REKLAMA

Co łączy kataloński modernizm i polski gargamelizm?

OFF Czarek
Data emisji:
2019-09-02 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
40:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku tam jest prof. Tadeusz Pietkiewicz z wydziału architektury wzornictwa Akademii sztuk pięknych w Gdańsku dzień dobry panie profesorze ten dobry państwu wita pana wszystkich słuchaczy dobre panie profesorze, dlaczego Barcelona taka piękna Barcelonę i będą ją bawełny od razu do sedna tak no ona no ma swoje pewne Rozwiń » uwarunkowania i kulturowe, które na tę piękną wpływa chyba wszyscy Katalończycy się bardzo by cieszyli, bo dostałem informację, kiedy państwo zwrócili do mnie, że będziemy rozmawiać modernizm nie katalońskim no i zapewne wszyscy Katalończycy się przede wszystkim bardzo ucieszyli, że to o nim rozmawiamy ani secesji Katalonii bądź jeszcze gorzej w Hiszpanii tak wynika z kolorytu lokalnego, więc to to jest na pewno jeszcze 13 część tych żółtych książeczkach nie o żółtych książeczkach właśnie i i poza tym jeszcze jest istotne to co może być zagadkowo brzmieć na na wstępie tego spotkania, gdybyśmy się literalnie trzymali tematu to byśmy w zasadzie mogli obserwować Antonio Gaudiego kornet tylko w i wyłącznie jako kontekst całej sytuacji w to jest zapewne być może coś nowego dla dla pana i dla radiosłuchaczy, ale jeżeli wierzyć tym Katalończykom specjalistom, którzy badają to dziedzina do to audi do tego prądu nie należy jest czymś zupełnie odrębnym, ale do tego pewnie jeszcze dojdziemy właśnie, bo jeżeli ktoś pojawi się w Barcelonie przypadkowo lub zamierzony sposób to nie sposób zachwycić się miastem oczywiście część zasługi to są letnie igrzyska olimpijskie w 1992 roku, a właściwie okres poprzedzający te igrzyska i olbrzymie inwestycje w tereny przemysłowe poprzemysłowe najbiedniejsze dzielnice i tak i t d . ale nie sposób uciec będąc w Barcelonie od katalońskiego modernizmu architektonicznego i od Gaudiego jak najbardziej jak najbardziej tak pewnie pewnie wszystko ma swoją lokalność my, by swoje lokalne uzasadnienia też swoje swój kontekst współcześnie lubimy bardzo patrzyć na patrzyć na wszystkie zdarzenia nas otaczające w takiej kategorii indywidualizm odrębności oderwania od od od zdarzeń no niestety tutaj się tego tego nie da zrobić to ma swoje bardzo szerokie uwarunkowania i ta piękna od to to odrębne piękno Barcelony właśnie ma swoje korzenie no bardzo głęboko zakład ulokowane w kulturze Katalonii no, żeby to zrozumieć to zapewne by się trzeba cofnąć do aż do średniowiecza, kiedy Katalonia była potęgą nad na na morzu Śródziemnym regulowała handel na morzu Śródziemnym co to znaczyło w średniowieczu to wiadomo to znaczyło regulować handel światowy w ówczesnym ówczesnym rozumieniu więc, więc rola Katalonii była bardzo duża terytorialnie sięgała ona aż po Sycylię, czego też nie bardzo jesteśmy świadomi no i w związku z tym i świetności Katalonii wiąże się to, że ona miała ogromne znaczenie również i kulturowe architektoniczne bardzo znany jest gotyk kataloński, czyli odrębna odmian gotyku właśnie związana z tą z tą potęgą Katalonii średniowieczną no jak i jest bardzo dużo bardzo cennej architektury romańskiej, czyli te średniowiecze zostawiło piętno na Katalonię potem były kolejne wydarzenia kluczowe dla dla historii w ogóle do świata Europy jak zajęcie przez Turków Konstantynopola jak wyprawy wyprawy za oceanicznych, które w końcu doprowadziły do tego, że byliśmy odcięci od Wschodu Orientu w handlu i trzeba było szukać innych innych rozwiązań i wówczas Katalonia niestety straciła niestety dla niej straciła swoje swoje znaczenie nadano na dno na rzecz Madrytu Kastylii w związku z tym i była w długiej bardzo długiej zapaści właśnie aż do tego momentu, który zmierza do celu który, który właśnie na bardzo interesuje, bo w tym momencie upadku potęgi kolonialnej Hiszpanii Katalonia wydobyła się znowu wydostała się spod spod spod presji Kastylii i mogłam wziąć udział w handlu z nowym światem z Ameryką i na tym powstała potęga, która pozwu odrodzenie potęgi, które pozwoliło zbudować to co znamy i o czym pan wspominał przepraszam wdrożyć niebawem, ale bardzo cenne, żeby zrozumieć, jaka jest, że architektura powstaje w próżni nie jest tak wszystko zakorzenione w kontekście także kulturowym historycznym tak tak i trzeba wiedzieć, że jak jak możemy troszeczkę pozostać przy tym jeszcze chwilkę przy przy tym kontekście to ważne jest to, że Katalończycy zawsze szukali tej nowoczesności nie jest taki znany krytyk sztuki kataloński Frances funta, bo ona i on i on i on pisze o o okresie tej średniowiecznej świetności Katalonii jako nowoczesności użył używa właśnie tego odniesienia, że Katalończycy już wtedy byli nowocześni używali takiego takiego określenia broni takiego poglądu i ta nowoczesność wyrażałem w tym czymś co my znamy u nas z czasów początku renesansu sery z tego co wprowadzał do naszej kultury Mikołaj rej a, a Katalończycy to już mieli w 1000 dwunastym stulecia już dochodzili do tego poziomu, że właśnie posługiwali się swoim językiem ojczystym i nawet powstał cały konkurs poetycki związany z kultywowanie języka i chcieli być w ten sposób nowocześniej odrębni stąd powstał też ten gotyk katalońskiej no ita podwaliny architektur no i teraz może oddać pada chwilkę, bo pewnie pan chciał coś zapytać nie chciałbym, żeby to było tylko 1 osoby, ale pan trochę na tym się lepiej zna 1 zlotego, ale jeżeli moje kompensowania jest korzystne głosy tylko taki że, że ten modernizm kataloński wydaje się powiedziałbym trochę odmienny tak zupełnie w no właśnie tłumaczy, bo my to też znamy swojej historii, bo jakiś na swój sposób ta historia podobna to to oni wówczas starali się też tej nowoczesności szukać troszeczkę inny sposób szukaniu architektury narodowej, ale ta architektura Narodowy narodowa miała być nowoczesna i te 2 przymiotniki się pojawiały narodowość nowoczesność no i po i i na tym tle właśnie powstał Modern kataloński i on dlatego inne Itaki nie wiem w pojęciu potocznym historyzujące tak z tego z tego to wynika, że to, że założenie, które stworzył programowo Luis Domenech Montana RO to jest nazwisko, które być może komuś, kto się to troszeczkę zainteresował architekturą Barcelony z tamtego okresu jest znane stworzył taki programowy tekst do dotyczący właśnie tworzenie architektury narodowej, która jednocześnie miała być architekturą nowoczesną i ona miała polegać właśnie na eklektyzm i narodu w ten Narodowy charakter właśnie on polegać na tym, że to się architektura miała się odnieść do architektury romańskiej gotyckiej architektury dodaje, czyli tej, która jest związana z wątków, które Mazurowi wprowadzili do architektury w ogóle hiszpańskiej i katalońskiej katalońskiej również to te TC te obszary zostały wyznaczone jako te charakterystyczne punkty dla dla tej architektury i wg niego tworzą, jeżeli ktoś dostrzeże obiekty robione właśnie przez nich Domenecha montera i mieście jest takie drugie nazwisko istotne w tym ruchu to jest Jose pułk i Kada Falck no to ich architektura jest bardzo właśnie taka 300 w cytatach składa się ogólnie rzecz biorąc no to są wyjątki składa się ona odpowiednio formowanych dość dobrze przemyślanych cytatów architektury architektury gotyckiej no i specjalistą był tego tego tak wyjątkowo specjalizującym się w czystości tych cytatów był właśnie Josep pułk katafalk im ktoś może miał okazję odwiedzać KE Palau ba Bakero skład raz to jest na przy tej takiej noty znaczącej, ale i diagonalne i no i i on on się popisuje wyjątkowo czystymi takimi wartościowymi cytatami z tej tejże architektury gotyckiej Romański Palau de ba RO DEK adres nie to tak to oddanie krwi policja barowe Quadra tak to można też nazwać tego sobie katalońską czy po hiszpańsku tak tak dokładnie dokładnie i i i to jest to jest to jest to jest taki no i ciekawy przykład no trudno się troszeczkę rozbawia architekturze nie mogą po pokazywać obrazów, ale jeżeli ktoś to wiedza to ona właśnie z zewnątrz ma bardzo dużo wartościowych takich cytatów i czytelnych architektury gotyku natomiast wewnątrz z kolei on sobie pozwala na trochę własnych własnej inwencji architektonicznej polegającej na na formowaniu własnych autorskich głowic kolumny i tak już widać to, że on stara się interpretować historię, a nie tylko nie tylko to historia cytować to może porozmawiamy po informacjach panie profesorze projektach Antonio Gaudiego proszę bardzo, które charakteryzują się tym chyba przede wszystkim, że po nie pozostawia nieukończone tak czarno zagrała jak wymiana czy też partnerzy do USA takie nie do końca się zgodzę, bo albo wrócić panie profesorze po informacjach żonaty dwoje prof. Tadeusz prof. Tadeusz Pietkiewicz z wydziału architektury wzornictwa Akademii sztuk pięknych w Gdańsku jest państwa i moim gościem informację już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do naszej rozmowy o katalońskim modernizm je architektonicznym, jeżeli ktoś w Katalonii albo Barcelonie był albo wybiera albo ma dostęp do internetu może sobie zamknąć i od razu będzie wiedział, o czym rozmawiamy pan prof. Tadeusz Pietkiewicz wyjaśni po informacjach, dlaczego Gaudi mimo architekcie nie zawsze kończyły swoje projekty może był leniwy, a może jest jakiś inny cel informację za 2 minut dziesiąty 20 wczoraj ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Gdańsku tam jest prof. Tadeusz Pietkiewicz z wydziału architektury wzornictwa Akademii sztuk pięknych w Gdańsku rozmawiamy katalońskim modernizm architektonicznym i taka rozmowa nie byłaby kompletna bez wspomniał pan najwybitniejszego przedstawiciela tego gatunku Antoniego Gaudiego chyba możemy użyć tej wersji katalońskiego imienia zniesienia Antoni Antoni Gaudi kornet mieście i trosk i TRUS no tak to już są zawiłości językowe, dlaczego kończonych projektów jeszcze chciałbym może jedno słowo powiedzieć na temat tego, że na ogół się polemizuje z tym, że przynajmniej Katalończycy polemizują z tym, żeby Gaudyn należał do tego nurtu modernizmu katalońskiego byłaby sprawa być może sprawa dotyczyła tylko i wyłącznie nazewnictwa, gdyby nie pewne istotne fakty, bo jak wspominam ten modernizm kataloński polega na eklektyzm dość czysto cytowanych w w sposób dowolny, ale dość czysto cytowanych przykład zabiegów architektury gotyku romantyzmu i dodaje z przyczyn już wcześniej wspominanych nie będę mówić w tej chwili do do tego wraca natomiast aut audi miał miał pewną skazę przede wszystkim jego temperament twórczy był tak duży, że on, że chyba przyćmiewa to możliwość czystego cytowania być może był niedouczony być może nie chciał się tego dokładnie uczyć, ponieważ jego indywidualność ba przedostała ten ten TOK ten TOK rozumowania swoją drogą dobrze świadczy o szkolnictwie wyższym ówczesnej Katalonii, że osoby do tego stopnia ich pojęciu niedouczona promowali i że on tym architektem został jego po prostu nie obcięli na tych studiach to inna kwestia, bo po, bo na pewno mieli możliwości, żeby tak uczynić krótko mówiąc temperament twórczy i on on w związku z tym, że nie potrafił cytować zupełnie wypad tego nurtu był bardzo krytykowany przez modernistów katalońskich natomiast on pod potrafił na swój sposób zupełnie odrębne nawiązywać też do architektury, zwłaszcza gotyku o tym, będzie jeszcze może tutaj czasu, omawiając jakieś szczegóły mu mówić jeszcze trochę później, czyli on faktycznie z przyczyn z przyczyn, toteż obiektywnych jest to sieć jest zupełnie wyjęty z tego nurtu, choć oczywiście działa w czasie jego funkcjonowania i nawiązując teraz do do pana pytania o to nie dokończenie, bo faktycznie niektóre z tych obiektów trudno uznać za dokończone, zwłaszcza Sagrada Familia nowe założenia, bo życie Wilgi, chyba że te stojące dźwigi są częścią tego zamysłu architektów nie bardzo oryginalnego Sagrada Familia, a o odrębnym tematem ogólnie trzeba powiedzieć, że ta te wrażenia niedokończenia ta trudność wynika z jego temperamentu on jak każdy artysta, bo jego trzeba do artystów zaliczyć całą całą odpowiedzialnością, o ile nie do w ogóle swojego rodzaju geniusze architektonicznych on po prostu zawsze walczył o pełną stawkę czyli, czyli tam w zasadzie może można 1 taką jego realizacji znać, które w podać, która by szła na jakiś głębszy głębszy kompromis na natomiast pozostałych walczył o to stawkę najwyższą projektował nie tylko rysując, ale bardzo trudni dużo projektował modelując no i często niestety również już budowle, które tworzył traktował jak żywe makiety, czyli często nie będąc zadowolonym z jakich fragmentów kazał je wyburzać co to co to może oznaczać to każdy z nas może wyobrazić prawne, kiedy musimy w jakimś nowo stawianym budynku godzić się z tym, że jego część ulega destrukcji była wyższa, czyli rozbiórce nim jeszcze budynek został oddany na architekt nie jest w pełni z tego zadowolony to się wydaj jak lata w obecnej kadencji Sejm za 1 zostanie podpisana to jest 5 zaktualizowana, ale to jest odrębna kwestia wie pan te, a te podobieństwo do naszych czasów i do historii Polski Katalonii się zawsze wspomina, ale ono ta sama sytuacja też jest taki sposób podobna do naszych czasów, ponieważ to ten nurcie tworzył takiej bardzo ostrych dyskusji właśnie politycznej, bo ten nurt architektury katalońskiej on był tak Zang był bardzo mocno zaangażowane w politykę prof. Juan basa bodaj modele kierownik katedry audi, która się, więc głos mieści on w ogóle w ogóle oburzał się na modernizm kataloński twierdził, że go praktycznie nie było to była czysta polityka ani architektura bardzo taka ostra ocena spotkałem się z nią wtedy jak jak niedokładnie, wyrażając się w języku angielskim dostrzega jak ktoś się Katalończyk rozmawia z Polakiem po angielsku to mogą do nastąpić po nieporozumieniach a, a ja przypadkiem zaliczyłem Gaudiego do też takim uogólnieniem daje do do do modernistycznych katalońskich, a wówczas jeszcze byłem takim daniem młodym adeptem sztuki architektonicznej on w ogóle na mnie nie zwraca uwagi tam się po tej katedrze Gaudi kręciła, szukając jakichś materiałów, ale jak powiedziałem coś takiego no to z Zabrza podniósł się tak da wysokość kilku centymetrów jak ochłoną to posadził mnie i właśnie zrobił mi wykład wytłumaczył mi, że rzeka aut w żadnym przypadku nie jest nie jest modernistów katalońskim żony jest odrębnym zupełnie genialnym nowoczesnym architektem to jest prawda i jest jego nowoczesności wynikało to, że on też w sposób szczególny łączył formę architektoniczną z estetyką to jest coraz to jest widoczny chociażby w Bagdadzie familii w kasie mili dla oka w kasie Battle, że ta forma zewnętrzna również współgra z wnętrza to jest bardzo nowoczesna decyzja, a tą podstawową nowoczesną decyzją jest właśnie to, że on zerwał z tą historią zupełnie inny sposób ją traktował dzisiaj z kolei bylibyśmy go określili jako osobę nowoczesną nawet w tym sensie, że w pewnym momencie do dopuszczał torze, że można korzystać z pewnych posta w bardzo tradycyjnych w projektowaniu i wykorzystywać właśnie dla tworzenia tej najnowszej nowoczesnej architektury zgodnej z duchem czasu no to to jest to jest to dlaczego to było możliwe ta ta jego ta jego tego skłonność do takiego nie innego traktowania i budowania, bo w Katalończycy mieli znakomity ruch znakomitych rzemieślników to widać proszę sobie to przywołać w pamięci te wszystkie kamienie Arki z piłki rzeźbione elementy KE kamienne 3 czy metalowe no to to jest wszystko na najwyższym poziomie oni dzięki rozwój rewolucji przemysłowej wspaniale rozwiązali rozwinęli Rzemiosł i nowoczesność była takim etapie jeszcze, że ona, jakby nie zrezygnowała z tej przeszłości, zwłaszcza te katalońska i w i kultu kultywują tradycję i rzemiosło potrafiła osiągnąć wysokie cele przy tym podpatrywali chociażby współczesne rzemiosło chociażby związane z chaosem i Williamsem Lotto to to jest to to jest o odrębna kwestia jeszcze inny i też wniosło i poziom tego rzemiosła pozwoli tworzyć architekturę na tak tak precyzyjnym po poziomie doprowadzenia projektu od założenia projektowego poprzez wykonawstwo zarówno elewacji wnętrz, bo to wszystko musi robić ogromne wrażenie prawda no tak, jeżeli chodzi o agent i jego tak to troszeczkę się leni no tak troszeczkę nam się 30 lat no może sieją zdaje się przejął budowę zagra w gminach chyba w 1800 osiemdziesiątym trzecim roku, ale można nieraz jak w rządzie czternastego jest dla mnie jest miał inne buźki co tak tego nie można postrzegać trzeba wiedzieć, że że, że po pierwsze, świątynia powstawała tylko włącznie z datków rozruchu katalońską słucham fucha pokazali oni nie mam pojęcia proszę mnie pytać takie rzeczy trzeba być jeśli listy zaprosić albo przynajmniej kogoś dotyka tyle wioskę nie mam jakoś tak nazywa tak czy wiem, że on zrobił on wie pan wydaje mi się, że że, że na pewno patrząc na jego to Ropek nie marnował ani chwili to jest raczej objaw pracowitości niźli niźli jakiegoś lenistwa, chociaż wiadomo, że każdy geniusz zna swój sposób leniwe, ale raczej w tym zakresie jak to zrobić, by łatwiej szybciej tak, ale nie na pewno w tym, żeby ich, jakiej robocie na skróty no i oto jego trudną do podejrzewać tam były ogromne kłopoty przede wszystkim ze z zebraniem tych pieniędzy prawda, jako że założenia to świątynia miała powstawać tylko włącznie z datków i i to był 1 problem inny problem duże, że projekt po postępową swoją drogą, a realizacja swoją drogą prawda no to co jeszcze 2222 odrębne rzeczy żeby, żeby coś zrobić to trzeba zaprojektować, ale w 2 Milan w gronie 30 lat nie pan co ja dokładnie tego tego tych jego działań albo w ramach dni działa jak Szarm braku działań nie nie Ros nie rozkładają na czynniki pierwsze, ale tak, że trudno mi skomentować, kiedy i w jaki PiS jakich przyczyn następowały jakieś przerwy wiem, że on też przez długi czas zabiegał o to, że znaczy miał problem w tym jakiś, bo on miał swoje specyficzne jak już mówiliśmy oczekiwania on mu bardzo zależało, żeby świątynia np. była zorientowana i teraz i teraz niestety on już dla niego niestety trafił na taką sytuację że, że już została była zbudowana krypta i i tej krypty już się nie dało oby tak obrócić prawda i częścią tego mogły być te zmagania na temat tego na ile z tego można, by było jeszcze poprawić prawda, bo no, bo on on miał swoje pewne pewne takie bardzo sprawy jednoznacznie jednoznacznie ulokowane i i do których chciał koniecznie dążyć niestety muszę pana zmartwić, ale tych szczegółach i co tych co dodatki do idei i do jego aktywności w określonych etapach czasu trudno mi będzie trudno będzie jak każdego wytłumaczyć to jest to to jest w zamawiają wytłumaczy historia osądzi jak wytłumaczy być może ktoś jest inny jakby, który bardziej bardziej to mają dziś zawiał uderzali interesuje jako tak jako jako architekt, bo jestem projektantem bardziej go podglądam pod kątem tego jako uzyskać efekt projektowe przyznam się cieszę, że robi wrażenie współczesna architektura wymaga od nas tego, żeby praktycznie każdy gest umotywować niewiele znaczy niewiele krajów, które od wielu lat jeszcze przez kolejne wiele lat będą miały jako część konstrukcji czy też projekt wielkie dźwigi no tak no tak, ale to co robi wrażenie to kto robi wrażenie, ale to z 2 przyczyn poza tym że, że te, gdy one te dźwigi się wpisują w krajobraz, ale przez cały czas ta budowa towarzyszy tak, by otwartości i tej świątyni, bo tam przychodzą ludzie zwiedzają zostawiają pieniądze, które są potrzebne bardzo właśnie do realizować to realizowania tych planów i i i mimo tego, że to jest jedno z takich większych budów, jakie są prowadzone parlament przynajmniej na świecie to czy termometr to ona jednak chyba takich przykładów to to niema, ale tak dla realizacji, bo większość osób panie profesorze dopiero ma budżet rozpoczyna budowę, ale takie nowatorskie podejście ma, że skoro te dane płyną to zakończyć skoro ta, ale nie ona w ogóle jest żywym to jest coś kapitalnego, bo z dużą rolę, jaką tak im mało tego jest jest takim żywym elementem tego modernizmu kat katalońskiego, który go czyni żywym no daj masło maślane, a teraz o aktualnym przenosi te czasy do dzisiejszego czasu, a teraz aktualne informacje Radia TOK FM już za kilka minut godzina powyżej 40 informacja wracamy studia w Gdańsku prof. Tadeusz Pietkiewicz wczoraj w studiu Radia TOK FM w Gdańsku jest prof. Tadeusz Pietkiewicz z wydziału architektury i wzornictwa Akademii sztuk pięknych w Gdańsku rozmawiamy kataloński modernizmu architektonicznym trochę Gaudi mija Sagrada Familia przed informacjami, ale chyba warto powiedzieć także o innych przedstawicielach niektóre pan profesor już wspomniał, ale myślę, że ważne jest, żeby Barcelonę jego kojarzyć nie tylko gady, ale także z innymi architektami, których działa możemy oglądać no tak może jeszcze bym chciał tylko wracają do tej rady familii, by powiedzieć 1 rzecz, bo przerwało się to w takim miejscu może pauzy dość pewnie niekorzystnie postawionej w sensie oszacowania pomysł na biznes, czyli nie kończy się tylko ciągle na datkach jedziemy n p . Krak aktualnie nie nie o to mi, choć świątynia taka katedralna to w zasadzie ona wiele z nich jest nieukończonych wystarczy być mniejsze świątynie gotyckie Gaudi w zasadzie zapytał identyczną technologią niewiele wyższą od od tego co co da się w tych w tych prostych właśnie technicznych jeszcze gestach nie mieliśmy tak rozwiniętego wówczas żelbetu ani im zdanie innych konstrukcji sprężonych czy czy tego typu jakich zabiegów, czyli katedra w zasadzie z założenia miała być budowana i tym, jaki sens również wynikający z duchowości wiary prawda, że takie budowanie tworzenie tej katedry, która się toczy ma swój sens ona ona w jaki sposób nie musi być skończona, ponieważ funkcja to nie tylko liturgia to to również taki swojego rodzaju żywy pomnik wiary idei to jest 1 kwestia drugą kwestią jest to, że on ją bardzo na dosyć sił symboliką ta symbolika już do nas współcześnie jest mniej czytelna, ale ona była taką żywą Biblio postawiono przestrzeni to wszystkie elementy elementy miały swoją symbolikę ta największa wieża to był miała symbolizować Chrystusa ta mniejsza schowana za nią nad Nancy, a nad tą nad kryptą nad prezbiterium to była wieża symbolizująca matkę boską bramy wiemy, że miały swoją symbolikę, bo to jest bardziej znane jest 11 wschodnia Bożego Narodzenia za zachodnia pasji tak głów da z kolei zbawienia to i potem to przechodziło na na kolejny element, bo są takie 4 wieże stojące w oku głównej to byli 4 ewangeliści którzy, jakby nas wspierają istnienie Chrystusa na na ziemi taka cała narracja w zasadzie ona sobie biegła mało tego konstrukcyjnie ona by również wyrażała to idee audi korzystał z para boli parabolą to jest to mam nadzieję wiemy to jest taki łuk wzrost Warty i nogami troszeczkę na boki i zakończony nieukiem ostrymi jak gotyku tylko okrągłym dzięki temu, że on wsparł na tej para boli konstrukcję to zbudował tak wysoką stopą będę wysoki obiekt nie, stosując przy po bo kościoły gotyckie mają przybory są otoczone łąkami znamy to to z obiektów chociażby w szczególnie francuskich i wszystkich gotyckich, żeby one w pionie mogły stać musiałem jeszcze przypory, czyli takie takie łuki wspierające nawę po obwodzie na na zewnątrz to, że Gaudi za zaproponował to tom para pole pozwoliło mu tego uniknąć to była rewolucja i i pomyśli skarpy przy czym tak to się też nazywa tak jak w 2 w architekturze, ale mam nadzieję, że tutaj można przypomnieć korpus kościoła z zewnątrz gotyckiego zawsze był podparty takimi łukowy mi podporami i i one pozwalały na to, żeby piąć w górę i utrzyma cienki mur, żeby on posłusznie nie rozjechał na zewnątrz budynku nie rozłożył się jak domek z kart no i Gaudi każdemu to strzelenie nie odpowiadało nazwał to kulami inwalidzkimi gotyku i no i koniecznie chciał tego uniknąć no i ten pomysł paraboli swojego rodzaju genialnym pomysłem dla dla gotyku nie do dopuszczenia no bo odejście od pionu było niemożliwe on on to zaryzykował stworzył taką rzecz eksperymentował to w krypcie w kolonii ukulele to jest częściową odpowiedzią na na pana pytanie oto lukę czasową to wymagało eksperymentów to nam się wydaje teraz to jest takie łatwe, ale to trzeba było zbudować no, więc to jest to to to odniesienie do tego geniusz architektonicznego dla nas jeszcze chciałby wrócić do tego wątku jest on traktował architektury jak sztukę to jest faktycznie rzeźbienie i czym to się różni wrócę na momencie do do tego wątku, który podjąłem na temat motywacji działań projektowych my musimy je racjonalnie wszystkie umotywować architekturze tak jesteśmy nauczeni i nie zgadzamy się z niczym praktycznie w architekturze co wychodzi poza motywację tzw. racjonalną jak spojrzeć faktycznie do encyklopedii co to znaczy racjonalność, gdyby kierowałby rację tę encyklopedię, bo to jest bardziej otwarta definicja to usłyszymy, że to jest dobranie środków adekwatnych do osiągnięcia założonego celu i ta definicja tej definicji również sięga chodzi w tym mieście tak, ale w potocznej racjonalności naszej on się już nie mieści my sobie nie wyobrażamy, że można podjąć tyle decyzji nieracjonalnych, bo w, jaki sposób wyjaśnić to wszystko co się dzieje na tych zasadach te całe zdobnictwo przyjęcie takiej formy to w jaki sposób jest niewytłumaczalne ja jako człowiek uczący się architektury już na tych podstawach modernistycznej architektury no myślę po prostu dla mnie to było trudne do zniesienia, bo bo no bo jak sobie wyobrazić architekta, który uzasadni w sposób w miarę obiektywne te wszystkie gesty nie da się i nie trzeba nie wolno na tyle architektura jest właśnie fantastyczne, że ona się kieruje ekspresją, że człowiek twórca ma prawo do ekspresji, która zbiera wybiega poza racjonalność to jest interesujące troszeczkę odeszła od od pana pytania przepraszam najmocniej, a może panie, ale wymagało to jakiegoś komentarza, bo ty Sagrada jeszcze, kontynuując to para Bole tak to ona to para boja się staje taką podstawową komórką, wg której ta cała Sagrada jest sformułowana skonstruowana, bo przez obrót paraboli są zbudowane wszystkie formy proszę sobie, by otworzyć gdzieś pod naszym po tej naszej audycji jakiś album, gdzie będzie będą zdjęcia nie Sagrada familii i przyjrzeć jak to faktycznie tworzy w konstruowaniu sklepienia w kontrolowaniu otworów okiennych one wszystkie mają jakieś dziwne formy one nie są to ona tak jak mu się przez przyzwyczailiśmy tylko mają jakieś szczególne szczególne taki formalny charakter choroba formalne rytm i on na ogół wynika z obracania paraboli różnych parametrach rozmiar owych różnych płaszczyznach i on przez to utrzymuje konstrukcję usztywnia to ten ten to z tą całą budowlę we wszystkich kierunkach jak to się robi coś robi w ten sposób zresztą 1 z jego odkryć największy, że on nie projektował tego budynku w sposób tradycyjny tylko podstawę do projektowania takich konstrukcji zbudowanie modelu negatywy owego on ciężarkami ciężarkami ołowianymi obciążał sznurek rozpinany wzdłuż podpór które, które miały być projektowanymi podporami tego kościoła tak projektował gdy, by kościół w kolonii KUL i tak też przystępował do SLD familii, czyli zwiesza jak bez PIT rodzaj lampy, która była negatywnym tego kościoła jeżeli, więc to można zrozumieć tak, jakbyśmy sobie każdy z każdej podporze, by odpowiadał sznurek zwieszony sufitu i odpowiedniej obciążając budujemy z tego formy zwisającą i potem odwracamy do góry nogami wyobraźni i odwzorowuje Emmy odwzorowuje my to to sytuację już jako konstrukcję budowlaną i Gaudi odkrył taką możliwość potem kozie korzystał z tych doświadczeń m. in . architektem modernistyczne play oto, jeżeli ktoś sobie przypomni te są wioski olimpijskiej siedemdziesiątym drugim roku takie charakterystyczne konstrukcje rozciera rozciągane napisanych struktur takich półwyspu na budowlanego no to są no to są właśnie tego typu kontynuacja tego typu eksperymentów no dobrze w każdym razie fascynuje projekt nowa zagra Familia momentami przypomina Polski Gargamela zmysł architektoniczny nie tak tak zgoda zgoda i teraz chyba każdy z nas ma ma to samo doświadczenie że, że nieraz trudno się pogodzić z tymi z tymi formami z tą estetyką, którą proponuje się z tym zupełnie zgadzam moje zainteresowanie Gaudium przede wszystkim wynikło z z tego z tej nie powiem, że niezgody, ale zagadką gość jeszcze Sagrada Familia, jeżeli ją o obserwujemy większego dystansu i tak trochę przedłużymy oczy to ona to on jest jakoś bardzo taką współczesną formą CASA ba Clos kasa Vincenz jak wiele innych czy czy pallad szczegóły Elf wiele innych realizacji budzi jeszcze więcej wątpliwości w każdej nie są są podobne posunięcie genialne przestrzennie ale owszem, zgadzam się zarówno model lista kataloński i spadek, że estetyka tego generalnie mówiąc jest dość taka dziwna wymyka się spod kontroli, żeby nie powiedzieć, że trąci kiczem no właśnie, ale to rozumiem że, a i wtedy dzisiaj tak, bo mamy przecież rocznie z różnymi różnymi projektami, które przy tak w latach nabierają pewnego innego wymiaru tak Zwolenia taka sentencja albo przyzna się podobać przeciwnie także, że zachwycają, kiedy powstają po latach wydaje się lekko trącić myszką zgadza się to taką postacią chociażby ma być Ranger prawdach które, które w pewnym momencie osiągnął wielki sukces a, a nie wiemy i w tej chwili ani wtedy jak to pozostawało ciężko do tego odnieść tak to Toma taki swój kres jakiś jakiś dość dość znaczy bardzo indywidualne natomiast broni go ten geniusz architektonicznym dziś jak to się dobrze przyjrzyj przy i że przyjdzie czas się Mila jej planowi jej jej elewacji no to zobaczy to czy zgodność im to gotowość na na nowe rozwiązania jak się dobrze przyjrzeć tym planom no to jak się przeanalizuje tu łatwo się zorientować, że niektóre z tych kondygnacji są dostępne tylko windami no, więc coś co w tej chwili jest niemożliwe ze względu na przepisy, ale samo samo takie taka otwartość na tego typu rozwiązania jest czymś interesującym takie taka takie przyzwolenie na nowe rozwiązania techniczne i to to, że one mają brać pełen udział w architekturze czeka kasa mina chyba nic nie ma środków staje się puste nie CASA Mila funkcjonuje właśnie, ale to jest to nie o to, żeby ludzie wreszcie patrzyli lata w środku powiedz no CASA Mila trudno mi powiedzieć na ile jeszcze w tej chwili kasa Battle przez długi czas funkcjonowała co mi się podobało w tej chwili ojej to trzeba być bardziej na bieżąco ostatnio już kilka lat nie byłem w Barcelonie, ale nie, ale kasa Battle długo funkcjonowała jako obiekt biurowy po prostu tam były biura i inne i to nie i to i to i to było właśnie interesujące w tej chwili przyznam szczerze w tym momencie, że nawet nie wiem czy czytam jeszcze są jakieś pomieszczenia, które funkcjonują normalnie czy też to już co tylko rodzaj jakiś muzeów no bo oni też chcą po prostu z tego wyciągnąć pieniądze prawda, że bardzo Sagrada Familia tak tak tak dokładnie dopłat dziękuję bardzo panie profesorze pan prof. Tadeusz Pietkiewicz z wydziału architektury wzornictwa Akademii sztuk pięknych w Gdańsku państwa moim gościem informację już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA