REKLAMA

Człowiek bez przeszłości. Człowiek bez przyszłości. Mindfulness lekarstwem na wszystko?

Data emisji:
2019-09-04 20:00
Audycja:
Audycja internetowa tokfm.pl
Czas trwania:
50:59 min.
Udostępnij:

W najnowszym odcinku Naszych Wewnętrznych Konfliktów Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński zastanawiają się nad rosnącą popularnością praktyki mindfulness, czyli odmianie medytacji skupionej na "tu i teraz".

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór Bartosz Dąbrowski po raz kolejny witam państwa o tej porze w czymś co mógł dostać wieczorem spotka jestem to spotka to nie byle jakim był pod każdym produkowanym przez TOK FM PL dostępnym na co dzień zazwyczaj jedynie na tokfm PL, a w tym tygodniu codziennie od poniedziałku do piątku po dwudziestej przypominamy archiwalne podcast bądź też prezentujemy premierowe, zapowiadając ruszające już w najbliższy poniedziałek nowy sezon podcastów tokfm PL to całkiem Rozwiń » niemała rodzinka cotygodniowe podsumowanie roku Panoptykon 40 ekonomia się chwieje magazyn miasta Lechistan dobra praca czy szkoda czasu na złe seriale to tylko niektóre z tytułów produkowanych przez TOK FM PL i dostępnych jedynie na tokfm PL i w aplikacji mobilnej Radia TOK FM dziś pora napotka, który ukazuje się zazwyczaj w środę i w nowym sezonie także w środę będzie się ukazywał, czyli podcast psychologiczne filozoficzne nawet Dymitrowa i Tomasza Stawiszyńskiego zatytułowany nasze wewnętrzne konflikty dziś jeszcze odcinek archiwalne już w najbliższą środę na tokfm PL w aplikacji mobilnej odcinek premierów zaprasza TOK FM PL poleca audycja internetowa portalu Radia TOK FM dzień dobry świata Dymitrowa i Tomasz Stawiszyński dzień dobry albo dobry wieczór albo dobry wieczór wyklucza to tu i teraz nowości już też jakąś alternatywę no właśnie czy państwo są obecni w pełni w tej chwili, kiedy słuchają państwo tego podczas 100 czy państwo są naprawdę tu i teraz w tej właśnie chwili, a nie gdzieś myślami daleko przy jakich sprawach przy jakich przeszłość Ciach, których nie ma przyszłości, których też nie ma czy państwo naprawdę starają się uczestniczyć w pełni w rozpoczęciu naszego podczas dziś rozmawiamy o uważności albo inaczej mają wolne jest i też może wspólnie przez próbujemy krytycznie na to spojrzeć, bo nie chodzi tylko samo zjawisko nie będziemy się tylko na tym koncentrować, ale też zastanowimy się czemu to może służyć to tu i teraz jeśli ktoś jeszcze nie poczuł się tak naprawdę tej bieżącej chwili obecny no to będzie za moment nasz Dzięgiel bardzo charakterystyczne Dzięgiel, który w każdym naszym programie występuje i czas Jingle to czas na to, żeby tak pełni naprawdę teraźniejszości się znaleźć nasze wewnętrzne konflikty podcast psychoterapeutyczno filozoficzny no właśnie, ale teraz na dobrą sprawę wszystko to co powiedziałem na początku i to wtedy była teraźniejszość jak to mówiłem to teraz już przeszłość, a jednocześnie jak mówiłem to była teraźniejszość właściwie nie nie było teraźniejszość, bo to co teraz mówię już też powiedziałem Jezus Maria nie ma tej teraźniejszości w ogóle nie pomagamy w treningu uważności naszym słuchaczom powiedzmy może łyk herbaty dlatego tak zabrzmiała dziwnie Otóż powiedzmy może czym właściwie jest ten nurt terapeutyczny nie wiem nurt medytacyjne, które określa mianem martwi nas no bo o czym ważne wybuchowy, bo warto chyba zahaczyć nawet ten rejestr oczywiście, chociaż oczywiście to funkcjonuje takiej sekularyzacji formie właśnie jest to abstrahowanie od swojej genezy może takiej historycznej kulturowej, ale gdzieś to pewnie się ze sobą łączy te czyny oczywiście źródła sięgają jak w przypadku wielu interesujących zjawisk współczesności do kontr kultury amerykańskiej no bo osoba, która jest swą właśnie 1 taką czołową postacią tego ruchu mają 12 dni John Kabat Zin zresztą zięć Howarda Zina wielkiego Howarda Zinna autora społecznej historii Stanów zjednoczonych jest człowiekiem, który właśnie w latach sześćdziesiątych bardzo aktywnie partycypował w tych wszystkich kulturowych przemianach w stanach Zjednoczonych no i też jakoś jak wiele osób z żyjących w tamtym czasie tamtych kręgach się obracający w kręgach takiej bohemy trochę artystyczną uniwersyteckiej bardzo się intensywnie w tamtym czasie zajmował medytacją różnymi praktykami wschodnimi no i postanowił jakoś zaadaptować to co tradycji wschodniej medytacyjnej najbardziej wartościowe do psychoterapii właściwie do psychoterapii to już chyba bardziej wąski kawałek jeszcze może będziemy mieli okazję się nawet się temu przyjrzeć, ale opracował taką metodę, która nazywa się ma wolne bez stresu tak się w siedemdziesiątym dziewiątym roku została w ogóle taka klinika założona na Uniwersytecie Massachusetts i to pewien zesta w program no można powiedzieć jakimś sensie terapeutyczny, który cierpi sama nazwa wskazuje, który czerpał z takiej tradycji i właśnie buddyjskiej tych czwartego w tej fascynacji myślą wschodnią, która przepływała wraz właśnie z ruchem kontr kulturowymi do Stanów zjednoczonych chwilkę był 1 z chyba inspiratorów albo zainteresowania tego tu dodajmy tylko, że rozmawialiśmy m. in. właśnie o Filipie Capello z Wojciech Eichelberger to był nasz gość jakiś czas temu człowiek łączący praktyki medytacyjne buddyjski właśnie z psychoterapią no, więc ktoś chce trochę więcej posłuchać o tym w buddyzmie w wymiarze i terapeutycznymi duchowym na to może sobie zajrzeć do rozmowy naszej z SLD liderem no, tak więc mają one bez stresu tak się służy to jest kombinacja medytacji jakich świadomości ciała jogi, która ma pomagać ludziom być właśnie bardziej uważnym mi co z kolei przyczynia się do tego że, że łatwiej jest radzić sobie z jakim stresem generowanym zarówno przez nasze życie psychiczne jak też różne kondycje takie jakieś problemy zdrowotne i okazało się, że wpływa korzystnie na umiejętności relaksacji na redukcję stresu na poprawę w ogóle jakości życia generalnie te lęki tak różnego rodzaju takich najrozmaitszych schorzeniach psychosomatycznych okazuje się też bardzo skuteczne ma pewne wyniki zmniejszaniu częstotliwości nawrotów epizodów depresyjnych to znaczy osoby, która są w fazie remisji po przejściu jakiegoś epizodu depresyjnego i które właśnie stosują tego rodzaju praktyki mają z znacznie każde z istotność statystyczną zmniejszone prawdopodobieństwo, że kolejny epizod depresyjny u nich wystąpi słowem okazuje się, że ta technika właśnie oparta na medytacji na medytacji uważności, która ma, gdyż w korzeniu taką odmianę medytacji zwaną wypasano to jest właśnie medytacja, która polega na ćwiczenie uważności taki obecności w chwili, która właśnie się wydarza teraźniejszości, że ma to bardzo wiele korzystnych zastosowanie jest to pewna technika, która przynosi obiecujące efekty oczywiście jest to jakiś cudowne panaceum na wszystko, ale i to w ogóle dotyczy wielu rozmaitych praktyk medytacyjnych wschodnich adaptowanych nie tylko takich, które opierają nowi pasa, ale też na różnych innych podejścia, choć ta uważność jest jednak jakimś kluczem do większości tych praktyk no rzeczywiście to bardzo korzystnie działa prowadzone są badania tego rodzaju praktyka długotrwale zmienia zmienia funkcjonowanie całego organizmu na poziomie parametrów uchwytnych przy pomocy różnych przyrządów, czyli np. obniża się ciśnienie krwi spada częstotliwość tętna u osób, które wcześniej wychodziły takie dosyć mocno nakręcony mówiąc kolokwialnie, ale właściwie my nie będziemy do końca o tym, mówić no właśnie nie do końca ale zanim pójdziemy dalej jeszcze takiego się zastanawiam czy państwo się, jeżeli nie mieli takich nie mają ze sobą takich praktyk czy tak czy inaczej się nie zetknęli z jakimi formami mają wolne, bo n p . TK takie ćwiczenie skanowania ciała, które wydaje mi się, że teraz jest już bardzo obecnej popularne na różnych chyba zajęciach treningach też czasem w ramach różnych ćwiczeń nawet fizycznych tak daleko formy relaksacji nim to jest właśnie coś co ma taką genealogię co właśnie uczy skupiać się na bieżącym doświadczeniu być obserwatorem tego co się dzieje bardziej niż jakość przywiązywać się szczególnie do różnych myśli wartościujących, które temu towarzyszą jakoś okazuje się to brzmi bardzo proste okazuje się, że to jest dla człowieka za rządowe nie jest łatwe na początku zadłużonego wiem, bo próbowałem takim rytmem funkcjonowania kultury zachodniej jest to skrajnie trudne, więc w tym sensie też otwiera bardzo wiele nowych perspekty w bardzo ciekawe jest taka taka właśnie obserwacja diagnoza, którą poczynił niegdyś cytowany już przeze mnie sam Harris, który sam praktykuje od lat medytację też bardzo dobrą książkę napisał o medytacji przebudzenie jest ona po polsku wydana jeszcze do tej książki odnosiłem wielokrotnie, ale Harris mówi jest oczywiście to też moje doświadczenia przy próbach podejmowania takiej praktyki mają wolne czy w ogóle praktyki medytacyjnej, że na dobrą sprawę dopiero kiedy zaczynasz no przyglądać się w taki właśnie sposób nie zaangażowany czy próbować w sposób zaangażowany po prostu przyglądać się temu co się dzieje w twoim umyśle nie, zajmując się żadną konkretną rzeczą tylko właśnie, podejmując taki rodzaj Cichej obserwacji medytacyjnej to dopiero wtedy właśnie człowiek sobie uświadamia, że tak głowa wytwarza permanentnie jakiś ciąg myśli obrazów, że nam po prostu buzuje w tych głowach Rumii książki to się nazwa Rumin nacji tak takie ciekawe doświadczenie dlatego właśnie ta technika podejście ten sposób myślenia, bo to też jakaś forma meta Poznania w ogóle można się zastanawiać się na tak wysokim wymiarem filozoficznym tej praktyki, ale nie została bardzo skutecznie zaadaptowano do różnych technik i form pracy terapeutycznej np. do terapii elektryczną behawioralnej, gdzie są stosowane takie takie metody to terapii i która jest oparta właśnie mają one bez końca wtorek, czyli taką terapię poznawczą opartą też podejście mają u nas im występują badania, które pokazują to ta akurat to ostatnie podejście jest bardzo skoncentrowany na pracy z osobami, które mają depresję, czyli poza takim aspektem Psychoedukacji innym, który jest właśnie te zawarte może terapii poznawczej to znaczy po prostu tłumaczy się też jak różne mechanizmy w naszym umyśle działają jak różne myśli generują pewne stany psychiczne odczuwalna też na poziomie nawet fizycznymi tak dalej i że tutaj z reformy zatrzymywania się przy bieżącym doświadczeni wychwytywania tych myśli za pomocą technik mają wolne ma wysoką skuteczność tak naprawdę w leczeniu przecież są różne zastrzeżenia, że nie ma wystarczająco dobrze przeprowadzonych miarodajnych badań jak w ogóle w tym całym psychoterapeuty ręcznym w kontekście czy tym obszarze, bo tam też trudno pewne konfigurować takie takie bardzo restrykcyjna eksperymenty ja w ogóle zawsze jak myślę mają wolne i efektywności mając na stan się do Kabat Zin przypomina, który jest po prostu praktycznie kimś na kształt Chlebowskiego pamiętają państwo film braci Coen pod tym tytułem główny bohater niejaki Dudy odgrywany fantastycznie przez Jeffa Bridgesa też człowiek, który jak powiada w tym momencie narrator jest wyluzowany dla nas wszystkich właśnie on bardzo też jest wyluzowany za nas wszystkich mówi niezwykle spokojnie oddychaj miarowo i przez nos pierwszemu delikatnie faluje tam nie ma nawet cienia jakiegokolwiek takiego wzmocnionego efektów wszystko jest po prostu niezwykle spokojne poukładane i tak naprawdę rzeczywiście można powiedzieć emanuje czymś niezwykle spokojnym i wyluzowanym Donka Baldwin to skojarzenie z Lubawskim nie jest wcale takie absurdalne, bo ukazała się niedawno książka jak widzę jesteś po polsku wydana Jeffa Bridgesa i bernikla mana koleś i miejscu Zan Dudy NZ z naj rozmawiają prawdopodobnie sobie panowie tej książki nie czytałem, ale myślę, że jakoś tak porównanie pomiędzy życiową filozofią Chlebowskiego i buddyzmem zaś wypada wypada całkiem zasadnie na razie na razie tutaj oczywiście wdzianka władzy jest pod tym względem emblematy ręczny skoro oni w parze są tak wyluzowani Zone wszystkich ten może jest także właściwie to wszystko jest cały ten gruz jest umieszczone w nich jakoś się nam świat w cudzysłowie rozszczepia jesteśmy z kolei całkowicie po innej stronie to znaczy właśnie nie przeżywamy tego rodzaju 5 jest atak miał takie skojarzenia jak mówiły o tym, że tak chciała na siebie luzu ująć co patrzenie na to jak członka partii jest wozów pew no ale to tylko na chwilę ważne jest to, że nie utrzymuje to półżartem być może to trwa właśnie w ramach, jakiej takiej bieżącej na tu i teraz Inter pasywność, czyli że te interesy nie przeżywasz poprzez niego, czyli że to, że on robi przeżywasz dostęp do tego rodzaju stanu czy uczuć, czyli jego pośrednictwem niejako mogę się wyluzować, ale jak już znika ten obiekt, w którym nawiązuje Inter pasy z nią relacje to wtedy niestety już jest gorzej, który za mnie coś przeżywa no tak czynimy, żeby czynnie dostępu do tego swojego zdolność przeżywania IT to metafora stosowana przez prawo jazdy iska młynka modlitewnego buddyjskiego jest Apropos może wytłumaczy, o co chodzi no chodzi o to, że młynek modlitewny je mogli się za nas to podejmie po prostu, że tak naprawdę to jestem to jest przykład interesy młynek polega na tym, że się kręci po prostu rynkiem i tam mantry się w ten sposób odmawiają za nas same, ale umawiają się odmawianie mantr jest ze wszech miar korzystnym termicznie zabiegiem w związku, z czym na nic tylko jakim rynek się wyposażyć, ale takie umowy wystarczy może nawet się przyglądać pewnym programom dotyczącym treningu uważności już jakiś sposób pierwszy bardziej uważni no właśnie nie mam przekonania co to jednak tak działa podobnie jak nie mam przekonania, że wybijanie temu rynkiem cokolwiek robi nad Realem bez przekonania no właśnie, ale no tak jak powiedzieliśmy to nie jest główny wątek, który chcieliśmy poruszyć, bo o skuteczności terapeutycznej my mając wolne chyba już nie trzeba nikogo tak naprawdę przekonywać bo, bo to jest taki absolutny mainstream i co bardzo mocne przekonujące dowody, że rzeczywiście w przypadku niektórych niektórych zaburzeń problemów jakiegoś cierpienia psychologicznego i właśnie pewnych wskaźników cielesnych to wywiera określone efekty i tyle natomiast to jest część trochę takiej kultury, w której hasło życia chwilą bycia właśnie tu i teraz z korzystania brania pełnymi garściami z teraźniejszości i w ogóle nie zastanawiania się nad tym co było wcześniej co będzie w przyszłości to jest część tej kultury to jest coś takiego co świetnie się w tej kulturze odnalazło i no funkcjonuje dziś zdecydowanie szerzej aniżeli tylko w tym wąskim kontekście nie wiem pewnej praktyki o charakterze duchowym czy terapeutycznym istnieje coś takiego jak taka właśnie powiedziałbym teraźniejszością filozofia i Ohma z różnych stron do nas przychodzi i w takim po wydaniu, zwłaszcza jest w tej chwili wszechobecna mam wrażenie w ogóle różne filozofie w tym momencie są jakoś adaptowane do naszych potrzeb związanych przeważnie, jakim poczuciem przeciążenia to rzeczywistością zewnętrzną jakiegoś przebyć cofania i t d . i mają stanowić remedium jakąś odpowiedź stoicyzm np. o regularność i euro też miałam takie skojarzenie, więc właśnie może coś takiego zjawiska ze sobą łączy być może nawet to co nazywamy szeroko kulturą terapeutyczną treść jest w tym sensie do tego podobno tak, bo właściwie te zjawiska są podzbiorem te już tej kultury tak są i jej egzemplifikacją, ale tutaj też może warto być ostrożnym, bo też nie chodzi o to, żeby to mam wrażenie, że tak można trochę się nauczyć tę filozofię mają wspólne właśnie, przekładając to na język właśnie nasz, czyli namówienie w kategoriach tu i teraz, bo to się bardzo szybko przekształca coś takiego co jest jakimś nie wiem no hot Chochoł mieniem teraźniejszości hołdem dla teraźniejszości chodzi chyba trochę inne rzeczy, ale może to jest właśnie ważne że, że jakoś to bardzo np. dróg druga tak drugi tego aspekt, że to jest włączane bardzo do jakiejś narracji dotyczącej samorozwoju i tego, że straszne słowo no tak, ale to jest jak słyszę samorozwój to otwierają się różne od razu sprzęty w kieszeniach nie przypadkiem użyłem tego słowa tak wiem już dziś otwierają sprzęty w kieszeniach to jest też trochę kłopot, bo właściwie nie sposób samorozwój samorealizacja na tak jeszcze gorsza już nie sposób mówić o rozwoju bez takiego poczucia brwi to jest też trochę przerażający po prostu w swoich, jeżeli jest z takich jak w pracy no właśnie to jest alternatywa no i rozwój jak do pewnego momentu postępuje to wszystko w porządku, ale jak od pewnego momentu pewne organizm nie przestają się rozwijać to proces ten nosi nazwę procesu nowotworowego to jest właśnie nieskończony rozwój taki eksponujące na tak to jest metafora, które rzeczywiście nawet nie większe niż nie absolutnie nie zamierza bronić tego typu konceptów właśnie wydaje mi się, że naszą tutaj intencją jest krytykowanie tych mechanizmów, które tak łatwo zasysa ją różne wynalazki, które mają nam docelowo wynalazki w cudzysłowie służyć być czymś pomocne jak mogą się obrócić w narzędzie, które tak naprawdę reprodukuje pewien stan i który też coraz bardziej indywidualizuje tak, by czemu ma służyć znaczy to mają wolne przeniesione na grunt zachodni z 1 strony wydaje mi się bardzo rozsądnym pomysłem o, tyle że, że ten cały wymiar duchowości weźmie być może nie jest do końca do zaopiekowania na tutejszy grunt i sposób myślenia i tutaj myślę, że też są ku temu w głębokie filozoficzne epistemologii liczne podstawy, ale z drugiej strony wyzbycie się tej całej duchowości, czyli jakiegoś systemu też etycznego, który łączy się z tym co jest wpisane w buddyzmie tak dalej powoduje, że bierzemy sobie z tego jakiś kawałek albo możemy istnieje takie ryzyko, że bierzemy sobie jakiś kawałek, który jest dla nas korzystny adaptuje go do systemu świata, który całkowicie abstrahuje właśnie od pewnego zanurzenia w jakiejś społeczności, że ten był, że to ta praktyka skupienia też jakość rozpoznawania swoich Stanów odczucie tak dalej nie jest czymś nie jest czymś skrajnie indywidualistyczny niczym oderwanym od otoczenia, a my zaczynamy w ten sposób albo jest ryzyko, że w ten sposób właśnie tego będziemy w cudzysłowie używać to jest bardzo ciekawy wątek ile można wziąć tych tradycji duchowych i zaadaptować swobodnie do kultury zachodniej i na ile w ogóle jeszcze w epoce globalizacji takie twarde podziały obowiązujące obecnie jeszcze na początku dwudziestego wieku wciąż są żywe no bo mi się wydaje, że już takie twarde mówienie o zachodnim świecie wschodnim świecie trochę straciło rację bytu właśnie ze względu na to, że żyjemy w czasach, kiedy wszystko się przeplata już w zasadzie wyrasta w tej chwili ludzie którzy, którzy nie wiem wchodzą teraz w dorosłość już się urodzili w momencie ekspansji internetu to oni byli mają po prostu dookoła tyle różnych tradycji narracji, że mogą sobie jakoś swobodnie pomiędzy nimi wybierać zapewne ale, ale coś pewnie w tym też jest znaczy to sprawne to co mówisz, ale też jednak ta kultura zachodnia może to jakoś, żeby upłynnić ten podział albo jest znacznie bardziej skupione na IT ma swoje różne też dobre strony niefart, czując na takim aspekcie indywidualnym doświadczeniem, ale bardzo indywidualistyczny natomiast kiedy mówię o wschodniej to mówi o jakimś i o jakiej takiej innej bazie innym fundamencie w ogóle przeżywania siebie jako jednostki tak to znowu jest problematyczne pojęć to w językach nawet jest wychwytywane to znaczy języki z kręgu kultur Wschodu rzeczywiście mniej akcentują indywidualną podmiotowość niekiedy ich struktura gramatyczna w ogóle jak w przypadku języka tybetańskiego opieram się tutaj na opinii Ireneusza Kani no bo nie znam języka tybetańskiego zna ten język perfekcyjnie tłumaczy tybetańskiego m. in. to jest język, który prawie w ogóle nie zawiera takiej konstrukcji gramatycznej jak ja, więc odzwierciedla jakiś rodzaj zupełnie odmiennego doświadczenia rzeczywistości pamiętam też takie badania, z których wynikało, że przedstawiciele wschodniej zachodniej kultury mają inaczej skonfigurowane percepcję to znaczy w przypadku przedstawiciela w cudzysłowie przedstawicielki kultury wschodniej mieliśmy do czynienia z takim postrzeganiem całościowym pewnego układu jako jako całości właśnie nie wyróżniania z niego jakiś elementów, które są nadrzędne i podrzędne, a w przypadku właśnie przedstawiciele kultury Zachodu, który patrzy na ten sam obraz jego rodzaj skupienia to było wykrywane przy pomocy różnych urządzeń wychwytywał natychmiast z tego obrazu jakieś centralne figurę, więc to się w jakimś sensie co mówić nawet na poziomie działania mózgu odzwierciedla to jest właśnie bardzo dobra ilustracja, bo w tym sensie też jak nasz mózg to już jest pytanie raczej, który zawiśnie między nami już pewnie nie odpowiemy ale w jaki sposób nasz mózg czyli jakie skonfigurowane w ogóle nasze ekrany jak skonfigurowane nasza para percepcyjne sytuacji, w której np. właśnie uczymy się tej uważności i właśnie tam myślę, że może służyć, by otwierać możliwość jakiś konflikt racji może też służyć czemuś zupełnie innym sam Harris wspominane tutaj jednak ekspert od medytacji w tej książce i różnych wywiadach też mówi także dla niego on praktykuje w szczególności medytację z łokciem, która jest częścią tradycji tybetańskiej właśnie w 1 ze szkół, zwłaszcza buddyzmu tybetańskiego 4 szkoleni mapa rozwijane innej bardziej intensywnie no to odpowiada, że oczywiście istnieje cały ten sztafaż taki mitologiczny religijne w buddyzmie i on nie jest zainteresowane natomiast ogromna część tego co się składa na buddyzm jest po prostu pewna empiryczna wiedza umyśle o funkcjonowaniu umysłu teraz mając ten całą Dec całe instrumentarium zachodnie kogoś, kto rozumie na czym polega nauka, kto się tą nauką zajmuje tak dalej, kto potrafi rozróżnić pomiędzy tym co religijna tym co właśnie nazwijmy to jakoś weryfikowalne sprawdzalne choćby tylko introspekcji w jakim sensie, ale nie tylko introspekcji, bo to przecież widać na dla tych z kamer, o czym mówiliśmy, choć skandal z kamerami też nie należy tak zachłystywać o natomiast nie jest to możliwe oznaczymy dzisiaj możemy jakoś, przyglądając się tym tradycję właśnie z nich wydobyć pewien rdzeń, który jest związany z pewną techniką po prostu, która zastosowana przynosi określone efekty i oddzielić tę technikę od właśnie nie wiem całych opowieści narratora inkarnacji albo różnych bóstw, które tam się w obfitości pojawiają to są wszystko oczywiście bóstwa innym statusie ontologicznym niż niż zachodnia na taki tutaj znowu mnie ciągnie w stronę pytań fundamentalnych bony ile właśnie możemy dzielić na ile jesteśmy nie dostał Nobla to jest raczej kwestia coś co może warto poddać refleksji nad tym zastanowić niż jakiś jednoznaczne oświadczenie, że się da albo silnie, ale to już dzieje to znaczy tego rodzaju no właśnie mają wolne jest choćby takim przykładem tego, więc po prostu to co się stało, więc teraz jakoś chcę powiedzieć o rewersie może, chociaż to taki jest nowy podział bardzo czarno-biały, czego bardzo chce uniknąć, ale do tak zgadzam się to może być bardzo korzystne funkcje i chociażby choćby ten zmieniony, jeżeli chodzi o różne nurty terapeutyczne to się na pewno sprawca jasne, ale jest też coś takiego tutaj mówimy o innym obszarze naszego doświadczenia, którego lubimy odwoływać lubimy go krytykować, czyli że tak jak z większością zjawisk, które czemuś służą im pojęcia mają wolne się też spopularyzowało bardzo w kulturze zachodniej w związku, z czym teraz można np. uważnie przechodzić przez depresję można uważnie się uczyć czy właśnie w tym paradygmacie uważności można mieć uważny mózg można uważnie jeść można uważnie słuchać można uważnie rozmawia ważne jest to bardzo Lubie w ogóle, ale wyłącznie dobre rzeczy, bo uważnie jeść niesmaczną potrawę to jest jakaś tortura no właśnie, ale to właśnie część nie uważał wtedy robi się ze swoją ważnością wtedy właśnie staram się zjeść szybko nieuważnie czy tak selektywnie tej ważności odchodzi w przypadku potra w zdecydowanie i tutaj jak podaje przykłady czy z przymrużeniem oka dni takie poczucie jakiegoś nowo od od rzutu od takiej idei, że tak można nie wiem, że właśnie, że możemy tak wszystko przeżywać na bieżąco tak być zanurzeni to jest po prostu możemy naprawdę określane są bardzo dobra elementy, ale z drugiej strony mam takie poczucie, że kultura zaczyna nakazywać tego, żebyśmy w sposób uważny można oczywiście na to przystać albo nie, ale w sposób uważny właśnie z siebie nawzajem słuchali w sposób uważny różne rzeczy przeżywali tak dalej zastanawia się najlepszej dostępnej to jest możliwe najlepiej realistyczne i czy to jest do pogodzenia z jakim systemem etycznym w obrębie, którego funkcjonujemy ja myślę że, że istnieje takie x po prostu, które w tym przypadku jest pojęciem uważne, a po tym, jak sam wiele różnych innych pojęć jeszcze się mieści pewnym ekwiwalentem tej tezie tej uważności wydają się np. pojęcie dojrzałości, że przed dojrzałe prawda relacje dojrzałe związki dojrzały sposób przeżywania jakiś kwestii problemów i t d . to w tych narracjach takich Terra po to, idealnych powiedziałbym sporo możemy znaleźć takich różnych pojęć one robią w określonych momentach jakieś kariery, ale na pewno to co przeczytała to tylko po pierwsze, ułamek różnych rzeczy, które tam można uważnie robić, ale też wyraz jakiś też komercjalizacji tej idei skrajnej i właśnie zamiany tego na taki towar, który dostępny jest w zapaśniczym rozmaitych warsztatów i innych i innych jakich imprez no i sprzedaje się to po prostu za duże pieniądze właśnie obietnicą, że to nareszcie coś zmieni, że to właśnie tu jest jakiś klucz do tego, żeby żyć pełniej głębiej intensywniej, żeby doświadczać w ogóle żyjemy w kulturze, której doświadczenie stało się niezwykle niezwykle popularną ideą i sprzedaje się różne doświadczenia nie wiem czy pamięta, żeby kiedyś nie wiem jakiś taki ulotkę chyba dostaliśmy gdzieś będą nas rozweselić może tam właśnie jakiś rodzaj prostej usługi typu masaż albo albo nie wiem co już nie pamiętam dokładnie zaprezentowane było właśnie przy użyciu tego pojęcia doświadczenie, że zamiast oferowania masażu, bo doświadczenie masaż za wjazd czegoś tam jeszcze było doświadczenie tego czegoś stało się to niezwykle popularną ideą dzisiaj i to też w ogóle samo w sobie bardzo ciekawe, że owo doświadczanie, które ma dużo wspólnego właśnie takim pytaniem momentu teraźniejszego jest bardzo obecne w różnych ofertach marketingowych na tak, bo kupujesz nie tylko jakąś tam usługę tylko kupujesz nie komuś jakieś doznanie związane z Aqua park to jakiś rodzaj naddatku w tym, który jest no tak to jest też ciekawe akurat nie pamiętam sprzedaż doznań i kolekcjonerstwo doznań to jest w ogóle też potężne temat on jakoś łączy z tym, o czym rozmawiamy rzecz jasna no właśnie za pośrednictwem takich takich ofert sprzedażowych jak te które, które przytoczyła, ale zastanawia się na ile to jeszcze jest powiązane z innymi takimi procesami, które ta popularność właśnie idei bycia tu i teraz na ile też powiązane z takimi procesami, których np. pisze dla klas szkół w książce prezent szok, czyli o teraźniejszości nagle Raszka też wspominany tutaj niejednokrotnie wydaje mi się medioznawca socjolog amerykański bardzo ciekawa figura na styku trochę kontr kultury świata akademickiego funkcjonująca, ale na autor wielu bardzo ciekawych książek w tym właśnie tego tego tego szoku teraźniejszości 1 z ostatnich jego książek, gdzie się przygląda kapitalizm mówi cyfrowemu i w ogóle całej tej kulturze wirtualnej, od której jest specjalistą właśnie taką stawia diagnozę, że ten świat, w którym wszystko dzieje się tu i teraz, w którym nieustannie właściwie goście funkcjonujemy wyłącznie w tej przestrzeni teraźniejszości, że wszystkie transmitowane na żywo przez 24 godzin na dobę do wszystkiego mamy dostęp w swoim smartfonie, jakby z właśnie po raz pierwszy jesteśmy w takiej sytuacji, że możemy także do każdego momentu naszej przeszłości sięgnąć do wolnej chwili, bo wszystko mamy rejestrowane w smartfonach na zdjęciach tak dalej wreszcie mamy taki świat, który kompletnie im lądował do do tej chwili teraźniejszej no to coś też specyficznego musi robić naszym umysłem naszą psychiką no właśnie wtedy mają wolne chyba nie jest czymś dającym ukojenie, że tak powiem to znaczy może tak, bo też zależy czy być może daje ukojenie w takim sensie, że jest to pewna umiejętność też nie bez oceniania przyglądania się zjawisko tak, ale m. in. tres mówię w uproszczeniu, ale nie jak roztoczył resztą wizje przede mną tak samo myślę, że stare dobre żydowskie wyparcie jest czymś bardzo pożądanym w takiej sytuacji w ogóle to jest ciekawe jak się przypatrzeć temu tej kondycji, której cały czas tutaj mowa temu pragnieniu, żeby w tej teraźniejszości wyłącznie się zanurzyć już kompletnie nie minął dać w stronę przeszłości przyszłości i t d. w kontekście n p . tego podmiotu Frankowskiego tak powiedz czy tej wizji człowieka, która była frajda obecna no to widzimy radykalny kontrast to znaczy psychoanaliza przynosi właśnie taką wizję człowieka, który jest nieuchronnie uwikłany w przeszłości, który wciąż do tej przeszłości jest odniesiony musi przepracować to właśnie proces, który się nigdy nie kończy, bo ona wciąż z nim jest jakoś obecna na niego działa, a to mamy rodzaj takiej wizji właśnie kogoś, kto jest od tego wszystkiego uwolniony, kto jest odcięty od tej przeszłości co kto ktoś, kto jest wyłącznie, by tu i teraz to mówiąc szczerze, jakie stykam się z taką wersją, zwłaszcza taką właśnie popową wersją filozofii mają wspólne zasady jest właśnie tego bardzo to warto podkreślić no tak no nie no bo sama praktyka jest po prostu pewnym rodzajem takiego ćwiczenia nazwijmy to mentalnego czy psychologicznego ta cała ideologia wchodzi, jakby trochę obok natomiast jak się stykam z kolei z taką z takim przekazem to staje się natychmiast z psychoanalitykiem ortodoksyjnym to natychmiast mam poczucie, że właśnie to uwikłanie, o którym któregoś razu warto do akcji miała szacuje oczywiście trochę prowokuje ale, ale jednak zdecydowanie bliżej mi wtedy od razu do takiego jednak zwrócenia uwagi na to że, że te wizje takiego właśnie jakiegoś uwolnienia całkowitego od tych uwikłań, że to jakoś gdzieś jest nieludzkie po prostu to znaczy że, że jakoś jest w ludzką kondycję wpisane to, że jesteśmy nieustannie no właśnie uwikłani w przeszłości i w jakim sensie różne wyobrażenia przyszłości i wciąż odniesień do tego co było jakoś w pamięci swoje i pamięci zbiorowej uczestniczący i że rezygnowanie z tego jest już nie tylko takim aktem powiedziałbym ogłupienia w tym sensie, że może ktoś, kto po prostu jest tylko tu i teraz w ogóle go innego nie interesuje to powiedziałbym, że jakoś ograła ca się sam ogłasza się sam ze swoich pewnych intelektualnych obszarów, ale też jakimś rodzajem takiego takiej amputacji czegoś co co czyni nas ludźmi po prostu nie wiem czy to jest aż tak ostra dychotomia to co mówisz o tym, skupieniu na teraźniejszości wydaje mi się, że było odpowiedział na jakieś takie zapotrzebowanie współczesnego człowieka, który jest tak bardzo skupiony na swoim projekcie przyszłościowym, że tak powiem, bo tak zanurzony swoich różnych determinacja w grze i lękach przez niezdolny do tego, żeby się cieszyć właściwie, bo to świadczy właśnie tego stanu bieżącego i tego jak jest, ale z drugiej strony ja mam takie czy nie nie wiem czy Niewiem czy sepsa analiza oferuje dokładnie jakiś taki Rewers tego co znaczy czy czy czy jesteś tak zestresowana teraźniejszości ja bym tak nie sądziła znaczy sądziłem, że pewien rodzaj nawet, posługując się może terminem bliższym tobie uwikłania jest kimś nie nieodzownym elementem naszego życia jestem też różne rzeczy można robić w tym sensie to wcale nie jest aż tak odmienne czynsze są skrajnie różne języki i za tym są różne filozofie, ale w pewnym sensie pewna umiejętność obserwowanie własnego doświadczenia tego co się dzieje w naszym umyśle naszych myślach i t d. to nie jest coś co jest w sposób fundamentalny inne wyznacza tutaj, żeby zbudować jakiś pomost tym powiedział, że takie ego obserwujące powiedzmy, więc takim językiem właśnie z fanatycznym jest w pewnym sensie pewnym oczywiście wszystkich zastrzeżeniach nie chcą tutaj nikogo urazić podobną być może umiejętnością albo funkcją, jaką wcześniej meta funkcję, jaką już jakąś zdolnością umysł właśnie do operowania nie tylko w takim najbardziej bezpośrednim doświadczeniu związanym z jakąś pamięcią emocjonalną albo przeżyciem efektywnymi tak dalej, ale też zbudowanie jakiegoś kontekstu wokół tego, iż ten kontekst może nie być wartościową w taki sposób w jaki w naszym odruchu automatycznym jest zazwyczaj jak już tak wchodzimy głębiej to ja mam takie wrażenie napisałem o tym, kiedyś takim tekście do dwutygodnika p t. już jesteśmy, że rzecz, że w tym sensie psychoanaliza byłaby rewersem czy jakimś raczej kontrapunktem dla tego, o czym mówimy, że w przypadku tej wizji uważności owej teraźniejszością właśnie mamy kogoś, kto jest nieustannie zatopione w tym co się dzieje tu i teraz bez odniesień do do do tego co kiedyś do tego co co później natomiast w przypadku z kolei tego konglomeratu idei i praktyki jak składana psychoanaliza mamy kogoś, kto nieustannie przygotowuje się do tego, żeby właśnie musi nieustannie poddawać, jakby wszystko co się wydarza wydarza takiemu procesowi, jakby analizy właśnie przemyśli wania się jak choćby żyć w eliminacjach nieustannych preliminarz Rio dopiero ciągle się przygotowuje psychoanalizie do tego, żeby coś przeżyć jak już tylko coś przeżyje to zaraz musi pójść, żeby to się z właściwie, jakby stało realnie znaczące to musi poddać Totem rytuału analityczne jak właśnie myślę, że to jest trochę może jakimś stopniu rzeczywiście, jeżeli się tak bardzo ortodoksyjnie trzymać różnych elementów pewnie można to tak rozumieć tego tak nie rozumiem może z racji tego, że jakoś też myśleć o tym, że w ramach psychoanalizy dokonało się pewne zmiany, choć myślę, że można nawet zastosować do tej takich ortodoksyjnych tzw. swoje analizy, ale że, gdyby to przełożyć na prostsze język to właściwie mamy do czynienia z 2 z 2 narracjach 1 to jest żyj chwilą to co jest jakimś takim hasłem w kulturowym szalenie obecnym, a drugi, z czym to zostawia to jest, że traktujemy nasze życie jako pewien rodzaj próby generalnej i że tak naprawdę nigdy nie nadwoziem jest tym, żeby zacząć działać i że psychoanaliza jestem stara tak to ja myślę, że tutaj dotykamy w ogóle takiego bardzo interesującego obszaru myślenia o czasie, ponieważ być może coś co jest właśnie w ramach myślenia nawet narzędzi analitycznych psychoterapeutycznych, która pozwala odnieść do przeszłości pozwala nam też w jaki sposób rekonstruować albo widzieć siebie w teraźniejszości, czyli właśnie jakoś być może nawet bardziej w tej teraźniejszości nas zakorzenia się z racji tego, że jesteśmy, że możemy dokonywać ich mniej lub bardziej świadomych wyborów tego czy jesteśmy tak jak to opisujesz niewolnikami tej przeszłości czy też Okaj mamy pewno pewne wyposażenie, jakkolwiek to brzmi i możemy z nim coś robić i wtedy nie wydaje mi się, że w nie wydaje mi się, żeby chodziło tylko o to, żeby zanurzyć się w tym co było, że właśnie chodzi o to co jest teraz i dlatego, by jakoś tak tego nie inną nikt nie widziała takim kontraście nie będą się upierał pozostaniemy przy swoich stanowiskach po prostu cena się często zdarza co nam się zdarza często w ogóle to prawda natomiast natomiast na ja w każdym razie zalecam duży dystans do do tych haseł różnego rodzaju, które mają pewien wymiar niewątpliwie ważny i pozytywne w cudzysłowie oznaczyć taki, który z, którego chyba dobrze jest skorzystanie z jakich haseł no do haseł właśnie takiego życia tu i teraz chwytania chwili carpe diem i t d . i to niewątpliwie jest coś co przydaje się jakimś ludziom, którzy właśnie rzeczywiście bywają tak głęboko zatopieni w jakichś dawnych doświadczeniach, że niezdolni do tego w ogóle, żeby zobaczyć co dookoła, ale też wydają się, że właśnie podobnie jak w przypadku naszej rozmowy o żałobie taki tutaj mam wrażenie że, że doświadczenie ludzkie tak zróżnicowane i sytuacja czeka świecie jest tak skomplikowana że, że tworzenie tutaj takiego wartościowania, że właśnie tylko co tu i teraz ta partycypacja w teraźniejszości jest jakoś nie wiem bardziej wartościowa niż te złe nominacje, w których się pogrążamy no dla mnie jest wysoce podejrzane dla mnie jest podejrzany trochę to, że mówi, że jest wasz wartościowa i są te złe Rumi nacji tak czy rzeczy, że automatycznie norm nakładamy na to jakąś siatkę naszych właśnie no bo tak jest po prostu te te podziały i ten język, którym się tworzy podziały siłą rzeczy, jakby te stany wartość czujemy nie może być inaczej taka właśnie czy można odseparować to jest oczywiście fantastyczne doświadczenie uczy ćwiczenie intelektualne czy da się odseparować w ogóle doświadczenie teraźniejszości od jakiejś formacji własny związany z przeszłością i od pewnego obrażenia albo projektów w cudzysłowie związanym z przyszłością i i ponieważ zahaczyły się ten wątek żałoby jeszcze wskazał, że to doświadczenie jest bardzo indywidualny jeszcze zgadzam, że nie ma czegoś takiego, że jedno jest lepszy od drugiego co znaczy być jakoś aż boję użytego słowa utknięcia tym czymś natomiast też może pytanie o to, czego ktoś może chcieć potrzebować i czy i czy to jest wybór jakiś na tyle na ile da się zbierać dla mnie w tej idei oświecenia takiego takiego całkowitego właśnie od wiązania się od od przywiązania różnego rodzaju i osiągnięcia jakiegoś takiej takiego stanu pełnej niepodległości wobec wobec tych wszystkich dolegliwych składników ludzkiego życia ma w sobie coś psychopatycznego mówiąc szczerze mitem tu wieje jakąś jakoś psychopatę duchową ten rodzaj zdarzenia uważam, że test czy papież 1 sprawa jest, że to jest niemożliwe druga sprawa to jest to, że no ja bym zdecydowanie tego nie postulowała może tak nie ma może jest nawet możliwe poprawienie się w rodzaj jakiegoś tam specyficznego stanu ale jakby dążenie w ogóle do tego takie jednostronne jednostronne zafiksowanie się nad na tej idei co zresztą zdarza się często w, zwłaszcza zachodnim praktykom tego typu ścieżek duchowych jest wspaniała aż książka po polsku wydana Scotta karnej, a śmierć na Diamentowej górze, która opowiada historię człowieka owładniętego taką ideę oświecenia właśnie co ma skutki tragiczne i wydają się to nie jest odosobniony scenariusz tylko, że jest coś takiego w tym samej tej idei po prostu co jest niebezpieczne co jest jakoś destrukcyjne w gruncie rzeczy właśnie jakieś takie zimna nie nie nieludzkie na, ale to na pewno wszyscy zaraz buddyści się oburzą, a może w ogóle o tym, sobie kiedyś porozmawiamy z jakimś mistrzem ze albo może nawet szkolę się może być, gdy lód przyszedł tutaj do nas ja bym bardzo chciał ciekawe czy ktoś jest państwo zgłasza, żeby wystąpić jako, gdy tak nie mamy na pewno mnóstwo wyluzowanych ludzi wśród naszych słuchaczy słuchaczek nie wątpię w dziękuję państwu bardzo bardzo dziękujemy na zapraszamy na kolejne odcinki naszych wewnętrznych konfliktów Bartosz Dąbrowski tę audycję wydawał do usłyszenia do usłyszenia podcast psychoterapeutyczno filozoficzny tylko na tokfm PL w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek za tydzień w środę po dziewiętnastej właśnie co tydzień w środę po dziewiętnastej premiera naszych wewnętrznych konfliktów i tak właśnie będzie od przyszłego tygodnia, bo w przyszłym tygodniu ruszamy z nowym sezonem na tokfm PL nowym sezonem podcastów produkowanych przez TOK FM PL właśnie będą te były dobrze państwu znane będą też nowe tytuły, ale na razie jeszcze nie uchyla rąbka tajemnicy, o czym będą te podcast, jakie będą nosiły tytuły, kto będzie prowadził to będzie systematycznie się wyjaśniało NATO FM PL w stosownym czasie oczywiście już teraz zachęcam do szukania tych podcast tokfm PL w naszej aplikacji mobilnej, a jutro po dwudziestej spotykamy się z kolejnym pod hasłem tokfm PL na antenie Radia TOK FM Bartosz Dąbrowski sprzedał tokfm PL poleca audycja internetowa portalu Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUDYCJA INTERNETOWA TOKFM.PL

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!