REKLAMA

Czym się różni samochód od pieca?

Data emisji:
2019-09-05 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
24:15 min.
Udostępnij:

Smog cieplny trafił do świadomości Polaków, komunikacyjny nadal nie. Dlaczego? I czy kiedykolwiek trafi? Dyskutują Bartosz Piłat i Agata Kowalska

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie, a samo studium Bartosz Piłat ekspert ds. transportu polskiego alarmu smogowego dzień dobry dzień dobry wszystkim jeszcze niedawno spotykaliśmy się, kiedy pełnił pan zupełnie inną funkcję zupełnie innym mieście możemy przypomnieć tak tutaj współpracowałem przez prawie 3 lata najpierw zarząd infrastruktury Komunalnej transportu, a później z zarządem transportu publicznego w Krakowie po zmianach organizacyjnych i tam Rozwiń » zajmowałem się oprócz stroną medialną tych jednostek także pracą przy takich rzeczach jak strefy czystego transportu czy zmiany przepisów osobie płatnego parkowania tutaj podnosiliśmy cenę za godzinę postoju, bo wreszcie ustawa na to pozwalała tego rodzaju działaniami, które przemówią miały spowodować, żeby mniej ludzi korzystało z samochodów w Śródmieściu Krakowa, a więcej tramwajów autobusów czy rower to właśnie tutaj jak widzą państwo sami, że łączą się bardzo dziwny sposób 2 wydawałoby się zupełnie osobne kwestie 1 to smok, a druga to transport, mówi że w dziwny sposób, dlatego że jeśli prześledzić czy to artykuły prasowe czy to wypowiedzi polityków czy to decyzja wręcz samorządowców np. lub naszego własnego rządu to wydaje się, że transport i smok nie mają ze sobą absolutnie nic wspólnego po prostu ta ten temat jest praktycznie niewidzialne mówi o smogu komunikacyjnym moją tezą do tej audycji jest to taka oto myśl, że smug komunikacyjny jest dla naszego społeczeństwa dla dziennikarzy dla polityków tak niewidzialnym zjawiskiem, jakim był smok zwykły tzw . z niskiej emisji z pieców jeszcze 3 lata temu, zanim wybuchł słynny kryzys mogą wszyscy nagle obudzili moim zdaniem jesteśmy na tym etapie jeśli chodzi o smog komunikacyjne, a druga moja teza, którą mam nadzieję będzie nam do towarzyszy tej audycji jest taka, że tym razem nie pójdzie tak łatwo moim zdaniem zwęgla czy palenia śmieciami ze swojego pieca takiego podstawowego Polak łatwo zrezygnuje łatwiej go wymieni czy zmienił sposób ogrzewania domu nie zrezygnuje ze swojego auta ze swoich zachowań transportowych w związku z tym pytanie brzmi po pierwsze, czy ma komunikacyjny jest problemem, a po drugie, jeśli jest co czy rzeczywiście w ogóle cokolwiek będzie robione w sprawie jego ograniczenia, bo zrób znów podkreślam związany jest bezpośrednio z ruchem aut prywatnych i dzisiaj w tej audycji będziemy o tym, dyskutować ale zanim o autach o pojedynczych obywatelach to wróćmy do samego problemu rozdzieliła smok z niskiej emisji od smogu komunikacyjnego, skąd wiemy, że jestem drugi rodzaj rząd w ogóle istnieje dla turystów jeszcze wyjaśnijmy że, owszem, smok ma swój Kongres ma swoje konkretne definicje są 2 rodzaje smogu, a natomiast dla uproszczenia komunikacji już pozostawmy smok komunikacyjny, bo chodzi o zanieczyszczenia komunikacyjne, które nie zawsze tworzą smog natomiast niezależnie od tego czy one są smogiem nie są smogiem te zanieczyszczenia niż, w czym więc my wdychamy to są trucizny, które nie wiem powodują zmiany onkologiczne zmiany w układzie nerwowym i t d. rozumie możliwych minut zanieczyszczenia transportowe zamiast smok komunikacyjny czy smok transportowe, ale dla łatwości też dla konotacji z tym słowem smok używajmy w tej dobrze dobrze te sprawy ze sobą skojarzyć, dlatego że bardzo wielu miastach część substancji, które pojawiają się w związku np. spalaniem węgla również pojawia się w powietrzu w związku z tym, że przyjeżdżają jakieś dużej liczbie samochody po jakiej ulicy żydowskiej mówimy o tyłach natomiast komunikat smok komunikacyjny czy zanieczyszczenia komunikacyjne to też inny pakiet tak na innych substancji, a przede wszystkim tlenków azotu, które mają np. duże znaczenie, jeżeli chodzi o układ nerwowy i duże negatywne znaczenie podkreśla pewne znaczenie oczywiście układ nerwowy szczególnie w przypadku np. dzieci rozwijających się mato na to duże znaczenie, więc co do tezy, bo rozumiem, że mam odpowiedzieć tak mam takie poczucie, że poziom świadomości społecznej jest co najmniej takiej sprawie zanieczyszczeń komunikacyjnych smogu transportowego jak 45 lat temu przy okazji zanieczyszczeń pochodzących z pieców domowych z tych kopciuchów słynnych, a których w niektórych częściach Polski jest więcej w innych mniej, ale mają wciąż bardzo dużo rzeczy no i tutaj przejdźmy zatem dalej, próbując trochę podążyć taką ścieżką powszechnego myślenia niestety nie może tej ścieżki wymyślać, dlatego że sam rozmawiam z politykami urzędnikami miejskimi z dziennikarzami na temat tego problemu i to w jaki sposób myślą w jaki sposób postrzegają świat mogę odtworzyć, więc biedny 1 z takich sposobów myślenia jest papież no to przyjrzeliśmy się, że smog komunikacyjny w ogóle istnieje jest tylko jedno źródło niepokojące to jest smok z niskiej emisji, ale zawsze wtedy podkreślam ten raport słynny raport najwyższa Izby kontroli, która pokazywała, że w niektórych miastach smog pochodzący z transportu jest równie niebezpieczne, a nawet w Warszawie w wyżej punktowane niż smog pieców 63 % Warszawskiego smogu ma pochodzić właśnie transportu czy jest inne miasto, które czy inne miasta, które też powinny się martwić mówimy o Wrocławiu Poznaniu czy prym tak większość dużych polskich miast przede wszystkim ma też, iż w większości dużych polskich miast podstawowym źródłem zanieczyszczeń powietrza jest transport Kraków z tych dużych miast jest takim wyjątkiem prostego powodu jest w Dolinie miał też większą niż inne miasta przez pewien okres liczbę pieców na węgiel, które znajdowały się na jego obszarze, więc tamta struktura była troszeczkę inna, więc powiedzmy to prosto tam było tak bardzo dużą smogu z niskiej emisji, że ten komunikacyjny był niewielką częścią teraz, kiedy niewielką bardzo 13 na danym prawie 40 % notowały 40 tak natomiast ale, ale przeważał każdy ma 140 % mowy dlatego na wiele bardzo istotnym źródłem zanieczyszczeń powietrza jest transport większości polskich miast jest dominującym źródłem zanieczyszczeń powietrza, więc absolutnie nie można tego tematu ignorować co więcej mówimy o polskich politykach, którzy powiedzmy nie zdają sobie sprawę z tego tematu, chociaż już pewna grupa, która zauważa zapraszam autora docentem proszę zgłaszać komisja Europejska oprócz upominania Polski, że nie realizuje wyroku z osiemnastego roku dotyczącego działań przeciw modowych zwraca uwagę nie tylko na działania dotyczące pieców, ale też na brak działań dotyczących transport tak to zawsze z tym drugim zdaniu, które już nikt nie czytaj na letnie często nie skopiowane w mediach no dobrze to inna inaczej wieniec czuć smok ten posmak ciarki na języku ten taką mgiełkę romantyczną, która się nosi także nie widać na wyciągnięcie ręki w lecie w cieplejszych miesiącach nic takiego się nie dzieje nie drapie nas w gardle żadnej Rosję nieraz zbierają się na wymioty, kiedy rusza przede mną samochód napędzany silnikiem diesla i dobrze to tuż za silnikiem diesla za jego rurą wydechową, a ja mówię o nie tym tych z nas, którzy podróżują np. rowerem po jezdni od tych z nas, którzy spacerują wzdłuż wzdłuż drogi po chodniku są, bo gdzieś tam na osiedlu te osoby nie czują przecież tych okropnych różnych wrażeń, które mają za serwowane zimą, więc tak, jakby ten smok komunikacyjny nie istniał w powietrze też nie czujemy jest niezbędne do oddychania to znaczy taki jest także świadomość społeczna jest bardzo niska widać choćby po tym, jak dramatyczną skalę przybiera kwestie wycinania filtrów DPF właśnie potrzebnych przy układzie wydechowym silników diesla ludzie robią to mam przeczucie nie mam niestety żadnych badań jakościowych czy, który był o tym, mówiły, ale mam przeczucie, że większość tych ludzi robi to zupełnie bez świadomości, że no powoduje ogromne wzrosty emisji spalin ze swego są oni jadą przed euro nie za rurą nie przedłużą oni myślą portfelem, dlatego że dbanie o samochód wymiana takiego filmu, jeżeli będzie zepsuty to bardzo duży koszt w związku z tym oni myślą swoim portfelem, a nie tym co powoduje dla środowiska to jest mam takie poczucie chyba dość naturalna niestety pozycja społeczna nie tylko zapewne w Polsce myślimy o sobie prywatnym i swoim bezpośrednim dobru ani o tym jak ten system działa na otoczenie tak, ale jeślibyśmy chcieli, żeby jak najtaniej to wtedy z lodówki do lasu ścieki do rzeki na stałe i będzie tanio i nagle brzydko brudno katastroficznym, ale za to tania Bartosz Piłat ekspert ds. transportu polskiego alarmu smogowego jest w studiu zaraz po informacje wrócimy z rozmową i po spróbujemy odtworzyć wszystkie sposoby walki ze smogiem komunikacyjnym, które nie dotykają kierowców aut prywatnych audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną, choć cały czas Bartosz Piłat ekspert ds. transportu polskiego alarmu smogowego i rozmawiamy o smogu komunikacyjnym na razie udało nam się ustalić, że smog komunikacyjny istnieje jest bardzo groźne złożone m. in. nie tylko z tych pyłów co państwo znają z pieców, ale również z tlenków azotu, które są trujące i bardzo niebezpieczne dla naszego układu nerwowego i że skoro ten smok istnieje, a w miastach i podkreśla nasz gość to w dużych miastach w Polsce jest duży ruch kołowy ten smog jest stanowi połowę albo nawet więcej w całości zanieczyszczeń powietrza i udało nam się też ustalić na to się obydwoje zgodziliśmy się to temat nieobecny w mediach nieobecne w debacie publicznej prawie nieznany politykom i teraz pomyślałam, że w takim razie czas najwyższy zacząć ten smok komunikacyjny likwidować i teraz wyzwanie dla pana takie ograniczamy smok komunikacyjny zmniejszonego do minimum ile można, ale żadne pana działań, które zaprezentuje pan czas na antenie nie może dotykać w aut prywatnych to co możemy zrobić, bo są pewne działania, jakie i, że nie może dotykać od prywatnych to właściwie nie mam pola manewru mogę nie dotknąć kierowców i nakłonić ich to po pierwsze, dbania o stan techniczny pojazdu tutaj niestety państwo polskie niezbyt dobrze pilnuje tego jak kierowcy traktują swoje maszyny mogą też nakłaniać ich do wyposażenia się jak najnowsze pojazdy, bo te nowsze spełniają lepsze normy i emitują rzeczywiście dużo dużo mniej groźnie w saniach, ale z ruchu i narodowej z no i wreszcie musi ich nakłaniać do przesiadki na inny rodzaj transportu, dlatego że rura wydechowa to jedno ze źródeł zanieczyszczeń, ale samo toczenie się auta hamowanie ścieranie klocków hamulcowych opon elementów zawieszenia i t d . tak dalej to jest cały czas źródło zanieczyszczeń powietrza, więc im mniej aut na ulicach tym lepiej z punktu widzenia powietrza, ale też z punktu widzenia kierowców, ponieważ mniej aut na ulicach tym Niko no nie znów no źle ja jednak bym chciała już wolni dotykali kierowców nie w nie wprowadzali w drżenie, że ktoś coś im narzucać czegoś od nich chce albo będzie kontrolował i karał politycy śmiertelnie boją się tego tematu związku z tym naszym zadaniem jest winny sposób ograniczyć smog komunikacyjny tak, żeby przypadkiem tej grupy nie naruszyć nie zdenerwować, zwłaszcza przed wyborami Kraków ostatnio chwalił, że wprowadza coraz więcej do taboru nowoczesnych autobusów elektrycznych rozbudowuje sieć tramwajową i daje priorytet i a z kolei Warszawa ponoć coraz częściej ma zmywać jezdnie to są te sposoby na wale są z marszu bardzo dobre sposoby oczywiście to jest trochę tak jak braci był problem gorączkę bez szukania bez szukania źródeł choroby zaś, że to są bardzo bardzo ważne, że autobusy tu właśnie mejl od pana pana Bartłomieja, który napisał, że się, że przyjmuje się uważnie rzeczywiście uważnie, bo dalej pisze tak blisko 3 czwarty roku spędzam w podróży po ostatniej z Oslo do Warszawy zwróciłem uwagę na stan lotniskowego taboru rozumiem, że tego Warszawskiego smród spalin zapierał dech piersiach stawiamy na nowoczesność, ale ci autobusy i inne pojazdy trują kopcą śmierdzą na potęgę najdalej pyta o to czy portu lotniczego nie stać na nowoczesny elektryczny autobus, ale wnosi się na Rataje na ulice wyjechał z realną śmierdzące autobusy i ten pan ma rację tym mamy 2 dziedziny to znaczy większość miast w Polsce na szczęście dba o swój tabor mówi o komunikacji zbiorowej Kraków rzeczywiście chyba w tym momencie daje się znowu się zwykle się z przodu, bo nie ma już autobusu, który miałby się nikt inny niż spełniający normę euro 6, ale to nie jest momencie najistotniejsze co ma Kraków ważne są innego wbre w pozorom wprowadzanie czystego taboru na ulice miasta ma znaczenie moich w tej użyję przykładu krakowskiego, bo te liczby znam ponad 800 autobusów wożących krakowian po mieście w ciągu dnia odpowiada za prawie 20 % ruchu ulicznego one cały czas kursują taki autobus pracuje przez 20 godzinna dobę on cały czas jeździ on cały czas jeździ wykop wchodzi już takiego, że mimo, że autobus jest 800 one tak dużo jeżdżą, że odpowiadają mniej więcej 20 % ruchu ulicznego, ale to jest z miast warto z punktu widzenia samorządu inwestować w czysty tabor Okaj no to nie wystarczy no i tyle euro 3 %, a wymienimy autobusy do butów rozwiniemy tramwaje i damy komunikacji nocnej to taki delikatny prztyczek w stronę kierowców, ale nie mają innych kategorii light, bo mam takie poczucie, że polskiego kierowcy każda zmiana jest uderzeniem znowuż zmniejszenie prędkości dopuszczalnej na ulicach ma też ogromne znaczenie dlatego, ponieważ im szybciej jedzie pojazd tym więcej spalin produkuje, tym bardziej szczera swoje elementy, które dotykają np. jest na zawsze część hamuje części rusza w związku z tym mamy do czynienia ze zwiększoną liczbą, a emisji zanieczyszczeń, ale zawsze to jest głos, że ograniczenie prędkości uspokajanie ruchu w miastach spowoduje korki, a jak są korki to auta stoją i dopiero właśnie wydał wydobywają z nich te spaliny, które zanieczyszczają je no bo zamiast puścić szybko pięćdziesiątką wszystkich po ulicach no coś na jak będą fakty przeczą mogę się po właśnie francuskie dane te krzywe czy francuskie działania w dni, w których mają Paryż ma radykalne przekroczenia czy radykalny z punktu widzenia Francji to zarówno rynek dla nas standardem wtedy dni na obwodnicy Paryża obowiązuje zmniejszenie dopuszczalnej prędkości widać wyraźny efekt mniej jest substancji typu właśnie tlenki azotu i t d. w powiecie ogrodnicy ograniczają się na rolnicy ograniczają prędkość do 70 na godzinę do 70, ale wracam i nie ma takich działań, które bezpośrednio, by w ogóle nie dotknęły kierowców natomiast są działania, które powodują jedno drugi kierowca, jeżeli potrzebujesz naprawdę jechać samochodem zawsze może gdzieś pojechać natomiast my tego nie będziemy ułatwiać w tym sensie, że nie będziemy do tego zachęcać no dotąd, ale zmiana kierunku jazdy na pewnych ulicach po to, żeby ścisłe centrum Krakowa nie było miejscem tranzytu co oznacza zmiana kierunku jazdy to wpływa na ruch, a zatem na ósmą, a więc, że mamy ulicę dwukierunkową możemy nią jechać jechać na przejściu przez centrum Krakowa po pewnych zmianach takich ulic jest coraz mniej w ścisłym centrum, a więc nie ma tranzytu przez centrum Krakowa tak jak dawniej i efekt jest widoczny bardzo panie między trzynastym rokiem osiemnastym w Śródmieściu krakowskim jest zanotowaliśmy o 7 % mniejszy ruch samochodowy, a w związku z tym na pewno o ileż mniej spalin i było wnoszonych przez państwa na pewno pomoże ci zostali te auta krążą z powodu tych waszych zmian po jednokierunkowych ulicach i zamiast szybciej dojechać z punktu ADO punktu ba to muszą wykonać np. 17 skręcić na skrzyżowaniach wskazują na to, że przestali krążyć i wjeżdżają mrożonki na każdym skrzyżowaniu w Krakowie jest pętla indukcyjna, która liczy przejeżdżające pojazdy na prawie każdym narażone w związku z tym wiadomo jak zachowują się kierowcy w tym kierunku jadą, a wiedzą państwo jak się zaczyna liczyć ruch samochodowy zaczyna się jakoś pętle indukcyjne zaczyna się działać na podstawie faktów to koniec końców zawsze zmierza się do tego, żeby ograniczyć auta, więc jak państwa władze miasta za ogłoszą montowania takich pensji to proszę głośno się sprzeciwiać, bo z tego prosty krok do ograniczeń takie do takich ograniczeń, żeby nie zdążyliby okrążenia, żeby nie krąży w poszukiwaniu miejsca postojowego jako ze Śródmieścia Krakowie bardzo atrakcyjnym miejscem dla wielu osób, a więc w związku z tym również zachęca do do tego, żeby przyjechać tam autem więc, żeby nie krążyli w poszukiwaniu miejsca Kraków w lipcu podjął decyzję o podniesieniu stawek opłat za postój na ulicy 3 zł za pierwszą godzinę do 6 zł za pierwszą godzinę cennik ma obowiązywać od połowy grudnia, ale to ona jak dużym obszarze na obszarze z grubsza mówiąc wewnątrz drugiej obwodnicy tzw. czy tej najstarszej części Krakowa tutaj od razu tych, którzy nie znają miasta to bardzo dobry przykład wakat Kraków ma taką strukturę, którą ma wiele innych polskich miast, czyli można właśnie szczęście być od środka na zewnątrz rozchodzą się takie kolejne strefy wtedy wszyscy zaczynają parkować krążyć przejeżdżać po po psia naokoło tego obszaru najdroższego cierpią mieszkańcy i wszyscy przebywający w tej drugiej strefie, bo to tam się skupia się na największy ruch samochodowy czy przenosić problem kawałek dalej w pewnym momencie co przenoszeniu przez tajemnicę to znaczy kierowcy rezygnują najzwyczajniej obecnie, żeby dotyczyć Promień od rynku głównego Krakowska strefa płatnego parkowania to jest dobre 2 do 3 km od rynku głównego, a więc już zbyt daleko, żeby dla części kierowców opłacało się podejrzanie na granicy nieodpłatną albo na granice Nisko płatną robotę i tak muszą potem i tak muszą albo bardzo długo iść albo i tak kupi jakiś bilet na transport zbiorowy, więc są, jakby te granice jest dość przekonujące dosyć proszę pisać jeśli są państwo z Krakowa analizy małpa to krok UEFA no dobrze teraz już wiemy, że jest i istnieje też multum sposobów, żeby ograniczać ruch aut można przekształcać niektóre ulice deptaki można u ograniczyć prędkość tak jak mówił nasz gość uspokajać ruch można zwęzić pasy jezdni także wyjazd była wolniejsza, ale ostatnio rozmawiałam z przedstawicielem właśnie kraj krakowskim krakowskich urzędników, który mówił, że istnieją pewne ograniczenia ustawowe, które uniemożliwiają pewne zdecydowane decyzje czy sprawę, jakie miały być ograniczeń samorządy zyskały dość sporo ostatnio możliwości działania w dalszym ciągu jest bardzo wiele takich potrzeb legislacyjnych tak określone Krakowie testowaliśmy tzw. strefę czystego transportu, czyli bardzo mały obszar, do którego można było wjechać tylko pojazdem spełniającym określone wymogi bardzo surowe, bo to był bardzo mały obszar chcieliśmy sprawdzić jak to działa chodziło o to, żeby wpuszczać tylko pojazdy, by bez emisyjnym, że chodzi o spaliny plus mieszkańcy plus mieszkańcy tak no właśnie no i skutków tego testu jasno nam wyszło, że nie możemy mieć ustawy, która wyłącza spod tego rygoru mieszkańców prezydent Krakowa zaapelował o taką zmianę na razie przed wakacjami nie udało się wprowadzić tego pod obrady rządu taka zaapelował o nowelizację będziemy to zresztą wspierani nowelizację ustawy, która pozwala tworzyć czystego transportu one muszą również dotyczyć ograniczenia te wymogi muszą dotyczyć mieszkańców, bo tylko wtedy na dużym obszarze tworzenia takiej strefy ma sens wysłania niezupełnie łączenie będziemy tworzyć getta to znaczy miasta, do których ktoś z zewnątrz wjechać stare pojazdy nie może, ale mieszkaniec jeździć nim jeździć co może rejestruje radioodbiorniki po prostu pękają w domach na wojnie z dzielnic działają w samochodach widzialne nie wprowadzi takiego rygoru z dnia na dzień, bo już tak się wyrażę dzisiaj mieszkańcy nie mieszkają strefach czystego transportu, więc kupują pojazdy bez myśli o tym, że takie wymogi mogą pojawić pewne, jaką zaproponował bufor pięcioletni to znaczy od chwili wprowadzenia takiej strefy czystego transportu mieszkańcami, by 5 lat na decyzję czy rezygnują z auta czy chcą kupić takie taki samochód, który będzie pewne normy spełniał czy też parkują poza swoją strefę oraz Banderas obok sąsiada tak, ale myślę, że to akurat będzie najmniej wygodne rozwiązanie raczej chodzi o to, żeby zdecydować się na rezygnację z pojazdu lub na pojazd czysty niektórzy samochodu potrzebują rzeczywiście do pracy nie wiem codziennie jeżdżę na dużą odległość ma szans żaden rząd w Polsce ani też na następne NIK Kol wiek inne, że dowolna ekipa nie przyjmie takich przepisów temat jak sobie poradzą mieszkańcy czy to przy kosztach parkingu wszystkich tych abonament ach, czy to właśnie przez szefa czystego transportu zawsze opiera się na tezie, że mieszkańcom coś się zabierane oni mają święte prawo podjechać pod okna swoje własnym autem dobrze to urzęduje szybciutko takiego przykładu, bo tuszuje samochód to nie piec do zawsze, kiedy pojawia się pytanie o prawo do parkowania pod swoim budynkiem pytam o długość fasady tego budynku okazuje się, że takim budynkiem parkować mogą co najwyżej 4 pojazdy właściciele pojazdów tego budynku to zwykle grupka 1015 dwudziesto osobowa, więc nie każdy ma prawo i nie każdy musi jechać dokładnie pod swój po swój dom, bo to jest po prostu fizycznie często niemożliwe koniec kropkę musi być takie rozumienie ludzie zaczynają powoli rozumieć miastach takich jak Kraków tego rodzaju ruchy prowadzone są bardzo wielu lat stopniowo akceptacja dla tego rodzaju rozwiązań jest bardzo wysoka ile pamiętam wg sondażu sprzed 3 lat 64 % krakowian akceptuje tego rodzaju ograniczenia MOK Kraków jest po prostu trochę inny niż cała reszta Polski razem zajęło 100 troszeczkę wcześniej zaś pewne działania i krok po kroku tego rodzaju regulacje wprowadzą, więc pewna akceptacja zrozumienie dla po sensowność takich rozwiązań jest troszeczkę wyższy żadnych gwałtownych równie nigdy nie wykonanie tak, ale strefy czystego transportu musieliście zlikwidować, więc wyraźnie jeśli mieszkańcy to na pewno radni wciąż nie należą do tej grupy Bartosz Piłat ekspert ds. transportu polskiego alarmu smogowego jeszcze do niedawna urzędnik krakowski stąd tyle tych krakowskich przykładów bardzo dziękuję za to spotkanie, a do porównań pieca do samochodu będziemy w analizach na pewno wracać, bo mam wrażenie, że jednak, że rezygnujemy z tego węgla, ale auta oni czas na informacje po nich kolejna część analiz i jawność majątków rodzin politykó Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA