REKLAMA

Podatku cyfrowego w Polsce nie będzie

Data emisji:
2019-09-04 14:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
09:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

łączenie czternasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studio dr Jakub Sawulski ze szkoły głównej handlowej polskiego Instytutu ekonomicznego dzień dobry dzień dobry będzie rozmawiać o podatku cyfrowym o podatku, o którym dowiedzieliśmy się, że go Polska wprowadzać nie będzie ustami wiceprezydenta Stanów zjednoczonych trochę głupia sytuacja właściwie powinniśmy sami sobie najpier w powiedzieć, żeby nam mógł ewentualnie podziękować wyszło trochę Rozwiń » niezręcznie, ale też, pomijając kwestie komunikacyjne, które też wiele mówią o tym, jaki to jest kraj Polska zastanówmy się nad tym co było za pomysł ten podatek cyfrowy i czy faktycznie byłoby dobrym rozwiązaniem, gdyby Polska solowo jako sobie taki o 1 kraj Unii Europejskiej wprowadziła od czego co właściwie chcemy tutaj za przedmiot opodatkowania ująć przede wszystkim chodzi o opodatkowanie przychodów ze 2 rzeczy to znaczy przychodów z reklam i przychodów ze sprzedaży w zasadzie naszych danych to znaczy tego działania tego, że Facebook czy Google wiedzą, jakim jak my zachowujemy w internacie i dzielą się tą wiedzą z innymi firmami z tych 2 elementów te firmy czerpią znaczące bardzo znaczące korzyści, które nie są opodatkowane w tych krajach, w których te korzyści są czerpane tylko są opodatkowane albo w stanach Zjednoczonych albo po prostu w rajach podatkowych to jest problem, dlatego że generalna zasada jest taka, że dochód przychód powinien być opodatkowany tam, skąd pochodzi cały problem polega na tym, że w przypadku tego typu działalności bardzo trudno tak naprawdę zidentyfikować to miejsce, w którym ten przychód powstał no i dlatego są koncepcje wprowadzenia osobnego podatków przez mamy podatek dochodowy od osób prawnych, czyli od firm, ale on jest nieskuteczne dlatego pomysł sadzenia osobnego podatku podatku cyfrowego czy właściwie to byłoby podatek, który dotyczyłby świadczenia usług na terytorium danego kraju już nie patrzymy na lokalizację danej firmy co jest pewnym osiągnięciem no bo rzeczywiście świat zmienił na, tyle że tutaj już lokalizacja przedsiębiorstwa ma trzeciorzędne znaczenie dokładnie tak chodzi o to, że my już nie będziemy patrzeć nie chcemy patrzeć na to gdzie jest siedziba główna, bo siedzibę główną można mieć w 1 miejsca świadczyć usługi na całym świecie tylko w różny sposób innym składzie, gdzie faktycznie jest generowane dane przychód, czyli np. gdzie użytkownik używa danej aplikacji, gdzie w, jakim kraju wyświetla się dane reklam co zresztą paradoks jeśli chodzi o te zależności między siedzibami tych siedzib zwykle kilka Centralna może się mieścić w raju podatkowym cała reszta to będą spółki zależne w ten czy inny sposób prawda w tym kraju podatkom właśnie nic nie jedno małe biurko w w Polsce mamy teoretycznie niewielkie półeczki Facebooka Gula na, ale one jak wielkość przychodów tych spółek jest nieproporcjonalna do tego, jakie te firmy mają udział n p . w rynku reklamowym i w związku z tym też ten podatek odprowadzany, który jest albo nie jest w ogóle odprowadzane, jeżeli jesteś bardzo niski jest po prostu nieproporcjonalne do tego, jakie skala działalności tych firm w naszym kraju teraz pytanie dla makro z listy czy czytam miałoby sens w wymiarze krajowym czy nawet regionalne rozmowa o rozmowę o podatku cyfrowym toczą się na arenie międzynarodowej na tym poziomie powinny być powinien być ten podatek wprowadzono znaczące mają być po prostu skoordynowane międzynarodowo tylko wtedy będzie miał sens dlatego nie jest szczególnie zaskakujące to, żeby ostatecznie wycofaliśmy z tego pomysłu podatku cyfrowego, bo w tej chwili w zasadzie ten historia tego podatku rozstrzygnie się pracowanie w 2020 roku w przyszłym roku, dlatego że po pierwsze, OECD zaplanował zapowiedziało, że w 2020 roku opublikuje ostateczną koncepcję pomysł wprowadzenia tego podatku, a z drugiej strony Ursula von der Leyen nowa przewodnicząca komisji Europejskiej powiedziała wyraźnie zapowiedziała w swoim programie dla Europy, że jeżeli na do 2020 roku nie zostaną na arenie międzynarodowej wypracowane rozwiązania to wtedy Unia Europejska sama wprowadzi podatek cyfrowy to byłoby dobre dla Unii myślę, że tak to znaczy usuwa Ursula von der Leyen sugeruje, że to mógłby być 1 z dochodów własnych Unii Europejskiej, czyli tak jak do tej pory Unia Europejska była zależna od dotacji jest wciąż zależna od dotacji, które składy, które otrzymuje od państ w członkowskich tak w tej chwili szuka się jakiś dochodów własnych, które ta organizacja mogła posiadać i myślę, że podatek cyfrowe jest bardzo dobrym pomysłem, jeżeli szukamy właśnie tego typu dochodów własnych Unii no tak zawsze PRA pytanie czy wtedy taki region, który wprowadza tego rodzaju opodatkowanie nie staje się nieatrakcyjny dla rozwoju biznesu cyfrowych to znaczy czy to co Unia Europejska ma, a nie ma tak znowu wiele nie czarujmy się Spotify, który za chwilę może stąd prysnąć to czy nie będzie traciła po prostu podatek cyfrowe wg tych koncepcji planu raczej nie ma dotknąć tylko firmy powyżej pewnych progów, czyli tylko bardzo duże firmy, które już są rozwinięte właśnie o to, żeby unikać uderzania w np. start-upy, które mają szansę się mają szansę się rozwinąć natomiast nie ma wątpliwości, że kwestie podatkowe muszą być koordynowane międzynarodowo muszą być koordynowane już nawet nie tylko na poziomie Unii Europejskiej na poziomie światowym oczywiście mamy z tym problem, dlatego że zawsze znajdzie się kilka państw mniejszych czy większych, które się tych różnych uzgodnień międzynarodowych była moja co gorsza my mamy kilka takich państ w samej Unii Europejskiej myślę, że to jest główny problem to znaczy mamy c Luksemburg Malta czy Irlandię państwa, która w zasadzie są rajami podatkowymi, które blokują różne rozwiązania typu podatek cyfrowy na na szczeblu unijnym to jest to zasadnicze wyzwanie związane w ogóle systemami podatkowymi z tym w jaki sposób państwo decydują o wysokiej konkurencyjności na arenie międzynarodowej, ale wracając do samego podatku cyfrowego, bo to jest tak, że mimo tego to co pan powiedział, że mimo tego, że w zasadzie powinien być koordynowane globalnie rzecz ma być skuteczny to równocześnie trwają takie nieskoordynowane pracę rozmaitych krajach to nie jest Polska nie była wyjątkiem to nie jest tak, że tylko my chcieliśmy tego podatku i wielka Brytania nad tym prowadziła prace i zdaje się Francja prowadziła bądź prowadzi dalej, więc pytanie, o co chodzi, dlaczego poszczególne rządy się decyzję taki ruch prawdopodobnie, dlatego że poszczególne rządy widzą, że na poziomie n p . Unii Europejskiej ten ta koncepcja może być po prostu zostać zablokowana, bo Unii Europejskiej chcieliśmy zasada, że w kwestiach podatkowych potrzebna jest jednomyślność daje, choć wcześnie mamy kilka państw, które są zainteresowane żywo zainteresowane tym, żeby takiego podatku nie wprowadzać dlatego kilka państ w w tym Polska m. in. mówiła o tym, że, jeżeli żadne rozwiązania zostaną wypracowane na arenie międzynarodowej to my zaczniemy nad tym podatkiem pracować po prostu po prostu osobna właśnie prezes może nie zacznie właśnie siedzieliśmy grzecznie osobliwy sposób no tak pewnie ten sposób był rzeczywiście zaskakujące natomiast samo to, że zrezygnowaliśmy to nie jest nie jest zaskakujący, dlatego że najpierw tak jak mówiłem poczekajmy na 2020 rok na ten moment, kiedy na arenie międzynarodowej ta sytuacja tego podatku się tak naprawdę rozstrzygnie, ale trzeba też podkreślić każdy rok bez podatku cyfrowego to są miliardy złotych czy euro, które nie są opodatkowane tu, gdzie opodatkowane być powinny, które wędrują do kieszeni wielkich korporacji, które po prostu robią z naszymi danymi co chcą wkracza, że pan powie w nas, że teraz takie nadzieje tak rozumiem co w żartach naszą rozmowę, że w zasadzie wszystko do tego zmierza też pytanie o czas to jest kwestia czasu to nie jest kwestia czy to zostanie w końcu wprowadzono czy nie, bo na pewno ktoś to sprawa zdecydowanie, jeżeli my mówimy w tej chwili, że nie wprowadzamy podatku cyfrowego to mówimy to w tej chwili natomiast jest raczej rzecz odłożona w czasie, bo wprowadzenie takiego podatku to nie jest rzecz prosta rzeczywiście dlatego te różne międzynarodowe dyskusja na temat tego podatku się toczą i dlatego toczone się tak długo niestety, bo to nie jest taka prosta sprawa, żeby zidentyfikować wszystkim zidentyfikować określić, gdzie są te źródła i miejsce osiągania przychodów przez te firmy, a stany Zjednoczone uczestniczą w tej dyskusji o stany Zjednoczone są członkiem OECD ASA OECD jako takie jest główną instytucją, która pracuje nad podatkiem cyfrowym natomiast oczywiście stany Zjednoczone, ponieważ tam główne siedziby mają Google czy Facebook są zainteresowane tym, żeby tego podatku cyfrowego nie wprowadzać pewnie będą zatem lobbowały stany Zjednoczone są jeszcze członkiem OECD uważa prezydent trans kwituje inaczej to jest spekulacja nie myślę, że że jednak gdy o misji wojsk stany Zjednoczone pozostaną dziękuję bardzo dr Jakub Sawulski ze szkoły głównej handlowej polskiego Instytutu ekonomicznego był ze mną studia dziękuję bardzo 1417 za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA