REKLAMA

Czy "Dekret o rejestracji i zakazie wywozu dzieł sztuki..." działa?

OFF Czarek
Data emisji:
2019-09-06 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
34:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cezary łasiczka programy Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry panie profesorze dzień dobry panie redaktorze dzień dobry państwu cały czas doktor habilitowany, ale widzę, że pan już troszeczkę przed szereg wyszedł tak troszeczkę tak widzę, że pan Rozwiń » redaktorom ludzi się w Poznaniu zdążył przeczytać statut UAM, który spowoduje, że od 1 października większość doktor habilitowany zostanie profesorami uczelnianymi również z tego wynika Arek to się także dni było odnowić w Poznaniu także także wyszedł trochę przed szereg zaczynamy naszą audycję trochę sensacyjnie, bo od skarbu, który został odnaleziony w Peru skarb Potockich, ale też skarpy ta sensacja ten skarb Potockich łączy się popiersie z tematyką, na które się dobrze zna, a po drugie z historią Polski, które powojenną historią Polski, która właściwie w niektórych przypadkach wciąż łapie nas za goleń w 6 za serce jednak, ale widzę, że jednak goleń to rzeczywiście prawda w ostatnich dniach została upubliczniona informacja o tym, że kilka obiektów padnie 20 zostało kupionych przez Fundacja 3 trąby przez fundację Rabiega imienia hrabiego Felixa Sobańskiego to były obiekty, które swego czasu wyjechały z Polski w latach w latach czterdziestych trafiły różne różny sposób nie będzie cała historia przedstawiali właśnie do do Peru czy są bardzo złym stanie konserwatorskim, ale 2 fundacje zdecydowały się na odkupienie tych 20 obiektów za około 180  000 część z nich zostania, że wszyscy zostaną poddane renowacji część z nich trafi rozwiąże w zasadzie depozytów do niektórych muzeów m. in . do Nieborowa obiekty wyjechały na w latach przeciętnie 40 troszeczkę być może też trzydziestych to jeszcze trudno będzie ustalić, jaki był tym pierwotne cały skład z kolekcji Alfreda hrabiego hrabiego Potockiego jak pewnie państwo zdajecie sobie sprawę, że mówię, że w latach czterdziestych to powstaje pytanie na jakiej podstawie wtedy wyjeżdżały obiekty na wyjeżdżały oczywiście po 4 kół takie porozumienia, a jeszcze między właścicielem, a ówczesnymi władzami okupacyjnymi część z tych obiektów w 400 czwartym roku najpierw wyjechał do Wiednia wagonach z ponad 700 skrzyń następnie pojechało dalej w czterdziestym roku duża wystawa w nowym Jorku takich najlepszych obiektów ze zbiorów Potockich to wystawa sprzedażowa, a dzisiaj niektóre muzea, a także kolekcje prywatne Stanach Zjednoczonych szczycą się, że mają tam obiekt naprawdę wysokiej wysokiej klasy, bo to są prace oraz za Tycjana naprawdę niezwykły proces z kolekcji z kolekcji Potockich, ale tu wspomniał pan redaktor o tym, że, że zajmuje się sprawami także z tego okresu i jak rozmawiam rozmawiamy Potockich to w chcemy państwu powiedzieć troszeczkę inną historię z innej troszeczkę mi i Potockich tego co się wydarzyło w Polsce nie w czasie wojny, ale właściwie tuż po wojnie po wojnie tak tuż po wojnie, a tym bardziej, że w widać wyraźnie, że tak samo jak dzisiaj taki kiedyś wszystko z polityką i tak samo było w tamtym okresie w okresie, w którym przypomnę to tak tak świeży można powiedzieć, choć państwo w czterdziestym czwartym roku mamy pierwszy dekret dotyczący reformy rolnej gdzie, który wymierzony oczywiście głównie w właścicieli wierzycieli ziemskich, ale nie tylko w myśleniu w katedrach podziału ziem nacjonalizacji tak dalej, a także z punktu widzenia samych dzieł sztuki, które przecież właściciele ziemscy posiadają sam dekret o tym nie za dużo jest mowy, ale już w rozporządzeniu wykonawczym tego dekretu ówczesne szef Dyrekcji Naczelnej Dyrekcji muzeum jednocześnie muzeum Narodowego w Warszawie wpadł na pomysł, żeby obiekt o wyjątkowej wartości artystycznej kulturowej nie nie unikały tego losu i tym samym, żeby mogły trafiać Bridge być znacjonalizowane w wyspecjalizowanych w niektórych przypadkach trafiały do zbiorów do zbiorów publicznych na wydawałoby się że, że to będzie bardzo łatwy do przeprowadzenia jeździły, jeżeli konserwatorzy w tych komisjach, które zajmowały się reformą rolną także po tych po dworach na tych majątkach ziemskich nie zawsze było skuteczne bardzo dziwne rzeczy siedziały w tamtym okresie cały czas do zbadania jeszcze, bo część z tych obiektów dzisiaj w muzeach niekoniecznie wiadomo na jakiej podstawie, dlaczego po co już nawet przeszli po, a pan muzeum narodowe w Poznaniu, które jesteśmy tutaj 200 m to można odnaleźć takie kartki przy opisach, że to obieg przekazane przez ministerstwo kultury w 1940 szóstym roku tak, a nie wiadomo na podstawie przepisów ustawy nie wiadomo jak napisał jakiś przepis po prostu zwykła decyzja uznaniowa próba osobistym różnie poradzić ostatecznie się w pięćdziesiątym roku powołano bez, ale teścia też po czterdziestym piątym roku dosyć ciekawie w Polsce z rynkiem sztuki, bo tam cały czas jednak handlowano to w wrócono troszeczkę tego myślenia w zakresie handlu przedwojennego to bardzo się nie bardzo się podobało dlatego za pomocą przepisów starano się na Wyspach przyciąć mocno zarówno handlarze i samych kolekcjonerów stąd wasz sekret tak my mamy ten dekret no i jedno ofiar tego dekretu był kolekcjonować kolekcjoner tak można, by powiedzieć, że właściciel Kolek właściciel kolekcji właściciel kolekcji, które schował w skrzyniach przed przed Niemcami, a także przed frontem Radzieckim, który się zbliżał schował, a dzieła sztuki wysokiej klasy trzeba powiedzieć ran to był Adam Potocki na powojnie jego syn starał się te obiekty wydobyć wywieźć i wywieźć z Polski dekret obowiązuje od 1 marca 40400 szóstego roku, a w październiku starał się właśnie Andrzej Potocki ze swoją żonę Marię Potocką z udziałem znaczących wtedy takich wręcz filmowych postaci jak biały kapitan, czyli to był Stefan Rybicki, a były żołnierz Legii Cudzoziemskiej, który paradował w białym mundurze oficera z, podając się za oficera francuskiego teologa organizował w Krakowie przemyt ludzi po prostu na na zachód, a muszę powiedzieć, że to jest tego wolnego ta ucieczka się nie udała akcja urzędu bezpieczeństwa publicznego była w ten sposób zorganizowano bieg na więcej ludzi w tym wpadło jednocześnie, żeby wydobyć jak na więcej zbiorów, a w nas w toku przesłuchaniem Andrzej Potocki powiedział, gdzie jeszcze są inne obiekty ona zostały wydobyte my od razu w ministerstwie bezpieczeństwa publicznego został program wielka wielka wystawa, że oto haniebne czyny polskiego arystokraty chciał ogołocić całkowicie ze zbiorów polskich obiekty to właśnie w październiku 1946 roku władze bezpieczeństwa publicznego udaremnił wywiezienie z zagranicy bezcennych dzieł sztuki stanowiących własność narodu przestępstwo to próba pogodzenia kraju zresztą skarbu kultury polskiej organizował Andrzej hrabia Potocki przy czynnym udziale wrogi narodowi ugrupowań podziemnych w nocy z 0304. października władz bezpieczeństwa publicznego odnalazły 19 skrzyń bezcennych obrazów ukrytych w lesie pod Krakowem przygotowanych do transportu 23 skrzynie znalezione zostały na dzwonnicy klasztoru kamedułów pod Krakowem w toku dalszych poszukiwań natrafiono na 8 Skrzyński lekcją pasów polskich ukrytych przez hrabiego Potockiego na terenie Krakowa czujność władz bezpieczeństwa publicznego zachowała narodowi jego skarby tak brzmiał komunikat my do tej historii powrócimy po informacjach Radia TOK FM informacji o dziesiątej 20 już kilka minut studia prof. Wojciecha jest uparty jest Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu informacji o czary i raz jeszcze testujemy połączenie ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu być może też znakiem rozpoznawczym tego studia będzie przerwana audycja to są te chwile ciszy chwilą ciszy, toteż w kulturze jak najbardziej prawdę mówienie nie rozmowy nie właśnie przerwane, a nie do końca lat przerwane na nowoczesną technologią także to głębokie filozoficzne prof. Wojciech Szafrański z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa i moim gościem prawo zabytki kolekcję zbiory przed informacjami mówiliśmy o akcji urzędu bezpieczeństwa publicznego w październiku 1946 roku w wyniku reakcji władze bezpieczeństwa publicznego w myśl tego komunikatu, który ukazał udaremniła więzienie za granicę bezcennych dzieł sztuki stanowiących własność narodu to jest jakaś punkt widzenia urzędu bezpieczeństwa publicznego, a osobą osobami, które miałby pewnie i inne odmienne zdanie na tę sprawę Andrzej hrabia Potocki jego żona, którzy to chcieli wywieźć za granice, ale rozumiem własne zbiory hali zdawali sobie sprawę, że jeżeliby szlif w trybie dekretu to, o czym się to obiekty zostały zajęte z automatu dekret był w ten sposób skonstruowane, że to już nie, bo nikt do niego w tym czasie, gdy działa się tak z przepisów wykonawczych, więc zrobione zostały w ten sposób, że właściwie za każdym razem można było zatrzymać każdy obiekt co więcej każda zarówno handlarz dzieł sztuki jak każdy kolekcjoner postać tego dekretu miał obowiązek zgłosić, że oto posiadacz dzieła sztuki, jakie dokładnie także pełna rejestracja oczywiście ta nie służyła temu, żeby wszyscy zarejestrowali, bo przecież władze zdawały sobie starą sprawę, że wszy, że wszyscy nie zarejestrują, ale jeżeli ktoś dokonałby naczyń nie wykonałby tego obowiązku to zawsze można było chwycić za rękę powiedz tak słuchaj nie dokonają rejestracji nie zgłosiły jeszcze nie daj Boże chciał wywieźć wyraźnie legalnie to obiekty to ona ulegały z automatu przepadkowi na rzecz państwa i to powodowało, że część podjęła taką decyzję właśnie po to, co, żeby spróbować wybierze właśnie taki w taki sposób i tak się spodziewali, że prędzej czy później stracą po prostu te zbiory dla nich to się skończyło tragicznie po dwudziesty 3 grudnia, a czterdziestego szóstego roku zostali skazani na odpowiednio 8 lat Andrzej Potocki Maria Potocka na 6 lat pozbawienia wolności i dopiero zmiana tego wyroku po kasacji w Sądzie Najwyższym dokona się w 60 siódmym roku, że minęło rzeczywiście trochę lat oczywiście w w tym wyroku, który wydawał sąd wojskowy co jest bardzo istotne w tym wyroku nastąpił przepadek wszystkich zbiorów na rzecz skarbu państwa no i rozpocząć się gigantyczna propaganda, jakbyście państwo mogli zobaczyć kronikę filmową właśnie z czterdziestego szóstego roku, w której jest tak zbudowana narracja i w taki sposób są dokonane opisy, żeby pokazać, że jest to akcja przed wszystkim zorganizowana w przeciwko Polsce, że świat w rynek Niemcy w sumie okradli Polskę, a teraz arystokraci polscy próbują sprzedać za dolary majątek Narodowy, żeby trafiało do odbiorców oczywiście pokazywało się takie rzeczy w tym w tym dokumencie, żeby wszyscy widzieli też coś absolutnie wyjątkowego czy pokazywało się mówiło się orne tak wyszywane diamentami i i perłami obiektach, w których ktoś mógł wiedzieć co to jest np. Matejce, a nie mówiono obieg trybu cenniejsze tam się nazwa ze szkoły ze szkół zachodnich, do których przeciętne wtedy odbiorca nie był w stanie znać 3 lata później nakręcono film czterdziestym dziewiątym roku o tyle Czarci żleb myślę, że teraz już w nigdy nie, wyświetlając taką narracją, że młody przemytnik Góral tak nagle przychodzi na stronę na stronę wojsk ochrony pogranicza udaremnia właśnie przemyt dokonane przez 1 z arystokratów polskich na drugą stronę bezcennych dzieł dzieł sztuki ten film wyświetlano w 1500 pięćdziesiątego roku rząd jeszcze wątek miłosny, a także zrobiono wszystko, żeby pokazać nią to tą pomoc straszliwą tego co, więc od razu wydano katalog to jest tak chyba tylko dodam, że ten film oczywiście można obejrzeć w pewnych bardzo popularnym serwisie, żeby wymieniać nazwy tak ratusz się zaczyna jak najedli się zaczyna taką ta asystenci reżysera Jerzy Kawalerowicz np. właśnie tak szybko w karcie chleb brzmi w ogóle tak w dosyć dosyć albo organu i Tadeusz Kański tak tak tak tak dobrze wracamy do tej sprawy oczywiście potem okazało się, że być może sąd wojskowy nie jest najlepszą instytucją do dla decyzji co do nowych aktów własności cel był taki prostują się gdzieś tam swoje adwokata, którzy bronili w tym procesie to nie bali się w tamtym okresie bronić to o Marianie chociażby Niedzielski, który znany był z takich, a obronić jest z drugiej Rzeczpospolitej tutaj też nie ugiął i skutecznie próbował bronić bronić Potockich, ale w w sądzie wojskowym jeszcze taką narrację wyrok został wydany 23 grudnia 400 szóstego roku China w to był poniedziałek we wtorek była wigilia wtedy 40 wstęp 40 szóstym roku na i od nagle się co się nagle okazał się parę dni później 17 stycznia będą specjalne przepisy wykonawcze nagle do tego dekretu na podstawie tego co się wydarzyło po to, tylko, żeby jak będzie kolejny taki przypadek, gdzie jeszcze bardziej skutecznym no i w ogóle mówią wprost dorwać się do zbiorów, więc praktycznie rejestracji zaczęły podlegać wszystkie już obiekty do 1800 trzydziestego roku stworzono specjalną listę w ramach tego aktu niższego rzędu 54 nazwisk artystów dziewiętnastego dwudziestego wieku polskich, których Absolut który, którzy podlegali teraz rejestracja automatu także zakazowi wywozu po dniach nawet w nich błędy co było w ogóle śmieszne na świat wpisano tam takie nazwiska jak Ewa Boznańska no Sztaba Olga Boznańska tak tak samo może to była Władysław waszych Władysław Śliwiński zamiast Lewiński tak także później szybko starano się sprostować to w kolejnym akcie, żeby tak to widać, że to było naprawdę na chybcika próbowano przypomina, że Gloria to też było tak też był prawie w nocy robione podejrzewam tak na obiekty te trafiły, bo to były nie tylko dzieła sztuki, ale także z także także książki starodruki część z nich trafiła do muzeum Narodowego w Warszawie część do, a do biblioteki narodowej na 20042005 roku rozpoczął się proces dotyczący tych tych obiektów orzekł, że spadkobiercy tak domagają się zwrotu tak spadkobiercy domagają się zwrotu sprawa się nie jest prosta tak jak zawsze w takich sytuacjach moi zobaczymy jak będzie jak będzie tego efekt także powieśmy o skarbie z Peru całkowicie inaczej to wyglądało no i tutaj od tych rzeczach także jeszcze ponad długo długo długo po nas kolejne dzieła sztuki będą przedmiotem jak nie posiedzeń Senatu rozpra w sądowych także inne rzeczy no bo z prawnego punktu widzenia jako żona spojrzeć na tę dekret na mocy czy inne też ubranka dla tak naprawdę ciekawa rzecz, bo w przez wiele wiele lat także Trybunał Konstytucyjny, a w bał się nie są tak powiedzieć tak czy na pewno też rodzaj takiej kalkulacji uznał, że dekrety są niekonstytucyjne tak, bo z automatu wtedy w na powodowałoby, że skutki wynikające z tej dekretów no nie miałyby mówiąc wprost miejsca ten dekret został tak naprawdę zmieniony dopiero na podstawie ustawy o ochronie o ochronie do kultury w 1500 sześćdziesiątym drugim roku czy można, by powiedzieć, że ten dekret o rejestracji zakazie wywozu plastycznych powodował, że wszyscy się w kraju, którzy posiadali wtedy obiekt, którzy nie rejestrowali ani nie rejestrował nawet politycy nie ówczesny ówcześni politycy nie stawać byli tak naprawdę robili sobie przestępcami z tego tytułu i nagle za pomocą 1 przepisu 602 roku liczba tych przestępców zmniejszyła się błyskawicznie tak można powiedzieć no bo bo został usunięty samo Reagana czy muzea musiały rejestrować od jutra nie tylko osoby osoby fizyczne także przez handlarzy, którzy musieli podać w ciągu miesiąca, kto jest właścicielem komu ewentualnie sprzedali taki, aby każdy z tych obiektów tak to jest to jest najdalej idące ograniczenie w obrocie dziełami sztuki, jaki jest na głos historii myślę tutaj historii chociażby Polski tak w takim znaczeniu takich rzeczy dzisiaj nie wracają wiem, że ktoś może pewne, że obowiązki, które są informacyjne nałożone na takie podmioty, ale też obowiązek informacyjny, a nie nie rodzi takiej odpowiedzialności przepadek zbiorów chociażby tak przypadek w związku z tym, że ktoś nie dopełnił, a nie dopełni tego tego obowiązku jako coś co przyświecało prawodawcy, jaka idea chodziło o nacjonalizację, żeby te najlepsze obiekty trafiły po prostu zbiór publicznych to taka ciekawe też konstrukcja, bo mu za prywatne, które przecież istniały tak uzna takich stowarzyszeń miały własne własne rejestry zbiorów tak własne katalogi zbiorów one podlegały temu dekretowiec musiał przedstawić ten ten rejestr rejestr obiektów, ale generalnie to służyło temu, żeby po prostu sprawdzić, kto co ma, więc wprost i to, bo akcja niewykonalna to wszystko gdzieś z akcją niewykonalna tak, ale można, bo dzięki temu poszczególne osoby, gdy tylko się znalazł na nich no taki po prostu Haczek można było skutecznie w rozmiarze niż było nie było narzędzi nie było personelu do tego, żeby to wszystko, ale mają to osoba nie mogliśmy się tylko 3 muzea mogły wtedy w Polsce były miał być taki charakter opiniodawczy w tym zakresie czy muzeum Narodowego w Warszawie w Warszawie Krakowie w Poznaniu wielkopolskie dawno tak to oni mieli też brać udział w w tej procedurze tak, aby przybyli tam jest tak smutna i ciemna historia wielu zbiorów które, które znajdują się także dzisiaj w instytucjach tak to też życia powiedzieć no procenta na taką sprawą inną, która też zaczął się 300 m stąd to o tej sprawie porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu jest państwa i moim gościem informacje o dziesiątej 40 po informacjach wracamy do programu Owczarek wczoraj państwa mają gościem jest prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się problematyce i tematyce obrotu dziełami sztuki z Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu przed informacjami mówiliśmy o dekrecie, który właśnie, który pozostał z nami prawie do dzisiaj o skutki Scott przynajmniej jego tartak tak skutki jego pozostałe do dzisiaj, ale takich spra w wyjątkowo ciekawe, które które, w których skutki dostają do dzisiaj jest jest bardzo bardzo wiele sił w studiu w Poznaniu zdało 350 m od nas czterdziestym trzecim roku też rozegrała się akcja, której skutki trwają do dzisiaj to 350 m stąd znajdowała się składnica dzieł sztuki, które Niemcy przygotowali częściowo do wywózki już czterdziestym trzecim roku z muzeum dzisiejszego muzeum Narodowego w Poznaniu, ale toby zbiory w dużej części pochodzące z poznańskiej Towarzystwa przyjaciół nauk będące własnością poznańskie Towarzystwo przyjaciół nauk 1500 czterdziestym trzecim roku został dokonany napad na to składnica i skradziono, a kilkadziesiąt ma dziś ustala liczbę pełną lepiej obiektu zostało zostało skradzionych proszę sobie wyobrazić życie też powiedzieć ogólnie napad patriotyczny także to nie chciano, żeby zostały obiekt dobrze, a kryteria dystryktach i tak datki na ja myślę że, toteż był po prostu też taki po prostu na podstawie patriotyzmu patriotycznych pół patriotyczny napad najprostsze w razie niektóre z tych obiektów zaczynają się pojawiać właśnie w ostatnim czasie w handlu antykwarycznym, ale nigdy nie wyjechały nie wyjechały z Polski to są obiekty głównie głównie artystów polskich, ale także kilka jest obiektów takich klasy można powiedzieć już Europejskiej też pytanie brzmi jak ocenić w Tychach dzieło, które zostało ukradzione, a potem temu złodziejowi ktoś jeszcze to ukradł no tak to jest w ogóle jest nawet, ale jak też szukają dokument, bo praca prawnika w tym zakresie polega oczywiście na różnym wcale nie na bieganiu nie tak jak to się pan samochodzik jak niektórzy mają wyobrażenie polega na tym, że siedzi też archiwaliach sprawdza wszystko udało się dotrzeć do takiego dokumentu czterdziestego piątego roku, gdzie oto obywatele zawiadamiali ówczesną ówczesne służby, że oto na rynku Jeżyckim tutaj mamy takie dziwne skrzyżowanie rozkręcać, ale większość zna rynek Jeżycki Jeżycjada pewnie tak, a z książek tam oto w zakładzie krawieckim tak w zakładzie szklarskim handluje się dziełami sztuki w tym obrazami Matejki jeszcze Kośnego i na pewno tam tam znajdują się te obiekty z tych kradzieży na, ale jak zawsze ktoś doniósł między czasie jak przyjechały służby to tam niczego praktycznie niczego nie nie było, ale zgłosił się także w latach czterdziestych do muzeum, a także na policję osoba, która była tłumaczem w policji jeszcze niemieckiej tej cienie przerwa w połączeniu nie potrwa dłużej niż 10 sekund od trwają prace techniczne technicy pracują prace trwają czy już się słyszymy tego nie wiemy wracam o Super w taj i tras tak jak Forrest Gump powiem tyle mam do powiedzenia o wojnie w Wietnamie tak tak rzeczywiście wracają te dzieła sztuki na rynek zobaczymy także z tych kradzieży postaram się stworzyć pełną listę może może na podstawie jakiej podstawie tworzy pan minister obrony żeby, że to były działa sztuki, które były przygotowane przez hitlerowców do akt wojny do wywiezienia, że jest jakieś zbiory wiem, jakie są zbiory w PTP nieco zginęło w międzyczasie ponadto proszę pani też Niemcy byli bardzo akurat dni i oni zaczęli tworzyć takie są takie listy już w momencie tej kradzieży co zginęło tak naprawdę tak to jest inny typ niż grupy mafijne, które później po wojnie w radzieckie funkcjonowały tutaj na tym na tym terenie, więc taką taką listę wstępną, a wstępną mam, a posiadam i mogę w oparciu o nią zacząć pracować szans strasznie lubię Towarzystwo przyjaciół NBP poza ASO przyjaciół nauk bardzo chciał żeby, żeby ta, żeby do tej kolekcji wraca, żeby do tej kolekcji wracały te obiekty, które zaginęły także w czasie wojny, ale jak z punktu prawnego wygląda sytuacja osoby, które n p . wystawia na sprzedaż pani obiekt czy mówimy o tej kradzieży 430 reprezentacja jak Najwyższego to jest sytuacja nie jest w tak prostej tak jasno z tego powodu, że to nie jest tak jak ma napędzić klasyczna strata wojenna podlegająca instytucja była wymierzona za granicą może w takim w takim znaczeniu tak stąd też ocena w tym wypadku jeszcze nim nie ma żadnego postępowania sądowego tak w tej sprawie tak, toteż wiem jak sąd ostatecznie do jakiej wersji, by się przechylił najczęściej dzieje się to tak, bo już parę takich obiektów z tradycyjnych PTPS już trafiła, że to pozyskać do przyjaciół nauk dochodzi do porozumienia z tym z tymi z potencjalnymi czy z tymi osobami, które uważają się za za właściciela tak takich takich obiektów na 1 przypadek jest już taki znane na zasadzie takiej dobrowolności porozumienia ten obiekt wrócił tak te obiekty wróciły do PPP ale co by było gdybyś, gdyby ich na noże Noto to wiadomo, że zobaczą, jaką dzielenia orzecznictwa w tym zakresie bardzo bardzo konkretnie zależy od tego na ile można prześledzić drogę tego obiektu tak najlepiej sobie zdawał sprawę z tego, że ten obiekt oto podział kradzieże był własnością polskie Towarzystwo przyjaciół nauk, dlatego że mniejszość taki 1 przypadek, że to celowo osoba zatarła wszystkie ślady sygnatur czy tych znaków własnościowych polskie Towarzystwo przyjaciół nauk stąd wiemy, że to działania były celowe na po to, żeby można było zidentyfikować obiektu jako własność nowego genu, a czy liczba lista tych obiektów jest dziś dostępna noszenia, bo myślę sobie, że jeżeli ktoś z właścicielem, a takie rozwiązania jak tu i nie zna jego proweniencji to bardzo się swego czasu ukazał się katalog takich zbiorów utraconych przez poznański Towarzystwo przyjaciół przyjaciół nauk i w tym katalogu znajdują się informacje, których obieg także one zaginęły być może w związku z tą kradzieżą tysiące 400 trzeciego roku także innych obiektów, ale proszę pani, że to są to oznacza tylko lista często bez do niektórych mamy zdjęcia do niektórych, bo niektóre zdjęcia mamy albo zdjęcia czarno-białe jest to wyraźna tutaj ta identyfikacja jest kluczowa do tego, żeby ocenić w święta stanu w osobie ważne oczka kolekcja ma markę Radko i zagrożeniach ktoś podczas tak tak to w, a jak pan ocenia ten napad jeśli chodzi o to by to same wisienki zostały 4 gole takim bardzo ciekawe, bo stawia się ile osób się brać udział w tym napadzie wynieśli przede wszystkim w jakiś Niemiec w naprawach jak związki wynieśli obiekty o niezbyt dużych formatach czy to pokazuje, że nie chcieli zwracać na siebie uwagę z wyjątkiem 2 obiektów, które były większe, ale które wyraźnie było widać oni rozumieją co kradną tak czy takie naprawdę bardzo ważne obiekty w tej w znajdujący się w tej składnicy także także no no widać że, że to niebyła taka nie przygotowana akcja tak, że to było naprawdę naprawdę dobrze przygotowana nie tylko tak od ktoś wpadł i zabrał te obiekty akurat była NATO NATO szansa mu teraz pytanie jak np. właściciele czy złodzieje albo szkoleni powodzie właściciele albo złodziej patrioci, więc takie w międzyczasie zostały co co 2 stadion został były po wojnie upubliczniane informacja, jakie obiekty zaginęły tak to niektóre z nich można było wcześniej oczywiście do wszystkich tak, by pokazywano takie katalogi strat wojennych wersjach papierowych nam co tu dużo kryć się nawet ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego, który pracuje cały czas nad tymi stratami wojennymi wielu wielu wielu wielu lat też nie ma pełnej bazy ona jest w pełni dostępna dla wszystkich jest katalog strat wojennych, ale tam jest nie znajdują się wszystkie obiekty, które za zaginął w czasie drugiej drugiej wojnie światowej cały czas nad tym jeszcze prace będą pewnie będą pracowali jeszcze latami to nie jest takie proste, bo co do niektórych pan jasne jak sobie pan wpisze żadnego problemu co do niektórych koniecznie zdaniem się co taka osoba mogłaby Maćka zeznali przed sądem, gdyby służba bezpieczeństwa urząd bezpieczeństwa publicznego po wojnie już np. 3610 . roku zauważył proszę bardzo ma pan obrazy, dlaczego pan nie zgłosił, aby wysoki sądzie to wraz z krajowych i zerowe oby tak co jest oczywiście, że to jest, że to jest ono takie dosyć może się trochę trochę z tego z tego się śmiał, ale wtedy nie były w ogóle myślę, że tak to państwo znają dobrze film płk Kwiatkowski taki pamiętają państwo towarzysza Radkiewicza, czyli ministra bezpieczeństwa publicznego którego, jakoby prawą ręką był grającym pułkownika w płk. Kwiatkowskiego tak czyli patrzy pan mnie, że bank odpowiedział nie nie wiem, bo czeski Stratos teczkę oparta na na naprawdę chodziło o to, że pokaz państwo o tym jak kapitan, który państwu wspomniałem tak to też troszeczkę tak funkcjonować płk Kwiatkowski wtedy w wtedy w Krakowie tak i i i lata 454647 nadawały część pewną taką szansę to było widać także w takich sytuacjach dotyczących dzieł sztuki Kwiatkowskiego gromadzi komplet tak tak tak tak, ale chodzi o by postać historyczną na takim znaczenia ile to było Adam Najder, bo możliwe w ogóle to siedział w czterdziestym piątym roku jakoś tak no sprawa z Potockimi większość sprawdzał się w czterdziestym szóstym roku, gdzie to jeszcze nie było takiej szczelności szczególnie na ziemiach zachodnich odzyskanych, żeby można było powiedzieć, że nie mogą się dziać tak tak zaskakujące rzeczy państwo powinno ingerować w rynek sztuki ich, ale powinno dbać o należytą staranność na rynku sztuki tak to znaczy tu w tym zakresie nie powinna nie powinno wkraczać na zasadzie takie, jakie często jest pokusa czy na zasadzie reglamentacji innej takie takie pokusy były w osiemdziesiątym ósmym roku liczba nowa nowa ustawa o działalności gospodarczej to tam się w tej mówią, że obiekt przy 1400 piątego roku na handel nimi wymagana koncesja tak, ale do tego nie zostały wprowadzone przepisy wykonawcze w niebo przepisy wykonawcze tylko do tego punktu posiedzenia robili wszystko pozostałe były do tego punktu nie dlatego też rynek sztuki tak się rozwinął jak się rozwinął właściwie chciałby mieć specjalnych uprawnień do tego, żeby handlować dziełami sztuki jakimikolwiek współczesnymi czy tym właśnie z 1500 czterdziestego piątego roku w tym roku obchodzi trzydziestolecie tego naszego rynku rynku sztuki no i w liczba jest zawsze przepisy powodują, że to otoczenie budują mija nie chciał, żeby te przepisy były budowane w taki sposób przez polityczne tak tak przez politykę, bo też tak sobie myślę, że polityka została wymyślona po to, żeby kłamstwo brzmiało jak jak prawda to niestety nie jest moja myśl, ale wiem, że w zew wiele osób państwa zna doskonale Orwella, chociaż jego książki zakazane przecież w PRL-u przez część z nich duże i uznanych taki pamiętają państwo pomyślnego myśl prof. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu państwa mają goście bardzo dziękuję panie profesorze dziękuję bliższe informacje już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA