REKLAMA

Płatny urlop i chorobowe dla kierowców Ubera. Kalifornia reguluje prawo

Data emisji:
2019-09-13 15:20
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
13:01 min.
Udostępnij:

Nowe prawo stanowe w Kalifornii daje pracownikom Ubera i pokrewnych mu firm prawa takie jakie przysługują pracownikom etatowym. Wielkie firmy nie są z tego jednak zadowolone i nie zamierzają poddać się bez walki

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz pisał m. in. was, że w Kaliforni spełnia się największy koszmar Ubera i lista mówią eksperci choćby prof. William ból, że ta ustawa, o której będziemy raz rozmawiały to być może największy od dekad zwycięstwo w walce oprawa pracownicze w stanach Zjednoczonych, a więc podgrzała nastroje, a cóż za ustawa co może z niej wyniknąć o tym opowie państwu Adriana Rozwadowska z gazety wyborczej dzień dobry napra w w środę tamtejsza Rozwiń » legislatura zakończyła praca na tym zatwierdziła rozwiąże czekamy na podpis gubernatora, który wcześniej wskazywał sugerował, że to prawo mu się podoba, więc oczekiwanie jest, że on nie poprze, ale tak naprawdę, o co chodzi o randze druga historiach jak na nasze jedno wejście chodzi o to, że Uber, który zresztą wywodzi się z Kalifornii, więc to jest zabawne, że tam, gdzie jest ta Dolina Krzemowa, gdzie wymyślono w cudzysłowie nowy model zatrudnienia ludzi, czyli wypychania ich na samozadowolenie elit ekonomicznych w 2 UPO dorywcza praca to dobrze w maszyny od zadań oraz zasad są różne różne pomysły natomiast w Kaliforni z demokracji wyszli z wnioskiem, żeby pracownicy kierowcy Ubera byli zatrudniani jak pracownicy ani niezależni zleceniobiorca co oczywiście spotkał się z wielkim sprzeciwem Ubera i innych spółek która, działając w tym modelu jak wielkim sprzeciwem pokazuje to, że zjednoczyły się na świat i bar i do dasz, który jest konkurentem Ubera i co otwarcie mówią o 63 czy 90  000 000 USD, które zamierzają teraz wydać na to, żeby zwalczyć te nowe tak jest zamierzają chwycić po taką możliwość rozpisania referendum, o ile zbiorą odpowiednią liczbą podpisów przy takich środkach na pewno ją biuro i chcą zapytać obywateli obywatelki mieszkańców Kalifornii czy kierowcy Ubera powinni mieć prawa pracownicze czy nie powinni co jest już sam sama w sobie dość ciekawą konstrukcją no i z tego co ty to co się wydarzyło w środę jest przełomowe, bo z tego wynika, że Uber będzie musiał zatrudnić wszystkich swych kierowców co oznacza, że prawdopodobne jest duża szansa, że popadnie w duże tarapaty, bo już teraz przecież ja cały czas na stratach właśnie to jest inny wątek mam nadzieję że, chociaż chwilę po to, po porozmawiamy o tym co do modelu funkcjonowania Ubera, który ile 5 miliardów dolarów kilka dni temu strat ogłosił tak dodatkowo okazało się, że cały czas zachowują ponad 400 osób i to nie byle kogo, bo nie kierowców tylko inżynierów w dużej mierze co oznaczałoby, że się raczej zwija niż rozwija na trasy Uber słowo zawsze, że utrzymuje dalej Uber i inne używamy Ubera, bo on awangardą tego jest, że jest firmą technologiczną, a nie transportową i tylko pośredniczy tak między klientem, a kierowcą, a nie zatrudnia kierowców zatrudnienie oznaczałoby ja nawet w stanach są minimalne ochronne przepisy, więc jakieś tam emeryturę opiekę zdrowotną zasiłki płatne urlopy, a on twierdzi, że poradzi sobie z tymi przepisami, czyli przejdzie ten test tak nowy test ustawodawczy, że przekona wszystkich, że nie zatrudnia tych kierowców, o czym rzecz tu w chacie wg mnie nie przekona, ponieważ kierowcy Ubera są absolutnie kontrolowani, a Uber zawsze, mówi że oni pracują jak chcą, kiedy chcą obie części tego zdania są nieprawdziwe, bo po pierwsze, jak chcą podlegają ścisłej kontroli właściwie od ADO Zet działają wg tego jak Uber Kazimierza są oceniani przez klientów, a co do tego, kiedy chcą no to trochę tak jak były właściciel księgarni powiedział, że on ma księgarnie i generalnie ci pracownicy zniesionego pracownicy, którzy sprzedają książki jakieś osoby, które przyszły z zewnątrz i w każdej chwili mogą wyjść wiadomo, że życie ludzkie tak nie wygląda każdy z każdym z nas zależy na tym, żeby zarobić pieniądze mieć jakiś czas wolny mógł zachorować, a to nowe prawo jest bardzo pod tym względem restrykcyjne i ono zakłada, że jeżeli pracownik zajmuje się krowy biznesem wykonuje działania, które jest podstawą działania firmy to wtedy jest pracownikiem i koniec no ale czy kontrolowany tak oni twierdzą, że nie, a tak jak adres uzyskał powiedziała są argumenty, że jednak są kontrolowani, więc odpowiedź jak rozumiem Ubera lista całej reszty jest taka, że po pierwsze, przejdą ten test udowodnią, że nie kontrolują i nie zatrudniają po drugie, że rozważają nawet referendum w tej sprawie, ale po trzecie przedstawia jakieś propozycje kompromisowe no tak to jest bardzo ładne, bo lista n p . tak wydatki fajna oświadczenia, że po co właściwie sięgać po to, restrykcyjne prawo my pracujemy nad rozwiązaniem tylko rozwiązanie proste i nazwę umowy o pracę został już dawno temu wymyślona i też nie ma żadnego powodu to związki czy oni są związki zawodowe, ale stowarzyszenia kierowców Ubera Stanach Zjednoczonych mówią, że niema żadnego powodu, żeby godzili się na stawkę minimalną i np. jak sam odpłatność za urlop czy chorobowe, kiedy mogą mieć też okresy wypowiedzenia i w 2 słusznie przyjęły prawo, jakie są przewidziane w przepisach to co się wydaje ciekawe to jest to, że wielu uważa, bo też oczywiście brak rozumem trudno skonstruować te ustawy tak, by nie wiem tam były przykłady wśród księży zatrudnianych w jakiś parafian, żeby to do uderzyło rzeczywiście w tych, którzy nie zatrudniają dorywczą tylko mają cały mecz dobrze opisać znaczy na czym polega problem wpisać przypisanie tej ustawy w szczerze mówiąc nie znam tego od samego zarania tylko raczej, gdy to prawo już weszło pod głosowanie także to druga ciekawa rzecz jest taka, że udało się w ogóle do tego doprowadzić pokazuje silne są tam jednak też jakiś organizacje lobbujące jak trudno np. w Polsce cokolwiek z tym zrobi znaczy jak bardzo te firmy mają jednak wsparcie choćby amerykańskiej ambasador i t d. tak dalej sączyć możemy liczyć na to, że konsekwencje tego nowego prawa w Kalifornii jakoś dotrą do Polski nie spodziewałem się tego myślę, że w Kalifornii w ogóle pierwszą rzeczą jest to, że naprawdę, jeżeli chodzi o organizowanie się kierowców w stanach to jest bardzo spektakularne cały czas trwają protesty te w marcu, a liczył nawet kilka tysięcy kierowców no to jest nieporównywalne stroną w Polsce, gdzie my z organizowaniem się mamy duży kłopot i też mamy takie wyobrażenie, że stany są bardzo liberalne w tym zakresie, a my jesteśmy dużo bardziej europejscy w ich zamiary względem jest dokładnie odradzają jest też trochę refleks tej suwerenności co ona znaczy PiS dużo mówi obecny rząd suwerenności jest taki przykład jak bardzo ograniczona jest nasza suwerenność wewnętrzna do uchwalania podatków cyfrowych ograniczających Uberowi ale jakie mogą być właśnie tego konsekwencja szerszego szacują, że nie chodzi tylko Kalifornię no tak na pewno Stanach Zjednoczonych te konsekwencje będą, bo stowarzyszenia kierowców działają w całych Stanach i tak jak stawka minimalna za godzinę pracy się rozlewa, bo jest już w tej chwili połowie prawie Stanów no tak samo to prawo myślę, że kierowcy z innych Stanów będą teraz, ale ratować ale dlaczego oni mają prawa pracownicze mamy ich nie mamy zresztą tutaj też chciałam zauważyć, że kalifornijski Senat jest zdominowany przez Demokratów, więc to też było bardzo ważna, że ta ustawa przeszła tak, bo rozum i pracy też były właśnie w Waszyngtonie, który też jest na tym Wybrzeżu Nowym Jorku w stanie nowy rok zaś w stanie Waszyngton tak dalej natomiast kiedy dotrze do Polski jeszcze rząd nie spodziewam się w Polsce jesteśmy zanurzeni jakoś tak bardzo w takich wewnętrznych w Jankach i niewiele myślimy o o przyszłości i o tym co się dzieje z rynkiem pracy co wnoszą nowe technologie dokonano niedawno nowelizacji ustawy o transporcie drogowym tak, żeby tego Ubera troszeczkę ucywilizować natomiast to podstawowych problemów nie zmieniło i nie wiem kto, który z polityków miałby się teoretycznie tym zająć ktoś musiałby ten temat podchwycić ja nie widzę żadnego takiego kandydata w Polskiej polityce, a na czym polega ten model to znaczy jak rozumie znaczy mówimy o stratach największych, ale przecież od lat mówimy o tych stratach Ubera z 1 strony na z drugiej strony to na co zwracać uwagę, dlaczego właśnie ten model biznesowy Ubera powinien tak powinniśmy się dokładnie przyglądać i kończy się bardzo przednim bronić na wysokie rozwodnienia odpowiedzialność oznaczałaby nie chcę popadać w jakiej się filozofia jak to było ponad 100 lat temu natomiast dawno temu doszliśmy do wniosku, że człowiekowi należy się urlop człowiek może zachorować i t d . i t d . natomiast w Dolinie Krzemowej powstała cała taka narracja o tym, że jesteś jak praca przyszłości każdy pracuje na bazie różnych aplikacji, kiedy chce po prostu sobie absolutnie skacze między miejskim możliwościami co na dłuższą metę się nie broni bo owszem, pewna część kierowców Ubera jeździ dorywczo bardzo rzadko natomiast jednak bardzo pokaźna część po prostu chciałaby tego żyć i mieć takie prawa jak wszyscy, a nie mają no to jest ten podstawowy problem problemem jest też to, że te spółki mają skłonność do wchodzenia na rynek i potem zupełnie w oderwaniu od przepisów i potem do stosowania prawa do się o potrzebie przykładem tutaj jest ta sytuacja sprzed kilku lat w Polsce, kiedy wytykano Uberowi, że kierowcy jeżdżą na umowach działa umowa zlecenie i wtedy pojawi się partnerzy Ubera, czyli to przedsiębiorcy, którzy podpisują teraz potrzebie tych zleceniobiorców i teoretycznie wszystko wysoka, bo Uber współpracuje z przedsiębiorcami, ale wszyscy ci o wszystkim osoby na umowach cywilnoprawnych są pod nich podpięcie właściwe sytuacja taka sama rozumiem, że też to w stanach widać bardziej na targi ekonomii ona też rozszerzać znaczy mówimy głównie o Uberze, bo oni zbudowali na razie jak największą firmę ale, że to jest taki model, który rzeczywiście zaczyna też rozprzestrzeniać różna niedawno bodaj w maju Amazon, a poszedł tą samą ścieżką ogłosił, że ma rząd potrzebuje dostawców, czyli osoby, które będą jeździły autami rozwoził paczki na teoretycznie skoro jest firmą powinien zatrudnić tych dostawców natomiast zaproponował, że każdemu pracownikowi, który przejdzie na samozatrudnienie i zacznie rozwozić jako dostawca za wypłacić 10  000 USD co jest znowu, jakby i jestem tą samą drogą, która już została wymyślona i niestety mam wrażenie, że coraz mniej dostrzegamy jak jest w tym kłopot, że tylko dodam znalazłam badanie rezerwy Federalnej amerykański, z której wynikało, że właśnie ci pracownicy w ramach tej NIK ekonomii 58 % z nich no ledwie radzi sobie finansowo tam takie kryterium pytanie o to czy stać czy mają takie 400 USD na nagłe niepotrzebne wydatki choćby na leczenie, bo jak wiemy tam duża część mieszkańców nie jest objęta ochroną zdrowia i 58 % z nich nie miała takich podstawowych 5 co pokazuje jak bardzo duża część przynajmniej pracowników tak zatrudnionych to są ludzie słabo opłacani i raczej ubodzy niż nie, ale czym mam wrażenie, że ustawodawcy w różnych miejscach podejmują taką równą walkę czy dyskusję z tym nowym modelem czy też innych krajach Europy niż Polska tak tutaj nie mamy czasu, żeby wyjąć rozwiązania z różnych krajów natomiast w Niemczech już dawno uregulowano sprawy i absolutnie nie było tutaj większej dyskusji sąd wydał wyrok i Uber jest tak jak jeżdżą taksówki, bo nie ma też powodu, żeby nie jeździł, bo żaden z przedstawicieli tych firm jeszcze nie odpowiedział na pytanie jak właściwie różnica między, jeżeli przez Platforma przez centralę telefoniczną czynną jej nie ma ona jest Ursus sztucznie spreparowana także to rozwiązuje w innych krajach nią tak u nas tych Adriana Rozwadowska z gazety wyborczej było państwo się bardzo dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!