REKLAMA

Jak druga zmiana w szkole wpłynie na dzieci?

Data emisji:
2019-08-29 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
25:19 min.
Udostępnij:

Gościem Mikołaja Lizuta była prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska kierownik Katedry Wspomagania Rozwoju i Edukacji Dzieci Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie wcześniej temu minęło południe, a w studiu gość prof. Edyta Gruszczyk Kolczyńska kierownik katedry wspomagania rozwoju i edukacji dzieci na Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie dzień dobry dzień dobry pięknie wita z już za tydzień w właściwie w poniedziałek nie za tydzień w szkołach spotkają się absolwenci gimnazjów i podstawówek szacuje się, że będzie to około 700  000 osób, a w Rozwiń » poprzednim roku szkolnym ta liczba wyniosła 4400  744, więc no właściwie dwukrotnie więcej młodzieży w szkołach no i wrażenie robią plany lekcji już teraz wywieszane rozsyłane do dzieci do rodziców, bo w niektórych szkołach np. w liceum w Bochni zajęcia lekcyjne kończą się o wpół do ósmej wieczorem to rzeczywiście robi wrażenie w wielu miejscach system dwuzmianowy ja chciałem zapytać panią jak jaki to właściwie ma wpły w na uczniów czy jesteśmy w stanie koncentrować tak samo rano jak i wieczorem mleko rozlało tak można powiedzieć mianowicie reformy wprowadzono wbre w rozsądkowi rozsądkowi wbre w wiedzy pedagogicznej i wbre w jeszcze wielu wielu innych sprawą się stała szkoły robią co mogą układają plany jak mogą nie są gumy wobec tego jedyny sposób to jest upchać godziny tak zrobić wielu zmian nowości, żeby się to wszystko mieściło to jest ze szkodą dla uczącego się dziecka ze szkodą dla rodziny, które przecież odpowiada za bezpieczeństwo zdrowie naukę dziecka tym ze szkodą dla nauczycieli chyba ze szkodą dla wszystkich w naszym klimacie w naszej części świata jesteśmy wdrażanie do takiego trybu i to od przedszkola już dzieje mianowicie rani raniutko wstaje śniadanie potem droga potem praca praca dla dziecka zabawa jest też pracą nauką nauka też z pracy w godzinach najbardziej efektywnej pracy na naj efektywniejszego działania umysłu dziecięcego najlepszej mobilizacji to trwa trochę potem są przerwy potem jeszcze troszeczkę potem potem słabnie to wszystko jak to będzie ja mam doświadczenie co do studentów studentów studiów zaocznych, którzy też w takim samym porządku się uczą przychodzą rano na uczelnie wychodzą osiemnasty no tak, ale to są dorośli ludzie tak, ale oni, ale byli dorośli ludzie silni ludzie przyzwyczajeni mających motywację, żeby się nauczyć się dowiedzieć nie wytrzymują tego nie wytrzymują tego, że po godzinie piętnastej szesnastej siedemnastej mają natężeniem uważać słuchacz uczestniczy w procesie uczeń, ale to są dzieci to są dzieci i wydolności daleko mniejszej i to są nauczyciele, którzy w, których prace przy tablicy jest bardzo ciężką pracę i teraz jak długo mogą wytrzymać jak długo i teraz jeszcze jeszcze problem rodziny i problemy problem tego cały kontekst społeczny organizacyjnego przecież, kiedy dziecko idzie do szkoły po raz pierwszy z nich weźmy weźmy pierwszoklasistów to trzeba przeorganizować cały dom ktoś to dziecko dworzec odwozi do szkoły musi też musi zabrać po godzinach trzeba mu zapewnić świetlicy, jeżeli szkoła na świetlicy raczej mają, więc to jest o tyle dobrze potem trzeba przypilnować przy odrabianiu zadań przy i na kiedy zabawa, kiedy odpoczynek, kiedy życie normalne życie uznają w dwuzmianowym, więc rozumiem, że lekcje odrabia się rano po południu przyjdzie do szkoły czy ciągle właściwie na opak, ale pan powiedział już sam lekcje domowe odrabia się rano lekcje zadania domowe są utrwalenie tylko rozszerzeniem, jeżeli są mądrze organizowane, bo też mogą to być polecenie niczego dobrego nie wnoszące do umysłu dziecięcej tak też bywa, ale tak ten prawdziwy wysiłek to jest siedzenie na zajęciach i uczenie się rzeczy nowych nowa nawet przyjmowanie nowych nowych informacji nowych rzeczy to jest nowe nowej wiedzy o świecie uczenia się pewnej pewnego ładu porządku pewnego stylu pracy umysłowej to wielki wysiłek dla uczącego się dziecka wielki wysiłek doprawdy tu nie chodzi o to, żeby siedzieć w klasie siedzi na stołku i po prostu przesiedzieć ten czas to trzeba, żeby prasować w jak ten eksperyment, że przejdę się do tego ja śledzę co się dzieje, bo przecież to mój zawód przecież musi o tym, wiedzieć jak pojąć nie potrafię, że nie można było policzyć ile dzieci jest w kraju ile będzie w każdym roczniku policzyć ile krzesełek w salach ile szkoły potrafią zmieścić to przecież to jest zwykłe zwykle obliczenia prości szynki obliczenia i nie można było tego przewidzieć i posłów to było robić wszystko po cóż to było po cóż było robić to przeciwko pedagogice, bo pedały nie lubi reform i nie lubi zmian takich szybkich po co to było robić jak szkoły nieprzygotowane jak nauczyciele są nieprzygotowani placu to wszystko jestem ja nie potrafię tego pojąć, że w 38 milionowym narodzie można sobie pozwolić na tego rodzaju zdenerwowanie ludzi po prostu zdenerwowanie ludzi marnowanie bardzo udanie w tu obudzić energię uczniowskiej i efektów edukacyjnych te efekty edukacyjne jeszcze tego samego zdania są nauczycielskie związki zawodowe mówił o tym, szef ZNP Sławomir Broniarz na antenie naszego Radia co więcej w samej Warszawie brakuje ponad 3000 nauczycieli, więc z 1 strony mamy system dwuzmianowy część dzieci np. pierwszoklasiści będą zaczynali swoje lekcje o godzinie piętnastej kończą można je od dwunastej potem piętnastej i tak to będzie dla nauczycieli wciąż nie ma, więc w nie boi się pani, że to wszystko skończy się jak już totalny kolaż psem ta katastrofa wisi w powietrzu i nasze stanie tak źle tylko będziemy patrzeć na na katastrofę na efekty katastrofy nie powiemy jak Grek Zorba, jaka piękna katastrofa podatki naszych dzieci to dotknie wypalonych nauczycieli ataki musi ciężko to dotknie wszystkiego całej społeczności całego narodu polskiego wszak tak to będzie to jest wielkie niebezpieczeństwo tak wielkie niebezpieczeństwo, że ja się bardzo cieszy, że pójdę na emeryturę, jeżeli nie będę musisz tego naprawiać, ale czy system edukacji może w ogóle się zawalić czy jak trudno się już zawalił proszę pana, bo 3 zmian nowa edukacja jest zawaleniem systemu to, że te godziny trzeba będzie rozdzielić poza istniejących nauczycieli będą mieli po 2 etaty to jest zawalenie systemu to jest, że spadnie efektywność nauczania to też zawalenie system to, że dzieci będą chodzić do szkoły przychodzi do szkoły to niebyły to nie jest wskaźnik za dnia edukacji jak i czy nie będą chodzić będą chodzić to nie to, choć ja się jeszcze obawia nauczycieli, bo to jest tak dzieci dużo to jak można poradzić sobie zwiększy liczebność dzieci w klasie dać nauczycielowi 2 etaty na nic nie ma innego sposobu w jaki sposób pan zna no tak, ale są jakieś rozumiem takie miejsca graniczne są ręcznie opowiem, jakie jest liczebność chce pan wie, że nowa część oszczędności to między w czasach międzywojennych badano liczebność i klasy, a efekt edukacyjny okazuje się, że grupy rówieśnicze, które są złożone z 891011 uczniów to niedobra nie ma różnicy indywidua niemal rozpiętości różnic indywidualnych może się leży klasy większa prawda tak 161718 to jest bardzo dobrze już świetnie 2122 jeszcze dobrze 2324 uważaj uważaj, bo za chwilę już nie 25 czy im bliżej będzie 30 będzie niebezpiecznie powyżej 30 nie da się kierować pracą wychowawczą dzieci zaczynają reagować jak tłum i to jest niebezpieczne wychowawczo edukacyjne no i ich i powiedzmy także biologicznie, bo przecież wypadki nie nietrudno wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM prof. Edyta Gruszczyk Kolczyńska z Akademii pedagogiki specjalnej w Warszawie z państwa moi goście, a teraz na poważnie prof. Edyta Gruszczyk Kolczyńska z Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie z państwa moim gościem rozmawiamy w przeddzień nowego roku szkolnego, gdzie w liceach spotka się podwójny rocznik można jeszcze powiedzieć, że licea szkoły ponad podstawówka owe będą prowadziły w zasadzie podwójna szkoły, ponieważ absolwenci gimnazjów i absolwenci podstawówek idą zupełnie różnymi programami no stąd np. z planach lekcji opublikowanych już przez szkoły niektóre dzieci będą zaczynały zajęcia o godzinie piętnastej, a kończyły po godzinie dziewiętnastej tak jest n p . w szkole lewicę w Bochni, ale nie tylko jest dużo takich szkół, gdzie dzieci uczą się będą się uczyły na 2 albo 3 zmiany wynika to po prostu stąd, że uczące się młodzieży jest w tym roku wyjątkowo duża no, a sale i budynki są tak, jeżeli ogólnych tak jak jak były dokładnie 20 lat temu weszła w życie poprzednia reforma edukacji wprowadzająca gimnazja wówczas pani też nie była entuzjastką tej reformy prawda tak tak przypominam sobie ten moment chodziło o to, żeby 8 czasu szkoła i żeby podwyższyć napisane, że były model edukacyjny opracowany dla 8 od 8 z nich szkoły wtedy przystąpiono też do podobnej reformy bardzo podobnie robionej mianowicie ustalono, że model przedwojenny będzie dobry, że będzie gimnazja lica to także ciekawa jest w wielu miejscach w Europie nasza we Francji tak tak tylko kwestia czasu przygotowania czasu i jest i jest ich zrealizowania go chodzi o czas chodzi o przemyślenia czasu o tym, czas przygotowany ta reforma, która w tej chwili jest mogłaby się też udać tylko czas przygotowania powinien być rozpisany na kilka kilka dobrych lat, a nie na 2 lata, więc to kwestia czasu przygotowania i i wykształcenia ludzi po prostu całego zaplecza, żeby nie było, żeby to nie był eksperyment taki tak paskudnie robiony już wtedy kiedy, a dużo wiedziałam już wtedy o sprawach rozwoju emocjonalnym rozwoju społecznym młodzieży o o takim okresie trudnym bardzo, kiedy człowiek młody dorasta, kiedy i próbuje wszystkiego na świecie Tyma 10111213 lat turystę misja i wtedy potrzebny jest stabilne środowisko bardzo stabilne środowisko, żeby w tych pokojach miał jakiś osadzenie w normalnej wtedy, kiedy jest jakoś tak kontrolowany i ogarnia mnie przez pedagogów rodziców i rozdzielenie w ten sposób, że oto będą dzieci chodzić do którejś tam roku, a ci trud praca trudna młodzież nazwijmy przez dzieci będą przeniesione anonimowo do innego budynku do innej szkoły i będą mieli innych nauczycieli będą właściwie bez kontroli jakiś czas było przerażające dla mnie stałem wtedy powiedziałam, że tego nigdy nie robiła, żeby sumienie pedagogicznym na to nie pozwala więc, aby bardziej rzeczywiście w związku z Poznania posiadają gimnazja uznali, że będą to siedliska patologii, a jednak przez 20 lat okazało się, że gimnazja w pewnym sensie bardzo równe wały szanse edukacyjne dla fanów pamięta pierwszych lat pierwsze lata tej reformy nauczyciele nie chcieli pracować było to tak trudne tak strasznie trudne, ale przecież proszę pana wszystkim można jakoś poradzić pedagogiczny wreszcie ustalono i model kształcenia napisano podwyżki dobrej nauczono się tego wszystkiego co trzeba było wreszcie się okazało, że są dobre szkoły, że niektóre są szkoły bardzo dobre, że ten sam pomysł nie był taki zły jak się wydawało wtedy na samym początku i z tym wszystkim uporała Polska oświata dzięki no pewno wielu dzielnym ludziom i teraz, kiedy już spokój, kiedy się wszystko dobrze naraz trzeba było zrobić reformy czy odrzucić to wszystko wyrzucić to wszystko i wrócić do modelu, który kiedyś też był dobry tylko już teraz jest zapomniany zmieniło się zresztą wszystko i młodzież szkoła nauczyciele i sposób kształcenia nauczycieli wszystko i wrócić do tego starego już nie da trzeba zbudować nowy model szkoły ośmioletnich już na początku budowania nowego modelu szkoły ośmioletni tak to teraz jest mamy do czynienia z 3 zmianami prawna mamy do Chin do czynienia z brakiem nauczycieli jeszcze chciałam panu powiedzieć nauczycieli gorzej kształci niż kiedyś kiedyś kształcono nauczycieli przez 5 lat teraz tylko 3 lata mają licencja już mają uprawnienia jest zasadnicze różnice kiedyś proszę pana korzystano z modeli wypracowanych sprawdzonych no a czego teraz będą korzystać niech pan powie, czego to szczyt tych kwestii organizacyjnych sobie jakoś poradzą i rodzice sobie poradzą szkoły przebrnął jakoś przez to ja jestem dobrej myśli, że to będzie trudne, ale przebrną natomiast kwestia jest treści kształcenia kwestie jakości kształcenia nowość, bo edukacja to jest nie tylko organizacja samej szkoły, ale też treść nauczania i chciałbym teraz prosić panią o recenzję tego co w szkole jest czego uczą się uczniowie może powiem na czym się znam najlepiej ja się znam fantastycznie na edukację matematyczną dzieci na uzgodnieniach zadatku uzdolnień matematycznych szans powodzenia w nauce to dlatego chciałbym zacząć, bo wydaje się, że w pedagogice są takie 2 nurty 1 głosi, że matematyka królowa nauki jest niezwykle ważna w procesie kształcenia, bo jest inna z kolei przeciwna, mówi że uzdolnienia matematyczne to jest około 2015 % populacji nie ma co zmuszać tych mniej zdolnych tych po prostu matematycznych to Manu do nauki powiedz równań różniczkowych, bo po prostu nie ma sensu oni tak tego nie zrozumieją w życiu się to nie przed, więc chciałem zapytać, jaki model jest pani bliski, gdyby nie prowadził badań chyba jedyny w tej części świata nad dodatkiem uzdolnień matematycznych dzieci to może, by miał wątpliwości, ale te badania mam za sobą badania są piękne straszne, że efekty tych badań są piękne straszne budzące nadzieje, ale także i zmuszające do przemyśleń Otóż i zadam sobie to było pokłosie te badania lubiłem jako konsekwencja dzieci z niepowodzeniami w nauce matematyki co czwarty dysków w czasach, kiedy prowadziłam badania były skazane na ścieżkę da Końskie na ścieżki klęski szkolnych strasznie dużo 14 populacji za tym szło obniżenie motywacji do nauki i obniżenie samooceny i nie chodzi do szkoły i wszystko złe co się wiąże z niepowodzeniami w nauce osobistych musiał odpowiedź na pytanie jak też z uwzględnieniem uzdolnieniami to jest tak badano głównie je u młodzieży w morze dzieci młodzieży powiedziała dane są takie światowe od 12 do 8 % uzdolnionych tuż przed maturą to bardzo mało tak z tego uważano, że uzgodnienia są rzadkie bardzo rzadki tak, ale tą było, kiedy dzieci i kiedy młodzież kończy szkoły jak chciałem się dowiedzieć jak to jest u już w momencie rozpoczęcia nauki miał szczęście byłem w Moskwie profesorem wszystkiego uczyłem się znakomity psycholog i od uzdolnień matematycznych czasami się ma szczęście naukowe zrobiłam badania dzieci polskich siedzibę badania nad dodatkiem do matematycznych w przedszkolu w szkole nie będę mówił jak to robią to skomplikowana sprawa, że rząd są publikowane sprawy można spokojnie przeczytać, ale chce pani powie, że na pożądaną podano celu edukacyjnego nowe oraz przygody edukacyjnej jest więcej uzdolnionej młodzieży niż na końcu w teraz się pan dziwi i wszyscy słuchacze też wśród dzieci rozpoczynających naukę szkolną więcej niż 50 % w tym tyle samo chłopców jak i dziewczynek ma zadatki uzdolnień matematycznych ma ma i za to daje swoją profesorską głowę uciąć sobie stwierdziłam to ponad wszystkie podatki na pewno tak jest na to wniosek, czego powinien jeść lepiej jeszcze lepiej proszę nam silnik są wybitnie uzdolnieni i kiedy dzieci do szkoły to tych wybitnie uzdolnionych jest mniej więcej i z tej grupy, którą przed tym powiedziałem im więcej co czwarty natomiast po 1 po kilku miesiącach nauki szkolnej i kilku 8 miesiącach dokładnie cała grupa dzieci z klasy pierwszej jest mniej twórcza mniej i pokazuje swoim uzdolnienia już nie manifestuje uzdolnień są tłumione intelektualnie są, jakby zniechęcony do pokazywania tego co naprawdę potrafi, czyli młodzież uzdolniona to może w takim razie nauczyciele nie są zdolni nie w Lesznie prawdę jest, że nauczycieli nie uczy się jak i radzi sobie uzdolnieniami matematycznymi, ale zadatkiem zdanie, ale to się nie ma co dziwić te badania są bardzo świeże sprzed 5 lat dopiero wejdzie w Cannes kształcenia nauczycielskiego to nie to jest kwestia po prostu i myśmy użyli tego SUV-a modelu kształcenia matematycznego dzicz i teraz bym chciała kilka słów na ten temat i wg moich i takich czuwania nad zjawiskiem niepowodzeń takich ma robienia badań potoków w w toku pracy i stwierdziłam, że tych niepowodzeń w klasach początkowych jest mniej zdecydowanie mniej zaczęłam się zastanawiać, dlaczego tak jest i przeanalizowałem podręczniki, które są rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w Polsce przy przeanalizowałem dokładnie strona po stronie zadanie posiadaniu klasę pierwszą drugą i trzecią pierwsza klasa to nasz elementarz na szczęście wycofany klasa druga klasa trzecia nasza matematyka ciągle jeszcze z tego korzystają i zaraz panu powiem jak to wygląda moje dzieci, a prowadzi ciągle eksperymenty w zakresie kształtowania umysłów matematycznych budowania wiedzy rozwijania uzdolnień dowiadują się o jednostkach pomiaru długości, kiedy mają 7 lat milimetry centymetry jak się to mierzy, jaki sens zmierzenia wnioskowanie o stałości długości uczą się jednostek pomiaru i to nie jest dla nich trudne w podręczniku dla klasy drugiej dziecko ośmioletnie dowiaduje się co to jest metr, że jest jednostka pomiaru długości metr a kiedy jest w trzeciej klasie to się dowiaduje i to mówi z całą powagą, że jest jednostkach pomiaru długości nazywa się milimetr, a to wszystko, dlatego że w Polskim systemie oświaty wg obecnie obowiązującej podstawy programowej wykładnia jest w podstawie programowej podnieśli się do niej dostosowane dzieci w czasie drugiej 8 latki głównie liczą do 100, ale Medyk 20320 już nie mogą, więc uczyć się poza met dalej to jest niemożliwe, że ośmiolatek nie potrafi zmierzyć się może zmierzyć w naszym systemie w treściach kształcenia wzrost swojego kolegi, który ma 46 cm bez powyżej 100 nauczycieli rozmowie nie mieści i dalej, że że, że to samo jest pies mały ekonomii z pieniędzmi nie może iść do sklepu, żeby kupić coś za 3 zł i 30 cent i 30 gr, bo to jest 330 gr, a on liczy tylko do 100 to się w głowie nie mieści, że można tak irracjonalnie i układać treści kształcenia zawodzi metodyka prawda nie założy za zawodzi planowanie edukacji założy o zawodzie od odstąpiono od od klasyki kształcenia matematycznego zaczęto uważać, że wszystko ma być władcy łatwy łatwe proste nauczycie się nie musi starać korzysta się z gotowych tzw . jak to nazywam papierową matematyką mianowicie z zeszytów ćwiczeń wszystko narysowane dzieci nie manipuluje przedmiotami rozwiązuje się tylko zadań kas papierowe na papierze dzieci wypełniają luki, byleby się tylko nie przemęcza, byleby tylko nauczyć się nie przemęczać i dzieci nie przeznaczały, żeby nie było tych niepowodzeń na dobrze, ale niepowodzenia jak świat światem istnieją i one badamy je po to, żeby się dowiedzieć co trzeba poprawić są różnice indywidualne w tempie rozwoju dzieci są jony są rzeczą zwyczajną tylko, że trzeba wiedzieć jak pracować z tymi, które są słabsze, które są silne, które są bardzo zdolny poeta naszej rozmowy niestety nie jest zbyt wesoła no stoimy na krawędzi katastrofy w edukacji to jest katastrofa systemowa no ale jak słyszymy od pani profesor także jeśli chodzi o treść nauczania np. matematyce też nie jest zbyt dobrze ja mogę coś powiedzieć historii pedagogiki w no niestety musimy kończyć, ale Tomasz Ros nadal był czasu zaborów Rosja Warszawa pod zaborami, po której powstaniu tylko język Polski był na religii wtedy społeczność, w które w, którym zależało na kształceniu dzieci zorganizowała kształcenie równoległy znajdowały się to edukacja domowa i mam wrażenie, że doszliśmy do takich czasów, że będziemy organizować edukację domową, aby rozwijać dziecięcy umysł brzmi to dosyć kasandryczne bardzo dziękuję za rozmowę profesor pytanie proszę pana Grossa Kolczyńska z Akademii pedagogiki specjalnej imienia Marii Grzegorzewskiej w Warszawie była państwa i moim gościem za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy program przygotowała Martyna Osiecka realizował Kamil Wróblewski Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA