REKLAMA

"Morze Wewnętrzne" - przepiękny portret miejsca, którego już nie ma

Data emisji:
2019-09-06 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
36:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wczoraj państwa i moim gościem jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydział Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu książek na dzień dobry panie profesorze książka przed nami bardzo interesująca książka, która została wreszcie można, by rzec przetłumaczona na język Polski to wydanie pierwsze wydane przez wydawnictwo czarne książka Donalda Ritchie zatytułowana morze wewnętrzne, czyli inwencji sytuacji mało książka ukazała się w 1971 roku i Rozwiń » teraz w tłumaczeniu Sergiusza Kowalskiego okazuje się po polsku warto chyba kilka słów o autorze oczywiście autora możemy sobie bardzo prosty sposób wygrać albo wybryki mediować, ale on sam uważał się za znawcy Japonii ani nie był Japonii z tą historią planują raczej tak raczej chyba chciał osiągać na tym polu sukcesy i nawet parę muszę zresztą zdarzyło natomiast tutaj mamy do czynienia z takim zbiorki jego właściwie to nie jest zbiorek Sejm to jest właściwie powieść trzeba powiedzieć, bo sam przyznaje, że nieco te kolory ZUS i fabularyzowane dla uatrakcyjnienia i wątków natomiast jest to z pewnością w oczy można się zorientować po kładce jest to książka o Japonii, a ponieważ Japonii to również jest w niej jakiś obraz tego kraju przedstawiany no chyba z tego powodu tutaj jestem dzisiaj ja tak to prawda panie profesorze książka książka to często można znaleźć w sekcji turystycznej różnego rodzaju księgarniach czy bibliotek naprawdę ta nie widziałem tak to jest też książkę czas klasyfikowana jako właśnie Grzelak sekcji, które coś tak tak i ona trochę tak skontrowany opowie drogi czytając mamy mam wrażenie że, że autor narrator także przemieszcza się z miejsca na miejsce wyspy na wyspę, ale warto dodać, że to nie jest 1 podróż w rzeczywistości to było wiele tych podróżach którymi przychodnia autor takich autorów na początku lat sześćdziesiątych odbył i potem je przetrawić wewnętrznie i w wewnętrznej uwagi uzewnętrznia w postaci w postaci tejże książce tak tutaj też dosyć ciekawa jest historia czy mogą też wspomnieć, dlaczego właściwie otrzymają książkę, ponieważ wyjątkowo nie otrzymają książkę wydawnictwa, więc nie mam żadnego obowiązku, żeby mówić dobrze tego, gdyby pan otrzymałem każdej stronie, ale zawsze jest obowiązek wszystko podejrzane moralnie prawda jakiś sposób ktoś mógłby powiedzieć tu trzymają książki mojej znajomej, która nie wiem czy życzy sobie, by wymieniać bardzo dziękuję właściwie, gdybym był, gdybym się wraz z celebrytą wypowiedzianej fanki, ponieważ lista osoba, która się poznaliśmy przez taką książeczkę japoński miszmasz, która mówi, by Rosja wyraźnie tak oczywiście najbardziej tu nie chodzi o promocji i broń Boże, chociaż też pozycja misyjna, która mówi właśnie o nieodpowiedzialnych o niewybrednych o nawet powiedzmy sobie tutaj durnych relacja z Japonii, jakie w naszym obiegu kulturowym pokutują i właśnie tych relacji dosyć dobrze jawi się pozycja niczego, ponieważ wciąż do tego, że po kilkadziesiąt lat oni tak, ale to broń pośle, niczego nie warunkuje jak mówi doświadczenie, bo Japonia jest takim dyżurnym odmieńcem egzemy jeśli chodzi o komunikację międzykulturową Japonia musi być egzotyczna musi być niezrozumiała tu zupełnie inaczej zgoła ja mam wrażenie, że autor właśnie w przeciwieństwie do tych wszystkich innych, którzy np. pojechali na tygodniową dwutygodniową wycieczkę wracanie eksperci d s . Japonii autor czuje się wciąż niepewny tego co widzi niepewny tego co wie on ciągle, gdyby poszukuje to z 1 strony on ocenia opisuje, ale ocenia z punktu widzenia obcego znaczy to wciąż jak on zrzeszone w święcie, mówi że nigdy nie będzie Japończykiem trochę żart żałuje żartuje należy, że być Japończykiem to jest coś, czego nie da się nauczyć się z Japończykiem się albo jest albo albo się z graczy prawdopodobnie nie tylko Japończykiem moglibyśmy tu dodać natomiast jak napisał pewien mądry Japończyk właściwie nie jest możliwy kontakt z inną kulturą bez wyjścia poza kulturę własną, więc to jest zawsze taka ekwilibrystyka Skrzypka na dachu, żeby z 1 strony pozostać sobą, chcąc nie, chcąc z drugiej strony, żeby potrafić zaakceptować kulturę inną bez narzucania jej swoich wzorców interpretacyjnych i wydaje się, że pod tym względem, bo ta książka jest nie tylko o tym, właściwie nawet nie wiem czy sam liczymy się zgodzić z tym, że tę książkę Japonii jest bardziej książka o nim samym Japonii o jego podróżach jak pan redaktor był łaskaw powiedzieć to powieść drogi właściwie tysięczny dzieje prawda, bo on co można zrobić podróży na podróż się wsiada tu akurat na stateczek się osiągał rozmawia tak coś robi gdzieś jeść gdzieś się śpi jest dosyć samotnym jak widać z różnym skutkiem rozwiązującym samotność, bo to niektóre wątki nawet nie wiem do końca są potrzebne, bo n p . tutaj wątek spotkania z piętnastoletni dziecięciem japońskim jest w pewnym sensie najbardziej ba infantylne wątków tej powieści wydaje mi się, że autor pisze znacznie znacznie mniej rozsądnie niż się to przejawia w pozostałych taką najmniejsza książka o 40 tak no on wtedy nie jest, że tak powiem najmłodszy tak Japonii powiedzieliby młody oczywiście, ale po czterdziestce na spotkania takie dosyć bliskie dziecięciem piętnastoletni myślę, że ta zdecydowanie wbre w dzisiejszym kanonem było, jakby nie patrzeć wskakujemy w takim razie do lektury, jeżeli pan pozwoli na początek od pytam pana trochę od te rzeczy, o których pisze autor w książce, jeżeli do oddania również one bowiem chętnie kawiarnie japońskiej kawiarni jako Awangarda kultury zachodniej pamiętajmy, że to są nasze dziesiąte, kiedy to spostrzeżenie było czynione i z pewnością tych kawiarni było troszkę mniej rzeczywiście one na tle Japonii były z pewnością może nie tyle zupełnie czymś nowym, bo przypuszczam, że od momentu rozpoczęcia modernizacji Japonii w drugiej połowie dziewiętnastego wieku kawiarnie egzystował były znane natomiast być może chodzi tutaj tzw. kawiarni, gdzie można jakoś szybko niezobowiązująco kawę wypić dziennie trzeba jak jakiś taki bardzo skomplikowany sposób celebrować tego napitku i to rzeczywiście jakiś sposób pewnie można tak interpretować, chociaż nie jest chyba najważniejsze tak nie, bo pojawi się wątek kawiarni, które mają interesującą prasę kolorową tak taką właśnie powiedziałbym trochę nawet ostra na ten czas okno na ten świat, którego nie ma, bo także miejsca, które odwiedza Donald chwycił to są miejsca, które do, których prasa nie dociera do telewizja jest nieobecna radio, a tu tymczasem, a tymczasem pojawią się kawiarnie, w których można znaleźć jakieś najnowsze amerykańskie francuskie brytyjskie wydawnictwa i tym sposobem to oznacza środek, którego nie ma powiedzieć mu się przypomina socjalistyczny Empik, w którym kiedyś rzeczywiście można było i pali mat przeczytać i nie znika, a to były czasy, aby najmniej na co dzień tego rzeczywiście taki uciszyć siermiężnej rzeczywistości nie było z drugiej strony pamiętajmy, że wróci też być może troszkę dla niego są kawiarnie ważniejsze niż samych Japończyków, bo to zdanie jakiż azyl prawda może się tu zapoznać z pewną pewną literaturę ilustrowaną, który powiedzmy sobie nie ma gdzie indziej natomiast bynajmniej nie jest to typ człowieka, który ucieka od cywilizacji japońskiej i nie jest to typ kogoś co być może warto poczynić uwagę, bo pan jako nie można przejść upija i to nie jest albo mówić głupio to nie jest żadna przypina przed mamy taką słynną podróżniczkę w Polsce, które przez straszliwe bzdury ona przez ludzi, którzy chcą bzdur i nie ma co krytykować moim zdaniem wykonuje świetną robotę, bo jeżeli ktoś te produkty od mieszka związane z jedyną słuszną gazetą w Polsce widzi pan co nie wchodźmy kłopotliwe szczegóły, ale w każdym razie jest książeczka Japonii taka, bo już jest taka cała seria książek Japonii językach to jest ważne słowa blondynka, a nie stygmatyzować Londynu za bardzo nie wiem, dlaczego blondynki zautomatyzowane, ale trudno np. ma sensu tego krytykować tak natomiast, jeżeli ktoś pisze o Japonii, udając eksperta albo, jeżeli ktoś, udając eksperta wciska nam bzdury przekonuje, że ten jedyny w swoim rodzaju połączenie tradycji ze współczesnością albo, że jest to kraj, w którym są pracoholicy zboczeńcy albo jest to kraj, w którym wszyscy mężczyźni przesiadują wszystko kobiety to chyba jest nadużyciem wczoraj państwa i moim gościem jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista z wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu ponownie rozmawiamy o książce morze wewnętrzne autorstwa Donalda wróci książka ukazała się w 1971 roku, ale teraz w języku polskim przetłumaczona przez Sergiusza Kowalskiego ukazał się nakładem wydawnictwa czarne jak w książce, która to pokazuje Japonię nostalgiczną tym razem rozmawiamy żyje w tym kraju ślizgając się jak wodny owad po powierzchni stawu nie tyle lekceważy sobie pode mną głębie pode mną ile w ogóle jej nie widzę jest tak, dlatego że nie jest Japończykiem i ledwo sobie wyobrażam co to mogłoby znaczyć tak tak jakiś taki piękny cytat taki troszkę trącące tutaj czasu sami z powieści tramwajowych to się też zdarzały czemu trzeba przyznać, zwłaszcza w pierwszej w ostatniej części książki zdarzają mu się niektóre takie głębia takie myślenie można było powiedzieć to jest taka intelektualna Halemba głęboka, ale poza tym jest naprawdę znośnie to dosyć tutaj myślę, że nie wiem czy nie było zbytnim okrucieństwa ze strony pana redaktora akurat przytoczenie tego fragmentu, gdyż rzeczywiście trzeba powiedzieć, że Ritchie potrafi zobaczyć więcej w bardzo wielu aspektach Japonii, w których właściwie mógłby sobie pozwolić, żeby się prześlizgnąć tak jak właśnie tutaj przed chwilą to było uważane stereotypami, a wcale tak nie jest on pamiętajmy to są lata sześćdziesiąte, czyli właściwie prawdopodobnie jest niewiele ponad 20 lat po no można użyć tego słowa hekatombie wojny Pacyfiku on jest przedstawicielem zwycięzców tych ludzi przed nim i tylu ludzi po nim uległo tej pokusie, żeby na Japończyków spogląda na idiotów, którzy przegrali wojnę waszemu rzeczywiście przebijają wyjmować wywołali oni przegrają to idiotyczne, ale przecież to nie była cała Japonia tak to była pewna grupa trzymająca władzę powiedzmy tutaj, która określa sposób zachowywała zresztą bardzo ciekawy bardzo ciekawie podchodzi wróci do osobowości japońskie, bo n p . ani przez chwilę nie sugeruje im nawet Pato namyśl przychodzi Japonia ten kraj jak słyszymy samurajów gejsz prawda on nawet w pewnym miejscu tego teraz nie jestem w stanie odnaleźć w książce sugeruje przy otwartym tekstem, że to japońskie przywiązanie do Odry ilu samurajskiego tynki skrzywienie to powinno być w ogóle pominięte to jest coś co powierzchownie zaciążyło na Japonię i w ogóle to jak pisze o zamku np. bodajże w mecz tak to jest jakaś jakieś takie mrowiska taka klatka, która w ogóle nie odpowiada polskiemu duchowi to nawet muszę powiedzieć jest momentami wręcz rewolucyjne jeśli chodzi o podejście cudzoziemca przecież człowiek, który nie jest kształconych w sprawach japońskich, którego te defekt, że penis, które Japonii muszą opanować przecież mogą potem na ten temat się wyrażać to nie jest nic oczywistego on tu rzeczywiście potrafi dostrzec Japonię taką, jaka ona jest i potrafi nie generalizować potrafi właściwie z każdym porozmawiać od nikogo nie ucieka i wyciąga wnioski, które niekiedy już uznać za subiektywne indywidualne natomiast one w żadnym stopniu ksenofobiczne ja i druga osoba jak do siebie zwracać się do siebie zwracać, jeżeli trochę jestem swoim protestem obcy Ano tak tu też jest kwestia kwestia zaimków osobowych słynnych japońskich zaimków osobowych, których to 1 zresztą dość arogancki badaczy Japonii napisał, że w języku japońskim nie ma zamków zabudowy, bo nigdy ich nie było to też nie do końca jest prawda tu momentami życie, mówi że chciałby, żeby go tytułowano perki minął w wieku 40 lat być tytułowany Kimi Japonii to jest dosyć rzadkiego Kimi też raczej za nim dla kogoś, kto jest rangi niższej niż my, ale może rzeczywiście jakoś okolicy albo tęsknotę, żeby ktoś wziął pod swoje skrzydła jest lepszy jest do organizacji natomiast oczywiście w jaki sposób zwracać lub Japonii jest mnóstwo technik obcowania wbrew pozorom wbrew temu co się pisze, że w Japonii możemy obcować tylko z rangą wyższą albo wręcz niższe, że nie ma równych jest stosunkowo dużo bez płci owych technik komunikacji z osobami, które w nim po raz pierwszy albo, na które zresztą bardzo nie zależy i też tutaj też po to jest ciekawe co widać w języku jidysz konwersację, bo on dostrzega kiedyś kimś rozmawia bardzo powierzchniowo a kiedy powierzchownie a kiedy ten ktoś zaczyna odkrywać swoją prawdziwą twarz parę takich momentów ujawnienia się tak on nie wszystkie są interpretowane w taki sam sposób n p . na mnie robi wrażenie ta rozmowa z pomocnikiem kapłana zajmie się tą, który nagle okazuje się jakimś zbiegiem, a właściwie zesłanym te wyspy chuliganem, który właściwie chciał stamtąd uciec, ale nie bardzo może właściwie na niej uwięziony tutaj są takie momenty, w których może to interpretacja idzie za daleko, bo n p . jeżeli mówi o dziewczynie z wyspy źle ona patrzy gdzieś w dal i wie, że nigdy stamtąd nie wyjedzie to właściwie chcielibyśmy zapytać, dlaczego my, aby wyjeżdżać, a z drugiej strony są też momenty, które są rzeczywiście bardzo wysublimowany ironiczne np. jego udanie się w głąb jaskini jako jednoosobowa wycieczka z przewodniczką i opis tego stara, ale i tak historia jaskiń jeszcze w tle to jest nawet powiedziałbym mimo, że to nie jest książka literackiego Nobla nie przesadzajmy, ale to jest literacko i anegdotyczne smaczne tak fascynująca historia zresztą pokazująca z 1 strony to w czym dzisiejszy świat żyje tak czy jak jakiś opowieści legendy uczynić świetny biznes to właściwie przypominają te amerykańskie resztą publikacje o turystyce tak po co jest Tourism co to jest Tourism pod ja w w jaki sposób nadania turystów i spędzać produkować ich produkować pragnienia te pragnienia spełnić na miejscu tak, a z drugiej strony widzimy też tutaj takie momenty zadumy nad tą samą ilość nie pisze za bardzo zżyci zbyt dużo on raczej chce uciekać od tego tematu widać jest to dla niego temat bolesny i niewygodne natomiast ja bym chciał też zwrócić uwagę n p . na taki fragmencik, który myślę, że dosyć subtelnie jest ujęty, jakiego wizyta nieoczekiwana, ale pozory room, czyli w miejscu zesłania, bo wtedy jeszcze to praktykowano chorych na trąd i w jaki sposób życie potrafi bardzo z takim dużym humanizm do nich podejść jak potrafi w nich widzieć ludzi, a z drugiej strony potrafi to zrobić taki sposób, że tu, że przekazują bardzo dużo faktów na ich temat to nie jest jakiś powierzchowny reportaż to nie jest żaden wyciskacz łez to jest myślę bardzo dobry fragment książki nawiasem mówiąc dowiadujemy się tutaj, bo w Polsce w zeszłym roku wyszła pewna książka, w której sugerowano, że japońskie kobiety są udręczony przez to, że chorują na trąd nie będzie pan redaktor pamiętam bardzo ciekawa pozycja i tutaj np. użycie przemocy na informacje zapewne jest to ten słynny kompleks mężczyzny, że będzie częściej chorują na tron Japonii kobiety, a więc zapewne ktoś, kto napisał książkę powiedziałby, że w takim razie kobiety powinny więcej chorować dlatego są większe niż chorować dlatego pewnie są upośledzone tak nas proszę zauważyć jak tutaj jest dosyć myślę przemyślana narracja ona nie wpadek mówiliśmy stereotypy jest tutaj oczywiście parę takich fragmentów zamglony, którym w, których jakiś tam się pojawia erotyzm jakieś tam powiedzmy sobie takie myślenie, które na nie są najlepsze fragmenty mogłyby być myślę równie dobrze Izby strasznego nie stało natomiast jeśli chodzi jeśli tę książkę traktować tylko z punktu widzenia opisu wizyty w takim kraju jak Japonia i też Japonia, które już niema, bo to jest podróż nostalgiczna bardzo słusznie tej Japonię proszę państwa rzeczywiście już niema to jest Japonia która, której nie jesteśmy w stanie wrócić to jest Japonia, która współcześnie została już nawet nie tak, ale skarb mówi zabetonowana, chociaż słowo też się pojawia w ostatnim wspomnieniu w książce bodajże wizyty niczego na którejś z wysepek w roku 2006 właściwie niedługo przed śmiercią również Persów zabetonowana, ale przede wszystkim cała struktura tych wysepek cała struktura życia na nich została właściwie zrujnowana przez cywilizację przez nowoczesność co przy okazji mogę powiedzieć jest codziennością bardzo wielu innych regionów wprowadzanych Japonii słabeusz nie ma pani przyjaciół tylko sentymentalne kultury jak nasza, znajdując notę słabości w Japonii porażkę w kranach tak surowo jak gdzie indziej grzech no tak, ale 3 to nie jest troszkę za bardzo przerysowany jednak stwierdzenie tu jest oczywiście on jest troszkę wyrwane z kontekstu, bo cały passus tutaj jest troszkę chyba bardziej głęboki natomiast całą pewnością Japonia nie jest społeczeństwem, które lubi cenić równości, które lubię odnajdywać głębie klęsce raczej od przegranych ucieka wydaje mi się, że zresztą, a właściwie też chyba przygląda się ucieka tylko robi się to z o wiele bardziej zaawansowane merytorycznym sztafażem tak, czyli chcieliby dla nich coś zrobić, ale nie zaś na tyle, żeby z nimi być albo, żeby się z nim utożsamiać jest tu rzeczywiście trochę stwierdzeń, które mogą brzmieć wyrwane z kontekstu ksenofobiczne przypomnimy sobie, że ksenofobia jest lęk przed obcym tak z 1 strony na podstawie greckiego źródłosłowu z drugiej strony ksenofobia jest pewna dyskryminacja to jest pewnego rodzaju traktowanie partnera konie równego sobie natomiast myślę, że całość, zwłaszcza na tle dialogów, które się tutaj toczą i na tle kwestii, które porusza jest to dość wyważona narracja, która nie pada ani nudę nawet te drobniejsze fragmenty są do zniesienia ja muszę powiedzieć, że ta książka, o ile która dała mi znacznie więcej przyjemności się spodziewałem nawet pomimo tych słabszych fragmentów, a z drugiej strony rzeczywiście jest tu dużo smaczków, których nie znajdziemy, gdzie indziej też pan sporo tych smaczków sobie poza znaczą tak poznacie sobie jak zwykle robi w książkach, które staram się jednak przeczytać, jeżeli o nich mówię taką mamy starą modną przypadłość np. bardzo się podoba to, że autor potrafi dostrzec każdego Japończyka niejako osobno one nie kojarzy go tak jak to było propagandzie amerykańskiej dziś mówią etap prawda to nie jest jakiś tam lub pasek, którego on napotyka i musi go albo zwyciężyć albo albo oszukać albo zrobić coś innego tylko dla niego ci ludzie są źródłem bardzo ciekawych informacji i przemyśleń i oni badają co się mówi on daje im coś, po czym ich życie wzajemne już nie jest tak jak było przedtem, jeżeli mogę użyć takich wielkich słów tak, by ma pan rację także podkreśla, że no właśnie to nie jest kolejny Japończyk tylko autor staram się powiedzieć, że to jest młody stary maki zawód, jaki jakąś historię on od niej jakąś osobą osadzoną sami cię, że zainteresowane i nie jest to zainteresowanie nad jakimś biednym lub piaskiem z góry przez cywilizowanego cudzoziemca wyrażane nic takiego wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje, że za kilka minut jedenastej 40 prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem rozmawiamy o książce morze wewnętrzne autorstwa Donald wróci książka po polsku wydana przez wydawnictwo czarne w tłumaczeniu Sergiusza Kowalskiego o czary państwa i moim gościem jest prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu rozmawia o książce Donald wróci morze wewnętrzne książka ukazała się nakładem wydawnictwa czarne po raz pierwszy okazało się po angielsku 1971 roku, a teraz w języku polskim tłumaczeniu Sergiusza Kowalskiego bardzo tysiące wątki się pojawiają w dla kogoś, kto nie zna relacji i choć staram się w tych programach panie profesorze trochę więcej pani mówić to realia co może tak, ale kwestia właśnie tutaj się ten wątek pojawił, chociaż w kontekście autora, ale Japończycy sex on n p . pan też można, by było powiedzieć czy Ritchie podejmuje temat w sposób najdoskonalszy, jaki można i powiem panu, że na jako japonistyka jako człowiek zajmujący się jakiś czas Japonią ja nie mogę odpowiedzieć negatywnie na pytanie ja nie mam absolutnie żadnych informacji na temat tego jak wygląda seks w Japonii mogę powiedzieć, że mam taką anegdotycznie zresztą sytuacja tutaj, kiedy w akademiku, kiedy byłem na pierwszym roku studiów mój kolega, kiedy poziom od decyzji po listki, a ty wiesz, że Japonki są pewność świetnie w łóżku patrzy na mnie potem znowu jedni mówią, a tak wujek mówił tak tutaj kwestia seksualności oczywiście jest obecna może nie wszystkie te wątki jak już mówiliśmy są zręczny sposób uporządkowane, a teraz co mi się podoba u niczego i co wielu innych zrobił znacznie gorzej to jest to, że on np. potrafi rozpoznać to, że właściwie kobiety mężczyźni są w Japonii wychowywane są przeznaczone do życia jako osobna świat męski świat damskiej w zupełnie 2 różne światy niespecjalnie rozumiejące jest możliwe ich zetknięcie na różnych poziomach, czyli jest to możliwe zetknięcie się męża żonę, ale jest to możliwe również zaaranżowane małżeństwo tak jest również zaaranżowane w tym zauważmy, że to nie jest jakieś powierzchowne uznawanie zarażonego małżeństwa za nim jakąś tragedię 1 płci no bo to obie strony wiedzą co nie będzie tak nawet kim jestem taki sposób dobrze uważają tak widocznie powinno być tak być może tam było pisane zamówić to kwestia, którą wypowiada liczni bohaterowie japońskiej literatury klasycznej, kiedy robili w życiu coś zupełnie nieoczekiwanego albo jakieś dziwne wyzwania nieoczekiwane przed nimi pojawiały, czyli seks z 1 strony oczywiście jest związany z kwestią małżeństwa, które właściwie są odprawiane na zasadzie ceremoniału procedury, bo małżeństwo musi prowadzić do przekazania swoich genów dalej także przy okazji przekaz jest zauważany ten związek pomiędzy elektryfikację, a dzietność tak tak dosyć ciekawy sposób zresztą w ogóle jeśli chodzi o seks tutaj bardzo ciekawym kalambury operuje dzieci, które osobiście nie ubawił, że fakt, że Japończycy nie potrafią na poziomie leksykon od różnić klucza od zamka, a na kurtyny mają bodajże kilkadziesiąt jednostek słownictwa świadczy chyba dosyć obrazowo o tym, jaką przywiązują wagę tych do różnych kwestii, tak więc tu rzeczywiście jest dosyć dosyć ciekawy ten obraz i tu się dosyć dobrze czyta chyba nie wyciąga się z tego wniosków krzywdzących ponieważ, jeżeli uciekamy stereotyp, który jest zawsze zaprasza stara prawda mówi nie samuraja i gejsza mówienie o tych facetach, którzy rzekomo rządzą Japonią Peter realistycznie widzimy tego Peter liste wysiada z tego pociągu pamiętamy o powrocie z pracy to naprawdę każdego wygląda koniec Macio to rzeczywiście możemy możemy możemy po tych stereotypach się ślizgać natomiast tutaj jest chyba ja nie wiem czy zbyt wielkich słów używam oczywiście można się nie zgadzać ja tu wice coś głęboko humanistycznego w podejściu, czego naprawdę nie wiem zdaję sobie sprawę wagi moich słów i przypomniał mi się nawet jak czytałem książkę jak powiedziałem Japończyk Japończyk to jest dyżurne odmieniec tak to jest dyżurny dyżurny egzotyczna ta jak Japonia jest taka niby cywilizowana taka daleka jest także na Azję teraz mają ludzi używa też tego słowa ani nie rozumiem, dlaczego w niektórych kontekstach go używa to chyba też jest niezbyt zręczne tutaj, ale poza tym jednak myślenie stereotypowe poza tymi około 10 zysku, a wracamy już się udało naprawić jesteśmy mali tak świetnie, więc nie wiem zarazem tak poza tym wydaje mi się tutaj, że w dzisiejszym świecie, którego ci nie mógł przecież przewidzieć przy zauważyć jak nam się obcy emanuje tak z 1 strony opcję Japończyk Japończyka się tak trochę lubi trochę się ceni trochę zazdrości trochę myśli o drugiej Japonii to nam obiecywano natomiast jeśli mówimy n p . znacznie bliższych nam sąsiadach po drugiej stronie granic to właściwie, jeżeli ktoś interesuje się na odpowiedź jest kulturą japońską popkulturą Ano tak bardzo ciekawe ktoś powie interesie niemiecką tak no raczej nie to śmieszne prawda o Rosjanach nie ma prawie nic w dzisiejszym stanie naszego umysłu natomiast uchodźcach którymi nasze straszy wiemy aż nawet znacznie więcej niż moglibyśmy wiedzieć biorąc pod uwagę bardzo znikomy z nami kontakt tak czy Toni czasami również stereotypie nawet powiedział czy to nie jest nawet, opierając się na pewnych tekstach teoretycznie brzmi popularne w naszej cywilizacji nowo testamentu owych, aby powiedzieć to jest chrześcijańskich także my, którzy na co dzień mówimy, że jesteśmy ekspertami podpieranie się tekstami, w których jest napisane i to nieraz, że nie będzie między wami Greka Żyda czy my czasami nie czynimy to jakiś straszny przewiny my patrzymy na kogoś tylko właśnie przez to, że ktoś inny i z góry innych zakładam wydaje się, że tego właśnie tego nadużycia tak też w tekstach, czego nie ma, mimo że tak jak powiedziałem nie są to na pewno teksty na najwyższym możliwym poziomie literackim nie jest możliwe nie jest niemożliwe napisanie tego lepiej natomiast biorąc pod uwagę ilu robiło i robi to cały czas gorzej to myślę, że życie jak najbardziej zasługuje na życzliwą lekturę to bardzo zdarzają się naprawdę zabawne momenty jak n p . to, że liderami takimi powiedział w awangardzie mody męskiej są gangsterzy tak tak co jest nawiasem spraw do ojczyzny rozumując prawdą rzeczywiście najbardziej krzykliwe kreacje to są kreacje panów, którzy prawdopodobnie, jeżeli będziemy chcieli rozpocząć jakąś działalność niestandardową Japonii to oni pojawią się na pierwsze i zasugeruje, że się nami zaopiekują i nawet podadzą nam cenę i na pewno zrobią to profesjonalne i na pewno będą świetnie ubrani czy Japonia pana różni od innych państwach, bo zwykle takich rzezimieszków kojarzymy jako takich nie taki jest tak tak tutaj akurat pod tym względem rzeczywiście trzeba powiedzieć, że w Japonii pewne epatowanie strojem to musi być to nie jest tak nie jest stuprocentowa reguła, że każdy, kto wygląda jak elegancko jest jest tutaj z mafii broń Boże zresztą światy zupełnie osobny japoński świat i właściwie większość z normalnych tzw. Japończyków nie jest w stanie w ogóle tego świata zasmakować Jerzego zasmakuje to nie bardzo może opuścić natomiast i żeby podsumować, by już rozumiem podsumowujemy w jaki sposób naszą nie wiem to była dyskusja w sumie cały czas się z zgadzamy to jest nawet chyba trochę nudne to na pewno nie jest tak, że książka ta nie mogła być lepsza również wydaje się, że mogła być lepsza jej redakcja jestem na tyle świadom pracy tłumaczy, że nie chce czekać tłumaczy, ale jeżeli redaktor nie potrafi wychwycić, że co najmniej 1 miejscu słowo ksiądz jest użyte zupełnie niezgodnie z jego znaczeniem winnym jest dyskusyjne to się dziwne nie sądzę, żeby to była wina tłumacza, bo otwiera się na tłumacza padają takie rzeczy również mogą być stylistycznie w niektórych miejscach nieco lepsza to nie jest najlepsza redakcja, jaką można było zrobić, ale być może widział jeszcze takim drugim polskim wydaniu na razie możemy może nie tyle rozkoszować się też nie chciałbym państwa przekonywać tutaj jest to książka idealna co wielokrotnie powiedziałem bardzo przyjemne natomiast biorąc pod uwagę ile z niej zupełnie bez inwazyjny sposób jak wie bardzo humanistyczny sposób możemy wyczytać wydaje mi się, że jest to pozycja Warta uwagi, czego nie mogę powiedzieć o wszystkich książkę wydawnictwa czarne, ale o to akurat bowiem postacią jest książka jest taka podróż nostalgiczna i nie wiemy co panu się i czy, które momenty tej podróży tak z punktu widzenia przebywania czy bycie podobały, ale dla mnie ciekawe no bo jednakowoż niemożliwe do do spełnienia była 1 z wysp na osi ma, ale wyspa, którą dzisiaj kojarzymy ze wspaniałym muzeum sztuki nowoczesnej właśnie na osi ma to miejsce które, gdyby przyciąga zupełnie innego powodu, a emeryci nadal nosi je znajduje się na początku lat sześćdziesiątych tak to należy jednak zależało to dane mówi o dynamice pewnych procesów w Japonii i to nam też mówi o zmianie na japońskiej prowincji nakład na osi ma na tej zmianie wyszła chyba dobrze natomiast pamiętajmy proszę państwa Japonia jest krajem, w którym prowincja pustoszeje sam kraj się wyludnia co jest bardzo nie wesołe procesem i istnieją w Japonii miejsca, w których rzeczywiście możemy mówić o tym, że jakiś miasteczko prawdopodobnie długo zniknie, ponieważ jego obecna populacja to jest 13 populacji sprzed lat 50, nawet jeżeli są w nim jeszcze jacyś młodzi ludzie to ci młodzi ludzie nie znajdują partnerów życiowych, choć partnerzy życiowi wyjeżdżałem gdzieś daleko do stolicy i są to miejsca, które bardzo rzadko docierają Japończycy i turyści i prawdopodobnie, jeżeli znikną oto byśmy nawet wtedy nie zauważy co oczywiście taki sposób smutne tutaj ta nostalgia myślę, że nie jest wycelowane, a także nie da się znieść natomiast oczywiście przez ten tekst się przez, szykując możemy ją chyba dosyć intensywnie poczucia morze wewnętrzne autorstwa Donalda Ritchie sprawa masz przed 6 lat w Tokio dobrze pamięta książka wydana przez wydawnictwo czarne w tłumaczeniu Sergiusza Kowalskiego warto sięgnąć w razie dla najbardziej w górę warto warto wybaczyć też pewne niedociągnięcia narracyjnych, który się zdarzają im również duchu chrześcijańskim jak najbardziej państwa moim gościem był prof. Arkadiusz Jabłoński japonista wydziału Neofilologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu na godzinę dwunastą, czyli już za minutę prawie 5 zaplanowana została konferencja przedstawicieli koalicji Obywatelskiej, na której zostanie zaprezentowany program wyborczy tego ugrupowania będziemy tę konferencję dla państwa transmitować na antenie Radia TOK FM, a po tej konferencji Mikołaj Lizut jego goście skomentują dla państwa tę konferencję, na której przypominał będzie prezentowany program wyborczy koalicji Obywatelskiej także informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacje będziemy transmitować dla państwa konferencję koalicji Obywatelskiej dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością zrywający się połączeń z Poznaniem czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA