REKLAMA

Kiedy hazard staje się rutyną życia

Data emisji:
2019-09-18 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
34:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wczoraj ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tym razem jest tam dr Przemysław Nosal z Instytutu socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza dzień dobry witam serdecznie panie doktorze dzień dobre pan zajmuje się bardzo interesującymi badaniami pomiędzy czy poszukiwanie styków pomiędzy późnym kapitalizmie hazardem czy Jerela relacji pomiędzy późnych realizmem, a hazardem, dlaczego akurat takie połączenia to znaczy przede wszystkim zajmuje się Rozwiń » badaniem hazardu natomiast, badając hazard trudno gdzieś tam uciec od tej rzeczywistości szerszy, który funkcjonuje to rzeczywistość jest przede wszystkim taką rzeczywistością kapitałową czy kapitalistyczną, bo faktycznie pieniądz jest 1 z najważniejszych wartości, które w hazardzie się pojawia to jest nie nie niejedną, jakby nie tylko o tym, że pieniądz gra gra się w hazardzie toczy no no i to też jest taki fenomen czy to taka kultura późnego kapitalizmu jak osądzić socjologii czy studia kulturowe się o nim pisze to jest coś takiego dosyć mocno formacyjne go od hazardu to znaczy, że rzecz, że hazard istniał w zasadzie od zawsze tam tt pod podania legendy opowiadają o najróżniejszych formach takich hazardowych ściśle opartych na grze w kości cieczy na różnych takich formach wróżenia z różnych przedmiotów natomiast tak naprawdę szansę do takiego pełnego rozkwitu miał wraz z pojawieniem się kapitalizmu właśnie, a w tym takim późnym kapitalizmie to oparty na różnych takiego specyficznych cechach miał miał szansę w zasadzie eksplodować czy gdzieś tam wyjść poza takie przyczółki, w których zwykle funkcjonował jak tam zamknięte zamknięte kasyna zamknięta domy gry i tak na dobrą sprawa trafić po pod strzechy mówiąc kolokwialnie i też wpisać się takie codzienne rutynę ludzie to jest chyba coś takiego na co zwrócił uwagę w pierwszej kolejności należy, że to jest takie małżeństwo nie wiem czy z rozsądku czyni z rozsądku, który z partnerów tutaj siłowe natomiast na pewno jest takie małżeństwo, które bardzo skutecznie działa tak powiem dla radnych hazard towarzyszy nam moc od wieków od początku uczyć odpowiedzi na to pytanie jest jest kilka chętnie bowiem udział we wszystkich też udzieliłby wszystkich natomiast ten skupia się na kilku to mniej 2 mniej finezyjna wyliczył na początku lat zawsze zaś hazardu jakąś formą rozrywki gdzieś tam starano się umilić sobie czas w takich sytuacjach, która w, które były powiedziałby takim codziennymi sytuacjami czynić to żołnierze na Warcie rzucali sobie kośćmi albo grali sobie karty albo albo przy wykorzystaniu jakiś taki mienie niewielkiej pomocy przedmiotów czy taki wypowiedział się bardziej górnolotnie sfery materialnej starali sobie jakoś tamten czas zagospodarować i ten moty w taki z rozrywki czy zagospodarowania wolnego czasu on on jest bardzo silnym bardzo silnym elementem bardzo silnym takim aspektem kulturowym hazardu to pierwsza rzecz z tych mniej finezyjnych druga z tych mniej finezyjnej to jednak zawsze hazardzie też chodziło o pieniądze co zawsze była też forma takiego dodatkowego zarobienia pieniędzy dziś to często się pojawia badania hazardu takie jak tak takie przekonanie to taka taka postawa, że pan, że hazard daje szansę uzyskania czegoś niczego co mam nic mu niewiele ale, a nuż się trafiono tam losują numerek albo nóż w jakości wypadną w takiej konfiguracji która, która jest moją konfiguracją wtedy, grając za złotówkę czy posiadają złotówka jest w stanie nagle w mnożyć jak takie do takich zaskakujących nawet dla mnie samego rozmiarów i ten element finansowy zawsze też się pojawia ją bardzo bardzo bardzo mocnej dzisiaj bardzo mocne, aczkolwiek tak jak mówię wydaje mi się, że dzisiaj to hazard mamy przynajmniej 2 nogi to znaczy ten finansową i finansową to są po prostu odpowiedzi do tych prostych odpowiedzi to powiedziałbym, że rzeżucha warto jednak zjawisko trochę też tak jak sport, w przypadku którego na żywo uczestniczymy w wydarzeniu, które generuje bardzo duże emocje i i proszę zauważyć, że takim codziennym życiu my nie mamy aż tylu okazji do przeżywania takich emocji powiedziałbym skupionych na wydarzeniu na jakiś konkretnych konkretnym momencie, że przeżywamy emocje to są takie emocje codzienne dziś to związane z pracą z rodziną różnymi naszymi rolami społecznymi natomiast mamy jakiś taki taką enklawę taki wyodrębnione wyodrębnioną przestrzeń, gdzie akurat to w ciągu nie z rzutu kostką albo w ciągu partii karciane albo w ciągu momentu, w którym ruletce Kulka kręci się po kole ruletki to to są te emocje, które sięgają zenitu i teraz, aby w Zachariasz też był poszukiwaniem takich właśnie moc intensywnych spektakularnych niespecjalnie rozłożony w czasie, bo też żyjemy w takich czasach że, że nie lubimy odroczonych nagród mamy taką kompensację jest akcja tak Kulka leci gdzieś tam staje w odpowiednim polu i wygraliśmy przegraliśmy cieszymy się pocimy jakiś termin na życie robię to tutaj mocy te są bardzo ważna jest miałbym nadać takich powiedziałbym tak meta refleksje związane z tym, że hazardem i paradoksalnie do toku badań, które zrealizuje też to taka refleksja często pojawia proszę zwrócić uwagę że, że hazard dzisiaj może troszeczkę mniej, ale szczególnie kiedyś to był taki moment, w którym poprzez ten rzut kośćmi przemawiały do nas siły wyższe jest to klasyczna książka Bernsteina p t . przeci w bogom pokazuje, że de facto taka praktyka zawodowa wraz z tą wyrasta z działań, które były nakierowane na to, żeby dać głos mogą dać głos siłą wyższą, żeby oni przemawiali do nas przez przez przez takie działania rozwój osobie generująca wydarzenia losowe taki, że jeżeli ja rzuca kostką i nagle się okaże, że padło na mnie albo nie padło na mnie to jest tak na dobrą sprawę jak przed przemawiał przemawiał ktoś tam z niebios do mnie albo jakiś grecki Bóg mówił, że to w takim razie ja tam zostanę kimś, bo już nie zostanę to jest de facto bardzo często było postrzegane jako takie zapytajmy siły wyższe co sądzą na ten temat tak czy jestem tym pomagającym jestem powstańcem czy jest osobą, która coś tam powinna dostać nie powinno dostać i w tym faktycznie czasami dostrzegamy też często takie to ten ten nową takiego, że często osoby poprzez hazard sprawdzają rzeczka sam siebie oni mają szczęście tak to jest faktycznie także, że ktoś tak jakoś nade mną czuwa, ale nie czuwa wynosi 3, jakie gwiazdy tak wrócimy do hazardu i do tych styków z późnym kapitalizmie po informacjach Radia TOK FM informacje już za kilka minut o godzinie 1120 studio Radia TOK FM w Poznaniu jest dr Przemysław Nosal z Instytutu socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza wczoraj ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest dr Przemysław Nosal z Instytutu socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza rozmawialiśmy o hazardzie, a zmierzy ten późny kapitalizm jest takim szczególnym kontekstem szczególnym systemem, w którym hazard może się rozwijać lepiej niż w przeszłości jak powiedział, że rzecz, że ta kultura czy kultury późnego kapitalizmu one dają bardzo szczególne narzędzia do tego, żeby ten chaos ten hazard jeszcze mocniej i wpisywał się taką codzienność jednostek mogę podać taki przykład jak często pojawia się bardzo ciekawa książka kra kra Regą p t. kultura 24 przez 7 czy on wskazuje, że mamy obecnie do czynienia z taką kulturą która, która komunikuje nowe ceny jednostki to znaczy, że kiedyś ten sądu takim momentem, w którym przynajmniej teoretycznie nie byliśmy zobligowani do konsumowania do nabywania do wydawania pieniędzy natomiast teraz na skutek różnych przemian technologicznych kulturowych ten sen również skolonizowane przez różna przez różne aktywności i tam tych przykładów jest jest wiele natomiast hazard 1 z nich hazard jest zarówno w takiej wersji i powiedziałbym stacjonarne jak w wersji internetowej oddaje nam takie poczucie, że jeżeli my nie będziemy w nim uczestniczyli w tej chwili teraz również w nocy to po pierwsze na coś ważnego ominie często używa się takiego stwierdzenia jak w pomocy i firm w Missing out, czyli taki lęk przed tym, że ominiemy coś ważnego już do tego nie ma powrotu już koniec klamka zapadła i ten w kontekście hazardu w kontekście hazardu ten teren wyjątkowo wyjątkowo silne w przypadku szkół zakładów sportowych tak czy ja wiem, że de facto przez całą dobę gdzieś tam na świecie odbywają się jakieś mecze, jeżeli ja nie spędza tego czasu, przygotowując się do tego jak tam za typować wynik jak jeśli australijskiej cieczy czy azjatyckiej ciecze, jakie jeszcze innej, która akurat gra nad ranem w środku nocy o świcie czy jakiś tam innej porze to coś, którzy koniec tak ma się odbyć już niema do niego powrotu do dzięki temu, że ja mam pewne narzędzia, że mamy internet, że mamy takie globalizacji ona globalizację taką szeroko rozumianą dzięki temu, że ja mam dostęp do różnej maści danych to mogę w tym w zasadzie cały czas uczestniczyć i warto zauważyć, że taką ambicją w zasadzie też kapitalizmu jest to, żebyśmy byli cały czas podłączeni do niego, żeby to czas konsumowali, że to czas wydawali i to coraz częściej odbywa się na poziomie takich kulturowych zachęt właśnie także coś zmieni, że rzecz, że ja, że coś stracę, jeżeli w tym nie będą uczestniczą oczywiście w różnych kontekstach można to analizować natomiast 1 z nich jest to, że nagle okazuje się, że powinienem być 24 godzinna dobę 7 dni w tygodniu w takim stanie konsumpcyjnego czuwania tak bo, bo bomba, a nuż coś co się wydarzy, bo Janusz jakaś okazja mi nie byłby już była szansa, żeby coś fajnego fajnego wygrać i to jest 1 z takich płaszczyzn, gdzie gdzie, gdzie dzieci czy ta sytuacja się realizuje taką najbardziej elementarną powiedziałbym, że jesteś taka polszczyzna związana z dostępem żony tak naprawdę wszędzie wokół siebie teraz mamy takie kulturowe wtyczki do tego systemu tak mamy mamy nowe aplikacje w telefonach możemy przez internet grać możemy może mieć swoje konta spersonalizowane możemy dostawać bonusy upusty jakieś tam kwoty na start mamy zawsze grono życzliwych jakiś tam podpowiadaczy ekspertów czy osób, które też zadbają w cudzysłowie odpowiednio oto żebyśmy, żebyśmy te pieniądze wydawali, żebyśmy w tym wszystkim uczestniczyli i warto na to warto też to taki sposób postrzegać wreszcie wpisując czasem hazard taką logikę logikę późnego kapitalizmu to proszę zauważyć, że to hazard ktoś nie tylko pewien specyficzny sposób zdematerializowane ono się też zlokalizować tak gra gra w zasadzie dzisiaj nie ma ministerstwo mogę grać nie wiem tam w nocy w swoim pokoju mogę sobie grać po kryjomu gdzieś tam pod biurkiem będą prace i Janie Musze takim Starym stylu gdzieś tam wynajmować taksówki czy trzeciej już tego pojazdu, żeby na obrzeża miasta dojechać to aby, aby do centrum do jakiegoś takiego znanego kasyna to wszystko się coraz bardziej rozmywa wpisuje się codzienne życie wielkim sukcesem, jakby tych tych różnych przemian powiedziałbym kapitalistycznej jest to, że pewne praktyki w tym też praktyka grania wpisało się w codziennej rutyny ludzi tak, że to nie jest coś wyodrębnionego na tyle mocno, że muszą sobie na to jakiś tam osobny czas przeznaczyć może zaangażować siły, żeby ktoś mi to Niewiem z dziećmi zostały albo, żeby rzecz, że wymaga ode mnie takiej dużej logistyki, żeby w tym uczestniczyć to mogę zrobić tam 2 ruchami ręki mogę sobie mogę sobie zrobić to w przerwie w pracy albo w ogóle same prace to są takie bardzo konsekwentna bardzo konsekwentny ruchy paradoksalnie ruchy widać bardzo różnych obszarach jest taka fascynująca książka dotycząca tego jak się zmieniało wystrój kasy n p . taka badaczka tak tak badaczka z Niemiec ją realizowała napisze o ona taką bardzo ciekawą konstatacje popełniła ona realizowała w jaki sposób zmieniały się uchwyty do do automatów nagrał ją tak mówiła, że jeżeli to panu wszystko taka dźwignia rzeczy, bo poruszyć no to tam człowiek w ciągu minuty wykonać tam tyle etykiet później dźwignie się zmieniło na guzik no to tam znowu tygiel można było wykonać więcej później guzik taki fizyczny zmienił się na taki guzik elektroniczne dziś to w topią jakiś tam interes no i wtedy okazało się tych gier w stosunku do do tej do tej maszyny, gdzie słabo pociągnąć dźwignię można wykonać tam 180 × więcej i w tym też warto dostrzegać, jakby te przemiany hazardowe to jest taka kultura ułatwiająca dostęp natomiast pamiętać o tym, że ten dostęp jest jakby takim ułatwieniu dostępu jest takim czynnością bardzo wyrachowana nawet nie będzie dobrym czasem straszenie nimi jako badaczowi o oceniać to jest ona nakierowana na to, żebyśmy uczestniczyli także konsumowali taka, że funkcjonujemy mówimy o tym, systemie takim rynkowo kapitałowym będą to wtedy wtedy na pewno ten nasz pieniądz gdzieś tam wydawane czas czasem wróci to wiemy też w hazardzie część nie wraca dziś wraca do jest bardzo ciekawy, jeżeli chodzi o wystrój w ogóle charakter kasyn, czyli stworzenie takiego miejsca, które strony poza czasem tak nie ma zegarów nie nie nie widzimy też jak zmienia się świat, że nie zapada zmrok albo wstaje dzień tylko ciągle jest teraz czas nie upływa niczym nie zmienia za oknem, bo okna po prostu nie ma zawsze jest miło zawsze jest świeże powietrze zawsze jesteśmy silni zwarci gotowi to jest w ogóle nie fenomenalna jak fenomenalny przykład ja ja aż tak bardzo na kasyno nie skupia też aż tak bardzo się do nich nie znam, więc nie chciałbym tutaj jakiś popełnia analizy co, do której nie mamy własnych argumentów natomiast rozmowy z różnymi osobami też dysponentami w toku badania, bo one podkreślają, że to jest takie miejsce, które po prostu można się tam ukryć schować zagubić przesiedzieć nie wiadomo ile to są takie miejsca, które mówiłem tutaj o takiej lokalizacji dematerializacji to są takie miejsca wyrwane faktycznie takie nasze codzienne rutynowe gdzieś tam zawieszone w jakimś osobnym porządku rządzące się zupełnie innymi prawami rządzące się zupełnie inną logiką na dobrą sprawę przejmującą też taką jakoś tam prawie odwieczną reguła miejsca czasu my dziś jesteśmy dobrą sprawę nie wiadomo, gdzie to, że teraz zwykle taka cena 3 funkcjonuje dziś w miastach czy wokół miast, ale proszę pamiętać, że takie kasy nastrój las Vegas to zwykle gdzieś tam pustynia tak trzeba jechać dojechali załatwić tą, jaki sobie wejścia czy też rytuały dotarcia do jakiegoś takiego przejścia na drugą stronę, by tutaj też to podkreślają to co pan powiedział w kontekście czasu w kontekście braku okien w kontekście takiego zaciemnienia tu widać nie był nawet w Poznaniu tak jak państwo przyjdą zobaczą jeszcze pozostałości po czy to po kasynach czy podoba krajach to zawsze zobaczą państwo w oknie w cudzysłowie zobaczą państwo lustro tak, bo jakieś takie zaciemnienie, które sprawi że, że osoby w środku po pieczeniu oczu obserwowane z zewnątrz po drugie, będą miały też takie komfort dyskomfort tego, że nie ma nic nie wiedzą ile czasu spędzają proszę też zauważyć w kasynie też mamy do czynienia z takim można powiedzieć taką symboliczną translacji tak czy można czy nie posługujemy się pieniędzy tylko, że to na minutę wiadomo, że łatwiej stracić na tym, że to, jakby niższy niż rzucić jest to złoty no jakoś tam gra i tego bardzo dużo, ale też proszę zauważyć, że kasyno to oczywiście przestrzeń tak powiedział prototypowa ale, ale jak i bardziej się zajmuje zakładami bukmacherskimi zimą, jeżeli ktoś, jeżeli ktoś bywa w takich miejscach to też proszę zauważyć, że nawet stacjonarne zakłady bukmacherskie nie one bardziej przy przypominają jakiś taki miejsca spotkań czasem sąsiedzki, żeby porozmawiać coś tam ustalić ustalić coś doradzić rzeczy trochę lepiej grają trochę gorzej stary zwróć uwagę na to ci ostatnio tam na wyjazdach nie bardzo to to wszystko będzie też takim kierunku, żeby nie nie mieć tego poczucia, że to jest miejsca wydawania pieniędzy w nawiasie można powiedzieć też czas tracenia pieniędzy to mają być takie przestrzenie komfortowego bycia i tras są też takie klasyczne badania badania dotyczące tzw. bety Shops czy po prostu podzieli się po naszemu tych punktów stacjonarnych bohaterskich i ono pokazują to były są badania to dotrze do 70 on uwięziony pełnią bardzo pełniły w Anglii bardzo ważną funkcję np. dla wspólnoty sąsiedzkiej to już są miejsca spotkań można się spotkać w pubie można się spotkać tych miejscach można się spotkać w beton szopie później sobie coś do pubu i t d . tak tak by, więc też to warto w tym wszystkim dostrzegać czasami takie właśnie nieoczywiste spot społeczny wymiar tak czy takie społeczne konsekwencja natomiast faktem jest to, że wszystko co się dzieje bym nakierowany jest na to, żebyśmy myśleli o tym, że my tu wydają pieniądze i to takie też, jakby ciekawym wątkiem, jakby kwestia takiego moralności związanej czy myśleniu o moralności także tych pieniędzy hazardowych tak, bo to wielu respondentów państwo popatrzą na badania np. opinii publicznej to są takie nie pochwalamy praktyki zwykle z paradoksem, bo prawie połowa osób niż w ciągu ostatniego roku gra grała w jakiej gry hazardowe natomiast to wydawanie tracenie w cudzysłowie pieniędzy też te pieniądze wygrane jeży się pojawiają to są takie pieniądze powiedział Tusk często gorszego sortu, używając do tego znanego określenia, więc tutaj bardzo wiele bardzo takich ciekawych fascynujących wręcz procesów zachodzi dziś wydaje się że, że ten mariaż taki późno kapitalistyczne czy kapitalistyczne w ogóle, jakby z taką ofertą właśnie hazardową jest naprawdę rodzi bardzo bardzo wiele różnych takich ciekawych konotacji kulturowych wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji już kilka minut o godzinie jedenastej 40 państwa i moim gościem ze studia Radia TOK FM w Poznaniu jest pan dr Przemysław Nosal z Instytutu socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza informacje o 1140 po informacjach wracamy do programu off czarek wczoraj ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Poznaniu tam jest dr Przemysław Nosal z Instytutu socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza hazard i jego styki późnym kapitalizmem, a właściwie późny kapitalizm jako świetna pożywka warunki dynamicznego rozwoju hazardu, a pan co najbardziej hazardzie interesuje panie doktorze to bardzo trudne pytanie, bo interesy bardzo dobrze hazardzie natomiast dla mnie niezwykłe jest to i to jest taki specyficzny wymiar hazardu, bo na innej bardziej widoczne są w przypadku zakładów bukmacherskich szczególnie sportowy zakładów bukmacherskich dla mnie niezwykłe jest to jak w jaki sposób ludzie angażują się hazard próbują wykorzystać wykorzystują bardzo różna zasoby po to, żeby przewidzieć ostateczny wynik rozgrywki proszę zauważyć, że jeżeli ja biorę udział w grze w kości to po prostu rzuca kośćmi zdaje się na los i mówię no dobra to tam wypadnie albo nie wypada, że biorą udział w ruletce jest podobnie będzie tam czarne będzie czerwone będą będzie coś tam jeszcze innego nie mam na to wpływu natomiast, jeżeli mamy do czynienia z wydarzeniem sportowym no to to teraz proszę zauważyć, że bardzo wiele różnych sposobów grania, aby obu potem podjęcia próby tego, żeby przewidzieć jak czy poprawnie wytypować czy też obstawić, czyli wytypować za pieniądze wynik tego wynik tego spotkania to wydarzenia sportowego przyjmijmy, że to mecz piłkarski mogła studiować jakiś tam statystyki albo mogę mogę śledzić rozgrywki albo mogę słuchać jakich ekspertów mogę korzystać jakiś porównywarek wyszukiwarek mogę jakieś trendy analizować to w ogóle to niesamowite w kontekście w kontekście sportowych zakładów bukmacherskich w zasadzie to osobna dziedzina nauki zajmująca się takimi różnymi statystycznymi analizami mierzącymi nie wiem niedawno dotarły nawet do tekstu który, który badał zależność między wilgotnością powietrza występami występ występami jakiś tam drużyny południowoamerykańskiej czy ja to wszystko mogę robić mogę mówiąc kolokwialnie jakoś tak wiedzą w oczy czy naukowo spróbować podejść do tego tematu, ale to to może nic się dlaczego, bo bomby oczywiście na boisku musi wydarzyć bardzo wiele różnych rzeczy równie dobrze mogę się posługiwać jakimiś innymi zasobami mogę budować swoją intuicję tak albo mogą zdawać na to, że ziemi tam jakaś bliska osoba coś potrzebna była jeszcze do tego stosuje mogę się zdawać na na jakieś takie sytuacje p t . że obstawia zawsze są drużyny, które grają w białych koszulkach mogę jakieś takie różne rzeczy czerpać z sygnałów wysyłanych nie wiem czy to z zaświatów czy trzecie czy otoczenia jest bardzo bardzo wiele różnych sposobów widać dowcip fenomen tego wszystkiego polega na tym, że ktoś gdzieś tam będąc niż w środku swoich badań wiemy, że ludzie bardzo często łączą to sposoby to znaczy tutaj sprawdzą tutaj śledzą tutaj wysłuchają, ale jeszcze mają taką intuicję, że to na dodatek jeszcze dzisiaj jest czwartek w czwartki to wiadomo, a jeszcze zamiast grać tam swoich koszulkach standardowo niebieskich dzisiaj tam zeszli z zielonych to wszystko tworzy takie fascynujące dla mnie konglomerat jakiś takiego o taką czarną skrzynkę, której koniec końców wychodzi typ także tam mówię, że wygrają oba wygrają tamci natomiast gdy to co nie jest tak niezwykły bagaż kulturowy to jest z złożenie tak jak powiedziałem bardzo wielu różnych procesów oczywiście można powiedzieć, że na lokalną co do wielkiego tutaj gdybania powiedział, że wygrają ci tyle taki postawił dychę za to trzecie czytam jakieś pieniądze to zdanie to fascynujące i też, żeby nie być i samotny w tych swoich fascynacjach to powiem, że to jest ten niezwykły też taki dziedzina wiedzy też socjologii troszkę mniej też staram się gdzieś tam jak w toku tych swoich socjologicznych poszukiwania, by o tym, mówić pisać, ale psychologia zajmuje się tym n p . na poziomie procesów decyzyjnych tak dzięki typu aspekty rozgrywki sportowe bierzemy pod uwagę, decydując się na jakiś tam jakiś tam wybory bukmacherskie tym zajmują również zajmują również statystycy tak, żebyśmy podeszli do statystyka dom wszystko powie jak jest prawdopodobieństwo zajścia jakiegoś wydarzenia w przyszłości mając na uwadze to nie, analizując trendy zarysowują różne krzywe to jest niezwykłe jest to, że tak naprawdę to wszystko możemy rozbić o kant stołu, bo coś tam się wydarzy na tym boisku to albo ktoś jest niedysponowany był na weselu szwagra, bo ma gorszy dzień, bo boi, bo to jest 1000 innych powodów, które sprawiają że, że te modele rzeczywistości, które sobie tworzymy bony tej rzeczywistości lat nie przystają tak, ale to by, jeżeli chodzi n p . o prawdopodobieństwo wyjścia niż kombinacji czy ścianki kostki NATO to można obliczyć bardzo prosto tak statystycznie to tutaj mamy do czynienia z inną materią właśnie dokładnie tak to właśnie to to jest właśnie niezwykłe, bo jeżeli gdzieś tam sięgnęli byśmy sobie do historii to to to jest wiele takich tez ja do nich podchodzą ostrożnie, że mogą złożyć na matematykę zrodziła się dziś to w okolicy hazardu właśnie na potrzeby liczenia prawdopodobieństwa jak państwo zobaczą to to różne analizy Pascala znanego filozofa Egona dotyczą właśnie rachunku prawdopodobieństwa dotyczą właśnie właśnie różnych sytuacji hazardowej to bardzo proste tak, bo w jego ile mamy możliwości wypadnięcia, a wyników, że gra w kości także gminną skończą się możliwości koniec kropkę tak prawdopodobne, że trafimy 16 to jest to banalne powiedziałbym tak jakby mamy oczywiście coraz więcej kombinacji mamy jakieś tam loterii mamy różne inne rzeczy dowcip polega na tym to jest niezwykłe i atak na dobrą sprawę warto o tym, też wspominać że, gdybyśmy wszyscy czy osoby, które gdzieś tam uprawiają hazard studiowali tablice prawdopodobieństwa ta to nikt nie powinien tutaj złotówki zainwestować ale bo jest dobry to znaczy Bondzie, bo on się dowiedzieć za złotówkę, gdy dostanie w porywach tam jakieś 60 gr coś takiego częściowych zmian zgadzam się robią tak przecież pan zgadza, bo sztuczka, która się dzieje w kasynie nie polega na tym, że ktoś, gdyby nie wie tylko to coś w kasynie to jest proporcjonalność wypłacanej nagrody do proporcji proporcjonalności tego wyniku, który się pojawia tak czyli, jeżeli powiedzmy gra pan w kości, bo 1 kość stawia pan złotówkę to właściwie powinien pan dostać 6 zł z powrotem, gdyby wyszła obstawiona przez pana kombinacja tak natomiast cała sztuczka kas nie polega na tym dostał pan troszeczkę mniej niż prawdopodobieństwo najbardziej tego, żeby demokratycznie demokratycznych najbardziej sprawiedliwą grą jest ruletka, z czym nie amerykańska amerykańska Doda jeszcze 2 zera ruletka 0 klasyczna, tak więc to jest wtedy to co sprawia, że dostaje pan troszeczkę mniej przy podwójnym gazie jeszcze dostępne troszeczkę mniej, ale tak jest bardziej sprawiedliwa to jest pan spojrzy na inne gry one wypłacają dużo mniej niż prawdopodobieństwo wyjścia tej kombinacji to zdecydowanie się panu zgadzają też podbił tak, bo proszę pamiętać, że mówimy nie w przypadku zakładów sportowych de facto są zakłady wzajemne czy, które zakładają, jakby to to co jest w puli w jaki sposób też jest wynikiem tego co robią inni i to też były są też takie fajne nie antropologiczne badania dotyczące takiej sytuacji obstawiania wyników nie wiem jak to nazwać tak walk kogutów np. można, by jakieś tam wyścigów zwierząt jest pokazane dynamika tego, że ktoś wchodzi w jakiej zakłada się z niego wycofuje albo podbija stawkę to jest taki żywy organizm, który na to skoryguje zresztą w pewnym wymiarze to mamy w sporcie, jeżeli jedzie tam rozmawiają różnymi osobami które, które zajmują się zakładami i to widać, że ilość czasami są podejrzane ruchy np. jeżeli chodzi o to ile bukmacher oferuje za udane spotkanie to znaczy, że coś co się dzieje dziś tam ktoś, kto wie albo ktoś słyszał oczywiście są niesamowite takie zjawiska mechanizmy jakiś tam plotek pogłosek, a czasami nie czasami jesteś jesteś na rzeczy, więc w ogóle to sfera jest taka jak powiedział, że socjologii tutaj też szczególnie naszej poznańskiej już mamy za Florian Znaniecki takiej kategorii współczynnika humanistycznego tego nie da policzyć tak to trzeba trzeba trzeba spojrzeć na to taki powiedziałbym ludzkiej perspektywy i też szyby w przyjrzeć tym, że ludziom właśnie tak jak oni mają pomysł to pomysł może być mały chłopiec przecież 2 sobie tutaj kalkulator policzy to naprawdę bez sensu, ale to nie o to chodzi właśnie tak jak pan mówi, jakby to to są pewne grach są demokratyczne zasady sprawę klarowna ale, ale w pewnych nie tak pewny to są takie dziś tam też wiele rzeczy rozgrywa na poziomie już takiego zaplecza kulturowego na poziomie potencjału zasobów w tym jednostki dysponują również interakcjach między jednostkami są takie klasyczne teksty takiego znanego socjologa Ringo mama grze karty to wie jak to tam się skoro zgrywa, jakby to co zrobili, aby ktoś zrobił, gdyby nie zrobiła, bo ktoś coś zrobił, bo ktoś inny co zrobił to naprawdę taka niezwykła niezwykła przestrzeń jego czynami z mojej badawczy perspektywa się zgodzimy, żeby coś co do tego żona jest ona szczególna także to nie jest taka prosta transakcja psychologii mówi się, że ludzie angażują się hazard, jakby albo ze względu na na pewno nie materialne korzyści, które się pojawiają Chazar działa, bo ze względu na pewne błędy poznawcze tak też takie urocze wypowiedział się z Zachodem albo ktoś czegoś nie wie tak źle sobie wyliczył albo po prostu czerpie z tego inne korzyści daje się skłaniamy kółku kutej wersję z tego, że to są dość często inne korzyści tak czy są takie też bardzo znany tekst, który mówi, w których który zaczyna się cytatem, że przegram to niema znaczenia także nie ma znaczenia, że ja przegrałem tam 100 zł, ale świetnie bawiłem na tych wyścigach konnych albo tam, bo to, bo to, bo tam to poszukałem elegancko, bo spotkałem tam różnych ludzi jakiś tam szczęściu czy jakiś tam innych czy stan, do których chciałbym aspirować do Superligi to jest koszt tego zakładu, który z perspektywy takiej racjonalności ekonomicznej czy takiego zwykłego rachunku prawdopodobieństwa rozwodu bez sensu kompletnie tak natomiast ja mam z tego dużo jak jakiś tam konkretne korzyści to proszę zwrócić uwagę, że jeżeli słucha się bukmacherów można się z nimi zgadza, że nie zgadzać oni mówiąc o zakładach sportowych mówią o nich przez pryzmat takiej rozrywki to znaczy, że swoje czy to ma z tą swoją drużyna generalnie to miałem emocjonują natomiast, jeżeli jeszcze tam sobie to 510 od NATO postawisz no to w ogóle będzie tam takie emocje na sterydach mówiąc kolokwialnie także jeszcze tam bardziej w tym wszystkim będzie żył jeszcze bardziej będzie się emocjonował czasami może się w ogóle nie emocjonować meczem, ale odstawić go za 100 zł to tam będzie gryzł foteli i na kolana oglądał ostatni kwadrans no to jest właśnie to jest być może to jakby tak i to jest naprawdę niezwykłe jest to, że faktem jest złożony gdzieś tam nauka społeczna też obalamy coraz częściej takim taką formułę tzw . o Homo economicus, czyli takiej osoby jednostki to zawsze działa racjonalnie, które zawsze kalkuluje pewne sytuacje nie wchodzi w te, które są, które mogą się wiązać ze stratą my wiemy, że tak nie jest tak z różnych nauczy z różnych nurtów nałóg hazard właśnie taką przestrzenią, w której tt tt powiedziałbym arkusze excela czy pieniądze przekłada na 12 kieszeni, jakby nie nic nie grają głównej roli bardzo bardzo dziękuję panie doktorze dr Przemysław Nosal z Instytutu socjologii Uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza był państwa i moim gościem informację już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program, a dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Adam Szurlej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!