REKLAMA

Sebastian Cichocki: "To sztuka, która opowiada się po stronie słabszych"

Data emisji:
2019-09-04 19:20
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:24 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest kurator wystawy „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku" Sebastian Cichocki z Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Rozwiń »

Sebastian Cichocki: "Wszystkie najważniejsze nazwiska sztuki XX wieku opowiadają o cierpieniu, o traumie, której nie można się pozbyć. To bardzo realistyczne przedstawienia wojny. Wszyscy Ci twórcy opowiadają o losie ofiar i jednostek, to sztuka, która opowiada się po stronie słabszych""






19:20 Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dopiero co obchodziliśmy 80 rocznicę wybuchu drugiej wojny światowej i do tej rocznicy, nawiązując muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie otworzyło wystawę zatytułowaną nigdy więcej sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi dwudziestym i 2001 . wieku ze mną Study jest kurator wystawy Sebastian Cichocki witam serdecznie i dobry dość gloryfikacji wojny tak zdecydowanie przyglądamy się tradycji pewnej takiej bardzo szlachetnej i Rozwiń » trochę może przy proszone trochę zapomnianej tradycji sztuki antywojennej sztuki pacyfistycznej sztuki, która angażuje się w komentowanie militaryzacji z instytucji analizowanych systemów przemocy i staramy się to pokazać jako jako jako bardzo specyficzny rozdział historii sztuki to nie jest wystawa, która ma charakter taki bardzo aktywisty ręczne publicystyczny też wystawa o obrazach obrazach, które mają moc zmieniania posta w powiedz mi w takim razie, kiedy zaczęły się w sztuce narracji antywojenny, bo chyba pewne jej nurty musiało być obecna od dawien dawna tak tak my tym oczywiście staraliśmy się przyjąć takich kilka perspekty w takich przybliżenie historii sztuki to pierwsze nasze zbliżenie, który jest bardzo istotne jest Republika weimarska działalność takich artystów jak jak Gar Gross, który później stał się bardziej groszem czy czy Jeff Heart Field takich prób użycia użycia plastyki narzędzi artystycznych do perswazji perswazji politycznej do też propagandy my też staram się trochę odczarować język propagandy ta to te słowa Budzisz szereg takich negatywnych konotacji proces my przyglądamy się momentem, kiedy artyści starają się wyjść poza swoją pracownię wyjść poza muzeum poza galeria i przekonać kogoś do czegoś to jest moment, w którym tacy tacy właśnie twórcy jak wspomniany Heart Field używają nowoczesnej poligrafii używają kolażu używają okładek magazynów po to, żeby ich obrazy trafiły do szerszej dystrybucji, żeby nie były ograniczone do jakiej wąskiej grupy, która chadza na wernisaże, która odwiedza muzea ale, żeby np. trafiała do do do robotniczych mieszkań i żeby też pobudzały polityczną wyobraźnię myślę, że te lata trzydzieste to jest to jest moment, kiedy sztuka antyfaszystowska często kant wojenna zaczyna właśnie stawia znak równości między tymi, jeżeli nie sta nie stawia nasza nasza wystawa stara się spojrzeć trochę szerzej na na na na kwestie percepcji czy refleksji militaryzacji trzecie czy konfliktów zbrojnych, ale musimy też dbać o język to znaczenie można, by każdego konfliktu zbrojnego i każdej każdej przemocy nazywać faszyzmem, chociaż oczywiście możemy spojrzeć na to szerzej możemy spojrzeć na to z perspektywy współczesnej i rozmawiać o tych małych faszyzmem faszyzm dnia codziennego, ale też pamiętajmy o tym, że wielu z tych twórców odnosi się bardzo konkretnej konkretnego momentu w historii ludzkości do do drugiej wojny światowej do do faszyzmu jako konkretnej formacji ideologicznej do tych konkretów historycznych jeszcze się też odniesiemy w czasie naszej rozmowy, ale właśnie, jakie pytanie dotyczące faszyzmu wojny za daliście sobie na początku prac nad tą wystawą jako kuratorzy, czyli teraz z Łukaszem rządu dojadą bydgoską i Aleksandrą Urbańską zapytali, gdzie się np. siebie nawzajem czym jest faszyzm czym jest faszyzm dziś tak tak zadawać sobie pytanie wielokrotnie jak zdefiniować faszyzm i z postaraliśmy się też wesprzeć staraliśmy się też oprzeć o wiedzę ekspertów ekspertek historyków sztuki różnego rodzaju działacie też antyfaszystowskich antywojennych filozofów, więc prawa doprowadziły nas do tej wystawy różne różne rozmowy kłótnie też na temat na temat faszyzmu oczywiście faszyzm można go przy piwie można można go rozłożyć na czynniki pierwsze można zobaczyć z czego składa się jego dna z jakich jakich cech i jest jest wiele osób, które to doskonale dwudziestym wieku zrobiłem Umberto Eco np. znakomicie rozłożył rozłożył faszyzm na takie czynniki składowe, które pozwalają też na włączenie takich systemów awaryjnych w niektórych momentach, kiedy zdiagnozuje, że niektóre z tych cech zaczynają się pojawić zaczynają powracać, ale też słuchaliśmy bardzo uważnie głosów artystek artystów, którzy tym tematem zajmują, którzy wcale nie chcą już wiązać wiązać faszyzmu, jakim demonem dwudziestego wieku artystki, które bardzo często wychodzą z takich pozycji feministycznych n p . które uważają, że należy zwracać baczną uwagę na NATO co ci co dzieje się w naszych codziennych relacjach relacjach domowych relacjach pracy czy czasami ten faszyzm nie zaczyna przedzierać przez nasze właśnie życie codzienne możemy go zauważyć chociażby w momentach marginalizowania różnych mniejszości etnicznych złożonymi również przestępcy tak nietolerancji nikt tak rozumiem, że ten taki nie wiem czy to nazwały mini faszyzm na początku naszej rozdaje dały maszyna ma także znane też są obecne na wystawie i właśnie głównie w pracach artystów artysta współczesny tak tak zdecydowanie oczywiście nawet tych twórców współczesnych istnieje takie pęknięcie to nie jest głos który, który jest tak jednorodne oni najbardziej rozproszony, jeżeli przekonamy się tym latom trzydziestym to wiemy, gdzie ten wróg został bez zdefiniowany nazwany rozpoznany, gdy spojrzymy na kilkanaście przykładów praktyk współczesnych dostrzeżemy bez trudu, że zachodzi tam rodzaj takiego takiego właśnie rozłamu pęknięcia albo odnosimy się do jakiej formacji historycznej jest przepracowanie różnego rodzaju tematów obrazów z lat trzydziestych czterdziestych tak dzieje się w przypadku ukraińskiego artysty Nikity dane które, która sięga po obrazy z lwowskiego pogromu z 3001. roku, ale mamy też przykłady takiego skoncentrowania się właśnie na tych małych faszyzm na tych waszych Mach dnia codziennego rozumieć pracę też odpowiadają na sytuację ostatnich lat miesięcy tak tak, ale żadna z tych prac, by nie odnosi się taki jednoznaczny sposób taki taki bardzo publicystyczny tym, że taki najbliżej dnia codziennego naszych codziennych wyborów politycznych jest jest Wolfgang Till Mans niemiecki fotograf, który znany jest przede wszystkim seks dokumentowania życia życia klubowego w Berlinie i w Londynie, ale także różnych eksperymentów sens medium fotograficznym fotografie pejzażowe fotografię abstrakcyjną, ale też się wymieszanie światów świata świata fotografii modowej Lifestyle owej z tą samą fotografią znaną nam swe przestrzeni muzealnych czy galeryjnych Wolfgang jest bardzo mocno zaangażowany w taką refleksję na temat Unii Europejskiej Unii Europejskiej, ale też bardzo interesuje kwestia, że kwestie psychologiczne związane z wyborami politycznymi on żywo interesuje się chociażby taką kwestią możliwości zmiany poglądów politycznych jak psychologowie badające osoby, które uległy np. w różnym teoriom spiskowym w jaki sposób czy jest możliwość w ogóle przekonania kogoś do do tego, że żyje jakiś bańce, że wiara płaską ziemię czy jakiś po prostu globalny spisek może może ustąpić i oczywiście wnioski, jakie można wyciągać żadnych badań psychologicznych są raczej raczej mało optymistyczne to jest dosyć trudna praca są wnioski pokazuje swoje fotografie tak, tak więc więc firma z tym mam stara się o stresie użyć narzędzi, które są dosyć nie oczywiste, jakim jest chociażby abstrakcyjne fotografia uważa że, że właśnie za pomocą mierzenia ludzi z rzeczami, które są nie do końca wyjaśnia rzeczy czasami rzeczy, których nie rozumiemy potrafią nas skierować trochę inny tor wielu psychologów, jakby chodzi do podobnych wniosków, że jeżeli mierzymy się z rzeczami, które są dla nas nie do końca wyjaśniane weryfikowalne to może nas trochę wybić z takiego takiego sztampowego myślenia, ale co w filmach jest bardzo ciekawe też używa tych swoich często abstrakcyjnych fotografii w kampaniach politycznych czy to będą wybory wybory parlamentarne do Unii Europejskiej niedawne czy to są czy to jest w tej kampanii anty brexitowi sprzed 2 lat to zawsze zawsze te fotografie znajduje gdzieś jakiś inny kanał dystrybucji już nie jakieś unikalne zdjęcie w muzeum, które właśnie oglądamy będąc po prostu miłośnikami sztuki współczesnej, ale plakaty, które można, które istnieją w domenie publicznej, które można ściągnąć z internetu wydrukować zatrzymajmy się na w gangu trzyma się, którego prace możemy zobaczyć w muzeum sztuki nowoczesnej w ramach wystawy nigdy więcej sztuka przeci w wojnie faszyzmowi dwudziestym i 2001. wieku za chwilę wracamy do naszej rozmowy kurator wystawy Sebastian Cichocki z gościem kultury osobistej czas na informacje dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj przenosimy się trochę wirtualnie Radiowo do muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie, gdzie od kilku dni wystawa zatytułowana nigdy więcej sztukę przeci w wojnie i faszyzmowi dwudziestym i 2001 . wieku kurator wystawy 1 z kuratorów Sebastian Cichocki z moim gościem widać wyraźnie wystawa wymyślenie przywołuje sztukę antyfaszystowską w takich 3 precyzyjnych zbliżeniach piszecie o tym, duża chociażby w internecie nie wiem czy można tak powiedzieć, ale 1 z głównych bohaterów czy też bohaterek wystawy z Górnika Pabla Picassa, ale nie oryginał ten jest muzeum w Madrycie tak być może ten oryginał już nigdy nie opuści muzeum królowej Zofii to jest zbyt cenna praca i sporo się na podróżowała już w poprzednim w poprzednim stuleciu to jest to jest obraz ikona się, że najbardziej rozpoznawalne najbardziej właśnie poruszające wyobraźnie obraz antywojenny wzroku 3007 . czy możesz przypomnieć tak pokrótce historię tego obrazu tak to jest to jest to jest obraz Pabla Picassa, który w, które był prezentowany na wystawie światowej w Paryżu zmieniał się wielokrotnie przechodził przez taką metamorfozę, którą my też pokazujemy pokazujemy na wystawie na podstawie zdjęć fotografii dokumentalnych do Mar ówczesnej partnerki Pablo Picassa to jest obraz, który z takiej dosyć lewicowego przedstawienia z zaciśniętą pięścią robotnika tego stał się czymś takim bardziej uniwersalnym stał się jakimś uniwersalnym bestiarium my pokazujemy to jak te motywy pojawiały się na tym na tym obrazie znikały jak były zamalowywane, więc możemy też prześledzić ewolucję taką mutację tego tego obrazu staramy się też opowiedzieć o tym co się staje z tymi mocnymi obrazami w jaki sposób mogę mogą być wywłaszczane w jaki sposób mogą być neutralizowane oczywiście Guernica trafiła na t-shirty trafiła na na na billboardy kubki z kawą Stacey taki obraz, który wydaje się sam siebie unicestwił przez swoją popularność, ale wielu wielu twórców stara się go na nowo na nowo uaktywnić przez dłuższy czas Górnika prezentowana była prezentowana była w nowym Jorku tam stała się scenografią wielu protestów protestów artystów związanych m. in. taką koalicję Cisło lekarz skali się, która protestowała m. in . przeciwko wojnie w Wietnamie ten obraz był miejscem, pod którym dystrybuowana pacyfistyczne antywojenne ulotki obraz ten stał się też obiektem ataku był sprawowany, więc w, jaki sposób artyści starali się przez takie akty też Kana plastyczne i wydobyć z niego siła, bo wydobyć z niego tę magiczną moc i pomoc działa tą pomoc przywołuje na naszej wystawie też gorzka Matoga Polska artystka mieszkająca pracująca w w wielkiej Brytanii, która to na swoją wystawę właściciel galerii co jest bardzo istotne dla historii głośniki to jest to jest to jest miejsce, w którym obraz ten był prezentowany jako właśnie ta wędrującej kona, gdzie zbierano zbierano pieniądze zbierano buty, żeby wesprzeć osoby żołnierzy walczących w Hiszpanii walczących z Franco jego i jego armią w tym, że w tym miejscu gorzka ma sługa wraca do tej historii sprowadza tkaniny Górniki, która wisi w w siedzibie organizacji narodów Zjednoczonych, która to zasłynęła też jest taki kłopotliwy obraz siedzibie ONZ podejmowane są różnego rodzaju decyzja, kiedy to Colin Powell starał się usprawiedliwić interwencję wojsk amerykańskich w Iraku o obraz został zasłonięty tkanin niebieską tkaniną, więc może wyobrazić, żeby nie powodować dyskomfortu polityków tak tak zdecydowanie tak to jest obraz na, na którym wyświetlają się różnego rodzaju właśnie te powracające w historii gatunku ludzkiego różnego rodzaju interesy różnego rodzaju chęć przemocy dominacji kolonizacji gorzka gorzka ma go sprowadziła sprowadziła tkaninę siedziby ONZ Whyte Chappell na naszej wystawie pokazujemy jeszcze inną tkaninę, która pokazuje moment moment takiej konferencji prasowej zorganizowanej przez księcia Williama na lata Guernica widzimy taką całkowitą neutralizację rodzaj sprowadzenia tego obrazu do do scenografii dekoracji na wystawie w ME są również replika Górnik autorstwa Wojciecha Fangora tak wydaje się, że to centralny obiekt na tej wystawie bardzo nas ekscytuje ekscytuje historia, kto wie czy to nie ma większej mocy rażenia i czy nie jest większym pożywką dla wyobraźni nawet oryginalne Górnika to jest tutaj w naszym kontekście oczywiście polskim kontekście w 1955 roku podczas światowego festiwalu młodzieży gigantycznej imprezy, na której zgromadzono tłumy prawdziwe tłumy wielu krajów moment też udostępnienie Pałacu kultury nauki stadionu dziesięciolecia wielkie święto antyfaszystowskie ruch antyfaszystowski antywojenne możemy też zobaczyć jak jak ten anty faszyzm został w zasadzie wypłukane z jakiegokolwiek znaczenia stał się częścią częścią propagandy oficjalnej Państwowej propagandy, ale tam się dzieje rzecz rzecz niezwykła wielu artystów angażuje się w dekorowania ulic przygotowanie wystaw towarzyszących festiwalowi i na ulicy pojawi się replika Górnik namalowana przez Wojciecha Fangora jednak bez największych polskich malarzy dwudziestego wieku Fangor tworzy replikę tego obrazu uniwersalizm, bojąc Górnik Górnika to też Warszawa to każdy spalone zbombardowane miasto miejsce, w którym giną cywile miejsce, w którym historia odciska tak bolesne piętno rana rany na mieście ta Górnika prezentowana na ruinach przestrzeni publicznej też może być odzyskuje odzyskuje swoją moc jest też fascynujące traktowane były jako obraz z najmu znajduje się niejako byśmy dzisiaj powiedzieli domenie publicznej jest po prostu uniwersalnym obrazem, który sięga momentach, które uznaje się za za istotne historycznie ważne mówimy o tej wystawie w Arsenale teraz ta Górnika, która została skopiowana przez przez Wojciecha Fangora nie była częścią arsenału one były prezentowane w przestrzeni publicznej wielu wielu twórców postanowiło udekorować ulice Warszawy po to, żeby te właśnie krocząca różnego rodzaju korowodach paradach młodzież dostrzegła właśnie tą uroczystość tego momentu uroczyste w tej chwili tak, aby Warszawa stała się taką właśnie dużą wystawą Arsenał to jest jeszcze inna historia, bo tutaj możemy zobaczyć jak artyści niechętni oficjalnym doktryną i wyobrażeniem na temat tego jak sztuka w PRL -u mogłaby wyglądać sięgają po najbardziej mroczne wspomnienia z okresu drugiej wojny światowej to zupełnie innego rodzaju malarstwo zupełnie innego rodzaju rzeźby, które przemawiają do obrażeń zrywają właśnie z tą oficjalną narrację Alina Szapocznikow Andrzej Wróblewski tak wszystkie te najważniejsze nazwiska które, które znamy ślad znamy dwudziestego wieku opowiadają o to o cierpieniu traumie, której można się pozbyć to bardzo figura sztywne bardzo realistyczne przedstawienia wojny, więc całość ta tego East festiwalu razem z Arsenałem tworzy niezwykle wybuchowa mieszanka 11 jestem taki moment ważny dla jeszcze 1 spojrzenia na tę tradycję mamy mieliśmy te lata trzydzieste, gdzie preferencja była taka okrzepła litewska była tak zdefiniowane i mamy lata pięćdziesiąte, w których tradycję faszystowska jest z 1 strony zawłaszczona przez przez przez oficjalne władze wypłukane w zasadzie jakiekolwiek znaczenia, a z drugiej strony mamy mamy twórców takich twórców jak chociażby Andrzej Wróblewski które, którym wojna przedstawia jako coś bardzo bolesnego bardzo jednostkowego jako doświadczenie cywili mamy 2 przepiękne obrazy na wystawie matki anty wszystkich i nalot widzimy widzimy te kobiece ciało chroniące, chroniąc swoje dzieci podczas podczas nalotu to jest zupełnie inna pamięć wojny to nie jest to jest pamięć heroiczna to nie jest ta martyrologia zrywu militarnego gloryfikację to nie jest lista wciąż takie, że to jest coś co jest co jest kluczowe dla tej narracji tej naszej wystawy, że wszyscy ci twórcy opowiadają o losie ofiary jednostek, że to jest sztuka, która opowiada się po stronie słabszych nigdy więcej sztuka przeci w wojnie faszyzmowi dwudziestym i 2001. wieku to wystawa muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie kurator wystawy Sebastian Cichocki był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie przy nich ma jeszcze, że wystawa odbywa się w roku antyfaszystowskie, czyli ogólnopolskiej inicjatywy instytucji organizacji ruchu kolektywu, które sprzeciwiają się post faszyzmowi bardzo szeroka inicjatywa tak to inicjatywy, które całkowicie oddolna bardzo Amor Fina można powiedzieć rozrastająca się stale, która polega na Solidarności na wspólnym działaniu i na użyciu zasobów sił kompetencji którymi dysponują różne różne podmioty takie są nie tylko jest, ale tylko wystawi także koncerty teatralne koncerty myślę, że warto zwrócić uwagę na niezwykłe ożywienie sceny klubowej wydawało się jeszcze kilka lat temu, że tańczy się jechać na imprezy pata, żeby chodzić na imprezy tańczyć, a nie też, żeby przy okazji otwierać grupy marginalizowane protestować, więc myślę, że takie sceny, które pamiętamy, chociaż bezsens z ubiegłorocznych protestów w Gruzji też są charakterystyczne dla tej tego tak lekkie podziemia klubowego w Polsce w Warszawie coraz częściej ten się przeciwko czemuś i na rzeczy np. grup, które są w jaki sposób właśnie wykluczony i że nigdy więcej nigdy więcej to bardzo dziękuję za to spotkanie, jeżeli państwo wybierają się na wystawę do czego oczywiście zachęcamy to proszę zapoznać się z programem, bo muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie przygotowało wokół wystawy bardzo szerokiej ciekawy program da zachęcam do odwiedzenia naszej strony internetowej muzeum kropkę PL na stronie nigdy więcej od muzeum PL można się wystawę zapoznać się online, a co więcej mamy jeszcze stronę rocka Piastowski kropkę org, gdzie kalendarium zdarzeń programowany przez pytający 100 instytucji z całej Polski też jest dostęp bardzo dziękuję zachęcam i zapraszam do muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie dziękuję zapraszam do usłyszenia teraz czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA