REKLAMA

Jakich komisarzy potrzebuje Unia?

Data emisji:
2019-08-30 15:40
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:37 min.
Udostępnij:

Gościem Macieja Zakrockiego był dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych dr Piotr Buras.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej Zakrocki dzień dobry czas jeszcze stoi pan dr Piotr Buras dyrektor Warszawskiego biura Europejskiej rady spra w zagranicznych dzień dobry dzień dobry porozmawiajmy teraz o tym co się dzieje w Brukseli jak udaje się pani Urszuli von der Leyen kompletować skład przyszłej komisji Europejskiej i jak na tym tle należy oceniać informacje z Polski, że oto Polska ma otrzymać tekę rolną, ponieważ właściwie o innych kandydatach, którzy biorą udział w rozmowach jak dotąd nie Rozwiń » słyszymy, jakie mieliby objąć konkretnie teki no to są oczywiście przymiarki wynikający z kwalifikacji kompetencji niektórych osób i aktorzy stało, że akurat właśnie tylko Polska już wie, że będzie miała rolnictwa to oczywiście dosyć trudno trudno na to pytanie odpowiedzieć, ponieważ taka sytuacja jest trochę niezgodna z tymi z konwencją dyplomatyczną Unii Europejskiej czy Brukseli, gdzie nie mówi się zbyt wcześnie nie zdradzać kulisów rozmów i to nie jest przypadek, że dzisiaj nic nie wiemy, jakie stanowiska zostały zaoferowane oficjalnie nieoficjalnie generalnie nieoficjalnie, bo w rozmowach kuluarowych tak sondażowych przez przewodniczącą komisji poszczególnym kandydatom na kandydatów na komisarza, bo przecież jeszcze parlament Europejski musi ich za akceptować również rada Unii Europejskiej w no, więc tutaj wygląda na to, że polscy przedstawiciele przede wszystkim pan minister Szczerski ujawnił taką informację, które zazwyczaj jednak by nie ujawnia analizuje stan na coś może musiał powiedzieć, dlaczego on rezygnuje właśnie czy tutaj tuje rzeczywiście to też taka trochę mniej ni żyć też niekonwencjonalne sytuacje czy niezwykłe, że w, że kandydatury był już od pewnego czasu oficjalnym kandydatem polskiej strony i prowadził rozmowy z panią, dodając spotkał się z nią w ostatniej chwili się wycofano najprawdopodobniej ta sytuacja w spowodowanym konieczność ujawnienia powodu nie wiem czy to powód ten główny ale, ale w każdym razie sytuacja nie jest oczywiście, gdy powiedziałem zgodne z zasadami, jakie jakie w tych sprawach w Brukseli panują, w czym to jest dobra TK, bo oczywiście jedni mówią głównie z obozu rządzącego, że to świetna propozycja, bo co dużo mówić 13 unijnego budżetu ten tzw. common Agricultural Policy to jest 1 z najważniejszych od lat polityk unijnych w i teraz miałaby być w rękach polskiego reprezentanta, a inni mówią dobrze, ale jest akurat taka TK, która jest bardzo wykonawcza nie ma tam właśnie żadnego stanowienia prawa nawet te inne rzeczy powiązane, które nam się wydaje związane z tą taką jak np. standardy sanitarne czy, że żywnościowe są w innej Dyrekcji, a nie właśnie w Anglii no, więc jak i jak należy oceniać czy powinniśmy rzeczywiście się cieszyć, że to jest bardzo dobra TK dla Polski ja się że, że żadne tutaj skrajne stanowisko nie jest słuszne to znaczy to nie jest jakiś jakaś mojej ocenie jakoś niezwykle ważna teka w tej przyszłej komisji, dlatego że na te kierunki działań Unii Europejskiej będą przesądzać o przyszłości Europy przyszłości gospodarki Europejskiej to jednak będą inne znaczenie rolnictwa będzie to tym to kołem zamachowym rozwoju Unii europejskich przyszłych latach i w tym tej najbliższej perspektywie tych chwilowych 5 lat to tematy dotyczące gospodarki cyfrowej, gdy temat dotyczący pole konkurencji kwestia dotyczy polityki przemysłowej na szczeblu unijnym również obrony to są to są te dziedziny, które będą miały zdecydowanie najważniejsze polityczne znaczenie z punktu widzenia tego co się będzie działo Unii Europejskiej i rzeczywiście w przypadku polityki rolnej to jest także ten budżet na najbliższe lata nie da się tutaj żadnych nagród w tej perspektywie najbliższe 20212027 tutaj żadnych znaczących przesunięć, na które przyszły komisarz miałby jakiś wpły w na pewno nie będzie jeśli chodzi o skalę wsparcia np. dla rolników z tych czy innych krajów poza tym no też czas powiedzieć, że komisarz nie ma decydującego wpływu na to jaka jest na te kluczowe decyzje dzisiaj toczy się dyskusja nad reformą polityki rolnej i która ma swój harmonogram w przyszłym roku powinny być podjęte jakieś decyzje, ale to nie jest tak, że to komisja Europejska będzie i komisarz ds. rolnictwa będzie ostatnie słowo w tej sprawie raczej pierwsze słowo ostatnie słowo mają oczywiście ministrowie rolnictwa poszczególnych krajów członkowskich i więc instytucja na marginesie ta reforma wspólnej polityki rolnej w dużym stopniu przygotowywane przez Phila Hogana obecnego szefa właśnie tej tezy tego Green IT takie rolnej ona też dużym stopniu jest już zamknięta eksponatach życia projektu, więc tutaj nie będzie jakiś ten w ogóle przy reformie polityki rolnej dyskutuje no może odnaleźć referować reformowanej w i coś co jest ciekawe też to to to, że jak spojrzeć sobie na ten te priorytety Ursuli von der Leyen, które ona przedłużyła w lipcu dla swojej komisji na najbliższe lata to o polityce rolnej mowę jestem przede wszystkim w kontekście nowego zielonego ładu, czyli tego głównego projektu takiej polityki łączącej kwestie klimatyczne ochrona środowiska właśnie rolnictwem polityką również gospodarczą jest taki taki duży program i który Fundacja chce jak najszybciej realizować, żeby dostosować gospodarkę Europejską do wymogów o konieczności walki ze zmianami klimatycznymi i więc na pewno ta ta reforma parametry tej Polity reformy polityki rolnej będą ustalane też nie tylko przez komisarza ds. rolnictwa to jest jakby część wielkiego projektu, gdzie kluczowe znaczenie będą miały decyzje podejmowane też w innych sferach co nie stać oczywiście tak jak powiedziałem, że tak, że etyka jest nie nieistotne czy istnieje w ogóle wszystkie te PiS -u jako istotne są niektóre jednak bardziej ważne niż inne natomiast rolnictwo myślę, że się uczy się Polska jest krajem szczególnie zainteresowany tym obszarem mi i tutaj to nie jest jakaś jakaś wielka porażka, chociaż oczywiście pamiętajmy, że rząd otwarcie mówiły też zgłasza swoje ambicje co do tego, że chcemy mieć ważną tekę taką jak przemysł energetyka no ale w 2 wygląda na to, że to taki mieć nie będziemy niemal 13 składu komisji przynajmniej na ten moment to są te same osoby, które już były, więc sporo możemy tej komisji powiedzieć wiemy, że najprawdopodobniej tak jak w poprzedniej kadencji kadencji, która trwa precyzyjnie rzecz ujmując wiceprzewodniczącymi będą marsze Cho WICZ prawdopodobnie będzie, który teraz jest wiceprzewodniczącym ale, ale to co do może być ukłon w stronę socjalistów, ale przed nim Frans Timmermans będzie wiceprzewodniczącym pani Vestager pewnie to jest jakoś ten obraz tej komisji kształtuje czy czy pana zdaniem ona może być jak oczekujemy od lat ciągle ludzie, którzy zajmują się Unią Europejską mówią Boże, żeby znowu była taka komisja bada Lora, który będzie miał wizję, która wprowadzi do projektu Europejskiego jakieś nowe impulsy, by wyjść z tego takiego poczucia beznadziei takiej tej Europy pokryzysowej uderzane z każdej strony kolejnymi kryzysami tak dalej czy czy też przez tych nazwisk, które już znamy można wnioskować, że to może być taka ciekawa komis miał się też 2 rzeczy 1 i 1 dotyczy nazwisk opis struktury komisji i tego, jaką będzie zbudowana jak będzie rzeczywiście funkcjonowała, bo to każda komisja w skład komitetu inaczej funkcjonuje każdy przewodniczący komisji inaczej sobie układa i dzisiaj jest mowa też o tym, żeby no już Fudala miała jako przewodniczący oczywiście możliwość kierowania całym składem ale, żeby jej zastępcy dzisiaj mówi się o właśnie tym ma się wystawiać, bo oni mieli najwięcej dopowiedzenia większy większy wpływ na to jak jak komisja będzie działała niż zastępcy przewodniczącego mieli w poprzedniej ustępującej teraz komisji Junckera to takie technika, które się mają pewne znaczenie, zwłaszcza że ta komisja ma ambicje właśnie tak jak tak duży projekt tego tego nowego zielonego ładu ktoś musi nad tym czuwać ktoś musi koordynować muzyce biurokracja brukselska musi być tak skonstruowana tak UP uporządkowana, żeby można było takie taki duży projekt realizować, ale drugi problem jest taki że nie powinniśmy mieć zbyt wygórowanych oczekiwań wobec tego co komisja Europejska może osiągnąć my widzimy przez ostatnie lata, że to nie jest także komisja Europejska jest dzisiaj tą instytucją, która rozstrzyga wszystkie najważniejsze sprawy, jakimi żyje Europa żyje Unia Europejska to się dzieje nie tyle może, dlatego że komisja Europejska energii marginalizowane czy jakoś jest rząd może żądać Pankowski ktoś po prostu mamy do czynienia z sytuacją coraz częściej, że pojawiają się na agendzie jak to się trochę brzydko mówi Unii Europejskiej problemy bardzo poważny problem, który wymagana jest wszystko to doskonale wiedzą współpraca koordynacja wszystkich państ w i wymagane wspólne decyzje, ale to są problemy co, do których sama Unia Europejska tym samym komisja Europejska nie ma żadnych kompetencji ze wszystkich kryzysy, jakie mieliśmy najważniejszy w ostatnich latach czy to kryzys migracyjny czy kryzys euro czy to kryzys relacjach transatlantyckich czy kryzys taki jak na Ukrainie n p . znaczy wojna rosyjsko ukraińska konieczność wspólnej reakcji Unii Europejskiej to są to z dziedziny, w których państwo członkowskie nigdy nie przekazały instytucją europejskim w tym komisji Europejskiej jako kluczowych kompetencji, więc problem polega na tym i to taki znany holenderski badacz ekspert lub Kamila napisał ostatnio książce, że Unia Europejska żyje w taki 2 światach świecie, w którym rządzą reguły w w świecie, w którym rządzą wydarzenia my dzisiaj coraz częściej żyjemy w sytuacji w takim świecie, w którym rządzą wydarzeń i w tym sieci wdrożono wydarzenia to nie komisja Europejska, która z tym kluczową instytucją od przestrzegania reguł realizowania ich działania w ramach traktatów ma też do powiedzenia tylko w tym świecie, w którym rządzą wydarzenia największą rolę odgrywają państwa członkowskie i one rzeczywiście ostatecznie podejmą decyzję ja obawiam, że to trochę w najbliższych latach też tak będzie, że że, że te wyzwania którymi stoi Unia Europejska będą bardzo często wymagały decyzji stricte politycznych, a nie takich typowych dla komisji Europejskiej, których po prostu można się odwołać, by reguły do pewnych zasad do procedur, które rządzą Unii Europejskiej tylko Europa będzie zaskakiwać bardzo często wydarzeniami problemami, których musi reagować w sposób spontaniczny, a wtedy to rada Europejska natomiast na między rządowa instytucja jest kluczową do podejmowania tej decyzji no mamy 45 sekund jest tylko krótko zapytam wielka Brytania konsekwentnie rząd brytyjski nie przedstawił na swojego kandydata na komisarza no bo w dniu, kiedy kończy się kadencja tej komisji, bo rząd twierdzi, że wyjdą z Unii no to co idą w ja myślę, że wyjdą Macieja jakość wydają się, że scenariusz, w którym do tego dochodzi jest bardzo mało prawdopodobne, że się u nas dobry scenariusz tym dochodzi do stosunkowo szybko do wyborów w wielkiej Brytanii przedwczesnych, w których wygrywa wygrywał siły, które nie chcą wyjścia Unii z Unii Europejskiej wtedy próbują odwrócić tę decyzję, która już klamka zapadnie się dobierze do października, ale wtedy to jest już kwestia do rozstrzygnięcia przez Unię Europejską czy będzie chciała w ogóle takim pyta się zmierzyć, ale przedsmak naszej kolejnej rozmowy, na które już teraz zapraszam właśnie o brexicie będzie z nami pani dr Jolanta Szymańska, ale nadal będą informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA