REKLAMA

Religia jak moda?

Data emisji:
2019-09-10 22:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
45:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

no i wybiła godzina filozofów studiu prof. Stanisław Obirek dobry wieczór w 2 czy ośrodek studiów amerykańskich Uniwersytet warszawski teolog historyk autor kilku książek, o którym o, których rozmawialiśmy też tutaj Polaka katolika m. in. ostatnio no ale dzisiaj będziemy czymś innym rozmawiali znacznie czymś innym, bo zwykle tutaj rozmawiamy sobie o tematach związanych z religią religijnością wiarę albo niewiarą, bo np. niedawno całkiem ateista nowych tutaj Rozwiń » rozmawialiśmy na dzisiaj po mówimy o człowieku, który najpier w był bardzo wierzącym pastorem amerykańskim niezwykle zaangażowanym w głoszenie słowa Bożego i takiego takiej specyficznej odmiany purytańskie chrześcijaństwa z tego zasłynął zresztą z publikacji książki, a jest rating, by w 19001007 . roku, w której to książce potępiał kultura randkowanie charakterystyczną dla Stanów zjednoczonych no i konstruował jakąś własną w tym zakresie zgodną z jego rozumienie chrześcijaństwa propozycja no i w ogóle taką postacią niezwykle charyzmatyczną i głośną funkcjonującą od lat w tym kręgu kaznodziejów amerykańskich na jej całkiem niedawno ogłosił co wstrząsnęło częścią przynajmniej opinii publicznej jego wielbicieli wyznawców fanów także, że po pierwsze, się rozwodzi z żoną, a po drugie, że już nie jest chrześcijaninem, bo wiara stracił na pomyśle, że to jest dobre punkt wyjścia do takiej rozmowy o właściwie tym czym jest wiara co to znaczy stracić wiarę co to znaczy się nawrócić i co to znaczy się odwrócić może tak w Schwedt powiedzieć w istocie jeśli Harris, bo o nim będziemy rozmawiać to jest powiedziałbym postać charakterystyczna nie chcę być typowa, ale charakterystyczne i takich Harrisa byśmy w Polsce sporo znaleźli anty swoją książkę, którą polscy Evan liści czy ewangelikalnych chrześcijanie, więc ten radykalny nurt, który mówił jeśli przełożyli jako pożegnanie z randką wydali po polsku nie napisał jak i 21 lat ja się to jest ważne, bo on wtedy jakby zadeklarował, że nie będzie randkowych w sposób grzeszny w cudzysłowie oczywiście mówię, bo to jest m. in. właśnie żadne tam do etyki zabronione grzeszne pożądliwość pocałunki na jej oczywiście współżycie seksualne absolutnie wykluczone i ta książka stała się bestsellerem one w istocie została sprzedana w ponad milionowym nakładzie zdaje się poza tym no sprowokowała jak przed kilku laty nawet miałem u siebie student, który pracę naukową zaczynał naukowo magisterską poważną pracę napisała na temat tego nowego kultu czystości, więc to jest fenomen szerszy, a on, jakby go egzemplifikacją je w sposób taki fenomen, który także w katolicyzmie ma swoją reprezentację niedawno tekst w tygodniku powszechnym właśnie poświęcony takiemu Ruchowi wewnątrz kościelnemu, w którym te kwestie czystości się akcentuje dość upiorny skądinąd obrasta przedstawiony tego, ale to tak na marginesie chcę powiedzieć, że to są także w katolicyzmie oczywiście obecna no ja bym powiedział przede wszystkim Katalin no ale ze względu na osobliwe podejście do do erotyki seksualności, ale to może później po rozmawiamy tylko chciałem właśnie dzięki tobie się zainteresowałem tej postaci, bo tym bohaterze naszym wcześniej nie słyszałem, ale dzisiaj pytanie dziennikarza uruchamia od razu żądzy Poznania, więc ja od kilku dni w istocie wspierałem my w internecie i poza nim i okazuje się że, że to jest zjawisko już społeczne, mimo że się wydarzyło miesiąc temu, ale nasz bohater już istnieje właśnie jako bohater dla jednych jako pozytywny dla innych negatywnych i dla mnie to jest dobry punkt wyjścia rzeczywiście do rozmowy o tym jak w ogóle religia funkcjonuje dzisiaj, gdy do przestał być taki powolny proces socjalizacji tylko nagle staje się to ono prawie jak moda tak też sobie określony sposób nie wiem zrobi fryzurę i to już jest tematem, więc tutaj wydaje się, że z czymś takim mamy do czynienia, że nasz ją siła Harris zaczyna inaczej postrzegać swoje miejsce w chrześcijaństwie no więcej, mówi że już nie jest chrześcijaninem i to sprawia, że jego wielbiciele się polaryzują odmówi jeszcze coś więcej, mówi że jest bardzo przykro z powodu tych wszystkich szkód, które spowodował tymi swoimi naukami książka, tak więc to nawrócenie radykalne on się odcina od swojej przeszłości próbowałem jego książkę zdobyć żadna nie jest już dostępna, bo on zabronią dodruk no to co już jesteś pewnie sprzeda, ale nie można już ich i rzeczy się odżegnuje się tego co więcej dokonuje takiego no po sypanie głowy popiołem przeprasza za wszelkie szkody możliwe i najbardziej poruszające dla mnie to nas wprowadzać rzeczywiście trochę kontekst z Polski żony szczególne przeprosiny kieruje do osób LGBT przeprasza za to, że ich zebraniu sposobem w jaki pisał w ogóle, zwłaszcza o homoseksualizmie o seksualności i przeprasza kobiety za to, że propagował ten patriarchalny model kobiety w kościele, które praktycznie tego miejsca w kościele nie ma w tym jego to było jego kościół Living kawy na cześć staje się tak to się nazywało mega cie czy też w związku niezwykle ciekawe w ostatnich latach kościoły, które gromadzą dziesiątki tysięcy ludzi tygodniowo, więc mówiąc o tym, że jest to fakt społeczny na mówimy tutaj o milionach ludzi, którzy debatują o tym, więc mówiąc krótko ja na użytek naszej rozmowy pomyślałem sobie, że istnieje bardzo duże studio, zwłaszcza pisanych analiz przez ludzi religijnych różnych koncesji, gdzie z lubością rozpatruje sprawy nawrócenie grzeszników, którzy od dostrzegli prawdę, a tutaj, by trzeba było mówić właśnie ten angielski tytuł może wspólnie wymyślimy jakiś dobry odpowiednik Polski de Convention from oczyszczalni czy, jeżeli mamy ten termin nie czysto polskie, czyli nawrócenie na chrześcijaństwo np. może w tym kontekście można mówić o odwróceniu nowa chrześcijanie widziałem na temat wrzuceniu na początku może tak może właśnie odwrócenie się, ale to jest znowu taki rodzaj, chociaż w sumie konwersję to też jest, toteż niesie w sobie jakiś rodzaj takiej aktywności znaczy, że tutaj właśnie ma ten tak to takiego auta starsze, mówi że oni definiują przez zaprzeczenie czemuś co jest formą jakiegoś umniejszenia tej postawy ateistycznej wskazania na to, że właśnie ona jest reaktywna, że ateista to ktoś, kto ma jakiś brak znajduje trochę podobnie, że to jest ten ktoś, kto się właśnie odwraca komu czegoś brakuje być może ale, ale może nie może jak myślisz, że można, by się nad tym głęboko zastęp głębiej zastanawiać no ja mogłem sobie zrobić taką próbę autor analizy czy psychoanalizy zastanawiają się nad moim stosunkiem do religii także kiedyś ona była taka dzieciństwie nie problematyczna jest problematyka zwana po prostu, odwołując się do innych winnego kontekstu przyjęta z mlekiem matki i dopiero jakoś tam jak buzują hormony wieku dojrzewania wtedy staje się problematyczne, zwłaszcza ze względu właśnie na podejście chrześcijaństwa do seksualności myślę, że tutaj to dobrze, że wspomniałeś o tym, pytanie o to, żeby plotkować, ale on z tego też zrobił, jakby temat się rozwodzi tak to znaczy, że wcześniej miał ten model rodziny na wieki wieków amen 1 kobieta 1 mężczyzna przypisanie sobie i t d . tutaj sądzę, że przemyśli wanie tych swoich stałych aksjomatów również dotknęło jego koncepcji seksualności stąd te poczuć to poczucie winy wobec LGBT stąd próba na no wziął udział ostatnio marszu równości banku warto też oczywiście było bardzo szeroko komentowane i przeczytałem taki takim piśmie frędzle AAT jest, że autor życzliwie podchodzi, że skoro skoro czeka Ameryki, żeby ci nienawistników się nawrócili albo odwrócili od swojego fundamentalizmu religijnego mamy przykład NATO przyglądają się pierwszy krok zrobił dobrze zobaczymy jak dalej pójdzie jak sądzę że, że to jest właśnie coś takiego jak z 1 strony ludzie religijni z takim entuzjazmem upatrują wypatrują tych elementów nawrócenia różnych grzeszników sądzę, że z równym zaciekawieniem można obserwować takie od narażenie się fundamentalizmu religijnego w kierunku pluralizmu tolerancji, bo to jest takie prace są po prostu najpierw zaczął, o ile pamiętam ten jego proces odwracania się trwał kilka lat tak od piętnastego roku dzień 4 lata mniej więcej najpier w wyszedł swojego kościoła tego właśnie radykalnego Angelika Lis mu pełnego entuzjazmu jednocześnie w w tym wyznaniu swoich win wymienia też chyba na pierwszym miejscu to cel wejście sny z poczuciem wyższości moralnej w ogóle pana Boga za nogę chwyciłem ją za to grzał jak za to przeprasza, że miał poczucie wyższości, więc zaczął tego, żeby zobaczyć jak to jest w innych chrześcijan, czyli ekumenizm był pierwszym krokiem do o jak właśnie jakości nad tym zastanowić to jest utrata wiary czy to jest może właśnie, bo o to jest świetny wątek rzeczywiście, bo to jest tak definiowane przede wszystkim przez ludzi religijnych którzy, którzy zarzucają mu właśnie jakiś rodzaj zgorszenia które, które się je po pierwsze w ten sposób drugi właśnie te definiują jako jako stratę jako jako jako no właśnie jakiś brak jakiś rodzaj deficytu, który nagle się w nim pojawił, a może w gruncie rzeczy należałoby na to zupełnie inaczej spojrzeć tak coś czuję, że tę stronę tak ja myślę, że Żywiec otwarte tobie bliska, jakby w psychologii na agencjami, że tak patrząc psychologicznie można, by powiedzieć, że to jest, że mamy tutaj z albo, używając innego terminu może z dalekiego Wschodu buddyjskiego z nową świadomością z przebudzeniem, że nagle ktoś, kto spał obudził się i zobaczył, że istnieje nie tylko 11 barwa ten mój kościół, ale istnieje ogród pełen różnych kwiatów różnych roślin różnych zwierząt różnego sposobu patrzenia na życie więc, dlaczego nie zobaczyć tego jako otwarcie oczu na bogactwo o światopoglądowe religijne no i wtedy i ten brak, który gdzieś tam podświadomie istnieje wypadku odejścia od religii może zostać ci i zdefiniowanych zupełnie inaczej jako osiągnięcie czegoś jak zdobycie czegoś tutaj myślę, o czym się co skojarzyło mi się z jakąś inną lekturą mniejsza o to, ale pomyślałem sobie, że dla naszej rozmowy to może być ciekawe Otóż 1 z autorów taki katolicki teolog moralista, który nie w takiej książce bardzo ciekawej, żeby od truć eros niemiecki tytuł od razu niczego przypomina Deyny eros Energi w tym oczywiście zaraz sobie zobaczyłem, gdzie to na u niczego jest jest poza dobrem złem aforyzmy 100 sześćdziesiąty ósmy w tłumaczeniu Grzegorza Sowińskiego brzmi tak chrześcijaństwo na pojawiło się Erosa trucizną nie umarł wprawdzie, ale zwyrodniały drożność ja myślę, że tutaj również w teologii katolickiej się się re definiuje moralną spojrzenie na seksualność tak dalej inaczej też Biblie w centrum nagle jest 5 nad pieśniami z tym hymnem wobec piękna erotyki tak dalej, ale się to robi się dalej ma prawo przemawiania w imieniu kościoła czy się tak robi później dostał zakaz zna akurat ten autor ma kłopot ma ważny dla Tajner małe, ale masz szczęście też, że w momencie, kiedy tę książkę napisał zmienił się papież placówek, czyli już papież Franciszek to nie jest Jan Paweł II ani Benedykt szesnasty, więc mamy również kościele katolickim zmianę i pozytywne spojrzenie na seksualność jest bardziej, że tak pani tolerowane ja nie mówię jest promowana firmowane też daleka droga, ale sądzę, że to dotyczy nasz bohater jest Angelika innym chrześcijaninem byłem wprawdzie, ale on wyrok zupełnie innym klimacie, ale to zatrucie Erosa dotyczy sądzę wszystkich fundamentalizmu religijnych pytanie mam do siebie jako do po loga nie praktykującego być może tak już kiedyś zresztą słuchałem niedawno świetnej rozmowy twojej Wiktorem Osiatyńskim z jego programu tutaj w radiu TOK FM sprzed lat sprzed lat kilku i tam, kiedy Osiatyński przedstawia jako byłego jezuitę i pytacie czy czy oka rzecz przedstawia jako byłego jezuitę tym, że to w sumie nawet może dobrze, bo to takie jest seksowne być byłym jezuitą dodaje to od razu takiego rozmowie takiej pewnej pikanterii, że mamy do czynienia z byłym jezuitą to rzeczywiście jakoś tak oddziałuje zawsze na wyobraźnię, więc zapytam jako jako byłego jezuitę byłego księdza kogoś, kto w obiegu jesteś w tych sprawach po prostu w sprawach teologicznych czy twoim zdaniem w ogóle na gruncie katolicyzmu biorąc pod uwagę wszystkie te wewnętrzne zabezpieczenia, które ta doktryna ma wmontowane w siebie, żeby właśnie je, żeby się nie zmieniała nadmiernie no bo tam są liczne wmontowane zabezpieczenia w postaci sprzed założenia, że Sobolak przemawia duch Święty na więcej przemawia ten duch Święty to niemożna tego odwrócić zmienić tak dalej czy to jest w ogóle możliwe, żeby przedefiniować stosunek do seksualności wewnątrz KE katolickiej doktryny nie mówię chrześcijaństwo w ogóle tylko katolickiej doktryny przede wszystkich założeniach dogmatach mówi o dogmatach nie w sensie ścisłym nie, choć miał konkretnie zdefiniowane tezy dogmatyczną oko po prostu tych tych naukach tych prawdach dotyczących tego jak się seksualność postrzega no bo ja myślę tak, że jeśli tam jest wszystko zdefiniowane w taki sposób, że Bóg tworzy na swój obraz podobieństwo kobieta mężczyzna oni w jakim sensie się dopełniają ich związek intymny cielesny jest tylko pewnego rodzaju środkiem do realizacji celu, jakim jest prokreacja w tej prokreacji Bóg uczestniczy, bo to on te dzieci daje w sensie ściślejszym one są darem jego błogosławieństwa znakiem i t d . wszystko za katechizm kościoła katolickiego cytuje no to właściwie tu nie ma przestrzeni na seks z zabezpieczeniem tak powiem seks w prezerwatywie po pierwsze po drugie na z pewnością nie ma przestrzeni na seks osób tej samej płci to odpowiem jak były jezuita, który jest entuzjastą papieża, którego też możemy na użytek naszej rozmowy zdefiniować jako byłego jezuity, bo nie jest jezuitą w sensie nie przynależy do zakonu jest ponad nim, a więc w tym towarzystwie ja się czuje dobrze to znaczy ja czuję, że Bergoglio jest tym człowiekiem, który ma dość dogmatyzmu sztywności swojego kościoła nowej to nie jest mój kościół ja się w momencie, kiedy odszedłem od zakonu odszedłem też od kościoła to nie jest moja moja jak też ładnie mówi nie mój cyrk nie moje małpy, więc ja specjalnie nie przejmuje doktrynę kościelną ani tym co nic o nim mówią, jakie definiują ale, odpowiadając na twoje pytanie jednocześnie mając w pamięci te kilkadziesiąt lat mojego zmagania się jednak doktryna również w sensie życiowym powiedziałbym tak nawet to, że dziś odwołuje do księgi rodzaju i potem do jej adaptacji na potrzeby tego dogmatyczne jego dokumentu, jakim jest katechizm kościoła katolickiego jak powiedział to jest 1 z możliwych interpretacji tak tak to rzeczywiście do Jana Pawła II myślę, że można powiedzieć, że to jest absolutny beton pro seksu, ale z funkcjonalnie zdefiniowany jako narzędzie prokreacji, ale także wcześniej ojców kościoła przecież i ta właśnie Wojtyła oczywiście nie spadł nie da on jest głęboko zakorzeniony w tej tradycyjnej nauce, zwłaszcza właśnie ojców kościoła, zwłaszcza nieszczęsnego wielkiego dr. Świętego Augustyna, który swoimi niezwykle sugestywnym wyznaniami narzucił Kościołowi myślenie jeśli tylko on Hieronim no cała plejada właściwie ojców kościoła, ale mówi Augustyn dlatego, bo on nie wiem czy bardziej chrześcijaninem czy był krajem jeśli chodzi o podejście do seksualności czy był bardziej Manifa i czekiem znaczy miał rzeczywiście drukowane nieufność do ciała, ale po kilku 10 latach dość swobodnego życia jednak to znaczy miał kilka kobiet i t d . więc miał, gdzie dogorywał, bo bywały to taki no i niektórzy dopatrują się nawet związków homoseksualnych wyjątkowo intensywne sprzyja przy przyjaźni z 1 sprzyjać z przyjaciół to jest ogromny temat, ale chcę powiedzieć, że dzisiaj właśnie dzięki temu, że już znamy to fatalne dziedzictwo ani chęci mniej czeków w kościele to znaczy ten dramatyczny konflikt kościoła z zysku z kulturą współczesną i również ten wspomniany przeze mnie -li ne z tym z tą próbą od trucia Erosa jest próba nawiązania do do tekstów również świętych równie kanonicznych jak jak jak księga rodzaju, ale już w księdze rodzaju masz 2 opisy stworzenia znaczy, dlaczego mamy się skupić na tym 1, gdzie jest mowa o komplementarności, dlaczego nie nawiązać do tekstu, gdzie jest mowa o stworzeniu człowieka, a więc partnerskim stosunku jest dziś szaty to samo memy mąż jak tłumaczył wujek mąż i mężem na, więc np. już samej księdze rodzaju mamy możliwy taki trop partnerstwa mamy inne księgi, które były np. szesnastym wieku żarliwie komentowany przez mistyków świętą Teresę za chwilę Świętego Jana od krzyża w Polsce też pieśń nad pieśniami, gdzie metafory wręcz zespolenia seksualnego były były czytane jako jako uprawomocnia one jako dobre jako wspaniały tak, czyli seksualność nie była klimatyzowana jako coś złego i ja myślę, że dzisiaj, czyli 2001. wiek to nie jest przypadek, że różni teologowie do tych wątków sięgają, gdzie mówią o tym, że seksualność to jest przede wszystkim Ela witalne energia życiowa dane nam od Boga dzieci i prokreacja no to oczywiście jesteśmy w wieku prokreacyjnym jakimś tam czasie, ale co to oznacza, że kobieta, która przestaje być zdolna do rodzenia dzieci nie może się cieszyć seksem mężczyzna, który nie żyje w związku z kobietą i nie może przeżywać swojej seksualności na n p . w związku Homo erotycznym to są ważne pytania ja myślę, że Franciszek, której zakończy ten może nazbyt chaotyczna, ale jednak chcę powiedzieć, że radny re re re waloryzacja Erosa, czyli odtrucie to co tak wyraźnie nazwał Nicze jest możliwe, ale trzeba spokojnie to zobaczyć jako równoważny głos tradycji nie kościoła, ale po prostu kultury ludzki no tak to jest oczywiście to do mnie przemawia zdecydowanie i też rozumiem, że są zasoby, żeby taką definicję przeprowadzi życia natomiast wciąż jestem cieka w czy jednak te zabezpieczenia nie są tak intensywna wewnątrz samej doktryny, że one poniekąd odcinają możliwość wyboru innej interpretacji bożka skoro już poszło, jakby tę stronę to w zasadzie trzeba by zanegować co było wcześniej, a nie można tego zanegować, bo to nie negowali i trochę relaksu jest w kościele to jest tak, kiedy zapytałem mojego kolegę jezuity dalej jest porządnym jezuita prof. Henryk Pietras specjalista od 1 z ojców kościoła, który jeszcze był przed Augustynem jest już nie jest w tej pułapce ani chińskiej mianowicie Orygenes, który był przez wiele postaci też kontrowersje kontrowersyjne i właśnie Heniek napisał kilka książek o nim dalej o nim pisze, ale jego bohater, czyli ten, że Orygenes był przez wieki postrzegany jako nigdy nie było oficjalnie napiętnowany jako heretyk, ale ale, by podejrzeć podejrzanie traktowano niektóre tezy tylko uznano za niezgodne nowa szyba był to wtedy jeszcze kształtowało nie było nie wiadomo czy on np. po katastrofie lista z nim się łączy, czyli problem wiecznego potępienia u niego jest bardzo niewyraźny no i cały szereg innych rzeczy również seksualność bardzo osobliwie niego pojmowana opowiada się, że dokonał auto kastracji takie niejasne w zasadzie tak było czy nie było, ale wiele wskazuje na to, że tak tak, że brak było, dlatego że zbyt dosłownie przejął się słowami Jezusa, który mówił, że jedni właśnie do Królestwa Bożego są beże mniej niż pozbawiają tam na Jan ciepła, by pozbawić, tak więc przed każdym razie zadałem Pietrasa to pytanie jak to jest tym Orygenes jedni tak zajmujesz uczyć na katolickie uczelnie w Rzymie Krakowie Warszawie w ogóle Orygenes się tak dużo się pisze, ale czy on będzie rehabilitowany na co Pietras odpowiedział słuchaj kościele nie ma zwyczaju przyznawanie się do WIG do do błędów natomiast autora, który kiedyś był uważany za nie ortodoksyjnego zaczyna się cytować, czyli jakoś się z nimi i to się pojawiły na soborze watykańskim drugi Orygenes się pojawia jako autorytet, czyli od 50 lat można powiedzieć funkcjonuje jako wielki ojciec kościoła nauczyciel nas wszystkich i sądzę, że tak samo będzie z nauczaniem jest z tymi zabezpieczeniami, o których mówi jest już precedens nie wiem czy pamiętasz były w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych ogromny skandal związany z epidemią AIDS, że Watykan osobiście Jan Paweł II był absolutnie za przeci w używaniu prezerwaty w rywala co oczywiście owocowało tysiącami zgonów i setkami tysięcy natomiast było 2 kardynałów w tym 1 pub ile Karol Carl Maria Martini i Gottfried danie z Brukseli, którzy byli za i tłumaczyli to właśnie tym, że jest większe dobro ratowanie związku ratowanie życia ratowanie zdrowia kobiety i t d . to nie przeszłoby wyciszanie byli marginalizowani i uważano, że to ich głos nie jest, ale na wieżę jest ważna wtrąca jedno zdanie, że jak jednak myśli o tym, iż z też perspektywy lat od o tym, zakazie Wojtyły po prostu używania prezerwaty w o tym, jakby jego nieprzejednanym stanowisku w tej sprawie od tych monstrualnych jednak konsekwencjach to po prostu poniekąd nie mieści w głowie to były do zarzuty przeciwko jego kanonizacji beatyfikacje niestety adwokaci diabła nie nie nie nie zostali dopuszczeni do głosu, ale myślę, że Jani nie jestem za tym, żeby od kanalizowania czy od beatyfikacji Wojtyły natomiast uważam, że trzeba podkreślać za co został beatyfikowany, a nie mimo, czego często mimo czek na lata to jest niewątpliwie jego absolutny błąd fatalne rozeznanie upór nad dogmaty po prostu i co z tymi kardynałami no, więc jest coś takiego zresztą w każdej nauce i sądzę, że w teologii też coś takiego, że są rzeczy centralne i dla Wojtyły tary ta sztywna moralność była czymś w centralnym i peryferia, gdzie mówił właśnie osobowy o osobie o o wadze relacji tak dalej i teraz za Franciszka sądzę, że ta już to w pierwszych wywiadach od razu mówię w tym słynnym najdłuższym z jezuitą panda rozpada RO ni, gdzie mówi nie no no już dość z tą aborcją mamy dość z tą z tym wstępnymi antysemitą, ale mamy inne problemy tak mamy uchodźców mamy mamy problemy sprawiedliwości społecznej tak dalej, czyli krótko mówiąc ja myślę, że no i sam fakt, że przekazanie czystości jak też ładnie teologii mówi desek 100 czy gdy to jest szóste często się właśnie tak utożsamił całą to jest w ogóle problem bardzo szeroki i dlaczego szóste przykazanie zostało tak bardzo wy w schorowany na pierwsze miejsce myślę, że to jest problem księży, którzy często mają seksualności wyparto to są mechanizmy kompensacyjne moglibyśmy długo o tym, mówić w każdym razie możemy troszeczkę sobie Futura logicznie pomyśleć w momencie, kiedy kościół, czerpiąc ze skarbca swojej tradycji przeszłości sięgnie do tego pozytywnego spojrzenia na eros na nas seksualnych do Biblii do o mistyków chrześcijańskich przez mamy wspaniałe sprzyja przykłady przyjaźni no nie homoseksualne, bo to brzmi, zwłaszcza w ustach czy ruchu katolików jako grzeszne, ale przyjaźnie męskie w kościele niedawno beatyfikowany kardynał Newman był całe życie związany z 1 przyjacielem tak może to niebyła przyjaźń genitalia na jak czytać wartość podkreśla, że to są różne notach sposoby w każdym razie myślę, że można dowartościować różne sposoby przeżywania erotyki również w kościele, ale trzeba odejść od tego co Franciszek postuluje no dajmy sobie spokój z tym, skąd tam ten wątek, o którym mówi ten wątek męskiej przyjaźni w kościele dotyczący i istotnych teologów Nafta Marita, na które też jest ważną postacią dwudziestowiecznej teologii i różnych innych postaci to jest wątek bardzo ciekawie opisywany przez Martę Lach sadami tam jest taki fragment, kiedy on właśnie analizuje takie przyjaźnie bliskie tych architektów w jakim sensie współczesnego Teologicznego myślenia o seksualności pokazując, że gdzieś tam być może mamy do czynienia właśnie takimi albo wybieranymi impulsami homoseksualnymi albo w ogóle jakąś tego typu relacją, która właśnie bardzo ukrywana przykrywane rozważaniami negowana na poziomie doktryny i t d . więc to Super ciekawe rzeczy, ale jeszcze wrócił do tego co mówiłaś o hali się o oczek, od którego zaczęliśmy doszła Joshua Harris nie skończy w końcu go jak czytać czy siłaczy doszło coś, bo on Muzy na swoim blogu Magdziarz to mieć aż do Harris no bo właściwie tutaj mówić o takim potencjalnym scenariuszu, że oto właśnie z kościołem katolickim przy stanie coś podobnego jak z Harrisem, czyli właśnie przy modelu je dosyć gruntownie spójrz swój sposób myślenia o pewnych sprawach teraz wróciłbym do tego co mówić Matej de KON wersji odwróceniu się oczy, jakiej zmianie w ogóle perspektywy czy szerzej o wychodzeniu fundamentalizmu, bo to jest chyba właściwie ten proces wychodzenia z takiej bardzo radykalne fundamentalistyczne jej kondycji świadomości mentalności do czegoś co co co jest właśnie zbudowane na otwartości docenienie różnorodności tolerancji i t d. zastanawia się po pierwsze, który proces jest częstszy czy to nie jest raczej tak w dzisiejszym świecie, zwłaszcza że raczej następuje proces odwrotny to znaczy raczej się fundamentalizm jemy i radykalnie mamy, a rzadziej mamy do czynienia z takimi procesami, a po drugie, właściwie jak to przebiega to znaczy z czego to się bierze jak to jak to przebiega miał okazję ostatnio uczestniczyć w takiej dyskusji przy okazji filmu pokazywanego na plany do żywiołu poświęconego historii osób, które właśnie wyszły z takich radykalnych nacjonalistyczną prawicowych grup no i w tej dyskusji brał udział Stanisław Churchill, kto jest 3, który właśnie działa w takich organizm po zdradę niniejszym jeśli jest nas słucha chce go w ogóle tutaj zaprosić do tej audycji wkrótce, na który działa właśnie takich w takich organizacjach pozarządowych, gdzie zajmuje się taką młodzieżą radykalizują sądzą się i pracuje z takimi z takimi ludźmi i on sam ma na, a jego historia jest historia człowieka który, który był związany z radykalną prawicą jako młody chłopak ze skinheadami subkulturą skinheadów i w jakby wyszedł z tej z tej subkultury i i w tej chwili po prostu wyciąga takie osoby, które które, która też w tym są tras oczywiście są trochę inne zjawiska powiedzmy taki radykalny ewangelikalnych radykalne ewangelikalnych odmiana chrześcijaństwa i tego rodzaju grupy, gdzie przemoc jest po prostu n p . taka taka jawna przemoc jest jest istotnym elementem tego ale w jakim sensie to mu mentalnością jest podobna jak patrzeć na taki proces wychodzenia z takiej bardzo nazwijmy to fundamentalistyczne i wizji też kontekście pytam swoich osobistych oczywiście doświadczenie, chociaż nigdy nie byłeś fundamentalistyczne kat katolickim księdzem tylko raczej reprezentować zawsze ten kościół otwarty kościół taki który, który był zupełnie inne niż znaczna część polskiego kościoła my też się za to dostawało jeszcze jak byłeś częścią instytucji i ja myślę, że to jest bardzo ważny moment w ogóle w życiu kościoła każdej Instytut zinstytucjonalizowanej formy Religi, bo z 1 strony ja bym to określił także mamy do czynienia w tej chwili zresztą tej polityki dotyczy i różnych innych zjawisk, ale Religi być może jest to najbardziej uchwytne to znaczy polaryzacja tak jak mówisz z 1 strony mamy takie odwrócenia taką konwersja robur tego Osia Josh Harrisa, ale mamy też oczywiście radykalizację fundamentalizm rację tutaj część rzeczywiście na te 2 na te 2 zjawiska popatrzeć jako równoległe i ja się tu odwołam do pojęcia, które od ja wiem roku może 2 ciągle jest obecny w moich badaniach moich poszukiwaniach moich próbach zdefiniowania na nowo właśnie Religi mianowicie post sekularyzmu, który traktuje trochę jako synonim pluralizmu trochę o tym, już powiedziały tak znaczy, że jest to sytuacja takiego akceptacji wielości pluralizmu jednocześnie zgody na to, że nie wszyscy podzielają moje poglądy, ale raczej inność jest postrzegane jako szansa do wzbogacenia mojego własnego spojrzenia na życie i sądzę, że takie moje doświadczenie, że im większą cierpliwością się wykazujemy wsłuchiwanie się rację czasem bardzo gwałtownie odmienne od naszych jakże często z UE z agresją spotykam się jako były ksiądz jako były katolik, że wstyd przynosi rodzinie Kościołowi narodowi, że jestem nieudacznikiem, więc ja ja słucham tedy tych argumentów no i staram się je zrozumiemy pytam się jedno powiedz mi na czym to polega to moje zaprzaństwo aż wtedy okazuje się, że taki najbardziej gwałtowny oponent nie ma argumentów, że się okazuje, że to jest bardzo emocjonalnie nasycona wypowiedź, ale treściowo jest miałka i teraz nie chodzi o to, żeby miał swoich oponentów upokarza, że są głupcami i w ogóle nic nie rozumieją tylko chcę powiedzieć słuchaj ty masz taki pogląd na też sprawy ja mam inne, ale to nie znaczy, że ja muszę być twoim wrogiem czy tym moim i czasem ci moi oponenci nie stają się może moimi przyjaciółmi, ale się tolerujemy i moja odpowiedź byłaby taka stwarzają jak najwięcej możliwości takiej konfrontacji, ale nie bojowe nie z kijami bejsbolowymi nie jest ona temu stosami metaforycznym czy prawdziwymi, ale no rozmawiajmy ze sobą tak tak robił Martin 1 z moich Mistrzów właśnie w Mediolanie jako kardynał on stworzył pierwszy tom katedrę dla niewierzących, gdzie po prostu ludzie mówili o tym dlaczego wieża albo nie wiesza to było ciekawe kwestionowało mój światopogląd także ja widzę tutaj pewną szansę, czyli po sekularyzacji jako zaakceptowana sytuacja nie sprowadzanych do siebie racji, bo w humanistyce to nie jest tak jak matematycy, że jest albo błąd albo albo albo poprawna odpowiedź nie jest także raz 2 + 2 jest teraz innym razem 5 w humanistyce jest możliwe, że 1 tak czyta tekst drugi inaczej i nie ma powodu, dlaczego twoja lektura ma być na wiem, że jestem tutaj wypowiadam się jako post nie tylko most ksiądz w Polsce chrzan ciepła struktura lista czy post modernistów, ale w ogóle relatywizm na wszelki, ale tak naprawdę ja widzę w tym jakąś szansę myślę, że współczesność jest taką szansę daną nam nie wiadomo czy jesteśmy za 512 jakieś katastrofy wielkiej apokaliptycznej w ogóle przestanie mieć jakiekolwiek problemy, niemniej jednak warto podjąć, jakoby jest też pytanie o radykalny islam w jakim sensie i przewidywanie co będzie siedziało krajami islamskimi także tymi, w których mamy do czynienia z no nie jest radykalną wersją tej religii tylko taką taką nazwijmy to umiarkowaną, czyli taką jak katolicyzmowi uznawane uznawane w taki w takim kraju chcę powiedzieć jak Polska, ale tutaj się radykalizuje my właśnie pod pod kątem katolicyzmu, ale jak stany Zjednoczone jeśli dane katolicyzmu liberalnego katolicy amerykański jest jest właśnie takim akceptujący wielość różnorodność, bo istnieją takie oczywiście przewidywania, że świat islamu się będzie radykalizują one coraz bardziej, a istnieją takie przewidywania, że nawet najbardziej radykalny islam zostanie rozmontowany przez nowoczesność, która wchodzi do tych do tych społeczeńst w do tych do tych krajów jest na tyle atrakcyjna nowoczesność właśnie z pewnym liberalizmem obyczajowym z technologią tym wszystkim co technologia przynosi, że to będzie jak rozmontowała fundamentalizm, ale są też tacy, którzy uważają, że właściwie stoimy u progu epoki nowych fundamentalizm w bo to jest trudne do powiedzenia, jakby nie ma definitywnych odpowiedzi, ale dobrze, że dotknął sprawy islamu, bo mnie się wydaje, że fundamentalizm czy islamizm to jest sprawa ostatnich 50 może 100 lat natomiast mamy przykład islamu otwartego, który trwał no bez mała 700 lat myślę tutaj o oczywiście Półwyspie pirenejskim, czyli dzisiejsza Hiszpania Portugalia i t d. mało o tym, okresie wiemy, ale przecież tam Żydzi chrześcijanie odgrywali niezwykle istotną rolę TTF przenikanie się islamu chrześcijaństwa judaizmu dzisiaj Religi z pola ryżowe danych wzajemnie się postrzegających jako jeśli nie wykluczające się mało ze sobą mające seryjne był czas to kilkaset lat, kiedy było inaczej myślę, że chrześcijanie na, a którzy na pomagali jednak wielu Arabom czy w ogóle tym tym społecznościom to nie tylko Arabowie przesz Persja Iran dzisiejszy to zupełnie inny świat w każdym razie wspólnie rzecz przekazali współczesności dziedzictwo Greków więc, dlaczego nie widzieć jak poznałem kilku muzułmanów z wybitnych naprawdę postaci z Egiptu z właśnie z Iranu Iraku ja z nimi znajdą z do znajdowały się znajdują wiele więcej wspólnego niższy z polskimi fundamentalistami, którzy w ogóle nie nie nie chcą ze mną czy z nikim rozmawiać, bo wiedzą, że Polska ma misję rechrystianizacji Europy cokolwiek to znaczy, więc ja myślę, że problem jest nie, tyle że że coś kogoś zmieni tylko, że powinniśmy na ten stół przywołać różne islamizm różne formy islamu przeżywania tej wiary różne formy chrześcijaństwa różne formy judaizmu różne formy w ogóle też ateizmu i wtedy się okaże, że ten wspólny stół jest tak bogaty jak go nazwą Ala Carte albo szef listu każe sobie weźmie coś co najbardziej odpowiada, dlaczego uważa, że mojemu moje mini jest lepszy od swojego mamy różne gusty religijne też możemy mieć absolutnie ja tylko dodam, że akurat ten wątek, który poruszył też związane z radykalizacją w ostatnich kilkudziesięciu latach na 100 powiedzmy latach zarówno w obszarze chrześcijaństwa, jaki islamu jak i judaizmu opisuje żyli kapel w takiej książce zemsta Boga, gdzie właśnie te 3 wielkie mogą tej IT ruch fundamentalistyczny radykalne w nich różne od siebie też pod wieloma względami opisuje też książka, która okazała 80 właśnie 900 osiemdziesiątym dziewiątym roku dziewięćdziesiątym jakoś tak jakoś tak po specjalnie na nią nikt nie zwrócił uwagi dopiero po łatwej Center ona stała się na nowo, jakby czytana kapel stał się gwiazdą, bo to rzeczywiście jest proroczy pod tym względem bardzo, ale na to się otworzyły nowe wątki jeszcze obiecuję, że jeszcze o fundamentalizm osobno sobie porozmawiamy tymczasem bardzo dziękuję dziękuję White prof. Stanisław Obirek ośrodek studiów amerykańskich Uniwersytet warszawski były jezuita również teolog autor m. in. książki Polak katolik, ale też umysł otwarty znakomitej książki, w której też sporo jest właśnie o tym, o czym dzisiaj rozmawiać bardzo dziękuję dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA