REKLAMA

Ukryta prywatyzacja w polskiej edukacji [badania]

Data emisji:
2019-09-18 15:40
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
12:31 min.
Udostępnij:

"Względnie zamożni i dobrze wykształceni rodzice wydają znaczące kwoty na korepetycje dla swoich dzieci, uboższym i gorzej Rozwiń »
wykształconym pozostają marzenia o nieosiągalnych finansowo szkołach prywatnych" - rozpoczyna swoją analizę dr Paweł Marczewski Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest teraz dr Paweł Marczewski szef działu obywatele w forum idei fundacji Batorego socjolog historyk idei publicysta dzień dobry dobry w fundacji Batorego trwa czy nawet już powoli kończyć się taka konferencja debata w jakim kraju chcemy rzecz i w ramach przygotowań do tej konferencji Paweł Marczewski zleca ich badania i potem opracowało dotyczące polskiej edukacji i ten wniosek może od razu sprzedam, bo on kryje się już Rozwiń » samym tytule i mówi o ukrytej prywatyzacji polskiej edukacji tutaj jest skala i zagrożenia na czym polega mechanizm tej ukrytej prywatyzacji jeszcze raz już kuje myśmy pewnie jak duże część polskiego społeczeństwa spodziewali się, że rozmaite problemy, które zostały wywołane przez ostatnie reformy edukacji rządu prawa i sprawiedliwości chce reform czy te formy jak mówią niektórzy złośliwie przede wszystkim problem przepełnionych klas szkół nieprzygotowanych do przyjęcia podwójnego rocznika niedostatków kadrowych można mnożyć te elementy, że to generalnie sprawi, że duża część dużo większa część rodziców zdecyduje się posłać dzieci do szkół prywatnych lub krótko mówiąc oszczędzić sobie tych wszystkich kłopotów problemów okazało się, że tak nie jest to znaczy, owszem, liczba dzieci w prywatnych szkołach w całym kraju rośnie, ale rośnie dość stabilnie nie mamy do czynienia w ostatnich latach jakimś gwałtownym przyspieszeniem tego procesu co dla pewnym zaskoczeniem nie wiem czy to dobrze czy źle, bo jednocześnie z naszych badań, które zleciliśmy wynika, że bardzo dużo rodziców połowa rodziców w rodzinach najmniej zamożnych połowa rodziców w rodzinach najgorzej wykształconych chciałaby posłać dziecko do szkoły prywatnej, gdyby miała taką możliwość na krótko mówiąc, gdyby pieniądze nie były przeszkodą jest to, że dzieci do szkół prywatnych nie chodzą często nie wynika z tego, że rodzice nie chcą tylko czy nie ufają, że to będzie lepsze albo nie widzą problemu ze szkołą publiczną, których nie mogą sobie na to pozwolić jakiegoś natomiast za waszym raportem w 2018 roku do prywatnych placówek edukacyjnych uczęszczało około 4 ,5 % ogółu polskich uczniów tak to są to są to jest wyliczenia oparte na oficjalnych danych z ministerstwa edukacji ten ten odsetek nie wzrósł drastycznie w ostatnich w ostatnich latach jak mówiłem jest taki dosyć stabilny wzrost jest co nazywamy okrutną ukrytą prywatyzacją chcieliśmy się dowiedzieć w takim razie czy to jest także rzeczywiście polscy rodzice w sumie nie widzą problemu albo uważają, że te problemy, owszem, są, ale się z nimi pogodzić czy też coś robią w jaki sposób próbują odpowiedzieć na na niedostatki tego systemu edukacyjnego na jak już taką odpowiedzią najczęstszą, zwłaszcza dużych miastach wśród nieźle sytuowanych rodzin są po prostu płatne korepetycje z naszych badań wynika, że o 35 % rodzin w skali kraju rodzin, które posiada, które mają dzieci w wieku szkolnym korzysta z tego rodzaju płatnej pomocy uzupełniające Agnieszka szkolną edukację 65 %, a 65 % nie natomiast wykorzystujące jest to kto korzysta okazuje się, że najczęściej korzystają dzieci dobrze wykształconych nieźle sytuowanych rodziców i to najczęściej dużych miastach, więc można spodziewać, że podobnie z tymi aspiracjami jeśli chodzi o chodzenie do szkół prywatnych jest także tej oferty nie ma bądź rodzice nie są nie są w stanie zapewnić takich uzupełniających płatnych zajęć dzieciom, a to oznacza mówiąc wprost rosnące nierówności co oznacza zdecydowanie rosnące nierówności, bo po prostu dzięki tym dodatkowym zajęciom dodatkowej pomocy dzieci i tak już rodzin, które dają im niezbyt lepszy start życiowy ze względu na swój kapitał kulturowy to dzieci jeszcze bardziej będą odprowadzały swoich rówieśników, którzy są, którzy się gorzej sytuowanych rodzinach, gdzie mniejszy niższy kapitał kulturowy ze względu na gorsze wykształcenie rodziców i t d . więc NATO oznacza pogłębienie nierówności czy w zakresie też szans życiowych niekoniecznie tylko nierówności ekonomicznych, ale w ogóle w zakresie realizacji swoich aspiracji okazuje się też, bo zapytaliśmy też do dawno, a propos tego, że część to są ludzie z większych miast dzieci rodziców już posiadających wykształcenie, że jeżeli chodzi o pytanie czy dwoje dzieci korzystały z płatnych koresponduje z korepetycji to rodzice z wyższym wykształceniem praktycznie połowa z nich potwierdziła, że tak tak podstawowym wykształceniem to była 15 dokładnie z banku 20 % bardzo duże różnice no i oczywiście większych miastach to była ponad połowa dzieci na wsiach niecała no trochę powyżej 14 dokładnie tak dokładnie tak jest no i interesowało nas też to, jakiego rodzaju, jakiego rzędu to są w ogóle wydatki za ile miesięcznie średnio rodzice dzieci uczęszczających na takie płatne korepetycje ile na te korepetycje wydają okazuje, że średnia tych wydatków wynosi 420 zł to jest całkiem sporo połowę sens w myśl 2 z Limy cały czas około 3 miesięcznych prosiliśmy respondentów oszacowanie miesięcznych wydatków rekordziści wydali miesięcznie 2 ,51000 zł to jest naprawdę gigantyczna suma no i połowa wydaje 280 zł lub więcej czy więcej niż 280 zł miesięcznie, więc to są naprawdę spore sumy szczególnie jeśli jeśli one są jeśli one pomnożone przez rozmaite inne wydatki dodatkowe na edukację szkolną pomoce być może czasami jest konieczne jest to zresztą chyba przy tej organizacji systemu w uznaniu z 2 nowymi tak dalej to często też dodatkowe wydatki na na osoby, które będzie odbierać młodsze dziecko ze szkoły prawda, kiedy rodzice jeszcze pracują, więc do tego tego jest naprawdę sporo te wydatki dodatkową pomoc taką merytoryczną dla dzieci jak widać są są znaczące no to myślę, że do refleksji czy do dalszych badań chyba znów pytanie o system edukacji, które no chyba w tym modelu francuskim tak najczęściej to czy najbardziej symbolicznie właśnie też miał służyć temu wyrównaniu szans w takim państwie liberalnym demokratycznym oświeceniowym prezent Macron teraz myśli o obniżeniu, jeżeli dobrze pamiętam wieku szkolnego właśnie po to, żeby wyrównać też szansa niektórzy mówią, że takim radykalnym rozwiązaniem byłoby zakaz prywatnych szkół w tym realne wszyscy mieliby szans jest też taka to jest do tego refleksja druga co się dzieje z instytucjami szczególnie, gdybyśmy po tych 4 latach mieli się przyjrzeć działaniom rządu prawa i sprawiedliwości, czyli co inwestował pieniądze no a co jest dramatycznie niedoinwestowany wydaje się, że instytucje, że prawo i sprawiedliwość, które mówiło, że państwo oczami silne ostatecznie zdecydował, że te modele transferów gotówkowych to jest coś co im lepiej wychodzi to ludzie potem mogą 500 zł sami zdecydować czy chcą do prywatnej szkoły czy chcą na korki czy czy chcą albo muszą czy muszą wydać na jedzenie zdecydowanie tak jest to znaczy usługi edukacyjne opiekuńcze są w Polsce głęboko niedofinansowane ono oczywiście w początkowej fazie, kiedy te inwestycje trzeba rozpocząć poczynić zabezpieczyć na to środki w budżecie one wydają się kosztowne, ale w dłuższej perspektywie one przynoszą ogromne zwroty to znaczy poprawiają nie tylko szansę życiowe dzieci, ale przede wszystkim też sytuację finansową rodzin szczególnie matek czy im lepsza jest ta edukacja oferowana już najmłodszym dzieciom i ułatwiona jest dostępna w tym generalnie matkom jest łatwiej łączyć pracę zawodową z opieką nad dziećmi i to w dłuższej perspektywie przynosi państwu również ogromne zyski chociażby w postaci podatków płaconych przez te matki od swoich zarobków, więc w dłuższej perspektywie nam się wszystkim opłaca, ale oczywiście politycznie jest trudniejsze no bo w trzeba przekonać ludzi do tego, żeby po pierwsze z tych usług korzystali, a drugi wyjaśnienia czy może być może po pierwsze, wyjaśnić czym jesteś wolny od środy i chętne akta, ale też wytłumaczyć czy pokazać dlaczego, dlaczego te instytucje są korzystne, bo warto w ogóle ich chcieć, bo jest problem chociażby z dostępnością do żłobków, więc zdecydowana większość polskich gmin nie oferuje żadnej formy takiej instytucjonalnej opieki nad dziećmi do lat 3, ale też bardzo wiele osób nie do końca 2 po co w ogóle miałoby tego chcieć przecież najlepiej zajmie się matki zajmie się dzieckiem matka w domu, a ja myślę o tym, już nawet na takim poziomie bardziej abstrakcyjnym tego budowania z 1 strony społeczeństwa czy wspólnoty w ramach tego państwa Narodowego wydają się, że do tej pory mamy sytuację taką, który w Polsce nie ufamy za bardzo instytucją, bo też bardzo często nas zawiodły, bo niefunkcjonalne czy skorumpowane nieprzejrzyste i t d . tak dalej liberałowie zawsze mi przekonanie, że rynek wszystko zbuduje lepiej niż jakaś instytucja biurokratyczna Państwowa i my teraz prawo i sprawiedliwość też wydaje się, że nie tylko, że osłabia czy niszczą takie instytucje jak sądownictwo niezależne i t d. to też nie bardzo ma na razie umiejętności czy pomysł czy wolę, żeby wspierać instytucje z ZAK w ochronie zdrowia czy edukacji to jest wydaje się znacząca to prawdą jest taki paradoksalny Sojusz takiego wulgaryzmu zwanego liberalizmu, który uważa, że jednostki rodziny najlepiej sobie poradzą, byleby nie przeszkadzać na takim właśnie pójściem na łatwiznę przy jednoczesnym budowaniu kupowanie sobie politycznego poparcia przez przez ten model inwestycji społeczeństwo jaki, jaki przyjął obecny rząd prawda czy bezpośrednie transfery gotówkowe no bo przecież właśnie ludzie też wciąż jest, że one na początku niektórzy przejdą już były potrzebne nie czy były takie minimum oczywiście, że to ja nie chcę teraz oceniać uczelnie nie nie zmieni tego dotyczyła rozmowa rząd były potrzebne były potrzebne czy jasne w pierwszej przynajmniej fazie chociażby 500 plus przyniosło znaczące efekty chociażby w postaci redukcji biedy szczególnie wśród dzieci szczególnie tego ubóstwa skrajnego, więc to stosuje wątpliwe osiągnięcia, ale no nie jest chce nam się czy rządowi bardzo zależy na tym, żeby mówić albo albo albo bezpośrednio pieniądze na konto co miesiąc albo dobrej jakości usługi publiczne to nie jest albo albo nie powinniśmy się na to godzić ukryta prywatyzacja w Polskiej edukacji skala i zagrożenia to jest tytuł tego raportu, który jest dostępny, więc możecie państwo te liczby czy to do czy też tutaj jest więcej szczegółowych też punktów, która wydaje się, że są też ciekawe czasami odpowiedzi nie są oczywiste mam nadzieję, że będziecie dalej analizować dr Paweł Marczewski z fundacji Batorego szef działu obywatele forum idei, by państwo goszczą bardzo dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!