REKLAMA

Sztuka życia Dagny Ślepowrońskiej (cz.3)

Data emisji:
2019-09-01 15:00
Audycja:
Sztuka Życia
Prowadzący:
Czas trwania:
18:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dagna Ślepowrońska z naszym gościem jest trzecia część magazynu sztuka życia no i teraz teatr terapeutyczny pani metoda, która łączy podejście terapeutyczne wiedzę psychologiczną można powiedzieć z praktykami ludowymi czy też zwiedzą etnograficzną wręcz z wiedzy etnograficznej wyszło cała cała historia wynikła z tego, że miał współpracować z centrum praw kobiet z osobami, które doświadczyły przemocy i długą na terapie i na teatr teatr terapeutyczne często Rozwiń » polegały na tym, że albo odgrywano jakieś sztuki już napisane albo tworzono historię osób, które doświadczyły czegoś trudnego, ale problem polegał na tym, że osoba wychodzi na scenę mówi to ja jestem narkomanem ofiarą przemocy bezrobotnym kimś tam to nasze gesty identyfikuje, a nam chodzi o to, żeby to identyfikację zmieni, czyli szczyt w istocie chodzi o zmianę tożsamości i pomyślałem, że jest w kulturze coś takiego co powoduje zmiany tożsamości to są obrzędy przejścia, czyli przechodzimy z 1 etapu życia czy z 1 stanu tak jak w tradycyjnym małżeństwie 2 jednostki stają się parą tak do tego potrzebne jest taki akt performance pewne trzeba to wypowiedzieć nazwać domknąć potrzebni są świadkowie potrzebne są pewne punkty tego obrzędu rytuału potrzebna jest pewna umowna bezpowrotną ości do poprzedniego etapu oczywiście tutaj jeszcze inne mam to szczęście Rzymem ten za dobrze, że pisze, że ich też obie terapie związku z tym można było zrobić tak, żeby sama opowieść o trudnych rzeczach była, bo rząd przejście ma swoją strukturę to jest pokazanie jakiegoś stanu, który był, z którego wychodzimy potem granica czy próg ten próg też moment, kiedy człowiek rzeczywiście musi wykonać jakiś wysiłek, żeby przez 1 stanu do drugiego i potem jest włączenie, czyli wspólna zabawa cieszymy się już inaczej jesteśmy w czymś nowym i to te spektakle śmiały konstruktor zawsze pierwsza część to były pokazane jakaś historia się historia w jaki sposób też ciekawą rzeczą jest to, że grupy były dobierane przypadkowo w sensie to osoby chciały przyszły pod potrzebowały takiej terapii natomiast każda grupa miała jakiś wspólny mianownik jest na tę noc, czyli pierwsza grupa to był temat takich masek ofiar, czyli jak zdjąć maskę ofiary jak stać już jakimś innym inna grupa była był wątek nadużyć seksualnych w dzieciństwie inna grupa spektakl był oparty na takim pomyśle, że kobiety przychodzi na stypę po sobie mówi nawet stypy pomnie beze mnie nie potraficie zorganizować, czyli zebranie wszystkiego na siebie i t d . tak dalej i teraz chodziło o to, żeby się znaleźć środki metaforyczne, żeby pokazać, by to była ciekawa historia wciągająca, żeby ludzie mieli po prostu zabawę, żeby przychodzili oglądać osób, które doświadczyły przemocy tylko, żeby przyszli obejrzeć kawałek teatru sądu wypracowywane język teatru takiej maska mi z walkami np. był spektakl, gdzie Woland przylatuje do Warszawy robi magiczne Variete i słyszy co publiczność myśli wyciąga te osoby, których myślisz wydają się bardzo ciekawe czy był aktorki i w teatrze Lalek były pokazywane, jakby te myśli historię z możliwością jakieś tam potem interwencji i dokończenia czegoś jest granica w tym tym progiem Mączka z pierwszym błędzie było to, że panie miały, żeby zdjąć maski, które na pierwszą stworzyły to musiały poradzić sobie z cieniami przeszłości, które grały wtedy jeszcze terapeutki i myśmy wypowiadały słowa tak jakby najważniejszych zaklęć, czyli takich druków po stwierdzeń, które gdzieś w nas żyją lapidarne w formie wyrażają też przekazaniem rodziców czy innych ważnych osób i one musiały przez to przejść byśmy otrzymały one zdejmował maski mówiły swoje anty zakręcie, a potem oddawały szacunek tym maską dziękowały żegnały się z nimi i odwoływały się do swoich zasobów w związku z tym trzeba było stworzyć z 1 strony metafory coś to było ciekawe z drugiej strony było miejsce na taką osobistą wypowiedź tych osób cały był osobiste już taką bardzo osobistą bez bez kostiumu i no i dla mnie w tym najważniejsze było to, że znaczy w tym, że potwierdziło to, że rzecz, że ta metoda ma sens to jak po 5 latach takiej pracy zrobiłem ewaluację była stworzona strona internetowa ktoś konto internetowe strony panie posługiwał się nie wiedziałem, kto pisze tam była ankieta, gdzie mogły napisać co chciały na temat efektów pracy i wszystkie uczestniczki odpowiedziały, że to przywróciło im poczucie godności różnymi słowa miał taki był sędzią, że godność szacunek dla siebie przyszłość będą też jakiś rodzaj samostanowienia poczucie samostanowienia podmiotowości też jakość kierowania zmianą w swoim życiu no i z tego co wiem nie wracały do starych nawyków życiowych zdarzeń historii to jest odwieczny temat dla nas wszystkich bardzo ważne też kilka lat temu, kiedy w Polsce okazała się książka siła nawyku również robiliśmy audycje o tym jakie to trudne rzeczywiście zmienić tor tych codziennych zwyczajów zachowań pokus i że to jednak jest wieloletnia czasami praktyka, żeby przestawić się na inne tory, ale akurat w tej książce nie było mowy o sile symbolu co jest takiego ważnego w tym, żeby rzeczywiście przejść nawet przez symboliczne drzwi bramy zamknąć za sobą i ruszyć dalej, dlaczego jest tak istotne tworzymy jakąś jakąś granicę poza tym nasz mózg działa także, jeżeli coś robimy symbolicznie czy, jeżeli coś robimy wyobraźni to nic kiepsko odróżnia czy to było wyobraźni czy czy naprawdę symbolicznie czy czy czy realnie, jeżeli są tego świadkowie to potwierdza, że to było naprawdę to tak jak i obrzędy inicjacyjne przecież ten chłopiec staje się nagle kimś innym z dnia na dzień z dnia na dzień, ale wszyscy we wsi widzieli żony nie jest czy grzywny w plemieniu to już nie jest chłopcem męża mężczyzna czy wtedy kiedy, kiedy ślub miały charakter, że było narzeczeństwo, czyli wyłączenie się z tych, którzy są wolni, ale jeszcze nie włączenie do tych, którzy są w parze różne nauki stosowane przez kobiety dla kobiet z mężczyzną mężczyźni uczyli się od mężczyzn potem ślub, którym powtarzano różne rytuały porwanie Panny młodej pożegnanie z rodziną ileż ceremonia ołów, które ktoś przeszedł to tam uważano, że nie ma odwrotu, ale nawet fizycznie tak zmieniono przodzie WEK, czyli 2 osób, które dni było mnóstwo sygnałów to już nie jest pojedyncza osoba 2 osoby są parą podobnie było z żegnają zmarłych był czas na żałobę to też po powodowało, że można było zakończyć relację ze zmarłym ja mam wrażenie, że w dzisiejszej kulturze obrzędy traktowane są jako jakiegoś rodzaju przeszłość kulturowa, że to jest pasa nawet te dzisiejsze śluby wesela komunie to się tak mówisz to to jest taka rozrywka dla dla niższych warstw społecznych i właściwie to prędzej czy później o obu, że drogą naturalną nie ma poza tym właściwie żadnych innych specjalnych rytuałów, a mogłoby być ich mnóstwo wciągu toku ludzkiego życia czy w ciągu roku i że my traktujemy to trochę właśnie jako taką Cepelii zwyczaje ludowe gdzieś obok legend obok mitów coś co jest historią i nie nie widzimy w tym siły, która mogłaby nam coś przywrócił, bo jak się mówi obłędzie też seks zawsze pytanie czy obrzęd jest pełny czy pusty pusty obrzęd to jest sama forma co jest ważne, że taki rytuał przejścia nie zaczyna się np. mój spektakl nie zaczynał się czy rytuał który, który w tym był zawarty nie wytnie nie zaczynał się od wejścia na scenę on się zaczynał 9 miesięcy wcześniej, kiedy kobiety podejmowały terapie w no sprawy związane ze śmiercią zawsze zaczynają się od śmierci, chociaż nie do końca, bo jeszcze w siedemnastym wieku było Ars Marię Engie, czyli rytuały jak należy się do śmierci przygotować, czyli jest okres przygotowania wewnętrznej transformacji jak tego momentu nie ma nie ma nie ma żadnego znaczenia, że nie ma zmian nie ma sensu, a poza tym czy jesteśmy gotowi w tym uczestniczyć no, traktując jako coś poważnego jak jedno z takich rzeczy, które mnie zainspirowały jeździłam na Kaszuby i dowiedziałem się, że jest taka wieś, w której raz w roku robi się sąd nad Kanią Kania to mi rogi Kaszubskiej tak tak Kania był symbolem zła i teraz przyjeżdżają sędziowie w togach i świadka jest cała wieś mówiąc taka nie zrobiła np. że kradnie w sklepie wiadomo, że Halinka zostawiła teczkę z brzuchem, choć wiadomo, że zrobił Antek i t d . i t d . no i przyjeżdża Kania zostaje z Kani reprezentuje taki gliniany ptak, który od środków pełniony czerwoną farbą przyjeżdża kat w stroju kata na koniu Kania jest kładziona na pniu kat obcinał głowę co dziś może się pogodzić, bo problem został rozwiązany tak zostało ujawnione zostały emocje zostały symbolicznie zakończone i potem nie wiem czy to na ile to jest żywe w tej w tym w tej chwili to lata lata temu jeszcze było żywe, ale w tym jest ogromne mądrość, ponieważ jest to jakiś mech jakaś metoda symbolicznego zakończenia konfliktów społeczności oczyszczony potem zbierają odnowa, ale kolejne nogi Czechy, by zobaczyć potem była wspólna zabawa tańce picie nad jeziorem no radość, ale wypracowano jakiś sposób rozładowania emocji więc, że potraktujemy poważnie naprawdę podejdziemy także do tego momentu jest tak od tego inaczej to czasami stos stosuje terapię rodzin, kiedy chłopcy przechodzą pod opiekę ojca po to, żeby zmienić strategię rodzinną w opiece nad nad dzieckiem dziewczyny bardzo skomplikowane dotykał ją o chłopcach i wtedy, kiedy symbolicznie, kiedy rodzina wymyśli jakiś rytuał, że to staje się już dużym chłopakiem mnie ani ani nie jest po prostu dzieckiem co z tego wynikają też przywileje, ale inny sposób rozliczania różnych rzeczy np. nie pilnowanie w trybie minutowym odrobił lekcje tylko raz w tygodniu rozmowa z ojcem ale gdzie zmienia się to, żeby ta zmiana lepiej zaszła też ceny, jeżeli robi się z tego święto jeżeli, jeżeli jest przygotowanie jest próg potem włączenie do społeczności już takich małych dzieci tylko już dużych chłopaków jest, więc to działa to to jest bardzo potrzebne natomiast musi być pełne robione robione bardzo serio jak i kobiety z centrum wychodziły na scenę to były absolutnie na serio dla nich to było bardzo wielkie przeżycie, bo też poczucie, że potem mogą zrobić coś dla innych bierze, że życie mówi o ważnych rzeczach i nie zrobiły to na serio to na serio następowała zmiana nad czym teraz pani pracuje, jaki był kolejny projekt się szykuje, a może po prostu po prostu powrót do codziennej terapii czy kolejna książka kolejny tom poezji i jest przygotować, że terapie oczywiście znów wróciłem do do do normalnej pracy, a oprócz tego mam teraz taki pomysł, żeby zrobić parę pomysłów jest 1 rzecz, którą pracuje co chce zrobić tomik z piosenek, ponieważ spektaklach piosenki miały ważną rolę teraz się okazało, że 1 z piosenek jakoś jakoś tak zaczęła trochę życie w internecie, ponieważ miała refren śmieje się kat śmieje się kat, bo ci co innym plują w twarz nie wiedzą, że plują pod wiatr w związku z tym w tej sytuacji różnych napięć i obelżywe go języka ona się okazało jako ważna są pomyślane były piosenki ze spektaklu to zaczęła wydobywać te piosenki ze spektakli oraz przypomniałam, że czerwony Tulipan śpiewał piosenki, że że, żeby przeczekać były piosenki ktoś śpiewał no tak spróbuję zrobić zrobić tego tomiku taka praca z trochę takie spotkanie ze mną z różnych okresów życia i sama ze sobą takie spotkanie no też myślę o tym, żeby coś napisać zainspirowany tą podróżą pomyśle żona ona sama w sobie była była ciekawa, a poza tym mam nadzieję, że ta może być krzepiące dla dla innych kobiet, że można skończyć koń kończy 60 lat w woli je i robiąc ciekawe rzeczy nie czuć się zamknęło tylko coś nowego nowego otwiera to jest bardzo ważne dla polskich kobiet po sześćdziesiątym roku życia aspekt finansowy jednak te emerytury w Polsce nie pozwalają na takie podróże jak emeryturę nie wyda emeryturę w Niemczech, gdzie indziej, a ta możliwość wyjazdu w ramach orkę w ramach wolontariatu taka jak i jest bardziej bardziej bardziej realna, ale też, ale też i ja tak bardzo poczułem jak ich dalsze prace właśnie taka praca zupy zupę trzeba mam szczęście w życiu, bo jak wszystkie prace, które wykonuje też to bardzo lubię robić na szczęście też jakaś Modrzewiowa rozumiem świadomość siebie swego potencjału a, ale też właśnie takie robienie różnych rzeczy do innych grup w różnych miejscach jest źródło ogromnej radości możliwością spotkania się z najróżniejszymi ludźmi no duży koncert dowód koncentrowały się na tym co się działo między nami ja społecznością lokalną, ale też spotykałyśmy młodych ludzi którzy, którzy wędrują była zabawna sytuacja, bo jako taka już dużo dziewczynka poszła uczyć się w surfingu w towarzystwie 2 chłopaków, którzy mogliby być moimi synami co zabawne na polskie warunki uczą pływać Jezus no to musiał być tych w ciekawe natomiast popularne imię no w każdym razie że, że rzeczywista możliwość bardzo wielu doświadczeń także także także myślę, żeby też jakoś tak za inspirowana tym, że opartą doświadczenie tej podróży ciężka książkę przyciągnie nowych pomysłów na to co jeszcze mogłabym zrobić robię naraz robi kolejny spektakl w centrum praw kobiet to teraz będzie trochę inaczej robiony spektakl, bo nie będzie terapie, chociaż dziewczyny mówią, że to i tak jest w tym terapia bo, bo w no bo popracujemy też na ich przeżyciach czy nie chce robić wtedy, kiedy pracuje grupa minie nie kiedy nie jest to pisanie dla teatru profesjonalnego to nie chce robić tak żeby, żeby udawać teatr profesjonalny tylko żeby, żebyś dziewczyny czy osoby też pracowałem z seniorami Leszka pracowałem z głuchymi uczniami w Kazimierzu osoby którymi pracuje mogły coś ważnego powiedzieć swoim życiu czymś ważnym się się podzielić, żeby też szukać takiego języka teatru, w którym się odnajdą poza tym jak się uczą już samo to, że ludzie się uczony przy improwizacji teatralnej, bo w dużej mierze to opieramy potem scenariusze to powoduje, że rozwijają w sobie kreatywność są zaskoczeni, że w ogóle potrafią robić, że mają potencjał jest także w ogóle, gdzie nowych tak z niczego coś, a potem się okazuje że, że powstają ważne rzeczy że, że to jest ciekawe że, że nikt nie musi im napisać tylko, że sami stworzyli coś co coś co jest wartościowe polecamy państwu, by zarówno świadome podróżowanie razem z wolontariatem, jaki dbanie o rytuały przejścia w swoim życiu, jakie wszelkiego rodzaju twórczość literacką im poetycką Dagna Ślepowrońska tymczasem dzisiejszy magazyn sztuka życia kończymy bardzo dziękuję za opowieści czekamy na książkę o Peru Boliwii naszym gościem była dzisiaj Dagna Ślepowrońska terapeutka pisarka podróżniczka dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA