REKLAMA

Magdalena Łazarkiewicz: "Nie chcemy przytłoczyć tego festiwalu tematyką holokaustu"

Data emisji:
2019-09-10 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
22:53 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej są Magdalena Łazarkiewicz- dyrektor artystyczna 15 Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Żydowskie Motywy i Jolanta Dylewska, współreżyserka filmu "Marek Edelman.... I była miłość w getcie" Rozwiń »
15 edycja festiwalu od 11 do 15 września w Kinie Muranów w Warszawie, projekcje filmowe są bezpłatne.

Magdalena Łazarkiewicz: " Bardzo nam zależy na spotkaniach z filmowcami, mocno podkreślam, że oprócz waloru artystycznego ten walor edukacyjny jest dla nas ważny. Naszą misją jest, aby widzowie zrozumieli, że inność może być nam bliska"

Jolanta Dylewska: "Marek Edelman się zgodził, a później było mu ciężko mówić o sprawach intymnych swoich i swoich przyjaciół. Kamera to przedziwna brama, która wysyła teraźniejszość w wieczność, dlatego ja bardzo lubię pracować wewnątrz materiałów archiwalnych i mam do nich niezwykle czuły stosunek" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska od kilkunastu ślad jak co roku w Warszawie odbywa się międzynarodowy festiwal filmowy żydowskie motywy od jutra do niedzieli pokazy filmów dokumentalnych fabularnych z całego świata, które łączy szeroko rozumiana tematyka żydowska dyrektor artystyczna festiwalu Magdalena Łazarkiewicz reżyserka scenarzystka jest gościem kultury osobistej witam serdecznie witam państwa jest z nami również Jolanta Dylewska współ Rozwiń » reżyserka filmu była miłość w getcie, które otworzy w tym roku festiwal w tym roku piętnasta jubileuszowa odsłona festiwalu, który z pewnością możemy powiedzieć, że na stałe już wielu sobie ważne miejsce na kulturalnej mapie stolicy czy jest jakiś szczególny motyw, który zdominuje tegoroczne żydowskie motywy chciałem się włączyć się takie entuzjastyczne ton, który pani tutaj proponuje, ale niestety to co łączy się z tegoroczną edycją jest pewnego rodzaju łączy się też mnie pewnego rodzaju lękiem obawą czy przetrwamy dal czy to nie będzie, aby ostatnia edycja tego festiwalu brakuje dotacji tak mieliśmy problem z dotacją stąd bierze też zmiana terminu tego festiwalu, bo on odbywał się w maju dotychczas zwykle i to był bardzo dobry taki moment na na na na ten festiwal co do tego terminu wrześniowego mamy pewien lęki obawy, bo to jest początek szkoły nie ma jeszcze studentów, a to nie ukrywam, że to jest duża część naszej widowni bardzo liczymy na udział młodych widzów w tym festiwalu co zresztą łączy się też z faktem, że ten festiwal jest o tyle wyjątkowy, że to jest bardzo demokratyczna impreza na czym polega, że jest tak negatywne po pierwsze, że nie ma tych wszystkich okropnych ściany czerwonych dywanów i tego całego takiego sztafażu festiwalowego, który dla mnie osobiście jest uciążliwe i odpychające nie lubię tego, ale przede wszystkim to polega na tym, że można niemalże z ulicy wejść na projekcje festiwalowe pokazy odbywają się w kinie Muranów pokazy odbywały się w kinie Muranów i są darmowe i są darmowe trzeba się tylko zaopatrzyć się wejściówkę do czego namawiam, bo niektóre muszą pędzić niektóre niektóre projekty są mocno oblegane ja już od dzisiaj można się zatroszczyć o to wejściówki no i właśnie nie tylko to, że można wejść tak jak mówię niemalże z ulicy ale, ale też bardzo zależy nam na tym, żeby gościć twórców i nie będą takie nie będą filmów prezentowanych na litość to są bardzo ciekawe spotkania rozmowy, które odbywały się po projekcjach i właśnie często przenoszą się też już taki na grunt czy holu czy ulicy przed kinem na testy jest bardzo ważne jak ja ja bardzo mocno podkreślam oprócz tego waloru Street artystycznego, na którym bardzo zależy to też ten nazwijmy to, chociaż zwykle boimy się tego słowa ten walor edukacyjny to znaczy rzeczywiście chodzi o to żeby, żeby ludzie mogli zapoznać się z dosyć szeroko rozumianą tematyką dotyczącą życia współczesnej diaspory żydowskiej rozsiane po świecie Boże Boże, bo filmy reprezentują tak odległe od siebie miejsca jak Australia, a z drugiej strony Gruzja Ukraina tak to nie są tylko w produkcji izraelska na przeważającej części izraelskie ale, ale też oczyści polskie produkcje właśnie Meksykańskiej niemieckie amerykańskie i australijskiego powiedziała no i też właśnie staramy się tak równoważyć program tego festiwalu, żeby nie przeważała, żeby nim nie przytłoczyć tego festiwalu tematyką związaną z zagładą z Holokaustem, chociaż oczywiście ten temat to zrozumiałe pojawia się zawsze w ten temat chyba tak jak pamiętam dominował pierwsza edycja festiwalu w tej chwili też jest tak kładzie się trochę nacisk bardziej też na współczesność nie uczestniczyła w tych pierwszych edycjach więcej trudno powiedzieć, ale no tak w tej chwili myślę, że jest taki nacisk na współczesność i też bardzo ważnym nurtem tego festiwalu i są filmy dokumentalne też wydają się mocna strona tego programu i to są filmy bardzo ciekawe pokazujące szereg problemów i Chodzież często właśnie można zobaczyć ten taki aspekt egzotyczny nazwijmy to tych filmów to jednak to co jest takim odczuciem, które się, którzy się, które się jakoś objawia przy oglądaniu filmów to są tematy bardzo uniwersalny właśnie chciałem spytać to temat przede wszystkim wokół, czego krążą krąży większość pokazywanych na festiwalu produkcji szczególnie izraelskich, bo dużo ostatnio mówi o zdarzeniu świata ortodoksyjnego z nowoczesnością czy ten temat będzie też obecny z tego co zauważyłam tak będzie np. film cena prawdy, które trochę o tym opowiada tak to jest w ogóle, jakby temat się przewija przez większość tych filmów produkcji różnych odsłona, ale i to wydaje mi się jest ono taki taka choroba współczesnego świata prawda to zdarzenie ortodoksyjnie pojmowanej Religi w płaszczyźnie obyczajowej każdej innej właśnie z wymogami znaczy skutkom wraz z zasadami świata laickiego i tutaj właśnie ten film, o którym pani wspomniała to jest taki film, który właśnie o tym opowiada to jest film o o tym, że dziewczyna z laickich rodziny postanawia wyjść za mąż za ortodoksyjnego Żyda i no właśnie film opowiada o całej złożoności sytuacji takiej psychologicznej rodzinnej obyczajowej związanej z 100 sprawą jest to bardzo ciekawy film i wydają się, że wywoła taką właśnie mocną dyskusję na te tematy takie obyczajowe ze styku świata religii fanatycznego świata religii z tym światem poza religijnym na nie ukrywam, że to jest też temat, który nas bardzo mocno dotyka będą filmy poruszające komentujące rzeczywistość, którą mamy tu i teraz np. relacje polsko-żydowskie to w zeszłym roku w okolicach rocznicy marca 60 tego ósmego sytuacja mocno się zaogniła poczuliśmy niestety, że antysemityzm się w Polsce wyjątkowo zbyt dobrze czy festiwal bierze pod uwagę właśnie też takie aktualny kontekst komentarz aktualna sytuacja nie przypomniał, że był taki film trendy komentuje akurat ten aspekt no ale wydaje mi się, że sam fakt, że publiczność ATA publiczność jest mam nadzieję, że w tym roku też tak będzie dotychczas dopisywała nam, bo w zeszłym roku mieliśmy około 10  000 widzów system spora liczba oglądanie filmów skłania ludzi do do takiej głębszej refleksji przede wszystkim do do tego co najważniejsze w tej naszej misji żeby, żeby ludzie zrozumieli iż, że inność może być nam bliska prawda no i w sposób oczywisty też pojawiają się takie wypowiedzi, które nawiązują do tego, jaka jest funkcja rola kultury żydowskiej w naszej w naszej tradycji i co się wiąże też z tymi problemami, które pojawiają się teraz prawda, czyli Instytut podnoszącą łeb falą ksenofobii antysemityzmu i tych wszystkich strasznych chorób świata, na które wydawało nam się, że już jesteśmy zaszczepieni na zawsze, a tu okazuje się, że nie, więc wydają się, że rzeczy takie ważne miejsce, w którym właśnie przez te kilka dni mają szansę się skupić i emocje jakiś pojawić ruch myśli wokół tych tematów festiwal żydowskie motywy w kinie Muranów w Warszawie od jedenastego do 15 września, czyli od jutra do niedzieli za chwilę więcej rozmawiamy też o dokumencie, który otworzy tegoroczny festiwal i była miłość w getcie proszę zostać z nami teraz czas na informację Radia TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj w kulturze osobistej o festiwalu żydowskie motywy rozmawiamy z dyrektor artystyczną reżyserką scenarzystką Magdaleną Łazarkiewicz witam serdecznie jest z nami również Jolanta Dylewska współ reżyserka filmu i była miłość w getcie ten film proszę państwa otworzy festiwal opowiedzmy, więc o tym jak ten film powstał na początku była książka zapis rozmowy Pauli Sawickiej z Markiem Edelmanem 1 z przywódców powstania w getcie warszawskim działaczem KOR -u opozycjonistą kardiologiem wybitnym, którego setną rocznicę urodzin w tym roku obchodzimy była książka, ale Marek Edelman bardzo chciał, żeby powstał również filmy filmy fabularne o miłości najgorszych możliwych czasach wiecie państwo Jolanta Dylewska nie na początku nie było książki na początku w momencie, gdy zaczynałam robić ten film były takie 4 kartki maszynopisu, na których Marek Edelman wspólnie z Paulą Sawicką opisali losy kilku bohaterów na prośbę Andrzeja Wajdy ja mówię o lutym 2000 ósmego roku, więc to było także film powstawał gdzieś tam równolegle z książką tylko książka została wcześniej ukończona niż film dlatego teraz mówi się także to na podstawie książki, ale to siedziało równolegle co się stało z tymi 4 kartkami scenariusza Note 4 kartki scenariusza były takim sercem zaczynem do powstania książki, która powstawała równolegle były również takim zaczynem do powstania filmu miał to być filmy fabularne założenia pragnieniem marzeniem Marka było to, żeby to był film fabularny rozmawiał o tym z Agnieszką Holland rozmawiał o tym z Andrzejem Wajdą i momencie tuż przedtem, zanim ja wkroczyłam na scenę Andrzej Wajda powiedział Markowi, że nakręcił taki film, gdyby miał scenariusz i tak powstały te 4 kartki maszynopisu Wajda dostał kartki podział to nie jest jednak scenariusz wtedy Marek Edelman zadzwonił do mnie z prośbą Marek nie zwalnia z prośbami zadzwonił do mnie z rozkazu zadzwonił do mnie, mówiąc że chciałby, żebym napisał scenariusz dla Wajdy na podstawie tych 4 kartek ja wciąż nie umiem napisać scenariusz dla Wajdy, ale powiedziałem Markowi, że tak kiedyś będę musiała zrobić film o miłości w grę trzeba obiecałam to w 1993 roku na oddziale Marka w Łodzi w szpitalu Pirogowa umierającej dr Ince Świtkowski padnie blady szwagier ja wtedy kręciłem inny film Kronika powstania w getcie warszawskim wg Marka Edelmana i po tym, gdy właśnie kręciłam wspólnie z moim przyjacielem reżyserem Bohdanem Kowalikiem też nieżyjący już rozmowę z dr Świdowska z kabiną z Chinką ona była tym bardzo poruszona ona później powiedziała nam tak w pełni świadome tego, że umiera na raka powiedział proszę obiecaj, że zrobicie film o miłości wiecie to jest najważniejsze w rozmowie bogatsze miłość i gdy mówiłam o tym, wówczas Markowi, że inka czegoś takiego prawnie Marek mówiła to są takie sentymentalne z tych Inki, ale później okazało się tak jak to widzę się w momencie, gdy Marek je jakby czuł coraz bardziej swoją własną śmierć to zapragnął tego filmu fabularnego absolutnie stąd się w tym pojawiła Agnieszka Holland Andrzej Wajda no i później, bo wie, że taki, a później pozowali do maja prawda taki pojawi nam się z tym, że Marek nie wtedy zapytał go, gdy już okazało się, że Wajda też niej, gdy okazało się, że jestem ja i że ja taki film jak będę chciał kiedyś zrobić to spytał mnie jak ty byś ten film zrobiła i ja wtedy Markowi opowiedział jak ten się zrobiła inaczej niż on wygląda w tej chwili własnym filmie miał w roli młodego Marka występować wg Marka Tomek, ale czułem, że Marek i podział, że dla mnie jakby centralną częścią tego filmu musiałby być Marek, który to wszystko opowiedział Marek zgodził się NATO powiedział dobrze 2 dni nie więcej to był jeszcze taki moment, gdy Marek występował publicznie przed kamerami, bo później zaczął się wycofywać i tak zrobiliśmy jak później miałam Marka i myślałam teraz jak to wszystko obudować tak dalej poszłam do Wajdy, żeby z nim porozmawiać o tym jak ten film powinien wyglądać wtedy Andrzej Wajda, gdy już żegnaliśmy się to powiedział wie pani żałuję, że tego filmu nie zrobiłem wtedy powiedziałem to może zechciałby pan ten film zrobić ze mną no i on powiedział bardzo chętnie i ktoś musiał napisać scenariusz na to kto do tych scen fabularyzowanych Agnieszka, gdy następnego dnia poszłam do Marka i młotem powiedziałam, że mamy Wajdę no i Marek podział to teraz tak dojdzie Agnieszka Mateusz byliśmy tą grupą ludzi tak to wygląda z mojego punktu widzenia no początek tego filmu narodziny tego filmu i film rzeczywiście składa się z tych fabularyzowany scen z archiwaliów naj przede wszystkim jest rozmowa z Markiem Edelmanem jeszcze tak zastanowię jak pani wspomina rozmowę rozmowy, bo ich pewnie było kilka 2 dni przez parę godzin one chyba łatwe nie były w każdym razie tak to wygląda w filmie Marek Edelman często traci cierpliwość czasem kończy temat na niektóre pytania nie chce powiedzieć pani cierpliwość wspaniała zabawa także Marek się zgodziła później było mu dość trudno mówić o sprawach intymnych sprawach własnych czy intymnych sprawach swoich przyjaciół, ale mówi zaciskał zęby mówił musi różnych rodzajach miłości tak naprawdę o miłości fizycznej tego nie brakuje w tych historiach potrzeba bliskości intymności właśnie w takim momencie, kiedy wszyscy nikt z intymności zostali obdarci to są historie opowiadające o miłości macierzyńskiej miłości dzieci do rodziców, ale też miłości do człowieka po prostu poruszająca historia młodej dziewczyny, która była opiekunką dzieci w sanatorium, mimo że Marek Edelman tak jak wspomina proponował pomoc dusza Elimelecha tuż przed wywózką Magda, a wiesz, że ta scena z duszą Himmel Fart to miała miejsce prawie dokładnie w tym miejscu, gdzie kino Muranów tam się kończyła ulica mylna i tam Marek właśnie mówił, że miasto tym miejscu miejscu w terenie zauważył fundusze niemal farb i tam była ona dzieci Roza ter ta druga wychowawczyni ona postanowiła pozostać w gminach jest mam takie poczucie w ogóle, że to się jakoś tak te wszystkie nitki przeplatają kino Muranów, który jest takim miejscem tętniącym miłością do kina jest też idealnym miejscem jako siedziba tego festiwalu prawda jest wszystko się tak ze sobą jakoś fantastycznie łączy zapłata również to, że Andrzej Wajda przez od początku istnienia tego festiwalu razem z Józefem Henem uroczyście otwierali za każdym razem ten festiwal, więc film otwarcia Joli Dylewskiej będzie takim rodzajem jego też obecności na tym festiwalu to jest dla nas wszystko bardzo ważne ja mam jakieś właśnie takie lekko podszyte metafizyczną nutą poczucie że, że jakoś nam się to wszystko właśnie tutaj łączy 1 dobrą całość nie mam jeszcze chcę wrócić do filmu chciałem spytać archiwalia jeszcze, jeżeli mogę po bo pani pracowała z archiwaliami też z tymi stronami, które były kręcone jak rozumiem przez Niemców getcie warszawskim w celach informacyjnych w celach propagandowych nagich ujęciach pani szczególnie zależało nie bardzo w tych archiwaliach dokumentujących zagładę przede wszystkim nie traktuję jako osobny świat, czyli ja nie do końca akceptują techniczny sposób kręcenia tych ujęć, ponieważ jest to cały świat ramy tego świata są dla mnie mówiąc inaczej stawiam po prostu kamerę i kręcę wewnątrz tych archiwaliów wybrał wybieram jakieś twarze jakieś gesty, jakie sytuacje nie, godząc się na te kadry, które na tę intencje, które towarzyszyły tym, którzy to kręcili ja bardzo lubię kręcić wewnątrz tego przy użyciu kamer specjalnych bardzo lubię czasami coś zatrzymać czasem okazuje się, że w tym tłumie ludzi na 8 klatkach odsłania się coś co jest kompletnie poza percepcją widza ale gdy się to zbliży, gdyż ten ruch odpowiednio zwolni to wtedy przywracamy tę osobę percepcji widza w taki sposób pracowałem z tymi archiwaliami staram się zbliżyć jakoś trochę do gestów do uczuć ludzi, którzy zostali tam no na zawsze uwiecznieni w tych kadrach Bielan takich ludzi, którzy czułem, że na jakiś moment Chick moment nieduży właśnie sensie emocjonalnym odkrywają przed sobą jakąś prawdę kamerze tak bardzo często mówimy, że te archiwalia są niedobre, bo kręcili naziści i to wszystko prawda, że to się do odbywał taki gwałt dodatkowy przypływ mocy tych kamer, ale Camera to nie tylko człowiek, który trzymają w ręku kamera to to jakaś taka przedziwna brama, która wysyła teraźniejszość wieczność dlatego ja mam niezwykle taki czuły stosunek do wszelkich materiałów archiwalnych niezależnie od tego czy one mają rok czy mają 80 lat te materiały bardzo lubię, bo premier tych materiałów wewnątrz tych materiałów spotykać się dzięki nowoczesnym technologiom spotykać z ludźmi sytuacjami, które są tam zamknięte te robi niezwykłe wrażenie i była miłość w getcie film otwarcia na festiwalu żydowskie motywy jeszcze z takich dokumentów, które warto wspomnieć to na pewno miasto podzielone, a diabelskiego ciekawy bardzo ciekawe też Getty to jest klasyczny dosyć taki dokument opowiadający o współczesnego punktu widzenia z punktu widzenia życia współczesnej Warszawy wchodzimy, jakby w obszar getta ten taki symboliczny wyznaczany tymi znakami, na który pojawiał się chodnika w Warszawie, ale właśnie coraz bardziej się zagłębiamy w te w tym materiały archiwalne i to co jest niezwykle ciekawe i odkrywcze w tym filmie to, że pojawiają się nowe nieznane materiały z getta i także bardzo namawiam do obejrzenia tego filmu, bo z tego punktu widzenia jest to bardzo czeka też tam jest podobny zabieg jak i była miłość w getcie mianowicie to współczesna Warszawa jest też pokazane co się przeplata z firmami właśnie archiwalnym ja mam cały czas przed oczami to takie słynne zdjęcie z getta z wyższych z czasu likwidacji czy te wszystkie moment, kiedy kończy skończyło się powstanie w momencie, kiedy wyciągano jakich ludzi chyba bunkra jakiegoś nie znam dokładnie historii tego tego zdjęcia, ale on robi na mnie niesamowite wrażenie to taka para tak przytulone do siebie ludzi leżące na ziemi, jeżeli się widzi tylko ich twarze to czy myśli Boże to są kochankowie, którzy leżą gdzieś na plaży przytuleni do siebie prawna i potem właśnie jak obejmujemy całą rozszerza zajęcia rozszerzamy kat nagle okazuje się, że to jest fragment tej strasznej sytuacji prawda ja myślę, że to jest właśnie to jest dom to patrzenie, który właśnie można odnaleźć się w swoim filmie to zdjęcie z raportu Stroopa tak następni prawdopodobnie wyciągnięci z bunkra właśnie już to płonie i ona jeszcze pamiętasz ona widać, że ona ma w sobie macie więcej siły niż on ona, bo dłonią tango teatr dla już niema nadziei najście managerem jakaś taka wszelkie konieczne zdjęcie absolutnie, które właśnie uosabia całą tę grozę, a jednocześnie pokazuje, że za tym wszystkim przykrył prawdziwi ludzie ich prawdziwymi emocjami wiesz co Marek do mnie krzyczał Marek krzyczał do mnie jak był, bo tam chodziłam często i one mówił tak jak tam pisanie scenariusza mówił tak jesteś głupia Agnieszka jest głupia jesteście głupi, bo nigdy nie zrozumiecie co to było przez całe dnie człowiek chodził pograć czy się bał się bał, ale wiedział, że w nocy czeka na niego kroplę szczęścia to jest właśnie nienawiść jest łatwa miłość wymaga wysiłku poświęcenia te słowa Marka Edelmana też przytacza pani filmie to film otwarcia była miłość w getcie firm na początek Międzynarodowego festiwalu filmowego żydowskie motywy bardzo panie dziękuję za to spotkanie zapraszamy wszystkich od jutra do niedzieli do kina Muranów w Warszawie na ten niezwykły festiwal, który porusza no wszystkie możliwe aspekty tematyki kultury żydowskiej Magdalena Łazarkiewicz dyrektor artystyczna festiwalu była gościem kultura osobista bardzo dziękuję pani Jolanta Dylewska współ reżyserka filmu i była miłość Get dziękuję bardzo zapraszam na informacje w radiu TOK FM, a program przygotowała Agata Białkowska Marta Perchuć-Burzyńska wjadą słyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA