyki, który dziś poinformował, że jednak nie przyjdzie w poniedziałek do pracy i że życzy powodzenia czy tego nie napisał na generalnie taka jest w Azji na sali wiemy, dlaczego nauczyciele tak obcesowo traktują dyrektorów szkół swoje zadania obcesowo, bo to właściwe słowo, ale myślę, że powodów jest wiele niektórzy są zniechęceni znaleźli już jakąś pracę poza edukacją inni właśnie takich rozchwytywanych przedmiotów jak matematyka fizyka zostali podtopieni przez sąsiadów konkurencja i takie przekładki przypadki też znam głównie, o ile oczywiście w Warszawie, a no i walką nauczyciela rozpoczęła i toteż mogę od razu wykorzystać mówiła pani wcześniej redaktor tutaj w studiu będą zwolnienia tak też tak mówiłam co niestety drodzy państwo nie wyklucza zresztą co roku podawaliśmy, odkąd się reforma pracę traci 78000 nauczycieli tak na czysto, pokazując tylko tych, którzy mieli rozwiązania stosunku pracy jeszcze dochodzą emeryci i kompensuje i tzw. Europy dla poratowania zdrowia nie przedłużono umowy na tę formę polega na tym, że nie są sami naucza nota to są jeszcze innych przedmiotów w innych miastach, bo zwolnienia był głównie mniejszych miejscowościach nauczycieli potrzeba dużych miastach, gdzie wszystkie pensje są jak dużo mniej warte jest, choć w siłę nabywczą koszty życia no tak nam się to będzie lotu moim zdaniem cały wrzesień będziemy słuchali historii o tym, że ktoś szuka fizyka matematyka, że ktoś zatrudnił studenta rachunkowości do uczenia matematyki, a inne studenta fizyki w ogóle życie Super student fizyki to oczywiście uczniowie będą zachwyceni, ale też będzie mnóstwo takich edukacyjnych porażek to trochę to nie jest tak, że się, że dyrektorzy mogą przebierać wybierać teraz najlepszych nauczycieli no oczywiście też można się zastanawiać na ile ten kryzys jest powszechny na ile ta trudna sytuacja dotyka szkół w całej Polsce na ile jednak słyszymy głównie tych najbardziej szokujących przypadkach takie właśnie lekcje do 1925 albo od siódmej 20 rano aż 40 w Krakowie nie ma szósty 40 rano szósta treści w nocy to zdrowie Kraków tak tam inna nocny hałas no dobrze, ale to czy możemy uznać, że jest problem czy tylko mamy incydentalne jednostkowe poważne, ale jednak pojedyncze przy w większości szkół nie ma planów lekcji o inną rolę nie nie ma problemu, ale tego planu nie ma, bo nie da się go ułożyć, bo nie wiem jeszcze, kto będzie uczył nie wiadomo dyrektorzy szkół, ale chyba jest także szkoły w ostatniej chwili udostępnienia plan lekcja się później przez cały tydzień zmienia co 2 przez cały tydzień przez cały miesiąc, a raczej szykowałem się na to, że się będzie znany przez cały miesiąc interes projekt w dobrej sytuacji, w której mamy pani za rozpoczęcie roku szkolnego, a nie ma matematyka fizyka to 2 z 2 nauczyciele aż 8 klas pierwszych i teraz co zrobić, jeżeli już go nawet gdzie znajdziesz albo namówić dyrektora sąsiedniej szkoły, żeby się podzielił sobą swoim jedzenia cały plan także oni na pewno mogli przyjść jak z tej innej szkoły, a czasem 2 innych szkół, a w skrajnych przypadkach z 3 obok 4 i mieliśmy już przetestowane w podstawówkach został siódme ósme klasy dużo rozmawialiśmy, a teraz co się będzie działo ulicach, a no i nie nie znamy skali tej skali nie będziemy znali jeszcze przez najbliższy czas dodatkowo jest zawsze słynny problem liczenia danych co znaczy dane o zatrudnieniu do systemu informacji oświatowej są wysyłane do 30 września my w połowie listopada optymistycznie, licząc dowiemy, jaka sytuacja kadrowa we wrześniu szkoła kiedyś wszyscy zapomną, jaki to był chaos i ile to kosztowało nerwów i problemów ja nie jestem stanicę powiedzieć czy to jest 50 % szkół będą się uczyły na zmiany te muszą pamiętać, że zmian nowości bardzo specyficzne liczono, czyli już wtedy, kiedy część uczniów zaczyna na dziewiątą lekcja to już mówimy o pewne współczynnik ze zmian nowości jak mówił raczej o wzroście cywilizacji mając, więc państwo słyszeli słyszenia uważam, że lekcje rano i w ogóle poranki nie są do tego rozpoznanie sielanki nie sondażową ja mam taką perspektywę to oczywiście wolałbym się czy popołudnia równocześnie mam perspektywy osoby, która dojeżdżała przez 3 lata do szkoły średniej 25 km 1 stronę i bardzo dobrze pamiętam taką zimę, kiedy ostatni pociąg do mojej rodzinnej miejscowości odjeżdża o 1825, więc akurat ominęła, aby specjalny elementami matematyki tak to jest 1 problem, ale 2 to są takie rzeczy, których nie mówimy nie myślimy uważam, że smoka, czyli że taki uczeń, który nawet zdążę wypocząć on już nie pójdzie do kina nie pójdzie do teatru nie spotka się znajomymi nie zrobi projektu do pracy w grupach no jakby, zanim dojedzie tym pociągiem do swojej rodziny miejscowości coś zrobi optymistycznie, licząc dziewiętnasta 30, a jeszcze musi się nauczyć się następny dzień i oczywiście można powiedzieć, ale będzie przecież na czternastą, a teraz proszę sprawdzić rozkład komunikacji publicznej zobaczyć, kiedy jeżdżą pociągi autobusy są zwykle jest mniej więcej do godziny dziewiątej dziesiątej rano i do roboty ludzi do pracy szkoły, ale mało, kto już robi transport publiczny na trzynastą czternastą i t d. tak dalej przekonamy się tej dyskusji o planie lekcji w Bochni można było też znaleźć różnego rodzaju głosy wskazujące na inne problemy m. in . pan Filip na Twitterze napisał bardzo ciekawą rzecz, że lica w mniejszych miastach przyjmują wielu uczniów spoza tych miast i tutaj i bank lip twierdzi, że nikt nie bierze pod uwagę, że dzieci kończące zajęcia 18 dziewiętnasty po prostu nie będą miały jak wróci do domów wielu małych ośrodkach, w których pozostała szczątkowa podmiejska komunikacja kursowanie PKS-u kończą się o siedemnastej 301750 i to nie jest nowy problem, ale kolejny, który tzw. reforma edukacji pogłębiła i teraz na to ktoś znów odpowiedział, że to jest taka legenda o tych uczniach co to PK sami dojeżdżają do szkół i czy to rzeczywiście tak jest znany jest, że to nie jest legenda znaczyć uczy nawet zwykle czekają aż któryś z kolegów skończył osiemnastkę, żeby mógł jeździć pożyczonym samochodem, żeby mogli się 45 zabierać do szkoły, ale to nie jest wymyślone przecież na Boga 1000 uczniów w Polsce żyją na wsiach oni mają obowiązek edukacji do osiemnastego roku na wsiach nie ma liceum liceum nie ma techników wielu małych miasteczkach nie ma liceów i technika techników, więc na bardzo chciał, żeby była legenda, ale jednak taka młodzież jest zresztą pamiętam jak w zeszłym roku sam o tym, że problem kumulacji roczników będzie też brak miejsca w bursach NATO rozmawiam z uczniami, którzy w bursach mieszkają, a my wiemy, że w tym Bursa w tym roku nie ma 2 × więcej miejsc, więc pisać takich uczniów, którzy będą mieli problemy komunikacji nie więcej i nie chodzi wcale takie historie, że ktoś nie dojedzie do Krakowa czy Warszawy, bo tam akurat jedzie, ale właśnie może nie dojedzie do Bochni może nie wróci z tej, bo nie można dojechać to pewnie będzie narażona w tym roku z maturzystami akurat pytałam jak sobie przez ostatni rok radzili, bo to też była sytuacja do jeżdżenia z małej wioski to większego miasta do liceum mają oni powiedzieli żonie już dawno mają opanowaną łapanie stopa Iranu i po południu zachwycająca prawda nie no ale mówię o tym, że aktor o odpowiedź na to, że ten problem istnieje istnieje uczniowie znaleźli sposób i nawet powiedzieli, że nie jest źle mówimy czasem wystarczy 20 minut i na pewno ktoś przyjedzie teraz jakby musieli jechać na wf szósty 40 może sprawę trudniej, czego nie życzę oczywiście ale kto to jest wszystko to opowieść o tym, że nawet gdyby to były incydenty teraz musimy sobie zadać pytanie szkół średnich jest, o ile dobrze pamiętam około 78000, bo nie więcej, bo tyle co gimnazjów, a jeżeli problem dotyczy 100 i w tych 100 szkołach dotyczy każdej z nich nie uczy się po prostu w tych pierwszych, bo to nie dotyczy tego wyrzekać się dobrze dotycząca szkoleń w całej szkole etyki uczy się 200 osób no to już mamy naprawdę pokaźną grupę nastolatków, które mają problem i oczywiście możemy zawsze mówić, że to incydent kuratorium przyjrzy i t d. bowiem, że za chwilę będą takie komunikaty, ale przypomnę, że ci sami rodzice bardzo często, kiedy pisaliśmy o sześciolatkach w szkole i też pojawiał się incydenty negatywne to wtedy było oburzenie, że w 1 szkole coś nie działa mało tego zawsze winny rząd podobnego gimnazja podobnie rozwiązano gimnazjum nałożono nauczycielowi kosz na głowę to przez likwidujemy gimnazja, ale jeszcze 1 się pojawił, że oto pani Suchecka z panią Kowalską w czerwcu rozmawiały o tym, że do szkół będzie problem z dostaniem się, że będą dramaty będą nią będzie płacz uczniowie nie dostaną do wymarzonych szkół i tutaj ten słuchać napisał proszę bardzo mamy koniec sierpnia wszyscy są w szkołach miejsca zabrakło co pani na to pani na to, że z każdym z tych uczniów chętnie chciał, że ten pan mógł porozmawiać z tymi uczniami, którzy dowiedzieli się w zeszłym tygodniu gdzieś tam niektórzy w tym tygodniu dziś jeszcze dostał maila o uczniu, który nadal nie wie, gdzie będzie uczył jest środa, a znów nawet, że takich dzieciaków jest parę tysięcy w skali kraju to naprawdę, gdyby to, bo dziecko tego czytelnika tego słuchacza to nie byłby zachwycony tym, że do końca sierpnia jeździł po Warszawie i składał papiery kilkudziesięciu szkół, bo tak potem na koniec, bo tak, że niektórzy zostali do 4 placówek mogli wybrać, ale ten stres i ten system no nie był spoko nie był dobry to co mówiliśmy też mówiłem o tym w audycjach, że ci uczniowie znajdą miejsca, bo to samo co mówią ministerstwo na papierze wszystko zgadza pytanie czy uczą się w szkołach, do których mają dobry dojazd czy uczą się w szkołach, do których chcieli puścić chodzi o typ, bo nawet przed branżą FK to też jest tak, że idzie do jakichkolwiek drożdżówki do pewnych masz predyspozycje do innych niemożna, które są recepcję kamienne nie są i naprawdę nie było przyjemne i oczywiście przyjmuje całą krytykę, że ach to był Niemiec przyjął krytyczną wydumany problem lepsze to uda słowa typu apokalipsa i tak by były na wyrost, bo być może dla państwa były dla osób, których dotyczyło z pewnością nie oraz nie dotyczy właśnie tylko tego, że ktoś będzie długo czekał na miejsce tego, o czym dzisiaj rozmawiamy także dostać się do tej szkoły to nie wiadomo, kto będzie uczył nie wiadomo, do której będzie się uczył kim to już nie palić w ogóle dojdzie do tej szkoły to jest fajne, ale mamy pewność katechetów nie zabraknie przynajmniej tego możemy być pewni, więc religia się odbędzie Justyna Suchecka z gazety wyborczej była państwa i moim gościem bardzo dziękuję w rękach i oby do 1 września wszyscy przetrwali, zwłaszcza dyrektorzy szkół tak im życia trzymamy kciuki dyrektorzy dyrektorki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!