REKLAMA

Beata Chmiel: "Decyzje personalne ministerstwa kultury to gorsze lata dla kultury"

Data emisji:
2019-09-09 19:20
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
13:39 min.
Udostępnij:

W drugiej części audycji krytyczka literacka i działaczka kulturalna Beata Chmiel komentuje ostatnie decyzje Ministra Piotra Glińskiego, chodzi o nieprzedłużenie umowy dyrektor CSW, Pani Małgorzacie Ludwisiak, połączenie studiów filmowych, brak nominacji dla dyrektora Muzeum Polin, profesora Dariusza Stoli, zwraca uwagę na zmiany w funkcjonowaniu Łazienek Królewskich czyli komercyjne imprezy i reklamy. Rozwiń »


Beata Chmiel: "Oczywiście zawsze można powiedzieć, że jest nasza kultura i wasza kultura, ale to jest nieprawda. W kulturze powinno być miejsce dla wszystkich. Ale jeśli minister Gliński o Oldze Tokarczuk mówi:
"No tak ona dostaje jakieś nagrody, ale dobrze by było gdyby była jeszcze rozsądna politycznie" . takie połajanki urzędnika w stosunku do artysty nie są zgodne z tym czym powinien się zajmować" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultury osobistej dzisiaj Beata Chmiel krytyczka literacka działaczka kultury, która to co w kulturze się dzieje od lat obserwuję od lat komentuje dzień dobry dzień dobry kilka spra w wartych komentarza i zastanowienia na pewno się wydarzyło ostatnio minister kultury nie przedłużył umowy Małgorzata Ludwisiak, która od 2014 roku była szefową centrum sztuki współczesnej w Warszawie podkreślmy minister działał Rozwiń » zgodnie z prawem mógł to zrobić, ale pojawia się pytanie o powód, bo ostatnie lata raczej dobre lata dla CSW no ale to na gorsze lata dla kultury jeśli chodzi o zarządzanie kadrą w instytucjach narodowych, bo jednak musimy pamiętać że, o ile centra sztuki współczesnej czy muzea sztuki współczesnej do tej pory w gruncie działa rzeczy działałem w dotychczasowym trybie to tak jak sztuka współczesna ukazała się dopiero na końcu punktem zainteresowania dla polityków, dlatego że te decyzje personalne ministrem możemy je od początku śledzić zaczęło się od teatru polskiego we Wrocławiu, które już tak naprawdę przestał istnieć to jest akurat decyzja, która była podejmowana do spółki z urzędem Marszałkowskim dolnośląskim, ale mamy inne przykłady jak np. warszawskie muzeum narodowe, które powoli ulega rozkładowi czy cały szereg innych instytucji, które są przejmowane niezgodnie z zasadami doboru dyrektorów zgodny z kompetencjami doświadczeniem też wyobraźnię, bo jednak instytucje kultury to nie jest tylko kwestia umiejętnego zarządzania oczywiście bardzo ważne, bo są instytucjami publicznymi działającymi zgodnie z zasadami i finansów publicznych ale, toteż jest kwestia tego co chcemy w kulturze robić, jakie te instytucje mają być centrum sztuki współczesnej można oceniać ostatnie 4 lata poprzez wystawy, które tam były organizowane można się zastanawiać co powinno być innego albo co zostało w programie przedstawione przez Małgorzatę Ludwisiak niewykonane no ale decyzja o nieprzedłużeniu kontraktu jest już decyzją, którą minister podjął bez przedstawienia racji, więc myślę, że warto by, żeby to, żebyśmy powiedzieli Małgorzata Ludwisiak złożyła odwołanie do ministra piszą także pracownicy, którzy boją się, że ta decyzja zakłóci plan reformowania centrum sztuki współczesnej usunięcie Ludwiczak to jasna wskazówka w jakiej kultury zabraknie w Polsce w razie kolejnego zwycięstwa prawa i sprawiedliwości w wyborach tak powiedział Gazecie wyborczej Max Cegielski zgadza się z tym no ja myślę, że także tutaj bardzo ważny jest, żeby jesteśmy przed wyborami, więc jeżeli dni interesuje nas rzeczywistość kultury i instytucji kultury musimy oceniać bardzo jasno decyzje, które były podejmowane przez ministra w związku, które będą takie same, jeżeli się nie zmieni minister, a ewidentnie jest także to instytucje kultury został podporządkowany pewnej wizji politycznej, która została zapisana w programie PiS-u to nie jest wizja nowoczesnej kultury to nie jest wizja kultury otwartej to nie jest wizja kultury, z którą chętnie byśmy się utożsamiali także patrząc się na to co się dzieje za granicą będziemy się utożsamiali czyli kto myślę, że jednak większość ludzi kultury to znaczy w tym sensie, że oczywiście zawsze można powiedzieć, że jest nasza kultura i wasza kultura to jest nieprawda to znaczy w kulturze powinno być miejsce dla wszystkich, a jeżeli minister kultury mówi o Oldze Tokarczuk, która jest taką naszą najbardziej znaną w tej chwili pisarką, że no tak pani Olga dostaje jakieś nagrody dobrze byłoby, jakby była jeszcze rozsądna politycznie to takie połajanki urzędnika państwowego w stosunku do artysty są po prostu nie chcę używać dużych słów, ale nie są zgodne z tym czym powinien się zajmować się sąd w dodatku słowa, które idą w świat konkurs na dyrektora muzeum historii Żydów polskich Polin wygrał kilka miesięcy temu prof. Dariusz Stola, któremu również minister nie przedłużył wcześniej kontraktu podobnie Małgorzata Ludwisiak wygrał, ale powołania na dalsze nie do ciekawych myśli czemu minister zwleka z tą nominacją myślę, że minister uważa, że jeżeli im 13 października wygra wybory i ponownie zostanie ministrem to zrobi będzie chciał ta zasada co będzie chciało jest niestety z zasadą bezprawną, dlatego że wszystkie działania podejmowane do po w stosunku do Polin w tej chwili albo nie podejmowane właśnie są niezgodne zarówno z umową pomiędzy organizatorami, którzy Palin stworzyli z umową, którą jest konkurs stosunku do profesora stoi, ale też z umową, którą minister zawartą z nami, że instytucja kultury to nie jest instytucja ministra to jest nasza instytucja instytucje kultury są instytucjami publicznymi należą w równym stopniu do tych, którzy mają konserwatywne poglądy do tych, którzy mają poglądy bardziej progresywne i do tych, którzy nie mają poglądy na to kto powinien być dyrektorem Polin jako lubią tę instytucję ze względu na to jaka jest wróćmy jeszcze do innej kadrowej decyzji, która wzbudza sprzeciw środowiska ta decyzja zapadła już kilkanaście miesięcy temu prof. Jerzy Miziołek na stanowisku dyrektora muzeum Narodowego w Warszawie, który rządzi rządzi 1 z najważniejszych placówek muzealnych w Polsce już prawie rok te rządy wynikiem chyba oprócz samego dyrektora i jego najbliższych współpracowników zachwytu nie wzbudzają wręcz przeciwnie w tym czasie z pracy w muzeum zostało zwolnionych lub odeszło około 50 osób w tym wybitni specjaliści do tego dochodzą kontrowersje wokół programu wystawienniczego, czyli np. prezentacja cyfrowych reprodukcji dzieł Leonarda da Vinci pamiętamy też wszyscy słynną aferę bananową, czyli usuwanie z galerii dział nieodpowiednich dla widzów do tego doszedł też spór ze związkowcami i mimo apeli już można powiedzieć z całego świata cisza żadnych ruchów, choć wydawało się jeszcze pod koniec lipca, że minister jednak coś w tej sprawie postanowi zapowiadał kontrole dialogu społecznego nie będę nie mamy złudzeń to znaczy minister Gliński nie zmieni tej decyzji na pewno nie zmieni przed wyborami myślę, że jeżeli wzrost pozostanie ministrem kultury to nadal minister pan mi działek będzie dyrektorem muzeum Narodowego w Warszawie im będą siedziały takie same rzeczy jak się dzieje, bo to nie jest kwestia tego, że to jest wypadek przy pracy, bo oglądamy teraz to co się dzieje w Łazienkach Królewskich, gdzie rządzi też dyrektor powołany przez ministra Glińskiego ale, ponieważ ten taki reflektor opinii publicznej czasem rzuca światło na coś czasem nie zauważam, więc dopiero ostatnio rzucił światło na łazienki, gdzie okazało się, że od kilku lat mianowany przez ministra Glińskiego dyrektor Wawer w gruncie rzeczy komercjalizuje główne zabytki łazienek służą programowi nie kulturalne mu nie muzealne mu tylko komercyjnemu wynajmowania klientom na tzw. eventy są już znane nawet efekty tego łącznie podziurawione zabytkową podłogą, bo przypomnę, że dzięki przetrwały 200 lat po to, żeby były dyrektor drastycznie nieudolny muzeum wojska polskiego w tej chwili niszczył coś co stanowi dobro nas wszystkich nad tą polega, że zarówno minister, jaki jego nominaci traktują swoje urzędy jako coś co im przynależy im albo tym, którzy zostali dyrektorami albo im w sensie partii czy innych zadań zleconych natomiast nie traktuję tego jako dobra publicznego dobra wspólnego pędu tutaj już ta data 13 października w naszej rozmowie, czyli wyborów parlamentarnych w Polsce, bo to jest pytanie jak ważnym przedwyborczym orężem jest dzisiaj dla polskich polityków kultura zarówno dla rządzących, jaki dla opozycji, która chce odzyskać władzę kandydatka koalicji Obywatelskiej na premiera Małgorzata Kidawa-Błońska ogłosiła ostatnio program dla kultury m. in. przywrócenie 50 % kosztów uzysku przychodu dla twórców przejrzystość konkursów ograniczenie do minimum wpływu urzędników na instytucje kultury co szczególnie w tym programie przykuł twoją uwagę na przetargach staranniej powiem tak bardzo ucieszyło mnie, że w programie w ogóle jest konkretnie napisane w kulturze, że są tam rzeczy, które są mi nam jako obywatelom kultury bardzo blisko jak nasz jest program, którego jesteśmy bardzo dumni bardzo młoda kultura program, który został wypracowany społecznie jako wynik paktu dla kultury, który podpisany został 2011 roku, który jest niezwykle istotne, bo to jest program obcięty teraz budżetowo przez obecną ekipę w dalszym ciągu jednak w takiej okrojonej formie działający to jest program docierania z kulturą edukacją kulturalną i animacją kulturalną do tych ośrodków, których w ogóle nie ma żadnej instytucji kultury nie ma biblioteki nie ma domu kultury, a nie mówiąc o kinie teatrze galerii i tam dzięki temu programowi wchodzą animatorzy tworzą razem z miejscowymi dzieciakami czy młodzież uczy ludźmi starszymi czy każdym po prostu wspólnie program kulturalny program edukacji kulturalnej jest niezwykle ważne, bo kultura to nie jest tylko to, że finansowane przez państwo to nie jest tylko to, o czym mówimy wielkie instytucje dyrektorzy programy międzynarodowe krajowej tak dalej powinnością ministerstwa kultury ministra kultury rządu jest to, żeby kultura była otwarta, żeby dociera właśnie tam, gdzie jest jest najtrudniej najtrudniej jest właśnie tam, gdzie te podstawowe instytucje kultury, czyli biblioteka i dom kultury stanowią jedyny punkt oparcia dla wszystkich jeszcze ostatnie pytanie, bo niestety, ale czas na bardzo goni jest jeszcze możliwe cofnięcie decyzji o połączeniu studiów filmowych czy klamka zapadła i teraz będzie tak jak zapowiada ministerstwo kultury więcej bogacze i sprawni nocy sprawnie i nie wiadomo, ponieważ ministerstwo nie jest sobie w stanie poradzić formalnie tak skomplikowaną przedsięwzięciem urzędowym, jakim jest łączenie instytucji kultury czy przyłączanie jednych instytucji kultury do drugiej nie mówiąc o kwestiach związanych z prawami autorskimi licencjami produkcjami w toku pro kopa produkcja i t d . to trwa już prawie rok czy sobie poradzi nam to wszystko zależy znowu wracamy wszystko zależy od tego kto będzie ministrem kultury 13 października czy dlatego, że jeżeli tak się zdarzy będzie inny minister być może zechce ten proces wstrzymać zmienić centralizację zespołów filmowych czy centralizacja instytucji kultury którymi są zespoły filmowe nie ma najmniejszego sensu, dlatego że wiemy, że duże molochy państwowe, nawet jeżeli mają taką siłę, którą jest duży budżet wynikający z połączenia dotychczasowych budżetów są mniej sprawne jeśli chodzi o umiejętność oceny artystycznej projektów wspieranie debiutów, a tym powinny być głównie tak aktywność państwa w obszarze produkcyjnym czy wspierania produkcji filmowej poświęcona nie te może będziemy robić jakąś wielką komercyjną produkcję, bo tego mamy w prywatnych producentów, które sobie świetnie poradzą, jeżeli będzie taka potrzeba i sobie świetnie radzą jak widać choćby twórczości Wojtka Smarzowskiego, który jednak potrafił zaprosić do kina i sprzedać 7  000 000 biletów czekamy na to czy dostanie dotację na nowy film na razie zostało jego projekt przesłany na kolejną sesję rozumiem, że nie będzie problemem to, że w nowym weselu Smarzowskiego pojawia się temat Jedwabnego, bo przecież nie mamy cenzury politycznej prawda Beata Chmiel krytyczka literacka działaczka kultury była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie było dobrem teraz czas na informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!