REKLAMA

Nie tylko daty. Interakcja z uczniem kluczem do nauki historii

Analizy
Data emisji:
2019-09-04 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
25:00 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie pomyślą teraz pieniędzy dzwonek szkolny zacząć dzwonić, ale oszczędźmy tego państwu niektórzy mogą mieć dosyć mroczne wspomnienia związane z tym dźwiękiem zaczynamy pierwszą z lekcji szkolnych lekcji w radiu TOK FM zaczynamy od historii to państwu tłumaczyła, dlaczego chcemy zrozumieć jak się uczy poszczególnych przedmiotów w liceach, a może trochę po powiemy też w podstawówkach czy dzieciaki rozumieją po co mają Rozwiń » zapamiętywać te wszystkie daty po co mają zapamiętać te wszystkie nazwiska, dlaczego aż tyle wydarzeń trzeba zapamiętać czy jednocześnie trzeba je zrozumieć trzeba odkryć cykl przyczynowo skutkowy pomiędzy tymi kolejnymi epokami między kolejnymi bitwami porozumieniami sojuszami i decyzjami dzisiaj taka lekcja historii właśnie w analizach Radia TOK FM e-mail analizy małpa to Krupka FM analizy małpa to Krupka FM do państwa dyspozycji widzę, że już jest kilka głosów dotyczących na państwa doświadczeń związanych z lekcjami historii przede wszystkim ciekawi czy ktoś z państwa był uczony w taki sposób, że rozumiał po co ma zapamiętać te wszystkie daty te wszystkie fakty czy nauczyciel potrafił wyjaśnić nie tylko jaki będzie następny sprawdzian czy karkówka tylko właśnie po co wszystko po co te daty ku czemu zmierzamy, skąd wychodzimy i t d . ze mną studio oczywiście nauczyciel pan Artur Sierawski nauczyciel historii w zespole szkół nr 23 w Warszawie dzień dobry dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państ w jak jak pan zaczyna lekcje w pierwszej klasie liceum z nowymi zupełnie uczniami uczennicami nie wie, jaka jest wiedza nie wie, skąd przyszli z jakim z, jakimi kompetencjami to, czego pan zaczyna od czego zaczynam, a od ogólnego wprowadzenia 1 i rozmarza się pracą w ogóle jest ta historia, bo często przychodzą w takim stanie po co ta historia co pan będzie Gadek datach postać notatniki dziś ma do czego będą to dokładnie, ale miauczenie już tłumaczyć pokazać historię nie są tylko daty nie są tylko postacie od daty donice otworzą podręcznik encyklopedie i datę mogą sprawdzić najważniejsze dla mnie nauczyciela historii jest to, żeby oni zrozumieć ciąg przyczynowo skutkowy nauczyć logicznego myślenia, ale wielu niewierzący to jest ciąg przyczynowo skutkowy co pan konkretnie mówi przede wszystkim uczyć logicznego myślenia na historii, dlaczego dlatego, że wielu otwiera oczy jak historia uczy logicznego myślenia przez to matematyka uczy logicznego właśnie nie nie ma nic bardziej mylnego historia uczy logicznego myślenia, bo to dzięki poznawaniu historii konkretnych wydarzeń nie, mówi że da nie wiadomo czego, ale konkretnych wydarzeń uczniowie mogą poznać i poczuć sytuację tamtych czasów i myśleć aha, gdyby nie bitwa pod Grunwaldem to nie byłoby tego a gdyby do władzy nie doszedł Adolf Hitler nie byłoby Holokaust to i być może byłaby zupełnie inna sytuacja w Europie Polska może, by była w innych granicach dla mnie to jest istotne, żeby uczniowie potrafi analizować wydarzenia, a nie uczyć się sztywno dat typu zapamiętaj zalicz zapomnij no dobrze, ale n p . mówi pan o tym jakie będą kolejne nieźle póki co pewne rodzaje rozdziały pewne przestrzenie, które w ciągu najbliższego roku czy czy pierwszego półrocza szkolnego poruszyć czy uczniowie wiedzą ku czemu wspólnie będziecie zmierzyć przez Ależ ja mówię mówię co będziemy przez cały rok będziemy robić w tym semestrze i to jest także się ze wszystkim z kacem co w tej podstawie programowej jest to wprost mówi się tego nie kryje, że dla mnie to jest bez sensu tego nie powinno być to jest niepotrzebne jest selekcjoner je ten materiał, zwłaszcza kiedy mam klasy technikum pani redaktor dostaje klasy technikum to są technikum budowlane masażem innych przedmiotów zawodowych, które przytłaczają bardzo często tych młodych twórców mają do tego fizykę matematykę rozszerzoną i co jeszcze mamy tak piłować ostro z tej historii no nie jest wprost, mówi że dla mnie najważniejsze, że poznali konkretne fakty konkretne najistotniejsze wydarzenie zrozumieli, a nie jest wydrukowali chciałam jeszcze kolejny ciężar nakładać do tego wszystkie dobrze rozumie potrzeby człowieka w tym wszystkim osoba jeśli niewiele się zmieniło topie pierwsza klasa liceum w rozpoczyna nową historię od starożytnej od stażu nowa podstawa programowa zaczyna od starożytności i kończy na dwudziestym wieku, czyli 2 godziny co roku normalnej historii no tak, ale to w takim razie powiedz zostanie na tej historii, bo to będzie to, czego pierwszoklasiści licealne będą wyższe będą siebie mierzyć no to jak pan ujmuje już użyjmy tego pojęcia z cyklu skup skutkował przyczynowego jak pan ujmuje w tym starożytność, dlaczego uczniowie mają zapamiętywać, kiedy toczyły się wojna grecko perskie albo n p . jakie reformy wprowadzono w Atenach czy były polis z naszych jak pan o tym, że ja rozumiesz nie jest prosta tematyka sam nie przepadam za starożytna mawia uwielbia wprost mówię uczniom, że niekoniecznie ze wszystkim zgadzam natomiast pani redaktor proszę bardzo ważną kwestię dotyczącą Grecji jej wprost, mówi że gdyby Grecja być może nie siedzieliby w tych ławkach nie korzystaliby dobrodziej demokracji tego są wolnymi ludźmi, że mogą korzystać ze swych praw nie mają prawa, że mogą czegoś wymagać, ale się też mają obowiązki to, że państwo daje szkoły bezpłatną to, że mają zapewnione pewne rzeczy, które dostają od państwa pomoc to jest właśnie dzięki starożytnej Grecji bo gdyby nie starożytna Grecja, które nam dała coś najpiękniejszego istotę demokracji oczywiście demokracja wprost my też nie była dobra równa tak rozumienia dzisiaj, bo czy kobiety nie miały praw i były wprowadzone do parteru się kompletnie nie zgadzam taki to wprost ucznia mówi oczywiście faceci w klasie się cieszę, że kobiety miały bardzo myślą o niewolnictwie gdzieś uśmiech na twarzy się pojawia tak, ale czy pan również uproszczenie tego do takiego poziomu, że zaczyna to być wszystko trochę żartem nie ja nie ropy żartów wyznaje pani redaktor ja staram się mówić językiem młodzieży do nich docierać, bo zdaje sobie sprawę, że historia jest trudnym przedmiotem wymaga wiele czasu trzeba poświęcić na to by wszystko dobrze zrozumieć, żeby to pojąć, żeby to zapamiętać tego jest ogrom ja muszę dorobić, bo czuje się odpowiedzialny za tych młodych ludzi, że nie da się wszystkiego zrobić może mogę być nauczycielem idealistą i wiezie deski do deski to zrealizuje, a byłbym głupcem tak myślę, że tak postępując w dobrze no powiedzmy, że mam toczy się właśnie lekcja i docierać do momentu, w którym Gromadowski, czyli drugi pokonuje greckie polis podporządkowuje sobie Grecję i otoczenie mają zapamiętać, że to stało się 300 trzydziestym ósmy roku przed naszą erą, dlaczego oni mają powiedzieć, dlaczego mają zapamiętać dla mnie nie są jednak najważniejsze daty natomiast dla podstawy programowej minister, ale Niemka Diana Ross poglądy na podstawę programową tylko, w którym jest sytuacja akcyjna uczymy muszą wziąć przez to przeprowadzenie oczywiście możecie spędzić upojne godziny, dyskutując z podstawą programową, ale możecie też spędzicie, ucząc się tego wszystkiego, więc znów, dlaczego oni mieliby po prostu uznać to za ważne za ważne czy też rolą nauczyciela pokazani, dlaczego to jest istotne i tu wracamy do tego tak mówiliśmy o parę rzeczy to jest ważne im trzeba dawać konkretne przykłady porównania do tego jak Toma późno rzeczywistość na to co najmniej tylko co wydarzyło się w uzdrowisko marnych na dzień oraz tworzenie wszystko oczywiście, że nie wszystko jest pełna zgoda aż mu nie byłoby uproszczeniem historii tak uproszczeniem byłoby, ale proszę wyobrazić klasy technikum, gdzie jest 32 chłopa, którzy po prostu myślą o tym jak rozkręcić śrubkę samowolne znaku o tym nie rozumiem, ale może celów ja chciałabym byśmy teraz uznali, że uczniowie technikum mają też mniejsze umiejętności poznawcze chciał raczej po absurdów jest na uczniach, którzy z różnych przyczyn takich, że wolą już chyba albo wolą deskorolka albo wolą środki samochodzie nie chcą się skupiać na wojnach peloponeskich np. i znają się w jaki sposób tak odległa historia im się tłumaczy po to, żeby oni za chwilę w grudniu, kiedy już będziecie w pewnie starożytnej Europie albo jeszcze dalej i cokolwiek z tej starożytnej Grecji zapamiętali ja moje lekcje zawsze zaczynam jako taką opowieść ja nie wprowadza także proszę zapisać temat lekcji i oni od deski deski teraz przedstawić ten fragment napisu fragmentu odpowiedź na zadanie pierwsze potem odpowiedzi między zadanie drugie i jeśli ja mam podyktuje 2 zdanie to wróci to jest temat lekcji ja jestem zadowolony, bo zrealizowałem ten co pan rodzinę oraz tego nie ja wchodzę do klasy mówi czym się dzisiaj zajmiemy i wprowadzenie w tamtą tematykę takim byśmy chcieli chciałbym się przenieść tamte czasy np. żona zmyślam otoczkę najpierw zaczyna od tego jak żyć tak codzienne prozaiczne tego człowieka wygląda właśnie chociażby z tej perspektywy rozwoju greckiej Perskiej ja n p . mówi jako ciekawostkę ile ważyła Zbroja takiego Greka i musiał przebiec, jakie były tego warunki dopiero to tak faktycznie było jak wino tak musieli walczyć wskazać jeszcze kilka stopni Celsjusza Zbroja ważyła 50 lat temu Balcerowicza podaje takie fakty, które są oczek są ciekawe ściągają uwagę, lecz ma służyć potrzeby przykuć uwagę do wydarzeń ani potem, a pan mówił, że ta Zbroja waży 50 kilo to było przy tym przy tym wydarzeń i potem potrafią rozkoszuje się, że po zapamiętują wyłącznie to, że ta broń była taka ciężka już nie te datę i te dwuznaczne włożyć była ciężka Zbroja doprowadzać potem do tego wydarzenia do tej bitwy, bo potem potem połączyć sobie skojarzyć się na zasadzie kojarzenie czasami, a jak pan w myśl to, że takie małe ciekawostki małych chwyty w jaki sposób pan zrobi to samo przychodzi po prostu ciągle naprawdę proszę bierze już ileś lat pracuje cały czas się uczy całe ich prezydent cały czas się uciec cały czas czytam i cały czas szukam tych niuansów potem w trakcie lekcji próbuje wykorzystać audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie trwa lekcja historii z Arturem sieradzkim nauczycielem zespołu szkół nr 23 w Warszawie przyglądamy się temu czy można uczniów przekonać do nauki historii nie tyle, strasząc sprawdzianami i ocenami, ale czy maturą, ale tym, że nie tylko w obronie, strasząc tylko wskazując, że historia ma sens wewnętrzny sens, dzięki któremu po prostu staje się łatwiejsza nie tylko do zrozumienia, ale do zapamiętania i i po prostu przy może być nawet przyjemnym przedmiotem zaglądam do skrzynki, gdzie są państwa maile na adres proszę pisać na adres analizy małpa to kropkę FM pani Maria pisze, że nie lubiła historii, bo wszystko było pamięci w kąt dopiero pisze pani Maria dopiero mój tata pasjonat historii, ale nie nauczyciel powiedział, że to jest najbardziej logiczna nauka proszę pan też mówi nasze audycje o tym gdzie najważniejsze są związki przyczynowo skutkowe wszystko powtarza się na przestrzeni dziejów wystarczy zmienić tylko daty miejsca i i podmioty nocy cały czas tak bardzo, ale rzeczywiście pewna logika działania może nie tyle państ w n p . ludzi poszczególnych pozostaje tutaj kolejny mail od pana Dominika, który napisał, że myśli, że od czasu jego od jego szkolnych lat szkoła średnia w latach dziewięćdziesiątych niewiele się zmieniło, a to ciekawa teza rozpoczynasz go będzie komentował od dziecka interesowała mnie historia pisze pan Dominik, ale szkoła intensywnie próbowała mnie do niej zniechęcić na szczęście bezskutecznie nauka w szkole sprowadza się głównie do wkuwania dat w formie hasło data często bez kontekstu i bez zrozumienia zwykle tylko powstania bitwę w obchodach, ale do dzisiaj uwaga za coś zapamiętał pan Dominik rozpoznać po co do dzisiaj pamiętam hasło ruchy chłopskie na Podhalu duży znak zapytania umiejscowione gdzieś w siedemnastym wieku podejrzewam, że nawet sama nauczycielka nie wiedziała na ten temat nic poza datach, dlaczego my się śmieje wojaży, ale dlatego spalania lub tak jak wspomniałam wraz z eks słucha tych nauczyciele historii jako się zachowywali wcale nie robili to po prostu do przez komisję czasami to wyobrazić nie sądzę, że szkoła Polska średnia zatrzymaj się w latach dziewięćdziesiątych jednak poszliśmy do przodu i dużo zrobiliśmy pod kątem tego nauczania odchodzimy od różnych metod nauczania, które się nie sprawdziły wchodzimy w nowej cały czas testujemy jestem cały czas testuje ciąg jakieś metody nauczania podejmuje nowe wyzwania nowe próby za zmianą tych metodach bo, bo jeszcze nie wspomnijmy o roli uczniów w czasie lekcji czy w ogóle jakaś rola jest jeszcze pan Łukasz, który pisze, że uważa, że większość lekcji historii brakuje ważnego elementu odniesienia do sytuacji społeczno-ekonomicznej w danym kraju i w danym okresie wtedy związek przyczynowo-skutkowy jest po prostu niepełne, bo nie da się wyjaśnić sposobu podejmowania decyzji przez liderów bez tego kontekstu to kto za 100 lat pisze pan Łukasz zrozumie, dlaczego głosowaliśmy np. napis bez zrozumienia wpływu transformacji rozwarstwienie ekonomiczne Polaków to tylko przykład, ale wielu nauczycieli nie traktuje takiej wiedzy serio racja prawda na zgodę pełna zgoda to co mówię o tym, kontekście danego wydarzenia tak, czyli co się dzieje w danym państwie, jakie zachodzą związki pomiędzy poszczególnymi warstwami społecznymi, jaki jest ten gospodarczy kraju jakiś proces edukacji jak wielki to jest odsetek to wszystko ma za bardzo ważne, ale tak prozaiczne rzeczy jak życie codzienne ludzi przed dziewiętnastym siedemnastym wieku n p . nie wiem w Europie tak czy zachodniej Europy, a jak wygląda we wschodniej Europy, jakie były obyczaje obrzędy, jaki był lepszy nawet tak coś banalnego jak higiena jak wyglądała higiena i to jest bardzo istotne, bo n p . nie wiem, gdzie przez to jak powiem, o czym jak wyglądało dbanie o higienę uczeń może do państwa w tle chorób przybrało w społeczeństwie taki to jest takie przyziemne, bo atak choroby dotyczą każdego z nas albo wracając już do naszej starożytności, która jest początkiem nauki historii w liceach opowieść o tej sta wspaniałej idei demokracji nie byłaby możliwa przecież to był luksus w bogatych polis, które miały czy też bogatych elit polis, które miały właśnie pracujących na nich niewolników absolutne zabezpieczenie i pełne po pewnym ten pewną właśnie taką możliwość luksusową wejścia w nowy system podejmowania decyzji władz demokrację dla elit tylko tak i nic poza tym nie da się mówić o tym co co stworzyła starożytna Grecja, pomijając sytuacje np. właśnie niższych warst w społecznych, ale państwo piszą już próbuje nadążać kolejny mail od pana Jacka, który razem też wspomina nauczyciel zwrócił uwagę, że Polska z Niemcami i nie prowadziła cha już zmian Polska z Niemcami nie prowadziła żadnej wojny od 1100 siódmego roku aż do 1939 to ma do końca rozumie, że chodzi o to, że były też zabory to to nie panie Jacku musimy rozszerzenie rozszerzenie maila, o co, o co dokładnie chodzi w pana mailu kolejna osoba pani Jola 50 lat temu historia w pierwszej klasie też rozpoczynasz od starożytności lekcje były prowadzone nieciekawie nie wykazywano przyczynami skutków żadnych powiązań np. temu tego nie nie uczono tego co dane czasem towarzyszyło literatura sztuka osiągnięcia materialne czy inżynierskie jedynie moja ciekawość świata wyniesiona z domu pozwalała mi nadal lubi historię no to pytanie czy rzeczywiście nic nie zmieniło mam nadzieję, że jednak trochę zmieniło pan Marek jeśli historia nas czegoś uczyć pokazywać mechanizmy rozwoju cywilizacji co trzeba zacząć uczyć jej anty chronologicznie wtedy młodzi ludzie będą rozumieli, o czym się do nich mówi będzie im to bliskie co pan o tym, myśli czy razem wstecz czy też w ogóle po prostu, skacząc po nie rozumiejąc co dokładnie autor miał już anty chronologicznie, czyli co skacząc, ale czy mawiał, że chronologii, a co w ogóle nie, ucząc dat nie dorosłem chodzi być może o to, żeby się cofać, czyli zacząć od tego jakie teraz i iść do tego co było już przedtem, ale to, chyba że trudno trudne dla młodzieży dla młodego czeka zrozumienie, bo jednak od zera do iluś tam taki jest zdecydowanie pewnie taki ciąg logiczny zachowane to ile łatwiej zrozumieć trudno można w końcu drugiej wojny ORMO na początku albo o działania i że na razie zakończyła a dlaczego w ogóle wybuchła no właśnie pan Jacek szkoła w ogóle nie zmieniła wystarczy popatrzeć na przemówienie Rafała Trzaskowskiego na otwarcie roku na sali gimnastycznej wyglądała sala wygląda identycznie jak w mojej podstawówce w osiemdziesiątym ósmym no pytanie szkoła się nie zmieniła lekcję historii nie zmieni oczywiście szkoła się zmieniła to, że np. mury są takie są są tak samo np. ich tak lat temu nie możemy o to pretensji do dyrektora czy nauczycieli my pracujemy w takich warunkach jakich są natomiast zmieniły się metody nauczania poznaliśmy nauczyciele wiele nowych form chociażby indywidualizacja pracy z uczniem słabszym czy uczniem zdolnym wiemy na co możemy poświęcić uwagę na co mamy zwrócić uwagę jest zdecydowanie bardziej rozwinięta pomoc psychologiczno pedagogiczne mają bardzo dużo poradni, których młodzi ludzie otrzymują wsparcie mają nauczyciele jesteśmy szkoleni w tej w zakresie pedagogiki jak udzielać wsparcia, jakie metody chociażby warszawski Szcze prowadzi na ciąg kilkadziesiąt różnych szkoleń konferencji dał się z najmu oraz uczniów na lekcji to właściwie jak ona jest do tego sprowadza co na lekcjach historii robią uczniowie znaczy ja zawsze uciekam od tego, żeby uczeń przyszedł odfajkować i poszedł do domu i po prostu dał powiedzieć nauczycielowi i co chce na to co jadą do interakcji ja czasami prowokuje nawet uczniom -li szczególnie na przód jak mówię nie wiem od dwudziestym wieku to zaczyna mówić w języku rosyjskim i oni co pan tam mam tutaj w języku zaborcy w ogóle mówi od razu się budzą się młodzi ludzie tak czy na przedmiot wspaniała czerwona armia jej prowokuje czasami specjalnie prowokuje to za nie pozwolę je popełnić specjalny błąd np. data czy gdziekolwiek nie potrafił zareagować potrafią wyłapać, bo jednak to najbardziej wprowadza taką interakcję z młodym człowiekiem, ale też daje duże pole dywagacje bardzo Lubie prowadzi też rozmowy Sokrates niskie np. pogdybać zwycięzcami co by była dla czy to nie jest marnowanie czasu próbuje być poświęcone właśnie na solidne odtworzenie tych wydarzeń wszystkich zamiast takiej wolnej dyskusji, która rozwiąże uważa panie redaktorze to jest marnowanie czasu każda metoda nauczania, która jednak coś w tej głowie młodego człowieka zostawi jest dobra, a to zostańmy przy tym metodach ukraińskich, czyli dyskusji rozumiem, w której której pan rozumie zadań, jakie się pytanie trochę po takie podchwytliwe prób ale jakie np. ze świata przykład uważa pytam czy kobiety powinny mieć prawa n p . takie pytanie naprawdę proszę wierzyć rozpocznie się bardzo burzliwa znajdą się dyskusja historyczna dyskusja światopoglądu mnie to jest dyskusja historyczna a gdzie to jest rozmawiamy o Poli chociażby w starożytnej Grecji, gdzie kobiety w ogóle nie miały praw, gdzie tylko nieliczni mieli prawa albo rzuca niewolnictwo jest dobry czy powinno być niewolnictwo, jakie to miało skutki niektórzy np. potrafił być tak niewolnictwo jest dobre, bo ma się tanią siłę roboczą i do dzisiaj n p . tak jest i dzięki temu mogę odwołać się dzisiejszych czasach niewolnictwa, jakie są formy i 63 tego młodego człowieka pośród tego życia, że nie warto dawać wykorzystywać takie formy te są pamiętajmy, że mimo, że ja prowadzę nauczanie historii jest także nauczyciel ma także wychowawcą jesteś młody czeka na lekcjach historii mam wręcz obowiązek wychowywać i przyucza dożycia przygotowywać do życia i taka dyskusja panie tak, choć wybory wbre w o niewolnictwie czy prawie kobiet nie jest dyskusja światopoglądowa tylko dyskusja kształtująca młodego człowieka wymaga to na podstawie programowej zawarte w kształtowanie pewnych poglądów świadomości młodego człowieka i w każdym miejscu możemy dowolnie się wtrącać reszta zobowiązań, ale to pobrzmiewa niebezpiecznie wprowadzaniem do szkoły treści, które niewiele mają wspólnego z zwykła edukacją, a wiele z kształtowaniem postaw to jest niebezpieczeństwo związane z tym, że mogą być nauczyciele bardzo różnych poglądach bardzo różnych postawach życiowych np. różnie traktujące już mówi o kwestię niewolnictwa, bo to mam nadzieję Czesi nie różnią poglądami, ale od praw kobiet czy czy Niewiem czy np. klasowo ości, więc pan wchodzi ze swoją agendą, a inny nauczyciel miał zupełni czy pełna zgoda, że są nauczyciele różni, którzy mają różne poglądy, ale ja zawsze powtarzam moją rolą nie jest narzucenie kogokolwiek zdanie jakiegokolwiek światopoglądu ja mogę przedstawiać różne opcje oni mają sami wyrobić własne zdanie i to, że ja się zaczyna dyskusję niewolnicy prawa kobiet nie jest narzucanie jego zdaniem własnego, bo to oni się wypowiadają jak o tym, dyskusje staram się modelować pilnować, żeby ta dyskusja była grzeczną spokojną merytoryczną dyskusją, a nie dyskusjom na inwektywy obrażanie się czy przerzucanie wulgaryzmami na tych listy lekcja historii w tych, które siedziałem w szkole jest w ogóle miejsce na daty nazwiska wydarzenia czy już jest tyle dyskusji wolności, że nie ma już zależy od tego jak nauczyli poprowadzi nalegamy, by nas na wagę, a ja pytam, ale znacząco czas przed lewymi więcej mam po to, zegarek na ręku w sali, gdzie tylko mogę mam zegarki, żeby ten czas kontrolować oczywiście nie mogę zapewnić 50, lecz na to, żeby tylko gadać przegrywa sobie, bo są pewne treści, które też musimy zrealizować przegadać, ale po to, też pracujemy metodą projektów, gdzie już realizują projekt 2 lata temu w admini projekt renowacji sali, gdzie panowaliśmy sale na salę stricte historyczną zrobiliśmy duży mural przedwojennej Warszawy to poprzedziły lekcji dyskusję na temat właśnie obrazów przedwojennej Warszawy z racji tego do klasy architektura wnętrz, więc to było ich tematyce też się czuli w tym bardzo dobrze przygotowali wiele działo znaleźli różne albumy dla przedwojennej Warszawy mogliśmy architekturze przed wojną Warszawy podyskutować porozmawiać zobaczyć co jest ciekawe co stosowano potem po to, by to tworzyć to jest metoda projektu chociażby pani redaktor i to nie uważa też marnowanie czasu, bo na lekcjach oczywiście omawialiśmy tę sztukę tę formę, ale to potem zrobiliśmy dopiero w czasie wolnym ferie zimowe cały tydzień prowadziliśmy remont sali, tak więc to, że jest nauczanie i to, że potem ani w ciągu wolnego czasu ferii zimowych siedzieli ze mną malowali tam też poruszaliśmy kwestie historyczne chociażby przedwojennej Warszawy dziś o Nikisz takim kulturze obyczajach Warszawy co wolno było dało, czego nie wolno co było dobrym stylu co nie było dobrym stylu i uważam, że każda metoda, która da jakąś fragment wiedzy uczniowi jest dobra, bo nie możemy być realistami, że od deski do deski całą podstawę programową temu uczniowi boimy, bo nie zawsze się to da, bo każdy uczeń ma inne predyspozycje musimy zrozumieć, a co muszą robić w domu co muszą robić w domu bardzo często Jar odchodzą Street też topowych prac domowych, czyli napisz wydruku i tyle dziękuję pan wstawia ocenę ja bardziej proszę o poszukanie informacji odnalezienie informacji pogrzebanie przygotowała też notatki taki instruktor prasowe czy gdzie coś znajduje coś znaleźli na takiej zasadzie bardziej poznawczy, bo to przydaje się na studia potem kończymy pan miał na koniec napisał, że w jego szkołach kolejny zawsze zaczyna od starożytności efekt o czasach obecnych najbardziej istotnych ze szkoły nie wniosły nic żadnej ze szkół nie wspomniano o Hitlerze Stalinie Solidarności, bo w kółko tłukliśmy rolnictwo w Egipcie temat pozytywnym akcentem kończymy tę lekcję historii pomagał nam Artur Sierawski nauczyciel historii zespole szkół nr 23 w Warszawie dziękuje widzom telewizji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!