REKLAMA

Na spokojnie i rzeczowo o edukacji seksualnej z Grupą Ponton

Dobry Seks
Data emisji:
2019-09-08 23:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:53 min.
Udostępnij:

Z okazji września i przedwyborczej gorączki, Hanna Zielińska spotkała się z Katarzyną Banasiak i Magdaleną Zimecką edukatorkami z Grupy Ponton, żeby porozmawiać o edukacji seksualnej na spokojnie i rzeczowo. Rozwiń »

Jak rozmawiać z dziećmi o przyjemności z seksu (bo rozmawiać na pewno), czy dostęp dzieci do pornografii to duży problem ("bo moje dziecko to na pewno nie ogląda"), dlaczego musimy nazywać rzeczy po imieniu i co to w przypadku seksualności w ogóle znaczy ? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny magazyn dobry seks przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu są już edukatorka seksualna z grupy ponton Magdalena zimna dziecka dobry wieczór dobry wieczór i Katarzyna Banasiak dobry wieczór dobry wieczór będziemy dzisiaj rozmawiać właśnie tak z okazji prawie na początku roku jeszcze wciąż wrzesień jeśli to jest ta pora, kiedy myślimy o tematach około edukacyjnych około szkolnych będziemy dziś rozmawiać o specyfice tej szczególnej działki Rozwiń » edukacyjnej, jaką jest edukacja seksualna ta specyfika opiera się na kilku kwestiach 1 z tych kwestii oczywiście jest filar społeczno-polityczne i on w Polsce jest bardzo istotne bardzo znamienne, ale oprócz tego niezależnie od kontekstu społeczno-politycznego edukacja seksualna jest specyficzna wielu innych powodów jest niezwykle ważna jest powszechnie potrzebna, a jednak jak się okazuje występują z nią problemy z podróżnymi szerokościami geograficznymi jeśli chodzi o edukację seksualną jako dziedzinę to właściwie od kiedy można mówić, że ona funkcjonuje jako taka grupa ponton właściwie wydaje się pierwszą taką bardzo wyraźną grupą środowiskiem, które gdzieś w przestrzeni publicznej w Polskiej przestrzeni publicznej wyraźnie specjalizuje się właśnie w edukacji seksualnej Otóż nie jest początek dziś nie może krzywi, skąd uważacie za początek edukacji seksualnej w Polsce i działania bowiem Zielińskim no coś w tym jest to prawda natomiast rzeczywiście tak naprawdę od etyki 510 lat zaczyna się ten temat tak upubliczniać i dużo o tym, mówić rzeczywiście wcześniej Andre edukacja seksualna dziś była spychana na boczny tor, ale też mam wrażenie, że bardziej była dostępna mimo tego, że cały czas w Polsce o seksie się nie mówi jest traktowany jako temat tabu to ta dostępność to wiedzy na ten temat, mimo że bardziej okrojona była dostępna mniejsze powszechniejsze, a wraz z rozwojem technologii większą dostępnością do wiedzy ten akurat obszar został zaniedbany, czyli mamy postęp cywilizacyjny rozwój wiedzy, ale pewnego rodzaju regres społeczny tak regres światopoglądowy czy regres związane z różnego rodzaju uprzedzeniami i jak rozumiem te 5 lat czy 10 lat z takim okresem, kiedy np. grupa ponton może zauważyć pewną różnica jeśli chodzi o funkcjonowanie tematu edukacja seksualna w przestrzeni publicznej myślę, że to wynika przede wszystkim z dostępności internetu dla młodych ludzi dzisiaj dostępny internet jest w każdym telefonie smartfonie i tak naprawdę każdy miał o 9 latek ma dostęp też do pornografii nie teraz tak każda matka, która słucha sobie 4 no wiadomo to niektóre, ale mój synek to nie no niestety możemy powiedzieć tym rodzicom, ale nie na nas żaru idealna ale gdyby pani go poznała napra w on nie to wcale nie musi być w takim razie on, bo bardzo często to dzieje się na takiej zasadzie, że dzieci na przerwie puszczają sobie właśnie jak różne rzeczy z telefonu to jakieś śmieszne wypadki, a to Niewiem, jaki filmik na YouTubie no niestety czasami ktoś może opuścić też filmy pornograficzne to nie mając nawet takie intencje ładnie tak i to wcale nie musi być nasze dziecko natomiast jest ono narażone na kontakt z takimi materiałami i dzieci w tym wieku absolutnie nie są przygotowane na na takiej treści, więc rozwój tej technologii tutaj jest bardzo dużym zagrożeniem i też sobie myślę o tym, że no co prawda możemy się posługiwać internetem do szukania głośniki ważnych informacji sprawdzać różne badania natomiast tego młodzi ludzie nie są uczeni oni bardzo często na nie drążą tych kolejnych kart przeglądarki jako skupia się na pierwszych wyświetlenia jeśli zadają jakieś pytania i np. pierwsze 3 z góry to jakieś forum, które nie żaden sposób moderowane to bardzo często przyjmują po prostu te treści jako prawdziwe tak jak te te fakty prawdę objawioną jeśli zadają właśnie dziś pytanie czy jakiś konkretny sposób może dojść do zapłodnienia albo trzyma nas w jaki sposób zakazić i czytają tak naprawdę na subiektywne poglądy indywidualności różne, które się wypowiadają internecie nie ponoszą za to żadnej odpowiedzialności to tak naprawdę nie ma żadnej kontroli nad tymi treściami i myślę, że efekt newsy takie i niesprawdzone nie moderować treści to bardzo duże zagrożenie w dzisiejszym świecie dla dla młodzieży no dobrze no to teraz być może słuchający nas dorośli, którzy mają pod swoją opieką dzieci im zarówno ośmioletnie, jakim starsze jak młodszy myślę sobie no dobrze, ale no właściwie skoro jest to problem no to tym czym pogadamy o tym w domu niż te dzieci przyjdą niech zapytają to ja wszystko powiem tylko, że akurat tak się składa, że dzieci nie przyjdą inni zapytają w tym akurat temacie to kolejna kwestia kolejna bardzo specyficzna kwestia dotycząca edukacji seksualnej, lecz bardzo chętnie pytają się oznaczenie słów różnych gatunki roślin zwierząt, które widzą w trakcie spaceru czy podróży z rodzicami o to dlaczego ktoś wygląda czy zachowuje tak ani inaczej no to akurat te tematy z reguły w naszej kulturze dzieci już wiedzą, że one należą do nie wypowiadanych do jakich takich objętych klauzulą tabu napytanie czy w ogóle cokolwiek można zrobić będąc rodzicem, żeby ten temat stał się jak każdy inny jak rozmowa przy obiedzie o wszystkim myślę, że przede wszystkim tutaj trzeba się skupić na tym aby, aby ten temat nie był obarczony takim poczuciem wstydu, bo myślę, że ten wstyd tutaj kluczowe jeśli od początku rozwoju takiego malucha tak dziecko się dopiero rodzi i na traktujemy to jego ciało z szacunkiem w momencie, kiedy ono rośnie to uczymy po kolei, gdzie są miejsca intymne, ale właśnie emeryt zawstydzanie aż lutni nie właśnie miejsca intymne to te, które kontroluje dokładnie jak man władze także, że nie wyśmiewano nie używamy też takiego infantylnego języka bardzo teraz dużo takich różnych wiadomości czytam matek również tak, bo zdarza się także wymyślane są właśnie takie infantylne nazwana miejsca intymne szczegóły kobiece darta polszczyzna właściwie, ale właściwie za granicą to wygląda bardzo podobnie także może np. ten nazwać narządy płciowe damski nie wiem jakich Cookie ciasteczko tak dalej słyszałam o tym i w momencie, kiedy dochodzi takich nadużyć ważne jest, aby każda osoba dorosła mogła się zorientować co się dzieje, bo jeśli mama powiedzmy z tatą ustalą tym dzieckiem, że powiedzmy NATO częściami bym jakoś Muszelka gruz inka jednak dalej na to rodzice będą wiedzieli, o co mniej więcej chodzi natomiast jeśli dziecko będzie chciała zakomunikować komuś innemu jakiejś innej osobie dorosłej, że tutaj ktoś dotyka po brzoskwini czy innym miasteczku to dotyka moich ciasteczek no to nie każda osoba się zorientuje to bardzo niebezpieczne jeśli będziemy nazywali po prostu rzeczy po imieniu no to jakby większa szansa na to, że jeśli dojdzie do jakiegoś nadużycia do jakiej sytuacji przemocowej to takie dziecko jeśli odważy się właśnie zaufać osobie dorosłej i powiedzieć o tym, że ta pomocna będzie przekazana właśnie szybciej, że szybciej no ta sprawa zostanie jakoś podjęta, że ci dorośli się tym zainteresuje zatrzymamy się tu na chwilę, bo zarówno w domu, jakim w przestrzeni powiedzmy szkolnej tam, gdzie jeszcze edukacji seksualnej możliwa, ale wierzymy w to, że już niebawem będzie możliwa w we wszystkich szkołach w Polsce do konkursu nazywa nazywanie rzeczy po imieniu, stając co najmniej 3 słowa pierwszy też szybka, ale on jest nieco obciążone no tak chcieliśmy etyki cień czegoś zbyt kolokwialnie może nawet lekko wulgarne i dalej na podium są 2 słowa volvo i uwagi, na który w ogóle się mylą jedno drugi tak naprawdę wagina jest używane jako określenie tego co tak naprawdę jest wolno teraz pytanie co tu zrobić w tej sytuacji czy próbować to odkręcać jakąś kampanię robić ludzie używajcie słowa volvo, bo to właśnie to słowo macie na myśli czy jednak zostajemy przy chipsy i czy wyobrażamy sobie, że nauczycielka biologii wychowawczyni i generalnie rzecz biorąc uczestnicy dyskusji w klasie mówią sobie swobodę tak jak penisy w Jastarni zostały niezauważalna tak sformułowaniem no to w tej klasie lata sobie nie tylko w przestrzeni w dyskusji słowo penis alei szybka co z tym słowem tak właściwie cały czas tkwimy w tym problemie czy ja np. uważam i też w rozmowach ze z młodzieżą a, że to słowo nie jest złe słowa ono się przyjęło i rzeczywiście, jeżeli się z nim swoim to będzie takim samym słowo jak słowo pani zna członek i t d . tak, ale pani może paść również jest w Ustce lekarza czy bawić w podręcznikach ekologiczne poleży mamy sobie nic o naszej ci co raczej nie ona powie, że mamy wargi środowe mamy wejście do pochwy tutaj możemy porozmawiać jakieś wewnętrznych UE z rzeki macicy czy z góry dziś jeszcze ten jest raźniej Szczęsny faktycznie to jest trudne sojuszy oraz na bardzo i no rzeczywiście tutaj się kojarzy jakoś tak co postuluje albo co polecacie rodzicom czy nauczyciele, którzy teraz nas słuchają właśnie słowo szybko jako stosunkowo już obecne powszechne, żeby ją fala oswajać dalej ja myślę, że powinna być w gestii danej osoby, z czym ona się dobrze czuje, bo tutaj nie ma co na siłę nikogo zachęcać, żeby używał Cipki jak np. na słowo mu absolutnie nie przechodzi przez gardło natomiast jeśli ktoś chce już właśnie edukować prowadzić zajęcia z młodzieżą no to tutaj dla przeliczenia można sobie 100 × powtórzyć to słowo, żeby on stał się tak samo normalnie jak oko ręka noga, bo tak naprawdę to organ każdy inny i no tak jak i specjalne tutaj traktowanie tylko w umacnia to kultura tabu i tego, że to jest no takie bardzo wstydliwe i lepiej o tym, mówić, więc jeśli zaczniemy po prostu do tego podchodzić tak naturalnie także mamy różne części ciała mamy właśnie penisa mamy szybko mamy jądra to wtedy to się zacznie prostu bardziej powszechnie i prostu czasem po psie przeci w liczyć po kolei te zwroty, które nam jest najlepiej, z którym my się najbardziej komfortowo czujemy, jaka jest rola tematyki o przyjemności seksu kwestii edukacji seksualnej, bo to jest też kolejny wielki temat szczególnie w przypadku zajęć dla dziewczynek czy tego fragmentu edukacji seksualnej dla dziewczynek edukacja seksualna bardzo często to jest taki straszak społeczne jak jest rola, jaka jest istota kwestii mówienia o przyjemności, kiedy dziecko, które słucha mamy 10 lat 11 i możemy czuć pewien dyskomfort dorośnie no zaraz chwileczkę chwileczkę no to możemy opowiedzieć o budowie ciała fizjologią miesiąc co ryzyku o tym jak to trzeba dbać o siebie ochrony swojej intymności, ale może jeszcze nie opowiadają, że to w parze to chodzi o to, żeby było przede wszystkim przyjemnie, a może właśnie opowiadajmy, że warto, by było o tym, że to jest przyjemne i tak na budę ma być takie taką pozytywną atmosferę wokół tego, bo my w ogóle w Polsce mamy problem z pozytywną seksualnością z mówieniem o tym, właściwie cię ten seks jest rząd nie zawsze musi służyć tylko i wyłącznie prokreacji i mam takie doświadczenia rozmów też ze starszymi osobami nie zna z dodatkami, które przez ten okres dojrzewania na żyły w tym takim poczuciu tabu osamotnienia nie miała możliwości tym rozmawiać był bardzo często straszone tym seksem w momencie, kiedy już powiedzmy wchodzą jakieś związki nawet sformalizowane takiej, która na dzisiejszym świecie uchodzą za te najbardziej drugie już nie na słuszne dokładnie to niestety nie ma tam tej przyjemności nie bardzo ciężko samemu we w naszej kulturze wciąż funkcjonuje będzie obowiązku małżeńskiego n p . to bardzo szkodliwe co właściwie na przemoc tak naprawdę byśmy mieli tutaj nazwać rzeczy po imieniu, bo nikt nie ma żadnego obowiązku jakichkolwiek kontaktów seksualnych do działania dały ekstra z praw swojego ciała praw swojej wolności prasy i podmiotowości na drugą osobę w dużym nie będziemy mówić o tej przyjemności, a coś w seksie nie będzie układało to będziemy uważać, że tak powinno być to jest i to jest w porządku będziemy bagatelizować jakieś niebezpieczne sygnały, które wychodzą z ciała podczas seksu jak działa bardzo mądre wbre w pozorom Jano bardzo często daje nam znać bezpośrednio, mówi że tutaj czymś problem to bardzo często też jest także nasze emocje czasami staramy się jakoś wypierać natomiast nasze ciało od razu nam daje znać tak n p . w trakcie stosunku pochwał bardzo się zaciska ten stosunek n p . w ogóle nie jest możliwe się zastanawia taka para no ale coś nie tak przecież w sumie tego tak chcę tak to planowaliśmy, a tutaj nie ma możliwości współżycia naj po takiej rozmowie dłuższej taką osobą okazuje się to nie do końca, bo jest świadoma decyzja żonach takiego stosunku życzyła pewną presję i chciała tutaj komuś coś udowodnić, więc bardzo zachęcamy do bycia w kontakcie z samym ze sobą i słuchania tego co nasze ciała mówi co to znaczy budowanie pozytywnej atmosfery wokół seksualności to można robić w domu idealnie byłoby, żeby to również działo się w szkole co to znaczy co to znaczy, bo w nim chodzi o pewne gesty komunikaty jakoś mimochodem jakoś w trakcie życia codziennego niekoniecznie nakierowane bezpośrednio na komunikat o seksualności tylko właśnie co to jest właśnie to takie otwarte nazywanie różnych rzeczy nie bagatelizowanie nie infantylizm vanie nie straszenie tylko takie nazywanie czasem rzeczy po imieniu to może oznaczać w rodzinie czy to oznacza, że zgodzimy się rano w sobotę i tata mówił jest, jaki mamy mieliśmy seks wspaniały maluchami, które naruszające tak i dla życia nie powinno mieć miejsca, bo to jest jakby narażanie osoby trzeciej, która nie wyraziła świadomej zgody na to, żeby uczestniczyła w czyimś życiu seksualnym i to już niema znaczenia właściwie większego czy to będzie druga osoba dorosła czy to będzie osoba nieletnia no tego typu sytuacje są naruszające po prostu granice innych osób mogłoby być czasem potraktowane nawet już tutaj w kontekście kodeksu karnego tak jako przemoc oczywiście do takich wstęp w zasadzie nie dochodzi, bo rodzice robią wszystko, żeby dzieci myślały, że no być może te parę razy 1 dzieci miały pojawić na świecie doszło do seksu tak naprawdę nie ma tematu, ale co mogą zrobić rodzice, żeby budować tę pozytywną atmosferę wokół seksualności wokół ciała wokół przyjemności seksu nie, opowiadając o swoim seksie, bo tak szczerze mówiąc on również tego nie chcą oczy ani młodzież nie chce tego Hart ani to rozwiązanie to było realne dała jedynie, ale jeżeli rodzice potrafią sobie okazywać czułość potrafią przy dziecku mówić do siebie i jak okazywać sobie te pozytywne emocje, które też wiążą stos zwaną seksualności dziecko ma obraz tego, że notariusz akcja jest przyjemna, że szacunek jest takie pozytywne zdarzenia natomiast chcę powiedzieć n p . takich sytuacjach, których nie robić mogą budować tą pozytywną seksualność czy np. nie wyśmiewanie komentowanie na imprezach rodzinnych że, ale i piersi urosły, ale lekarz pośladki teraz, że znam w ogóle bardzo dziwny zwyczaj, bo przecież ci dorośli, którzy robią prawdopodobnie doświadczyli takiego samego zawstydzenia i przedziwne, że wchodzą w odstraszają to dokładnie, bo mało, który dorosły ma okazję np. uczestniczyć w terapii przerobić te wszystkie sytuacje, które być może wywarły na nim duże na duży wpływ miały nam na jego rozwój i warunki takie być może negatywne wrażenie lekko staram się raczej to wypierać najczęściej warto by było jednak nad tym pochylić się zastanowić co tak naprawdę to zrobiło to znaczy i dlaczego ja np. powiela te schematy i właśnie pierwszą część nie wyśmiewanie części intymnych i też np. nie zawstydzanie w sytuacji, kiedy zobaczymy, że nasze dziecko się masturbuje tutaj też jest niezależna od wieku, bo bardzo dużą paczkę teraz mówi o tym z formacji dziecięcej, która mrozi kre w żyłach tak wielu ludzi w Polsce, a które całkowicie naturalna natomiast trzeba też odróżnić tak nas masturbację taką czysto poznawczo odlatujących dokładnie, ale myślę, że tutaj też jest na inny temat natomiast zdarzają się takie sytuacje n p . na rodzica przyłapią na czy przyłapią to też znamienne złomu i mimowolnie od razu inicjatorem dała nie staną się mimowolnym świadkiem że, że zobaczą np. ich nastoletnie dziecko się masturbuje tak, czyli tutaj też nie ma co udawać, że to się nie wydarzyło, bo to też jest takie poczucie lęku wtedy też do pogłębiania strefy tabu także o Jezus Maria no mama nie widziała i teraz chcą sobie właściwie mnie myśli i można po prostu wprost o tym, porozmawiać nie trzeba jakoś bardzo dopytywać, ale np. przyjrzeć się też swojemu dziecku takiemu nastoletnim, bo z naszych obserwacji wynika, że bardzo często ci nastolatkowie na nie są w tych najlepszych relacjach ze swoimi rodzicami nie mają tego takiego czasu nazwa angielskiego koalicji tak nam, że rzeczywiście ten jakoś wartościowy, że rozmawiają o swoich przemyśleniach o swojej relacji i zazwyczaj te rozmowy się ograniczać do tego jak było w szkole dobrze, jaką cenę stałem się no tak, dlaczego nie taką i właściwie to koniec dyskusji co można zrobić wokół tematu masturbacji jak ci ostatnio masturbować miały fajne fantazje czy co nie to też jest przekraczającej myślę, że też będzie o tym, chcę opowiadać np. zobaczyć czy to nastolatek nie ma spróbuje są do pornografii jest bardzo ważne, bo dostał bardzo zapytać można np. zapytać czy używasz np. pornografii czy widział kiedykolwiek jakiś taki materiał Zagaj oto na z racji tego, że dostęp bardzo dużo zgłoszeń od młodych ludzi, którzy mają poczucie, że zaczyna się dziać tutaj coś niedobrego przychodzi refleksja, że być może są uzależnieni od pornografii masturbacji myślę że, gdyby te relacje z rodzicami być może była na tyle bliska, że można sobie o tym, jakoś porozmawiać na, toteż ci nastolatkowie nie potrzeba w nie potrzebowaliby aż tak silnych bodźców tutaj często opowiadają właśnie, że zacząłem takiego film później doszło w coraz gorsze coraz gorsze coraz bardziej brutalne sceny tak naprawdę oni nie mają w ogóle kim porozmawiać od gadać nie mają takiej realistycznej wizji jak to może wyglądać jest to co Magda powiedziała jeśli właśnie rodzice okazują sobie uczucia, a jeśli jestem taki pozytywny wzorzec szacunku zrozumienia rozmowy między opiekunami, toteż młody człowiek się tego uczy, że to jest istotne tak ani Samantha cielesność i na nim nie traktuje wtedy tego stosunków kategorię właśnie takich sportowych tylko za tym idzie właśnie jej uczucia czy to rzeczywiście może zadziałać jeśli nastolatka nastolatek pewnie chodzi o większość chłopców w tym przypadku uzależniony jest od pornografii i przy użyciu tej pornografii czy stymulujący pornografią się masturbuje czy to, że rodzice okazują sobie czułość, a nawet są otwarci na mózg masturbację i na rozmowę, a nawet mówią o tym, słuchać świetnie po fantazją dać sobie czasami możesz wtedy wszystko w swoim tempie to jest w porządku masz swój pokój ma swoje łóżko to jest twój świadczy swoją intymność jesteś tam bezpieczne czy to rzeczywiście z waszego doświadczenia czy to wynika z tego że, że ten chłopak odetnie się od tego uzależnienia nie gra samemu się z tego nie wejdzie absolutnie tutaj jeśli dostajemy taki takie zgłoszenie, że młoda osoba no widzi pewne symptomy, które go niepokoją tutaj jest absolutnie potrzebne kontakt z psychologiem seksuologiem, kto jest potrzebna terapia zastanowienie się co tak naprawdę ta pornografia nam daje i dlaczego tak bardzo potrzebujemy no właśnie to jest temat, który potrafi przeciągnąć się latami, by dorośli mężczyźni również stałych związkach relacjach również ojcowie mający już dzieci dalej potrafią być uzależnieni od pornografii ten temat wydaje się nabrzmiewa nabrzmiewa powracać na naszych audycji co jakiś czas podróżnymi postaciami rodzinie jeśli zdarzy się tak, że jest rodzeństwo i jest to rodzeństwo różną płciowo, toteż czynnik, który naturalnie sprzyja również edukacji seksualnej z najbardziej oczywistych codziennych powodów i przebieramy się kąpiemy piżama lato plaża basen razem dopóki dzieci są małe to wszystko jest bardzo naturalne nie trzeba dokładać, więc wielkiego wysiłku, ale co w sytuacji, kiedy dzieci są 1 płci albo dziecko jest jedno i w szczególności co w sytuacji, która nie jest to właśnie 1 poprawną politycznie sytuacją, czyli nie mamy do czynienia z mamą i staną tylko z 2 mamami 2 ojcami albo z mamą i partnerem samodzielną albo samodzielną mamą albo samodzielnym ojcem co w przypadku tych rodzin, kiedy to modelowanie nie jest oczywiste czy tutaj ta edukacja domowa edukacja seksualna w domu jakoś się różnice możemy podpowiedzieć takim dorosłym, dla których jest dodatkowe wyzwanie czy można się posiłkować różnego rodzaju literaturą a, ale też odwoływać się do swoich doświadczeń czy szukać wzorców na zewnątrz i wtedy na ten temat rozmawiać o swoich doświadczeń, czyli np. mówić, jaka była nasza inicjacja w wieku lat 1516 czy iluś tam czy n p . jak wyglądała moja edukacja seksualna przyszła pani do szkoły z zewnątrz albo była to wychowawczyni przeprowadziła taką lekcję trochę się śmialiśmy, ale w gruncie rzeczy zapamiętam to czytam to może może spróbujemy teraz coś takiego zrobić w domu można w taki taki sposób to też zależy od rodzica i od tego, jaką ma relacje z dzieckiem, bo często niestety jest także to właśnie rodzic jest stanowi tworzy taką barierę w rozmowie o tym i to on jakby odsuwa się i spycha ten temat chodzić dziś na boczne tory tak jak pani wcześniej powiedziała moje dziecko tego mojego dziecka nie dotyczy i tutaj jakby jest, jakby w holu cała problemu i rozmawiania na temat seksu i edukacji no dobrze jesteśmy teraz w takiej sytuacji społeczno-politycznej, kiedy edukacja ma dosyć niskie notowania tłumy osób, które mają decydujący wpły w na to jak wygląda w tej chwili edukacja w szkole generalnie rzecz biorąc nie tylko edukacja seksualna no ale pojawia się pytanie skoro tak skoro edukacja stricte seksualna jest jakimś sensie wycofywana krytykowana podważana pojawia się być może więcej moralizowania pojawia się być może więcej przekazów religijnych to miejsce czy z waszego doświadczenia wynika, że to może wpływać na młodzież rzeczywiście czy to jest także on ze względu na wiek nastoletni dzieciaki są w naturalny sposób chronione czy przed tym co mówi matka czy nauczyciel ksiądz czy jednak np. zauważacie, że pojawiają się jakiegoś rodzaju zaburzenia seksualności na tle religijnym czy pojawia się jakiś Niewiem DW tys właśnie, który rzuca cień na ciało pozytywną ości czy coś takiego może się dziać u nas czy czy jest jakieś realne zagrożenie krótko mówiąc czy tak dzieciaki nie będą słuchać ani księdza ani matki ani nauczyciela ja myślę, że mówimy o tym, kontekście religijnym to tutaj żadnej zmiany nie ma, bo tutaj cały czas dzieje się to samo jeśli młoda osoba wychowywana właśnie w takim powiedzmy mocno wyznaniowym domu, gdzie padły wszystkie związane tematy chciałem są uważane jako takie może raczej złe grzeszne, a właściwie to się pani dowie o tym, dopiero po ślubie tak to nam towarzyszy przez wszystkie lata jak sytuacja polityczna nie ma tutaj dużego wpływu i moje doświadczenie mogę mówić o siebie raczej takie, że młodzi ludzie nie bardzo interesują się tym co się dzieje wpolityce co się dzieje w ustawodawstwie, więc nie mają do końca świadomości tych wszystkich zmian czasami rozmawiamy z nimi oprawach pacjentki na naszych warsztatach i ich pytamy np. wiedzą czym jest klauzula sumienia to 95 % warsztatów, które przeprowadziła młodzież jednak nie ma świadomości czym jest taki dokument, więc się wydaje, że są dosyć odporni na tego typu informacje, jakby cały czas to się wszystko dzieje raczej na ich poziomie IT komunikaty takie bezpośrednie nie docierają, chociaż na taka część edukacji seksualnej anty dyskryminacyjnej związanej z tematami LGBT plus tutaj akurat jednak te informacje jakoś przechodzą przez Easy to czy bardzo silną społeczność rokiem ta jest spychana w w ten cień grzechu n p . da się pojawia no właściwie wcześniej tego nie było rzeczywiście LGBT w tej chwili społeczności LGBT no została postawiona na świeczniku na celowniku na tym polega ta kampania wyborcza, która wciąż trwa i ta krytyka też ten atak na społeczność LGBT dotyczy nie tylko członków tej społeczności, ale właśnie wszystkich w oku, którzy się dopiero uczą seksualności możliwości wachlarza tożsamością owego i oni też na tej podstawie mogą wyrabiać sobie obecnie no, więc co w sytuacji, kiedy w szkole pojawia się 1 komunikat, a w domu drugi co się dzieje w głowie dziecka, które ma 10 lat 12 lat i w szkole słyszy właśnie, że tożsamość nie hetero normatywne to jest ciężki grzech zaburzenie i pojawiają się znacznie gorsze określenia, a np. dziecko już wie, że on jest inne albo bliska osoba w klasie jest inna i i w jego domu panuje pewnego rodzaju atmosfera dniem enklawy czy jakiegoś rodzaju podziemia na ile to potrafi zaburzyć tożsamość to, że właściwie mamy takie niespójne przekazy to właśnie sprawia, że dziecko samo zaczyna czuć się nie jest niespójna, słysząc rozbieżne komunikaty oto jest jakby takim rozwojem New trochę nie bardzo jest przez to czuje się zagubione jeszcze, jeżeli dotyczy znajomego kolegi to też to pewnie trochę inaczej przedstawia co innego, jeżeli dotyczy to bezpośrednio jego osoby i słysząc komunikat w domu, że dajmy na to jest rodzice są z tym Okaj, ale poza tą bezpieczną przystanią domową wychodzi na zewnątrz już jest za to krytykowane oceniane wytykane palcami no to żyje cały czas w poczuciu dużego zagrożenia i lęku i to może wywoływać na przyszłość różnego rodzaju zaburzenia nie tylko strefy i w sferze seksualnej, ale też psychoz seksualnym tam też tutaj bardzo dużą rolę odgrywają rodzice, którzy rzeczywiście są ważni którzy, obserwując swoje dziecko i właśnie nie ograniczają się do takich podstawowych pytań tylko trochę lubią podrożeć poznacie rzeczywiście poznać własne przemyślenia tego dziecka pytać, czego co co sądzi na dany temat albo jak ocenia daną sytuację wtedy jeszcze szansa, że taki rodzic wyłapie takie zdarzenie, które się działo w szkole ma możliwość zareagowania, bo to nie jest tak, że jeśli dziecko słyszy z kolei negatywny komunikat to od razu przyjdzie do domu o tym, powie, więc tutaj trzeba być bardzo rzeczywiście uważnym i przede wszystkim rozmawiać to właściwie chyba klubu i wychowania i cały też edukacji seksualnej czy wszystko sprowadza do do szczerej otwartej rozmowy, gdzie ludzie po prostu siebie nawzajem szanują co jakiś czas, kiedy rozmawiamy tutaj z Edukatora mi seksualnymi Edukator kami przede wszystkim, bo jest ich znacznie więcej to podajemy paletę tematów czy zagadnień, które wydają się szczególnym wyzwaniem np. dla młodzieży dzisiaj rozmawiamy przede wszystkim młodzieży i to jest o tyle ważne, że to nam dorosłym podaje pewien obraz co rzeczywiście może być w głowie nastolatka, bo my już zapomnieliśmy też tam byliśmy my też mieliśmy taką pustkę w głowie dzisiaj te są dla nas sprawy oczywiste, bo dawno jesteśmy długoletnim związku aktywni seksualnie czy czy nawet jesteśmy rodzicami i my właściwie zaskakujące jest, ale być może trzeba przypominać jakiś czas jest to jak bardzo podstawowej wiedzy brakuje anatomii wręcz bazowych faktów dotyczących anatomii fizjologii przebiegu stosunku seksualnego przy tej pozornej wiedzy wynikającej z pornografii znaczy okazuje się, że dzieciaki bardzo dużo na oglądały się tego co jest fałszywym obrazem ludzkiej seksualności ludzkiego ciała wydolności tego ciała przebiegu stosunku natomiast nie mają naprawdę podstawowej wiedzy co co co z czym jak to się dzieje teraz spróbujmy podać przykłady takich pytań, które wracają jak bumerang, bo to da słuchający nas dorosłym obraz tego czym być może mogą jakoś wspomóc dzieciaki którymi się zajmują opiekują, których są odpowiedzialni z tym np. z czym mijała się najczęściej spotykam chociażby na telefonie zaufania to są pytania od nastoletnich chłopców, którzy nie potrafią nazwać swoich narządów płciowych czują, że coś dzieje, że napletek np. nie schodzi im członka, a nie potrafią tego, że ten sposób wytłumaczyć ani brakuje między tak nie potrafią nazwać części ciała nie wiedzą, że to jest napletek nie potrafią nawet nie przechodzi przez usta słowo słowo pani czy członek używają wulgaryzmów albo porównują części ciała do jakiś przedmiotów rzeczy z najbliższego otoczenia i też wstydzą się o tym, mówić najczęściej z ich dzisiaj wtedy głos także praktycznie ich nie słychać też są przestraszeni zalęknione nim wydana jej rzeczy będą musieli z tym do lekarzy czy mają o tym, powiedzieć rodzicom czy komuś dorosłemu, więc też tutaj mamy 2 kwestie z 1 strony kwestia takiej swobody słownikowej wręcz terminologia, której brakuje, a z drugiej strony poczucie osamotnienia tak skrajnie nastoletni chłopak w trakcie lekcji czuje ból i im i ma problem z tym napletka to po pierwsze nie wie co się dzieje po drugie, przerażony tym, że jest z tym sam i jak tak naprawdę chciałby być z tym sam taki pyta co może zrobić z tym sam najlepiej by nikt nie dowiedział tak ładnie tak nawet z kolegami niechętnie chce o tym, rozmowy z, o co jeszcze pytają dzieci, czego jeszcze nie wiedzą, gdzie są te obszary białe plamy bardzo często dziewczyny pytają się cykle miesiączkowe zwiąże no wydaje mi się, że powinnam teraz mieć dni płodne, ale w sumie to jestem do końca pewna na to pytanie na jakiej podstawie wnioskuję, że one powinny być wtedy wtedy prowadzić np. jakąś regularną obserwację zapisuje te wyniki niestety zazwyczaj słyszymy, że nie i to właśnie posługiwania się najczęściej jakąś czapką na telefonie, który oczywiście może być jakość pomocna natomiast co jest algorytm taką nie dostosuje idealnie pod nasze ciało, więc bardzo duże właśnie takich pytań około miesiąc rockowych bardzo dużo pytań jest o możliwość zapłodnienia i tutaj należałoby rozdzielić to na 2 części, czyli 1, gdzie rzeczywiście istnieje realne ryzyko, że do takiego zapłodnienia mogło dojść wtedy np. jest pytanie czy mogę jeszcze zażyć np. tabletkę awaryjną i gdzie można dostać do kogo się po nią zgłosić bądź jest druga grupa ważni mity dokładnie czy sytuacja, kiedy nie wiem, o co graliśmy się z chłopakiem u siebie w ubraniach i miał wilgotne bokserki czy wtedy mogło dojść do zapłodnienia albo takie na dużo bardziej zadziwiające p t. korzystam z tej samej toalety co mój brat on tam długo był ja nie wiem co tam robił czy mogła w ten sposób zajść w ciąże, więc bardzo dużo takich wiadomości korzystałam zwany po tacie bracie ale o co pytają chłopcy tak też miał telefon od chłopaka, który bardzo się stresował tym, że mógłby zapłodnić swoją młodszą siostrę i Soro szanował domy stosowane po każdym użyciu, więc to są takie pytania związane właśnie czysto zapłodnieniem, ale zdarzają się też pytania związane z infekcjami tak, czyli na pojawiły po drogach ekologia czy sami antyczne właśnie w sferze intymnej czy to może być coś niepokojącego pytają się w ogóle o to jak ciało wygląda i czy ich Niewiem piersi wargi sromowe jądra penisy są normalne to jest to typowy typowa próba porównywania się sprawdzanie czy jestem taki taka jak inni tak czy wszystko co było okazania chłopaków często, które ewidentnie wynikają właśnie oglądania pornografii czy kobiety n p . są tak samo higieniczne mężczyźni, bo na tych filmach widać tam są takie czyste np. mówimy o seksie analnym mężczyźni to chyba się wydaje, że tacy nie są tutaj my jakoś różnimy pod względem biologii budowy takie badania też się zdarzają no i 1 z takich trudniejszych zagadnień na to kiedy dochodzi do jakichś nadużyć takich jak jest we tutaj sfera relacyjne nam się pojawia no i takie rozmowy rzeczywiście też czasami zdarza to znaczy dzwoni ktoś pyta czy to było nadużycie, bo nie ma pewności nie zazwyczaj sobie młodzi ludzie nie sta nie nie zdają z tego sprawę, że w ogóle znani jakieś krzywdy, jakie mogą być sytuacje przemoc wobec nich np. właśnie współżycie nie wyrażono entuzjastyczną zgodą tak naprawdę osoba po jakimś czasie zorientuje, że chyba jednak wcale tego nie chciała, ale teraz, bo n p . w ciąży panicznie i nie chce dalej współżyć się pytać co ma zrobić, żeby znowu się chciało ten seks uprawiać najpóźniej kontynuuje taką rozmowę to wychodzą właśnie takie smutne fakty tak naprawdę wcale nie było tej ochoty i to było nadużycie to była przemoc teraz chciałbym skorzystać z waszego doświadczenia osób, które odpowiadają na te pytania podtrzymują te rozmowy doprowadzają do tego, że ktoś mówi więcej więcej to zaufanie się pogłębia jak reagować, kiedy już dojdzie do tego szczęśliwie, że dziecko nastolatek czy nawet młoda osoba dorosła nam zaufa i powierzy nam jakąś intymną kwestię jak prowadzić taką rozmowę taką jakich wy przeprowadził się bardzo wiele swojej pracy w swojej grupie ponton, żeby to było efektywne, żeby to opierało się na zaufaniu, żeby to było rzeczowe jak tutaj my w ten dialog wejść można modelować pytaniami na zasadzie nie jest twierdzą, że to, by się wydarzyło to i to tylko zadaje takie pytanie, że w pewnym momencie ta osoba po chwili dłuższego zastanowienia stwierdza kurcze chyba rzeczywiście tutaj do czegoś doszło i to się zaczęło takie jak sobie tego nie życzę również działa, więc myślę, że ma też takie nie przejmowanie przyjmowanie odpowiedzialności NATO, żeby powiedzieć doznała gwałtu czy cie jakiegoś nadużycia tylko jakby ta sama osoba tak, by od niej wychodzi, że to ona ostatecznie stwierdza czasami ktoś bardzo wybiera taką informację to może tutaj zaczekać konieczne, żeby uświadomić, jaki kaliber miało to zdarzenie jak to wygląda dalej, bo trzeba np. utulić taką osobę, że ona ma pewne prawa i może doczekać i może taką sytuację zgłosić, ale tutaj decyzja też należy tylko właśnie doniesiono się czuje na siłach i chce tutaj teraz na zawalczyć o sprawiedliwość tak pozwolić się też wygadać takiej osobie, żeby dać przestrzeń na to, żeby od początku do końca o tym na spokojnie, ale opowiedziała i jak często jest także osobę to nazwie i powie co się wydarzyło to też sobie nagle uświadamia do czego tak naprawdę realnie doszło wtedy dalej można kontynuować, zadając pytania jak się z tym czuje czym to dla nich było i właśnie co chciałoby dalej z tym zrobić czy w ogóle ma jakiś na to pomysły bardziej, pytając o te wszystkie zagadnienia niż samemu stwierdzać i nazywać różne rzeczy do możemy tak tematy bardzo tegoż diagnozuje, zarzucając chorobę my też terapie, więc ten telefon zaufania jest takim nowym powiedział potocznie trochę za lepienie plastra i możemy później po prostu pokierować dalej tak do specjalistów, bo bardzo często takie osoby po takich zdarzeniach na wymagają kontaktu takiego już 4 oczy właśnie w jakimś psychologiem seksuologiem, a tutaj telefon zaufania nawet 34 rozmowy nie rozwiążą tego i nie pomogą tak jak osoba po prostu na miejscu, która może poświęcić całą godzinę na na rozmowę no tak drodzy państwo trzymamy kciuki za przebieg edukacji seksualnej dzieci nastolatków młodych ludzi, którzy są dla państwa ważni jak za przebieg edukacji seksualnej nas wszystkich, bo to jest akurat ta edukacja, która naprawdę jest potrzebna przez całe życie szczęśliwie naprawdę jest mnóstwo tematów, które pojawiają się pojawiają są nowe jest teoria jest praktyka można doznać rozwijamy się bardzo wszyscy jest coraz więcej ekspertek ekspertów w tym temacie także taki wstęp w postaci dobrych relacji z rodzicami w wieku nastoletnim to jest doskonały początek długo długoletniej dobrej edukacji seksualnej, czego państwu życzymy tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę dzisiaj naszymi gośćmi były Edukator seksualny z grupy ponton Magdalena zimna Zośka dziękuję bardzo dziękuję również Katarzyna Banasiak dziękuję dziękuję bardzo zapraszamy na informacji Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY SEKS

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA