REKLAMA

Festiwal Skrzyżowanie Kultur: "Chcieliśmy nauczać inności, edukować"

Data emisji:
2019-09-11 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:10 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Maria Pomianowska, dyrektor artystyczna Festiwalu Skrzyżowanie Kultur, instrumentalistka, wokalistka i pedagog, doktor sztuk muzycznych, kompozytorka, kilkukrotnie sama występowała na scenie FSK i zespół KROKE w składzie: Tomasz Kukurba (altówka), Jerzy Bawoł (akordeon), Tomasz Lato (kontrabas) Rozwiń »

Maria Pomianowska: "Wzruszające, że mamy odbiorcę, który jest cały czas głodny tego co przedstawiamy, to duża satysfakcja" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj kultura osobista w Warszawie z Krakowa ze mną w warszawskim studio Maria Pomianowska instrumentalistka wokalistka pedagog doktor sztuk muzycznych kompozytorka no i oczywiście dyrektor artystyczny festiwalu skrzyżowanie kultur 1 z najważniejszych festiwali polskiej muzyki etnicznej witam bardzo serdecznie mi tak naprawdę powiedział polskiej muzyki etnicznej pewne powiedzieć światowej muzyki oraz bardziej w Rozwiń » tej chwili też odchodzi się tego terminu od języka, ale cały czas funkcjonuje muzyka świata, czyli muzyka do tego właśnie dziedzictwo całej naszej planety głównie w dziedzinie etnicznych witam serdecznie studia w Krakowie zespół Kroke, czyli Tomasz Kukurba Jerzy Bawoł i Tomasz lato Witajcie dobry mamy wtedy będziemy dzisiaj słuchacze TOK FM zaprasza na wydarzenia, które w tym roku rozgrywać będą między osiemnastym 22 września w namiocie przed Pałacem kultury nauki w Warszawie w tym roku festiwal skrzyżowanie kultur obchodzi 15 urodziny trudny wiek nastoletni, ale festiwal ma się całkiem dobrze nieprzerwanie z nami od 2005 roku ma ogromne zasługi nie tylko tak sobie myślę w prezentowaniu muzyki z całego świata myślę również w budowaniu wielokulturowego dialogu i to jest pytanie do dyrektor festiwalu trzyma pani takie poczucie, że dużo dobrego udało się dzięki festiwalowi osiągnąć i to nie tylko na tym artystycznym poziom tak generalnie, ponieważ takim założeniem pierwotnym było to, żeby nauczyć inności słuchaczy odbiorców naszą publiczność, ale nie tylko, pokazując muzykę rząd doskonałych artystów z tego świata z różnych zakątków świata często nieznanych bardzo znanych na świecie ona kompletnie nic nie słyszał tych nazwiskach w tej chwili wielu ludzi już ma taką wiedzę to oprócz tego aspektu artystycznego, czyli po prostu obcowania ze sztuką z innym dźwiękiem inną barwą inną emocją przepływem czasu muzycy, bo to jest zupełnie inny np. w Azji czy w Afryce niż z europejskich, które jesteśmy przy przyzwyczajeni, która jest też podwaliną muzyki w dużym stopniu też takie, które możemy słuchać w Ameryce północnej Ameryka Ameryka Południowa już inna historia w związku z tym chcieliśmy oprócz tego jadła tylko czysto muzycznego też edukować i to wydają się bardzo się udało to było takie założenie, które realizuje realizowaliśmy poprzez warsztaty przede wszystkim poprzez koncerty później wprowadzone dla dzieci poprzez spotkania z artystami, którzy przyjeżdżali do nas i ich opowieściami, czyli kontakt taki żywy dotknięcie tej muzyki dotknięcie tego co się potem nastanie działa to bardzo istotne, bo w ciągu 15 lat festiwal się bardzo rozwinął, ponieważ jako artysta bardzo dużo podróżuje w jestem z kilku do kilkunastu państwach każdego roku granica, a więc tak po wybieram sobie obserwuje to sami coś mi wpadnie w oko co potem okazuje się zaczyna być bardzo popularny na świecie gdzieś tam w dalekiej Korei zobaczą nawet one do bardzo zobaczą bardzo bardzo dawno temu artystka, która będzie naszym festiwalu, a potem udaje się sprowadzić czasami chcemy sprowadzić nie udaje się terminowo czy finansowo, więc musimy czekać wiele lat generalnie w tej chwili wygląda tak, że ja spotkam na swoim bazarku na Ursynowie publiczność tak fanów, którzy potem pani Maria, a co będzie w tym roku chcemy urlop wziąć n p . na ten czas albo był pan, który już opowiadał mi co jak ja gram w Krakowie na festiwalu do mnie podszedł, jaki będzie to był lipiec, jaki będzie we wrześniu przy areszcie nie możemy ogłaszać tego to jest cały taki system prawnego ogłaszania odkrywania kolejnych kart dzisiaj ogłosi metro ogłosił legł on miały chciał przesunąć operację tak mu zależy ona, więc to rzeczywiście wzruszające, że to działa, że to, że to też, jakby mamy odbiorcę, który cały czas głodny tego co przedstawiamy ludzie do nas przychodzą nam o tym, również mówią, że chcielibyśmy takich artystów takich satysfakcja duże no tak, ale 15 lat temu głównym celem festiwalu skrzyżowanie kultur było myślę pokazywanie właśnie tego jak bardzo wielokulturowy jest świat otwarci na to wszystko co tutaj nad Wisłą wydawało się chwilami bardzo egzotyczne czy po 15 latach ten cel się trochę zmieni, kiedy już tak naprawdę dzięki festiwalowi również myślę, że bardziej oswoiliśmy się światową muzyką czy cały czas jest ten sam jest realizowany w takiej pierwotnej postaci oczywiście ta publiczność jest dużo bardziej wyedukowana ludzie podróżują też także mają dużą wiedzę nie do nas przychodzą i nam proponują teraz się artystów to rzeczywiście zmienia się też oblicze festiwalu zmienia się też myślenie o współczesności, bo zupełnie inaczej, bo kiedyś ta inność to było coś ciekawego baliśmy się tego było coś innego teraz stajemy się chwilami wroga większa uczyć jeszcze innych aspektach inności tej cudowności czasami nieusuwalnej inności, bo jest bardzo istotne i ja to akurat, robiąc od kilkudziesięciu lat sama projekty poza kulturowy się z muzykami czytam z Chin Mongolii Japonii czy Afryki widzę jak ta inność czasami jest ta inne jak miał zaakceptujemy to nie nieusuwalność taką inność innej sztuki myślenia o niej, bo jest punktów wspólnych można wiele znaleźć natomiast, jeżeli zaakceptujemy jesteśmy w stanie prowadzić dalej dialog podanie musi być taka papka, że wszystko jest jedno im się cieszymy już proszę stworzyliśmy wartość dodana tylko, że możemy dialogowi na najwyższym poziomie to właśnie w tym kierunku idzie Festival, czyli coraz więcej takich projektów, które chcemy inicjować to robimy od lat, w których uczestniczą też też polscy artyści, bo jest bardzo istotne wybitni najwybitniejsi Radia zespół właśnie, który jest w kraju jesteśmy bardzo dumni, że ten projekt będzie właśnie festiwalu, ponieważ ci nasi wspaniali artyści, którzy znają świat jest do i widzieli już bardzo wiele potrafią stworzyć coś unikatowego coś swojego coś właśnie z tej strony ich sens aktywności, jakie wrażliwości i to jest nowy kierunek, czyli budujemy też scenę takiego faktycznego skrzyżowania kultur w oparciu o muzykę polską lub polskich artystów, a to nie zawsze musi być czysta Polska muzyka wręcz nie musi być tak mamy okrągły jubileusz czy to ma wpły w na tegoroczny program festiwalu w zeszłym roku była Afryka co jest w tym roku takim tematem przewodnim skrzyżowanie tematem przewodnim jest 15 lecie oraz gwiazdy, które zaprosiliśmy żadnego regionu żadnych jakich wytycznych, bo generalnie byśmy nazwali tak sobie na użytek własny ten tą edycję muzyka nadziei, gdyż jest to zniesienie cały czas nadzieję samego początku nadziei na to, że pomimo, że jesteśmy inni, że mamy inne instrumenty akurat jeśli chodzi o muzykę, że w ogóle ludzie są takie płaszczyzny na świecie, w których my nie możemy porozumieć, czyli właśnie tym jest 1 z płaszcza jest muzyka ja doświadczam Rączka w Pakistanie jakiś takich sytuacji bardzo ciężki w momencie, kiedy siadałam z muzykami do gry do kreowania do nagrywania płyty czy robienia muzyki nagle okazało się, że nasze poglądy są kompletnie na temat świata religijne polityczne brednie nie istotne, dlatego że my nagle czujemy się dobrze ze sobą obcując właśnie w obszarze sztuki i ten 15 lecie ma być dedykowane właśnie temu czuć się dobrze poprzez to, że słuchamy innych, że oni nas słuchają, że jest ta płaszczyzna muzyczna, która z językiem bez słownym takim, który tak tak naprawdę opiera się wyłącznie emocje chcemy, żeby te emocje były tutaj na tym 15 leciu jak najlepsze właśnie poprzez to że, że niesiemy nadzieję jest muzyka kochani wszystko może się walić, ale mamy muzykę mamy sztukę i tam jesteśmy ludźmi wszyscy możemy być tam wspólnie kreować być razem myślę, że można śmiało nazwać już festiwal skrzyżowanie kultur festiwalem gwiazd zespół Kroke, który wystąpi z mongolską wokalistką urną czart jest tego najlepszym dowodem ale zanim rozmawiano o tej pięknej muzycznej polsko mongolskich przyjaźni chciałbym jeszcze nieobecnych studia obecnych na festiwalu podpytać, bo z tego co się zorientowałam ojciec funku wybiera się do Warszawy tańce tak tak m. in. Blues fang jest jest też wspaniały tony, ale co co takie ikony stylu afro beatu co dla mnie bardzo istotne byśmy już mieli synów Feliks jego, którzy twórcy afro beatu, więc mamy tutaj wielkie gwiazdy właściwie wszyscy są gwiazdami, bo ten pierwszego dnia mamy wspaniałych 2 artystów muzyka muzyka fado Jerzy zależą to jest właśnie taka odpowiedź 2001 . wieku na legendarnej Amalii Rodrigues, gdzie mamy też oczywiście fanów czy to na pewno fani fado i jest będzie, czego posłuchać z Flamengo od jego wersji gala jest genialny w artysta wokalista środowy koncert na ogół też środowe potem mamy 2 wspaniałe w czwartek projekt 1 oparty o muzykę zachodniej Afryki Raphaela Rogińskiego będzie tam mama, bo ma mama 2 będzie Paweł skóra będzie masa badani Dembele nasz wychowanek, który 2009 dziesięciolatek przyjechał na festiwal genialny człowiek teraz wiele do własnych projektów grała 4 panie projekt będzie też wspomniane, którym rozmawiamy później tak Kroke wraz z Bogacką wybitną artystką właśnie jest dobry moment, by postawić kropkę w tej części kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy skrzyżowanie kultur dzisiaj w kulturze osobistej o tym rozmawiamy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Maria Pomianowska dyrektor artystyczna festiwalu skrzyżowanie kultur, który w Warszawie od osiemnastego do 22 września witam serdecznie raz jeszcze jest z nami zespół Kroke na łączach Krakowsko warszawskim, czyli Tomasz Kukurba Jerzy Bawoł i Tomasz lato, którzy na festiwalu wystąpią razem z mongolską wokalistką urną hartu ci porozmawiamy o tym, niezwykłym muzycznym spotkaniu przyjaźnić się podobno od wielu już lat i tak się zastanawiam czy ta przyjaźń zaczęła się w Polsce czy mogą -li czy może jakimś innym mieście pięknym zakątku świata to przyjęć zaczęła się ani w Polsce ani Mongolią się zaczęło w Berlinie w kościele w kościele kościół nazywa się pasją kim się, gdzie graliśmy koncert był chyba premiera 1 z premierowych koncertów naszej płyty Suns odbywały się wtedy urna była w tej samej wytwórni, której mecz w Orient w Berlinie ją po tym koncercie przyszła do nas powiedział, że bardzo chciała coś zrobić także już tam znaliśmy się, bo powiedzieliśmy płyty urnę na działalność atuty zresztą otwieraliśmy się wiedzą przynajmniej 8 jutro tego momentu faktycznie coraz częściej występowaliśmy razem powstał projekt postaci płyty przebudzenie jest przebudzenie, która została nagrana chyba 5 zlotemu tak nagrana została 5 zlotemu, a wydano w zeszłym roku, a teraz dopiero właśnie odbywa się tak trasa pierwsza promocyjna w Polsce no i zaczynacie na skrzyżowaniu kultur Rosa więcej niż właśnie to jest kres tak zostali zaszczyceni tym, że możemy wystąpić na skrzyżowaniu kultur, dlatego że tak troszeczkę siebie traktujemy jak skrzyżowanie kultur zarówno osobiście, jeżeli chodzi o nasze geny jak i również mu głównie muzycznie muzycznie jesteśmy naprawdę wielkim skrzyżowaniem kultur, a jeszcze właśnie taki projekt urocze warto czy ja, który obejmuje utwory właśnie ludowe mongolskiej jej kompozycje w naszych aranżacjach w naszym opracowaniu jesteś takim właśnie bardzo multikulturowe skrzyżowanie na słuchanie urna to rzeczywiście jest przeżycie metafizyczne są tacy, którzy porównują jej śpie w do ceremonii religijnej myślę, że jest to bardzo trafne porównanie no nie wiem co powiedzieć, ponieważ są to tak różne kultury i mówienie u nas troszkę ceremonii religijnej nie bardzo pasuje do tego co trenerowi, bo jest Otóż, ale nie pasuje słowo religijne czy ceremonia jedno drugi tak naprawdę bo, bo to jest troszkę zawężeniem podam taki przykład, jeżeli myślimy o domu to myślimy w Europie to myślimy o jakimś konkretnym budynku o rodzinie, która w tym domu mieszka w tym budynku, które będą albo ogródek pieska samochód o takie pojęcie domu średni Europejczyk, jeżeli mogą mówi o domu to on mówi taki 1000 km w lewo 1000 km prawo całe stepy i 2000 koni i może się poruszać wiece i wszystko to jest twój dom, jeżeli myślimy o religii to i ceremonii religijnej to one zawężona z reguły do 1 religii tam religii jest bardzo szeroko pojęta to jest co sama urna chyba jest sama niską, bo wszystko jeszcze chyba parę rzeczy i to się wcale jedno drugim nie kłóci się na wstępie i ta ceremonia też jest bardzo szerokim pojęciu dla niej przeżywanie świata to jest tak jak oddychanie światy to jest medytacja medytacja świadczy to się słuchać muzyki tak to się dowiedzieć czegoś nie wiem duchowość taka jest dla wielu generalnie taka jest cała ja po prostu, że tam dość miękki zasadnie jest komunikatem pomiędzy nami tym światem nie przejawiał, jakkolwiek ogólnie nie nazwiemy dla każdego wierzącego jest inny dla niewierzącego też inny, ale coś takiego co łączy nas z tą sferą, która jest nie przejawiał można powiedzieć nie zmaterializowała ta muzyka jest niesamowitym komunikatem to też przeżywam przepraszam drzewa zerwały się jako jak usłyszałam, że jesteście wy mój ukochany zespół plus jeszcze mongolska Pieczka nawet nie wiedział, która będzie od razu tak, ponieważ w ogóle muzyka morska w ogóle wokal Gulewski też unikatowa sprawa to ich podejście przede wszystkim to jest niesamowite na pewno się ze mną zgodzić, że to jest nic nie tyle religijna to jest niesamowity kontakt mogą też kontakt z naturą jest życie zgodnie z naturą, a tam jest wszystko właściwie czymś mistycznym ta natura i kamień, do którego się śpiewa i ta ziemia, gdzie się zatrzymują, gdzie te nurty budują i ten koński ogon, z którego się zamyka zrobić Grzywa właśnie do stron Morin hurra to jest tak niesamowitej to słychać właśnie w muzyce waszej to jest przepiękna rzecz uda się aż taka wartość dodana w tej muzyce czy coś powstało nowego, a jednak każdy jest sobą nawet nie trochę o to chciałem spytać też właśnie zespół krok, bo każde muzyczne spotkanie zostawia ślad co to jest co to było w waszym przypadku jak właśnie na nasz zespół Kroke wpłynęło obcowanie z twórczością urnę hartu ci my mamy to wielkie szczęście, że wszyscy artyści Street mieliśmy okazję współpracować, jakby tworzą należą do zupełnie innych klimatów muzycznych każdy z nich zasobna czyli jakby za każdym razem mamy okazję odkrywać nowe światy trochę nam nieznane, na podstawie których jesteśmy inspirowani jest to niesamowita inspiracja dla nas zobaczyć prawdę zupełnie coś innego odkryć nowe gatunki muzyki nowy świat nowe podejście w ogóle tutaj też mówiłem przed chwileczką mówiliśmy o oświata poglądzie prawda o tym w jaki sposób traktuje się w ogóle świat życie i t d. to też jest dla nas niesamowitym przeżyciem, bo pomysł tylko i wyłącznie tylko zwolnienie tylko i wyłącznie podchodzimy do tego przez pryzmat czysto muzyczny dla nas jest też bardzo ważne spotkanie duchowe z ludźmi, z którymi współpracujemy tutaj przypadku na to wszystko co zostało powiedziane już nie mówię o tym co co Marysia wcześniej powiedziała właśnie pięknie to jest praktycznie wszystko co można było powiedzieć na temat właśnie muzyki i świata bliskości ludzi otwartości Nana Nana inne kultury nam na inność to jest praktycznie wszystko to właśnie, czego my doświadczamy, współpracując tak wspaniałymi artystami artystami i tak wspaniałymi osobami, jakimi właśnie, jaką jest w tym przypadku oznacza Hart, a my na was na waszą twórczość będziemy otwierać w czwartek 19 września w namiocie przed Pałacem kultury nauki w Warszawie koncert Kroke i mongolskiej wokalistki urnę czar tu właśnie wtedy w sumie podczas tegorocznej edycji festiwalu w trakcie 5 dni odbędzie się 12 koncertów do Warszawy przyjadą artyści z wielu wielu krajów wielo kulturowy muzyczny tygiel zrobi się w Warszawie jeszcze 1 artystce chciałam wspomnieć artystce i aktywisty chce, która wsławiła się w Afryce tym, że za walczyła trochę o kobiety grające na ochronie tak poseł mówił do Warty tak jak wspomina miał spotkać w Korei jak tam g robią swoje projekty z Koreańczykami i nagle zobaczą kobiety skoro AJA byłam przyzwyczajona do tego Kora to jest harfa afrykańska głównie zachodnia Afryka i nagle się zdziwiłam o kobietach skoro może nie się komuś było przyzwyczajonych do tego, że po prostu generalnie Rio ćwiczyć opowiadaczy historii to jest niezwykła w ogóle kasta ludzi ani używają głównie mężczyźni kory okazało się, że są ona jest instrument blisko fantastyczną wykształconą grającą właśnie na korze, przełamując ten stereotyp i to przepisanie instrumentu nie mają się udał udało się po pierwsze, dlatego, że jest bardzo zdolna ma bardzo wpływowego ojca, który też wspierał ją bardzo w tej karierze ma bardzo dużo do powiedzenia one naprawdę świetną muzykę komponuje świetnie gra na tej korzy sposób wirtuozem śpiewa dodatkowo, bo to jest tak normalnie w Afryce, a w zachodniej skórami to się śpiewa opowiada dużo rzeczy robi komponuje przed wszystkim albo na żywo, czyli prawie jak komponuje tam w domu, a potem się to przedstawia poza tym za założyła w Gambii szkoły, bo na pochodzi z Gambii, w której dzieci uczą się właśnie muzyki kultury tych wielkich imperium Inków czy tego imperium teraz bardzo poważnego przeszłości gamie karmiono to naprawdę brzmi dumnie, jeżeli chodzi też kulturę i o historię, więc wydaje się, że to jest taka osoba nie ku artystka właśnie taki jednak naszej historii festiwal, bo u nas każdy ma swoją historię właśnie ją kochamy, że wszystkim artysta bardzie jakaś niesamowita historia wystarczył nasz czasami, że przyjdzie bluesman jestem strasznym fanem bluesa i zagra 4 nuty zrobi to taki sposób jeszcze swoją historię naprawdę ludzie szaleją, bo my tego potrzebujemy potrzebujemy głównie emocji tego przekazu serca do serca, bo nie każdy się znamy nie wiemy, kto instrument dobrze gracie niedobrze problem nie na wszystkim się znamy, ale jeżeli na stopę porusza nawet bardzo prostego to już jest bardzo duże i o to właśnie wchodzi w sztuce mamy za każdym, gdzie historia ostatniego dnia mamy rabi, aby Kalina i Toniego Elena rap jest po prostu genialny no właśnie 40 lat karierę sobie wypracował swój własny styl to była 1 z pierwszych osób, które zaczęły łączyć historię des klasyką tam zębami klasyki Europejskiej jest muzyką arabską czystą taką tradycyjną muzyką arabską jest tony Allen, czyli właściwie tak najbardziej rozpoznawalny artysta na scenie łączy język legendarny perkusista król nowoczesnego brytyjskiego rytmu i współtwórca można to szczerze powiedzieć afro beatu pracę przez wiele lat z chwilą kutii z to była wielka rewolucja muzyczna puzzle w Afryce co oni zrobili, więc mamy tutaj też kolejnego niesamowitego poza ASO ono też nie wspominać miał pat pat Thomas prawda afgańska muzyka High Life to też jest legenda absolutna i też osoba, która związała bez afro bitem i afro Frankiem, więc tutaj bardzo bardzo takich wiele niezwykłych osób przyjeżdża do nas i to jest dla nas wielkie przeżycie tak tak jak chłopcy mówili jest to mamy też program dla dzieci mamy też panele dyskusyjne, ale tak bardzo ważną rzeczą jest Torzym cały czas uczymy i bez względu na to też chyba ta młodość wieczna może za czym tęsknimy, że tu zębów brak Laska to koszty każdego, a my się nadal uczymy to znaczy jesteśmy młodzi nadal czujemy jakąś nagle okazuje się muzyk klasyczny Super wszystko wiemy z genialnie nagle jedziemy, gdzie do zabitej wiocha dechami, gdyż w Afryce czy w Azji okazuje się objawienie, bo jest jakiś przepływ rytmu i jakieś cykle na 16 pół dodać 4 dzielone przez 82 i oni wszystko to rozumiem gra czasem się Boże Maria co ty wiesz nic nie wie to jest najpiękniejsze wydają się tam się podawał też naszych gwiazdach wspaniały właśnie w zespole Kroke oni cały czas kochanie się uczycie cały czas słychać Muzy uczyć się cały czas cały czas stosuje jest pewne na pewno uznaje na wszystkie proszę państwa wydarzenia skrzyżowania kultur zapraszamy do Warszawy od osiemnastego do 22 września ze szczegółowym programem festiwalu można się oczywiście zapoznać w internecie jeszcze oddaje głos ma bardzo ważna informacja to, że organizatorem jak od 15 lat to czyni jest stołeczna Estrada, czyli będzie mieć Super na nagłośnienie wspaniały mamy wspaniałą salę koncertową skok będzie na tip Top Estrada stołeczna, a strona festiwalowa też w ww kropkę festiwal przez FAO w środku kropkę Warszawa kropkę PL tam możecie państwo się dowiedzieć wszystkich informacji również na temat paneli dyskusyjnych, bo będą panele podróżnicze oraz po raz pierwszy na temat muzyki w grach komputerowych rządzące się inną kompletnie filozofią niezwykła muzyka jak w tym zaczęłam uczestniczyć też artysta bardzo się zdziwiłam, że trzeba grać tak, żeby nie zająć uwagi z tego grającego komu pomóc w tym, żeby kolejny etap Peter Kramer dużo pięknych dziwią nas czeka na festiwalu skrzyżowanie kultur dyrektor artystyczny festiwalu Maria Pomianowska i zespół Kroke Tomasz Kukurba Jerzy Bawoł i Tomasz lat byli gośćmi kultury osobistej na łączach Warszawsko krakowskiej bardzo bardzo dziękuję za podżeganie etniczną muzykę bezprawia i czekamy już nawet Warszawę czeka bardzo jest z niecierpliwością wczesne informacje w radiu TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!