REKLAMA

Partie polityczne w mediach społecznościowych

Data emisji:
2019-09-14 12:40
Audycja:
Homo Science
Czas trwania:
35:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science dziś magazyn wyborczy Radia TOK FM z Rzeszowa, ale my jak zwykle nadajemy i Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski kraina UKP i studia na gości dr Dominik Batorski Uniwersytetu Warszawskiego i firmy Sotrender czy nowe, a rozmawiamy dzisiaj, a jakże o wyborach i tak wspominam czasy kampanii wyborczej uwaga w stanach Zjednoczonych sprzed kilku lat, kiedy to media społecznościowe w dużej mierze te wybory wygrały na rzecz Donalda Rozwiń » trampa i tak się zastanawiam jak u nas obecnie wygląda targetu wanie i w ogóle namierzanie potencjalnych wyborców poprzez media społecznościowe czy nasze partie polityczne są również tak mocno aktywne, a jak to miało miejsce w stanach Zjednoczonych, a podstawą do do tej rozmowy są badania fundacji Panoptykon Fundacja państwo poświęcone strategii wyborczej partii w mediach społecznościowych i wychodząc od raportu, który niedawno ujrzał światło dzienne właśnie chciałam zapytać czy nasze media społecznościowe również starają się tak mocno targować potencjalnych wyborców jak te w stanach Zjednoczonych to zdecydowanie media społecznościowe są 1 z najistotniejszych miejsc, których kampania wyborcza jest prowadzona z drugiej strony trudno to naprawdę porównywać do tego co dzieje się w stanach Zjednoczonych przede wszystkim ze względu na znaczącą różnicę budżetów, które są przeznaczone na kampanie właśnie w Ameryce i w Polsce Polsce mamy jednak no limit wydatków na kampanie wyborcze przykładowo na reklamy polityczne w trakcie wyborów parlamentarnych na Facebooku wydano niecałe 1  700  000 zł golu, czyli również w YouTubie około 1 000 000 zł natomiast sama kampania Donalda trampa na Facebooku tym 2016 roku kosztowała ponad 70  000 000 USD w tej chwili mimo tego, że w stanach jest okres między wyborczy to też sztab trampa wydaje miliony dolarów na reklamy na Facebooku to więcej tych reklam jest bardzo dużo w od maja zeszłego roku właśnie sam sztab Donalda trampa wyemitował ponad 250  000 reklam to naprawdę bardzo dużo czy to, że w Polsce jest to takie skromne wynika z tego, że po prostu partie mają znacznie mniejszy budżet na tę kampanię czy raczej z tego, że wciąż nie do końca doceniają znaczenie mediów społecznościowych czy może z tego n p . że nie ma w Polsce takich fachowców, którzy byliby w stanie dobrze przygotować myślę myślę, że przede wszystkim są to kwestie budżetu, ale też po drugiej kompetencji po stronie partii, chociaż tak naprawdę w tej chwili to tam gotowania reklam nie jest wcale trudne i sam Facebook oferuje gigantyczne możliwości własne narzędzia, a i dane, które zbiera o użytkownikach, więc tak naprawdę my trochę funkcjonujemy takim micie, że to jakaś prawda walkę wręcz analityka wyciągnęła gigantyczną ilość danych tego Facebooka dzięki temu możliwe, bo ktoś znacznie większe targowanie natomiast prawda jest taka, że sam Facebook daje potężna narzędzia właśnie na bardzo precyzyjnego kierowania komunikatów do konkretnych grup docelowych obrad co można zrobić, bo najbardziej oczywiste to jest ustalanie grupy odbiorców geograficzne tak, jeżeli ktoś startuje z danego okręgu to niema sensu specjalnie kierować reklam państ w danej osoby danego danego kandydata poza ten pogląd jest zrozumiały tak, ale co jest co więcej możemy działać, korzystając z nocnych takich tak jak u legalnych i jakiś szemrany źródełko tego co oczywiście Facebook daje, o czym no 1 okręg wyborczy to jest tak naprawdę bardzo dużo można faktor kierować różne komunikaty do mieszkańców bardzo różnych miejscowości i można kierować komunikat do mieszkańców konkretnej miejscowości konkretnej płci w konkretnym wieku o konkretnych zainteresowaniach i nie ma z tym żadnego problemu co więcej też nie jest to aż tak przejrzyste prawo mieć jakiś czas temu przypadek 1 z kandydatek, która w różnych miejscowościach mówiła, że ona jest w miejscowości dal, ale to były billboardy albo dla wszystkich te billboardy są te widoczne, więc ktoś zobaczy w nim przejeżdża przez 2 miejscowości to może te 2 billboardy zobaczysz okno na Facebooku to już takie przejrzysta nie jest, chociaż ktoś w ostatnich miesiącach się znacząco zmieniło i przynajmniej tą reklamy polityczną możemy analizować Facebook oferuje tzw. bibliotekarek tam, gdzie wszystkie te reklamy powinny być zachowywane i mogą podlegać niezależnemu niezależnej analizie w takim razie na świat traktowania na podstawie zainteresowań Otóż, bo wiek płeć to jest w ogóle interesujące czy partię z tego oczywiście korzystają, bo to już wymaga jednak trochę wyższej świadomości nie tylko własnego wyborcy, ale też tego potencjalnego wyborca duży jest takie oczywiste, ale kwestia zainteresowań czy Facebook to określa na podstawie naszych deklaracji czy faktycznych czy faktycznie aktywności, bo to zaczynali zaczyna wchodzić do strefy taką powiedzmy trochę miękko, bo płeć wiek są oczywiste czy zdecydowanie są to dane, które Facebook we wniosku o swoje naszych zachowań co więcej używa do tego nie tylko informacji o naszej aktywności na Facebooku również informacji o tym co robimy poza Facebookiem, jakie strony internetowe odwiedzamy jakich aplikacji korzystamy telefonie komórkowym, ponieważ nią Facebook zbiera dane mając na różnego rodzaju wtyczki na stronach internetowych, czyli już na stronie internetowej jest górze klubie to możliwość podzielenia się danym tekstem ze swoimi znajomymi na Facebooku albo możliwość logowania do tej strony przez Facebooka no to to Facebook ma na takiej stronie swoje kryteria rozpoznaje swoich użytkowników łączy dane o tym, że to ten konkretny użytkownik odwiedził tę konkretną stronę jak wynika z tych badań właśnie przeprowadzanych w Polsce, które grupy użytkowników znalazły się na celowniku partii politycznych czy to da się wyodrębnić kogoś, kto jest nazwijmy to narażone najbardziej na matę wprowadzono mediach społecznościowych kampanie da się tak powiedzieć natomiast warto myśleć zacząć od tego, że różne partie mają różne strategie moim przykładowo Konfederacja narodowcy w trakcie kampanii do parlamentu Europejskiego kierowali swój przekaz głównie do młodych mężczyzn pod wnioskiem, by inne grupy stawiają raczej na inne partie stawiają raczej na inne grupy demograficzne, ale widzieliśmy też np. daleko posuniętą koncentrację szczególnie prawa i sprawiedliwości na niektórych okręgach wyborczych tam tych działań na Facebooku było znacznie więcej i też przeciętny użytkownik Facebooka z tych okręgów miał znacznie większą szansę na zobaczenie reklam prawa i sprawiedliwości co ciekawe w większości były to te okręgi, w których PiS faktycznie zdobywał dodatkowe mandat natomiast generalnie myślę, że więcej działań skierowanych do osób młodych do szczególnie takich, które po raz pierwszy biorą udział w wyborach, ale też do najstarszych wyborców ci najstarsi nie są już dawno określeni, po której stronie się opowiadają myślę, że część z nich zdecydowanie jest ma dobrze wyrobione poglądy natomiast na to pamiętajmy, że kampania szczególnie ta kampania do parlamentu Europejskiego jest dosyć specyficzna do tej pory nigdy w Polsce nie było frekwencji wyższe niż 25 %, czyli tak naprawdę to to frekwencja ma historycznie wybory do parlamentu Europejskiego była bardzo niska w związku z tym partie przyjęły taką strategię mobilizowania własnego elektoratu docierania do osób, które są zwolennikami danej partii i zmobilizowanie ich do wzięcia udziału w wyborach inaczej to wyglądało chociażby kampanii samorządowej zeszłorocznej moi prawdopodobnie w tej już obecnie toczące się też będzie to wyglądało trochę inaczej skupienie się na konkretnych okręgach wyborczych, którym wspomniałeś, że w przypadku PiS-u to też dotyczyło innych partii i były obszary były województwa w Polsce, które były szczególnie mocno bombardowane tymi przekazami to chyba najbardziej województwo Mazowieckie prawda czy rzeczywiście w Mazowszu działo najwięcej no tutaj też trudno powiedzieć na ile to jest kwestia strategii na ile to jest też kwestia tego, że do tych osób korzystających z internetu Facebooka na Mazowszu jest trochę więcej, więc być może tutaj jest to trochę istotniejsze kanału też mandatów do podziału jest jest oczywiście trochę więcej, więc myślę, że tego typu czynniki mogą mieć znaczenia czy tylko Facebook jest takim polem walki w mediach społecznościowych w Polsce, bo u nas Twitter powiedzmy, że jest mocno niszowy jednak jeszcze mamy Instagrama coś jeszcze się liczy na zdecydowanie Twitter nie jest kluczowym narzędziem raczej ma znaczenie dla wpływu na liderów opinii na dziennikarzy, więc jest takim narzędziem oddziaływania pośredniego natomiast drugim po Facebooku takim kluczowym medium w internecie YouTube, a i zdecydowanie na YouTubie sprowadzonych znacznie więcej działań niż chociażby na Instagramie, który w Polsce w Polskiej polityce no dopiero myślą zaczyna być wykorzystywane na Zachodzie instagram to ciekawa ciekawy obszar zdecydowanie to minister g jest jest w wielu krajach istotniejsze, ale to też zależy, dlatego że chociaż w krajach azjatyckich no dużo większe znaczenie mają komunikatory i tych chociażby łowca pro jest absolutnie kluczowym narzędziem wpływu natomiast to to myślę związane ze specyfiką tego jak te narzędzia są wykorzystywane w różnych krajach i no trochę upraszczając można powiedzieć że politycy, podążając za użytkownikami to co łączy jeżeli, których serwis jest popularne i ludzie spędzają tam stosunkowo dużo czasu no to to to jest to miejsce, w którym warto rzeczywiście podejmować działania fundacji, który wspomniał na początku, czyli Fundacja Panoptykon Fundacja państwo stworzyło taką tyczkę, dzięki którym można sprawdzić na celowniku, której partii się znaleźliśmy ta wtyczka nosi nazwę, kto cię namierzył po i można ją znaleźć pod adresem, kto cię namierzył bez polskich liter kropki PL i co ta wtyczka robi co nadaje właśnie to to jest myślę niezwykle istotne, bo mówimy tutaj więcej o Facebooku to, dlatego że ten Facebook udostępnia jednak znacznie więcej informacji o tym jak te kampanie polityczne w internecie wyglądają, ale jednocześnie nie dostarcza wszystkich informacji czy dla reklam politycznych możemy sprawdzić, kto taką reklamę emituje, kto za nią płaci możemy sprawdzić do kogo ona skierowana, ale tylko w taki podstawowych wymiarach to znaczy wiemy do osób, w jakich lokalizacjach natrafia, ale tylko na poziomie województwa wiemy do jakich grup demograficznych jest kierowana i tyle natomiast kiedy mówimy o mikrofon gotowanie to kluczowe znaczenie ma dosta w dostosowanie przekazów no to znacznie konkretniejsze chce do właśnie zainteresowań to jest coś co poszczególni użytkownicy mogą sobie częściowo sprawdzić jak wyższym widzą reklamę no to można zobaczyć, dlaczego widzę to reklama, klikając 3 kropeczki w prawym górnym rogu natomiast no tak niezależnie nie mamy żadnej możliwości analizowania tego wtyczka, kto trzyma mierzą pal jest takim sposobem na zbieranie danych właśnie o tym co już, że użytkownikom się faktycznie wyświetliła w jaki sposób te informacje są dostosowane są też właśnie użytkownicy wtyczki mają lepsze rozpoznanie, ponieważ czasem pewnie nie wszystkich reklam nie wszystkie reklamy dostrzegają wtyczka zbiera dla nich to informacje i pozwala sobie to przeglądać w państwa wracamy teraz do Rzeszowa, gdzie dziś gości Radia TOK FM, ale nasza audycja trwała jeszcze ciąg dalszy rozwój, który znajdziecie państwo pod kasach na stronie Radia TOK FM naszym gościem jest dzisiaj dr Dominik Batorski z uniwersytetu Warszawskiego firmy Sotrender witam państwa ponownie druga już teraz spotka Stowa część audycji Homo science Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski kryzysu kapel i w dalszym ciągu studio dr Dominik Batorski z uniwersytetu Warszawskiego firmy Sotrender czynną, a rozmawiamy o raporcie o takich badaniach przeprowadzonych przez fundację Panoptykon Fundacja państwo badaniach poświęconych strategii wyborczych partii w mediach społecznościowych i poprzednia część audycji poświęcona była temu jak wygląda Target chowanie potencjalnych wyborców na Facebooku, ale również na YouTubie w jaki sposób możemy zostać namierzeni przez partie i jakie jakich narzędzi one mogą używać po to, żeby właśnie poszukiwać odpowiednich grup odbiorców i wspomnieliśmy o takim narzędziu, które pozwala nam jako tym osobom znajdującym się na celowniku partii na to, żeby stwierdzić, kto nas namierzył i to narzędzie nomen omen na naszą nazwę tacie namierzyli kropkę PL można właśnie pod takim adresem znaleźć wtyczka, która powie dokładnie kto, kto nas odnalazł jako osobę właściwą do swojej adresowana swojej kampanii i w jakich ropa dotarł do nas właśnie, jakie jakich informacji o sobie możemy nie udzielić takim takim poszukującym odbiorców partię jak to zablokować wyjazd w ogóle nie życzy sobie dostawać z nagłym spersonalizowanych zlokalizowanych informacji w tym wypadku politycznych tak, ale pewnie to będzie też tyczyło się innych jak się zabezpieczyć przed takim namierzanie to tak zupełnie zabezpieczyć przed prosto dostrzeganie reklam politycznych myślę jest trudno, o ile w ogóle jest to możliwe natomiast faktycznie jako użytkownicy mamy pewien wpływ na to w jaki sposób reklamodawcy mogą do nas dotrzeć przykładowo mówiliśmy, że Facebook oferuje możliwość gotowania reklam, wykorzystując zainteresowania użytkowników zainteresowania, których wnioskuje na podstawie naszych zachowań matą pewnie cała baza co najmniej kilku tysięcy zainteresowań, które użytkownikom może przepisywać natomiast od jakiegoś czasu Facebook też oferuje użytkownikom możliwość zobaczenia, jakie zainteresowania nam przepisuje jest coś takiego jak w ustawieniach na Facebooku tzw. preferencje reklamowe i tam możemy obejrzeć sobie, jakie zainteresowania zostały nam przepisane tak czy interesujemy się nauką książkami rowerami polowaniami takim sportem innym sportem taką kuchnią i t d . tak dalej zmodyfikować tego nie może, owszem, możemy możemy każdy z tych zainteresowań wyłączyć mamy nad tym kontrola natomiast mogłoby się wydawać, dlaczego dla Facebook, który zarabia na tych reklamach dają użytkownikom kontrolę nad tym i wyjaśnienie jest bardzo proste już, pomijając to, że niewielu użytkowników do preferencji reklamowych zagląda, ale jak już ktoś zagląda no to raczej wyrzuca z listy zainteresowań te, które są adekwatne tym samym poprawia jakość danych nie tylko na swój temat, ale poprawia również możliwości algorytmów Facebooka w poprawnym przepisywania tych zainteresowań innym osobom można wnioskować z tego co, mówi że wydarzenia na na Facebooku tak zorganizowane eventy, do których się zapisujemy po to, żeby otrzymywać na bieżąco informacje o tym wydarzeniu to osoby to będą również wskazówki dla Facebooka na temat tego, jakie mamy zainteresowania i tak np. jeżeli ktoś wziął udział w czarnym proteście i należy do grupy dziewuchy dziewuchom no to jego poglądy staną się dla Facebooka dosyć jasne czy takie informacje są również wykorzystywane tak w realizowaniu oczywiście są są wykorzystywane jak Facebook to dokładnie robi to tego nie wiemy to tutaj trudno powiedzieć natomiast wykorzystuje również dane o tym jakie strony internetowe odwiedza tak jak, w jakich mediów jakich tematów one dotyczą, więc tutaj możliwości jest potencjalnie bardzo dużą, a dodatkowo sami reklamodawcy mają możliwość dostarczenia dodatkowych danych Facebookowi, które pozwalają trafić właśnie do konkretnych grup odbiorców przykładowo można wgrać adresy mejlowe użytkowników i targować reklamy do osób, które tym samym adresem mailowym przedstawiają się Facebookowi można podać lista telefonów komórkowych Facebook zbiera te numery telefonów komórkowych nawet w celach związanych z bezpieczeństwa, ale wykorzystuje również do celów reklamowych no ewentualnie można, posługując się tzw. piksele Facebookowym trafić do osób, które odwiedzają konkretną stronę internetową tłumaczyli, jeżeli mamy bloga powiedzmy zamieścimy tam piksele facebookowe no to możemy później kierować czekamy do osób, które weszły na stronę naszego bloga albo nawet na konkretną podstronę tym blogu to jest nałogu wykorzystywane do celów tzw. marketingu w Target trwania reklam, kiedy wchodzimy, bo sklepu internetowego oglądamy konkretne produkt później poszli widzimy na Facebooku reklama tego dokładnie produktu z tego dokładnie sklepu internetowego natomiast może to być wykorzystywane również w celach politycznych natomiast to też jest coś nad czym jako użytkownicy mamy kontrolę możemy tych preferencjach reklamowych zobaczyć ja, jakie podmiot jacy reklamodawcy gdzieś na przecięli grali nasze dane albo gdzieś na zobaczyli tym pikselami Facebookowym w związku z tym mogą do nas kierować reklamy na Facebooku natomiast nie mamy kontroli nad tym, że Facebook daje możliwość 4 gotowania reklam do osób, które są podobne do danej grupy, czyli np. mamy osoby, które wchodziły na naszego bloga nie możemy dotować reklamy nie do tych osób, ale do osób, które Facebook uważa za podobne do tej grupy osób tutaj tutaj już możliwości nasze są znacznie mniejsze teraz co może jeśli nie chcemy to znaczy oczywiście możemy korzystać z Facebooka możemy też sobie stworzyć 17 efekt kąt i udawać, że toniemy, ale powiedzmy, że próbujemy być nadal na Facebooku korzystać z niego i teraz są jakieś nie wiem narzędzia lub zachowania, które pozwalają ograniczyć to co Facebook będzie ona wiedział czy po pierwsze, możemy rzeczywiście wyłączać zainteresowania, które nam nie pasują i też wyłączać tych reklamodawców, którzy grali jakieś nasze dane uniemożliwiać komunikacji z nami to absolutnie nie wpłynie na liczbę reklam, którą będziemy widzieli, ale na wpłynie na ich dopasowanie do donos z drugiej strony też Facebook za chwilę da takie narzędzie to się już nazywa Facebooka aktywisty jest w tej chwili dostępna w Hiszpanii Irlandii i Południowej Korei i to narzędzie, które daje użytkownikom wgląd w to, jakie dane Facebook o nich zebrał poza Facebookiem daje też kontrolę nad tym czy znowu możliwość kasowania tych danych możliwość zablokowania może nie tyle zbierania tych danych na przyszłość co łączenia tych danych w przyszłości profilem danego użytkownika, więc tutaj możliwości się zwiększają natomiast wydaje się, że kluczowe ze strony użytkowników jest to, że ograniczyć to po to, możliwość zbierania danych winny sposób jak przykładowo używam Facebooka tylko w komputerze na 1 z 3 przeglądarek internetowych które, której używam na co, więc jest to przeglądarka, która stosuje tzw. kontenery to znaczy moja aktywność jest Bukowa nie jest takie były dane o tym jakie strony odwiedzam normalnie korzystają z tej przeglądarki nie są do połączenia z moją aktywnością Facebook owcy za przeglądarkę Firefox Firefox, czyli i, chociaż wykorzystanie nie n p . Roma, który należy do kolejnego giganta zbierania danych, czyli Googlea tylko swoje w Sojuszu daje jakiś ograniczenie ich dzieci rzeczywiście Firefox ostro okresie bardzo mocno stawia na prywatność użytkowników i stara się rozwijać narzędzia, które tą prywatność większe, a logowanie przez Facebooka czy przez konto dla Googlea jak to wpływa na rozprzestrzenianie się danych na nasz temat czym to jest to jest oczywiście jedno z narzędzi, które zapewnia firmy te mają swoje skrypty na danych stronach domy w serwisie internetowym w związku z ciemną mogą łączyć informacje o tym, że ten użytkownik zalogował się do tego serwisu takiego takiego dnia to jest to jest jedno z rzeczy, które właśnie w tym Facebook Activity zobaczymy, która jest przez te firma wykorzystywana tak już na zakończenie twoim zdaniem jest sens właśnie w kontekście tej kampanii i politycznej wyborczej, która w tej chwili trwa zabezpieczać nie wiem utrudniać partią to targowanie czy to twoim zdaniem jest raczej taka żydowska aktywność dla maniaków, a normalny człowiek nie ma powodu tego robić jak masz jak są właśnie myślę, że powinniśmy trochę będziesz o tym jakie są zagrożenia związane z aktem mikro targowanie no i mojej perspektywy tych zagrożeń jest kilka ulic znaczy po pierwsze, daje to szansa politykom na dawanie zupełnie różnych komunikatów w różnym grupom osób często bardzo sprzecznych ze sobą polskie morze kwiatów od tej tych sprzeczności w Polsce jeszcze tak dużo nie widzimy natomiast o to jest to jest zdecydowanie takie zagrożenie, które może pojawić tak nos koncernom co samo takie bardzo precyzyjne dostosowanie przekazów do konkretnej grupy osób mówienie o konkretnym osobom tego co chcą usłyszeć tak komunikowanie osób osobom zainteresowanym polowaniami o tym jakie to przywileje dla myśliwych są potrzebne z kolei ekologom jakiś rzeczy o zakazie polowań czy tego typu rzeczy to jest wszystko to co mam na co te narzędzia de facto pozwalają myślę, że to co jesteś potencjalnym problemem w przypadku tych wyborów 2016 roku w stanach Zjednoczonych miało miejsca to taka kampania negatywna, która jest nieprzejrzysta i jest skierowana do osób, które może nie są bardzo przekonana i które można z demobilu za was do pójścia na wybory Donald Tramp wygrał prawdopodobnie temu, że w tych kilku kluczowych Stanach, które na ogół głosowały na Demokratów no prowadzona była właśnie kampania zniechęcania do Hillary Clinton w sumie przewaga trampa w tych 3 kluczowych Stanach wynosiła niecałe 80  000 głosów, tak więc to jest bardzo duża różnica i jeżeli można precyzyjnie trafić do osób, które nie mają dobrze wyrobionych poglądów i ale jeśliby miało iść na wybory to raczej głosowały nad tą Clinton zniechęcić ich do głosowania na Clinton wiedząc dokładnie, bo czym oni się interesują jakieś rzeczy są dla nich ważna to potencjalnie może mieć znaczenie co więcej w Polsce już w wyborach samorządowych tych zeszłorocznych takie kampanie zniechęcające też widzieliśmy, która partia raczej trudno powiedzieć, kto dokładnie robił, ale chociażby wyborach w Warszawie na Facebooku, ale też na YouTubie bardzo aktywne były konta z 1 strony Trzaskowski jak Komorowski zniechęcająca to i przebywające Rafała Trzaskowskiego, a z drugiej strony profil, jaki jest, jaki przebywający Patryka jakiego, więc można powiedzieć, że robią to obie strony, że te próby były robione na jeśli chodzi o targowanie tych reklam to też na pewno jakieś próby dopasowywania tych reklam miały miejsce chociażby część reklam Trzaskowski jak Komorowski była to przygotowana do osób zainteresowanych gazetą wyborczą w ciekawe, bo mamy zdecydowanie aktywność taki w obszarze takiej negatywnej kampanii, chociaż nie wiem cysterny wstydu, ale nazywa, ale to są zatem offline nowe rzeczy teraz pytanie jak miał stronę też zdecydowanie są wykorzystywane w internacie ba nawet na Twitterze kampanię ze Stanami jest obecna, ale na to trzeba powiedzieć no nie widziałem, żeby to było robione inaczej niż pod szyldem prawa i sprawiedliwość w przypadku tych kampanii negatywnych wyborów samorządowych osób de facto nie mamy takiego jasnego powiedzenia, kto za tym stoi to nie nie wiadomo czy to było robione przez partie polityczne czy to było robione w ramach, ale właśnie też limitów wydatków na kampanię wyborczą dlatego teraz ten projekt, który realizujemy fundacją Panoptykon i fundacją państwo ma na celu właśnie taką lepszą kontrolę tego w jaki sposób ta przestrzeń informacyjna internetu mediów społecznościowych jest w kampanii politycznej wykorzystywane, a negatywna kampania przeciwko Hillary Clinton w stanach w 2016 była robiona jawnie czy i też znaczenie Otóż wiadomo było, że to Tramp oczywiście nie chodzi o to, że odczucia czy to było zrobione oficjalnie to były też jakieś takie szemrane konta to znaczy tak naprawdę tych rzeczy, które były robione było bardzo dużo i no bo myślę, że zarówno jedno jak drugi miał miejsce natomiast w tym 2016 roku jeszcze nie było takich narzędzi, które tak naprawdę po tamtych wyborach zostały wprowadzone projekt budżetu teraz Facebook wymaga, żeby to reklamy polityczne były oznaczone, że była informacja o tym kto za to płaci, żeby było właśnie możliwość sprawdzenia do ilu reklam, bo ilu osób to reklama dotarła ile za nią zapłacono do takiej ogólnej informacji do jakich grup były kierowane tak natomiast pamiętajmy, że chociażby ta grupa macedońskich nastolatków, która rozpuszcza fałszywa wiadomości po to, żeby ludzie właśnie chętnie nie sikali odwiedzali serwis, w którym zarabiali na reklamach i po prostu na świadczeniach tak no to pewnie trudno byłoby to powiązać z zestawem Donald Tramp jasne bardzo dziękujemy naszym gościem był dzisiaj dr Dominik Batorski z uniwersytetu Warszawskiego firmy Sotrender, która współpracowała przy tworzeniu raportu na temat strategii wyborczych partii politycznych w mediach społecznościowych w Polsce dziękuję państwu bardzo przypominam o wtyczkę, która jest do dostępne na stronie, kto się namierzył PL bez polskich liter, kto się namierzył PL ta wtyczka na pewno pozwoli nam dowiedzieć się trochę tych rzeczach, o których wciąż nie wiemy fajnie byłoby ujawnić pewne kwestie po to, żeby, żeby przyszłych wyborach jeszcze kolejnych wyborach jak na i w nie ograniczymy targowej, żeby to było przejrzyste takie marzenie dziękuję bardzo zapraszamy za tydzień zaczyna się audycję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!