REKLAMA

"Misja szkoły powinno być przygotowanie do życia" Kuba Wygnański

Połączenie
Data emisji:
2019-09-17 13:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
22:12 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną studia Jakub Wygnański pracownia badań innowacji społecznych stocznia dzień dobry dzień dobre, a będziemy rozmawiać naradach obywatelskich o edukacji, czyli od cyklu miałem ochotę powiedzieć debat pewnie zaraz poprawi, ale zaraz dowiemy, dlaczego mnie pan poprawić, które odbyły się między kwietniem między początkiem kwietnia, a połową czerwca w różnych miejscach w Polsce w różnych szkołach Rozwiń » publicznych te narady miały dotyczyć edukacji, dlaczego nie można też, że to są debaty, dlatego że ale tak nie głównie, dlatego że ważne jakaś rozmowa w debacie jednak państwo rozprowadzi zresztą debaty kandydatów debata jest formą, bo z definicji realizacyjną znaczenia w głosie jakiś pogląd będzie pogląd konkurujące ktoś musi wygrać tę debatę ktoś przegrać narada była jakimś ukłonem w kierunku czegoś co określa jako podatek problem dosyć złożony, więc on się bardziej kojarzył z takim siedzenie wokół stołu, jakim wspólnym narażanie się zależnie wspólnie rozwiązania bardziej niż w tym, że ktoś przychodzi z gotowymi rozwiązaniami dlatego upodobali sobie to słowo narada Obywatelska ona nazywana radą Obywatelska edukacja po tym, jak już udało się wystartować wylądować to dotąd ten moduł w ogóle taki sposób rozmawiania w mniejszych grupach ze sobą jakieś konkluzje w tej rozmowie on może może dotyczyć wielu kwestii poza edukacją oczywiście mogę sobie wyobrazić lokalne rozmowy o bezpieczeństwie smogu transporcie zdrowiu o kwestiach światopoglądowych czy myślę, że w ogóle takie odtworzenie jest czasem do czego zdolny jest tłum no właśnie, że potrafi być czymś więcej niż kulą emocji, którą inni zarządzają tylko potrafi być czymś co w odpowiednich warunkach, a 1 z nich jest kontakt określił jako analogowy i białkowy małych grupach stąd nazwa łączka one trochę pretensjonalne, ale nawet znana dosyć metoda pomyśle rozmawiali z takich małych grupach sprawdza się do wielkości stolika kawowego głównie chodzi o picie kawy tylko o to, że to musi być dostatecznie mało, żeby ludzie mieli mieli czas wymienić opinie 150 miejsc takich narad 4000 uczestników 38 % to nauczyciele 28 % to rodzice 24 % to uczniowie głównie tak jak warto podkreślić odbywało się w szkołach publicznych skończy ludzie wiedzieli, że takie narady będą tam przychodzi, kto w, jaki sposób informowano tak ten ten projekt ma był budowany na naprędce sugeruje jakąś rodzaj i tak było prowizoryczną się wtedy nie robił do tej pory na taką skalę nie wiedzieliśmy czy to działa jako kosztu jest socjologiem się zajmują partycypację Obywatelską się zajmie organizacjami pozarządowymi znalazłem się w kontakcie zupełnie takim przygodnym też do tego namówił 2 grupami potężnymi grupami nauczycieli, którzy poza tym w związkach zawodowych w różnych innych, ale to były tak jakby to powie takie kule internetowe 1 z nich jak nauczyciele drugi protest wykrzyknikiem to są musimy liczba typu 3040  000 osób i to do tej pory wydają się najbardziej fascynujące jak coś co łatwo nas zbiera wokół takiego emocji, gdzie w bardzo często czy da się to dotyczy wielu ruchów społecznych jak emocje czy da się zbudować jakiś rodzaj takiej takiego takiego organizmu, bo nie mechanizmu, który przełoży na coś co jest jednak rozmową z postulatem jest konkretem jest jakieś marzenie czy organizm nie mechanizm, dlatego że wydaje mi się, że to jest bardzo, że drut jakoś uchwycić między tym co byłoby być hierarchicznej skoordynowane, a tymi to był klucz do tych narad, bo to trzeba podkreślić to polega na tym, że każdy w internecie stronę właśnie narada Obywatelska PL są tam wszystkie raporty cały czas sugeruje, że można zgłosić nową debatę trzeba było samemu wydrukować sobie pobrać z internetu rodzaj bardzo prostej Peter tak powiedział wzór zaproszenia sposób w jaki sposób, jaki bieg jak jak będzie siedziało nie było tam dokładnie budżet tego wynosi 0 nikt nie jest już zależał zakładaliśmy takie warunki najprostszy możliwy nawet nie będzie już Power pointa coś trzeba mieć salę gimnastyczną lub tego rodzaju miejsce trzeba trochę stolików krzesła i ludzi skłonnych do tego, żeby to zrobić w 150 miejscach Polski trochę to jest to się działo także było bardzo sporo promotorów tego poza nauczyciel protezy wykrzyknikiem nie dla chaosu w szkole związek Nauczycielstwa polskiego tam kilkunastu partnerów, którzy uznali, że to jest dobra metoda myśmy zaczęli to zresztą przed strajkiem, bo rozumieliśmy, że ta rozmowa pozwala przenieść trochę rozmowę z tego co jest centralnym postulatem zgodnie z polską legislacją strajku czy warunków płacowych na coś co w Polskiej tradycji też buntów nazwijmy to takich rebelii pracowniczych mówi o godności o tym, o co chodzi naprawdę głębiej szerzej i 150 miejsc to łącznie no to ludzie po prostu sobie zrobili zorganizowali i są, więc musieli podjąć wysiłek, bo inaczej byśmy nigdy tego nie skonkludował -li musieli wysłać do nas różnej formie i od kilku miesięcy w stoczni pracowicie myśmy każdą z tych wypowiedzi były ponad 4000 takich stwierdzeń hodowali także powstał raport, który pan widzi one są świadectwem olbrzymiej ilości tam stawialiśmy 5 pytań, czego uczymy jak uczymy jak jest miejsce szkoły społeczności lokalnych, czego oczekujemy oddać od nauczycieli, jakie powinny być relacje między uczniami nauczycielami i i rodzicami w tych stolicach ludzie rozmawiali tak, ratując tak powiedział, przechodząc od 1 do drugiego następnie spisywali to zawsze były 2 pytania, jaki jest jak chcielibyśmy, żeby było z tego powstał jakiś taki korpus, więc jakaś taka suma wiedzy, którą byśmy chcieli prezentowania one dalej dalej istnieje, ale jeszcze na moment wrócę do samego, żeby coś w organizacji debat i tego, gdzie one się odbyły na ile to nam co nam opowiada o Polsce, bo jak patrzę teraz na taką matkę, którą zamieściliście taką geografię tych narad to widać wyraźnie, że wschód Polski nie do reprezentowany był biały takich lawin nie było Rzeszowa nie było prawie Podkarpacia się żadnego miasta stamtąd jakoś tak pusto czemu tak się stało to jest no cały ten proces możemy pewnie tutaj zatem czai się dość prosta interpretacja, bo ten po ten podział tak geografia Polski odpowiada 1 z najbardziej tradycyjnych podziałów myślę, że mimo tego, że to było przed strajkiem w czasie strajku tobyśmy być może daczy myślę, że tam było mniej skłonności, bo prawdopodobnie byłoby, by było odczytywane jako jako rodzaj Niewiem Beli w stosunku do polityki rządu myślę, że tak geografia tak wygląda to co cieszy, bo o tym warto powiedzieć to, że tam było kilka bardzo się Legia to był wszystkim po Wielkopolska to było to było pomoc głównie Gdańsk Łódź później Warszawa szarżujących rzeczywiście masa wokół Warszawy w miejscowości i one i tak były jakieś pojedyncze takie powiedziałbym archipelagi takie wyspy jakiegoś innego terytorium jednak debatę to, bo akurat taka sobie słuchać także za granicą zrobili studenci polscy studenci Uniwersytetu w Filadelfii zrobił bardzo ciekawą rozmowę bardzo taką ładną jeśli chodzi o to co mieli do powiedzenia jak wyszli z tego systemu edukacji były w szkołach w przedszkolu w przedszkolach nawet będąc jego dostałem maila czy możemy skrócić debata w 2 , 5 godziny do 1 , 5, bo dzieci tyle nie siedzą prowadzili to też być dla wielu ludzi to było olbrzymie doświadczenie transformacyjne nie wahał się użyć tego słowa myślę, że ktoś uczestniczył w tej debacie 1 z naradzie przepraszam widzi pan 7 to myślę, że to będzie baby będzie wracać to były bardzo dobry zwyczaj na przyszłość, żeby raz poza różnymi sytuacjami szkolnymi wręczamy kwiatki dzień nauczyciela dzień dziecka i t d . żeby raz w roku ważnych sprawach szkoły usiąść i rozmawiać no i myślę, że to się będzie tak działo 1316 za chwilę wrócimy do rozmowy w łączenie trzynasta 22 Jakub Janiszewski przy mikrofonie na studia Jakub Wygnański z pracowni badań innowacji społecznych stocznia rozmawiamy o naradach obywatelskich edukacji powiedzieli przed informacjami po co te narady, ale były powiedzieliśmy, jakie informacje się odbyły w jaki sposób przyjmowaliśmy zgłoszenia w jaki sposób nabyły już tak powiem orkiestrową może tak natomiast powiedzieć my się nic o wnioskach z tym trzeba więc, jaka ta szkoła miałaby być da się jako zagregowane wszystkie głosy, które się pojawiły z tych w tych 150 miejscach i powiedzieć, że to się na coś przekłada konkretnej 22 pytania pan zadał obydwa są bardzo ważnej w sumie na pierwsze łatwo mogę odpowiedzieć drugie to zależy tak zaczął pierwsze czy da się tak radować po pierwsze, także dla ludzi myśmy zbierali te wszystkie wnioski pracowicie obrabiali one stanowią takie bogate archiwum tych różnych wypowiedzi kilka tysięcy wypowiedzi na tych w tych 5 tematach one istnieją zostały jako zagregowane, że tego trudnego słowa w postaci raportu, który dostępny na stronach narodowe Polska PL także jego jego jego skrót 5 pytań, o których rozmawialiśmy przy stolikach już wymieniłem, ale w sumie później ten raport ułożony wokół kilku takich horyzontalnych wątków 1 z nich jest misja jest ich jest kilka w tym raporcie można znaleźć to co one to co z tego wynika z przyczyn ogólnie nie chcę wracać unieważnić tego, ale chcę powie także bardzo duża część wniosku są wnioski, które ludzie wypracowali na potrzeby tej konkretnej szkoły i to bez największy walor tego, bo wśród wielu postulatów 80 % określił jako auto postulaty to znaczy, żeby atmosfera w szkole była inna, że było inaczej ustawione ławki, żeby było mniej stresu inna organizacja czasu pracy na wiele takich rzeczy zaangażowanie rodziców miejsce szkoły społeczności lokalne są rzeczy, które moi jeśli ma do tego intencję wolę no to można zrealizować samodzielnie i one dwu do Warszawy jeśli mogę tak koniecznie musiały docierać te postulaty, które tam są niesłuszne Nihil Novi, ale dla większości ekspertów to są rzeczy, o których nie wiedzielibyśmy tam odkryli jakieś Amer Ameryki natomiast jest istotnym walorem tego, że to jest właśnie to wyszło spoza kręgu ekspertów polityków samych nauczycieli to Super ważne, że to nie jest tylko głos nauczycieli także rodziców i uczniów to jest coś co oznacza, że one zostały, jakby wewnętrznie są nasze my chcemy i myślę, że to był największy walor tak naprawdę to nie jest produkt tylko to jest pewien proces tego się już nie zapominajmy, że uderzony w bardzo ważny mógłbym tylko za mały z czasów, który próbował takiej sztuczki w centrum nauki Kopernik opowiedzieć to krótko, ale generalnie jeśli chodzi o takie podstawowe centralne będą nowe dla słuchaczy po pierwsze, że misja o misji szkoły, że misją szkole długu wysypać i licznymi cytatami, ale generalnie misją szkoły jest wyposażenie uczniów po pierwsze nie tylko w sam reżim to klasycznie znaczy w kompetencje tak, ale jeśli przyjąć taki model, że jest wiedza są umieć są są są takie moje umiejętności techniczne jak to zrobić jest pewna po coś co można określić jako rodzaj roztropności mądrości charakteru wartości postawy i t d. to ten nasz system edukacji jestem straszliwie przeciążone olbrzymią ilością wiedzy takie importowane i t d. tak dalej sprawdza czy myśmy dobrze przyswoili natomiast znacznie mniej walorami praktycznej umiejętności działania, a już najmniej, bo to tu, gdzie byśmy źle skręcili tą kategorią, którą ogólnie rzecz biorąc nasza odpowiedź, jaki charakter pewną odporność umiejętność zadawania samemu sobie pytań ładnie powiedziane, że od kształcenia do uczenia się z tym się jest Super ważne to ja mam trójkę dzieci i nawet dobrych szkołach, ale mam świadomość też trochę, obserwując co się dzieje na świecie, że nawet jak oni wyciągną wysiądą po 10 latach tych najlepszych pociągów z edukacją to wysiądą na peron, który wie duża część tych kompetencji okaże się zupełnie zbędne naprawdę nie znajdą teraz rodzica, który tak jak dawniej wiedziałby, jakie to mianowicie zawód synku córeczko zagwarantuje im tego nie wiemy jest kategoria generalnie kształtowania pewnego charakteru kompetencji miejskich pracy w zespole pewnych posta w na takich rozpoznawania prawdy nieprawdę takiej drodze epistemologii, lecz na własną rękę dociekanie tego już to było najważniejsze, że to musi być taka, jaką nazwą edukacja też trochę na dolna nie taka forma to efekt nie tylko forma, czując po drugie, systemy ocen o tym, dużo rozmawiać, że ten cały system jest bardzo realizacyjnych w systemach oceny liczą się głównie, żeby powiedzieć, czego nie umiesz po trzecie służą do tego, żeby reagować, żeby wiedział, kto kim je leczy tworzy bardzo dużo takich mechanizmów chcielibyśmy, żeby to oceny jeśli w ogóle używać tej słowem tego słowa, że ocena jest tutaj najważniejsza miał charakter kształtujący opisał ją o bardziej opisowy taki, formując właśnie dużo rozmawialiśmy relacji rodziców i nauczycieli i tego, że ta relacja między tymi Stanami szkolnymi uczeń rodzic nauczyciel jest bardzo hierarchiczna jest bardzo duże mierze oparta albo strach albo hierarchia albo o niezrozumienie brak zaufania roszczenia i t d. tak dalej widać, że to sami chodzą do szkoły do dobrych uchodzi ten wciskam ten nogi pod te małe stoliki tam siedzę naprzeciwko są bardzo fajnych nauczycieli, ale właściwie nie ma takiej właśnie sytuacji, że my rozmach rozmawiamy to się gazem to się zmienić w na pewno system do tam mnóstwo było o podstawie programowej czy system w ogóle przez drewniane nauczyciele są olbrzymim stresie jest brak zaufania skutkuje tym, że olbrzymi ilość olbrzymia ilość biurokracji to myśmy badali też takie postulaty czysto liczbowo na drugi na pierwszym miejscu pojawiła się kategoria zmniejszenia biurokracji na drugim płaca na trzecim dostęp do pomocy psychologicznej dla dla nauczycieli i dla uczniów system jest przesztywniony liczymy, że no po prostu tam nawet nie mogli się schować w tej chwili ma swojego miejsca, więc o tym, była mowa o warunkach pracy nauczyć nauczycieli jako powinni o warunkach awansu zawodowego jak mantra taką Gallupa, bo tak, ale jest także punkt bardzo ciekawy, jeżeli się patrzy na prezentację, którą od pana dostałem na 1 śladzie jest taki bardzo ciekawy punkt, który nie bardzo zainteresował zapracował co oznacza demokratyzacja szkoły co znaczy demokratyzacja szkoły myślę, że to jest, że to jest takie demokratyzacja szkoły są po prostu próbuje przypomnieć moje pierwsze nazwijmy to szlify takie w działalności działalności społecznej to jeszcze przed osiemdziesiątym rokiem po chce powiedzieć to był samorząd szkolny i to nasze pierwsze bunty zresztą dotyczyły wchodzenia w juniorkach jeśli dobrze pamiętam, że w mieście zaczęła się polityka to chodziło o juniorki i o to, że nie chcemy wszyscy nosić takich samych i t d. ale demokratyzacja szkoły przez jak rozumiem tutaj, bo to jest ważne po pierwsze jest kształtowanie postaw demokratycznych, bo może tak bardzo na potrzeby tej krótkiej audycji nie zbijemy zbudujemy demokracji bez Demokratów problem demokracji, który z nas jest poziom jest problem na poziomie takim się molekularnej, bo demokracja polega na tym, że jestem gotów na to, żeby uczestniczyć w rozmowy, żeby ucierać opinię my rozumiemy demokrację bardziej w kategorii taki, że to jest przedmiot i wynik jak już ustalenia nie prostego głosowania po drugie, szkoły, które nam się wielu kojarzą z kategorią czysto hierarchiczną mogły być jakoś nie ma zarządzane jest przesłanek decydować w wielu sprawach w oparciu o rozmowę różnych tych szkolnych Stanów urzędów nauczycieli rodziców chcielibyśmy, żeby ludzie wychodzili z tych szkół z taką postawą kompetencją demokratyczną, która pozwala im w tym świecie to wielu mamy wiele się postulat szkół społecznych, kiedy one powstawały w latach dziewięćdziesiątych i one jak realizacja wielu z nich ma ma w ma odtworzone tak jak nie wiemy szkoła Bednarska i t d. odtwarza pewne taki rodzaj mikrokosmosu demokratycznego tam jakieś spotkania narady głosowania i t d . tak dalej tam są różnego rodzaju, toteż ważne demokracja to nie tylko roszczenia jest równowaga zobowiązań w stosunku do przywilejów jeśli mogę tam przez jakiś rodzaj kontraktu myślę, że one takie są tylko ze szkołami społecznymi sam mam dzieci tłumaczy się w innych szkołach społecznych ale, żeby także że, że tam jakoś ważne jest to że, żeby właśnie i ceny tych naradach, że dużo dotarło do szkół publicznych po co w szkołach społecznych w szczególności społecznik jeszcze wszystkich prywatnych społecznych szkołach było wynikiem czegoś w rodzaju marzenia tych reformatorów edukacji często pewnie nazwisko Krystyny Starczewskiej wielu ludzi, którzy stworzyli do szkoły, ale wielu z nich z nami do tej pory w jakimś sensie ubolewa nad tym, że to są szkoły, które już wysłali Karlsson ma ich skala bardzo malutka, dlaczego nie powiedzieć militarnych, bo nie zawsze to jest elita pytanie, gdy deficyt definiujemy tam kapitał kultura rosyjska ze kapitał kulturowy są w ogóle cały ten mechanizm transformacji edukacyjny w Polsce to mogę powiedzieć, że w tej chwili taki rodzaj tego co można zapamiętać, że to z badań, które też prowadzimy wynika, że jeżeli dwoje rodziców ma wyższe wykształcenie to prawdopodobieństwo tego, że ich dzieci będą miały wyższe wykształcenie wynosi 70 % jeśli weźmiemy dwoje rodziców, których wykształcenie poniżej średniego to prawdopodobieństwo wynosi też dla słuchaczy 10 % także mechanizm takiego odtwarzania no jest oczywiście coś z tym zrobić to co może się zdarzyć po naradach wydaje mi się to był fajny wczoraj widzieliśmy się od środowiska jest ich dużo czują w tej chwili, że to nie jest już, bo nie wie jak to wszystko skończy, ale być może czeka nas w jakimś sensie kształcące rodzaj takiego uczenia się w poprzek to znaczenie, że ministerstwo wszystko zmieni tylko tego, że szkoły i to właśnie takie powiedziałbym ponad tymi podziałami one są społeczne czy publiczne między sobą będą się uczyły na temat tego co jest możliwe w ramach istniejących warunków, które długo jeszcze mogą nie nie zmieni, że ten ruch takiej Samopomocy Solidarności między nauczycielami różnymi szkołami samorząd na pewno moim zdaniem przyjmie teraz inną rolę, bo powiedzmy sobie szczerze w tym procesie wszyscy zostali upokorzeni straszliwie upokorzeni zostali nauczyciele samorządowcy myśleli, że zostaną tam na kupią do tej pory premier odpowiedział na list samorządowców z tych dużych miast i w tej chwili będzie tak myślę, że do tego narady też mogą się przydać będzie potrzeba już myślenia o takim o takim sieć takich jak i sieci także w konkretnych samorządach nie myślę o tym, ktoś dostał do wymarzonego na do szkoły, bo w tym systemie nie chodzi o to, żeby wszyscy wygrali tylko, żeby wszystkie szkoły były dobre bardzo ładnie było powiedziane chodzi też bym wybrał najlepszą szkołę tylko, żeby szkoła, do której chodzę była dobra to wymaga gigantycznego wysiłku, którego nie dostaniemy w prezencie od rządu nie dostaniemy tego nie da kupić za pieniądze myślę, że to jest 1 z najbardziej kształcących lekcji i wynik myślę wydaje, że drogą do tego nie jest rodzaj właśnie hierarchii tylko rodzaj rozmowy jakiegoś umowy społeczne tak powiedziała to słowo demokracja wydaje mi się idzie 1 tchem po tym, jak powiemy, że się na coś umawiamy, ale drugą taką takim punktem, który nie bardzo ciekawe to jest funkcjonowanie szkoły w lokalnym od otoczeniu lokalnym środowisku trzeba na właściwy ma być dla ludzi wokół protest przy trasie łączy strach panuje przed chwilą, czyli z tym, że nie chodzi o to, żebym wybrał najlepszą szkołę chodzi o to, żeby szkoła, która jest po sąsiedzku miała dobre pole do bardzo ważna i wydaje mi się do bardziej z perspektywy takich socjologiczne, że nam bardzo potrzebnych jest potrzebne są miejsca w lokalnych społeczności, które czasem nazywa tak stać jeśli trzeci sektor trzecia przestrzeń, które nie są domem nie są prace nie są nie są władz to mogą być wszystko od przestrzeni typu park poprzez różne inne biblioteka kiedyś parafia może szkoła to było takie pytanie no tak czy nie szkoła dla społeczności lokalnych czy też coś takiego co po prostu z takim zakładem pracy, który zamyka się o jak już go nie ma czy też jest przedmiotem dumy nas jako sport to się trochę zdarzyło w tych szkołach wiejskich jak przyjmowali rodzica jest to jak dawniej ludzie myśleli kościoła, które sami budować tu też na niewielki może za dużo nawet, ale myśmy zbudowali on jest na miarę i t d . tak dalej o szkołach tak nie myślimy natomiast, gdybyśmy pomyśleli o szkole, jaką jako miejscu to będzie na razie rozmawiać o edukacji fajnie byłoby na terenie szkoły zaraz okaże, że przepisy polityka wszystko inne ale, żeby szkoła była przestrzenią, którą uznajemy za przestrzeń wspólną i że to tam dzieje się rozmowa organizuje się czas chcę się tam być i t d. jest wiele technicznych problemów, które trzeba, którym trzeba sprostać, ale wydaje się że, gdy szkoły takiegoż objąć jako społeczność coś to jest nasza dodałoby naprawdę bardzo dobre efekty bez tego nic nie zmieni, bo widać, bo było napięcie w wielu miejscach rodziców przeciwko nauczycielom czy traktują tę płacę podatki to jest zakład proszę tu dostarczać i jaka jest musimy kończyć, jaka jest pana zdaniem największa korzyść z tych narad, że one mam wrażenie, że po pierwsze, że jest, że jest dowodem na to, że ludzie nie są po prostu masą tylko, że ludzie w odpowiednich warunkach potrafią miejsc wypowiadać dzielić się opiniami w tej sprawie i że istnieje coś w rodzaju powiedział takiej kolektywnej inteligencji to znaczy czegoś czy można rozmaicie co do nas wraca moim wielkim marzeniem jest to, żeby te nowe dotyczyło nie tylko edukacja w różnych kwestiach, które będziemy szarpanie przez polityków i staniemy się żołnierzami rzucił się, że w końcu do gardła, żebyśmy tych sprawach takich kameralnych warunkach potrafi rozmawiać zebrać to, żeby ktoś usłyszał też największy problem na wiemy, że mamy rację teraz pytanie jak zrobić coś usłyszał ciekawe byłyby debatę na tej ścianie wschodniej tam, gdzie się nie odbyły dziękuję bardzo Jakub Wygnański z pracowni badań innowacji społecznych stocznia był ze mną w studiu 1337 za informacje o łączenie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!