REKLAMA

Nowe prawo zamówień publicznych: waloryzacja kontraktów będzie obowiązkowa

Data emisji:
2019-09-16 12:40
Audycja:
Raport Gospodarczy
Czas trwania:
12:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

raport gospodarcze jest 1243 Aleksandra Dziadykiewicz zapraszam na raport gospodarczy Radia TOK FM zaczynamy oczywiście krótkiego przeglądu co tam na rynkach euro teraz kosztuje 4 zł i 32 gr za dolara płacimy 3 zł 91 gr frank po 395, a za funta trzeba płacić 4 zł i 87 gr na giełdzie w Warszawie teraz tego próbuje się tak na ten zielony kolor wybić WIG 20 zyskuje teraz 4 % indeks WIG 3 % w góry, ale to co dzisiaj najciekawsze na rynkach oczywiście notowania ropy naftowej ropa Rozwiń » jest teraz tańsze niż w niedzielę to wyglądało, ale i tak ropa Brent 8 prawie 9 % teraz w górę ropa WTI też prawie 8 % w górę wszystko oczywiście po sobotnich atakach na rafinerię można się było spodziewać takiej reakcji rynków przypomnę o atakach dronami na saudyjskie rafinerie, a Arabia Saudyjska jest największym producentem tak jak jedyny kraj w na drobne ropy naftowej na świecie teraz zarabia musi tymczasowo zmniejszyć produkcję ropy o około połowę co oznacza, że tej ropy będzie mniej co prawda już swoje magazyny otwierają stany Zjednoczone prezydent tran, mówi że będzie, jeżeli taka potrzeba udostępniał rezerwy strategiczne oto, żeby ograniczyć te wahania cen ropy na świecie no i też dostępności do samej ropy, ale tak czy inaczej sami państwo widzą ropa drożeje i to wyraźnie drożeje, a co to oznacza fermy w dość krótkiej perspektywie trzeba spodziewać się, że ceny pali w mogą rosnąć to jest to pewnie najszybciej odczujemy jako konsumenci problem na świecie z ropą, więc jest ceny ropy w górę i to wyraźnie w górę 89 % tyle dzisiaj obserwujemy jeśli chodzi o zwyżki cen ropy na światowych rynkach raport gospodarczy, a w raporcie gospodarczym dzisiaj przyjrzymy się nowym pomysłom na to jak mają wyglądać zamówienia publiczne w Polsce na studia pani Ewa Wiktorowska ogólnopolskie Stowarzyszenie konsultantów zamówień publicznych w dzień dobry dzień dobry nowe prawo zostało przyjęte przez Sejm prawo, które jest dużo to jest potężna kobyła mnóstwo stron do przeczytania do zapoznania się też ważna sprawa tej trasy pierwsza ze stron chciałbym panią ustalić to czy rzeczywiście sprowadzał publicznych w Polsce jest na tyle źle, że trzeba pisać odnowa nie powiedziałabym, że z zamówieniami publicznymi jest w Polsce źle, ale może być lepiej stara ustawa prawo zamówień publicznych, która teraz obowiązuje do roku 2021 będzie obowiązywać przeszła ponad 70 nowelizacji to spowodowało, że te przepisy stały się nieczytelne nieuporządkowane i to ktoś powodowało też, jakby potrzebę napisania tego prawa zamówień od nowa stara systematyka ustawy, do której wprowadzono te nowe przepisy w różnych nowelizacja no trochę się już nie sprawdził w związku z tym oprócz tego nowelizacja 2016 roku była napisana troszkę inaczej niż poprzednie przepisy, które w ustawie były, bo ona była raczej pisana co do celu niż co do szczegółowej procedury i stąd się różniła ta ustawa ma to wszystko uporządkować ponadto zauważono też w ustawie przepisy, które zniechęcały do udziału w zamówieniach publicznych małych średnich przedsiębiorców co miało wpły w na konkurencyjność postępowań powiedzmy sobie to zresztą strona rządowa wielokrotnie przedstawia 2 i gdzie 1 % jest 21 oferty na jedno postępowań 46 % postępowań z 1 ofertą to naprawdę nakazywało zastanowić nad konkurencyjnością zamówi publiczność siedziała z no właśnie, że firmy nie mają w radzie w tym Warta może dobrze to mamy teraz tę zaprawę i ono rzeczywiście co do zasady miały sprawić, że będzie lepsza ochrona praw wykonawców podwykonawczych wykonawców, że więcej firm również tych mniejszych będzie zachęcany do tego, żeby brać udział w przetargach tak ogólnie pani zdaniem te nowe przepisy załatwią tę część problemów część problemów załatwią części nie trzeba też powiedzieć, że prace nad tą ustawą trwały bardzo długo, bo prawie ponad rok nawet jeszcze więcej i że jakby najpier w koncepcja potem projekt tego tego prawa zamówień publicznych były bardzo optymistycznej bardzo optymistycznie nastrajały, zwłaszcza patrząc od strony przedsiębiorcy niestety ostatnia wersja ta, która została przyjęta przez Sejm niektórych ułatwień nie zawiera, chociaż nie można powiedzieć, że też zawiera takie ułatwienia przede wszystkim on jest on jest bardziej czytelna ona jest uporządkowana na pewno to będzie trudne, bo słusznie pani redaktor zauważyła to jest ponad 600 przepisów, ale jeżeli ktoś sobie zrobi taki spis treści to po tej ustawie mojej ocenie się będzie łatwo poruszał co ważne też wprowadzono odrębne przepisy do zamówień poniżej progów unijnych, ale one są takie pół drogi, bo i dają samodzielność zamawiającym nie dają jednak szczegółowej procedury w tej samodzielności co pewnie wynika z istoty tej samodzielności i pytanie jest czy to spowoduje, że zamawiający tej samodzielności skorzystają czy, bojąc się korzystać będą niestety stosować te utrudnienia, które były do tej pory o wszystkich szczegółach oczywiście nie mamy szans opowiedzieć się w naszej rozmowie, ale 1 rzecz chciałbym panią zapytać, bo teraz także prawo zamówień publicznych w ogóle ta procedura kojarzy się przez wiele tak było nadal się kojarzy, że ten, który zamawia ostatecznie przegląda oferty i tak będzie to najtańszą i była próba tak było też zresztą też tłumaczone, że to nowe prawo zamówień publicznych powstaje również po to, żeby tego od uczyć tych, którzy zamawiają, żeby nie tylko kryterium ceny było najważniejsze czy ten problem, który pewnie z podstawowym problemem zamówieniach zostanie rozwiązany to nową ustawą z mojej ocenie nie, dlatego że co prawda utrzymano zakaz określania wagi kryterium ceny na poziomie wyższym niż 60 % albo jako jedynego kryterium, ale jednocześnie złagodzono możliwość ominięcia tego zakazu, a mianowicie w tej chwili będzie wystarczyło tylko opisać istotne główne elementy przedmiotu zamówienia do tej pory zamawiający musiał się także pochylić nad kosztem cyklu życia z tego zrezygnowano to w mojej ocenie spowoduje, że wielu zamawiających będą cenne określać na poziomie 8090 %, czyli daleko główne kryterium, ale ono też było głównym kryterium, bo ze sprawozdania urzędu zamówień za rok ubiegły wynika, że 85 % 85 % postępowań wybrano najtańsze oferty, pomimo że cena była tylko na poziomie 60 % to znaczy, że te pozostałe kryteria są takimi kryteriami jak powiedział trochę martwymi neutralnymi dla wyboru ofert nie pojawiły się na rynku mimo ogromnych prac w tym kierunku wielu publikacji działaniu urzędu konkursów, żeby znaleźć lepsze kryteria oceny ofert nie udało się ich przez 3 lata znaleźć to z jest to niestety nie jest budujące to co pani mówi bo gdyby tak to patrzeć globalnie na problemy związane z zamówieniami publicznymi w Polsce to mam wrażenie, że problem ten podstawowy polega na tym, że zatrzymujemy się w całym etapie są w tym procesie w niewłaściwym na początku drogi, czyli patrzymy tylko na to za ile coś ma powstać droga czy budynek czy cokolwiek, a nie patrzymy na to ile będzie kosztowała eksploatacja i zadbanie o ten budynek drogę przez kolejne lata od jego wybudowania mogłoby się okazać, że dzisiaj budujemy nieco drożej, ale potem przez kolejne 10 lat będziemy mieli dużo tańszą eksploatację jego zmian tego nie ma w myśleniu w procesie tym nie wszędzie nie można tak powiedzieć mojej ocenie jest bardzo wielu zamawiających odpowiedzialnych którzy, określając to co chcą kupić pod prowadzą takie analizy ile to będzie kosztować w przyszłości tobym tutaj kłamała, gdy powiedziała, że tak nie jest chodzi tylko o to, że jakby w tej chwili, że nie jest to w tej chwili w przepisie wskazane jako obowiązek zastanowienia się nad tym temat toczyli zostały rozliczone nie jest tak tak łatwo siatkę rozum powiedział natomiast to co dla mnie jest ważne jeśli chodzi o konkurencyjność postępowań i to co w tej ustawie już zaczęliśmy nad tym pracować to jest zwrócenie uwagi na po pierwsze z w postępowaniach o małych wartościach tych jest znakomita większość, bo mamy mniej więcej takie proporcje na 144  124 to są małe postępowania, więc mały zamawiający mniejsze i wykonawcy z rynku MŚP mamy tutaj plusy, bo mamy wadium do 1,5 % było do 3 % mamy zabezpieczenia należytego wykonania umowy na poziomie 5 % jako podstawowy 10 jako wyjątek to już jest duży plus utrzymano oczywiście ochrony płatności podwykonawców utrzymano obowiązek zatrudnienia na umowy o pracę ale czego mi brakuje brakuje mi przepisów, które były zarówno w koncepcji jak w pierwszej wersji prawa zamówień, a mianowicie przepisów mówiących o zrównoważonych warunkach umowy o zamówienie publiczne to znaczy to znaczy, że w opracować zresztą i urzędu ministerstwa wskazują na to, że umowy, które przedstawiamy wykonawcą w ramach serwisów są umowami jednostronnie korzystnymi wszystkie ryzyka w tych umowach przerzucone na wykonawcy co się zdarzy to płaci wykonawcy taki zakaz wprowadzania takich jednostronnie korzystnych umów dla zamawiających, którzy są, które są rażąco niekorzystne dla wykonawców znajdował się i koncepcji w pierwszej wersji trasy nie ma utrzymano tylko 1 przepis o klauzulach niedozwolonych, ale w poprzednich wersjach ten te klauzule niedozwolone to było 4 klauzule przykładowe katalog otwarty urządza mówi miał prowadzić, jakby poprzez monitorowanie rynku orzecznictwa uzupełniać te klauzule, a następnie z tego zrezygnował i te znaczka coś na czym ja ogromnie boleję, bo to rząd wykreślił swój własny bardzo dobry pomysł ja bym powiedziała potraktujmy to jako krok w dobrym kierunku, ale jeżeli będziemy myśleć o następnych nowelizacjach myślimy czy coś się w tych treść umowy zmieniło i być może wrócimy do tego dobrego pomysłu to jeszcze 1 sprawa, kiedy się myśli o zamówieniach publicznych, zwłaszcza kiedy słyszy się o problemach firm budowlanych, które teraz te problemy są w związku z tym, że kontrakty, które były zawierane nie zawierały żadnych procesów właśnie 2 lata waloryzacja innych czy to nowe prawo zamówień publicznych sprawia, że to będzie ten będzie załatwiony na przyszłość tak tak w umowach o okresie trwania powyżej 12 miesięcy przewidziano obowiązkową zmianę wynagrodzenia powiązano ze zmianą cen materiałów np. budowlanych innych kosztów rynkowych związanych z realizacją zamówienia to jest nawet na tyle korzystne dla wykonawców, że w momencie, kiedy samo postępowanie trwałoby dłużej niż pół roku to pierwsza waloryzacja byłaby w dniu zawarcia umowy, czyli jak ten czas, bo składamy ofertę w cenach pół i kolejne waloryzacje czy indeksacji wynagrodzenia musiałyby być też określone już treść umowy w oparciu o jakieś miarodajne obiektywne wskaźniki, więc to na pewno jest, czyli na przyszłość problem związany teraz jeszcze nie tak mówił, że będą do sądu, żeby zobaczyć swoje prawa, ale na przyszłość mam rozwiązane no to przynajmniej tyle właściwie można, by było powiedzieć jak rozumiem, podsumowując 1 zdaniem krok w dobrym kierunku, ale za mało jeszcze no, jeżeli się czytało rozwiązania, że mogło być lepiej rozbudziły nadzieje to trudno teraz być zadowolony, ale myślę, że dobrze, że ten etap ustawa została przyjęta jest długie vacatio legis, więc będzie czasy mamy 2021 roku, kiedy wchodzi w życie to prawo tak jest to powoduje że, że nawet ta duża ilość przepisów okaże się, że jest do przyswojenia oby tak było bardzo dziękuję za spotkanie z rozmowy pani Ewa Wiktorowska z ogólnopolskiego stowarzyszenia konsultantów zamówień publicznych była moim państwa gościem dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

Patron

POPULARNE

Patron

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!