REKLAMA

Algorytmy kradną naszą wolność? Gorzej: sami ją im oddajemy. O wolności i człowieczeństwie prof. Paweł Łuków

Data emisji:
2019-08-29 17:40
Audycja:
Panoptykon 4.0
Prowadzący:
Czas trwania:
53:05 min.
Udostępnij:

Wolność to bycie sobą - podkreśla prof. Paweł Łuków. Cyfrowy świat stwarza jednak pokusę, by część wyborów powierzyć automatom, rezygnując w ten sposób w jakiejś mierze z naszej wolności, co zresztą na co dzień robimy, najczęściej nie zdając sobie z tego sprawy, bo nie patrzymy na to z filozoficznej perspektywy. Tym czasem, jak podkreśla etyk, jeśli oddalibyśmy się w ręce optymalizujących nasze życie algorytmów, stalibyśmy się, jako ludzkość, czymś w rodzaju hodowli bytów. Są jednak rzeczy, których nie da się zalgorytmizować: to np. wybory moralne. Automat nie potrafi zresztą zrozumieć także o wiele prostszych spraw: na przykład tego, że jeśli w tym samym miejscu i czasie jeden człowiek biegnie a drugi idzie, nie musi to wynikać z żadnej konkretnej przyczyny. Bo tym właśnie, na przykład, różni się wolny, samostanowiący człowiek od działającej według schematów maszyny.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry Witajcie w podcaście Panoptykon 40 mówi oraz jak zwykle Katarzyna Szymielewicz i rozmawiamy cały czas o człowieku technologii o tym co ciekawe niepokojące ważne dzieje się na styku tych 2 światów, ale ponieważ jest lato wakacje to pomyślałam sobie, że może pozwolę sobie taki luksus nie rozmawiania o sprawach bieżących nie poruszenia tego co co w newsach i co dziś nas niepokoić zatrzymuje, ale powrotu ds. fundamentalnych do pytań, których nie mamy zadawać Rozwiń » na co dzień, na którym nie ma ochoty zastanawiać, które uważam, że są ważne mówi o tym na razie dość enigmatycznie wszystko się wyjaśni jak przedstawia mojego dzisiejszego gościa technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje i do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon ze mną studium Paweł Łuków profesor nauk humanistycznych filozof i etyk zawodowo kierownik zakładu etyki na Uniwersytecie warszawskim widać wolę dobry zrobiło mi trochę jak spojrzałam na stronie Uniwersytet na swój zakres kompetencji cytuję to brzmi jak haiku etyka racjonalność sprawiedliwość polityka w słowniku zwykłych ludzi moim na pewno te słowa nie występują obok siebie, ale dzisiaj o polityce nie będziemy na szczęście rozmawiać natomiast mam nadzieję, że wrócimy do rozmowy o takich kwestiach podstawowych, którą przypomniałam sobie niedawno zaczęliśmy 8 lat temu nie wiem, kto pamięta, ale w 2011 roku Fundacja Panoptykon wtedy jeszcze bardzo młode organizowała takie bardzo niszowe, ale chyba dość ciekawe seminaria, a pan na nowym świecie i były 1 z naszych gości i przypomnę ci, że wówczas rozmawialiśmy na temat nadzór prywatność moralność rozmowa o kwestiach fundamentalnych śmieje się, że nie miał kompleksów wtedy, ale teraz postaram się nie mieć i o do tego chciałbym wrócić do tego, o co w ogóle stanowi o może zaczniemy od wolności o wolności człowiek, bo funkcjonują w świecie, w którym jest tak duża presja nas tak dużo bodźców tak dużo rozmaitych manipulacji podprogowych takich, które widzimy jak reklama, ale dali ulegamy czy my w ogóle możemy mówić o wolności w tych warunkach, ale warunki wolność jest także kwestia stopnia w dużym stopniu da to znaczy jest także jesteśmy nigdy też zasadzie nie jesteśmy absurd całkowicie wolni, choć niektórzy z nas niestety czasami są całkowicie zniewoleni, ale całkowitej wolności prawie nikt z nas nie ma no być może poza niektórymi, którzy dotarli na same szczyty władzy nie muszą nikomu czegokolwiek tłumaczyć, a to bym polemizowała za in większą masz jednak władze taką publiczną widoczną w tym większe i i władze narracji n p . w Kotowski władze narracji podlega takim musi być posłuszny wobec pewnych kanonów zachowań, bo znaczyć zdetronizuje Alto zakładając, że istnieją o odpowiedni mechanizm zmiany władz jeśli autorytarnym układzie to się nie trzeba tłumaczyć jest taka scena harcówka w pierwszy w pierwszych sezonach jest taka scena, kiedy główni bohaterowie siedzą przy oknie wieczorem palą papierosy, a chyba ją ciągiem i pytanie jest ta scena pokazuje to właśnie ta scena pokazuje ludzi na rząd władze całkowicie nieograniczonej, którzy nie muszą się z tego tłumaczyć w świecie, w którym np. palenie papierosów jest niestosowne jest jakoś nieźle oglądane, a oni jak gdyby w cudzysłowie napawają się przyszło zdobycia mówiąc jak już tam będziemy to będziemy mogli to robić otwarcie i nikomu niczego nie będziemy musieli tułać po rozumiem ten sen o takiej władzy jest pociągające, ale mam wrażenie, że w naszym świecie jednak bardzo mocno podlegamy rozmaitym konwencją i ludzi, którzy są widoczni w sferze publicznej podlegają im nawet bardziej, ale co z takim człowiek, który jest w sferze prywatnej albo, które uważa, że do niczego nie dąży poza tym, że realizuje swoje jakiś pragnienia siedzi w internecie coś klika używa różnych usług taki człowiek może być dzisiaj wolne może być tylko pytanie czy jest w tych sferach wolny, na których zależy też pamiętajmy, że różni nas w różnych sferach chcą być wolni 1 bardziej zależy na tym, aby mieć swobodę wyboru w sferze powiedzmy swojej kariery zawodowej będzie bardziej skoncentrowany na powiedzmy na dostępie do rozrywek porusza przemieszczania się z miejsca na miejsce po świecie tak dalej, więc podejrzewam, że w zależności od tego jakie mamy preferencje różne sfery tej wolności będą dla nas istotniejsze, ale sądzę, że niezależnie od tego jakie mamy preferencje, czego chcemy, jakie mamy cele życiowe każdy z nas pewną sferę wolności dla siebie wykrojono potrzebuje po prostu, dlatego że nawet jeśli nie cenimy jej dla niej samej tak jak robią to liberałowie polityczni, a to przynajmniej cenimy ją instrumentalnie to znaczy znani jako środek do cel nam jako narzędzie instrument warunek do tego, abyśmy mogli osiągać cele, które są dla nas jakoś tam ważne listy optymistą tę wolność nie jest także warunkiem wolności np. świadomość tego co się dzieje z naszym mózgiem tego jak bardzo oni poddawane rozmaitym presją narracją pomysł na rzeczy, które są obserwowane chodzi właśnie w reklamie, o których spotka się już nieraz rozmawiałam z moimi gośćmi w wyniku tego misji może wydawać, że ja wybieram właśnie to mydło, bo właśnie tego chce, ale tak naprawdę scenariusz może być o wiele bardziej nie no bardziej pesymistyczne to zależy, jaką perspektywę przyjmiemy, bo jeżeli przyjmiemy perspektywę naszą indywidualną ktoś może powiedzieć, czyli nazwijmy ją subiektywność ktoś woli to możemy powiedzieć to jaki mam zakres swobody w rzeczywistości jest tak naprawdę wtórną kwestia istotna jest to jak moje opcje dostępnymi do wyboru zgadzają się z moimi oczekiwaniami czy wśród tych opcji znajdują się rzeczy, które preferuje najbardziej obiektywni sta powiedziałbym inaczej nie może się zmienić możesz mieć fałszywą świadomość możesz być zmanipulowane może być oszukany co na to co wtedy mam taki i taki sobie aktywista odpowie podejrzewam, że powie coś w rodzaju my tak naprawdę nigdy nie wiem, jakie naprawdę zawsze staramy się jakoś zbliżać do do obrazu rzeczywistości jak oni jeśli mi się zbytnio wydaje, że wybieram sposób wolę to w zasadzie to już jednak pozory dobra baza, ale myślę, że my żyjemy w kulturze, w której jednak jest pewne dążenie do tego, żeby nasze wybory były naprawdę z takim faktycznym z podkreśleniem naprawdę wolne, a co z takim scenariuszem, który mi się wydaje prawdopodobne, kiedy obserwuje w sporze, w którym żyje w siebie w nim dla wszystkich, że po staremu ucieka od tej wartości jak to nie jest w tym odkrycie, ale te rozmaite ucieczki wolności, które uprawiamy, które są opisywane przez filozofów, czyli od bardzo dawna one przybierają też kolejne formy i upewnić technologii jako takiego czynnika początkującego nam świat wspierającego nas, który miał rozwiązywać problemy jest łatwą pokusą, że mogę zachować się bardziej racjonalnie czy bardziej optymalny dla siebie samej, powierzając pewną sferę wyborów n p . nie chce tego mydła wybiera sama, bo już dość w życiu wybierałam albo nie chce w ogóle czegoś wiedzieć, bo nie ma na to miejsca w głowie przecież internet wie przecież internet potrafi doradzić mogę sobie ustawić aplikacja, która mi powie, który ma stać na czym nam się położyć czy mam biegać dzisiaj czy mam skakać co mam zjeść być może nawet za chwilę idziemy aplikacja będą nas łączyć pary jest jest taka narracja bardzo techno optymistyczna, która przy przemy technologię umieszcza w tym punkcie, w którym ja bym powiedziała, że zaczyna się nasza osobista ucieczka od wolności tak jak ja rozumiem, czyli świadomych autonomicznych wyborów czy to obserwujesz mnie się wydaje, że z tą ucieczką od wolności jest także ona ma towarzyszkę mianowicie do czy towarzyszy dążenie do wolności to znaczy wolność dla nas pewnego rodzaju ideałem, który do, którego mamy dosyć ambiwalentny stosunek pamiętajmy, że im większą mamy jeśli zdefiniujemy na potrzeby naszej rozmowy, że posiadanie wolności być gotowa do posiadania określonego w jakimś szerokiego spektrum opcji do wyboru to ta oznacza, że jeżeli dokonujemy wyboru podejmuje odpowiedzialność za to co się z nami zdarzy w przyszłości za to co będzie mniej zapewne wybór był dla nas rzeczywiście dobry z oczu tego nam się nawet nie, bo właśnie o właśnie to, o czym przekonamy się później, bo większość wyborów dokonujemy warunkach niepewności mówi, a to oznacza jakieś ryzyko ryzyko, ale też to oznacza, że my do końca nie wiemy czy to na coś zdecydujemy z punktu widzenia naszych bieżących preferencji rzeczywiście będzie tym co nam będzie dogadało wtedy, kiedy już z liści to co wybraliśmy, więc pytanie jest takie czy mówiąc najkrócej czy nie będę żałował tego wyboru, który mam teraz myślę, że kwestia dotycząca tej ucieczki od wolności jest dużym stopniu właśnie próbą z ucieczki od tego element to dlatego elementu odpowiedzialności przed samym sobą, ale z drugiej strony my dążymy do tej wolności, ponieważ dzięki temu możemy się realizować jako my jako ja niepowtarzalna indywidualna istot mamy tutaj w rodzaju takiego napięcia z chcielibyśmy zjeść ciastko i zostawić sobie na później chcielibyśmy mieć swobodę wyboru, ale w dużym stopniu nie musieć ponosić konsekwencji dla siebie takich jeśli chodzi o naszą reakcję na te na to co się na nasze wybory w konsekwencji tych wyborów i stąd pojawiają się napięcia, ale też myślę, bo mówiła o tych technologiach tak dalej ja myślę, że trochę nie powinniśmy model demonizować technologii znaczy myślę, że powinniśmy traktować jako element nowy często trudny do zrozumienia w sensie funkcjonowania w nim środowiska, w którym jest żyję, bo ludzie mamy to do siebie, że w sposób teraz to nawet mamy zaczynamy się badać, żeby w sposób ogromny wpływamy na nasze środowisko nie tylko na samych siebie nie tylko na siebie nawzajem, ale również kształtujemy swoje środowisko ja tak to technologia, zwłaszcza technologie informacyjne jako nowy element w środowisku, w którym funkcjonujemy, który powoduje, że relacje społeczne trochę inaczej będzie będą przebiegały czyli gdyby te te media za pomocą, których się komunikujemy się zmieniły i pytanie i teraz tak każde środowisko mniejszym lub większym stopniu ogranicza nasze możliwości wyboru, jeżeli ktoś mieszka w górach to jego możliwość przemieszczania się na duże odległości jest od ograniczona tym, że musi pokonywać duże wzniesienia różnice wysokości jeśli ktoś mieszka na wysepce ma jeszcze inaczej i analogicznie myślę możemy rozważać kwestię np. technologii informacyjnych one też wpływają na to co możemy podobnie z miastami już mówiłem ja podałem 2 przykłady przyrodniczych ograniczenia pozycji miasta, gdzie my żyjemy przemieszczanie się konieczność używania środków transportu publicznego i t d. to wszystko powoduje, że nasze możliwości wyboru się zmieniają w porównaniu z tym co mielibyśmy bez nich zgadzam się, że ten krajobraz jest inny jest jako zdefiniowany też technologicznie, ale jednak bym argumentowała, że jest więcej w tym wszystkim, jeżeli to też na pewno już zgodziliśmy, że człowiek subiektywnie chce mieć wybór, jeżeli zapytamy wolimy wrócić do Niemiec na pewno większe za odpowiedź woli mieć, ale one jakoś stresuje obciąża, więc sytuacja, w której mamy go, ale tak trochę jesteśmy schorowani jako rekomendacja może za autorytet może coś podpowie może sprzyjać, który już to zrobił wiecie jak to działa może lekarz, który wie lepiej, a może internet, który podpowie wtedy mamy dodatkowy komfort i technologia bardzo mocno wkroczyła w tę rolę ona nie tylko stworzono nowy krajobraz, po którym jakoś poruszamy czasami bardzo szybko czasami w ogóle nie zauważamy także jakiś ruch się dokonał już dziś przeskoczyliśmy jesteśmy 15 stron rządowych dalej albo wchodzi w interakcji, które zaskoczyły dynamiką napawa też nie sprzyja wiadomości wyboru różnych, ale jestem rekomendacji i tutaj zbliżamy się do do wybranego nowego agenta, który wespół z innymi środowisko do tej z telewizji z i tak realizowany jest różnych agencji, które jeszcze niema, ale może się do niej zbliżamy tak twierdzą niektórzy np. jej kurs walut wydaje się to bardzo wierzyć, że zbliża moment, w którym pojawi się taka technologiczna osobliwość tak coś takiego co przekroczymy tę granicę, za którą już nasze przewidywania dotyczące będą będą nie przystające i ten nowy podmiot pojawi się zacznie nawet nami zarząd tego tego na horyzoncie nie ma, ale jest coś co nazwał algorytmy tak, czyli mamy programy komputerowe, które tworzą ludzie jak najbardziej z pełną kontrolą musi ją wybierają, żeby zachować, ale sensem celem tych programów jest obserwowanie nas ludzi uczenie się naszego zachowania przewidywanie tego co możemy zrobić i próba wpływania na nasze działanie, więc pojawi się system jakiś rodzaj agencji sprawdź kości tutaj jest przecież, który rekomenduje ci mówi skręć w lewo w krajobrazie skręć wprawo kup to kilka dni tam czy ta zmiana pojawi się takiego agenta, które właśnie co Robina on wspiera czy on lawinową udział także zwalnia nas czegoś, a to niesie nie jest tak po prostu nie da się tak po prostu odpowiedzieć po pierwsze, myślę, że możemy przeprowadzić analogie między takimi agentami będę troszeczkę staną się bronić przegranej sprawy, a np. ma po dawnych czasach taką narysowana dzisiaj na mapach telefonie mówi skręć Tusk tam kiedyś ona była narysowana, ale różnica jest taka, że w tej telefonie mapie mamy rekomendacje jak bardzo silną i ten czasem jak patrzę na tę trasę to nie jest mądra rekomendacja mówiąc szczerze, ale może właśnie to jest ten moment, na które powinniśmy zwrócić uwagę to znaczy niezależnie od tego jakie wykonujemy rytm jakich dokonujemy rekomendacji to zawsze my jesteśmy tymi, którzy podejmują decyzję czy posłuchać tej rekomendacji czy nie ja myślę, że problem jest troszeczkę dzień ziemi często nie wiemy wg jakich reguł te rekomendacje są robione, jeżeli na mapie mam wybór między najszybszą najkrótszą trasą ta najkrótsza może niekoniecznie być szybsza to wtedy ja wiem między czym wybieram i wtedy mogę mogę te rekomendacje podzielać lub nie natomiast czym innym jest wtedy, kiedy rekomendację przylatują nie wiadomo, skąd nie wiadomo na podstawie tych danych jakich danych nie wiadomo czy kto je, kto je formułował finalizuje barek ręcznie dopasowane do naz w w tym sensie, że np. dostajesz rekomendacje będą osobą chorą z tą chorobą związaną, która wie, że to jest słaby punkt jak dziś dostaniesz reklamę albo sugestii czytanie tekstu na temat związany swoją kondycją fizyczną psychiczną to zadziała albo jest siadanie dwubiegunowy rozchwianie i wchodzi jakiś okres manii podczas wojny ludzi z reklamy, że poluje się taka osoba, żeby rekomendować wycieczki albo wyprawa do kasyna no to wtedy bardzo działa, więc może być aż tak akcji może być aż tak daleko idąca tak trudne do drugiej rekomendacji, która opiera się o jakąś ukrytą słabość osoby, do której skierowana może być rzeczywiście rekomendacją taką jak i 9 albo inną trasą, gdzie narzeczoną prowadzą do odpowiedniego sklepu narodowe tak może też może za swoje sprawy, dlaczego tam to najdłuższa jest dlatego na korzystne krótsza praca, dla którego naprowadzi na to prawda, że rzecz, że np. reklamy czy jakiś rozmaitego rodzaju rekomendacje mogą mogą nas wieść strony co, do których czy podstępnie, bo to chyba o to chodzi to znaczy, kiedy przytacza takie przykłady jak przed chwilą podała to tak naprawdę mamy do czynienia z czymś co większość z nas będzie odbierał jako podstępne to nie jest rekomendacja to jest coś coś rekomendacja zazwyczaj w odróżnieniu np. od rozkazu polega na tym się mówić co zrobić, dlaczego akurat tak i myślę, że to jest ten element, który dla nas tutaj ważny, dlaczego akurat dlatego akurat tak, dlaczego akurat nie polecam ten admini artykuł, jeżeli odpowiedź jest Star gotowa na jak to mówi się na dostosowana do mnie ze względu na moje preferencje ze względu na moje deklarowane cele i t d . to ja mogę wtedy powiedzieć czy to odpowiada moim celem czy nie mogę sobie powiedzieć czy taka rekomendacja jest dla mnie czy nie czy warto z niej skorzystać natomiast, jeżeli chodzi, jeżeli jest ona ja nie wiem, dlaczego ona jest akurat dla mnie akurat taka, a jest powiedzmy tak jak tutaj ze względu z wycelowaną na mnie ze względu na moją słabość niedoskonałości bądź przeszła niemądre wybory tak to często działa to wówczas ma charakter może niekoniecznie jakoś szczególnie opresyjny, ale myślę, że właśnie zwodniczy, bo to chyba zwodnicze to jest rodzenie się po to nie jest jakaś opresja, którą ja bym, chociaż potem mogę negatywne skutki podać, ale ma charakter zwodniczy na to charakter wprowadzenia w błąd to niekoniecznie musi być kłamstwa, ale wprowadzenie w błąd samo przez się również jest czymś niestosownym często zazwyczaj prawie zawsze i może być rzeczywiście krzywdzący interes, jakiego znamy ten mecz z Interem osiągnął bardzo mocno w oparciu o taki paradygmat wzbudzenie tak jak przed jej o widza obserwuje na choćby nie wiem słynne RODO, które przechodziliśmy wspólnie w maju ubiegłego roku wprowadzenie go, które wiązało się z dużą ilością informacji, które szło do człowieka w praktyce polskie firmy, które robiły, które informacje pokazywały mówiły nam, dlaczego wybrał tak jak inne formy bardzo irytujące często bardzo złe bardzo właśnie zwodniczy, które miały zawieźć ludzi do broni poza klikają bez sensu co powie, że zniknęło pół dalej czynimy to nic wspólnego ze świadomym wyborem tego jak chcielibyśmy, żeby nasza prywatność była respektowana, kiedy pytam, dlaczego wybrał będziemy robić testy i kiedy daliśmy ludziom prosto okienko tak nie uciekli Kalina nie no nie, a my nie chcemy chcemy, by jechali, tak więc zmieniliśmy jak nie słyszycie tego czy nawet słyszeć, że optymalizacja jest po prostu wyborem ścieżki, które prowadzi człowieka 1 tylko 1 kierunku i nawet to jest nazwa też nazwa Dark patelni z takim żargonie ludzi, którzy projektują strony chodzi o to, żeby zwieść i to jest interes, którym Panoptykonu od dawna walczy właśnie walczą oto wolność wyboru od momentu wiadomości, ale pomyślmy przez chwilę nad tym czy nie jest ta już zbliżamy się do do innego momentu moment, w którym który bardzo wpływa więcej tu lista Ferrari które, którym jest bez popularny rolnik zimowej w ogóle w stanach opisujemy, więc taki sposób, że wychodzi założenia, że człowiek tylko procesy biochemiczne to nie jest istota taka całkiem świadoma która, która może powiedzieć, że to ja decyduję, bo nie ma w sumie podobno jest konstruowany pojęcie, żeby takiego Excel jak jarzy w zasadzie do końca nie istnieje są te procesy biochemiczne, które przypadkowo dosyć podlegają różnym bądź co, więc jeżeli chcielibyśmy tego człowieka ulepszyć, aby sami ja chciałabym się lepszy ja chciałabym móc w większym stopniu kontrolować swoje życie i wybierać bardziej racjonalnie mu podkreślam Turcji nasz też wiem, że to, by to jest bliskie pojęć znacznie na końcu pisało się o racjonalnym rozumie Książkiewicz może tutaj odpowiedź jak z tego wybrać wizja racjonalne chciałabym schudnąć chciałabym szybciej biegać po chciałabym lepiej spać nie jak to osiągnąć, bo też jestem tym subiektywnym człowiekiem, który ulega rozmaitym presją, bo chcą tu obejrzeć film w nocy tu zjem niezdrowe jedzenie tam zaś do pracy to usprawnić, więc ideę tak jak zdaje sobie chwali taką taką ścieżkę projektuje sobie algorytm, który obserwuje mnie mi doradza mu wymienienie nie ma ukochaną, że na serio chciałaby się w tym kawałku ulepszyć to teraz już po prostu marchewka teraz kładziesz spać i odcinam się ten internet zamyka swoją smart lodówka, żeby nie nie żarłacze Lady po nocy i po prostu już spać czy taka relacja z agentem wyróżnienie zwodniczy takim jak dziś jest reklama czy rozmaite pop -up internetowe, ale jest to agent, którego nawet sama wymyślam, ale on mnie modyfikuje jakoś nie ulepsza czy to jest relacja, który powiedziałby, że ta wolność człowieka cały czas istnieje, bo i czy czyta racjonalność do bólu tej sytuacji jest ludzka jeszcze po 2 rzeczy po pierwsze w takim mówienie, że człowiek to nie jest nic więcej niż coś jest coś takiego powiedział filozof redukcja mistycznego to znaczy przeświadczenie, że nie ma czegoś takiego jak własności, które się pojazd tzw. energetycznych, które pojawiają się wtedy, kiedy znaczy, jakby nad budową ujął się nad tym co podlega ogląda jest też oczywiście istotami biologicznymi tak dar, ale to nie znaczy, że jesteśmy tylko biologicznym druga rzecz to w tym takim scenariuszu, który opowiedziała się, więc my te, które nam jakieś maszyny do mówienia nam co powinniśmy jeszcze, jakiej porze i t d . jest taki element menadżerskich, gdzie jest takie przeświadczenie życiem ludzkim można zarządzać w sposób technologii schowany złożony z pewnych algorytmów, że wtedy ono będzie jakoś bardziej udane wartościowe i nazwijmy to ogólnie sensowne po pierwsze nie jestem pewny czy na wszystko zawsze znajduje się rada, którą jakikolwiek algorytm mógłby opracować dosyć prostego powodu algorytmiczny, a decyzję to akurat najłatwiejszy decyzję to znaczy decyzje, które da się za zapisać w postaci algorytmu są akurat najczęściej decyzjami, które są stosunkowo proste z punktu widzenia doświadczeń natomiast, że chodząc do samego sedna sprawy ja myślę, że kwestia polega na tym że, gdyby grze, że tego rodzaju propozycja sposób myślenia, jaki przedstawia radzie ma to do siebie, że on sugeruje, że w naszym ludzkim życiu nie jest coś nie jest istotne to co byśmy mogli nazwać to, że moje życie jest moje naciskiem na moje pewnie ważnym sensie moje Otóż wyobraźmy sobie, że rzeczywiście też potrafimy ogromną część kluczowych decyzji naszych życiowych oddać odpowiedni algorytm maszyną tak dalej RODO nie są tak proste dziś wnętrza firmy dlatego szuka też obserwują twój mózg także w jego mózgu i uczą się, jakie masz mocy w związku z osobami w swoim życiu sprzyjającymi n p . chodzi o wybór partnera życiowego oraz mówi obserwowałem, że na tego partnera reagował też zdecydowanie lepiej, bo mniej stresu, bo większa zgodność czegoś tam ciężarami to jest moja rekomendacja tak jest od dziś pytanie w jakim stopniu tego rodzaju życie jest nadal moim życiem w tym sensie, że jest elementem moich decyzji i czegoś co ma jest specyficznie ludzkie mianowicie twórczości znaczy większe lub mniejszym stopniu nasze decyzje mają charakter twórczy zarówno na poziomie indywidualnym społecznym my wymyślamy sobie naszą przyszłość to jest to co jest myślimy o naszej przyszłości zawczasu zdaje się, że to jest około 12 % nasz dziennie naszej myśli prawo o przyszłość zdaje się nie pamiętam dokładnie tej liczby w każdym razie my myślimy dosyć często o naszej przyszłości planujemy ją wymyślamy ją Otóż, jeżeli miałoby to wszystko być robione przez maszynę, która zrobiła to wszystko dużo mądrzej nazwijmy to cokolwiek najniżej miałem optymalizować, aby nasze to pytanie, gdzie zostaje wtedy, gdzie jeszcze jestem gdzieś jeszcze miejsce na mnie czy nie staje się czymś co w innych kontekstach filozoficznych nazywa się maszyną przeżyć czy nie jest także jestem tylko po prostu pewnego rodzaju obiektem na oddziaływanie biologicznym ciałem, które idzie przez przez rzeczywistość turyści znajdą wiele wtedy pytanie ale, ale coś takiego życia jest jednak pewna rzecz, która jest niesłychanie ważna mianowicie to, żeby nasze decyzje były nasze w tym sensie, że nawet jeśli mają być nie do końca doskonałe, a często nawet niemądra lub wadliwe, a to, żeby one dawały nam poczucie autentycznego kontaktu z tym co nam się przydarza nam jako twórcom twórcom kreatorem tego co nam się przydać myślę, że tutaj możemy też zobaczyć tego, czego zaczęliśmy się na czym polega wewnętrzne samoistna wartość wolność Otóż wolność to jest zdolność do kształtowania samego siebie wolności daje nam możliwość bycia sobą niebycia sobą w sensie wiernym sobie, ale bycie sobą i osobą bycie kimś niepowtarzalnym wyjątkowym pomyślmy też o tym, jeżeli mamy takie wspaniałe algorytmy, które się dostosować, które nam wybierają życie to w pewnym momencie staniemy się hodowlą i ten gaz zbiorowe onych hodowlą podobnych istot przestaniemy być wyjątkowi oryginalne wyjątkowe również swoją słabość wypadkowość zależność od dziś bodźców, które ja przeżywam w tej sekundzie, ale to już były, ale weźmy taką prostą rzecz stajemy przed pokusą zrobienia czegoś co by zaspokoiła naszą bieżącą zachciankę, ale w sumie mogłoby jak sądzimy prowadzić do czegoś, czego potem będziemy żałować Otóż w takiej sytuacji, jeżeli uda nam się pokonać ową słabość czy nie mamy poczucia właśnie panowania nad sobą to ja jestem panem samego siebie, jakby po posłuchała go rytmu mogłaby mieć poczucie na niby jest wyrażany przez co z tego tylko w pewnym sensie co z tego myślę, że dużo częścią tego co możemy powiedzieć na czym polega dla każdego z nas wartość jego życia jest to, że ma poczucie sprawstwa, ale czeka, bo rzeczywiście tutaj 1 z Ferrari miał też powinien z nim rozumie wielu punktach, ale w tym najbardziej w tym uznaniu tej konstrukcji sal tak tego, że jest jestem ja jest podmiot sprawczy, jeżeli uznamy, że go nie ma żadnego neuro biologiczne, jakkolwiek to wykładamy nasz mózg jest po prostu zlepek różnych procesów chemicznych, które są lub przypadkowe i zdeterminowane, ale nie są wolne, bo taką zostawia, jeżeli to uznamy to cała ta cały ten piękny lud wolności nie ma sensu, bo nie ma podmiotu on nie ma rozmawiał Ryś odnosi bym chciał być złośliwy tobym powiedział, dlaczego Harry podpisuje swoje książki w, jeżeli rzeczywiście wierzy w to, że poseł w osobowość osoba to jest coś co jest rozproszone po rozmaitych układach biologicznych może być czasem również rozproszone po układach Wysmyk kwarcowych czy jakieś elektronicznych to pytanie, dlaczego on cały czas uważa, że coś działo to zrobi tak może to społeczna się broni ani broni się tam euro biologiczna tak i to, że jest jakaś, bo mówimy zdaje się pracy mózgu w naszym własnym mózgu nie ma czegoś nie ma takiej funkcji jak jak jaźni ma takie funkcje jak funkcja Jach nie musi być nie musi być może być także nasze ja jest rozproszone n p . po naszym całym ciele występuje w całym naszym układzie nerwowym tak możemy to rozmowy to jest efekt minister podmiot, który mówi takim jest wolny podmiot to jest moja ręka noga mój mózg, która część mego mózgu, który proces biochemiczny ja myślę, że takie pytania one są czy nie warto zadawać takich pytań, ponieważ one nami tak na jej nikt nie oddaje niewiele dali takiego środka w środku, abym był raczej bardziej radykalnej powiedział tak jesteśmy swoimi ciałami, nawet jeżeli wierzymy, że jesteśmy czymś więcej to wcześniej jak no jak niektórzy, ale myślę, że po prostu nasze ciała są dla nas na tyle ważne tak ważne że, że nasza tożsamość bez nich to właściwie jest coś, o czym nie wiadomo, o czym mielibyśmy myśleć dobrze odepchnąć od jednostki, która tak jak argumentuje chce czy nie podejmuje decyzje i nawet jeżeli aktualnie podium rozbroić rozpisać na jakieś procesy biochemiczne to chyba sobie wszyscy czujemy że, że podejmujemy, że jesteśmy tak w tych swoich ciałach w tych swoich głowach, ale jest taka też warstwa społeczna, której ja wchodzę w rolę aktora społecznego np. sędziego, bo lekarza, bo polityka i mojej decyzji już inny charakter Otóż nie są decyzję o tym czy Azji marchewkę czekolady niskim bo kiedy pójdzie spać i decyzja o oddaniu tej decyzji już nie dotyczy tylko mnie mojego ciała, ale dotyczy społeczeństwa ma wrażenie, że w tej sferze jesteśmy dużo bliżej dużo bili algorytmicznego jakiś algorytm logiki, która zawłaszczyła decyzji człowieka, bo mamy tu mamy algorytm działając, o ile nie mamy innych aplikacji ministrom nie wiadomo, który będą projektowały życie intymne i wewnętrzne to rozmaite algorytmy wspierające pracę sędziów pracy policji prace administracji publicznej mamy je mamy je i one są uważane za dobre w sensie także optymalizują, a to my mamy do czynienia z masą danych na temat ludzkości chcemy optymalizować ruch drogowy albo chcemy ulepszyć decyzję lekarzy chodzi o wykrywanie raka i podejmowanie decyzji, jaką operację mają zrobić czy za chwilę pewnie będziemy mieli ino większej skali temat przecinania biologicznego przetrwania człowieka, czyli odłączenia człowiek od aparatury, która podtrzymuje życie, bo możemy już bardzo dużo w tym zakresie osiągnąć, ale pytanie czy to ma sens, kiedy sens miej przestaje ratowanie noworodków czy decyzje dotyczące terroryzmu bezpieczeństwa tak w jaki sposób możemy przewidzieć jak człowiek się zachować czy możemy jak wyborczy mniejszości przewidzieć, że to jest ten, który zachowa się źle, więc mego np. zatrzymamy takie dążenie do ogarnięcia rzeczywistości niezwykle złożonej nawet już dobrych celach tak już tam nie ma żadnego autorytarnego złego celu to wszystko zmierza do optymalizacji nas jako społeczeństwa ich ochrony naszego biologicznego przetrwania i tu chodzi algorytm co to zmienia pojawili się tego typu agenta czy może też stać się z czasem agentem moralnym podejmować decyzji, które mają moralne moralny ciężar, a myślę że, chyba że nie jeśliby chyba, żeby wiedział co robi, bo tylko osoby, które jednak nie mówiąc inaczej jest kwestia usta w z możliwości ustosunkowania się do samego siebie pewnego rodzaju zdystansowania się do samego siebie takimi algorytmami to też niekoniecznie ze wszystkim jest jest tak dobrze, bo n p . ten algorytm, który pomagał sędzia w stanach Zjednoczonych po słynnym tak dotyczący skłonności do recydywy no miał jednak pewien pewne dyskryminujące, ale miasto jest dla się zdaniem władze warto powiedzieć, że dziś tak weź dziś systemy są dosyć mocno zawodne, bo wzywane są, dlatego że karmią się danymi, które wyprodukował człowiek, czyli wszystkie nasze skrzywienia ograniczenia i pomysł na to kto co robi co znaczy czy co robi czarnym co robi biały zrobi kobieta zrobi jeszcze zrobić dziecku zrobić rosły one wszystkie są w tych danych i my dopiero uczymy się oczyścić dane i optymalizować dane tak, żeby algorytmy mogą działać bardziej racjonalnie, ale załóżmy, że się ulepszają rzeczywiście działają coraz lepiej, a ludzkość ludzkość to ludzie na ziemi wprost ludzie podmiotu decyzji sędziowie lekarze politycy nie chcą podejmować osoby wtedy wyobraź my jako puszczamy wodze wyobraźni to wyobraźmy sobie, że kilkadziesiąt lat urządzenia tego rodzaju są już tak dobrze zaprojektowane co więcej dzięki wbudowanym mechanizmom samo uczenia się wyrobili wyeliminowały sporo część błędów, które mają dzisiaj urządzeń ja to w pewnym momencie pojawia się ona się łączą coś w rodzaju sieci za pomocą, której oddziaływują na siebie i optymalizują poszczególne decyzje nazwijmy to czyni wyniki swoich kalkulacji również, uwzględniając pozostałe tego rodzaju, że to zaczyna nam się zaczyna nam się tworzyć 2 rzeczy, które jak sądzę są dosyć niepokojące tak to na in po pierwsze, zaczynamy nabierać wiary w nieomylność takiej maszyny my śledzimy ludzi zaczynamy mieć przeświadczenie, że oto moja decyzja każda moja próba podjęcia decyzji najprawdopodobniej, jakiej sprawie najprawdopodobniej będzie gorsza jak gorszego nie wiem, choć tak niewiele tam Zamość, który wie nie mam tylu danych nie pracuje na palenie ogromnej ilości na, a teraz jak pomyślimy o tej sieci tych urządzeń to znowu nam to to mamy Boga o wracamy do tego z czego 2800 cywilizacyjne odchodzimy, czyli istoty bardziej racjonalną, która wie lepiej widzi więcej na trzymamy Boga w tym sensie niż jest zdolny tak jak tradycyjne wyobrażenia bóstw tylko to, że my zaczynamy traktować taką maszynę jako nieomylną wszech wiedząc co zdolną do właściwego zorganizowania życia nam społeczeństwo, w którym funkcjonujemy, ale jeżeli tak to znajdujemy się w takiej troszeczkę osobliwej sytuacji, bo w pewnym sensie na własne życzenie pozbawiamy się wiary w samych siebie znaczy ta wiara tego nowego nazwijmy to technologia technologicznego Boga pozbawia nas wiary w nas samych to znaczy to to, że jesteśmy w stanie zrobić coś co jest wartościowe, że potrafimy podjąć decyzję rozsądne, ale myślę też, że warto zwrócić uwagę na 1 rzecz, że być może przed takim scenariuszem chroni nas jeszcze inna rzecz mianowicie to, że jest pewien element nieprzewidywalności i który jest dla każdego z nas cenny mówiąc tak potocznym językiem niespodzianki są wspaniałe, że nie, ale błędy, które podejmujemy w takich sferach jak benzyna bez możliwości czy politykami rozumiem rozumiem ten człowiek, żeby eliminować Broda to traktują błędy będzie zależało od tego jakie kryteria poprawności piszemy to maszyny czy nasze własne własną ocenę władz swoich decyzji przeszłych obecnych pytanie jest takie czy te maszyny będą wierne naszym kryterium poprawności będą tworzyły jak z czasem własne kryteria poprawności i tutaj bardzo mocno stanowisku, że mamy szansę tego nie oddawać niedobre udział w taki przedziwny dyskusji, w której telewizji, gdzie padł właśnie pytanie czy słuszna ewidencja nas zabije nie rozumiem tego pytania nie rozumie jak mielibyśmy ludzie doprowadzić do momentu, którym oddajemy władzę swoim życiem być może jest to wykonalne, ale na pewno nie jest to logiczna konsekwencja rozwoju tego typu systemów, bo są dzisiaj po prostu zautomatyzowane one nas automatyzujące najwyżej, czyli realizują w sposób automatyczny proces, który mi zadajemy, ale ani same nie dokonują oceny ani sama nie podejmują sposób swobodę decyzji nic nie wskazuje, żeby żebyś, by to miało wydarzyć przypadkowo technologicznie jest to raczej niemożliwe, żeby taki agent moralny agent niezależne od nas powstał sam tak musielibyśmy go takowy wymyślić i rynkowym kierunku popchnąć, więc ta optymalizacja ona nie musi oznaczać zastąpienia nas czymś co myśli za nas, ale na pewno wydają się już dzisiaj oznacza próbę zwolnienia odpowiedzialności znowu wracamy do tego od czego byśmy to odpowiedzialność trudno mi się szczególnie trudna, kiedy dotyczy społeczeństwa to są wybory dotyczące innych ludzi, kiedy błąd dotyczący tego człowieka, nad którego podjął lekarzu czy rzeczy czy sędziom czy policjanci kimkolwiek ciąże i to nie jest do końca fair prawda obciążamy 1 człowieka odpowiada za życie załóżmy tego drugiego jest pokusa, aby tu się trochę trochę wzmocnić dać sobie już agenta doradcy powiedzieć, ale ja działałem w oparciu o najlepsze dane o racjonalność coś co jest obiektywne nie czepiają się nie czy to nie jest ucieczka z kolei od moralności tego, żeby podejmować ciężkie wybory moralne ja myślę, że jeżeli założy czy jest troszeczkę parę rzeczy, które być może trzeba podzielać to pierwsza rzecz czy rzeczywiście sądzimy jest rozsądne podejrzewać, że myślenie moralny ma charakter, który da się zorganizować, jeżeli weźmiemy pod uwagę to, o czym wspominałem wcześniej, czyli że nasze decyzje, a na AAA podejmowanie decyzji to Centralna część 1 centralnych szczęście części w życiu moralna mają charakter twórczy to algorytm PiS, a gorycz miłowania tych decyzji nie wchodzi w grę, bo twórczość na tym polega m. in . że jest oryginalny nie powielali czy powielana, ale nie powielono nie jest to produkt twórczego myślenia nie jest czymś co z odtworzeniem, czego zdaniem, ale przecież prawo, które w jakimś sensie odzwierciedla powinna przecinać system moralny etyczny nie ma tutaj już urzędnicy faktury czy gdzie jest granica, które mówi, bo nie zabijaj tak załóżmy, że zgodnie z Dekalogu czy konkretnie co do lekarza rób tak, żeby pacjent przeżył, ale też nie stosuje uporczywej terapii mamy te reguły, które są jak wysoko za zorganizowane właśnie przez prawo mamy przesłanki i mamy rezultat, ale zawsze w każdym czymś takim jest element osądu, gdyby nie było sądu to byśmy nie potrzebowali sędziów mówi właśnie kwestia zinterpretowania owych przesłanek oceny w jakim stopniu tacie inna materiał dowodowy i t d. wskazuje na to, że taka czy inna przesłanka została spełniona ocena stopnia szkodliwości tego co też zrobił jeśli zostanie uznane, że zrobił i t d. to są rzeczy, które mają charakter twórczy to znaczy ten osąd produkt tego namysłu nad tym czy spełnione są przesłanki czy jest to takie poważne, jakie są okoliczności dodatkowej tak dalej to są elementy, które składają się na pewien niepowtarzalny rezultat, jakim jest uzasadnienie decyzji czy orzeczenia prawda, więc chodzi tutaj o to, że ten element twórczy jest możemy powiedzieć tak normy moralne normy prawne to nie są właśnie algorytmy dlatego to są przybliżenia pewnych, któremu w są to są wskazówki, które pełnią 2 role po pierwsze, mówią nam na co powinniśmy zwracać uwagę coś co jest walne ważniejsze to wymaga innego człowieka ważne strony do własności, więc mamy normy dotyczące nie zabijania normy dotyczące poszanowania cudzej własności i t d . ale również mówią nam normy te normy mówią jak powinniśmy się zachować, ale to jak się w konkretnej sytuacji zachować to jest kwestia indywidualnego osądu i właśnie twórcza, bo z grubsza biorąc każdy z nas rzeczy wie przecież, że trzeba być grzeczny uprzejmy myć zęby rano wieczorem takie różne rzeczy, ale przy, kiedy przychodzi do zrobienia tych różnych rzeczy to jedne jak zęby może przyjść łatwo, bo wiadomo, że zawsze robi się to tak samo ale kiedy trzeba być uprzejmym to w zależności od miejsca osoby i wielu innych czynników bycie uprzejmym będzie się objawiał inaczej i to czy będę uprzejmy rzeczywiście danych okoliczności względem danej osoby i t d. będzie kwesta będzie często niepowtarzalne dla tych akurat okoliczności, w których się znalazłem, więc różne rzeczy, które z zewnątrz wygląda bardzo różnie możemy określić to jest uprzejme zachowanie i tu jest uprzejmy zachowań, ale to żony spełniają kryteria uprzejmości będzie w dużym stopniu czasem kwestia o kwestią pomysłowości kwestia kreatywności te jednostki przecież dosyć często jest tak jak popatrzymy na kogo sobie myślę każdy z nas może są takie przykłady zrekonstruować czy przypomnieć, kiedy z z pewnego rodzaju podziwem patrzymy na to, że ktoś wiedział jak się zachować w trudnej sytuacji mówi co nam, jaka jest 1 z naszych myśli nieźle to wykombinował mnie to nie chyba by nie przyszło do głowy co to znaczy to co chwalimy w nim czy to, że wiedział, że trzeba być grzeczny uprzejmy prawdomównym i t d. to każdy wie, a niektórzy udają, że nie wie w my cenimy nim ten indywidualny twórczy osób mówimy wykombinował pomyślę tak, ale czy możemy pomyśleć równie sympatycznie o tym, że sędzia wykombinował ciekawy wyrok, który na wsi drugiemu sędziemu już się wyda niesłuszny tak i on miał swoje racje sędzia, który wykombinował miał jakiś pomysł, dlaczego akurat tak człowiek tylko ten wyrok dotyczył był niezadowolony była ani apelacja inny sędzia stwierdził nie błędy formalne, ale z dokonał innej oceny prawda czy lekarz czy czy polityka w polityce zaczęło także ja w ogóle nie łączy słowa polityka z racjonalnością ani sprawiedliwością to już moja przypadły zawodowa, ale nawet, zakładając jest polityka racjonalna i sprawiedliwa na pewno i tak mielibyśmy spór tak mieliśmy ileś Maksym sprawiedliwości byliśmy już pomysł na to co sprawiedliwe jak podzielić to dobro wspólne i tutaj człowiek będzie zaś z rodziny człowiek czy to jest właśnie one poziom nadzoru są różne plac Wolności po to, pielęgnować cieszyć z tego, że mamy taki sporej różnicy czy jednak myślę, że powinniśmy celebrować firmować nasze nasze spory czy to po pierwsze mamy 2 różne poziomy rozbieżność to znaczy wtedy, kiedy mówimy n p . o 2 w wyrokach coś takiego czy 2 sędziach, którzy różnie, by ocenili tę samą sprawę to wiadomo, że oni mogą różnić, ale pewnych granica no tak jest, bo jeśli ta różnica jest zbyt wielka to powiemy co najmniej 1 z nich prawdopodobnie nie zna się na swojej robocie, ale pewnych granica rozbieżne opinie 2 równie profesjonalnych lekarzy 2 równie profesjonalnych sędziów są jak najbardziej dopuszczalne i co więcej to może jest bardzo ważna rzecz z punktu widzenia życia społecznego w pewnych granica 2 równie uczciwych rozsądnych racjonalnych ludzi może podjąć rozbieżne decyzje mówi i nie jest to problem tak leżeć klucza to jest fundamentalnego co będzie jeśli technologia Arka ma tak pana Grada ta musi być tak samo prawda to jest fundamentalna różnica my co więcej temat polityczny wymiar, bo to, mówi że nie powinniśmy oczekiwać, że wszyscy porządni ludzie w określonych okolicznościach zachowała się identycznie, że 2 osoby uczciwe rzetelne rozsądne mogą się fundamentalnie czasem nawet różnić pewnych kwestii, że w pewnych granicach nie wolno im na będą mogli się mogły się różni, jakie to są granice to jest już trudna rzecz do nakazu leżenia na dzisiejszy ze spotkań, a drugi poziom jest kwestia właśnie kształtowanie tych granic, czyli tego co mówimy reguły życia społecznego reguły życia moralności publicznej bądź reguły, które mamy zapisane w prawie to jest inny poziom wyboru prawda inny poziom debaty, ale to, że się różnimy no to na tym polega na tym polega jednak z uroków tego co nazywane demokratyczną wolnością słowa tym podobne rzeczy poza nimi tkwi wiara, że wielu 2 głowy to niejedna za nimi tkwi wiara, że jeżeli będziemy mieli różne pomysły będziemy uczciwie rzetelnie podchodzi czy występować w tym w tym sporze to mamy szansę na to, że nasz interlokutora przedstawi nam argumenty racje względy, które na mnie przyszły do głowy dzięki temu sami się wzbogacimy być może wspólnie dojdziemy do do rozsądnego rozwiązania w każdym razie nieco lepszego niż to, na które wpadli byśmy sami a gdyby tym intelekt teren był czas, bo za zaprogramowane albo algorytmy wynikowych innej postaci nawet ludzkiego robota, chociaż są przerażające to byłoby to byłoby niemożliwe mogliśmy najwyżej zagrać sobie w szachy albo go, ale nie mielibyśmy tego typu rozmowy z drogi, ale to co mówić bardzo pięknie dla mnie tłumaczy ograniczenie algorytmu wykrywających błędem ludzkim zachowaniu, które właśnie teraz więcej o nich mówiło takim pomyśle na lepsze zorganizowanie społeczeństwo przewidzenie tego, kto zachowa się niewłaściwie, jeżeli dopuszczamy, a ja to opuszczam i tymi przekonuje, że to jest fundament naszego człowieczeństwa, że możemy wykonać podjąć różne decyzje w tych samych przesłanek wynikających to jest HOKEJ zachować inaczej to rekord, który obserwuje zlotu ptaka zachowania ludzi kompletnie kupię jednak dla niego to, że ktoś idzie biegnie w tej samej sytuacji jest niezrozumiałe on zaczyna przypisywać temu, który biegnie jakiś szczególny zamiana przez ucieczka, bo strach, bo stres i reagować na ten zamiar dopisano do tego, że 1 biegnie drugi idzie nie dopuszczają, że po prostu ma ochotę biec drugim ochotę jeśli to jest równie równie OKL stoi, bo to jest druga rzecz, bo to jest też zdolność do stawienia się co za sytuację wyobrażenia sobie oczywiście bardzo niedokładnie jak to jest być tym kimś innym na tym dużym stopniu polega interakcje społeczne, więc ja tutaj 52 rzecz to znaczy 1 rzecz jest przeświadczenie, że decydowanie moralne może mieć charakter algorytmiczny w pewnym ograniczonym zakresie zapewne tak, ale na ogół niebo jest twórcza algorytmy są odtwórcze owo algorytmy powielają, bo co jest alternatywą dla algorytmu prawdopodobnie przygodności no tak można, ale twórczość nie jest przygodne ość twórczość jest trudna do zanalizowania oczywiście w takich terminach ogólnych, ale ma, ale opiera się na tworzeniu czegoś, czego jeszcze nie było oryginalnego, a druga rzecz to jest właśnie przeświadczeni ten to taki algorytm liczne spojrzenie takie właśnie nie wiem maszyny, które pan za sprawdzają czy osoby na ulicy zachowują się w sposób zagrażający bezpieczeństwu publicznemu czy coś takiego one mają mają tendencję do ujednolicania oczekiwań wobec jednostek my tutaj społeczeństwach liberalnych chcemy celebrować różnorodnych chcemy celebrować indywidualność samorozwój twórcze podejście do siebie, a z drugiej strony zachwycamy się maszynami w każdym razie niektórzy z nas sądzę, że te maszyny mogłyby zrobić wiele rzeczy znana tylko wtedy będą właśnie odebrały to wszystko dla dobra dla mnie dla mnie te dyrektywy dyrektywy, czyli czy to, czego nie chcemy stracić jak ludzie tej różnorodności wyjątkowości i zapowiedziała, że o decyzjach moralnych, że się nie da zorganizować co są dobrą puentą tej rozmowy przypominam, że jesteśmy cały czas spotkać się pan optykę 40 to są te rozmowy które, które prowadzę z moimi ciekawymi gośćmi na temat dylematów problemów nowych rzeczy na styku człowieka i technologii dzisiaj wracaliśmy do fundamentów, które wydają się bardzo się rozmowy ważnej często przychodzi im rodziny do portu największym widzieli co znaczy być wolnym co znaczy być moralnym podmiotem co znaczy lepsze co znaczy gorsze, a może nie zawsze warto robić tak pobieżnie nas dzisiaj nurkując trochę te fundamenty daliśmy wam trochę trochę pokarmu intelektualnego i też tylko pokarmu do refleksji o tym, no właśnie komu i co chcemy czemu i co chcemy oddać, dlaczego mieliśmy zarobić jako ludzie podmioty wolne i moralne był ze mną w studiu prof. Paweł Łuków bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję i zapraszając do komentowania i zgłaszania waszych potrzeb, które z ciekawością się w niej wsłuchujemy się do usłyszenia mówiła Katarzyna Szymielewicz technologie i człowiek człowiek i technologie, gdzie na tym styku czekają nas zagrożenia jak korzystać z technologii, by na nich skorzystać jak kontrolować, kto gromadzi nas informacje i do czego ich używa z ekspertami praktykami rozmawia Katarzyna Szymielewicz Panoptykon 40 podcast tokfm PL i fundacji Panoptykon Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PANOPTYKON 4.0

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!