REKLAMA

"Polityka" Vegi w kinach. Czy jest po co iść do kina?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-09-04 16:20
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
12:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
słuchamy Radia TOK FM popołudniu Radia TOK FM nasze studia Jakub Majmurek krytyka polityczna krytyk filmowy dzień dobry dzień dobry państwu rozmawiać będziemy o wchodzącym właśnie na ekrany polskich firm najnowszym kinie w najnowszym filmie Patryka Vegi potem polityka, a i pełno w recenzji już opinii tych, którzy widzieli może nie tyle nawet recenzji co nie jak nazwać taką formę literacką, która nie jest próbą opowiedzenia fabuły co jest absolutnym grzechem, ale Rozwiń » próbą zasugerowanie, jakiego rodzaju wymiar ten film będzie miał w dyskusjach i szeroko pojętej opinii publicznej to jest jakaś taka forma recenzję widzę, że pan ma z Twittera złote zapewne Twitter bywa takim właśnie forum mikro recenzji może nie w Polsce, bo akurat w Polsce raczej Twittera używają głównie politycy publicyści polityczni krytycy filmowi, ale wśród anglosaskich krytyki to jest coraz powszechniejsza forma, więc na pewno takie mikro wice twitterowe mikro cykl swoista haiku recenzenckie jest forma jak najbardziej obecną we współczesnej krytyce i recenzenckie to przemiły to jest, ale potem jeszcze, że ten film jako chyba drugi w ciągu ostatnich kilku lat o obok filmu kler jest filmem, na które czeka dlatego niezawodnego poziom artystyczny tylko ze względu na to, czego dotyczy, że trzeci obok tylko nie mów nikomu braci z angielskich też dokument co prawda nie fabuł, ale tam też był podobny efekt też wszyscy czekali, kiedy ten film zostanie w końcu rzucony na YouTube w ciągu pierwszej doby non miał olbrzymią ilość odtworzeń, ale na pewno tak ten filmowy artystycznie oceniać ruch nie mając na nie jest szczególnie wysoka, ale bez wątpienia kampania promocyjna tego filmu, jaką przeprowadził sam Patryk Vega no jest czymś wybitnym, zanim ktokolwiek trafimy zobaczy cała Polska już o nim rozmawiała to nie tylko wyłącznie osoby zajmujące się filmy, ale też publicyści publicystki krytycy filmowi sami politycy włączyli się w dyskusji o tym filmie nie, widząc go jeszcze, więc no na pewno ekipa odpowiadająca za PR tego filmu mistrzowsko przygotowała grunt do tego, żeby on był właśnie wydarzeniem na miarę kleru, ale teraz pytanie, które pewnie słuchacze są oczkiem w głowach brzmi tak czy film pokazujący w innym świetle nie może niezłym negatywnym świetle świat polskiej polityki, bo inaczej nie można tak jak rozumiem to jest taki rys twórczości Patryka Vegi jak mówił o służbie zdrowia mówi taki sposób życia boi się pójść do lekarza jeśli opisze jakikolwiek inny fragment naszej społecznej rzeczywistości to musi być czarnych kolorach i musi być przerażające jak mnie inaczej w przypadku tego filmu tak nie inaczej ten film faktycznie maluje taką wizję polityki, że jest to jedno wielkie Tarzanie się w błocie dostaje się tutaj nie tylko wyłącznie partii rządzącej dziś nie jest poświęcony tak mniej więcej 56 tego filmu, ale także opozycji, która jak się okazuje jest w ogóle w niczym tak naprawdę od rządzących nie lepsza tylko chwilowo nie ma władzy związanych z nim z nią instrumentów z tym, że to jest, gdyby pytanie czy ten film pokazuje nam cokolwiek, czego byśmy o polityce nie wiedzieli bardzo często w wypowiedziach premiera tego filmu ze strony jego twórców strony samego Patryka Vegi pojawiały się takie głosy, że to jest film, który zrywa zasłonę, który ujawnia jakąś prawdę, o której nie wiedzieliśmy, który ujawnia szokujące kulisy polskiej polityki sam moim zdaniem nie ma tam niczego takiego większość tego filmu tez ekranizacja newsów plotek domysłów memów czasami wręcz sprzed 23 lat bez trudu w poszczególnych wątkach tego filmu o rozpoznamy odniesienia do faktycznych wydarzeń postaci do historii Bartłomieja Misiewicza, chociaż po pozwie Misiewicza jak sądzę na końcu filmu pojawia się napis, że postać odtwarzana przez Antoniego Królikiewicza nie jest Bartłomiejem Misiewiczem tylko jest pewną kreacją artystyczną twórców i że przepraszają twórcy Bartłomieja Misiewicza wcześniej tego nie dementowali w czasie etapu promocji filmu rozpoznajemy wątek, który wzorowany jest bez wątpienia na sprawie posła Stanisława pięty, którego karierę załamał pozamałżeński romans z postaci granej przez Zbigniewa Zamachowskiego charyzmatycznego zakonnika magnata medialnego z Torunia rozpoznajemy pewnego oczywistego charyzmatycznego zakonnika i magnata medialnego z Torunia z kolei w prezesie rozpoznajemy najważniejszego dziś prezesa w Polsce, więc bez wątpienia ten wątek te wszystkie wątki rozpoznajemy fanom nie mogę nic nowego, gdyby te w te rzeczy, które mają być szokujące, gdyby sprawa wyciągnięcia znikąd Beaty Szydło na szefową rządu i później, gdyby jej wypadek i postępowanie BOR-u czy później służby ochrony państwa w tej sprawie sprawa właśnie romansu pięty sprawa wszystkich wyczynów Misiewicza i sposobu zarządzania przez MON przez jego pryncypała sprawa no właśnie tego jak państwo pompuje olbrzymie pieniądze różnego rodzaju przedsięwzięcia ojca Rydzyka to są wszystko rzeczy, o których ktoś, kto obserwuje politykę wie doskonale język też pytanie, jaką publicznością film przyciągnie czy nie pociągnie takiej publiczności, dla której w, jaki sposób może będzie to odkrywcze może to będzie szokujące, ale też nie sądzę, żeby miało inny efekt niż taki jak potwierdzenie pewnego dość powszechnego Polaków przekonania oni wszyscy są po jednych pieniądzach wszyscy są siebie warci po prostu cała ta polityka to jest jedno wielkie bagno, czyli jak rozumiem potencjalny wpły w na najbliższe wybory ten nie będzie miał żaden, bo ci, którzy mieli swoje poglądy to tylko nie potwierdzili nie będzie to jak rozumiem odkryć myślę, że on może wytworzyć taki efekt ludzie wprost właśnie stwierdzam, że to wszystko jedno wielkie bagno może zostaną w domu mowy część stwierdził nie oburza się bardziej hipokryzję PiS zwróci na to uwagę n p . nie pójdzie na PiS nie zagłosuje na PiS nie zagłosuje, ale nie sądzę, żeby to miało taki prosty proste przełożenie nawet na wybory na pewno ten film w jakimś sensie może oddziaływać myślę bardziej nawet długofalowo niż tak perspektywie roku wyborczego w perspektywie kampanii na pewno będzie umacniał już bardzo silne wśród Polaków przekonanie to Polaków ze wszystkich stron ideologicznego sporu, że polityka to jest taka sfera, w której najlepiej trzymać się z daleka żona jest głęboko skorumpowana głęboko nieefektywna, że coś z nią jest jakoś fundamentalnie w Polsce być może nie tylko w Polsce nie tak, a czas, by z powodu takich czysto formalnych, żeby artystycznych osiągnięć tak rozumiem Polska kim kinematografia nie robi to do przodu żadnego kroku, bo jeśli tak to pytanie jest, który stawia, bo jak rozumiem sam twórca reżyser Patryk Vega mówił wielokrotnie w wywiadach, że ma taką metodę reżyserską, które niektóre zaskakiwał mianowicie bardzo mocno opiera się na badaniach i w zasadzie on jest tylko takim tak jak standard w literaturze mówi o teatr zwierciadło przechadzające się pogodzić rządzą nie jest twórcą w takim w takim sensie, jakbyśmy chcieli zobaczyć wielkich reżyserów nie bierzemy takie Bergmana wiem że, zanim są lata głębokich przemyśleń nie o to jak rozumiem tego po prostu robi kino, które z takim wielkim lustrem w jego mniemaniu tak czy tak małej liczby to jest film bardzo Patryka Vegi to, gdyby przy tym wszystkich zastrzeżeniach, które pan mówił nowego bez wątpienia jest filmowym autorem rozpoznamy film Vegi po kilku minutach, ale ten styl gry się ukształtował dziś mniej więcej na wysokości służb specjalnych filmu to chyba 20001110 . roku to jest stylem, który jest bardzo charakterystyczne tego nie da się podrobić innej od razu, gdyby tej rozpoznajemy taki odcisk pieczęci polityki autorskiej charakterystyczną tylko i wyłącznie dla tego twórcy i w tym filmie też jest bardzo widoczna po pierwszym poza na poziomie samej konstrukcji dramaturgicznej tego filmu tak jak wszystkie właśnie filmy Vegi od czasów służb specjalnych jest to film, który tak naprawdę jest czymś w rodzaju kolekcji różnych epizodów 6 różnych wątków, które przechodzą 1 drugi trochę wygląda tak byśmy dostali 6 odcinków serialu złożonych 111 szansę wątki zazębiają się ze sobą często bardzo luźno, chociaż to trzeba przyznać w tym filmie jak na filmy Vegi udało się te wątki dosyć sprawnie połączyć wielokrotnie w poprzednich filmach reżysera fabuła trochę rozchodziła się nie pitbull niebezpieczne kobiety jest np. takim filmem się wszystko mam wrażenie bardzo bardzo rozjeżdża ona tutaj jest to jednak jakoś dosyć uporządkowane, więc myślę, że pod tym względem widać, że Vega gdzieś tam dziesiątą własną formułę, którą wypracował kilka lat temu ją sukcesem w sejmie komercyjnym powtarza w każdym filmie szyje bez wątpienia bez wątpienia trzyma no nie jest to film, który byłby jakoś dobrze napisane dialogi są są często dosyć toporne nie jest to film, który zachwycał, by np. w reżyserii to już jest myślę kilka takich scen, które mają jakiś potencjał wizualny czy właśnie taki czysto filmowy, który nie jest nie jest nie jest nie jest tam w ogóle mam wrażenie ograny to nie jest jakiś barokowy po popis reżyserskiej wrażliwości no ale na pewno Patryk Vega ma to do siebie żonę i się potrafi tworzyć takie fabuły, nawet jeżeli są złe, nawet jeżeli czasami czujemy zażenowanie nie patrzymy tutaj myślę, że przez w kilku miejscach czujemy, zwłaszcza w 1 wątku poświęconym mini nam Józefa Stalina, który w tej najbardziej kuriozalne przywilejów rozwinęła w NATO Kreml wszystko bardzo proszę bardzo nie rozwiążą tego, wciągając słuchaczy są ci, którzy jeszcze nie widzieliśmy też niesamowicie mimo wszystko wciąga działa się, by wielokroć na tym filmie takie wrażenie że, gdyby w, kiedy oglądałem wczoraj na premierze trochę wbre w sobie wciągam się to czekam z niecierpliwością na to jak to się dalej rozwinie trochę takim krzykiem weselu, gdzie obserwujemy jakiś taki trochę żenujące nad morze zabawy niepostrzeżenie dla siebie samych nagle się te zabawy włączamy się aż tak bardzo źle nawet nie bawi, a na koniec muszę zapytać są szanse, żeby ten film na miał dla widzów z drugiego końca świata, jaki walor na tyle uniwersalny, że będzie ciekawą propozycję mamy na pewno 4 kina takie obrazy, które czerpią ze świata polityki i stały się no kamieniami milowymi no nie wiem, kiedy widzimy red forda i Hofmana, którzy rozgrywają afery Watergate to jest to jest klasyka kina takiego pytanie czy czy Vega zbliżył się takie nie są wymienieni postawiły takie jak na zewnętrznych i jest bardzo lokalny tak jak mówiłem to jest w dużej mierze ekranizacja newsów i memów sprzed 23 lat poza polskim, chcąc kontekstem one nie są zrozumiałe to nic, gdyby nie takiego wrażenia ten film mówi dotyka jakiś istotny sposób nie wiem specyfiki zmierzającej do autorytaryzmu władzy w wydaniu się takimi prezentuje Kaczyński Platforma nie ma takiej próby bardziej uniwersalnej diagnozy jest on atrakcyjny przede wszystkim jako pewien rodzaj filmu kluczem no właśnie oglądamy widzimy o patrzcie to chyba Mariusz Kamiński o poparcie to chyba Misiewicz na końcu pisze jest napisane jednak nie Misiewicz no bo prawda ryzyko prawne, więc na tej zasadzie to raczej działa i trudno sobie wyobrazić jak dla widza, który nie zna polskiego kontekstu mogłoby to być atrakcyjna Jakub Majmurek krytyk filmowy krytyka polityczna bardzo dziękuję za chwilę rozmowy kończymy dzisiejsze popołudnie, które przygotowywała realizowano Małgorzata Wilczyńska zostałem konsole to Adam wczoraj do suszenia mówi Paweł Sulik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!