REKLAMA

Zamówienia publiczne

Strefa Szefa
Data emisji:
2019-09-15 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:38 min.
Udostępnij:

W studio Radosław Harasim - prawnik, specjalista finansów publicznych, Prezes Zarządu Blue-Box Sp. z o.o. Rozwiń »
oraz Paweł Lachowicz - Prezes Zarządu ZUOK Spytkowo Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
strefa szefa audycja strefa szefa przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie szczególnie zapraszam osoby, które lubią zarabiać pieniądze, a zwłaszcza takie, które chciałyby uszczknąć kawałek tortu wartego 202 miliardy złotych robi wrażenie prawda cóż to jest warte 202 miliard złotych zapraszam do audycji Bosco studia już państwa i moi goście pan Paweł Lachowicz prezes zarządu zło spadkowa się dobre i pan Radosław Harasimiuk prawnik specjalista Rozwiń » finansów publicznych prezes zarządu Blue Box dzień dobry dzień dobry państwu dzień dobry pani dyrektor 202 miliardy złotych to jest kwota wydana na zamówienia publiczne w 2018 roku piękny tort do podziału, ale z drugiej strony wiemy, że wpłynęło 0 , 8 ważnej oferty na zamówienia publiczne, dlaczego tak mało firm startuje w przetargach publicznych skoro są takie piękne pieniądze do wzięcia to pytanie warte jest wiele milionów złotych i chociażby prezes Urzędu Zamówień Publicznych co roku, ogłaszając swoje dane statystyczne, które wskazują właśnie na tę dane zastanawia się, dlaczego jest takie małe zainteresowanie, a pieniążki rzeczywiście są poważne w Polsce mamy bardzo wiele firm szczególnie sektora małego średniego przedsiębiorcy generalnie, kiedy mamy kolejną nowelizację przepisów taką myślą przewodnią właśnie ustawodawcy jest jakby zachęcenie czy polepszenie pewnych warunków udziału właśnie w podziale tej puli no niestety patrzymy na rynek i ciągle te same firmy z niewielkiego odsetka aplikują, a to dobrze sobie radzą, a wielu przedsiębiorców nawet nie próbuje złożyć tej oferty w jaki sposób oceniając, że chyba nie ma tam szansa to jest całkowicie niesłuszne, ale przecież wiemy jest taka powszechna publiczna świadomość, że przetargi są ustawione, że są beznadziejne, że jedynym kryterium jest scena i że wiadomo, że są robione pod kogoś i tylko swoi mogą na tym zarobić to prawda myślę, że nie oczywiście, że nie oczywiście oglądamy w telewizji co jakiś czas informację o tym, że taki taki przetarg źle poprowadzone istnieje podejrzenie o to, żeby właśnie ustawione, ale myślę, że większych przetargów jednak nie jest ustawiona jest takim współczuję takim pewnym elementem współpracy pomiędzy zamawiającym i wykonawcą i myślę, że ta współpraca jeszcze wymaga współpracy pogłębienia, a podejście przedsiębiorców jest trochę historyczne, kiedy 1 raz ktoś próbuje drugi raz nie muszę nie udaje zraża się trochę tym można podziałami administracyjnymi, które są ze strony zamawiającego rozbudowane mówi sobie to nie jest dla mnie miejsce zajmuje się czymś co będę szybciej robić i co może przyniesie mi szybsze pieniądze nowa lepsza rentowność to jest prawda, że to jest biurokracja mnóstwo papierologii i tak musi strasznie ze sceny jak schodzę sceny NATO wiadomo, że cierpi na tym jakość, więc to wszystko jest takie byle jak pani redaktor po części tak, ale jest taki troszeczkę mit tego ten zły Pijar zamówień publicznych niestety ciągnie się za nimi przedsiębiorcy spotykają się na różnych własnych sympozja gremiach targach wymieniają poglądy i tam rodzą się mity i plotki natomiast teraz rozsiewa, a właśnie dobre pytanie prawda batem to odnosi z tego korzyść cynicy, którzy wygrywają naprawdę jak pączki w maśle, bo jeszcze raz zachęcam do sprawdzenia są informacje publiczne rozstrzygnięcia przetargu proszę zobaczyć, że po tych instytucjach te same firmy aplikują z roku na rok i co ważne podnoszą ceny biorą wszystko to co zamawiający przeznaczy może tam 2 gr darują i naprawdę świetnie z tego na tym rynku prosperują, a wracając jeszcze do tego mitu ustawienia przetargu, chociaż bardziej preferuje określenie preferencja nie da się preferencji zamawiającego ograniczy tej sumie nawet ludzki odruch prawda skądś musimy mieć jakiś opis natomiast mechanizmy, które znajdują się w ustawie prawo zamówień publicznych pozwalają, kiedy ja znajdę produkt opisany pod konkurencje zażądać, o ile oczywiście zamawiający sam nie wpadnie na ten pomysł, aby dopuścić oferty równoważne to jest uprawnienie przedsiębiorcy to nie jest widzimisię tak potocznie mówiąc zamawiającego on może czasami narzucić pewne wyższe standardy pewne rozwiązania, ale musi się z tego wytłumaczyć natomiast przedsiębiorcy rezygnują z ubiegania się, zanim pytają się czy otrzymają te wyjaśnienia, dlaczego zamawiający chce akurat takie rozwiązanie nie równoważne, który reprezentuje ich towar lub usługa niestety zatrzymują się pół kroku to się często zdarza brak w branży informatycznej np. kupowanie sprzętu elektronicznego, gdzie ma jest w specyfikacji procesor ma być dokładnie taki i tej firmy są inne przykład innej firmy równoważne jak jako przedsiębiorca mogę udowodnić, że to jest równoważne no to jest można powiedzieć taki pewien mankament moim zdaniem ustawy która, gdyby na przedsiębiorcy rzeczywiście nakłada obowiązek udowodnienia równoważności, ale następuje to dopiero w momencie składania ofert natomiast my mamy cały proces czytania specyfikacji i zadawania pytań zamawiającemu również możemy skorzystać z odwołania, jeżeli widzimy, że ten opis warunki są naszym zdaniem jedynie o to, żeby to konkurencję ograniczyć zablokować powiedzmy nas ze złożeniem oferty i tutaj zadawanie tych pytań prośba o wyjaśnienie, dlaczego zamawiający robi takie ani inne powiedzmy preferencje jak najbardziej pozwala zorientować się czy rzeczywiście jest to zwykłe kolegialny szlaban prawda na to, że nic nie możemy wystartować czy rzeczywiście zamawiający, bo tego wykluczyć nie możemy ma w tym wypadku pewne określone granice i jakość czy parametry muszą być podwyższone, ale musi się z tego wytłumaczyć ja tutaj patrzy na pana Pawła Lachowicza, bo pan PiS trochę w podwójnej roli był pan przedsiębiorcą, ale teraz jest pan prezesem zło spadkową, gdyby pan mógł rozwinąć skrót zwłok zakład unieszkodliwiania odpadów komunalnych dodatkowo zajmuje się unieszkodliwianie śmieci i w trakcie już w naszej siedmioletniej działalności realizowaliśmy trochę przetargów trochę to dokładnie mam tutaj zanotowane 56 i razem zakupiliśmy w drodze przetargów krajowych unijnych usługi za 76  000 000 zł no to już jest jednak kawałek tortu no właśnie przyjęto do każdego przetargu przygotowaliśmy specyfikację specyfikacji istotnych warunków zamówienia tak się nazywa ta ten dokument, na podstawie którego jest ogłaszany przetarg opis wymagań zamawiającego, czyli tutaj naszego zakładu i w tym, a w tej specyfikacji właśnie pojawiają się takie zapisy albo konkretne wymagania, które mogą tak jak w przypadku tych tego sprzętu elektronicznego być wskazane jako te które mogą dawać równoważne dostawy czy określenie zamiennego równoważnego maszyny procesora bardzo konkretnego silnika bez opcji, że można napisać, że procesor taki lub równoważne można tak już napisać w tych warunkach to obowiązek jest ustawą nie można ograniczyć konkurencji w ten sposób, że na podstawie tą współpracujemy z panem mecenasem nazywamy czerwonym cadillakiem jest to bardzo problematyczne, ale też wydaje mi się, że bardzo niewygodne dla zamawiającego wstawienie czerwonego kabel, który może dostarczyć tylko 1 firma w takim przypadku mamy tylko 1 dostawcę nie mamy konkurencji nie możemy trochę powalczyć ceną uzyskać z tego właśnie, że jeśli kilka firm przystępuje do przetargu na pewno dostanie lepszą cenę i tego jestem pewny nie otrzymujemy gorszej jakości, ponieważ przy jeśli egzekwujemy te wymagania, które postawiliśmy w zamówieniu jeśli wiemy konkretnie, czego chcemy, a zamawiający chce dostarczyć nam co innego, a proszę mi uwierzyć zdarza się to bardzo często, kiedy mamy takie przysłowie nawet, że na Mazurach często się słyszy, że żaby są głoszone i powinniśmy zamówić taką właśnie taką rzecz odebrać, bo bo, bo tak tak tego wymaga projekt jeśli się z konsekwentnym nie dopuszcza takich właśnie działań otrzymujemy bardzo dobre bardzo dobry towar no właśnie poruszył pan ważny temat, czego inwestorzy, czyli przedsiębiorstwa zakłady, które podlegają pod ustawą o zamówieniach publicznych i organizują przetargi, czego oczekują od wykonawców przede wszystkim dostarczenia tego, czego oczekują pojawi się problem co to znaczy, czego oczekują i tutaj na wspomnianą na początku musi być pełna współpraca ona jest problematyczna, bo obarczona jest procedurami i często w przetargu, który najczęściej stosowane w przetargu nieograniczonym ta komunikacja następuje tylko w okresie, kiedy jest czas na zgłaszanie pytań i tutaj zamawiający oczekuje tego jestem pewny szybki Jasnej odpowiedzi albo podpowiedzi, gdzie tam nieopatrznie my jesteśmy specjalistami od budowy, a od zagospodarowania odpadów, a nie specjalistami od dostawy maszyn od ładowarek czy różne rzeczy tych właśnie usług budowlanych oczekujemy, że budowlańcy powiedzą nam słuchaj to nie jest wymagane tak bardzo skomplikowany proces, który to zapisały może być dużo prostsze albo powiedzą słuchaj te warunki, które postawiłem powodują bardzo duże przeniesienie bardzo dużego ryzyka na nas, a czy jesteś pewny, że chce przenieść na ryzyko n p . takie w procesie budowlanym np. uzyskanie pozwolenia na budowę i w związku z tym, że pozwolenia na budowę, a szczególnie w takich procesach inwestycyjnych jest ochrona środowiska jest decyzja środowiskowa mogą się wydłużyć i nałożenie kar za przedłużenie się na przedsiębiorcy może spowodować to, że oni uwzględnią w swojej cenie bardzo wysokie ryzyko, które kosztuje i tak jak mówię akurat taki przypadek, w którym myślę, że każdy wiedzą, ale dużo takich, które warto, żeby dostawcy powiedzieli zamawiającemu słuchaj to co tutaj napisałeś oczywiście zrobimy, ale będziecie dużo więcej kosztować niż, jakby to zapisał inaczej albo jakby to ryzyko firma wzięła na siebie tak, bo jak musimy jasno powiedzieć, że zamawiający ma pieniądze zamawiający wie, czego oczekuje zamawiający chciałby dostać to co pisał, a nie odwrotnie no ale powiedział pan, że właściwie to polega tylko na zadawaniu pytań, więc tak komunikacja jest dosyć uboga rozważane jest tylko pisemna tylko na zasadzie pytanie odpowiedzi, ale czy to już np. pokazuje, które wykonawca jest bardziej godny zaufania nie ja myślę, że nie należy tego postrzegać no właśnie NATO w tym procesie na w takich kategoriach zaufania, ale w kategoriach merytorycznego podejścia do realizacji tego zadania, bo jeśli budowlaniec, który ma realizować tą inwestycję zapyta się czy zrobiła badanie gruntu, który na, który mam posadowić budynek i my wtedy pochylamy się nad tą realizacją mówi no tak zrobiliśmy już pisuje my zrobiliśmy, ale mówi, ale słuchać tutaj powinniście zrobić takie wyjątkowe badania gruntu czy zrobiliście je wtedy patrzymy mówimy o mnie nie ma na to trzeba zrobić, więc będzie wyższa sam ich tak, ale możemy też powiedzieć słuchaj w związku z tym, że jest takie duże ryzyko wydłużamy termin składania ofert to jest nasza taka takie prawo i wykonamy n p . takie badanie gruntu akurat w tym badaniu gruntu to jest proces taki dłuższy, ale to tak jako przykład podałem wtedy czy możemy mówić o braku zaufania do tego wykonawcy, który zadał pytanie wprost przeciwnie raczej się buduje takie zaufanie, bo wiemy, że prowadzimy z partnerem, który jest merytoryczny, który wie, że wiesz czym się czym się zaufanie zaufaniem, ale potem przychodzi ten moment składania ofert kryterium cena 100 % no i tak właśnie Chińczycy wygrywają budowania autostrad w Polsce, którego potem nie kończą jest to pewne ryzyko przedsiębiorcy, który złoży ofertę i źle ją do szacuje taki mamy daje mi się, ale uważa pan, że to jest właściwej jedyne dobre kryterium ta cena my mamy pełen pakiet kryteria, które możemy stosować na pewno je stosujemy musimy się zawsze zastanowić, które kryterium jest dla nas ważne i które jest istotne wpisywanie np. kryterium ceny oprócz ceny terminu wykonania, kiedy na mnie zależy na termin wykonania, ale chcemy sztucznie wprowadzić takie kryterium, że coś musi być zrobione n p . w ciągu 3 miesięcy bez żadnego problemu możemy poczekać na to 6 miesięcy nie ma najmniejszego sensu wydaje mi się, że mówienie, że cena jest złym kryterium jest takim mitem, którym też tutaj wspomnieliśmy wcześniej, ponieważ jak ogień przykład fajnego mercedesa, który mężczyzna dokładnie wie, jakiego chce je dokładnie nawet, jaka ma być tam dla Maćka i jaka ma być specjalna skóra jeśli akurat tutaj w myślę, że w urzędach nie zamawiamy mercedesów, ale na co, ale jest bardzo dobrym przykładem, który obrazuje, bo wielu przedsiębiorców, którzy nas słucha zamawia takich Mercedes zamawia takie mercedesy on dokładnie wie, czego chce i na pewno zadzwoni 2 salonów i zapyta się w jakiej cenie chcecie dostarczyć takie auto w jakiej cenie i zobaczy pani, że na koniec skupiamy się wokół ceny i zastanawiamy się wiemy dokładnie, jakie auto jako mamy markę, jakie opony, jakie wyposażenie i zwracamy się do 2 podmiotów, które określoną w jakiej cenie nam dostarczą proszę powiedzieć, jakie jest kryterium ostatnie kryterium ceny, które będzie często decydować oczywiście może być też kryterium jakości gwarancji długości gwarancji dodatkowe, ale jednak cena będzie te kryteria będzie dominujące w tym zamówieniu, czyli im lepiej przygotowane i rozpisane warunki zamówienia w tym łatwiej jest jako główne kryterium przyjąć cenę, ponieważ we wszystkich innych rzeczach te oferty nie będą różniły myślę, że tak, że dokładny opis może byśmy z branży budowlanej jeśli opiszemy dokładnie mur wiemy, że to ma być cegła maks ma mieć tych 2 wapienne Max lub równoważna już wiem co prawda tak może być równoważna cegła, jeżeli okaże, że ma takie same parametry nawet muszle Max dobrze tak nawet musi, jeżeli możemy sami producenci innej cegły to będę, lecz tak co do zasady, ponieważ ustawodawca tak skonstruował przepisy dotyczące opisu przedmiotu zamówienia, który jest takim newralgicznym wielu wykonawców co myślę słuchacze mogą potwierdzić zaczyna w ogóle czytanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia właśnie od tego PiS-u to jest jakby taki pierwszy przeraża pierwsza decyzja czy w ogóle zainteresuje się dalej tymi dokumentami warunkami czy to jest pode mnie czy ja mogę powiedzmy wystartować i tutaj są te mechanizmy, które ustawodawca zostawił, ale sam wykonawca musi to potencjalny pilnować nie ustawodawca za niego tego nie zrobi proszę państwa rozmawiamy o zamówieniach publicznych mam nadzieję, że 202 miliardy złotych, które w zeszłym roku została wydana na zamówienia rozpalają wyobraźnię przedsiębiorców być może uda się uszczknąć kawałek z tego tortu zapraszam teraz na skróty informacji Radia taka sama potem wracamy do rozmowy z drzewa szefa w audycji strefa siada przy mikrofonie Marzena Mazur studio państwa moi goście pan Radosław haraczem prawnik specjalista finansów publicznych prezes zarządu Blue Box i pan Paweł Lachowicz prezes zarządu zwłok spadkową rozmawiamy o przetargach publicznych, a dokładnie kwocie szczytu miliardy złotych, która jest po prostu kwotą niesamowitą tyle w zeszłym roku zostało wydane na zamówienia publiczne w Polsce i wiemy, że bardzo mało przedsiębiorców bierze udział w jedzeniu tego tortu są firmy, które żyją tylko zamówień publicznych, a cała reszta rezygnuje, a być może nie warto rezygnować, bo mówi się często, że zamówienia publiczne to co prawda jest straszny ból, bo trzeba papierki, ale bezpieczne pieniądze to prawda, że są bezpieczna moim zdaniem nawet bardziej bezpieczne czy też efektywne niż ubieganie się o kredyt czy dofinansowanie z Unii Europejskiej, a przecież przedsiębiorca to występują oba te instrumenty szeroką szerokim strumieniem prowadzą środki, dlaczego nie skorzystać z tej trzeciej nogi prawda zrobiła właśnie aplikowanie po środki publiczne, które są w zamówieniach publicznych to oczywiście szczupłość czasu antenowego nie pozwala nam przybliżyć całości tego problemu, jakie i, dlaczego te hamulce myślę, że każdy przedsiębiorca ma własne zdanie na ten temat, ale często tak jak mówiłem to w pierwszej części jest to oparte na pewnych założeniach, które nie znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości ten strach przed aplikowaniem rezygnacja, kiedy w tej specyfikacji zobaczymy czy to opis przedmiotu zamówienia, który wyklucza nasze dostawy lub usługi czy warunek umowy, której nie jesteśmy w stanie spełnić prawda nie chce podjąć tego ryzyka generalnie zamówienia publiczne są oparte na dialogu tego wymaga ustawodawca fakt, że zamawiający często nie wszczyna tego dialogu zadowala się tym minimum, że coś napisze w ogóle nie chce pytań nie chcę rozmawiać złóżcie oferty zobaczymy co będzie, ale jest bardzo niewłaściwe podejście i są instrumenty tak jak mówiłem o zadawanie pytań czy też właśnie zmuszenie zamawiającego do naprawdę ostrego działania w postaci odwołania na jakąś bezprawnego działanie powodują, że ten dialog jest nawiązywany oczywiście coraz więcej jest zamawiający, którzy korzystają z pewnych mechanizmów, które daje ustawa tego dialogu jest to np. dialog techniczny pomyślane jest jako rozmowa z pewną grupą nie tylko przedsiębiorców, ale specjalistów danej branży, którzy dywagują na temat pewnych rozwiązań nawet wariantowych, które by optymalnie zaspokoiły potrzeby danej branży naszego zamawiającego, ale rozumiem jeszcze przed ogłoszeniem przetargu dla to jest i on nie ma żadnych ram czasowych ani organizacyjnych narzuconych musi być tylko protokołowane, bo jest to potem dostęp do informacji publicznej wszystkich informacji, które tam są nawet przedsiębiorca, który nie brał udziału w tym dialogu pana przypadku oczu albo nie został zaproszony, bo to jest pełna autonomia po stronie zamawiającego ma prawo dostępu do każdego zdania każdego słowa, które w tym dialogu padło i wszelkich materiałów przekazywanych między stronami, czyli zamawiającym wykonawcą te dialogi techniczne przebijają się na nie jest to tak jak ustawodawca, by sobie życzy, że niemal każdy przetarg, gdzie jest to coś bardziej skomplikowanego niż zakup tony węgla prawda tylko specjalistyczne zamówienia już o robotach budowlanych nie wspominając które, która rzeczywiście każdy z nich niesie za sobą bardzo duże powiązanie wielu dziedzin i tutaj trzeba być specjalistą w Wielobranżowym, żeby to ogarnąć, ale tym, niemniej z roku na rok wzrasta jak gdyby potrzeba tego działania szczególnie w przetargach, które są finansowane ze środków Unii Europejskiej NATO chciałbym zwrócić uwagę przedsiębiorcom, że te są też pod specjalnym nadzorem pewnych instytucji, które pilnują, aby tam zamawiające tych preferencji swoich nie stosował w sposób subiektywny, czyli wtedy jest większa szansa na to, że te pewne zamówienia będą bardziej obiektywne lepiej przygotowane tak, ponieważ zamawiający wie, że w sytuacji, kiedy te preferencje jego przekroczył dopuszczalne normy może spodziewać się dosyć poważnych konsekwencji w postaci korekt finansowych jak swojego doświadczenia zawodowego wiem zwracali się do mnie już po faktom oczywiście jednostki, a zamawiające, które ze zdziwieniem po różnych swoich powiedzmy autorskich specyfikacjach dostawały nawet do 50 % cofnięcia dotacji to przy milionowych powiedzmy sobie dotacjach na poważne obciążenie budżetu takiej instytucji, a właśnie wiązało się z tym, że inspektorzy rzeczy Rewizor, że jak to się nazywa stwierdzili, że właśnie te preferencje, że stawianie warunków zbyt wygórowanych nieobiektywnych właśnie spowodowało ograniczenie konkurencji konkurencyjności co jest można powiedzieć solą pieprzem zamówień publicznych konkurencyjnych zawsze no właśnie to postarajmy się dać jakiś rady przedsiębiorcom, którzy nas słuchają i którzy których rozpaliła ta kwota 202 miliard złotych i chcieliby jednak wziąć udział w degustacji tego tortu jak się przygotować do zamówień publicznych po pierwsze, jakich szukać jak się przygotować i potem jak właśnie rozmawiać ze zamawiający jest wiele instrumentów, które regulują kwestie transparentności jawności procedur zamówienia publiczne 1 z nich, która może być wykorzystana to jest obowiązek nałożony kilka lat temu na zamawiających, aby oni ogłaszali już plany zamówień publicznych na cały rok inaczej mówiąc wchodząc na strony internetowe instytucji, które nas interesują są naszymi potencjalnymi klientami prawda możemy stwierdzić z dokładnością do miesiąca niemalże, kiedy dana instytucja będzie oszacowanej wartości i rodzaju zamówienie przeprowadzać już tutaj możemy być czujni planować, żeby śledzić powiedzmy ogłoszenia natomiast kiedy ogłoszenie jest już procedowane można je przeczytać miałbym apel, żebyśmy nie traktowali wszystkiego co napisze zamawiające jak obwieszczenie, którego nie można zmienić im trochę jak takim ogłoszeniu o pracę taka jest mam 10 warunków, ale przyjmie takiego co spełnia 4 no tak to do końca nie wygląda natomiast zbyt wielu przedsiębiorców rezygnuje na tym wstępnym etapie po zapoznaniu się chociażby z opisem przedmiotu zamówienia czy warunków w ogóle nie, podejmując tego dialogu mało tego nie, sprzeciwiając się temu ma te mechanizmy w postaci właśnie tych pytań czy odwołanie, gdzie jakiś czas temu również pewnym któraś nowelizacja zmieniała to, że zamawiający praktycznie wszystko może czasami musi zmienić w tej specyfikacji to co narusza jej obiektywny charakter ogranicza konkurencję lub narusza inne z prawideł udzielania zamówień publicznych, czyli czytam warunki zamówienia widzę żony są no właśnie albo preferują kogoś albo są nie do końca wyjaśnione zadaje na piśmie pytania czym daje informację takiemu inwestorowi, że być może coś tam jest nie tak w tych warunkach rozwiąże inwestor cieszy się z takich pytań oczywiście, że tak to pozwala na to tak jak mówiłem zmniejszyć ryzyko obniżyć koszty i jaśniej sprecyzować te zamówienia tutaj dodać jako przykład naszej współpracy przed 5 laty realizował przed 7 laty budowaliśmy właśnie zakład unieszkodliwiania odpadów, o którym wspomniałem, który miało opisane kilka przetargów 1 z nich był taki duży przetarg budowlany do tego przetargu przystąpiło 16 podmiotów co nie było spotykane w naszej branży ogólnie przystępowały do niego 123 firmy jej to było wszystko do naszego przystąpiło 16 firm w trakcie mieliśmy bardzo dużo pytań proszę uwierzyć to było 300400 pytań to był przetarg Warty 50  000 000, które realizowaliśmy i nie wyrażaliśmy się tym, że są te pytania na każdym pochylić my dokładnie sprawdziliśmy co pytający miał namyśli po jest także nie wszyscy pytający jasno formułują swoje pytania, ale pozwoliło to nam na doprecyzowanie tej specyfikacji doprecyzowanie naszych oczekiwań i wynik jest bardzo dobry mamy zakład, który jest zrobiony najtaniej jak mógłby zrobiony i bardzo dobrej jakości wiem to, bo eksploatujemy już go 7 lat i nie mamy z tym żadnych problemów i porównując benchmarki do innych zakładów jesteśmy takim zakładem topowym wzorcowym ta no to rzeczywiście ewenement 16 oferentów niesamowita no właśnie sposób przygotowania samej specyfikacji i opisu przedmiotu warunków jak również właśnie bycia otwartym na ten dialog z wykonawcami, którzy nam pytanie zadawali, a proszę zwrócić uwagę, że to nie jest zawsze są tylko wyłącznie firmy, które startują aplikują o być wykonawcą głównym czasami przy takich zadaniach roboty budowlane mamy też mnóstwo różnego rodzaju sprzętu urządzeń technologii podwykonawców i oni również pilnują czy powinni pilnować własnego interesu czytając to, bo wiadomo, że jeżeli ich towary produkty czy usługi mogą być zakwalifikowane jako równoważne do tych opisanych ten preferencjami nawet przez zamawiającego to jest duża szansa, że mogą swoją ofertę złożyć dla potencjalnych wykonawców głównych i przy tym również stać uczestnikiem tego tortu, jeżeli pytania potem odpowiedzi są nie po naszej myśli to znaczy zamawiający upiera się, że właśnie tak musi być żaden inny, że np. ten procesor ten rodzaj betonu i żaden inny to czy już na tym etapie możemy zaskarżyć to jest niestety mało czasu, ponieważ niezależnie są, jakby w ustawie 2 terminy 1 do zadawania pytania jest dłuższy, a drugi krótszy do korzystania ze środków ochrony prawnej, jakim są odwołania odwołania są takie bardziej rygorystyczne, ale pewniejsze ponieważ, jeżeli zaskarży dany opis nawet go nie rozumiejąc, a nawet nie muszę mieć z drugiej strony odpowiedzi, jakie były intencje zamawiającego to w tej sytuacji, wnosząc odwołanie stawiam inwestora potencjalnego, który jednak nie chce ze swoich preferencji zrezygnować no dosyć poważnym kłopocie, bo jeżeli będzie chciał się ze mną wybrać do KIO no to ryzykuje poważną kwotę kosztów sądowych w związku z tym z mojego doświadczenia wynika, że jest bardziej refleksyjny w stosunku do swoich preferencji często wycofuje się z tych mechanizmów, które nowym pozwolił mu to o konkurencję ograniczyć natomiast pytania również to jest pewna sztuka zadania pytań niestety spotykamy bardzo dużo pytań, które są niewłaściwie zadane typu o zmianę wprost tego czerwonego kabel Kana niebieski i wtedy osoby, które są na nie do końca zainteresowane, żeby swoje specyfikacji cokolwiek zmienić po na krótką odpowiedź, że nie natomiast pytanie powinno być tak sformułowane dla nas złoty Arte, czyli zmusić zamawiającego do wytłumaczenia się on, kiedy poczuje, że po drugiej stronie jest profesjonalista, który widzi problem, który wykazuje, że dopuszczenie innego rozwiązania optymalizuje to zamówienie tak jak to pan prezes mówił, żeby to ceny do jakości, żeby optymalnie uzyskać najlepsze efekty poniesionych nakładów w tym wypadku jest duża szansa, że ta odpowiedź będzie merytoryczna i ktoś po stronie zamawiającego, bo to nigdy nie 1 osoba ta jest całe gremium prawda nie wyczuje, że jest możliwość uzyskania właśnie tej konkurencyjności w tym postępowaniu i zmodyfikuje specyfikacje tym samym, otwierając możliwość dla przedsiębiorcy ubiegania zostały nam 2 minuty audycji chciałabym jakoś to podsumować, więc przedsiębiorca po pierwsze nie zniechęca się nawet jak przeczytać warunki zamówienia i okazuje się żona nie do końca jest pasują do siebie albo, że pewne gwarancje też są takie, których nie może spełnić pytaj pytaj pytaj, bo być może zamawiający wie dokładnie, czego chce albo tak muszę wydaje, że chce, ale zrozumie, że chce czegoś innego tak instytucja zamawiającego niestety nie dysponuje także walką wiedzą i po portfolio biegłych, żeby każdy przedmiot zamówienia być ekspertem prawda rzeczywiście napisać do 100 % oni też uczą i dlatego ustawa przewiduje ten dialog praktycznie od pierwszego dnia do ostatniego przed złożeniem oferty rozmawiajmy specyfikacja to nie jest nic ostatecznego bardzo panom dziękuję za udział w audycji to pierwsza audycja o zamówieniach publicznych mam nadzieję, że nie ostatnia państwa i moimi gośćmi byli pan Paweł Lachowicz prezes zarządu zło spadkowa dziękuję bardzo bardzo dziękuję pan Radosław haraczem prawo i specjalista finansów publicznych prezes zarządu Blue Box dziękuję dziękuję państwu dziękuję pani dyrektor audycje wydawał Bartłomiej Pograniczny realizował Paweł Dolecki bardzo wam dziękuję za wspólnie spędzony czas za chwilę Ewa Podolska i u TOKtora, a ja nazywam się Marzena Mazur i zapraszam serdecznie gorąco na kolejną audycję strefa szefa już za tydzień do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: STREFA SZEFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA