REKLAMA

Rafał Łysak: "Ciągle mnie coś ciągnęło do domu, nie chciałem się odcinać od babci"

Data emisji:
2019-09-02 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
W studio:
Czas trwania:
21:02 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest reżyser, aktor, dokumentalista Rafał Łysak, twórca filmu "Miłość bezwarunkowa" Rozwiń »

Rafał Łysak:"Gdzieś intuicyjnie już dawno czułem, że to dobry pomysł na film. Mam wrażenie, że kamera mi pomagała zdystansować się do sytuacji.
Kiedy babcia pierwszy raz się dowiedziała od mojej orientacji włączyłem kamerę. Dopiero po montażu filmu pokazałem go babci, przyjęła to dobrze. Już byliśmy wtedy po naszej osobistej wojnie." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska Rafał Łysak reżyser aktor scenarzysta jest dzisiaj gościem kultury osobistej wita serdecznie dobry wieczór Rafał USA, które twórca filmu dokumentalnego, które zdobywa nie tylko nagroda, ale i serca publiczności w całej Polsce także już na świecie ten film to miłość bezwarunkowa, który miał premierę w zeszłym roku zostało nagrodzone złotym Lajkonikiem na krakowskim festiwalu filmowym i zdobywa tych nagród coraz Rozwiń » więcej ostatnio w Koszalinie na festiwalu młodzi film, ale także w Łodzi nowej soli w Kijowie żyta wie i Gdańsku to jest dokumentalny zapis twojej relacji z babcią dokładnie tak relacji, które zostaje wystawiona na próbę film, który pozwala na taką pierwszą impresje dla mnie składa się z ciągłych powrotów powrotów moich bardzo do siebie rozumiem tak tak no mogę zgodzić, bo w momentach poróżnieni, kiedy wychodzi wychodzi konflikt na ja w sprawa mojego homoseksualizmu oddalamy się bać się od siebie ja też fizycznie później wyjeżdża, bo mieszkam w tym mamy w tamtym momencie mieszkałem w Łodzi studiowałem i co się dzieje fizycznie psychicznie, ale później wracamy znowu próbujemy także myślę, że to stwierdzenie jest właściwy i znowu stoi przed drzwiami tego domu i pokaż albo zwolni jeśli mówisz, że będziesz, że dawno nie było tak ciągle coś ciągnęło do domu jednak wracałem i nie chcę tego jakoś nazywać, że sam podejmowałem decyzję, że Rosja zawalczyć to po prostu też działo, jakby naturalnie, bo jednak nie chciałem się odcinać od babci wiedziałem, że ona reaguje taka nie inaczej ze względu na swoje poglądy swój wielki tak dalej i nie chciałem też wszyscy przekreślać, chociaż były momenty, że chciałem to wszystko rzucić się odciąć też od babci bowiem, jakby dosyć tego, ale jednak na szczęście jakoś tam się nie poddałem i kiedy pomyślałem, że ta twoja relacja z babcią to jest dobry temat na film gdzieś intuicyjnie od dawna czułem zapisywałem różne różne momenty na na kamerę, ale w taki zupełnej świadomości mi pomógł Jacek Bławut to było w momencie, kiedy kończyłem swoje studia aktorskie w szkole filmowej i chciałem dalej się reżyserską rozwijać i się skonsultować z panem Jackiem śmiem jakieś materiały wtedy pan Jacek, jakby zakochał się w tym pomyśle i w mojej babci w cudzysłowie po prostu jako bohaterce filmowej i i z Kosowa mnie w tym temacie ale jakie miały się materiały wcześniej, bo to ciekawe kamera towarzyszyła ci z tego co wiem od da Wien dawna tak i tak naprawdę rejestrowały bardzo duża waszego wspólnego życia jeszcze przedtem jak powstał ten pomysł na film tak to były różne śmieszne też bardzo ciężkie sytuacje domowe nie tylko z babcią, ale też z moim ojcem mam wrażenie, że kamera może pomagała mi się zdystansować do tych sytuacji też może jakoś chodzić dialog trochę, bo taką tarczą, więc z, więc myślę, że też takie kwestie stosowałem i np. to były sytuacje, kiedy bawcie pierwszy raz się dowiedziałam się orientacji zareagował bardzo emocjonalnie miałem wtedy kamery w rynku właśnie tam leżał obok wie jakiś, cośmy skusiło, żeby ją wziąć i trochę się przed babcią bronić, ale też zaatakować, bo to w tym w NATO w tamtym momencie to był taki swego rodzaju szantaż emocjonalny, więc jest no może będzie to wyglądało wtedy na walkę, jakby później gromadziłem materiały też w różnych sytuacjach kamera czasem stała godzinami po prostu włączona sam już w tym momencie nie potrafi przy po sobie przypomnieć co motywowało, ale jednak później komentowałem ten materiał to jednak wycinałem te momenty właśnie, gdzie z babcią się ścieramy na na temat homoseksualizmu albo też na jakiś szerszy temat babcia chętnie się zgodziła jak zareagowała na propozycję, żeby stać bohaterką filmu dokument nie było takiego pytania dopiero po po realizacji filmu komentarzy, kiedy były już pierwsza okładka to ma być pokazany materiał i babcia przyjęła to to dobrze, bo już byliśmy też po naszej osobistej, jakby tak bym tego mocnego słowa po naszej wojnie osobistej także już babcia była spokojniejsza w tym temacie i odbierała ten te materiały jako po prostu coś co jest już od dziecka robię w domu, więc nie była dla mnie takim szokiem musiały dużo dograć materiałów na potrzeby filmu nie nie, czyli utracona dogrywek bazowały na archiwum archiwum, ale później nie tylko archiwum, bo później ruszyła już ta produkcja, kiedy udało się zdobyć dofinansowanie to jakby mój proces babcią jeszcze nie był ukończony tej wzajemnej akceptacji i jeszcze 4 lata były gromadzone materiały już stricte właśnie pod kątem tego filmu najpier w o swojej orientacji seksualnej powiedziałeś babci czy rodzice rodzicom jak zareagowali też zrobiłem, ale sumienie to chyba się mylę to chyba jednak była babcia, która jako pierwszy się dowiedziała i wtedy zostało sfilmowane i ja wtedy z tych materiałów wykonałem taki eksperymentalny film, który to film później pokazałem rodzicami to był chyba sposób tzw. Kamminke autu i rodzice zareagowali dobrze nie mieli, jakby z tego powodu na pewno aż tak wielkich emocjonalnych sprzeciwu jak babcia, by ma rodzicami akceptującym tak tak nawet słyszę od mamy, że że ona jakby podskórnie wiedziała zawsze i może to takie, że matki jakoś to czują, a w swoim ojcu jak, bo zawsze miałem przyjaciela i on zareagował jak przyjaciel to jestem bardzo wdzięcznym za to nie wychowywały się w miejscowości, w której mieszka teraz twoja babcia we wsi Czechów niedaleko Gorzowa Wielkopolskiego czytam właśnie w Czechowie znalazły się wokół siebie dużo życzliwych ci osób, którzy rozumieli, którzy akceptowali czy raczej musiała się ukrywać musiałem się ukrywać raczej w kręgu jak bardzo bardzo zaufanych ludzi bardzo bliskiej rodziny, czyli rodzice babcia i myślę, że mogę 23 przyjaciółki swoje w tamtym okresie wymienić spotykały się trudną sytuację, owszem, tek, który nie chce mówić mogę powiedzieć to była czysto fizyczna przemoc, kiedy właśnie ten eksperymentalny film reakcję babcia gdzieś puściłem w internecie i tak występowi wtedy na wsi im na jakieś bez przerwy jak i słowne prawda zaczepki na ulicy na wsi to już jakieś konsekwencje spotkały swoich oprawców no muszę powiedzieć, że po tym, akcie pobicia to to ojciec właśnie stanu w mojej obronie razem ze mną po prostu poszedł później do tych ludzi do rodziców tego chłopaka, który to zrobił tam spróbował się rozprawić z tym tematem, ale myślę, że my rodzice tamtej osoby też nie byli zbyt przychylnie nastawieni do tego tematu raczej Stali w obronie swojego syna co prawda nie pochwala jak to pobicia, ale one, jakby myślę, że co do kwestii homoseksualizmu też nie byli przychylnie nastawieni na teraz, kiedy wracasz do Czechowa spotyka się z jakimi reakcjami w tej chwili na razie żadnymi dzieli swój film też nie wiem, kto widział, kto nie widział i teraz jeszcze bardzo zmieniła już wiele osób stamtąd wyjechało zostało Teresy nowe pokolenie już dzieci w tym momencie i jak już ktoś wie o tym, temacie to są starsze osoby i też bardziej jakieś przyjaciółki babci, które też w filmie występki, które też są właśnie filmie i jakby jakby z nimi temat jest w porządku był w trakcie kręcenia filmu w trakcie kręcenia tak też PiS tam taka scena, że 1 z przyjaciółek babci opowiada o ich wspólnym znajomym, który również jest o homoseksualistach i nocy mogę powiedzieć co ona opowiada jak to wyglądało w, kiedy za ich młody, kiedy pracowały on był homoseksualistą jak wtedy ich traktował jak ich po prostu ukrywało jak to się tłumaczyło, a w tym momencie już po prostu jakoś kwitują uśmiechami no tak jak to jest sposób rozumienia tych spraw w reformy SA reżyser aktor scenarzysta autor filmu miłość bezwarunkowa jest gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj Rafał Łysak reżyser aktor scenarzysta jest gościem kultury osobistej twórca filmu dokumentalnego miłość bezwarunkowa filmu nagradzanego na festiwalach w całej Polsce, ale także na świecie miłość bezwarunkowa to dokumentalny zapis relacji Rafała z jego babcią relacji, która została wystawiona na próbę przez to, że Rafał przyznał babci się, że jest homoseksualistą babcia nie daje firmie za wygraną podchodzić na różne sposoby, żeby przekonać się do zmian dziewczyna dziecko kariera straszyć cie chwilami, że się dowiedzą środowisku to niczego w życiu nie osiągniesz były momenty, że miała się to za złe czy raczej traktowały to z dystansem, bo często na twojej twarzy pojawia się taki uśmiech politowania politowania pełnego jednak czułości, kiedy z nią rozmawiać nie wiedziałem, że wszyscy się takiej opis mojego moich moich reakcji filmie, ale nie na początku to na pewno były bardzo też emocjonalne z mojej strony wybuchy również również jakaś walka taka nieprzyjemna muszę powiedzieć i też nie wszystko widać firmy, bo też nie wszystko było nagrane i też już byłem myślę po jakiejś też przeprawie swojej firmy możemy chyba już obserwować mnie po jakimś tam sobie poradzę nią my w jakimś tam może drugiej części filmu na pewno babcia tutaj bardziej ciągle, jakby na wysokim poziomie temat utrzymywała do końca starała się starała się walczyć z o zmienienie mnie czy można mówić o jakimś politowanie złe strony no nie wiem trudno mi teraz powiedzieć też trudno się cofnąć do tamtego okresu co ja przeliczyłem, ale być może tak było, ale też trudno, bo nie wiem teraz trudno mi samego siebie oceniać tej sytuacji, kiedy emocje też jakoś brały górę może to była jakaś moja jedyna na tamten moment mój jedyny sposób na poradzenie sobie tak bardzo kiedy, kiedy zaczynałam oglądać swój film spodziewałem się, że w ogóle taki jest zamysł, że zawsze będziesz ukryty za kamerą, że ten pierwszy myślę, że będziemy widzieć tylko babcie na ekranie okazało się jednak, że nie ta decyzja o zwróceniu na siebie kamery to była łatwa decyzja oczywista niełatwe nieoczywiste myślałem o tym i moja osoba gdzieś tam się początkowo przebijała, ale pewnie jak to bywa też nie wiem czy z filmowcami czy z filmowcami dokumentalnymi, że niechętnie sami siebie pokazujemy może też zależy od osoby no ja nie do końca o tym, przekonany ale jakby do tego zachęcił mnie wspomniany już Jacek Bławut opiekun artystyczny projektu i deklaruje argument to nie tylko w sumie jego również na programy do Club Poland do konsultacji filmów dokumentalnych również do tego zachęca, bo po prostu ludzie chcieli widzieć ludzie chcieli widzieć również ja na to reaguje, bo to było trochę nie fair, że tylko, jakby nic kamera skierowana na babcie, więc po prostu chodziło o bycie fair też wobec babci wobec bohatera wobec widza, żebyśmy też, żeby te szanse były wyrównane może tak to nazwę jest też jednocześnie, więc reżyserem i bohaterem tego dokumentu wiedziały jak sobie poprowadzili tak powiem w tym filmie od początku do końca czy korzystały z innego oka ktoś pomógł wymyślić siebie trochę w tym filmie to ciekawe pytanie wydaje mi się chyba trochę się jako dziecko zahartowały też w tym filmowaniu samego siebie, bo były różne jakieś wcześniej niezależne projekty amatorskie i jakież to się wydawało naturalne, chyba że po prostu wpuszczają w tej sytuacji i obserwowały może może nieświadomie też jakoś może jak pan Jacek Bławut prowadził, ale nie nie to wszystko na pewno, bo jak i subtelne i też ja ja unikałem jakiejś mocnej może reżyserii tak to nazwę wobec siebie po prostu stawiają siebie i babcie jakich sytuacjach bardziej lub mniej codziennych też bardziej chodzi o to, że takich, które prowokują pewną rozmowę, więc z, ale czy nie przygotowywałem się na to co ja będę mówił jak ja będę reagował porównanie z Marcinem koszulką często się pojawia, jeżeli chodzi o twojej firmy Marcin Koszałka nakręcił słynny dokument takiego pięknego syna urodziłam toksycznych relacjach w rodzinie Marcin wspominał jak po premierze filmów 90 dziewiątym roku wybuchł skandal i usłyszał takie zarzuty, że sprzedaje swoją rodzinę jest to bardzo prosta tania zagrywka to się takich zarzutów nie obawiałem, a może się takimi spotkały się na szczęście się nie spotkałem, ale myślę, że może po prostu inaczej, bo prowadziliśmy bohatera albo inaczej inaczej może został też zakończony film projekt, bo wydaje mi, że Marcin pozostał, jakby trochę w konflikcie Nadala tłumi się udało mówi udało, bo wszystko zależało co się jak to się w życiu potoczy, żeby się udało z babcią najzwyczajniej się dogadać też na tym polu zyskać akceptację też nie chcę wchodzić na jakieś prywatne tematy jak to było Marcina Koszałki Pomorze jest już inaczej, ale na tamten moment właśnie wyglądało na to, że jakby temat nie został przepracowany tylko przedstawionych i może to nie było do końca fair wobec bohaterki rzuciły przy IT i babcia przychodzi liście jakiś proces tak dzięki właśnie filmowi czy uważa, że ten proces rzeczywiście został zakończony to po prostu widzę tu i teraz mogę mówić na podstawie naszej realnej relacji z babcią, która jest już jest dobra się spokojna i po prostu mogę babcie ze swoim partnerem odwiedzić bez strachu, że będą próby nawracania zarówno na na bycie heteroseksualnym jak na bycie religijnymi tak dalej jeszcze takie pytanie, bo nie wiem chyba jeszcze nie padło czy babcia nigdy nie czuła się właśnie propos tego co mówią po filmu Marcina Koszałki nigdy nie czuł się u użyta w pewien sposób przez siebie wykorzystana nie protestowała przed takim unijnym ujęcie nigdy tego dnia nie usłyszałem, ale też oczywiście były sprzeciwy ze strony jakich momentach, ale w tamtym momencie, jakby zupełnie się tym nie przejmowałem, bo też byłem w takim stanie wojny, że po prostu chciałem ten temat do końca wyciągnąć używam takich fajnie innych praktyki to też była jakaś moja osobista osobisty sposób na dogadanie się z nią nie, więc to dobrze zabrzmiał ten dokument był trochę, jakby przy okazji w pewnym momencie zaczął dominować też i nie ukrywam, że bardzo pomógł w tym naszym dogadanie się z babcią i to czasem mówią dokumentaliści od tej magicznej sile dokumentu, które czasem może naprawdę wpłynąć na realne życie tu ważniejsze było życie ani film tak, chociaż mówię, że w pewnym momencie film był też bardzo ważnej jakoś równorzędnie po prostu szło, a czy przy wyborze materiału do filmu babcie miała głos decydujący zobaczyła jakieś mówiłem ostatnią składkę i może od niej usłyszałem, że nie powinien tak rozgłaszać nadal tego swojej orientacji, ale to już było bardzo takie jakieś spokojne półżartem pół serio i myślę, że ona nigdy nie będzie przekonana co do tego, żeby o tym w cudzysłowie przecież na prawo lewo, ale też może nie uważam, że ja to taki sposób robi, ale na pewno wolałaby to ukrywać myślę, że też przez to, że po prostu takim unijnym środowisko się wychowywała bardziej zamkniętym i może w tym temacie zastraszony tak jak reaguje na to, że tak wiele nagród film miłość bezwarunkowa zdobyła no jest to dla niej no bardzo zaskakujące myślę, że nigdy w życiu nie myślała, że będzie bohaterką filmu bardzo się cieszy, ale czuję takie zakłopotanie w jej głosie, że nie wie jak osoba nie wyobraża sobie, kto może wyglądać, bo również widzowie bardzo ją pozdrawiają mówią nie bardzo pozytywne rzeczy, że też chcieliby mieć taką ba, że to, że też ją podziwiają za przemianę i na bardzo to jest na pewno ani przyjemnej wzrusza się często, jakiej to mówię to też jest niesamowite jak bardzo naturalnie swoją babcię wypada przed kamerą co prawda, chociaż wiele osób mówi, że ma bardzo taką aktorską ekspresyjną natury, ale to Unia jest właśnie naturalne bycie bardzo ekspresyjną nad wyraz ekspresyjny macie dużo wspólnych cech wymusza się zastanowić, ale być może po niej odziedziczyła jakieś jakiemuś chęć właśnie wyrazu artystycznego ekspresji, bo przecież bardzo muzykalnie ona jest, więc może też charakter jakiś taki otwarty czy w Wiśle zdjęcia scenariusz muzyka reżyseria jest też jako twórca filmowy samowystarczalny, bo to wszystko jest swojego autorstwa w dodatku jest też z wykształcenia aktorem skończył jeść tak jak już wspominaliśmy łódzką filmówkę, ale jednak wybrałeś reżyseria wybrałeś czy do aktorstwa mógłby łatwo wrócić jak czujesz to było tak ze mną, że się zaczęło od marzeń reżyseria i dążeniu do tego tylko w momencie studiów, jakby byłem wydaje mi się za młody za mało doświadczony na studiowanie reżyserii wtedy zdecydował na aktorstwo to była jakaś droga może pośrednio ma tego i no i szczęśliwie się udało na pana Jacka trafić po skończeniu studiów aktorskich i mierze był ten projekt bardziej zacięty i bardzo pomogło szybko też już z filmami wystartować, o czym marzyłem już będąc na studiach też pracują jako aktor, żeby jednak do tego wrócić, bo ciągle czułem się jednak nie na swoim miejscu i ich, że mam coś więcej dopowiedzenia tak też chcemy powiedzieć, że nie do końca tych tak takim samowystarczalnym się czuje że, gdyby nie ta cała rzesza osób, które pomogą w tym projekcie to to projekt, by nie mógł nie użyć światła dziennego myśli już kolejnym dokumencie czy czy traktujesz dokumentalną przygodę jako wprawka przed n p . w długim metrażem dla kolejnych dokumentach myślę fabuła również nie rozdziela tak tego między dokumentem fabułą, chociaż często robi dla mnie liczy, że bronić po prostu firmy czy to będzie dokument fabuła to już jest mniej istotne, ale tak myślą o kolejnych dokumentach już w połowie zdjęć do kolejnego jestem coś zdradzić tak mogę to ma być dokument o bardzo zżyty rodzeństwie może trochę ryzykuje mówiąc uzależnionym od siebie, które będzie musiało przeżyć pewnego rodzaju rozłąkę i to będzie próba ich relacje również 1 osób, które jest tym rodzeństwie to jest pan, który każdego dnia stuka przy metrze centrum tzw . Paweł krzesło bijące serce Warszawy to jest jego ksywka można zobaczyć codziennie przy metro centrum jak stuka w różne rzeczy lub też muzykuje zależy jak odbiera muzyk, a kolejny projekt dokumentalny, który w powijakach, ale który jest również bardzo bardzo dla mnie ważne istotne i również auto tematyczny dotyczący ojca, który został już dotknięty w filmie oba opcji tylko, że tutaj trochę głębiej, ponieważ poruszam trudne okoliczności śmierci ojca ojciec został zamordowany i może więcej nie będę zdradzał po prostu chce zgłębić temat morderstwa swojego taty Rafał trzymamy za ciebie kciuki i gratulujemy wszystkich nagród, które do tej pory zdobyły dziękuję bardzo dziękujemy ci za to że, że pokazałeś nam jak wygląda miłość bezwarunkowa, bo chyba taka jest w tym przypadku być może morzu różnych ludzi trochę inaczej ale, ale tak bardzo dziękuję również ze spotkań czesne informacje w radiu TOK FM Rafał Łysak reżyser aktor scenarzysta był gościem kultury osobistej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA