REKLAMA bnp

Wychodząc z domu, zostawiasz klucz w drzwiach? Nie rób tego, korzystając z bankowości elektronicznej

Przyszłość na bank
Data emisji:
2019-09-18 19:10
Czas trwania:
11:33 min.
Udostępnij:

Jak używać bankowości elektronicznej, by nie stworzyć zagrożenia dla naszych pieniędzy oraz danych? Czy banki konkurują na bezpieczeństwo? Czy można logować się do banku z telefonu służbowego? Jak wygląda współpraca firm z bankami nad procedurą płatności przez internet? Rozwiń »

O tym Piotr Kubica rozmawiał z Wojciechem Pantkowskim ze Związku Banków Polskich.

Partnerem podcastu jest BNP Paribas. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem audycji jest bank BNP Paribas oferujący produkty i usługi dla firm w dzień dobry przy mikrofonie Piotr Kubica rozmawiamy o bankowości elektronicznej dzisiaj zastanowimy się nad tym ile jest bezpieczna najmniej ufamy jest z nami pan Wojciech Pantkowski ekspert w dziedzinie systemów finansowych i bankowości elektronicznej ze związku banków polskich czy dobry dzień dobry dobrze wiemy, że relacja klienta banku z bankiem przenosi się coraz mocniej do internetu jest wygodniej Rozwiń » szybciej, ale też można mieć pewne obawy czy to jest bezpieczna ktoś wykradł moich danych czy zostanę oszukany klienci faktycznie mają tego rodzaju obawy okręcie na to zwracają uwagę dziś w dzisiejszym czasie, kiedy w Polsce ponad 17  000 000 korzysta z bankowości elektronicznej jest to na pewno temat, który jest podnoszony i który i, którym klienci mają na władzę ale, ale chęć korzystania i to, że z tego korzystają to oznacza, że traktują te systemy jako systemy bezpieczne takie do codziennego no ale użytku ważny jest, żeby zachować pewne prawidłowości i pewne zasady korzystania z bankowości internetowej odpowiednio tutaj do tego podejść jest kilka podstawowych zasad, które trzeba przestrzegać żeby, żeby to bankowość, by ma bezpieczną no przede wszystkim trzeba pamiętać o tym, żeby nikomu absolutnie udostępniać hasła, żeby to hasło zmieniać one lepiej raz miesiącu, żeby ono było tutaj odpowiednio zmieniony także trzeba pamiętać o tym czy będą korzystać na sprawdzonych komputera czy 1 sprawdzonych od telefonu, żeby tutaj mieć odpowiednio programy antywirusowe czy wszystkie te zabezpieczenia, które przy innych systemach przy innych aplikacjach są no on niezwykle niezwykle istotne i pamiętać o tym, że, jeżeli bank tutaj coś wysyłano to nigdy nie prosi o podanie hasła dziś po poprzez maila czy poprzez SMS -a nigdy też nie prosi takich zalogowanie się spoza systemu o tym, należy pamiętać, że banki tutaj mocno pilnującego bezpieczeństwa natomiast także rola jest dużo po stronie klienta, żeby te podstawowe zasady bezpieczeństwa przestrzegać czy hasło podajemy tylko w aplikacji bankowej im więcej, ale logujemy scena naszym sprawdzonym komputerze, a co, jeżeli ktoś z zaległy w pracy albo na telefonie służbowym no to, jeżeli uważa, że ten komputer czy ten telefon jest bezpieczny jego punktu widzenia to tutaj oczywiście nie ma przeciwwskazań istotne jest także to, że jeżeli mamy tzw. hasło maskowane, czyli podajemy niecały pełne hasło tylko wybrane tylko wybrane litery albo wybrane nocy w tym haśle no to, jeżeli nagle zobaczymy tak tak taką prośbę o podanie pełnego na hasło no to tu musi się zapalić czerwona lampka, bo nigdy tak jak powiedziałem bank nie będzie tutaj o proponował zachęca czy też wymagało podania do pełnego hasła jeżeli, jeżeli przy normalnym logowaniu się o podajemy tylko wybrane elementy elementy hasło i o tym, pan minister jednostek głównych zabezpieczenie polegające na tym, że nie można do tego hasła poznać, bo jak podaje losowo tylko niektóre wybrane elementy o hasło bardzo często jeszcze dodatkowe zabezpieczenie poprzez podanie SMS -a jaki przychodzi na telefon jakiegoś innego kodu, czyli przy każdorazowym logowaniu się przy każdorazowym korzystaniu należy pamiętać o tym w jaki sposób ten proces logowania korzystania ma wyglądać, jeżeli cokolwiek, a wygląda inaczej albo są odstępstwa to należy od razu zaniechać działania one lepiej zgłosić do banku i tym samym ustrzec się przed jakim mieści com konsekwencjami na działania nie autoryzowanego w tych systemu często zdarza, że klienci banków padają ofiarami tego rodzaju osób czy to raczej jest taki strach, który nie do końca w rzeczywistości się z iście no nie jest to bardzo powszechna, ale ale, ale tutaj, ale tutaj no oszuści postarają się w jaki sposób o klientów no uzyskać te dane do logowania się czy winny sposób tutaj wejść w posiadanie tych danych NATO należy na to należy uważać, żeby to pokłosie tego tej popularności internetu, jaka jest bankowości internetowej wnioskowano coraz więcej osób korzysta, więc ten ruch jest coraz większym to i oszuści notowanie jakiś sposób też na podążają w tym kierunku i tutaj trzeba zachować czujność jak przy tym jak ja zamykam dom drzwi jak wychodzą tu podobnie tutaj nie zostawią klucz gdzieś na widoku tylko tylko w nosie albo ukrywano w taki sposób przeglądu nieosiągalny przy dla o o dla oszustów w przypadku bankowości internetowej to samo tylko w świecie elektroniczną można też sprawdzić system bezpieczny zapytać w banku prawidłowo postępuje albo moje urządzenie jest odpowiednio zabezpieczone można zawsze zapytać banku czy takie postępowanie właściwe banki ze swojej strony także monitorują ten ruch i patrzą czy nie występują jakieś anomalia takie sytuacje właśnie takie, które będą wskazywały na zagrożenie dla danego klienta i dla danego konta, jeżeli takie zagrożenia identyfikują to wtedy kontaktują się danemu klientowi pytają czy to nakład korzysta z tej bankowości czynie czyli, czyli z 1 strony jest pewien monitoring od strony banków i tutaj tutaj sprawdzanie tego ruchu, jaki jest w bankowości internetowej z drugiej strony również na klienta, jeżeli ma jakiekolwiek wątpliwości np. przed zalogowaniem się na zawsze może jedno zadzwonić skorzystać z infolinii oddziału czy winę na sposób się kontaktować zawsze także może zastrzec co dostęp do tego kanału, jeżeli np. gdzieś jedzie przez jakiś czas chcę, żeby ten dostęp był zablokowany także możliwość tutaj zablokowania przez jakiś czasu tego kanału dostępu do banku i tym samym ograniczenia możliwości tutaj o korzystanie przez osoby niepowołane banki konkurują między sobą własny podkreśleniem, że są bezpieczniejsze czy no rozumiem, że dla klientów to jest istotne na pewno kierują się w jakim stopniu bezpieczeństwem to nie także banki konkurują są bezpieczeństwo MON raczej współpracują ze sobą umowy w zakresie bezpieczeństwa także związek banków polskich tutaj koordynuje prace związane między między markami z bezpieczeństwem to nie jest pole do konkurowania tutaj chodzi o bezpieczeństwo zabezpieczenie klientów więc, więc w tym, więc w tym zakresie kładą banki podkreślają że, że są może są bezpieczne apelują czy taki sposób edukują klientów informują w jaki sposób postępować jak korzystać z tejże bankowości internetowej jeżeli, jeżeli dochodzi takiej sytuacji właśnie takich związanych z naruszeniem tego bezpieczeństwa to bardzo szybko banki też informują o tym, tak, żeby gdzieś w innym miejscu taka sytuacja nie wystąpiła, która wystąpiła tutaj akurat jest tym w tym czy innym banku, więc więcej na tym nam na tym obszarze czy czy w tym tutaj rejonie no to banki kurator współpracują jak wygląda jak wygląda kwestia bezpieczeństwa w sytuacji, kiedy banki współpracy z zewnętrznymi firmami, które dostarczają różnego rodzaju usług, które polegają na płatności w internecie np. na kupienie biletu do kina albo zamówię pizzy tutaj banki również dosyć mocno bazują na sprowadzenie do bezpieczeństwa i ono wynika z 2 różnych źródeł z 1 strony poddają, skąd ten ruch idzie z jakiego miejsca jak wygląda i często powodzenie takie właśnie o dotyczące do tego, gdzie to płatności jest dokonywana, a z drugiej strony również jest istotne, żeby klient uwierzytelniony to płatność, czyli również do kwestii uwierzytelnienia klienta czy on to właśnie realizuje dany klient poprzez są chociażby pożyczyła taki sposób się zalogować się jakiś sposób tutaj potwierdzić czy biometrią czy czy Rypinem swoją tożsamość również jest niezwykle istotna, czyli z 1 strony poprzez związany jest, skąd jak ten ruch wygląda z drugiej strony czy rzeczywiście to klient, który ma dostęp to realizuje nawet najlepsze technologie nas nie ustrzegą przed naszymi błędami wpadkami może moglibyśmy podsumować wypunktować takie najpopularniejsze zaniedbania ze strony klientów jeśli chodzi o bezpieczeństwo no na pewno tutaj 1 z tych głównych punktów, które to rozmawiamy to jest kwestia do tego, żeby co jakiś czas to hasło to zmieniać nie podawać do pełnego hasła jeżeli, jeżeli przy logowaniu się czy przybory czy przy korzystaniu jest wymagalne tam one hasło maskowane, czyli wybrane elementy tylko hasła są podawane na pewno trzeba korzystać na tych na tym sprzęcie na NATO komputerach telefonach, do których mamy zaufanie czy to w domu czy w pracy czy w innym miejscu, ale wiemy żona są powiedzmy sobie jedno zabezpieczone odpowiednio stosować do zasad, żeby jakiś oprogramowań, których nie zna moje wygrywać, bo to może powodować to, że zawiązujemy o sobie telefon albo komputerem, który potem będzie śledził nasz ruch na pewno mieć zawsze aktualne programy antywirusowe, które sprawdzają czy 3 właśnie ten nasz telefon czy nasz komputer nie został przez jakiś program za i zainfekowane, jeżeli mamy wątpliwość tutaj związaną z ich korzystanie zawsze możemy to sprawdzić w banku poprosić tutaj o wsparcie banki chętnie nas, że redukują, ale także pomagają w tych sytuacjach klient bardzo dziękuję za rozmowę Wojciech Pantkowski związek banków polskich usłyszane dziękuję bardzo do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZYSZŁOŚĆ NA BANK

Więcej podcastów tej audycji

bnp

POPULARNE

bnp
REKLAMA bnp
Przedłuż dostęp Premium taniej!