Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie w studiu gość biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji Pomorską wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie dzień dobry dzień dobry panie redaktorze przeczytawszy wywiad o Polsce, która wyszła za mąż za gwardzistów szwajcarskiego i potem sporo czasu spędziła w Watykanie w tym biurze trochę
Rozwiń »
Ross Ross bawiło mnie może niesłusznie, bo jestem spocony albo zaburzony, więc proszę tutaj pomoc postaram się Otóż okazało się że, żeby zamieszkać na terenie państwa Watykan musiała prosić biskupa akurat był kardynał Józef Glemp o świadectwo moralnego prowadzenia się, a ten z kolei musiał zasięgnąć języka proboszcza w rodzimej parafii także ja jestem panu takiego świadectwa nie mogą zająć mój Boże nie wystawiamy ewangelicy takie świadectwa jako biskup Janiak proboszczowie zastanawiają się odpowiedzialny sam przed Bogiem i przekona bardzo także ode mnie pan takiego czegoś takiego droga nad liderem Księże biskupie, ale zastanawiają się tak trochę żyjemy w czasach, kiedy najciemniej pod latarnią i pytanie brzmi, kto wystawia świadectwo moralnego prowadzenia się księżom katolickim w każdym kościele mamy pewne struktury pewne przepisy, ale najważniejsze jest budowanie własnej duchowości jeśli ktoś wewnątrz siebie nie ma jakiegoś poczucia świata wartości nie traktuje tak pojęcie rachunku sumienia jako coś poważnego no to wydawania jakichkolwiek świadectw wydaje się być bez sensu w ogóle w naszym angielskim postrzeganiu tego typu procedury jak wystawianie świadect w moralności wkroczy jakiś od dawna leży na ile miesięcy albo lać się to z trafień mogę panu wygląda tydzień w tym zakładzie dochodzi a gdy ten rachunek sumienia to lepiej mieć więcej po stronie winien czy po stronie ma rachunek sumienia i samo rozumie pokuty Anglicy nie polega na tym, że człowiek uświadomił sobie, że nie jest samowystarczalny, że nie jest doskonały i to jest pierwszy krok do tego, by starać się zmieni swoje życie to jest taka reforma unijna propozycja, którą nie tylko zresztą reformacja, ale właśnie całe chrześcijaństwo starożytne proponowało, by zakończyć dzień modlitwą takim podsumowaniem coś się udało im się nie udało nie w, żeby uzyskać świętość, bo to nie jest nasza tradycja ale, żeby po prostu starać się żyć jak najlepiej w zgodzie z własnym sumieniem w zgodzie z Bogiem w zgodzie z innymi ludźmi, a sam się udało nie udało nam świetnie udało mi się nie oddać pieniędzy znajomemu Kluz chyba jeszcze nie pływał w tonie chodzi o wyliczanie tak samo my kościół ewangelicki mamy spowiedzi usznej, która polega na wyliczaniu o grzechu temu oddałem temu źle powiedziałem, ale uświadomieniu sobie, że człowiek potrzebuje Boga potrzebuje łaski, by czy to co nazywamy wdzięcznością człowieka owo niedoskonałością przygodności, a filozoficznie ujmując tym, że nasza egzystencja i nigdy nie będzie rezydencją świętości dlatego my tradycję angielskiej nie mamy w ogóle kultu świętych nie mamy pojęcia Świętego jako kogoś, kto jest przez kościół oznaczony jako Święty, bo świętym jesteśmy wtedy jeśli jesteśmy w Bogu jeśli działamy zgodnie z z etyką zgodnie z odpowiedzialnością i mamy pewne wzorce moralne, ale nie podważamy się nazywać świętymi lub, ponieważ zgodnie stary testament ową tradycją święte tylko 1 Bóg świętość to jest, tracąc gola po co właściwie spowiedź skoro nigdy nie będziemy świętymi no to takie też trochę taka ma wrażenie próba do mycia się, ale wiemy, że się nie umiemy takie codziennie wskakujemy potem różnica nigdy nie będziemy czyści, ale myśl, którego ten prosi złota płacono czy to, ale po to, co pan wskakuję pod prysznic po to, żeby, ale wiem, że nie daje, ale i i to właśnie polega na tym polega, żeby uświadomić sobie naszą doskonale dobrze już zresztą jest uświadomi to nie powinien zrezygnować ze spowiedzi zawsze nie dlaczego, bo wierzy się nie mniej wtedy wtedy człowiek nie będzie nigdy źli zrezygnujemy z tych tak jak tego rachunku sumienia spowiedzi to wtedy rezygnujemy z refleksji etycznej nie te właśnie koniec refleksja zwyczajnie nie refleksja etyczna zostaje, ale sama koncepcja grzechu jest trochę dołujące naszej koncepcji grzechu jest dołujące postu realistyczna ten realizm wszystkie nurty humanistyczne, które by pokazać rynkowi ocenia co jest dobre co jest złe w trochę tak jak trafiało nurty humanistyczne, które mówiły człowiekowi, że jest doskonały można doskonałości cała dziewiętnastowieczna ideologię doprowadziła do tak tragicznych wydarzeń dwudziestego wieku tych wielkich ideologii, które mówiły człowiekowi jak będzie prawdziwym ryzykiem jak będzie prawdziwym komunistą to będzie doskonały i to jest właśnie te przeciwieństwo melodiami to trzeba uważać, dlatego że można np. narodowo socjalistyczną hitlerowską doktrynę, ale można też spojrzeć co się dzieje dzisiaj także, jeżeli nie jest też np. hetero normatywne to znaczy, że nie jest też to jest też nie jest człowiekiem właściwie, ale to jest takie, do których też uwagę, że na wszelkiego za ideologię trzeba bardzo uważać, które różnicują ludzi i pojęcie grzechu teraz właśnie wszystkich na równych poszerzyć pijaństwo nie jest taką większość ideologią, która różnicuje ludzi należy, jakim wydaniu takiej interpretacji nie nie różnicuje, bo właśnie podstawowym wyjściem jest pojęcie grzeczność jeśli wszyscy zobaczymy, że jesteśmy grzesznikami Motor różnicuje różnicuje nie każdy jest Ks niedoskonały nie znacznie żeby, jeżeli wszyscy jesteśmy grzesznikami to znaczy, że wszyscy musimy się zgodzić na pewien system filozoficzny, który tworzy koncepcję grzechu raczej koncepcja grzechu oczywiście musi być koncepcja w odniesieniu, więc trochę wykluczamy ludzi, którzy nie wierzą wierzą inaczej wierzą w 1 Boga mniej jedno 1 Bułgaria niewykluczone, bo narzucamy im być rzecznikami, ale także antropologia ma pewne założenia ma pełny ogląd człowieka antropologia chrześcijańska bazuje na swym pojęciu grzeczności na pojęciu stworzeń jesteśmy Bożymi stworzeniami, ale jest nas niedoskonałość uwagę, którą nazywamy to właśnie grzechem tą partią nie trafieniem cel niedoskonałością, ale właśnie może ją różnie i definiować próbować zdefiniować, dlaczego próba doskonałe być doskonałym albo niedoskonałe miał być ważne ważne dla naszego człowieczeństwa dobrze, aby z tego co by co, by się stało jak człowiek jednoczy, jeżeli wyciągnie zajmować kwestią tego w taką kwestią jest doskonałe rozeznanie rynku i moralizuje a dlaczego należeli kwestia doskonałości niedoskonałości pokazuje nam ten model człowieka, jeżeli ktoś stwierdza z doskonałą może się doskonałość to jest właśnie w stanie narzucić swoją ideologię innym, ale byli to w ogóle zgodne z France Francja czy ktoś jest doskonały czy nie ogólnie zajmujemy 7 czy pan już od kwestii doskonała niedoskonałości sposób, żeby odrzucić no bo to cała koncepcja grzechu jest moim zdaniem taka trochę zniewalające czy rzeczywiście humanistyczne czy poświęcenie owej wizji człowieka pojęcie grzechu się odrzuca pokazuje właśnie człowieka zupełnie wolnego doskonałego i które nie potrzebuje odniesienia do transcendencji musi być doskonała nie opisujemy jest doskonały niedoskonały to jest w ogóle żeśmy ważna będzie grzeczności Karnas jeszcze jedno w kontekście w kontekście relacji z Bogiem, bo to dla nas jest jako sześcio fundamentalne ukazać lekka właśnie w tej relacji i okazujemy go w szczególnych tradycji ewangelickiej właśnie jako grzesznika, który potrzebuje łaski potrzebuje zbawienia potrzeby usprawiedliwienia nie może być relacji z Bogiem bez koncepcji grzechu nie można, dlaczego wcześniej, bo tak taki mamy przekaz biblijny nie możemy z tego zrezygnować pójdziemy w kierunku wtedy jakiś filozoficznych czy teozoficzne wizji dla, ale dobrze pamiętam, że jeżeli dobrze pamiętam przekaz biblijny to była relacja z Bogiem bez pojęcia grzechu w pierwotnym opisie człowieka stworzenia ta relacja, która stała przez człowieka zerwana i od tego momentu relacje nigdy nie doskonała no ale właśnie, dlaczego nigdy nie doskonała rozumie ksiądz biskup, że może, że mównica sorry ja się 1 szansę powiedzenia, ale przeprasza miały być miłosiernym ojcem mienie nie tylko 1 strzał do widzenia to to jest ten opis idei opis stanu ludzkiej kondycji to nie nie dotyczy kondycja była o każdą do pewnego momentu to dlaczego do tego powrotu czy to było jednorazowe i idzie po tylu tysiącach lat człowiek już się nie nauczy mówi dobra panie Boże może byśmy spróbowali jeszcze raz już bez tego grzechu wróćmy do tego dnia 1 wrócimy, a my wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM ksiądz ksiądz biskup prof. Marcin Hinc jest państwa, bo właśnie informacja dziesiąty 20 wczoraj studio biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowcę chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, iż na chwilę, że ksiądz biskup pozwolił Trefl Bartosz, dlaczego w tej swojej wielkiej miłości Bóg mówi dobra przez te parę tysięcy lat już sobie zrozumie liście swój błąd, więc wracamy do tej pierwotnej relacji już nie wytykamy palcami już się nie obwiniamy o doskonałość czy nie już zostawmy grzech na boku generalnie żyjemy sobie jak pana Boga za piecem po pan zosta w sobie, ale to przekazał przykazanie i ten przekaz jest odezwa do każdego człowieka oraz indywidualny nie ma także mamy kilku tysięcy to historie każdy z nas ma historię swego życia jednorazową 4 cie przeżyć raz i nie ma drugiej szansy także to doświadczenie moich rodziców dziadków czy Adama Ewy czy rada Adam Adam spoko przez 1 oraz Jerzy krótko chyba na nie wiemy czy test nie wiem czy krótko stół nie ma nie ma danych nie ma to mogło być, a to jest pamięta ksiądz biskup powiedział, jeżeli podam kilka dla pierwsi pacjentowi Adama, żeby to nie wiemy może ex 500 laty w ogrodzie chodziła pod nimi dobrze, że to chodzi o opis naszej egzystencji każdego człowieka Adam Ewa to ja to pan każdy z nas i Boga nie ma drugiej szansy większa skreślać już nasze życie jest liniowe rodzimy się żyjemy umieramy i nadal nie ma również nie mamy nie ma wędrówki dusz to jest zupełnie inny obraz nie z tradycji chrześcijańskiej taki obraz biblijny Bóg przekazuje tak nam objawia innym możemy musi się pogodzić z tym jesteśmy doskonali jesteśmy grzesznikami i potrzebują, bo była stale się, dlaczego na znaczeniu, dlaczego kuchnia dla 16 m 80 wzrostu, a nie dla 8065 to wyda moją uwagę to nie 2 m nie pan koszykarzem no tak tak tak tak to jest po prostu każdy z nas jest inny i a ale uciekł z lekarzem nie to jest decyzja trenera trener, jeżeli np. w 1200 wrażenia to ceny dlatego, nawet jeżeli ksiądz biskup przyjrzy się w drużynie Toronto Raptors to tam byli koszykarze bardzo nic jednak niż miał w metrze to się, więc trener może powiedzieć daje szansę, pomimo że też niski, a pan mówi żadnej drugiej szansy raz kre w miłość do widzenia no dobrze to zaakceptować nie opadają to jest jakaś miłość jest miłość, bo jest droga różnie rozumiemy droga pojednania droga usprawiedliwienia droga miłości i dlatego 8 września musi się 7 z miłośnikami, abyśmy my jesteśmy rzecznikami ale kto nas tak stworzył taka jest taka nasza konstrukcja wzoru Agrotonu już pan Bóg, czyli pan Bóg stworzył nas grzesznikami wracamy do budowy, ale bliscy możne lepszy możliwych światów prawda tak czy pan Bóg stworzył z grzesznikami, a potem mówi nie posłucha liście nie no sorry taki miał zmarły to obdarzona wolnością dar wolności z tą rozstrzygają toczyły, ale doszły nas karze za to nie każe no serio nie każe obraz na największym mamy 2 wielkie dary dar życia dar wolności i musimy z tymi 2 darami zrobić coś możemy coś dobrego zrobić coś złego to jest kwestia właśnie wyboru wolności i gdyby ludzie rzeczywiście postępowali zgodnie z wolą Bożą zgodnie z 7 wartość nie byłoby wojen nie byłoby nienawiści, a człowiek wybrał inną drogę i nie byłoby strasznie nudno pewnie byłoby aż tak źle jak nowo co byśmy siedzieli w ogrodzie i obcinali owoce warzywa a dlaczego oraz ważyła tylko, a co nie może zabijać to przecież byśmy zwierzaków nie wszczynali oczywista jej oczywiście rozmawiali może trwać od demokracji wolności o tym co o współczesnym świecie, który ma tak wiele problemów i wiele z tych problem wynika właśnie ludzkiej grzeczności doskonałości chęci panowania jednych ludzi nad drugimi, ale ludzka rzecz ludzka grzeczność tego wynika ze złej konstrukcji nie wystarczy, że jesteśmy wypracowanym z produktem tak czy nie jesteśmy brakowało produktem my to duktem darzony wolność, jeżeli mamy wolność to mój samochód jest produktem obdarzony wolnością nie wydawał nie jest odważnie wybrał, że kurczenie się zapaliło się zamek Zień samochód nie jest produktem wolności wiemy doskonale, że to produkt, który nie ma ducha nie ma świadomości nie ma możliwości decydowania po prostu zepsuł się wobec mnie jest stworzony z materii, która podlega takim unijnym prawo to doskonale wiemy obecnie nie mieszajmy samochodu z ludzką wolnością, bo to, a konsekwencją naszej wolności jest to, że wybieramy nie tak jak zawsze powinniśmy wybieramy rozstrzygnięcia, które są złe, które są pełne nienawiści, bo stawiamy siebie na innych ludzi jest wielu możliwych sytuacja stoczni z totalnie wybrakowany towar niedoskonały towar i to właśnie wówczas orzeczenie doskonały towar, dlaczego nie mógł stworzyć czegoś lepszego lamp wpływał na to pani odpowiedzieć i wydaje się, że ciągle w odpowiedzi nie ma, ponieważ albo byśmy byli automatami myśmy rzeczywiście siedzieli w tych ogródkach pili, ale wiara nie byli automatami zmierzył się dobrze, że Adam pan z cały czas próbuje interpretować Adama IRA wydarzenie historyczne, a nie wydarzenie o charakterze antropologicznym i aksjologiczna rozumienia mineralnych 30 no to na razie niekoniecznie dobrze 9 województ w, że świat faktów tysięcy lat pewnie uczyli też tak, bo 7 coś powiedzieć 78 środa -li sobie trochę margines błędu czy nie powinniśmy wierzyć w to co księża do nas mówią powinniśmy być krytyczni wobec wszystkiego co ludzie inne mówią i zobaczyć wszystkim przeczytać do samemu Biblię i zobaczyć co chwilę mówi o mnie o innych ludziach o człowieku problem, jaki mam to jest taki, że jest pewna kasta ludzi, którzy zostawiają sobie autorytet w kwestii decydowania co powinien rozumieć dosłownie co powinien rozumieć jako przenośnię no i sobie myślę, ale właściwie, dlaczego reformacji od samego początku w tym kierunku, by człowiek otwierał Biblie, by kościół społecznością, która sobie wzajemnie pomagać tym dobrze zrozumieć pewnym przekazem pewnej tradycji, ale ostatecznie każdy z nas odpada przed Bogiem dlatego Janie mogę stanąć między Bogiem panem, mówi że tak jak spowiedzi, że pan mi swoje grzechy wtedy decyduj jako członek trochę ksiądz biskup Turowi boją wierzy ja historię Adama Ewy traktuje literalnie a, ale biskup powinien nie to źle Noto, czyli staje ksiądz biskup pomiędzy mną bowiem zamiast siedzieć to proszę zadawać sobie w ten sposób jako historię dwojga ludzi ksiądz biskup ma za sobą całą masę różnego rodzaju tekstów tak tekstu wydają się ważnego tworzymy pokój to konferencja, która w najbliższy poniedziałek ma odbyć się muzeum Polin konferencja kreowane przez nasz kościół kościół zyskał Burski Rzecznika Praw Obywatelskich i razem z tą konferencją stawy dana książka, która prezentuje najważniejsze wydaje mi się dokumenty ewangelickie poświęcone kwestii relacji pomiędzy państwem kościoła będą występy ogólne będzie księdza biskupa z dość krótkim moim wstępem o skomplikowanych relacjach pomiędzy kościołem, a państwem, czyli puste współcześnie takie angielskie tak chciałem, dlaczego są skomplikowane dlatego są skomplikowane, że krytyka polityczna i w ogóle działalność kościoła przestrzeni publicznej jest silnie związana z kontekstem, w którym dane wydarzenie ma miejsce, czyli reformacja, bo wydarzenie, który miał miejsce pod koniec średniowiecza i właśnie dwutorowość, choć taka polityczna zresztą etyka luterańska czy luteranizm był tworzony z takim zapleczu, gdzie książęta świat późno średniowiecznych bardzo silne i bardzo nie wpływał na kształtowanie się tej etyki, a z drugiej strony mamy świat szwajcarski reformacji szwajcarskiej genewskiej turystki, gdzie ten charakter był zupełnie inne to mieszczaństwo było główną siłą, która wzięła na swoje barki dzieło reformy i tam od samego początku w tej tradycji szwajcarskiej pojęcie struktur demokratycznych wspólnego zarządzania kościołem struktur samorządowych na płaszczyźnie jest bardzo silnie akcentowany po stronie luterański nauka 2 władzach konserwował tak naprawdę się nie wyszły porządek, gdzie władca traktowany był jako narzędzie w rękach Boga używano pojęcia zwierzchności czy ktoś jest z góry danych w i przez długi czas kościół luterański oczywiście wspierał władzę państwową i w tych krajach, których był nurtem jadącym i nie był siłą rzeczywiście, która wspierała pewne procesy demokratyzm ją procesy wolnościowe i sza, bo wielu wielu lat dwudziestego wieku, by od tej dawnej tradycji późno średniowiecznej się odciąć pokazać rzeczywiście, że to demokracja jest tym co odnajdujemy jako ustrój najbliższy tradycji biblijnej, że nie hierarchiczny świat, w którym mamy w tym momencie tradycji biblijnej demokracja w w Kolegium apostolskim w działalności apostołów wydają się, że jeśli spojrzy na sobór apostolski w Jerozolimie tam zdecydowano właśnie głosując, przekonując się po procentują w naszych właśnie współczesnych, ale historia historia podziału kościoła to historia demokracji też, ale te są dużo późniejsze czasy ja mówię od pierwotnych o czas apostolskich rzeczywiście ta równość i współdecydowanie współodpowiedzialność była naprawdę postronne bardzo wysokim szczeblu jak spojrzymy na prawybory jerozolimskiej czy pierwsze społeczności chrześcijańskie to możemy szukać tam właśnie tej idei współodpowiedzialność, bo wydają się to najcenniejsze w demokracji to właśnie troska o dobro wspólne i tam miało miejsce właśnie pierwotnym kościele wrócimy do naszej rozmowy o demokracji o relacjach państwo-kościół po informacjach Radia TOK FM informacje po dziesiąty 40 biskup prof. Marcin Hinc jest państwo mają dość chciane biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowcę chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z państwa moim gościem demokracja demokracja i kosz i kościół czy był moment demokracji pierwotny jest taki właśnie można powiedzieć w historii krótki czas bez mgnienia oka jest porozumienie przyjęła demokrację, ale mam ludzi kościoła mówią nie zależy nam na tym, żeby decydowała większa, żeby była współodpowiedzialność chcemy hierarchicznego układu tak się stało oczywiście starożytności, że kościół bardzo szybko dostosować do struktur państwowych stworzył hierarchiczny kościół, ale mamy zapis tego pierwotnego przesłania, jakie było w nowym testamencie w dziejach apostolskich obraz, który jest dla nas wzorcem, do którego powinniśmy dążyć bez względu na historię czy ze względu właśnie na historię pokazywać, że próby podporządkowania jednych drugich tworzenia kościoła jako struktury opresyjnej, bo często tak było właśnie trzeba użyć tego słowa jest złą drogą i niezgodna właśnie z biblijnym świadectwem do tego służy mięsnymi ta konferencja, którą w poniedziałek jako kościół organizujemy i stawiamy trudne pytania o wolność darcie przekleństwo wierzących ludzi to 1 z tematów debaty drugiej debaty właśnie ustaliliście rok to jest ciągle przedmiot dyskusji debaty rozmowy, a wolność jest darem bywa przekleństwem w zależności od tego co człowiek im zwrot czy Jerzy bywa jednymi drugim poza zadać pytanie skoro pojedzie z góry wiadomo nie poseł nie z góry wiadoma pozbywa jednymi drugim jest 1 z drugim, ale co można to zrobić nie można z wolnością zrobić się coś takiego oddać np. terrano oddać się ideologią stać częścią jakiejś ideologii faszyzmu nacjonalizmu i t d. albo próba z tą wolnością zrobić dobry użytek i 4 tak właśnie lider chrześcijaństwo mimo ideologię na chrześcijaństwo zależy jak traktowane, jeżeli traktowane jako coś wewnętrznego to nie jest ideologii leży traktowane instrumentalnie to była ideologię zgadza się no bo mówimy o tym, że człowiek oddaje swoją wolność podporządkuje się pewnej strukturze tak jakby ceduje pewno własną bardzo zdolna na przywódcę wodza kapłana zwykli szarzy ludzie wodza, czyli mamy wśród kapłana, który teraz będzie mówił czy ma uprawiać seks czy nie Scheme czy moja seksualność jest dobra czy zła właśnie czy powinienem czytać pewne rzeczy czy nie czy powinienem zadawać czy powinienem otwierać np. korespondencję od organizacji ekologicznych i właśnie tego chcemy pokazać tę niewłaściwą drogę, jaka jest, czyli że przez państwo staje się ideologią ani staje się przestrzenią wolności nie staje się darem staje się nie muszą czasu dokonanego, ale proszę bardzo nie dzisiaj jest także oczywiście wielu chrześcijan, że jest pełnym podporządkowaniu i braku refleksji i wydaje właśnie tego typu spotkania spotkania różnych tradycji różnych różnych religii, bo przedstawiciele nie tylko kościoły chrześcijańskie angielskiego, iż katolickiego, ale będzie przedstawiciel gminy żydowskiej jak też i tradycji muzułmańskiej, ale na tę właśnie problemy spożyć z różnych tradycji, a w pierwszej debacie kościół religia demokracja może nie rzeczywistość będą nie tylko przedstawiciele poszczególnych kościołów duchowni, ale filozofowie teologowie i myśliciele nie do końca związani z tradycją chrześcijańską tak powiedział, więc nie chcemy właśnie w tych 2 debatach zawęża się tylko do chrześcijaństwa pokazać perspektywę różnych religii perspektywy współczesnego świata z perspektywy działalności fundacji na rzecz praw człowieka Helsińskiej fundacji praw człowieka czy fundacji Batorego, by zobaczyć, że z tą demokracją dzisiaj wcale nie jest tak dobrze jak nam się wydawało, że tylko chrześcijanie są odpowiedzialni jak tutaj można było usłyszeć przed chwilą, ale również wiele innych osób, które idzie za innymi religiami i oddaje swoją wolność idolom oddaje swoją wolność przywódcą, którzy dają im proste rozwiązania i zastępują ich wolność swoimi gotowymi wzorcami tworzymy wolność tworzymy pokój takie są przesłania tej konferencji, która mam nadzieję każdy może się pojawić ma się pojawić się zarejestrować przejść podyskutować muzeum Polin w centrum konferencyjnym od godziny czternastej dla dorosłych, a czy już dziś poniedziałek tak, aby w godzinach porannych warsztaty dla młodzieży tak chcemy w imprezy warsztatów warsztaty tworzymy pokój, więc odróżniamy prawda fałsz to przygotowuje Helsińska Fundacja praw człowieka tworzymy pokój potrafimy rozmawiać to Fundacja Konrada Adenauera Kik tworzy taki warsztat tworzymy pokój, więc nie zgadzamy się na biedę, a Rzecznik Praw Obywatelskich tworzymy pokój, więc sprzeciwiamy się hejt owi także różne problemy, które dotykają młodego pokolenia które, kto ocenia swój temat nie jest do końca nie ma tutaj w tym zakresie jakiś obiektywnych kryteriów jeżeli jakiś post pojawia się w mojej ocenie z czysto nienawistnych nie merytorycznych pobudek to ma charakter hejtu chyba może być też na zamówienie polityczne jak wiemy możemy być żadnych pobudek nienawistnych po prostu budowania atmosfery wokół danej osoby działanie na rzecz określonej grupy określonego interesu poprzez, skąd tyle nienawiści tak bardzo chrześcijańskim państwie do testy pytań, na które nie ta konferencja będzie starała odpowiedzieć czy może się coś nie sprawdził jako religię miłości, bo jest kojarzony raczej z religią właśnie hejtu może w Polsce w tej chwili taką atmosferę, bo pewne środowiska wykorzystują instrumentalnie chrześcijaństwo i nie koncentrują się na przekazie, który jest przykazań miłości do światowego pokoju pewnością niczego bez wątpienia tak traktuje instrumentalnie biblijne hasła może tak daleko zajść w hierarchii rzymskokatolickiej może spytać analityków socjologów historyków kościoła katolickiego ja nie chcę na to pytanie, bo nie potrafi dać ostatecznej odpowiedzi jak w każdym środowisku gdzie, ale skoro jak w każdym środowisku to właściwie dlaczegóż, gdzie nie ma nic nie skończyłem nie ma mechanizmów kontrolnych i mechanizmów demokratycznych jednak w kościele ewangelickim przy czym 200 lat mamy wybory są lody kontrole sprawozdania jesteśmy kontrolowani przez świeckich przez składamy im jak wspomniałem owe raporty i podlegamy ich wyboru także demokracja nie zawsze musi być dobra nie zawsze musi być duże własne, ale na lepsze jest ich rolę kobiet w kościele ewangelickim w Polsce no demokratycznie, ale zostały przegłosowane, że nie mogą np. być biskupem no zgadza się nie mogą być biskupem i demokracja, która kreuje nierówność kościół jest częścią społeczeństwa jak już kiedyś wspomniałem i z tym jest wyrazem woli kościoła jeśli większość nadal na i nie jest gotowa do ordynacji kobiet w pełnym zakresie, bo u nas są od nas, jakkolwiek tylko w pełnym zakresie to niestety ten demokratyczną wolę trzeba uszanować, ale zdań na nosie na Kubie jest jasne różnią się nasze oceny demokracji, bo rozumiem, że ksiądz biskup stoi na stanowisku, że demokracja jest wyrazem woli większości uważam, że demokracja jest takim systemem, w którym większość upewnia się, że prawa mniejszości nie są naruszone bezwzględnie tak tutaj o to kto w takim kraju funkcjonuje, ale źle ewangelickim nie do końca może w tym zakresie funkcjonuje tak jak powinno funkcjonować tak jak to zmienić, bo może zamiast robić konferencje demokracji po jeszcze zmienić mechanizmy we własnym kościele też tak, żeby prawa mniejszości nie były jednakowo naruszane ziemi prawa mniejszości nie są naruszone są trochę, bo kobiety nie mogą być biskupami równości w tym zakresie, ponieważ kościół jest jak mówi strukturą, która rządzi się prawem rządzi się idą syna zdolności i jeżeli większość nadal jestem przeciwna to niemożna takiej woli wbrew nowina już wtedy byśmy starali Stali się właśnie ze spotami mamy swoją równość jest, jeżeli ktoś pan propaguje równość to staje się dysponują nie to wydarzy jest tutaj pana strony jakaś taka nie rozumiem, że pani, że Polska jest mówią polskim kościele ewangelickim, który jest nie tylko arię Jon awarii gardzie tak to również wszystkim kościoły to dopuszczalne bez po namyśle łotewski kościół akt, czyli i ile kościół dopuszcza Puszcza dawnym związku Radzieckim takoż się nazywa i zdecydowana większość kością w europejskich dopuszcza ordynacja kobiet pełne zaplecze wiecie, że jesteście barier gardzi zasłaniać się ja osobiście czuję takie coś i dlatego uważam, że trzeba środki w strukturach kościelnych na ten temat dyskutować, a nie narzucać siłą, bo też ludzi ma swoje przyzwyczajenia swoje rozumienie rządu kościelnego i starszym pokoleniu nie mogę narzucić tego, że będzie inaczej głosowała nawet, że słuszne, ale co nie zmienia struktury synodu nie zmienia prawa kościelnego, bo wtedy rybne furtkę dla wszelkich innych i idei, które nie będą miały większości, a będą forsowane określoną grupę, czyli konserwujemy nierówność miary nie skonstruowania nierówności ja robię wszystko, żeby przekonywać do tego, by one, jakoby miała miejsce i też mój zakres działania, a w zgodzie mam 1 głos tak jak każdy 60 kilku nadał no dobrze trzymam kciuki, żeby w Polskim kościele ewangelickim kiedyś ta równość zaistniała, czyli w parafiach mamy absolutną równość, jeżeli to pan się tak konkretnie tego trzeba oczywiście mamy nierówność dostęp czekają to jest taki będzie wartościujących termin, ale i trochę nadzór nad morze hejtem a gdyby Amerykanie się grzechu dzisiaj nie było dyskusja filozoficzna w kraju chciałbym bardzo serdecznie zaprosić na egzekucję oszalały dowolnego i do tego, żeby pokazywać, że kościół jest przestrzenią wolności wyższą demokracji i ma wiele do zrobienia dla społeczeństwa w tym właśnie zakresie najbliższy poniedziałek budujemy pokój Warszawa tworzymy pokój Warszawa muzeum historii Żydów polskich Polin takie serdecznie zaprasza zapraszam do lektury książki, która przekaże szukasz biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorskie wielkopolskie wykładowca chrześcijańskiej Akademii licznej Warszawie był państwa mają goście bardzo dziękuję dziękuję serdecznie informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu Owczarek
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:10 W studio: dr Jan Wasiewicz
-
37:12 W studio: Gabriela Jeleńska
-
-
38:05 W studio: prof. Artur Nowak-Far
-
24:54 W studio: Wojtek Olszak
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL