REKLAMA

Kolejna kara dla Facebooka. Tym razem za zbieranie danych o dzieciach

Połączenie
Data emisji:
2019-09-06 13:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
połączenie trzynasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie znam jest Marcin ma z niebezpiecznik PL dzień dobry czy dobre będziemy rozmawiać o kłopotach właściwie Googlea Facebooka w związku z ze zbieraniem danych ze zbieraniem danych osobowych konkretnie chodzi o dane dzieci tutaj mamy przede wszystkim problemy z samego Googlea, który faktycznie zdaje się tutaj trochę był pionierem jeśli chodzi o tego rodzaju działania, ale w ogóle wydaje się, że kwestie zbierania danych, Rozwiń » które w tym momencie są taką najważniejszą właśnie jest sprawą związaną z funkcjonowaniem dużych firm świadczących usługi na skalę globalną usługi internetowe nie darmowa to ta kwestia badanych dzieci z taką najbardziej drażliwą w Niemczech to się pan ze mną zgodzi powiedziałbym, że Amerykanie akurat, bo niedawno to właśnie Amerykanie nałożyli karę na kogo są na tym punkcie bardziej wyczuleni zauważmy, że kwestie zbierania danych osobowych dzieci na dobrą sprawę uregulowano w Europie w RODO, czyli całkiem niedawno natomiast Amerykanie mają ustawę kopa tzw . czy wręcz o prawdę Protection act, która weszła w życie w roku 2000, czyli wtedy, kiedy jeszcze internet traktowano w charakterze takie nowinki, więc to co mi się rzuca w oczy to duże wyczulenie władz amerykańskich i w ogóle obywateli organizacji pozarządowych, które tam się tym zajmują może powiedzmy o tym, o co chodziło z tą karą to jest akurat kara nałożona na część tego imperium, jakim jest alfabet zwany niegdyś gogle, czyli na YouTube tutaj chodziło wyświetlanie reklam tak Federalna komisja łączności nałożyła karę w wysokości 70  000 000 USD jeśli dobrze pamiętam właśnie za to, że Google wyświetla treści adresowane do dzieci niewątpliwie niektóre kanały YouTube owe są po prostu treściami dziecięcym wyładowane, a jednocześnie osoby oglądające te filmy komentujące czy winny sposób podejmująca aktywności wobec tych filmów no i ich dane były zbierane przetwarzane po to, żeby oświetlać spersonalizowane reklamy coraz częściej jest także jednak tego typu działania traktuje się w charakterze przetwarzania danych osobowych no i mamy tu przetwarzanie danych dzieci, które no to zachodzi pytanie na ile świadomie one mogą wyrazić w ogóle zgodę na na ile one zdają sobie sprawę, że ich dane są pewnego rodzaju walutą internetową no i to właśnie stało teraz reakcje widzimy 2 niektórzy mówią, że tak naprawdę niewiele się stało, bo 170  000 000 kary dla firmy, która ma przychody z reklam rzędu 9 miliardów kwartalnie to nie jest tak znowu strasznie i owszem, Google będzie musiała też wypracować pewne nowe mechanizmy w porozumieniu ze etc, bo na pewno dojdzie do zawarcia jakiegoś porozumienia co typowe w tych w tej rzeczywistości amerykańskiej i jakość Google i w TC dogadają co będzie dalej, a to czy Google będzie respektować zasady te całkiem osobna sprawa to jest w ogóle ciekawa historia ciekawe pytanie, dlatego że można sobie zadać pytanie o to czy to nie jest trochę hipokryzja znaczy tutaj udzielamy się nad samym wyższą same nad tymi bieda swoimi dziećmi, których dane są pobierane bez świadomości zgody co się wyświetla natomiast nie patrzymy na całą resztę społeczeństwa aktora w gruncie rzeczy doświadcza tego samego problemu choć, chociaż przyznajmy, że dziecku jest trudniej uświadomić co on właściwie robi tak samo jak mamy prawa w zakresie praw konsumenckich, które trochę inaczej traktują zakupy dokonywane przez dzieci czy promowanie różnych produktów dla dzieci tak samo powinniśmy mieć ja uważam troszkę inne zasady, kiedy mówimy niby o świadomym przetwarzaniu danych podczas gdy dziecko absolutnie nie jest zainteresowany tak złożoną kwestią ochrony danych osobowych wpły w tego nam na życie prywatne, ale nie jest zainteresowany tą kwestią na tym polega cały numer oznacza przeciętny odbiorca tzw. jak sobie tam nie obrazimy też nie jestem zainteresowany niż ja myślę, że to świadomość rośnie, bo też na pewno dużym przełomem i to często powtarzam była sprawa Snowdena, kiedy pamiętamy bym postawił taką cezurę do momentu snu dane ktoś mówił o prywatności to nawet marcu Herbert potrafił wyjść publicznie mówić o prywatność to jest jakieś jako taka stara koncepcja, którą musimy odrzucić dosłownie to co mówił takie rzeczy była afera Snowdena nagle Facebook zaczął się promować na pierwszego obrońcy prywatności, które niesamowicie to wszystko dba firma EPO trzeba przyznać starała się promować obrońcy prywatności nieco wcześniej przed aferą Snowdena długo też zmieniła retorykę później ja mam wrażenie, że od tamtego czasu dużo się zmieniło jak tak obserwujemy jako niebezpieczni kreacje coraz częstsze naszych Czytelników naszej osoby, które szkolimy to jednak zainteresowanie tematem ciągle wzrasta najczęściej wzrasta w sytuacji, kiedy kogoś coś osobiście dotknęła np. kiedy mąż usiadł już do komputera zobaczył reklamy testów ciążowych i zaczął się zastanowić, dlaczego też klasy oczywiście to jest ten klasyczny data, ale do czasu bodaj z Minnesota 1 osobie to nie tylko 1 osobie to zdarzyło, bo tak samo nie pamiętam kiedyś moja żona była bardzo zdziwiona, że kupiła pewne pewne rzeczy znaczy kupiła sobie buty sportowej przyszło do tylko zrobiło to w sklepie internetowym tylko zwykłym, płacąc kartą przyszła do domu zobaczyła reklamę dokładnie tych samych butów zaczął się dostanę czy też możliwe no i dowiedziała się do mnie że, owszem, wiza i MasterCard również odsprzedają pewne za nimi zwane informacje spółkom z branży reklamy online i one są w stanie łączyć te informacje z ciasteczkami w naszej przeglądarce mówimy niby o anonimowych profilach, ale jakoś jest także widzimy to zaczyna nas dotyczy to tak gotowa jest dobre to przestaje przestaje nas bawić to tłumaczenie, że to tylko anonimowi identyfikator zresztą były też eksperymenty robiono m. in . przez niemieckich dziennikarzy, gdzie oni pobierali od firm reklamowych jakieś tam dane o anonimowych identyfikatora docierali do tych osób i pytali się ich czy to ty miałeś taką historię przeglądania osoba patrzącą History przeglądanie mówiono tak to ja o to jest też słynna historia niestety nie pamiętam nazwiska tej pani, ale profesorki podaje ze Stanforda, która próbowała z Berkeley, która próbowała ukryć swoją ciążę przed internetem i to się nie udało mimo tego, że stosowała rozmaite systemy zabezpieczeń m. in. tor chodził grać tak dalej także tak to bardzo trudno w tej chwili być może jest tak jak pan, mówi że coraz bardziej zdajemy z tego sprawę nie wiem czy akurat afera Snowdena z tą pierwszą, która ludzi budziła co może jednak bardziej tam być analityka, gdzie nagle się okazało, że to bombardowanie informacjami danego indywidualnego osobnika może być tak precyzyjne, że manipulowanie rzeczywistością może być tak precyzyjne czy dla mnie w aferze Cambridge Analytica najlepsze było to, że stała się bardzo głupia to znaczy Facebook oddał komuś dane mówiąc wierzymy, że nic złego z tym nie zrobił ten człowiek powiedział nic złego nie zrobię, po czym zrobił z nimi coś złego co Facebook wiedział, ale nam obiecał, że nie to on był zły no i szczerze mówiąc takie tłumaczenie trochę no testu jak jak dziecko się zachował Facebook, ale zawsze będę powtarzał, że jeśli mówimy o podmiotach tak jak Facebook czy długo to mówimy tak naprawdę państwa przecież mówimy o firmach, które mają budżety większe niż niejedne państwo mówimy o firmach, które podejście do prawa mają następujące sprawdzamy najnowsze możemy pozwolić i czasami po prostu zapłacimy nawet karę po to, żebyśmy mogli coś robić często podawany przykład przez inwestorów giełdowych jest taki, że Facebook jest jednak niewielu firm, które dostanie karę finansową za naruszenia to jej akcje rosną, ponieważ Facebook w ten sposób pokazuje stać nas możemy prawo nas nie interesuje znamy bardzo dobrze ze spółek zajmujących się przetwórstwem ropy onegdaj one też tak zachowywały dzisiaj już nie są tymi najbogatszymi, bo zmienia często tu porównanie, że dane osobowe są Europą dwudziestego zostaną w głowie zmienia się model gospodarczy ewidentnie widać na czym innym się dzisiaj zarabia też nie jest do końca jasne jak to się odbywa, ale co się dzieje jest teraz jakby wróćmy jeszcze na moment do tego do tej decyzji Federal Trade commision w nowym Jorku czy czy to może być jakiś początek to znaczy czy Amerykanie jest ze swoją wolnością rynkową taką bardzo szeroko rozumianą właściwie takim trochę połączeniem obywatelstwa konsul i prawa do konsumowania takiego specyficznego konglomeratu część być może zaczną zbliżać do jakiejś formy regulacji no cóż musimy mieć na uwadze, że Amerykanie są o tyle innej sytuacji niż może go czy Facebook Facebook w tym przypadku jest ich firma ich z ich kraju, więc oni też będą zawsze ważyć na ile to będzie miało wpły w na gospodarkę, bo inaczej trochę wygląda regulowanie w Europie tych amerykańskich gigantów, gdzie mam wrażenie komisji Europejskiej taka trochę bardziej bezlitosna i mniejsze przyjmuje kwestiami gospodarczymi, chociaż tak jak mówię akurat jeśli chodzi o dzieci to właśnie Amerykanie mają ustawę regulującą tę prywatność dzieci od dawna oni są czuli na tym punkcie w jaki sposób mam wrażenie bardziej niż Europejczycy, ale te zmiany będą stopniowe, a jestem też pewien, że Google najpier w podpisze porozumienie ZPC, a później będzie sprawdzać na ile może to porozumienie nagiąć, bo ta firma zawsze tak zachowuje Facebook też tak zachowuje i Cambridge analityka przecież to była afera, która wypłynęła już po podpisaniu też 1 z porozumień etc Facebook i to samo może powiedzieć o firmach takich jak Amazon o one zawsze będą od zawsze będą sprawdzać na ile im jeszcze wolno i na ile mogą pozwolić wkurzyć władze i wątpię na pewno jeśli dojdzie do jakichś zmian na lepsze kategorii prywatności to będą zmiany powolne, bo tak jak mówię to jest Bóg będzie przepraszam Google będzie próbowała co jeszcze wolno ja cały czas zastanawiam nad tym czy rzeczywiście możemy powiedzieć, że w Europie ta ochrona prywatności w przypadku dzieci jest słabsza co znaczy chyba w ogóle prywatność jest trochę bardziej chroniona w Europie niż nawet może nie trochę tylko jeszcze bardziej chroniona niż niż w stanach i z tego wynika czy w stanach Zjednoczonych jest jest na to konkretna ustawa właśnie Kopacz, która czasem była krytykowana za to, że trochę martwa nim jednak co jakiś czas na wraca do debaty tam tak jak obserwowałem to tematy związane z prywatnością to jednak na Facebook też nie jest pierwszą firmą, który z powodu, która z powodu tej ustawy miała tam problem, bo tak jak mówię w naszym w naszym prawodawstwie kwestia np. zgody rodzica na korzystanie przez dziecko jakiś tam usług to się pojawiła w związku z RODO, aczkolwiek RODO też zmusiło gwałtownie wiele firm do do przemyśleń także jej też jeśli chodzi o Europę, toteż nie wyrównane, bo jednak patrząc na Federalną komisję handlu w stanach mówimy o 1 wielkim organie natomiast w Europie widzę coś takiego np. urzędy niemieckie są generalnie bardziej cięte na Facebooka, czego urząd irlandzki, który dużo z Facebookiem walczył swego czasu ma doświadczenie wprowadzeniu postępowań przeciwko niemu, ale to wszystko jest takie rozmyte mam wrażenie przez charakter Unii Europejskiej, która jednak no to jest wyraźnie 27 różnych krajów, które mają różne podejście do różnych spra w najprawdopodobniej u nas w Europie różnych przełomów będą dokonywać właśnie zgaduję, że n p . urząd hamburski ochronę niewiele takich kursów online zapowiada, że jednak będzie podatek cyfrowy, więc kto wie tak przy czym podatek cyfrowy to już wiemy doskonale to kwestia pieniędzy nie przejmowania się prywatnością w białym się na to nie patrzył z kategorii znaczy Unia Europejska stara się przedstawić tak uregulujemy tych gigantów, ale też chodzi tu o to, że boli nas to, że zarabiają, abyśmy też chcieli ich nie, ale to się w tym momencie nie odnosi do samej kwestii prywatności tylko kwestia podejścia do konkretnej jego do konkretnego podmiotu gospodarczego do konkretnego przedsiębiorstwa oznacza zawsze problem jest problem ciągle taki, że kto atakuje Facebooka Google Amazona to zaraz usłyszę coś takiego my daliśmy światu te fantastyczne produkty ty jesteś lekiem celnicy zrobił tylko tworzyć prawo, którego nikt nie chce już chyba jednak nie wie, że na co wydaje, że po tych pod okiem analityka IPO, jakby całych dyskusjach o swej newsa i o tym, czym właściwie Facebook jest czy jesteś dawanie swoich danych osobowych to wydaje się, że to ta narracja też się kończy to z drugiej strony ja znam człowieka, który jest byłym taksówkarzem był na protestach taksówkarzy przeciwko Uberowi sam jeździł Uberem, bo mówił żony nie ma czasu w ogóle to, że tak jest to nasze podejście niestety mam wrażenie wiele osób ze no nie wyobrażamy sobie do końca życia bez tych produktów i w związku z tym gdzieś tam jest nas zakorzenione, że tak nie podoba nam się, ale no, ale przymknie oko wiadomo życie życie, jakie musimy z tym radzić dziękuję bardzo maszyna jest rozróżnić PL był z nami 1338 za chwilę informacje o włączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA