REKLAMA

A co by było, gdyby mała Emi miała dostęp do Pegasusa? O wątpliwościach wokół systemu

Data emisji:
2019-09-05 15:40
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

Nie ma systemu kontroli służb specjalnych - ostrzega Grzegorz Małecki, były szef Agencji Wywiadu i mówi, jakie nadużycia mogą się Rozwiń »
wiązać z używaniem przez nie Pegasusa Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

18 minut do godziny szesnastej zostało słuchamy Radia TOK FM w naszym studiu Grzegorz Małecki Fundacja imienia Kazimierza Pułaskiego były szef Agencji Wywiadu dzień dobry dzień dobry dodam tylko, że w tej chwili Fundacja Instytut bezpieczeństwa i strategii musi zapytać mówi się dowiedzieć wyłączając gazu, sprawdzając pana telefon komórkowy nie zrobiliśmy tech wystarczyło wrzucić był dla aktorki w każdym razie Pegaza chciał pan porozmawiać zapytać w imieniu pewnie Rozwiń » wszystkich słuchaczy słuchaczek czy skoro media TV 204 Gazeta wyborcza, ale wszystkie media w Polsce piszą o tym, programie jako złu wcielonym zaczęło o takim systemie nowym inwigilowania obywateli, który ma wymiar totalny to znaczy ten, kto chce mnie inwigilować dzięki tak zostawić dostaje informację do kogo dzwoni, kiedy dzwoniłem co mówiłem podczas takiej rozmowy, dokąd wysyłamy SMS -a kontakt przecież ze stanowi korespondencja i nawet korespondencja w przeszłość skróty jest, ale to czy to oznacza, że raczej zawierałby pan CBA, który mówi nie kupiliśmy żadnego systemu do masowej inwigilacji Polaków czy zawierałby pan raczej dziennikarzom TVN Żenia kupiliśmy to za 34  000 000 zł czy po pierwszych testach, że ten programy Pegasus nie służy do masowej inwigilacji tylko do inwigilacji Target owalnej zindywidualizowanej także podejrzewam, że na można uwierzyć w deklaracji, że nie ma programu do masowej inwigilacji, ale nie znaczy to, że nie ma programu daje do zaawansowanej inwigilacji wybranych obiektów dużo bardziej zaawansowanej technologicznie i obejmującej nieporównanie większy zakres wiedzy, jaki może służba zdobycie obywatelu niż dotychczas to nie ulega wątpliwości Pegasus też nie jest jedynym tego rodzaju rozwiązaniem, dlatego że pan to my obserwujemy w tej chwili od kilku lat w bardzo dynamiczną rywalizację pomiędzy tymi, którzy produkują najnowsze rozwiązania technologiczne w świecie cyfrowym ułatwiające życie, a jednocześnie dające różnego rodzaju podmiotom stanowiącym zagrożenie dla naszego bezpieczeństwa lepsze narzędzia do do tego grożenia naszym interesom naszym interesom naszym pieniądzem i t d. i to się równocześnie z tym oczywiście odbywa się bardzo aktywna działalność służb państwowych przy pomocy również technologicznych gigantów różnego rodzaju firm technologicznych służące stworzeniu aparatu, który pozwoli z kolei zwalczać te przestępców i najprzeróżniejsze inne podmioty stanowiące zagrożenie dla bezpieczeństwa zwalczać neutralizować działania w tym zakresie, czyli krótko mówiąc śledzić neutralizować identyfikować ich działania, czyli mamy tutaj do czynienia z takim troszeczkę wyścigiem zbrojeń, ale z tego co pan mówi wynika, że CBA powinno powiedzieć mało że, że mamy ten system to jeszcze działa bardzo dobrze w myślę, że nie jest to powód do wstydu posiadanie tego rodzaju systemu, ale co w tym systemie jest powodem zaś może mnie w tej sytuacji powodem do nie wstyd tylko oba w, dlatego że ktoś, kto zwykły zjadacz myśli sobie ojej, a czy to nie jest tak, że nie jakiś powodów twierdzi, że to ja też będą inwigilowane protestem dziennikarzy jest prawdopodobne, ale ktoś na kwietniowym no jest nauczycielem w szkole tak i myśli sobie, więc z mojego telefonu mogą wziąć wszystkie dane czy też, gdy to jest stężenia chyba najważniej zaskakujący zaznaczyć, że chodzi o to, że wiedza o tym, że służby państwowe dysponują tego rodzaju aparatem powinna spowodować wywołać taki dzwonek alarmowy światełko alarmowe w opinii publicznej wśród zwykłych obywateli czy tego rodzaju instrumenty przypadkiem nie są wykorzystywane do celów wykraczających poza to co zostało określone w ustawach krótko mówiąc nie jest nie pojawia się ogromne pole do nadużyć, bo po powiedzmy takich bardzo banalnych nie tylko zinstytucjonalizowanych nadużycia leczymy nie ma czy my mamy pewne, że funkcjonariusz, który się tym zajmuje przypadkiem nie załatwia własnych interesów prawda czy czy on jest właściwie kontrolowany czy nie wykorzystuje np. dostępu do tego rodzaju technologii do tego, żeby np. prowadzić nie współpracować z organizacją przestępczą albo prowadzić jakieś np. własne działania, które będą miały mu przysporzyć majątku dysponując wiedzą zdobytą jako funkcjonariusz to jest tego najniższego poziomu i rozważne sobie, że ani która, gdy jest autorką ska afery, że ona nie ma menedżera do dyspozycji tylko maszt dokona takiego PKS albo dane z gazu, ale dyskusja w Polsce w zasadzie 2 albo z w zasadzie dwutorowa jedni mówią tak prawo mamy dobre, ale nie sądy prokuratura pilnują tego komu jak udzielamy zgody na inwigilowanie obywateli i drudzy w Polsce, którzy mówią nie to trzeba zmienić powołać jakąś nową instytucję nowy system kontrolny nie wiem taki NIK ds. inwigilacji pan sądzi, że któryś z tych rozwiązanie opowiadam się za tą drugą opcją, ponieważ ta pierwsza jest nieprawdziwa znaczy nie mam nasz system nie jest prawidłowym, bo my w ogóle nie mamy systemu kontroli służb specjalnych oni nie istnieje nie został stworzony użyto prokurator do sądu w sprawie podsłuchów musi wysłać wyraźnie podsłuchów tak dotychczas właśnie chodzi o to, że dotychczas rozmawialiśmy mówili w tych czasach analogowych generalnie o podsłuchach albo poglądach człowieka tego, ale po podsłuchu jego rozmów telefonicznych ewentualnie podglądu podglądzie jego w miejscu pracy czy zamieszkania dzisiaj dzięki technologiom możemy o takim człowieku zdobyć wiedzę zupełnie inny sposób wykraczającą wielokrotnie poza zakres wiedzy, jaką dotychczas służby mogły zdobywa w związku z tym musimy sobie uświadomić, że dotychczasowe rozwiązania instytucjonalne metod funkcjonalne strukturalne nawet jeśli byłyby skuteczne, a nie były skuteczne były punktowe nie byłyby nie były w pełni i nie są w pełni, jakby nie nie obejmują wszystkich zakresów to dzisiaj w tych nowej technologii one nie są w stanie nawet minimalnym stopniu ogarnąć tego wszystkiego co można człowieku zdobyć w związku z powyższym ostatnie rozwiązania prawne nowe przepisy ustawa o anty terrorystyczna pochodzą z 2016 roku te rozwiązania, o których mówimy one każdego miesiąca pojawiają się nowe funkcjonalności prawo nie tylko w Polsce ale gdzie indziej również nie nadąża, ale u nas nie nadąża jeszcze bardziej, dlatego że ministra byliśmy systemu kontroli komplementarnego i pełnego wszechstronnego od dziewięćdziesiątego roku mnie, bo i prokuratura sądy, o których mówimy to jest tylko wierzchołek góry lodowej jest tylko pewien pewien z 1 strony jako wycinek z drugiej strony również te instytucje nie są wyposażone w instrumentarium takie techniczne ani organizacyjne do tego, żeby to kontrole realnie sprawą tak mówił takim założeniu, że CBA ma wbrew temu co mówi ma tego gazu albo analogiczny system ma technologiczny jest w stanie doścignąć właśnie to, o czym pan mówić świadczy także dajmy na to, który korzysta z nowoczesnych rozwiązań to jest kwestia tego jak te ulokowane w prawie czy pani zwolnieniem także, żebyśmy co zmieni z niej prawo czy powołali powołali jakąś dodatkową agendy rządu zdecydowanie tak zdecydowanie tak powiem tak wielkiej Brytani istnieją 3 osobne instytucje, które zajmują się wyłącznie kontrolą służb specjalnych różnych aspektów działalności 3 osobne instytucje 1 m. in. powołana wyłącznie do tego, żeby się zajmować nadzorem nad stosowaniem środków techniki specjalne, czyli kontrolę operacyjną nic innego nie robi tak i to ważne aktów tej instytucji pracuje sędziowie prokuratorzy urzędu zależy na narażeniu poziomach również ludzie nie funkcjonariusze na pewno nie ma funkcjonalne są ludzie wyspecjalizowani byli funkcjonariusze przybyli policjanci ludzie mający wiedzę z 1 strony prawną z drugiej strony wiedzę taką specjalizacją z 4 tygodnie mamy wybory jak pasy w obrazie po polityczne umocowania coś tak jak to kto jaką kontrolę mam nad kimś już po emocjonującym jest to zbliżone powinno być tak jest w najbardziej zaawansowanych państwach tak większość państ w europejskich dysponuje takimi niezależnymi organami, które są ulokowane poza administracją rządową to coś w rodzaju, jakby umiejscowienia NIK -u albo n p . Instytutu Pamięci Narodowej kwestia jest tego jak wprawie umocować tryb powoływania osoby, która jest odpowiedzialna za to tak, żeby zapewnić maksymalnie czy też osób w większości to są komisje dwu 3 pięcio siedmio osobowe powoływany na kadencję zwykle cztero pięcioletnią nie pokrywające się kadencją parlamentu chodzi o to żeby, żeby to maksymalnie te rozwiązania są dostępne został moja Fundacja, którą kieruje, któremu Instytut bezpieczeństwa i strategii w ostatnim czasie wypuściła kilka ekspertyz na ten temat prezentujących właśnie rozwiązania istniejące na świecie i chodzi o to, że takie ciało musi być niezależne od administracji rządowej ona musi mieć pełną niezależność mniej więcej na o charakterze w takim charakterze n p . Najwyższa Izba Kontroli oraz oczywiście ona wszystkim korzysta ze swojego umocowania Konstytucyjnego natomiast należny, choć wybór tych, którzy rządzą taką instytucją to jakoś w skrócie na zakładkę, czyli części opozycji część obecnie rządzących nie generalnie jest także tego rodzaju komisje mają 3 czy organy mają charakter specjalistyczny nie są politycy muszą być np. byli sędziowie przeznaczoną kuratora dla takiej naszego kogo ktoś jednak jakaś jacyś politycy muszą mianować nie należy tak różne rozwiązania były także, że rzecz, że szefa takiego takiej komisji, bo to jest przykład ciało kilkuosobowe zbiera samo to ciało taki skład jest mieć 5 osób z siebie wybierają, kto będzie szefem ten może być rotacyjne generalnie decyzje i też autoryzację prowadzonej działalności podejmują kolegialnie i Toma wtedy obowiązek w tym przypadku istnieje pewnego uzgodnienia natomiast nie ulega wątpliwości, że to musi być ciało składające się ze specjalistów danej dziedzinie, a nie osób, jakby nominowanych z racji przynależności partyjnej to niewątpliwie jest tego rozwiązania tego rodzaju rozwiązania naprawdę są od wielu lat funkcjonują warto tylko powiedzieć, że my w związku z rewolucją technologiczną cyfrową to znaleźliśmy się zupełnie nowych realiach dzisiaj te rozwiązania, które dotychczas istniały absolutnie nie są w stanie ogarnąć czy też w pełni sprostać wyzwaniom, jakie wynikają z tych nowych rozwiązań technologicznych tak tylko ktoś może to być to jest technologia jak będziemy wystarczająco dużo pieniędzy dokupimy program czy izraelskiej czy amerykański czy takie uwagi to pytanie jak my jako obywatele i w jaki sposób będzie będziemy w tym momencie nabierzemy pewności, że ci, którzy zarządzają albo kontrolują tymi, którzy używają tego programu, że oni robią w sposób zgodny z interesem publicznym dokładnie tak dlatego też system kontroli którą, którym ja mówię cały czas nie sprowadza się do 1 instytucji ten system musi być wielopoziomowy on jest od listy od wewnętrznych z pionów kontroli struktur kontrolnych służb poprzez kontrolę rządową kontrolę ciała ustawodawczego i również powoływanie np. struktur niezależnych od rządu tak jak to, które przede wszystkim można różne Formuły myśleć, ale które daje, które mają zaufanie opinii publicznej można powoływać tego rodzaju organ również ze współpracy organ z organizacjami społecznymi i t d. różnego rodzaju prace na ten temat doskonalenie tych systemów państwa najbardziej zaawansowanych takich jak nie Kanada wielka Brytania Szwecja Holandia Belgia Norwegia one cały czas trwają te ciała istnieją temu od kilkunastu lat tak wynika z 3 panów to znaczy, że my, że wysadzi cały ciężar tych tego głównego problemu nie jest oparty na technice wykonania oczywiście nie na wytworzenie jakiś taki dobrych mechanizmów politycznych społecznych, które pozwolą nam wszystkim, kiedy słyszymy, że CBA miało za 34  000 000 kupić jak jakiś system musi nie zastanawiamy czy to dobrze, że tak tu akurat ze stratą słuchacze pewnie, że informacja na zespoły takie to z funduszu tak sprawdziła się stało kupią prawdopodobnie tak to jest osobna osobną kwestią tak ale, czyli z tego co pan mówi ona też powinna być zbadana przez niezależne przez niezależny organ, któremu społeczeństwo zaufa na tym polega właśnie kontrole służb specjalnych, że służby nie będą otwarcie przedstawiał informacje na temat swoich metod form pracy noc, ale sytuacja informacja dodajmy też lewica złożyła wniosek o udzielenie informacji publicznej domaga się, ale to to są instrumenty prawne, które zupełnie nie pasują do tego rodzaju rozwiązań współczesna rzeczywistość cyfrowa wymaga nowego instrumentarium zarówno technicznego jak i prawnego dotychczasowe rozwiązanie się absolutnie do tego nie nadaje musimy sobie uświadomić Grzegorz Małecki prezes fundacji bezpieczeństwa i strategii ekspert fundacji imienia Kazimierza polskiego były szef Agencji Wywiadu dziękuję bardzo widzenia za 4 minuty, gdzie 16 za 4 minuty informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA