REKLAMA

Aktywność fizyczna 50+

Rusz się, na zdrowie
Data emisji:
2019-09-15 11:40
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
16:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ruszy na zdrowie Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo nie znają państwo skali mojego poświęcenia byśmy przeprowadzili rozmowę muszę stać się dzisiaj przed siódmą grubo przed siódmą po to, by spotkać jest moim państwa gościem jest nim fizjologa szacuje dzień dobry dzień dobry państwo słyszą tę poranną krzyki ptaków, a zbliżał się nieuchronnie jeszcze parę lat ale, ale już niebawem do granicy 50 lat dziś rozmawiamy o aktywności fizycznej i 50 plus kobiet Rozwiń » mężczyzn, a sad 1 rzecz chciałbym o 1 porozmawiać to jako trenerem bardzo bogatym długoletnim doświadczeniem, bo nie powinniśmy nawet w sporcie używać sformułowania seniorzy przyjęło się mówić Masterchef, ale w sporcie wyczynowym sporcie wyczynowym tak senior to już jest moim zdaniem ktoś, kto zaczął proces starcia ktoś coś jest na ostatniej prostej, bo taka też jest niestety w sporcie kogoś przemówi medal w sporcie, owszem mamy natomiast naszym w naszym życiu są takie momenty uznaje się, że po pięćdziesiątce serce nie sportowca zaczyna się starzeć po pięćdziesiątce i teraz musimy wszystko zrobić, żeby to przesunąć co wolno zrobić na pierwsze wstać z grupą przeciwną tak wykazały drodzy państwo jest niedziela ja będę niewyspany podczas programu nie ukrywam, że nagrywam, ale proszę posłuchać tylko tej ciszy dzwony kościelne ptaki to właściwie jedyne okoliczności, które nas rozpraszają musiały zacząć koń skończył 50 z remisem bilans 5 nie skończyły nowe jak skończy za zgodą zrobicie bilans bilans pięćdziesięciolatka taki, jakie badania opowiedzieć co zrobić pytań zabić wszystkie badania serca hormony zobaczyć czy czy może rzeczywiście w dalszym ciągu się ruszać tak jak rusza na kwotę osobie wybierz sport 200 aktywność fizyczną, którą lubisz oczywiście kontroluj tętno, żebyś nie przekracza tych 80 % maksymalnego musi wiedzieć, że z wiekiem ten spada maksymalne wszystko, więc pan wiedział i wszystkie nasze pamiętają placówce programu wszystkie nasze parametry i po prostu musi dostosować się do tego do wolniejszego wolniejszego wolniejsza przemiana materii parametry, które są typowe dla dla ludzi starszych z reguły tak, że ludzie, którzy po pięćdziesiątce dopadają do sportu celowo używam tego słowa po pierwsze, zaczynają żałować zrobili to tak późno po drugie, są wciąż jeszcze na tyle głodni rywalizacji, która się wzbudza, że zejdą na całość to powoduje kontuzje to pcha ich bardzo często też stan bardzo niebezpieczne tak ma to ma to miejsce szczególnie właśnie tak jak powiedział ludzi, którzy są głodni sukcesu, którzy nie uprawiali wyczynowo sportu albo nawet uprawiali Janie zdobyli jakich miejsc osiągnięć, które by satysfakcjonowały co gorsza wyleci słowo najczęściej są ludzie, którzy odnieśli sukces na niwie zawodowej, bo tam spełnili tali w wieku 40 lat 40 kilku zobaczyli, że na nie wyglądamy tak jak jak nasi rówieśnicy, czyli nie leżymy odpowiednie nie mamy szczupłej sylwetki tylko na przejęliśmy czasami jest 90 czasami to czasami 105 kilo na takich takich znajomych i znacznie więcej zrobić zacznie się odchudzać jeszcze przewidzieć z wiekiem spada poziom różnych formach przed tym testosteronu to powoduje, że mężczyzna zaczyna tyle co powoduje aleja mówi o czymś innym Przemysła od to samo, a może żonaty w tak przede wszystkim rośnie brzuch tłuszcz odkłada się na brzuchu i na sylwetka się zmienia teraz stację mężczyźni, którzy chcą tą wagę zredukował zaczynają ćwiczyć intensywnie zaczynają się odchudzać i tak, ale rzeczywiście spada rzeczywiście są szczupli zaczynają startować różnego rodzaju zawodach tylko, że potem już padają w pułapkę i oni zmieniają tylko o treningu i tylko widzą cel coraz lepiej coraz lepiej coraz bardziej tutaj można stać rzeczywiście w pułapkę i doprowadzać się do skrajnych przetrenować skrajnie wyczerpani i jest są często na świecie tzw. śmierci po pięćdziesiątym roku życia mówi to bardzo poważnie w tej chwili wynikające z nadmiernego wysiłku wynikające z przemęczenia przetrzymywania, ale to są skrajne przypadki nie wiem, dlaczego tutaj wyciągnąłem jesteśmy na Mokotowie jesteśmy nieopodal wejścia, a właściwie wyjścia do terenów zielonych tutaj za kilka państwo może usłyszeć szykuje się kolejny pan być może w naszym wieku tak cicho mówię ubrany w profesjonalny strój kolarskiej reprezentacji Szwajcarii dosiądzie zaraz takiego bardzo wyczynowego roweru, a wyciąg, kiedy zaczyna nie mam śmiałości, żeby zapytać musimy go tak wychodzi w tej chwili to mój znajomy we dwójkę zawsze namawia na rower może go zapytać akurat częste luz akurat właśnie idzie Słuchajcie będziemy mogli zadać pytanie rozmawiamy w tej chwili rozmawiamy o 50 plus o amatorach, którzy chcą nie ty jeszcze nie wie jeszcze nie wiem tylko czy może powiedzieć z jak jak często jak często jak długo, kiedy zaczęły uprawiać sport albo ćwiczyć tak amatorsko amatorsko zacząłem tak naprawdę w szkole podstawowej i do dnia dzisiejszego staram się przynajmniej 34 × w tygodniu ten sport uprawiać to przepraszam Azji myśleliśmy, że to będzie 5050 plus, ale skąd ten pomysł jest godzina siódma jest niedziela, kiedy większość nie chce się w normalnych ludzi się pan razem z kolegą wybieracie się właśnie na przejażdżkę rowerową myśli, choć rower jest przynajmniej 22 pół godzinki związku z tym to jest jedyny czas, kiedy można sobie wyjść rodzina jeszcze śpi, a my możemy sobie wszystko na rowerze to kręć ile to będzie km po 5060, a więc się około 2 godzin tak różni kawa i dzień wygląda zupełnie inaczej zdecydowanie nie będzie 2 godziny pobytu musieli jechać dziś na godzinę planu 28 nocy widzę badanie podaje Zobacz przecież to nie jest to nie jest dobrze to panu nie zatrzymujemy oszczędzania wobec tak niedzieli no jak sami państwo widzą opłacało się wstać rano przed tutaj to miejsce, gdzie naprawdę sportowcy amatorzy jeszcze nie, a może już dzieci rokujący tylko ci, którzy zamierzają poprawić swoje parametry szykują się do czynów w swoje wyczyny w faktach to znaczy siadają na rower przykręcają ileś tam kilometrów musieli powiedzieć, że wcześniej czeka na ciebie też 1 pan jechał tylko, że tamten miał tzw . Monte, czyli kierownice na koniec taką jak się używa w triatlonie jakiej, więc moim zdaniem pewnie się przygotowywał do do startu w zawodach Super całkiem poważnie teraz czas scenariusz został rozbity przez twoich sąsiadów lekarzy, zwłaszcza ortopedzi bardzo często przestrzegają pod przed podejmowaniem trudów wysiłku fizycznego po pięćdziesiątce twierdzą, że aparat ruchu człowieka nie jest już tak sprawny regeneruje się w takim stopniu, toteż wszystkie stawy są narażone na kontuzje wszelkiego rodzaju zerwania naderwania więzadeł krzyżowych chociażby jest trochę prawdy sądzę z perspektywy fizjologa byłoby tam oczywiście wszystko je wszystkie nasze my starzejemy się kompleksowo wielo wielo narządową, czyli starzeją nam się układ nerwowy układ mięśnie stawy przede wszystkim treść całkiem po prostu zużywają, ale można z tym poradzić w czasie po prostu dłużej rozgrzewać trzeba trochę staranniej ubierać przygotowywać do zawodów nie można już tak jak za młodych czasów, ale są częstym też dostępu łatkę zawodów mówi o takiej rekreacji, która powiązana jest zdrowym stylem życia bardzo dużo bardzo duża moich znajomych ukierunkowany jest na jakiś określony cel, czyli podejmują aktywność po to, żeby coś zrobić na początku zrzucić wagę potem być fit, ale potem już wchodzące środowisko pokaz spotykają kolegów to siłą siłą, jakby rozpędu próbują wystartować w zawodach dzieci akurat moi znajomi nie startują w zawodach znam znam Arka i on jeździ dla rekreacji dla zdrowia poza tym taki wysiłek taka jazda na rowerze rano jest naprawdę bardzo przyjemna Ryszard zapytam czy, choć właściwie pytanie do psychologa natomiast odwołam się do swojego doświadczenia czy ludzie chcą uprawiać sport 50 plus są wytrwali w swoich postanowieniach są dojrzalsi życiowo, bo już pewną drogę przeszli, bo wiedzą na co stać ich także umysł, bo sport to także głowa nie tylko ciało to w nie mam nie znam nie mam osób niż sprawa pewnie osobna sprawa nie mam wiedzy na ten temat nie akurat aspektami psychologicznymi tak głęboko się nie zajmowałem, ale myślę, że odwoła się w przypadku ludzi, którym pomagały też zdobyć formy po pięćdziesiątce tak są to ludzie bardzo często są ludzie nas na samym Tokarni ludzie którzy, którzy w momencie, kiedy zaczęli to dostali narzędzie do pracy damie jakiś dostali jakieś urządzenia rejestrujące ten dostali dzienniki treningowe elektroniczne także do tego wgląd i robić rzeczywiście bardzo skrupulatnie bardzo starannie i przy czym to moje pomaganie to jest kilka miesięcy, a potem już są samodzielni już mają taką wiedzę, że mogą sami sterować swoim uprawianiem sportu chcą uprawiać w sposób rekreacyjny z po pięćdziesiątce, a należy nie wiem spotkać się z dietetykiem, ale nie po to, żeby zrzucać kilogramy tylko, żeby właściwie zbilansować swoje odżywianie się tak, by uzupełnić to co tracimy podczas wysiłku czy też wystarczy żyć normalnie, bo ten wysiłek dla takich deficytów w naszym organizmie nie powoduje, że wszystko zależy od tego jak podchodzimy, jeżeli podchodzimy rekreacyjnie jak mówił zrobimy to godzina dziennie godzina dziennie to ma zamiar wszystko okay, ale trzeba obserwować również zmiany wywołane przez ten wysiłek trzeba obserwować czy te nasze aktywności nie są zbyt intensywne czy nie jesteśmy zbyt zmęczeni czy ten wpły w tej aktywności z powodu jakich zmian niekorzystnych na świat chronicznego zmęczenia np. spadku wagi albo tycia, bo nie wiem czy wiesz tak wysiłku można być tak tak, jeżeli wyższe jest zbyt intensywnie naszym źródłem energii jest przede wszystkim glikogen jeśli niema glikogenu, czyli całkiem po prostu cukru we krwi, która jest przede wszystkim potrzebne dla centralnego układu nerwowego dla mózgu oraz, jeżeli tego cukru nie ma to wpadamy w takie w taki stan żyjemy pochłaniamy wszystko co jest na drodze i tego nie da się powstrzymać bardzo często pułapka szczególnie dla pań dla panów, którzy myślą, że jeśli zacznę ćwiczyć jeśli bandyci czy bardzo intensywnie no to wtedy będę jeszcze szybciej redukować tkankę tłuszczową będę jeszcze lepiej jeszcze sprawniejsze tak niestety nie jest przecież są ci, którzy traktują sport rekreacyjnie jako okoliczność łagodzącą dla swoich ułomności odżywianiu się tak to nazwę to proszenie proszeni są drogą nie to intensywny wysiłek powoduje głód bardzo często panie wpadają w pułapkę, gdzie przychodzą do fitness Clubu trenerzy mówią w 30 minut zrobić trening, który zastąpić dwugodzinny trening na ogół mało czasu, bo jeszcze wszyscy pracują okazuje się, że tak nie jest przecież bardzo intensywnie spalamy glikogen potem drugiego trzeba odbudować jest taki właśnie taki cud, że jest więcej niż niż powinieneś i niestety po intensywnych wysiłkach tyjemy jak dokonać się wykonać ten pierwszy krok po pięćdziesiątce z nie da się z łóżka i wyrwać wraz z 70 kilometrowy bieg to osiągnąć czas w okolicach godziny co proponuje taką niedzielę jak jest doskonałym pretekstem pięknej pogodzie, żeby się ruszyć na zdrowie ostatnio rozmawiałem z moją znajomą która, która nie ma pięćdziesiątki ma w granicach 40 lat i pracuje w korporacji nikt nie ma czasu mówi co zrobić mówię słuchaj masz czas na to, żeby wymalować oczy masz czas na to, żeby zrobić czynności higieniczne musi znaleźć czas dla swego ciała również choćby pół godziny dziennie no to, czego zacząć się zacznie spaceru zacznie od spaceru drugą systematycznie, żeby to weszło ci kre w, a potem może to zmienić może zmienić na marsz może zmienić na marszobieg, czyli marsz trucht bardzo luźno spokojnie oczywiście cały czas kontroli ten, żeby to nie byłaby, gdyby nie był wysiłek Soup maksymalny maksymalny tylko właśnie na poziomie 75 % tętna maksymalnego masz po takim wysiłku masz mieć ochoty do pracy ma mieć chęć do życia, a nie ma być pamięta zmęczona i kładąca się na kanapie dobrze to teraz jeszcze bardzo istotne pytanie nie da się też ukryć myślę, że nie będzie robił z tego problemu, że jesteś tym w tej grupy 50 plus Lecha niestety już od jakiegoś czasu, a co zrobiłeś dziś dla siebie, choć to poranek poprawić swój samochód dzisiaj założę dres widzisz to duże wstałem przeszedłem się i dla mnie tak wczesna pora nie jest dobre na ćwiczenia nie lubię po prostu rano ćwiczyć jedyne co mogę robić coś na pływalni popływać dawni pływałem godzinę teraz pływam pół godziny i ani minuty dłużej, dlatego że zaobserwowałem, że jeżeli uda nam się 453 godziny potem są bardzo głodne i lesie czuję jestem zmęczony śpiący natomiast pół godziny jest idealne, ale zaplanowałem dzisiaj truchtanie po sobie na stadion i będę miał 1 , 5 godziny czasu na dojazd na ćwiczenie sobie zdrowie marsz trucht marsz trucht, a wczoraj, by należy godziny 45 tyle miałem czasu zrobię 32 km i fantastycznie się czułem na niskim tętnie maksymalne na 125 minimalnych 90 do nie będę pytał co już wieczorem, bo to sprawa prywatna Ryszard dziękuję bardzo fizjologii i państwa gościem z Porto 50 to temat naszego dzisiejszego spotkania idziemy spać nim wrócę rozpacz Radia tak, a program to nie trwała tak wcześnie, ale to specjalnie dla państwa informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RUSZ SIĘ, NA ZDROWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA