REKLAMA

Grzegorz Laszuk:" To nie jest tylko opowieść o Brylewskim, to opowieść pokoleniowa"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-09-18 14:20
Audycja:
Czas trwania:
12:35 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej są Grzegorz Laszuk- reżyser, Komuna Warszawa, Teo Olter- muzyk i Ania Wojnarowska- aktorka. Rozwiń »
Opowiadają o pracy nad spektaklem "ZŁOTA SKAŁA. Opowieść o Robercie Brylewskim". Premiera spektaklu w najbliższy piątek 20 września w Teatrze Studio.

Grzegorz Laszuk: "Ten spektakl to element przepracowania żałoby, jest opowieścią o tym jak stary Robert spotyka się z młodym w śpiączce. Skupiliśmy się na osobistym wymiarze "

Teo Olter: "Zawsze jego muzyka była dla mnie jakąś oczywistością, jej ważna obecność w historii muzyki polskiej" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Marta Perchuć-Burzyńska przed mikrofonem dzień dobry dzisiaj w kulturze osobistej Robert Brylewski będziemy rozmawiać legendzie polskiej muzyki alternatywnej członka założyciela zespołów brygada kryzys armia i Izrael jak dobrze pamiętamy muzyk został dotkliwie pobity na początku zeszłego roku na warszawskiej Pradze nie odzyskał sprawności trafił ponownie do szpitala w stanie śpiączki, które już się nie wybudził zmarł 3 czerwca 2018 roku w wyniku problemów z krążeniem Rozwiń » i zatrzymania akcji serca w teatrze studio w Warszawie w najbliższy piątek będzie miało miejsce premiera spektaklu złota skała opowieść o Robercie Wróblewskim moimi gośćmi są reżyser spektaklu Grzegorz Laszuk lider legendarnej komuny Warszawa witam serdecznie i aktorzy Anna Wojnarowska dzień dobry dzień dobry ICO alter Witajcie serdecznie spektakl o Robercie Wróblewskim powstaje w niecałe 1,5 roku po jego śmierci jego odejście to jest tak mi się wydaje cały czas jednak taka nie zagojona rana dla jego wielbicieli na jego współpracowników dla jego rodziny to dobry moment na pewno nie jest to łatwe pracować nad spektaklem znając historię jego śmierci, ale też staramy się, żeby to przedstawienie było trochę takim rytuałem odejścia od prowadzenia Roberta element żałoby przepracowanie żałoby życie ten spektakl, który oprócz tego, że wykonujemy tam kilka piosenek skomponowanych przez Roberta to też jest opowieścią, która bazuje na takim pomyśle, w którym młody stary Rober spotykają się właśnie w komunie czy wtedy, kiedy jest w książce i ja sobie wyobraziłem, planując pracę nad spektaklem, że co się dzieje w umyśle człowieka, który właśnie zasypia odchodzi wciąż przypomina sobie co się działo, kiedy miał 28 na relacji chodzi o swoje życie artystyczne i całe swoje życie jak ocenia swoje życie właśnie z tej perspektywy odchodzenia bardzo też nie nie tak prostej kariery artystycznej, bo miał bardzo wielkie stopy, ale też czas, kiedy zostało trochę odsunięte takiego głównego nurtu, więc nowie jest to element, który na pewno wymagają dłuższej pracy nie tylko w ramach naszego spektaklu, ale myślę, że przypominania postaci Roberta jego twórczości to my skupiliśmy na takim wydają się uniwersalnym temacie za zdawania pytania o to czy jesteśmy szczęśliwi, skąd to część bierzemy co chyba też było pod koniec jego życia 1 z pytań, które zadawał i ma takie poczucie rząd chyba po wielu wydarzeń, które się zdarza w życiu artystycznym osobistym do do takiego momentu uspokojenia i je pogodzenia się z tym co się przydarzyło w życiu więc, tym bardziej bolesne jest to, że tak tak w momencie przydarzył się ten tragiczny moment i jego śmierć, więc cały spektakl marzy się forma takiego muzycznego pożegnania czy rytuału odprowadzania Roberta w kosmos nie jest to opowieść biograficzna tylko bardziej ten sen, który się gdzieś snuje, a co mówi ten 60 letniej 60 paru letni Brodowski Dąbrowskiego, który ma lat 18 wspomina wysoki moment, kiedy pali marihuanę, ale też zadaje pytania, skąd się wziął w danym momencie swojego życia pod koniec życia czy wybory były świadome czy było tylko jakimś takim zrządzeniem losu, ale też zdają się tak uniwersalne pytania, które wszyscy byśmy sobie zadawać i więc nie jest to rzeczywiście po biograficzna myślę, że pani, gdyby ktoś zdecydował się, aby napisanie, jakie w wersji historii polskiej muzyki undergroundowej lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych, bo to jest opowieść, która jest myślę, że fascynująca jak wychowała w tamtych latach ta muzyka mnie zapowiedź kształtowała dlatego mam do niej wielki szacunek sentyment myślę, że może bowiem powstać film tak jak zostało im kontrolą jak karta się na to myślę, że to jest z nami różne, ale postać, jeżeli chodzi o ilość anegdot, ale również różnych przemian życiowych i to, mimo że byłaby fascynująca opowieść ta też mocy pokoleń nie tylko dla tych, którzy wspominają znali bezpośrednia poznali twórczość Roberta tak na co dzień i wychowali tak jak, ale też młode pokolenia mogłyby zapoznać się bardzo ciekawą postać, która już teraz tak sobie zamknięta myślę, że opowieść o nim może być naprawdę fascynująco obu właśnie młodsze pokolenia na tę byliście w tej grupie aktorów, którzy Roberta Brylewskiego kojarzyli i przepraszam za to pytanie z góry, ale wiem, że w zespole nie było takiej pełnej świadomości kim był Robert Brylewski jako reżyser osobą, która nie do końca kojarzyła postać Roberta Brylewskiego kiedyś tam zasiłkiem rozmawialiśmy na ten temat będziemy o nim robić spektakl i rzeczywiście jest taka postać nie do końca oczywista dla ludzi n p . w moim wieku i właściwie poznałam jego postać jak przez przestrzeń tego spektaklu tę nie postaci 3 kosz NIK, że jako postaci, które rzekomo jako muzyka jego muzykę padzie zawsze była dla mnie jakąś oczywistością jej ważna obecność w historii muzyki polskiej tego się też działo wtedy no właśnie w spektaklu tak jak już Grzegorz wspomniał przypominać najważniejsze piosenki Roberta Brylewskiego telewizja to co czujesz mam dość na scenie obok aktorów teatru studio pojawiają się ważni muzycy współczesnej warszawskiej alternatywy dowodzeni przez Marka Styczyńskiego współtwórca słynnych mit mit jak te piosenki tak naprawdę chyba bardziej chciałabym spytać sam przekaz Eko brzmią dziś to się nie zestarzało jak może odbierać to dzisiejsze młodsze pokolenie tak rzeczywiście podczas prób jak np. zorientowałam się, że przekaz tych piosenek jest dla mnie dosyć bliski i gdzieś te piosenki w jaki sposób dziwny czasami nieprzewidywalny rezygnują z tym co się dzieje teraz, więc to było to było podczas prób takie zaskakujące dla mnie, że rzecz, że mogę gdzieś w tych piosenkach poszukać siebie i że bardzo łatwo właściwie jest mi wejść w ten materiał tych piosenek są one w jaki sposób bardzo uniwersalne też jak jak ważne miejsce w spektaklu odgrywa to społeczne tło opowieści o warszawskim chociażby środowisku muzycznym na przełom lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych to jest jakoś obecna ten ten twórczy ferment, który w, które m. in . Robert Brylewski zasiał w PRL-u wygląda na to nie odważyliśmy to jest akurat się droga pani, żeby ktoś kontynuował, bo sam pomysł na ten spektakl chodził na głowie, zanim jeszcze robi zmarł, bo państwo rozmawiamy z Tomkiem Latą, czyli obecnym wicedyrektorem ds. artystycznych teatr studio, że warto byłoby zrobić, jaki spektakl czy trzeba przypomnieć właśnie te lata narodzin polskiej muzyki niezależnej wtedy trochę szliśmy właśnie albo o Norbercie czeskim kryzysie, bo zespoły Dezerter to jest chyba rzecz, którą myślę, że warto będzie kiedyś kontynuować natomiast na trasie skupić na tym jednak osobistym wymiarze to jest z rzeczy warto pewnie zrobić albo jak seria chyba napisać dobrą opowieść o tym co się działo na przełomie lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych po warszawskich klubach i czekamy na kolei propozycje może ktoś podejmie ten temat myślę, że taki pierwszy krok, żeby i Robert Leski ta muzyka wróciła do szerszego obiegu będziemy rozglądali się, kto podejmie też to wyzwanie wróciłbym do tej warstwy scenariuszowej to jest bardziej wyśniony wasz sen z Lewskim czy bardziej jego Wyśnione życie na czym tak naprawdę bazowa liście przy układaniu tego spektaklu dla mnie bardzo pomocna była autobiografia czy taki wywiad rzeka przeprowadzony przez Rafała księży kas z Albertem, który pokazywał go jako takiego właśnie człowieka, który żył w muzyce, ale pokazywał też jego osobiste problemy i to aż taka szczera naprawdę ta opowieść jego autobiograficzna trochę taka spowiedź też była dla mnie jakoś tak, bo ja też, choć taki wiek zbliżony do wieku Roberta, żeby zadawać pytania właściwie spacer tutaj jestem i co zrobić już z kryzysem drugiego wieku średniego, jeżeli coś jeszcze łączy z muzyką z twórczością życiem artystycznym to to jest jest taki moment, który zachęca do głębszego myślenia, który miał trochę wstyd mówi dlatego wolę robić teatr przedstawienia i rzeczywiście ta książka była takim pierwszym dość dużą pomocą, żeby wejść w ten świat Roberta bardzo osobiste pełen wewnętrznych konfliktów sporów poszukiwań, ale takie pogodzenia właśnie na poziomie uspokojenia po tych bardzo burzliwych latach pierwszych pierwszych zespołów normalnego życia artystycznego, które prowadził wraz z Izraelem z armią, gdzie wciąż konsultowały nagrywały zakładał studia złota skała czy z wciąż był takim bardzo intensywnym życiu muzycznym i była to dla mnie taka osobista też przy przy przygoda, ale też odnalezienie dla mnie wspólnych z nim wątków to nie jest tylko po Robercie myślę, że to jest trochę taka powieść pokoleniowa tym pokoleniu artystów muzyków muzyczne, którzy zaczynali w latach 70 do końca siedemdziesiątych czy usiłowali budować swoje kariery jeszcze w czasie stanu wojennego, a potem nie zawsze udawało im nam się układać jakoś wolnym rynku czy w ogóle budować własne kariery to co tak uniwersalne problemy, które tego pewnie wygrały tylko artystów artysta wykonał wszyscy mamy czasem moment zadumy skończy wzięliśmy co dalej będzie tak się zastanawiam się, że to może drażnić troszeczkę górnolotnie ale, ale jak myślicie co sam Robert Brylewski powiedział oglądając spektakl o sobie bił brawo czy raczej by się nieco zawstydzony odwrócił napięcie, uśmiechając się pod nosem delikatnie sam Robert chyba dosyć duży dystans jak nie znałem dobrze spotykaliśmy się czasami organizować jego koncerty w Otwocku nawet na gali, więc miał dosyć duży dystans do siebie tego co go otaczało, gdyby się trochę śmieszną, zwłaszcza do trochę naszej nieporadności, bo aktorzy aktorki, którzy występują pierwszy raz czasami brali gitary do do ręki i wydają się dzięki temu też zachowaliśmy jako świeża jeszcze tej muzyki mogłoby to być profesjonalista były po prostu jakiś taki koncert koncert wspomina Zaguła zagrany przez profesjonalistów natomiast ta żywiołowość energia zapał wynikające z tego, że ma się pierwsza gitara w ręku chyba oddaje też atmosferę tworzenia pierwszych piosenek bazujemy na piosenkę właśnie kryzysu brygady kryzys, czyli tych początków jego muzykowania kiedyś też nie byli wirtuozami natomiast, wkładając serce tak wkładają aktorki aktorzy swoje serce granie nadajemy Energie długofalowego buntu, ale cóż taki bardzo dobrej energii zaangażowania w życie złota skała opowieść o Robercie Wróblewskim premiera spektaklu o legendzie polskiej muzyki alternatywnej już w najbliższy piątek w teatrze studio kolejne spektakle w weekend, a potem w październiku 0910. jedenastego twórcy spektaklu Grzegorz Laszuk Anna Wojnarowska i te ordery byli gośćmi kultury osobistej bardzo wam dziękuję za to spotkanie dziękuję radiu TOK FM czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA