REKLAMA

Czy sztuka może powstrzymać nawałnicę?

Data emisji:
2019-09-05 14:40
Audycja:
Andymateria
Czas trwania:
13:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Andymateria 80 rocznica wybuchu drugiej wojny światowej obfitowała w różne wydarzenia w Warszawie takie jak zamknięcie połowy miasta n p . dzięki czemu utknęliśmy w korkach to było również moje doświadczenie dzięki temu nie dało się nie zauważyć, że dzieje się coś ważnego pani Anna, gdzie gwarą biorą tam wióry lecą jak wół towarzysz Stalin mówi to, cytując towarzysza Stalina Berenberg krytyczka historyczka sztuki antymateria w radiu TOK FM w tym niemniej tej Rozwiń » rocznicy no i też, jakby okoliczności, które doprowadziły do wybuchu wojny nie da się pominąć różnego typu instytucje krążą wokół tematu dzisiaj zaglądamy do muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie na osoby też różne krążą wokół tematu są liczne redefinicję odkrywa się nowe przyczyny wybuchu drugiej wojny światowej, o których mówili przywódcy różnych państ w, ale dlatego nie będziemy wracać, ponieważ możemy sztuki nowoczesnej postanowiła spojrzeć na zjawisko faszyzmu nie na wojny samą tylko na mechanizmy czy nawet nie na mechanizm na reakcje rozmaitych środowisk przede wszystkim w Niemczech i w Polsce na obserwujących rozwijanie się faszyzmu czuwających nastroje i umiejący przewidzieć, dokąd to wszystko prowadzi oczywiście muzeum się koncentrował na sztuce w murze nad Wisłą, bo tam jest eksponowana wystawa no przestrzeń pozwala na dość taką ciasno narrację organizatorzy czy też kuratorzy skoncentrowali się na 3 wątkach pierwszy wątek to są, a to jest początek lat trzydziestych i reakcja na fazie w Niemczech postać przede wszystkim, a plakatów i generalny taka działalność propagandowa antyfaszystowska m. in. Johna Fielda i jest fantastyczne nigdy w Polsce niepokazywane i w ogóle rzadko pokazywana seria zdjęć do Mar, okazując etapy tworzenia garbniki przez kas wskoczyła pani od razu na głęboką wodę wchodziłam na głęboką wodę, ale tej od nich widać replika, bo wystawa nie jest chronologiczny na nie pokazuje całego procesu powstawania faszyzmu w katalogu jest kalendarium, które się zaczyna nie będę 3002 . roku chyba, a kończy w 2018, a przepraszam 1924 rozpoczyna to kalendarium, w którym są punktowane wydarzenia związane właśnie z tą wyczuwalną faszyzmu reakcją nań no, więc ten Picasso i Dora Mar zmiany przemiany punkty wyjścia punkty dojścia bardzo interesujące jest dokumentacja, do której komentarz jest rok bardzo rozbudowany jest zamieszczony w katalogu polecam państwu ku kupno tego katalogu bony z rządowym materiałem do wiedzy na ten temat towarzyszy temu również działalność polskich artystów przede wszystkim z przedwojennej grupy krakowskiej takich jak Sasza blender czy Jane ster jest niemieckie malarstwo tego czasu, a potem jest skok co czas powojenny i okres arsenału wystawy w Arsenale w 1950 piąty, która towarzyszyła festiwalowi młodzieży studentów, jaki odbył, a w Warszawie na ten festiwal Wojciech Fangor przygotował kopie kurniki 11 i na ekspozycji jest kopie nabyła zrolowane troszkę podniesiona, ale ten bardzo interesujący przykład, że Fangor na festiwal młodzieży studentów maluje kopie sztandarowego antyfaszystowskiego obrazu malowanego przez Picassa i wystawa personalne, która nazwała się przeci w wojnie przeci w faszyzmowi jak gdyby odzyskiwała pole sztuki lub socjalizm dlatego, że to było pokolenie, które wojnę przeżyło, którzy tej wojny doświadczyły nie nie nieczuła zgody na ten na te propagandową estetykę na tę socjalistyczną ładną się sztywność i oni odwrócili się tego i zaczęli używać na fakturze daty Rzecki kolor grube stworzone postaci ekspresja prawda anty estetyczne, które się wylała na tej wystawie, która była tą tą próbą odzyskania pola w sztuce i w dyskursie artystycznym związanym z określonym tematem, ale też jest tak jak przynajmniej twierdzą kuratorzy i twórcy wystawy, że twarzy ani też Szatkowska Beylin tam pierwsze skrzypce to tutaj oddać, że ten faszyzm i walkę z faszyzmem została natychmiast wzięta na sztandary przez inny totalitarny system i że ta działalność artystów też była wykorzystywana pani o związku Radzieckim tzw. na tym polega, że bez bardzo interesujące, bo oczywiście przeciwko temu faszyzmowi występowali w prawie wyłącznie socjaliści, a generalnie ludzie o poglądach lewicowych i ta lewicowość zarówno tych 30 latach jak i pingwiny 53500 pięćdziesiątym piątym po dość wyraźnie widoczne nie byli zaangażowani antyfaszystowską tylko, że lewicowość trzydziestych latach była inna niż 50, kiedy już było wiadomo co się zdarzyło jeszcze nie było chyba wtedy referatu, a nie był referat Chruszczowa jeszcze nie było pięćdziesiąty piąty nandu pięćdziesiątym szóstym ogłoszono też dużo tych da się pamiętać tak czy inaczej wiadomo było, bo polskie społeczeństwo miało doświadczenie nie tylko faszyzm za sobą, ale też komunizm i są świadomością jednak nie odżegnywał się od tego myślenia antyfaszystowskiego to jest interesujące więźniem nie można było imię nie myślano tak jak nie komunizm to faszyzm nie ani ani tak jest poprowadzona narracja wystawy, żeby uświadomić no widzę również, że artyści właściwie oni nie mówili jak tylko mówili jak nie jak nie chcemy, żeby było jak, w czym się nie zgadzam więc i wychodzi rzeczywiście na to, że tylko lewica jest uczulona na wszelkie przejawy faszyzmu jakoś prawica tego nie widziała przed wojną widział po wojnie po wojnie nie było jawnej prawicy, ale była przyczajony przecież istniała skoro się odrodziła to oczywiście, bo też są jakieś odniesienia do współczesności i jakoś tak się składa, że w tej dyskusji publicznej temat no tak niesłychanie jednak ważny poruszający wyszły zez egzystencjalny fundamentalne dla sposobu istnienia naszego myślenia i drugim człowieku i ładzie świata i o tym w jakim świecie chcielibyśmy żyć w jakim na pewno byśmy nie chcieli to jest wszystko sprowadzone do takiej ideologicznej szamotaniny jakieś sprowadzanie tematu do lewaków prawa Kunów na tę stronę systemów autorytarnych rzesze działa mówi hasłami tu nie ma żadnej szerszej dyskusji na coś co ja mogę powiedzieć też byłyśmy czasów, w których bojówki faszystowskie maszerują po ulicach Warszawy i nie ma merytorycznej dyskusji z nimi, ale właściwie czy można z nimi merytorycznie dyskutować proszę powiedzieć jedno dożyliśmy czasów, w których policja antyfaszystowskie protesty roznosi po kątach za ręce nogi czasami to wersja łagodniejsza niż postuluje dyskursu dyskurs jest możliwe demokracji i tego dotyczy trzecia część tematyczne wystawy słabości demokracji również demokracja z takim systemem którymi istnieje jednak musimy się dostosować do wyborcy większościowego da, ale to nie jest także demokrację system, w którym rządzi większość tylko to jest ta większość, która przejmuje rządy musi uwzględniać prawa mniejszości i teraz korzystają z tego faszyści, bo stały na pozycjach mniejszości tylko, że wymiatają z powierzchni dyskursu publicznego inne mniejszości to jest już niedemokratyczne ciekawa jestem jak sztuka myśli o sobie, że co może w tej sprawie zrobić wypełni na nie wiemy dokładnie są przykłady pewnych działań dzieł na tej wystawie dużo dzieł Sasnala starszy o prawie klasycznych, bo on o tym, myśli od bardzo wielu lat, ale nie jest takie częste i nie jest tak, że wszyscy polscy artyści dzisiaj czy w Polsce czy w ogóle artyści dzisiaj zwracają na to uwagę jest plakatów takiego wybitnego artysty niemieckiego film Hansa, który od kilku lat walczy o to, żebyśmy się nie pozwalali, że my Europejczycy, żebyśmy nie pozwalali na rozerwanie się wspólnoty Europejskiej miałem takich spotkań pewnie już tu chyba rozmawiałyśmy nawet w Brukseli 2 lata temu, kiedy była taka próba tworzenia takiego Międzynarodowego stowarzyszenia konsorcjum artystów krytyków na rzecz jedności Europy i właśnie w tym uczestniczą m. in. firma i luk Times, a więc c tak cała ściana plakatów filmem sam mówi o tym, a, żebyśmy się nie pozwolili podzielić na te są nieliczne głos nieliczny głos bank robił jeszcze przed Dyrekcji demon miał poczucie rząd bardzo, bo wtedy Anglik był miał poczucie, że przegrał też walka na przyjechał, jakby na drugą stronę kanału, żeby w, abyśmy wyciągali wnioski z tego z tego, że populizm zwycięży i chociażby z tego powodu dobrze, że ktoś próbuje w tonie jednak alarmistycznym temat poruszyć no tak no są jeszcze ja może jeszcze wracając do współczesnych artystów muszę powiedzieć, że dzieje głośniki w sądzie bardzo ciekawe, bo jeszcze odniosła się do niej Gośka ma sługa to jest też stara pracownia została w 2000 dziewiątym roku chyba też tkanina, którą one stworzyła i aby eksponowały ją w kontekście przemówienia artystkę, że garnka wisiała w ONZ cie, jeżeli dobrze pamiętam budynku ONZ-etu i na jej tle wystąpił Colin pały postulatem zagarnięcia Iraku i ataku na Irak Instal co miało być tym pokojowym hasłem nigdy więcej nie przeszkadza nie przeszkodziło oczywiście Amerykanom kolejny agresji, która miała być usprawiedliwiona bin Laden ma takie WORD Trade Center nie wiadomo czy Irak był wcześniej Brett pustynna burza znacznie wcześniej ona wprowadziła dyskurs powiedział jak funkcjonuje Dermika jak jak jest ten wizerunek już jest manipulowany przez polityków, bo do tego wszystkiego, o czym mówimy związanego z okresem, który wchodzimy dochodzi manipulacja manipulacja słowem hasłem obrazy i mamy z tym każdy czynili to wystawa chyba też ostrzega przed tego rodzaju nie przed samą manipulacją tylko ostrzega nas, żebyśmy uważali bądź ostrożny nie pozwólcie się zmanipulować wystawa nigdy więcej sztukę przeci w wojnie faszyzmowi dwudziestym i 2001. wieku muzeum sztuki nowoczesnej różne ciekawe imprezy towarzyszą wystawie wystawa do 17 listopada zachęcamy, by tam zajrzeć spotkania panele dyskusje prowadzenia na stronie muzeum znajdą państwo wszystkie informacje no imamy nadzieję, że sprzyjać temu będzie ładna pogoda wrześniowa piękna złota jest wrzesień Polska przed nami panią deszcz Anda Rottenberg Anna Wacławik-Orpik żegnają się do następnego oraz to będzie w czwartek 1440 Andy materia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA