REKLAMA

Ministerstwo Kultury zamyka Studio Filmowe "TOR"

Data emisji:
2019-09-04 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
23:02 min.
Udostępnij:

O sytuacji studiów filmowych „Tor”, „Kadr”, „Zebra”, Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Studia Miniatur Filmowych w przededniu połączenia ich w jeden ośrodek produkcji filmowej mówili Joanna Kos-Krauze, reżyserka, scenarzystka, przewodnicząca Gildii Reżyserów Polskich i Krzysztof Zanussi wieloletni dyrektor Studia Filmowego TOR

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Mikołaj Lizut kłaniam się państwu 7 minut temu minęło południe w studiu Joanna Kos-Krauze reżyserka przewodnicząca Gildii reżyserów polskich witam bardzo serdecznie witam państwa ministerstwo kultury w październiku zamknie studia filmowe dawniej znane zwane zespołami, czyli tor kadr zebra, a także wytwórnia filmów fabularnych dokumentalnych po i połączy jedno ciało środowisko filmowe protestuje w tej sprawie nazywa ten projekt ministerstwa kultury most filmem, ale Rozwiń » chciałem zapytać czy przewrotnie, bo być może to jest dobry pomysł, żeby skonsolidować państwowe przy tak powiem moce przerobowe jeśli chodzi o produkcję filmową stworzyć właśnie 1 mocną instytucję, która jest w stanie udźwignąć duże wielką budżetowe produkcje no pewnie tak na jaki jest znaczna argumenty jakiś ekonomiczne przemawiające za współczesną ekonomią są, ale dno z drugiej strony no przypomnijmy, że taki eksperyment były Nabucco centralny urząd kinematografii pięćdziesiąty pierwszy rok to się bardzo źle skończył został rozwiązany ją chciał zwrócić uwagę na taką prawidłowość, że te studia czy dla studiów jest jeszcze ze stowarzyszenia start, które było 300 trzydziesty piąte rok po wojnie powstały studia w pięćdziesiątym piątym roku i to naprawdę była 50 trwają właśnie chyba to my stawała za śmierć tak i i naprawdę potem zawsze zawsze problemy były w pewnym momentach historycznych no właśnie jak mówią o tym, szuka artystów troszkę później czy pięćdziesiąty szósty potem sześćdziesiąty ósmy jam sama do dzisiaj chętnie, że tak powiem, bo nie zajrzałam zobaczyłaby protokół z ostatniego zjazdu stowarzyszenia i 500 z nich zamknięto zespołu jakiś czas potem odbudowano zlikwidowano powołano nowy przejściowe na takim, jakim przeczuć demokratyzacji lata siedemdziesiąte potem jest stan wojenny no no w no i jakby zupełnie się zmienia od osiemdziesiątego dziewiątego roku prawda i oczywiście to na pewno wiąże ze zmianą w ogóle przemysłu w rozumieniu przemysł też na świecie rynku producenckiego w Polsce no ale ta idea, która była zespołów no ona opiera przede wszystkim na uproszczeniu mówiąc na pewnym samorządzie artystyczną produkcyjnym środowiska właśnie to wspomina n p . Wojciech Marczewski jak pracowało się w zespołach to znaczy to była taka permanentna kolaudacji, że właściwie to była taka Kuźnia talentów polegająca na ciągłej dyskusji na na ciągłym oglądaniu własnych materiałów nawzajem i na takiej koleżeńskiej wsparciu znaczną franka była idea dzięki zespołom powstała cała prawda szkoła Polska kino moralnego niepokoju to było to miejsce, w którym już tak powiem wyrabiano też rzeczywistą tkankę kultury również ochrony dla twórców takiej bym powiedział intelektualne artystyczne, bo w rzeczywistości, toteż było zarządzane centralnie jeśli chodzi o finanse prawda ta ma olbrzymią władzę mieli w przeworskim kierownicy produkcji i ale był też i być może ja tutaj dziś też upatruje dla mnie moment taki aport rzeczy strasznie przeżyłam jak czytam rozporządzenie z 3 września jak w każdym pornografia jest Tracy tracą moc zarządzenie numer ten traci moc zarządzenie numer to robi to robi wrażenie, ale i coś przegapiliśmy środowisko i myślę, że chyba dobrze, że tego nie doczekał n p . Kazimierz Kutz Morgan 4 myślę, że mój mąż był wstrząśnięty myśmy też nie obronili pewnej takiej wartości chociażby zostawienia śladów walki od zespołu coś wydarzyła rzecz niedobra świat jest także pan Krzysztof Zanussi, który zaraz do nas dołączy szef zespołu tor studia filmowego dzisiaj tor, który właśnie zostanie zlikwidowany i połączone w jedno należy zgadzam, że nawet to wymaga pewnych zmian my na pewno jako środowisko też przegapiliśmy coś takiego, że potem osiemdziesiątym dziewiątym tak naprawdę nie udało się za bardzo tworzyć takiej struktury, która istniała wcześniej czy jednak pewnym trójkącie funkcjonowała to był szef prawda najczęściej reżyser był kierownik literacki szef produkcji to był taki można powiedzieć w wyjątkowo trójkąt bermudzki dla władzy trójkątem bermudzkim rzeczywiście jak tamci trójka dogadała to potrafiła wiele przeprowadzić wiele ochrony właśnie do zespołu okazało się jednak być oazą wolności także dla nie był też zespół Poręby proszę pamiętać, aby zespół Bogdana Poręby to prawda, ale właśnie w zespołach filmowych powstawały filmy Wajdy powstawał cały powstał cały nurt kina moralnego niepokoju Kieślowski Zanussi wykonywano obowiązek też debiutów, czyli ochrony dania szansy tego inkubatora dla nowych talentów, czyli filmy bardzo zbuntowane tak walk, kiedy Kijowski cały nurt moralnego niepokoju, który władzom nie podobał się specjalne, więc oczywiście to wtedy działało działa on, dlaczego miałbym się nie działać na pytanie, dlaczego myśmy też pewne rzeczy jako środowisko sami o sobie nie wymusi być może, gdyby to były miejsca w takim rozumieniu bardziej żyjący skupiające środowisko z pewnym elementem byłaby większa debata nad tym nas nie zaproszono np. jako jeszcze wczoraj widziałam naszą panią dyrektor sprawdzaliśmy długo czy mieliśmy korespondencji w tej sprawie no nie zaproszono nas do tej debaty nie sprawdzi nas bezpośrednio formalnie to nie dotyczyłoby podmiotami bezpośrednio zainteresowanymi były studia, ale wydaje nam się chociażby taki ciało jak wizja reżyserów pasażera rzut karny 70 wzięta, a to pan aktywnych zawodowo czynnych z największymi sukcesami twórców czy Gildia reżyserów dokumentalnego proszę państwa w tych studiach powstawały przecież również filmy dokumentalne powstawał animacji studio miniatur i t d . to jest no wypadałoby, zwłaszcza w obszarze kultury porozmawiać, bo my mamy bardzo wiele pytań nikt nie wie co będzie dalej, kto będzie zarządzał tymi prawami co się stanie z projektami, które są w trakcie realizacji mają przed przyznane publiczne pieniądze one będą w zamrażarce czy będą zwrócone czy te projekty powstaną nie znamy przede wszystkim co jest kluczem nazwiska osoby, która będzie szefem tak potężnej instytucji znała z 1 strony to jest rzeczywiście pewna dezynwoltura, że minister kultury przeprowadza tak gigantyczną zmianę właściwie nie konsultując tego ze środowiskiem twórców z drugiej strony dobrze się podzielić z tobą z państwem plotkami Otóż ja słyszałem taką wersję, że podobno w ministerstwie ludzie dostali szału, gdy Filip Bajon szef 1 zespołu harował tak Polsatowi prawa do zasobów za staje się 9  000 000 zwiedzających co wiemy była to zemsta telewizji publicznej, która była niższa aż 6 , 3 jaja mówi pan pozwalają taką wiedzę z przed takim oto wyborem, że albo zostanie oskarżony o niegospodarność na, wybierając po prostu ofertę niemal połowę niższą albo oskarży zostanie skarżąca się zresztą stało o nielojalność wobec ministerstwa kultury mniej i trudno być dzielni mam żadnego bezpośredniego dostępu do tych spra w do takich informacji na jak mówią na to co jakiś zakulisowe rozmowy, ale wydaje mi się, że pytanie czy doszło tam do rzeczywistych negocjacji należy cieczy i po prostu rozumiem, że w ramach pewnego przetarł zespół kadr podjął tak taką unijną decyzję ja po prostu obawiam, że to połączenie studiów filmowych 1 instytucję może być częścią tego co widzimy już od dawna to znaczy prób przejmowania instytucji kultury w Polsce nie ma takiej obawy, więc powiedzieć no mają, że tak powiem decydenci w tej chwili narzędzia prawne i skutecznie, o czym zresztą uprzedzają mnie do końca czasami w różnych instytucjach chcemy w to wierzyć mają jakiś swój plan reformy zupełnie innego zarządzania poszczególnymi sektorami kultury i to jest konsekwentnie przeprowadzony natomiast powstaje inne pytanie tak, bo nawet zakładając, że powstanie duży silny ośrodek to wcale tak nie jest na świecie dzisiaj pokazuje też taki Europejski, że to to nie jest tak, że to powstaje w molochach w zasadzie im jest większa decentralizacja, bo to po to, to tym jest lepiej bo, bo to jest mechanizm konkurencyjności, ale on przecież wiąże się z 1 rzecz i często naprawdę mamy poczucie, że w kulturze ludzie nie nikt tego nie rozumieją to nie dotyczy tylko polskich, że tak powiem warunków no muzykami bierze się z pianina muzyka naprawdę bierze się zupełnie innych rzeczy i źródła kultury podejmowania decyzji one są zupełnie wzięci to nie wystarczy znać na pieniądzach czy zbudować coś wyłącznie płynne finansowo i narzucić, o czym Toma być robione jest, ale są siły, które wierzą, że kultura da się zaprząc do idei ideologii czy to już Lenin w to wierzył to miała bowiem tutaj na własne na sekwencja słynna sentencja zresztą z łódzkiej szkoły filmowej tamtych na korytarzu była wypisana złotymi literami ze wszystkich sztuk uważamy za najważniejszą Włodzimierz Lenin wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM dołączy do nas jeszcze Krzysztof Zanussi, a ze mną studies Joanna Kos-Krauze reżyserka i przewodnicząca Gildii reżyserów polskich, a teraz na poważnie Joanna Kos-Krauze reżyserka i dołączył do nas Krzysztof Zanussi również reżyser dyrektor studia filmowego to dzień dobry dzień dobry jeszcze dyrektor, bo odebrałem pismo, z którego wynika, że jesteśmy już w toku łączenia coś nowego co jest nim uzupełnią inni domach jak długo jeszcze w 2 października formalnie prawo nazywać dyrektorem toru, a potem nie wiem, więc chciałem zapytać jak pan sądzi co za tym stoi na jaki pomysł stoi za to decyzję czy dom nie jest tak jak tutaj przed chwilą podejrzewałem w rozmowie z Joanną, że to jest część szerszego zjawiska, które widzimy właściwie od niemal 4 lat, czyli przejmowania przez obecną władzę instytucji kultury w Polsce nie podrze ja bym tego tak nie nazwał, dlatego że efekt tych ostatnich 4 lat zupełnie odwrotny to znaczy tak jak nasza kultura była dosyć jedno biegunowo tak stało się jeszcze bardziej i to się stało na skutek tych działań, które się okazały kontra faktyczne to znaczy wszystkie działania, które widziałem doznania przyniosły odwrotny zamierzone skutki prawda to samo było w dziedzinie teatru i pewnie tak będzie zniesienie filmu trafił to są wielkie pieniądze również między publiczne, więc boi się, że pewna lekkomyślność, która towarzyszy decyzją może być opłakane w skutkach no po prostu całej kultury dla budżetu, a tutaj nie widzę, żeby ktoś naprawdę wiedział o tym jak ten przemysł filmowy na świecie działa co to są Amerykanie na czym polega chodził boję się, że tutaj jest masa takiej naiwnej amatorszczyzny płynącej z jakich takich kontaktów kawiarnianych ktoś kogo spotkał wszystkim porozmawiali pomyślał, że zrobimy tutaj jakiś biznes to kompletnie tak robi w Polsce jest cały szereg ludzi, którzy dużo wiedzą o tym jak się współpracuje międzynarodową tylko to akurat nie oni są pytani o zdanie to znaczy wydaje się, że nikt nie jest pytany o zdanie i tworzy się coś amur ślicznego coś niezrozumiałego sam komisarz, który do mnie przychodził, wręczając mi pisane zupełnie nie może powiedzieć co toby co on będzie przekształcał w to co likwiduje nie może, bo nie wie no niby niewiele nie ma kompletnie, ale nie wiadomo, jaka filozofia za tym stoi, bo 4 lata to są 4 lata również takiej polityki od spędzania to znaczy starania się o to, żeby tylko ten trzon wierny pozostała pozostałych odgonić jak najdalej i dlatego to jest chyba jakieś nowe z punktu widzenia władzy duże niepowodzenie, bo wszystko ma być odwrotnie, żeby powiedzieć, że nie bardzo wierzę w tym opowieściom Hollywood, które przyjedzie do Polski w wielkich koprodukcja będzie produkował filmy w uchwale polskiego oręża myślę raczej, że to jest miasto decyzja o połączeniu zespołów filmowych czy studiów filmowych dzisiaj w 1 dużą instytucję, że za tym stoi no taka wiara w to, że przemysł filmowy dalsze zaprząc w filmie idei, ale też bardzo wiadomo, jaki proszę pana, bo to idea tu działalności Lis idea to zwycięstwo PiS idea to jak rozumiem to prowadzenie polityki historycznej polityki kulturalnej obecnej władzy kobiety polityki właśnie nie rozumiem nie widzę widzę widzę jej skutki odwrotne chyba do zamierzonych, więc zjeść za łatwo powiedzieć, że to będzie zaprzężone w służbie idei, bo no komuniści mieli idea to wiadomo jak społeczeństwo są budować natomiast tutaj ja tej idei nie widzę widzę żadnych przejawów, żeby tysiące szóstym sformułował ile mam poczucie ogromnej pustki taki właśnie ideowej, która towarzyszy tej zmianie i to bardzo smucić, bo to nawet nie jest robione w imię czegoś tylko właściwie wymienić, czego jak co jest tutaj w tym, a dziś gra urzędowym w paragrafie twardymi wyraźnie zapisane, że przedmiotem działania wytwórni filmów dokumentalnych fabularnych jest i pkt 1 produkcja koprodukcja utworów audiowizualnych w tym filmów w szczególności o tematyce historycznej politycznej familijnej, a także filmów animowanych seriali animowanych, więc mamy wyraźnie powiedziane co to ma być już jako pkt 1 z planów rozformowania w ogóle zupełnie nie jak z nich jest nierzeczowe i których też trudno potem rozliczać ich jak chciał jeszcze przypomnieć, że taką reformę no próbowano też zrobić na Węgrzech przypomnę, że tam zlikwidowano to historia życia nie można powiedzieć też filmowców odpowiednich narzędzi, by latarni przy przewodniczącym jego nawet zmuszony do tego, żeby wyjechał z Węgier grożono mu fizyczną przemocą ściągnięto tam specjalistów z Hollywood, którzy właśnie mi zająć się odbudową tej kinematografii doprowadzono do tego, że bardzo krótkim czasie po prostu będzie już w zasadzie nie byli w stanie sami wyprodukować 1 filmu dziś są kompletnie uzależnieni od koprodukcji europejskich po prostu Ross rozważano kinematografii w sensie dosłownym i nawet jak był syn Szawła i te Oscary są wszystkie filmy z pokolenia, które zostały w ogóle wykształcone w Ameryce inaczej budowany budżet, ale to nie są w rozumieniu w ogóle można węgierska kinematografia Otóż jest zupełnie z innego rozdania Indie tutaj to my nie wiemy naprawdę, żeby więcej pytań niż odpowiedzi obawiam się, że włącznie z osobami, które podjęły decyzję jak i do wy są nie wiemy, bo jak jeszcze raz powtórzę nikt nas nie zaprosił może to ministerstwo kultury chociażby na konsultacji właśnie ustawie z panem też rozumiem ministra obiegu prowadziło, więc przedmiotem rozmów przekazało nam wiadomo, że nie jest zobowiązany do żadnych uzgodnień włączy nie będzie niczego uzgadniać myślę, że już kinematografia kultura to jest materia tak delikatna, że już nawet przepisy nie są ważne tylko taki nowy elementarny zdrowy rozsądek przecież jest u nas cała grupa ludzi, którzy mają pojęcie światowej kinematografii wiezie nikogo z nich nikt nie pytał o to nikt nie pytały Skolimowskiego, który ma za sobą filmy hollywoodzkie Agnieszki Holland, która pracowała Disneya nie czytali Pawlikowskiego, który nie chciał pracować, choć uczciwie, dlaczego no to jest grupa ludzi, których zdaniem mogłoby się przydać jak się robi taką gwałtowną reformę, ale wszyscy reżyserzy które, których pan wymienił nam myślę, że minister wicepremier Gliński doskonale wie, że to nie są tak pan sympatycy obecnej władzy i dobrze mówimy o pewnej pewnym przemyśle kulturalnymi wtedy już sympatię naprawdę nie powinny grać roli tylko chodzi o zwykłą fachowość toczy się już znane rzeczy się nie zna dysponując wielkimi państwowymi pieniędzmi i rzucając je w tak niepewny biznes, jaki teraz zobaczyłem, że gdzieś się pojawia publicznie myślę, że coś do ZUS postępuje jakiś no zachwianie wiarygodności tych, którzy tą kulturą urządzono jestem szalenie przybity, bo nie spodziewałem się, że pod koniec swoich działań będę miał przed sobą taką Ross szybko kinematografii, która obroniła się dużo trudniejsze czasy właśnie, ale może to morze może tutaj jest klucz do rozwiązania tej zagadki być może obecnej władzy kinematografia Polska wcale nie potrzebna do niczego kinematografia tylko kłopot stawia pytania moralne tak jak robił to pan z pańskich filmach no to jest bardzo niewygodna pozycja podejrzewanej policja, by dostać go, że ja bym nie chciał być cynikiem do tego stopnia, żeby powiedzieć, że władze może sprawować dla władzy władzę sprawuje po coś, żeby społeczeństwo jak zmieni, żeby ją kształtować nas swoją na swój sposób, ale nie po nic, a te zmiany służącą, jakby ponieśli przez to są takie szkodliwe, bo to nie widzę żadnej myśli no poza pomówieniami dochodził jakiś po prostu personalne interesy o tym nie chciał mówić, bo to jest już najbardziej upokarzające, by żyć w kraju, który robi się reformy po to, żeby ktoś został dyrektorem mam nadzieję, że tak nie jest, ale jeśli tak nie jest to pytanie, o jaką kinematografii chodzi jak ona może działać w społeczeństwie nie zostałoby zadane w ogóle niema takiej rozmowy nie ma płaszczyzny takiej rozmowy próbują robić dziennikarze, którzy piszą czasami coś on nas, ale takiej rozmowy zarząd z rządzącymi, a nie widzę nowe Diana powiedziała przed chwilą, że muzyka nie bierze się w Pieninach, że to jest zupełnie inna zresztą tak jak mówiono konstrukcja mammografia jest wyrazem stanu ducha społeczeństwa i to społeczeństwu jakąś stronę pociąga jak i wyraża jego ambicje jego rozczarowania i t d . jest pewnym głosem społecznymi bez tego głosu no nawet ludzie bardzo cynicznie wiedzą, że się źle rządzi niedobrze to nie polega na tym, żeby stłumić ten głos więcej jego zdaniem raczej dialog zostanie ten wielki producent państwowy z połączenia studiów filmowych to kto będzie tam robił filmy także dlatego jesteśmy bardzo ciekawi, bo i jeszcze tylko chciałam podkreślić, że my mamy olbrzymi żal też w tym sensie, że to jest dorobek pokoleń nasz wspólny i nie rozumiem jak i dla minima wewnętrznej zgody jak mówi bardzo się w zasadzie cieszy, że nie dużą część wybitnych koleżanek kolegów myślę, że to był moment tragiczny naprawdę udało się ochronić w takich momentach tych twórców tej kinematografii i dziś tutaj jako środowisko sami siebie zawiedliśmy, ale my mamy też mnóstwo bardzo realny praktycznych pytań, bo tak naprawdę od tego kto będzie zarządzał jak i jakie będą jego kompetencjami powiedziała każdy zawodowy intelektualny duchowy nawet w kwestii smaku pewnej wizji to wszystko ma znaczenie olbrzymi problem co z licencjami, bo to są prawa pamiętajmy, że tu chodzi też od opiniom, których właścicielem są studia czynimy, czyli społeczeństwo to są prawa, do których w bankach ochronę Europejskiej tak z rasizmem ani zwracać być może je stracimy 160 filmów, które mają być poddane rekonstrukcji cyfrowej to są nasze filmy, ale można to załatwić koleżanek i kolegów i poprzednich pokoleń nie wiemy albo stracimy na te pytania mamy prawo uzyskać odpowiedź i mam po prostu zwyczajnie nie pozwolono zadać podczas dotyka naprawdę w sposób bezpośredni bardzo dziękuję państwu za wizytę w studio będzie też śledzili losy studiów filmowych połączonych studiów filmowych 1 centralną instytucję, która będzie nazwany złośliwie MOS film nad firmą nad Wisłą to takie marzenie wyraża poco nam taki moduł przecież to głupstwo nikt takich molochów na świecie dziś nie podtrzymuje prawda 3 recitale wierzy jej też z innych działań, bo to jest niepotrzebne po prostu myślenie w kategoriach od 51 jak głęboko nie fachowe no i co zrobić jak nie chcą fachowców zapytać o zdanie lotu rządzą leżącą w bardzo dziękuję Joanna Kos-Krauze szefa Gildii reżyserów polskich i Krzysztof Zanussi wybitny reżyser jeszcze dyrektor studia filmowego danych oczekujących za chwilę informacja taka sama o nich raport gospodarczy, który przygotował Tomasz Szarek Mikołaj Lizut doniesienia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA