REKLAMA

Program wyborczy PSL. Na ile jest wykonalny? Rozmawiamy z Władysławem Teofilem Bartoszewskm

Data emisji:
2019-09-10 18:00
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
35:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie zaplanowałam 3 aż 3 części rozmowy z naszym gościem o programie wyborczym partii PSL jak zajrzałam do skrzynki zobaczą ile państwa maili towarem pierwszej jednostki tych 3 części będzie poświęcona wyłącznie państwa pytaniom mówię to z lekkim żalem, ale rozumiem, że radio bez słuchaczy to co pół Radia albo w ogóle Radia wtedy nie ma z nami Władysław Teofil Bartoszewski kandydat do Sejmu z list polskiego Stronnictwa Rozwiń » Ludowego w Warszawie witam serdecznie na antenie witam panią widzą państwo i reprezentant właśnie tego komitetu wyborczego jeśli chodzi o program, który tutaj też przede mną leży sporo jest wątków dużo różnych takich rozdziałów podrozdziałów nie wszystkie dzisiaj poruszymy, ale chciałbym zacząć od rzeczy, która mnie, który nie ma w programie, która mnie zaskoczyła zdumiało mnie to, że nie ma żadnej propozycji polskiego Stronnictwa Ludowego na to co po PiS-ie to znaczy co jak odzyskać standardy konstytucyjne standardy jako demokratyczne w Polsce po ewentualnej wygranej państwa partii nie ma żadnych propozycji związanych z odzyskaniem państwa prawa mówiąc w skrócie, dlaczego trudno się wypowiadać na temat, dlaczego czegoś nie ma w tym programie, bo to nie ten problem sam natomiast natomiast jest to bardzo skomplikowana sprawa, dlatego że na co zwrócił uwagę jakiś czas temu Stefan Kawalec, że i PiS dokonał zmian w systemie sprawiedliwości w Polsce w taki sposób jak gdyby miał większość konstytucyjną, której nie ma jak wiadomo i Otóż gdyby, żeby zmiany odwrócić to opozycja, jeżeli opozycja przejmie władzę po październiku tego roku połowy października tego roku to musiała też, by mieć większość konstytucyjną, żeby to zrobić zgodnie z prawem, a tej większości na pewno mieć nie będzie o to to jest sport jest bardzo poważny problem dlatego, że jeżeli partia władzy łamie prawo to czy opozycja dotrze do doszedł do władzy ma prawo to prawo łamać również, żeby odwrócić głoszenie prawa Otóż nie jest to bardzo poważny, bo poważny problem ja o tym, rozmawiam z rozmaitymi nie nowy specjalistami od od prawa Konstytucyjnego inne i to to nie jest łatwa sprawa przed nie jest rzecz, którą można puścić do do programu wyborczego, bo to jest tak skomplikowane, że tego się nie da sloganem wyborczym opisać i armii należy ludziom głupot opowiadać, bo to jest niewłaściwe należy, iż problem GPEC my sobie z tego zdajemy sprawę to nie Comeya my opozycja zdaje sobie sprawę z tego, że to będzie bardzo trudny proces bardzo cieszyć się cieszę, że padło w tej edycji na początku, że nie należy ludziom głupot opowiadać będzie to od tej pory takie hasło audycji, które przy, których przekonamy się programom wyborczym partii natomiast Apropos jeszcze opozycji no to jednak i lewica i koalicja Obywatelska przygotowują się do tego wyzwania koalicja ogłosiła program taki plan ustaw, które mają się zebrać akt odnowy demokracji tak to nazwano mają ponoć część już nawet przygotowaną lewica też ogłosiła, że ma swój plan dojścia czy raczej powrotu do praworządności, czyli jednak się starają osobną audycje poświęcimy zatem tym kwestiom wróćmy do tego, by krytykować tak powiem kolegów z opozycji ale, ale to nie ma dużo wspólnego z rzeczywistością to jest naprawdę bardzo skomplikowany proces tego nie można powiedzieć my zrobimy 1 wielkim dekretem od Odry od kręcimy wszystkie złe i nie prawo rząd dekrety prawa i sprawdź czy to będzie dużo bardziej trudne niestety no mam nadzieję dożyje czasu, żeby to sprawdzić chciałbym byśmy się zatem, jeżeli temu co w programie jest tam kwestie ustrojowe się pojawiają i to zaskakująco szerokiej formie to akurat dokładnie odwrotnie niż pozostałe partie polityczne opozycyjne, bo wciąż nie nie mieliśmy okazję nie udaje nam się zaprosić przedstawicieli prawa i sprawiedliwości tam w sumie przez nią programach o wielkich zmian ustrojowych mowy nie ma jest tylko tych naprawczych, a to PSL odwrotnie, dlaczego chcecie zmienić i jakby istotę parlamentu, czyli zmienić sam Senat izbę samorządową i dlaczego chcecie zmienić zupełnie sposób wybierania parlament posłów tu konkretnie posłów co na to nie widzę w programie zmiany Senatu na izbę samorządową akurat jest jest tylko na naszej stronie znajdą w tym czasie bronimy się i wybieranie posłów to bardzo proste w tej chwili sytuacja w Polsce jest jest kompletnie nie demokratyczna w tym sensie, że lider partii niezależnie od tego, jakiej partii decyduje, kto się znajdzie, jakie kandydat znajdzie się na jakim miejscu wyborczy w poszczególnych okręgach i od dobrej woli szefa partii i życzliwości tego szefa partii zależy czy taki kandydat ma w ogóle szansę na wyborcze nie, bo jest rzeczą oczywistą, że jak się znajdzie na nie miejsce dwudziestym to dużych szans nie ma jak się znajdzie na miejscu pierwszym przy drugim to te szanse są ogromne, zwłaszcza jeśli chodzi o duże partie do sytuacji, które znamy rzeczywistości, czyli od do dzisiejszego Senatu, który jest wybierany w jednomandatowych okręgach wyborczych i kandydatów na senatorów wyznaczają partie lub też chciałby pan liderzy tych partii, którzy mają ostatni głos, dlaczego jakiekolwiek zmiany ordynacji do par do Sejmu miałaby nawet rozbić ten ten system system to to jest system, który jak każdy system ma swoje wady mija mieszkań dług Wielkiej Brytanii tam są okręgi jednomandatowe, które powodują to, że de facto po poza 3 partiami teraz ostatnio 4 nikt się do parlamentu nie zostaje, dlatego że trzeba mieć mniej więcej 25 % głosów w skali kraju, żeby wprowadzić jakąś znaczącą reprezentację do, ale to nie przeciwdziała też system brytyjski przeznaczone jest on przeciwdziała monopolowi szefów partii o przyjęcie, że przeciwdziała jak oczywiście przeciwdziała dam pani taki przykład zżycia Otóż w 1997 roku były wybory do parlamentu to udział własny ster warrantów do Izby gmin i była to partia konserwatywna, która rządziła poszła do wyborów i wszyscy ministrowie partii konserwatywnej dostali się z powrotem do parlamentu, a nie można tam być ministrem nie będą w parlamencie sprzeciwił się wg naszych polskich władz mieli tam ministra obrony, który był moim przyjacielem na złość Marko podziela i albo świetnym ministrem kompetentnym sprawnym intelektualnie i kreatywnym miał świetne stosunki NATO i innymi państwami i był bardzo popularne w rządzie medialny i nie dostał się do parlamentu, dlaczego dlatego, że przez 4 lata ignorował okręg wyborczy i okręg wyborczy wyborcy powiedzieli aktywnie do nas przyjeżdżać, by się koncentruje na Londynie i lataniu sobie do Brukseli to my nie wybieramy i musiał odejść z polityki, bo jak nie jest bez łez minister nie może być ministrem to jest taki kod to jest taka kontrola, ale jeszcze z kontrolą, a polską jest 1 z kolosalna różnica, ale nie jest 1 w istotny w tym kontekście, o czym rozmawiamy zgodnie z polską konstytucją poseł jest reprezentantem całego narodu nie swojego okręgu nie swoich wyborców państwo cały czas w tym programie po rozum po posługują się nomenklaturą w wielkiej Brytanii, a nie z Polski widać też kolejnym pomyśle, żeby posłów można było odwoływać zrobiliby to jego wyborcy ci, którzy są z danego okręgu wyborczego co byłoby znów niezgodny z polską konstytucją, bo ten sposób nie reprezentuje tylko tych, którzy mogli lub oddali na niego głos niż na to może być to co może być to może być odwołany przez naród, czyli w głosowaniu bardziej powszechnym faktem jest, że jeże i choć wieku pytanie j w. ceny emisyjnej, ale nikt się wielką tanie to np. był taki inny poseł bardzo znany z partii pracy na złość tony Ben on był zwariowanym lewakiem takim troszkę Trocki są one są w momencie Anny i bardzo niepopularnej w partii pracy, ponieważ był uciążliwy to znaczą krytykował zarówno rząd konserwatywny, jaki rząd partii pracy i jak budził władzy dlatego, żeby na temat był świetnym parlamentarzystą 1 z najlepszych jeśli nie najlepszy jest za wszystkie rozumiał parlament rozumiał historię parlamentu zasady pracy parlamentu i t d . i mimo że liderzy partii pracy chętnie, by go się pozbyli to jego wyborcy w jego okręgu wyborczym twardo Stali za nim i był wybierany chyba do 6 parlamentów był był bardzo trudny dla wszystkich kolejnych rządów wyborcy docenili, bo rolą parlamentarzysty nie jest przy chlebie się rządzącej elicie czy rządzący czy Wola wyborcy tylko wyborcom i to jest ten kierunek, który ja bym chciał widzieć u nas to mnie to cieszy, chociaż jest ogromna różnica między nami moim zdaniem rolą parlamentarzysty nie jest przygotowywać się komukolwiek po informacjach wracamy Władysław Teofil Bartoszewski z PSL studio analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studiu cały czas program wyborczy polskiego Stronnictwa Ludowego 17 cały czas Władysław Teofil Bartoszewski kandydat do Sejmu z list PSL i ile osoba, która ze mną ten program przeglądaj w odpowiedzi na różnego rodzaju wątpliwości zerkam teraz do maili pytania słuchaczy pan Łukasz na co musiałby zgodzić się bezwarunkowo PiS, czyli prawo sprawiedliwość, żeby koalicja PSL Kukiz rozważyła ewentualną koalicję nie mam żadnych planów utworzenia koalicji z z prawem sprawiedliwością bardzo prostego powodu to może nie jest taki temat, który szalenie podnieca większość wyborców, ale to co prawo sprawiedliwość przez ostatnie 4 lata robi nie system sprawiedliwości łamanie praworządności w kraju dyskwalifikuje ich jako koalicjanta ja nie widzę możliwości, żeby ktokolwiek z opozycji w tym polskie Stronnictwo ludowe poszło razem z taką partią, bo to partia, która zaburza demokratyczny system w kraju i ani nie bardzo widzę takiej możliwości dziś pytanie odpowiedzieć państwo mają kolejne analizy małpa to kropkę FM zaraz znowu wracam do naszej skrzynki, a tymczasem jeszcze przyglądał się programowi tutaj jeszcze 1 rzecz ustrojowa, która mnie absolutnie zdumiała i uzasadnienie również to jest pomysł powszechnych wyborów Rzecznika Praw Obywatelskich prokuratora generalnego krajowej rady sądownictwa rozum to ma być w jakimś sensie odpowiedź na problemy, ale piszą państwo programie, że instytucja Rzecznika Praw Obywatelskich jest upartyjniona obecnie i to mnie zdumiało, bo szczerze mówiąc wiele można zarzucać rzecznikowi Adamowi, bo narodowi nie zgadzać z jego decyzjami, ale zarzucać mu upartyjnienie czy brak niezależności od jest też umowa to Niewiem jak na podstawie jakich wydarzeń w bardzo szanuję pana rzecznika, którego znam i bili i tutaj mi nie zarzucamy mu już tak powiem mu upartyjnienia ani braku niezależności, bo jest niezależny, ale ewidentnie został wybrany przez większość parlamentarną z nadzieją, że będzie nie stanowił zaporę przeciwko zbliżającym się nowym rządom i a Rzecznik Praw Obywatelskich powinien mieć się, gdy jest źle moim zdaniem też lepiej, żeby był wybierany przez z liczby kandydatów przez przez ludność jak przez obywateli, dlatego że jeżeliby kadencja pana rzecznika upłynęła za rządów PiS -u to gwarantuję pani redaktor, że PiS wpuści na tę pozycję kogoś, kto będzie absolutnie nieakceptowalne, ale tutaj pan mówi językiem prawa partyjnym piszecie po pierwsze, wprost, że w obecnej praktyce ustrojowej instytucja Rzecznika Praw Obywatelskich jest silnie upartyjnione i powoduje dalej dalej o tym, że siłą rzeczy jest związany z jakim jest niezależność od polityków, a po drugie to jest nieprawda Platforma Obywatelska PSL wybierały Rzecznika Praw Obywatelskich, zanim odbyły się wybory jesienne i zanim dotarło do nich, że stracą władzę, więc to nieprawda, że Adam Bodnar miał być oporu wobec następnej władzy innej partii on być jak zawsze Rzecznik Praw Obywatelskich jak zawsze mówić o porą czy służyć obronie obywatela przed nadużyciami władzy tylko o to chodziło jak je zgadzam się pani redaktor z tego powodu, że ja pamiętam doskonale, że były inne kandydatury rozpatrywane na na pozycję rzecznika i było jasno powinno czy miasto może nie publiczny, ale było w kuluarach rozmowy na ten temat, że potencjalny kontrkandydat pana rzecznika byłby zbyt potencjalnie skłonnych dogadywać się z PiS -em, ponieważ wtedy były całkiem jasne, że PiS ma duże szanse na pozostanie ma swoje wydania więcej, ale nad tym czy sytuacja troszkę znałem ze swoich zdaniach, ale to bardzo ciekawy sposób na wprowadzi do mojego kolejne pytania skoro chcieliby państwo powszechnych wyborów Rzecznika Praw Obywatelskich prokuratora generalnego czy krajowej rady sądownictwa to pytanie się rodzi proste, kto miałby ustalać kandydatów bo kto ustala kandydatów ten często wygrywa wybory to sprawdza dlatego muszą być szeroki dobór mandat jeśli chodzi o KRS jest rzeczą dla mnie oczywistą, że kandydaci powinni być wyłaniani przez sędziów, ale nie ma też obywatele mieliby głosowe, ale obywatele tak jest n p . w stanach Zjednoczonych wiem, że mamy inny system, ale w stanach Zjednoczonych sędziowie są wybierani w wyborach, a mniej, po czym są nieusuwalni to jest też ma, ale są wybierani w wyborach, a mnie i muszą zabiegać o te o te głosy wyborców jak jest zupełnie inny system politycznej nie pyta trudno tak porównywać, ale nie, ale faktem jest raczej obcy KRS mógłby być go również głosować na pewien sędzia mam wrażenie po latach same zwycięstwa kuratorzy są wybierani tylko to też część dzienną stają się naczelny redaktor są na to, że tak sędziowie jednak nie i to jednak ma ogromne znaczenie, ponieważ przypisać zawód sędziego do jakichkolwiek wyborów jak jak wyobrażaliśmy sobie kampanię wyborczą będziemy łagodniej traktować tych przestępców, bo wiemy, że część biurowa robota to prawda to jest to lepiej jest wybierać jak ja osobiście uważam, że akurat do KRS -u na pewno kandydatury powinno być wyłaniane przez nie prawników czy ogromnie ograniczone do sędziów czy też sędziów i aby adwokatów sędziów radców prawnych czy sędzia prokurator Jacek to jest, że do dyskusji, ale z całą pewnością kandydatury powinny być wyłaniane przez ludzi z zawodu, którzy się zna, ale ale, ale głosowanie może być nie na zasadzie kasowej tylko na zasadzie bardziej publicznej, a co jeśli chodzi o prokuratora generalnego to bardzo wielu państwach jest wyboru no tak ja rozumiem, że pytanie, z czym próbujemy walczyć czy rozwiązanie nie będzie gorszy od choroby innymi słowy po prostu jestem ciekawa na ile my jako społeczeństwo jesteśmy gotowi do tego, żeby nagle brać udział w wyborach prokuratora generalnego skoro same wybory nie stanowią gwarancji uniezależnienie od polityków, a najlepszym tego przykładem jest powszechny wybór prezydenta wzorowy jeśli dojdzie do zawieranych w program wyborach wyborach powszechnych usunięcie go ze stanowiska jest praktycznie niemożliwe, chyba że złamie prawo, a jest absolutnie uzależniona od partii politycznych tak, ale to, kto to jest kwestia inne niż wybiera kogoś n p . w ogrodzie w systemie prawdziwości kogoś, kto jak już raz jest wybrany na jaki teraz mianowany jest nieusuwalny to ma inną niezależność pana np. sędziowie Sądu Najwyższego w Kanadzie Stanach jednoczonych są nominowani przez prezydenta i zatwierdzenie przez Senat, ale nie ma żadnej gwarancji i to wielokrotnie potwierdzone w praktyce, że sędzia wybrany przez prokura prezent Republikanie Republiki z partii Republikańskiej będzie orzekał tak jak chce prezydent, bo partia republikańska PR generalny nie będzie nie pełniłby raczej tej funkcji dożywotnio, więc jak wywiad widzę problemów natomiast rozumiem, że obawiam się, że problem, który obecnie skłaniają nas do tego, żeby zastanowić jak z tym walczyć, bo obecna sytuacja jest niedotrzymania no tak tylko to pozostaniemy przy swoich zdaniach przejdźmy dalej i rzecz, którą państwo proponują to jest oczywiście ściśle związane z profilem polskiego Stronnictwa ludowe Ludowego to jest to, aby wyrównać dotację dla rolników polskich dotacje unijne do poziomu francuskiego niemieckiego zaczynają się, skąd wybór akurat tych 2 krajów, dlaczego akurat, bo dotacje różnią na poziomie Unii Europejskiej Polska Poland polscy rolnicy nie mają najniższych dotacjach minimalnej wyższych, dlaczego akurat do Francji Niemiec chcemy przyrównać nasze małe dlatego po pierwsze, mam bardzo duży eksport do Niemiec m. in . i nasze rolnictwo najbardziej porównywalne nie z duńskim Duńczycy mają Duńczycy Holendrzy dużo większe dotacje, ale my zupełnie inną strukturę rolnictwa i bardziej nam pasuje mogą oni są niemieckie francuskie to są 2 kare, zwłaszcza Francja, która boi decydującym krajem we wspólnej polityce rolnej o opierała się w 2004 roku 20030203 . roku przed daniem nam dotacji na poziomie francuskim mówią, że jesteśmy mamy tanią siłę roboczą jesteśmy zacofani u nas wszystko tanio i inni i surowce są tańsze wszystko nawozy tak, by dalej co było może prawdą w 20000203 . roku, ale nie jest prawdą 2019 może nieważne nie może być bez końca UE traktowanej jako ci gorsi, którym się nie należy to sadownikom nie należy to samo co np. rolnikom Francuz, ale chce pan powiedzieć, że koszt życia pracy w Polsce i Francji jest porównywalne cost koszty mniej surowców nawozów i w rolnictwie i opału jest porównywalny w tej chwili dlatego dopłaty powinny być takie nie mówimy, że chce mieć na najwyższym poziomie, bo na głowie, więc mają Holendrzy, więc mają Duńczycy ja nie mówię, żeby dotrzeć do Najwyższego poziomu tam struktura rolnictwa kompletnie odmienna rozumiem, ale że pasza w Polsce kosztuje tyle samo co we Francji nieraz podchodzimy w tej chwili do sytuacji, że pewne pewne pewne surowce pewne rzeczy w Polsce w Niemczech we Francji co na tym samym poziomie w związku z tym nie można, bo rolnik może mniej zarabiać, ale musi te same pieniądze wydać, żeby utrzymać swoje bydło czy, żeby zasiać zboże ja rozumiem tylko powinno być to tu powinno być wyrównane to już nie rozumie tylko pytanie czy w takim razie ich ceny nie powinno się, by zostać wyrównane np. ceny żywności skoro chcą skoro chcemy dopłat dla rolników tak wysoki jak we Francji niem Niemczech to on to może żywność powinna to tutaj w Polsce kosztować tyle co żywność w Polsce to jest problem taki, że jeśli pani kupuje żywność supermarkecie to płaci dużo więcej natomiast jeśli jeśli rolnik dostaje 14 tego jest za to za co pani po supermarkecie to jest nie do utrzymania, bo po prostu różne, ale nie opłaca podatku to prawie rynkowa średnia od rolników i ta żywność doskonałej jakości jest dużo droższe niż w supermarkecie i ale wciąż jest tańsza niż to co bym chciała kupić tej samej jakości we Francji cieniem no to zależy co pani kupuje, bo są różne produkty rolne i tej są pewne taki produkt, który się MEN po prostu rolnikom nie opłaca produkować nam też kupują rolnikom, bo mieszkam na wsi i w związku z tym też się stać się w supermarkecie bardzo często, więc zależy co się kupuje, o czym pisze proszę o kontakt technologiczną ekologiczną żywność jest realna jest Rosa tak, ale to nie wtedy też to kwestia co to jest żywność ekologiczna, bo u nas jest sprzedawana i tylko u nas żywność, która nazywa ekologiczną, a jest wyłącznie kwestia podwyższenia ceny, a nie prawdziwe ekologicznej żywności akurat do uprawiania można zmienić zapasach żywności jest jest akurat bardzo dobrej jakości, chociaż nie zawsze ma certyfikat ekologiczny pytania słuchacze pana Waldemara też rolników, kiedy rolnicy wg PSL powinni zacząć płacić PIT składkę zdrowotną na porównywalnym poziomie co ludność miastach no to jest to jest to trudne pytanie po i my w ogóle jesteśmy za tym, żeby obniżyć PIT niezależnie od tego gdzie mieszka dla ludzi, którzy są samozatrudnieni i i żeby pomoc właśnie ludziom, którzy generują przychód, z którego to przychodu następnie płatności społeczne są wypłacane, bo to nic nie uważa i UP upraszczając pytanie pana Waldemara, że rolnik powinien zacząć funkcjonować w gospodarce rynkowej polskiej trochę podobnie jak każdy inny pracownik innymi słowy np. płacić normalny podatek dochodowy to to jest dyskusja myślę, że ja myślę, że rolnik w tej chwili w Polsce jest de facto przedsiębiorcą, dlatego że rolnik, który ma 3 krowy czy 4 krowy nie jest w stanie utrzymać się z produkcji rolnej rolnik, który ma 100 krów albo 300, ale się wtedy robi się przedsiębiorcą, ale większość rolników w Polsce wciąż ci co mają 2 albo 1 środę tak, ale to są, ale oni tego niżej oni żyją z rolnictwa w tej chwili rolnictwa i maksimum 400  000 ludzi, ale pierwszy zaliczył też są traktowani jak rolnicy dostają dopłaty dostają, że zamachy od zależności od areału, a ten reaktora kogo to 2 krowy to jak się mówiło kiedyś parę Moore, a nie to nie jest 300 ha no to za treść rozmowy z siebie o tym jakie prace, jakie rolnicy potrafią uzyskać pieniądze z Unii, a potem wracamy po informacjach wracamy z Władysławem Teofil Bartoszewski z PSL audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie w studiu cały czas Władysław Teofil Bartoszewski z polskiego Stronnictwa Ludowego i rozmawiamy o programie tej partii na wybory program się z nami studiu i przekonamy się próg poszczególnym propozycją jeszcze propozycjom, ale też zerkam cały czas na państwa maile analizy małpa to kropkę FM staram się licznymi trochę państwu pola oddać zresztą ciężkie no tutaj pan Marek pisze skoro rolnicy mają takie fantastyczne życie, ale to chyba nie padło w naszej audycji panie Marku tęskniłem do czegoś mamy od nich, ale przeczytam skoro rolnicy mają takie fantastyczne życie to proszę mi wytłumaczyć, dlaczego na wsiach sprzedawana jest najtańsza wędlina najtańsze pieczywo w sklepach, a średnia wieku samochodów przekracza 10 lat, dlatego że rolnicy nie mają fantastycznego życia mają bardzo trudne życie, dlatego że realnie rzecz biorąc rolnicy, którzy mają 1235 ha nie są w stanie się utrzymać realnie dług do do utrzymania się rolnik potrzebowałby około 300 ha 23 ha i wtedy się staje po mało opłacalne znam specjalistyczne gospodarstwa np. mam znajomych, którzy mają gospodarstwo, które tylko 25 ha, ale mają tam wyspecjalizowane sady wyłącznie brzoskwiń, które są do tego certyfikowane przez Unię Europejską jako ekologiczne i brzoskwinie w ocenie 3 × większy niż w kraju są sprzedawane do Niemiec no i z tego, że mogą utrzymać, ale to jest wyjątek natomiast normalnie trzeba mieć minimum 100 krów, ale 200 i całej 300400 ha i wtedy można być rolnikiem przedsiębiorcą tak jak w krajach rozwiniętych, a rolnik z rzekomym 5 Morgan to to musi kupować najtańszą wędlinę, chyba że sam zabije, abyśmy świń AK i sam zrobić wędliny taka rzeczywistość to ciężka praca ciężka praca i z bardzo ciężkie życie po prostu chyba nikt nie będzie się z tym kłócił, ale propos właśnie tych rolników, którzy mają wyspecjalizowane brzoskwinie albo po 200 krów ciągów, bo jest po prostu, a politycznie niemożliwe, żeby zacząć traktować bogatych rolników, którzy mają naprawdę duże przedsiębiorstwa na wsiach jako jako po prostu zwykłych płatników podatków i też składką wieczór do ZUS -u chodzi mi o to, że wszyscy ci rolnicy, którzy mają duże gospodarstwa duże przedsięwzięcia wciąż objęci są plusem do tej sprawy, ale wtedy trzeba zrobić taki krok, który pewnie byłby bardzo niepopularne, żeby rozróżnić różni rolników, że mają po kilka hektarów i 3 krowy albo 2 krowy i rolników, którzy mają 300 krów i między 200 ha i i jednak traktować ulgowo drugi mniej ulgowo warto na politykę społeczną realizację to jest mało zarabiających więcej zarabiali za noc w rolnictwie ma być od wojny jest i to i to do tego kiedyśmy pewnie dojdziemy realne na razie jesteśmy odpowiedzią na etapie przejściowym no nie wiem właśnie nie wiem, jaki ten etap przejściowy jest tutaj znów zaglądam do programu PSL i tutaj jest wątek, który wzbudził najwięcej komentarzy z tego co śledziłam proponujecie, żeby przedsiębiorcy, ale tuż przenosi się z rolnictwa do wszystkich pozostałych na gałęzi gospodarki, żeby przedsiębiorcy płacili dobrowolnie ZUS to nie kwestia dobrowolności to kwestia to być tak, że są czasy przetrzymali przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe problemy ja znam przedsiębiorców dla, czyli n p . którzy mieli samodzielne mieli taką w działalność gospodarczą, którzy w przejściowych okresach praktycznie nie zarabiali musieli 1350 zł, a teraz 1500 płacić co miesiąc to ich zabija i musi być taka sytuacja, że mają okres np. przejściowy, w którym mogą być zwolnieni z tego obowiązku nie to, żeby zwalniać w ogóle, bo podatki trzeba płacić, bo inaczej jak człowiek dobrze latek został skład KO za emeryturę na naszą wczoraj no tak tylko żona tylko ja swoje zastrzeżenia co do tego systemu emerytalnego, który w Polsce należą mamy z kolei zaognia się skupić drastycznie zmienić, ale to kwestia dobrowolności w okresie przejściowym czy ta w momentach takich że, żeby nie zniszczyć tego małego przyszłemu mówimy o bardzo małych przedsiębiorcach jakiś krawcowej jakimś szewcy jakimś małym zakładzie który, który tego typu tego typu podatki czy biznes czy składki, ale jakoś sobie w programie wynalazki zmowa po prostu o dobrowolnym z osiedla przedsiębiorcy celem jest, bo program skrócony ale, ale dyskusja na ten temat oto co tu o to chodziło, że to nie jest także, że przedsiębiorca, który zatrudnia 500 osób może pędzić po całym płaci składki ZUS, bo to nie o to chodzi chodzi o to czy ci najmniejsi najbardziej narażeni na na na problemy finansowe żeby, że można im, bo są takie przypadki na takie przypadki, że ktoś zamykał swoją działalność gospodarczą, bo nie był w stanie płacić ZUS dobrze jak i wiem, że poczuje się nie tym co pan mówi o tym co PSL postanowił napisać wydrukować samozatrudniony będzie mógł zdecydować czy chce opłacać ZUS czy czystego zrezygnuje ponosząc konsekwencje niepłacenia składki nie będzie tutaj jest pole do wątpliwości to jest kwestia mówi przejściowy, bo nie to jest na zasadzie że, bo to jest to byłoby system bardziej taki twardego kapitalizmu, gdyby tak dokładnie było polegałoby na tym, że jak nie chce płacić składek to nie dostajesz emeryturę, a nie wypłaci emerytury nie na taki nie może, bo ludzie u nas nie są na poziomie takim, że nie rzec, że myślą o przyszłości to mogę, żeby zacytować przykład, ale Szanowny panie ja czytam w gestii osób prowadzących różne tam zakłady sklepy i t d. należy pozostawić czy chcą płacić cały ZUS czy jedynie składkę zdrowotną to nie widzę wątpliwości i na dodatek rzeczywiście wtedy skutki byłyby takie, że te wszystkie osoby renty albo emerytury nie dostaną nie rozumiał czego, dlaczego akurat w ZUS miałby być, pozostając przy pana wersji w pewnych trudniejszych okresach nieopłacony, a n p . ja swój część czy za opłaty za prąd muszą płacić niezależnie od tego czy mi tam lepiej czy czy gorzej wygląda dla narodu, ale nie może, ale można podzielić się, że nic, że mogą żyć nie płacą Znicza oraz MSW ZUS ja się składką nic, bo ZUS składką, która służy teoretycznie temu, żeby ktoś miał za lat kilkadziesiąt odpadnie emeryturę tak pomija fakt, że tym od tej emerytury mieć nie będzie, ale w naszym systemie emerytalnym, ale to już mniejsza oto teraz ja mówię, że intencją tego zapisu było w okres przejściowy nie nad na tej zasadzie, że ktoś przez 40 lat pracy nie będzie płacił ZUS -u, a potem powie państwo no trudno musimy jakoś utrzymywać, bo nie ma tutaj jak spod sprawę, że to jest bardzo populistyczne propozycje, które można wyciągnąć wnioski takie, że równie dobrze można, by było nie płaci też składek na leczenie albo zacząć w ogóle wyłączyć pewne pewne zobowiązania obywateli odchodzą coraz bardziej od systemu, w którym uznajemy, że jednak gros z nas płaci składki m. in . dlatego że jeśli my teraz nie będziemy płacić to w tym momencie te pieniądze przeznaczane na emerytury przeznaczone na renty zniknął to nie jest także, jakie teraz przestanę płacić to za ileś lat będzie miał niższą emeryturę nie w tym momencie będzie oznaczało jeszcze wiele osób skorzysta z tej propozycji, że obecnie emeryci obecni renciści nie dostaną pieniędzy, bo to jest, bo to jest coś po to, perwersyjny system, że my utrzymujemy emerytów, ale takie jak no nie wiem ale, ale mówię i to traktuję jako element z pomagania przejściowego pomagania ludziom których, którą się zniszczy działalność gospodarczą, jeżeli będzie wymagać podwyższonego ZUS -u, bo ten ZUS idzie w górę bezwzględnie od niezależnie od tego czy oni pracują zarabiają nie zarabiam tak wygląda sytuacja ma zarejestrowaną działalność gospodarczą to ZUS muszą płacić niezależnie od tego czy mają przychód i i to nie jest dobra sytuacja dlatego takie przejściowe zwolnienie ZUS uważam, że to jest z pomocą naprzeciw małym przy bardzo mały przedsiębiorca to przechodzimy w takim razie do tego co proponujecie młodym, zwłaszcza rodzinom to jest pro po propozycja własnego konta własny kąt, czyli pomysł, by dofinansować w wysokości 50  000 zł kredyt to miał być wkład własny dla młodej rodziny, która chce kupić kawałek mieszkania czy domu i tutaj nie ma, dlaczego PSL nie wyciąga wniosków z tego co już przerabialiśmy dwukrotnie niż program mieszkanie dla młodych mieliśmy program rodzina na swoim obydwa opierał się na dopłacanie do kredytu i bardzo dobrze poszło bardzo wzrosły ceny mieszkań wzrosły ceny kredytów, bo jak deweloperzy i banki zobaczyły, że rząd w rywala pieniądze za okno zaczęły te pieniądze po prostu chwytać nie zyskały na tym rodziny ani rynek mieszkaniowy ani rynek kredytowy zyskały wyłącznie instytucje na tym zarabiające do trudno trudno tak to ocenić tu nie ma łatwych łatwego rozwiązania, bo trzeba pomóc młodym, który bardzo często nie są w stanie wejść na drabinę mieszkaniową, żeby kupić mieszkania to może większe mieszkanie i t d . dlatego że nie stać ich na ten skład poczyna rozumiem to, czego może czas najwyższy od odejścia od pomysłu, że wszyscy posiadamy mieszkania na własność PiS przynajmniej teoretycznie wszedł pomysł mieszkania plus, które dzieje się u zarania miała być mieszkaniem na wynajem pamiętacie państwo to było 4 lata temu i to i to nie był zły pomysł lekarza kompletnie nie wypalił nie wypalił nie dlatego, że to był rzecz, że okazało się, że nie ma należy jednak zły pomysł tylko, dlatego że okazał się dużo łatwiej jest przecinać wstęgi i te kilkaset mieszkań zamiast 1 000 000 otwierać i pokazywać jako mieszkania na własność mnożone skala w tej chwili jestem, ale to chyba nie budować mieszkań dla młodych małżeńst w młodych osób na wynajem to jest to jest dobry pomysł to też jest na zasadzie, że to musi opłacać deweloperom, bo inaczej tego zebrania będzie przez nią mówił pan, że są takie dziedziny życia, których po prostu musi wkroczyć państwo, ale państwo nie będzie budowało samo mieszkań Toni to akurat nie jest może budować, ale opłacać się do nie musi w tym sensie, że nie musi być także państwo zarabia na tym może być to jednak polityka białego wierzę, że państwo na tym zarabia tylko, mówi że Dell deweloper chce na tym zarabiać oddawała pani będzie tego robili na tym nie zarobi i tak czy owak, jeżeli będzie pomoc czy to będzie pomoc dla mu młode rodziny młodych Momo młodych ludzi, żeby dać 50  000 na pomnikach wkład własny do kupna mieszkania czy 3 czy damy deweloperowi, bo drukuje komuś trzeba dać ziemi może nie trzeba doraźnej przez aleję trzeba dawać, ale no dawniejsze się, jeżeli można zainwestować zainwestować budynki, które są na wynajem i da się również zależy państwu organy państwo ma zająć budową tak blisko Realu też świetnie sprawdziło zostały tysiące piąta tylko FK w fatalnych wielka płyta doskonale pamiętam ten okres na szczęście budowy wielkiej płyty sprawdzaliśmy to z ekspertami wielokrotnie obecnie te elementy budowlane są dużo lepszej jakości nie trzeba budować tak tak słabo zresztą różne powstawały mieszkania 1 lepszy drugi gorszy co ciekawe niektóre z nich wciąż stoją te budowane w latach dziewięćdziesiątych w kapitalizmie się rozpadają, więc też myślę, że nie było ja akurat pani redaktor i ja pamiętam bo kiedy sam mieszka w mieszkaniu zbudowanym mienia wielkiej płyty Alco zbudował oddane do użytku zaraz po śmierci Józefa Stalina i to jest świetny mieszkania były dużo lepiej zrobione są za dasz owa epoki linia nie zdążymy poznać kolejne propozycje, czyli ziemi za złotówkę dla tych, którzy chcieliby zbudować sobie mały domek pod miastem szkoda żałuje, bo ten pomysł też wzbudzał wiele w mniej emocji wiele innych kwestii w programie prawa o sprawie o przepraszam programie polskiego Stronnictwa Ludowego o programie prawa sprawiedliwości też chcieliśmy porozmawiać w jutrzejszej audycji o miejsce ta partia, choć dużo nie znalazła ani 1 osoby, która mogłaby z nami porozmawiać ocenę pozostawiam państwu, a naszym gościem był Władysław Teofil Bartoszewski kandydat do Sejmu Warszawy z list polskiego Stronnictwa ludowe dziękuję panie redaktorze kły państwo bardzo żałuję, że nie mogą się w tej na temat ekologiczne i energetyczne będzie okazja i rzeczy, które w, których program PSL -u jest bez sukcesu bezdyskusyjnie najlepsza proszę się starać dostać do Sejmu to się później spotkała już w nowych rolach pan jako poseł, a ja w starej dziennikarki Władysław Teofil Bartoszewski czas na informacje kończymy analizy po nich kultura osobista Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA