REKLAMA

"Chodzi o życie". Chcą zmienić przepisy, by poprawić bezpieczeństwo na drogach

Data emisji:
2019-09-19 15:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
24:33 min.
Udostępnij:

Miasto Jest Nasze wraz z kilkunastoma organizacjami społecznymi i ruchami miejskimi utworzyło koalicję „Chodzi o Życie” w ramach której zaproponowano 4 pomysły mające poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

zupełnie nietypowo Agata Kowalska przy mikrofonie popołudniu Radia TOK FM dzień dobry państwo dzisiaj programie będziemy dyskutować m. in . o wolności wolność wpisało prawo i sprawiedliwość do swojego programu wyborczego przed zbliżającymi się wyborami do parlamentu krótki fragment cytuje wobec współczesnych zagrożeń dla wolności objawiający się przede wszystkim presji ekonomicznej, ale także przemocy ideologicznej i politycznej wielkim wyzwaniem naszych czasów staje Rozwiń » się obrona oraz poszerzanie sfery wolności człowieka i wspólnot społecznych dlatego prawo i sprawiedliwość zdecydowanie opowiada się za wolnością w sferze praw jednostki i dąży do zabezpieczenia wolności w życiu społecznym to jest wstęp w rozdziale wolność w programie prawa i sprawiedliwości na ten rok, a dalej w podrozdziałach mowa jest bardzo wielu wolności to słowo powtarzane jest bez przerwy prawie każdym zdaniu i m. in. mowa o wolności pluralizmie mediów i o tym, dzisiaj będziemy rozmawiać na z naszymi gośćmi, dlatego że jak pewne państwo słyszeli pojawia się tam passus dotyczący stworzenia nowej ustawy regulującej status zawodu dziennikarza wywołało to poruszenie wśród głównie wśród mediów wśród dziennikarzy dziennikarek właśnie zaniepokoić my się o to co może nas czekać powodów do niepokoju wg nie mamy wiele ze względu na dotychczasową historię traktowania dziennikarzy i zawodu i po prostu mediów przez prawo i sprawiedliwość, ale być może się mylę być może te obawy są niepotrzebne, a koncepcja pewnego uregulowania zawodu dziennikarza jako zawodu zaufania publicznego na kształt takiego takich samorządów jak prawniczy czy lekarskiej jest dobrym pomysłem co państwo o tym, myślą proszę pisać popołudnie małpa to kropkę FM po szesnastej zajmie się tym tematem między sporo czasu na przemyślenia i na własne refleksje jeśli słuchają nas dziennikarki dziennikarze i pamiętająca przez 4 lata stało się z naszym zawodem, toteż zachęcam do pisania można anonimowo, a popołudnie małpa to krótka SM po 1540 będzie z nami pan ambasador Arkady gockich ambasador Rzeczypospolitej polskiej w Londynie i porozmawiamy na temat jego własnych słów zachęcających Polaków i Polki z wysp do powrotu do kraju to oczywiście efekt zbliżającego się brexitu być może twardego brexitu mam nadzieję pan ambasador wyjaśni nam swoje słowa wyjaśni, czego się obawia przed czym chce chronić obywatelki obywatelu i czy na pewno kierunek Polska to najlepszy kierunek jeśli słuchają nas osoby obecnie mieszkające na Wyspach proszę pisać wiemy też, że ze statystyk, że coraz więcej państwo wyjeżdża z wysp, a nie wszyscy do kraju wracają niektórzy przenoszą się do innych krajów Unii Europejskiej zachęcam do pisania państwa przemyśleniach ponoć jest już nowa odmiana swoistego rodzaju lęku brexitowego, która m. in. doskwiera Polakom Polkom na Wyspach jak państwo przeżywający chwile popołudnie małpa to Krupka FM po 1540 będzie z nami pan ambasador Śniegocki, a teraz witamy w studiu pierwszych gości Jan Mencwel ze stowarzyszenia miasto jest nasz dzień dobry dzień dobry i Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PN dzień dobry dzień gra i będziemy mówić o akcji, która od kilku dni szaleje w internecie chodzi o życie akcję stworzyło wymyśliło miasto jest nasze, więc do Jana Mencla kieruj pierwsze pytanie chodzi o życie o czyjeś życie chodzi o życie Polek i Polaków jak powiedziałem być może w była pani premier, ale tak na serio chodzi o życie przede wszystkim pieszych, ale w ogóle wszystkich osób, które giną w wypadkach drogowych w Polsce niestety ginie bardzo duża nas na drogach w tym roku prawdopodobnie będzie mieć do czynienia w ogóle ze wzrostem ofiary śmiertelne wszystkich wypadków jest pierwsze takie od dawna, ale nie, ale jest inny trend, który bardzo niepokojący ginie coraz więcej pieszych przejść dla pieszych to jest trend, który od kilku lat Polska jest krajem, w którym który jest pod tym względem no w zupełnie specyficzne dla krajów Europy oraz powie o samej akcji i o tym co próbujecie osiągnąć ale zanim to ZUS skonsultujemy z dziennikarzem, który na stałe przygląda się bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce jako Dybalski studiu czy te dane, które podaje Jan Mencwel i te przewidywania co do liczby ofiar w 2019 roku są prawidłowe tak to znaczy te tak naprawdę to te liczby utrzymują się czy one oscyluje oscylują więcej w okolicach 3000 ofiar rocznie wypadków drogowych i około 800 pierwszych, którzy stanowią część tych ofiar wypadku drogowym 800 pieszych tak jest tutaj tutaj w ważna uwaga to znaczy zarówno w Polsce, jaki w Europie jak popatrzymy na ostatnie paręnaście 20 lat te jego statystyki spadają coraz mniej osób ginie czy wypadkach czy jeśli mówimy konkretnie pierwszy natomiast natomiast sama Polska jak porównamy nasz porównała do krajów europejskich to mamy tutaj gigantyczne różnice poznanym tego ile osób ginie w takich wypadkach i to nie jest różnica polegająca na tym, że rzecz, że tych ofiar jest troszkę więcej nie jest kilka razy więcej, więc mamy duży problem ten, by tego problemu jakoś nie nie umiemy z nim poradzić albo może sam się z nim poradzić od wielu lat a z czym wiązać to, o czym będzie moment, czyli że tych ofiar w tym roku może być więcej niż w roku ubiegłym, czyli nie będzie mowy o spadku czy trudno tutaj wyciągać jakieś czy wyrokować czy próbować tłumaczyć je, by poczekał jednak się aż ten rok ten rok skończy natomiast rzeczywiście oczekiwał, żeby z roku na rok tych ofiar było coraz mniej to znaczy mamy się porównujemy różnych krajów europejskich to one z każdym rokiem coraz bardziej zwracają uwagę na to, żeby tych pierwszych na ulicach chronić, jakby zmieniają prawo w tym kierunku żeby, żeby tych ofiar było coraz mniej w wielu krajach europejskich już tylko w kwestii to się zaczęło, ale też też w innych krajach zachodniej Europy jest wprowadzana na poziomie czy to miasta czy to w ogóle całego kraju wizja 0, czyli taki atak ale, toteż wiem, że działa widzimy na redukcję liczby w złotych badamy to sytuacji, kiedy u nas to nie spada rzeczywiście te statystyki pokazują, że to będzie mniej więcej w na podobnym poziomie płaszczyzny statystyki miesięcy zresztą w 2018 także w 2013 roku to też byłby był mniej więcej Constans równaniu do 2017 roku to chcielibyśmy, żeby spadała to nie spada i to niedobrze, a czy prawdą jest, że mamy nawet policja chwaliła ostatnio, że mniej wypadków, ale niestety już się nie mogła pochwalić mamy coraz więcej zabitych ścięto łączyć czy mamy mniej wypadków, ale są bardziej niebezpieczne dla życia no to trzeba byłoby tak czy by było to tłumaczyć pamiętajmy, że te statystyki wypadkowe, o których mówimy one składają z rozmaitych liczby tak to tak naprawdę, jeżeli chcemy pokazać coś coś idzie dobrą stronę to znajdziemy liczby, która nam to pokazuje, że chce pokazać coś idzie złą stronę to znajdziemy liczba, która nam to pokazała, że zrobiliśmy teraz przed chwilą no ja do tego zmierza do tego wracamy w rządzie prawa jak weźmiemy te liczby generalnie to widzimy, że tutaj nie ma znaczącej poprawy przede wszystkim cały czas się nie zmienia o OC kilku nastu czy kilkudziesięciu lat jest gigantyczna różnica między nami, a innymi krajami Europy żaden z kontra potem będziemy kontynuować działania akurat, jeżeli chodzi o liczbę ofiar pierwszych to trudno powiedzieć, żebyśmy w tym, że można te dane przedstawić w różny sposób mamy przede wszystkim właśnie ofiary osoby, które giną na przejściach od kilku lat 2016 roku zwiększa się liczba osób, które giną na przejściu dla pieszych w tej chwili to jest 271 osób rocznie, czyli można powiedzieć co dziesiąta osoba zabita w wypadku drogowym w Polsce, bo ofiary między 2800 to jest pierwszy zabity na przejściu czytam, że pamięć czy należy również liczyć już bezpiecznie także powinien mieć pierwszeństwo teoretycznie wejdzie to przejście ma pierwszeństwo i w ogóle jest osoba, która nie uczestniczy w ruchu drogowym czy to tak, jakbyśmy co dziesiąty utopione to osoba, którą ktoś ściągnął do wody z pomostu prawda, na którym okres znajdował się, że to jest absurd polskiego polskich dróg, że to właśnie wyjątkowo dużo osób uczestniczących w ruchu decydujące się na to, że siadają do samochodu ginie traci życie są no tragedia użytkownikami dróg w tym sensie, że również na nie wchodzą albo wzdłuż nich się poruszają są uczestnikami ruchu tak to widzi kodeks drogowy, ale zaraz wrócimy z dyskusją izo zobaczymy, dlaczego tak się dzieje to znaczy jak miasto jest nasze diagnozuje sytuację i czy prawidłowo, a także co proponuje, bo akcja chodzi o życie to są po prostu pewne postulaty, jakie do kogo kierowane to już po informacjach studiują Mencwel miasto jest nasze i Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL popołudnie Radia tokfm Agata Kowalska przy mikrofonie, a w studiu poza mną Jan Mencwel ze stowarzyszenia miasto jest nasze i Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL rozmawiamy, a zaczyna, a właśnie dopiero zaczęliśmy rozmawiać o akcji chodzi o życie akcję wymyśliło i prowadzi Stowarzyszenie miasto jest nasza na razie mówiliśmy o diagnozie o tym, że w Polsce około 3000 ludzi rocznie ginie na drogach z czego coraz większa część to piesi w tym piesi ginący na pasach na przejściach dla pieszych, gdzie powinni czuć bezpieczni i co w związku z tym proponuje miasto jest nasze macie jakąś receptę tak właśnie w tej kampanii, choć życie, którą zresztą prowadzimy razem z kilkunastoma organizacjami z różnych miast w Polsce złożyliśmy w ten poniedziałek jako inaugurację kampanii do listy do wojewodów jako przedstawicieli władz centralnych na terenie samorządu z 4 postulatami 4 postulaty, które naszym zdaniem poprawiłoby sytuację i zalecamy wprowadzenie w pakiecie znacznie między 1 wprowadzenie innego to wszystkich 4 naraz to są to są zmiany w przepisach nie są rzeczy kosztowne tylko wymagające pewnej odwagi beżowym po pierwsze to jest kwestia pierwszeństwa pieszych, czyli to, żeby pierwszy miał pierwszeństwo, kiedy wchodzi nie nigdy już jest na pasach jak teraz funkcjonuje to faktu, że pies nie ma pierwszeństwa musi się znaleźć na ulicy, żeby mieć pierwszeństwo tylko kiedy stoi i czekana wejście na na przejście dla pieszych tak to funkcjonuje w zdecydowanej większości krajów Unii Europejskiej i wszędzie, gdzie taki przepis jest są lepsze statystyki ginie mniej pierwszych dlaczego, bo kierowca ma jednoznaczną zasadę musi uważać, kiedy wyjeżdża do pasów, bo jeżeli zobaczy pieszego będzie musiał przepuścić, ale zaraz, bo mówi się obydwaj panowie zgodzili się, że piesi giną na przejście dla pierwszych co oznacza, że nawet teraz przy obecnych przepisach, które pozwalają pierwszemu na pierwszeństwo jak już jest na tej jezdni to oni wciąż są rozjeżdża ani, więc skąd pewność, że w Polsce przy naszej kultury co ja mu przy braku kultury jazdy w Polsce ci pierwsi, którzy będą myśleli, że mają pierwszeństwo przy wejściu na przejście z Basią ginąć jeszcze bardziej powszechnie po pierwsze, właśnie tutaj jest na fałszywe poczucie bezpieczeństwa stąd pakiet zmian bo dlaczego piesi są powiązani na przejściach dlatego jak rzekł pokazał ba pokazały badania Instytutu transportu samochodowego z tego roku ujawnione dzięki nam urząd nie chciał ujawnić ale, ale myśmy doprowadzi do ujawnienia 85 % kierowców w Polsce na terenie zabudowanym przekracza prędkość w momencie dojeżdżania do pasów do przejścia dla pieszych po prostu kierowcy masowo jeżdżą za szybko co niestety wiemy skądinąd, ale też szczególnie właśnie w obrębie przejść pieszo czy dojeżdżając do przejścia przekraczają prędkość 1 co tego jaką, jakimi postulatami lekarzy nasze nasze postulaty są takie, żeby po pierwsze, realnie egzekwować przepisy ruchu drogowego to znaczy umieścić więcej fotoradarów owce na terenie cały kraj więcej odcinkowych pomiarów prędkości, a po drugie, powiązać wysokość stawek mandatów z najniższych wynagrodzeń i podnieść po prostu też najwyższy mandat, bo w tej chwili najwyższy mandat w Polsce stawka mandatu 1500 zł nie podniesiono uwaga 22 lat 97 roku fali uchwalono taką stawkę do dzisiaj funkcjonuje i powiązać wysokość ubezpieczenia OC z rodzajem i liczba wykroczeń czyli, jeżeli ktoś jeździ zgodnie z przepisami płaci niższe, jeżeli ktoś często przekracza prędkość niestety płacić wyższe nawet jeśli bezwypadkową, ale wie jak przekracza prędkość chcieli narażać siebie i innych na tym polega niestety specyfika właśnie wypadków z udziałem pieszych, że tych rzeczy, że tych tragedii tragedii czy w tym często powodują kierowcy, którzy uważali, że jeżdżą przecież zgodnie z przepisami przychodnie nie są piratami drogowymi, którzy pędzą po 100 km na godzinę przez teren zabudowany niestety jak się najedzie na pieszego wystarczy jechać nie dużo powyżej 50 na godzinę efekt jest niestety zabójczy zajmuje się niechronionych użytkowników ruchu zderzenie samochodem nie ma szans przeżyć 1 samochód jest wyższy proszę zauważyć, że my w ogóle nie mówimy o rannych, których są tysiące, ale o tym czy grupie nie mówimy, mimo że te obrażenia często są bardzo poważne mówimy tylko o zranionej nodze czy wybicie barku, czyli mówicie tak pierwszeństwo pieszych przed wejściem na przejściu dla pieszych egzekucja przepisów fotoradary podwyższenie mandatów i stabilizatory jest obniżenie limitu prędkości w nocy na terenie zabudowanym z niewiadomych przyczyn, że ostatnio dobrze opisane przez właśnie redaktora polskiego portalu transport publiczny PL w Polsce funkcją taki przepis, że w nocy można jechać przez teren zabudowany 60 na godzinę nigdzie w całej Europie nie ma takie przepisy wszędzie jest całą dobę ograniczenie prędkości takie samo przecież w nocy widać mniej, więc pierwsze, które znajduje się w pobliżu drogi wchodzi na przejście będzie mniej widoczne w nocy prawda, dlaczego w Polsce można w związku z tym jeszcze 10 km z przyczyn nie wiem, ale proponujemy zmienić to zaraz wrócimy do oceny tych postulatów do realizacji ich ewentualnej, ale panie redaktorze rzeczywiście Jakub Dybalski opisał na portalu transport publiczny PL historia 60 km na godzinę w nocy i udało się panu ustalić, dlaczego wprowadzono te różnice dokładnie się tego ustalić nie udało, dlatego że akurat stenogram z tego posiedzenia zostały uszkodzone nadzwyczajna podkomisja, który na, na której to zostało wprowadzone od dziś zagubiona na stronach sejmowych jego nie ma to jest w ogóle bardzo bardzo ciekawe, dlatego że nie zainteresował to 60 km na godzinę, dlatego że z tych wszystkich 4 postulatów miasta jest nasze, które i tak mam wrażenie, że z ruchem jeszcze ograniczyły się tylko do rzeczy najbardziej oczywistych, które wprost poprawią bezpieczeństwo, ale albo, które po prostu nielogiczne i po prostu wypadałoby je poprawić to chyba to 60 km na godzinę dopuszczalna w nocy jest jest takim jest konstytucja najbardziej irracjonalne ja też tego nie rozumiem, dlaczego no, ale byli, ale woja czytając pana artykuł na portalu transport publiczny PL polecam bardzo dobra historia z cytatami, więc są momenty i tam jednak panu udało się prześledzić moment, w którym posłowie dyskutują i 1 z nich mówi m. in . że sześćdziesiątka jest dobra w nocy, bo ludzi tak jest szybciej tak to jak jednak nie tylko w tym nie tylko w tym przypadku, ale to chyba mam wrażenie zdarza się w procesie tworzenia prawa w Polsce bardzo bardzo często to znaczy zarówno Sejm jaki, jaki potem w Senacie parlamentarzyści uznali, że nie ma co wprowadzać przepisów, które i tak nie będą przestrzegane, więc po co po co męczyć ludzi kazać im robić coś na co nie ma na co nie mają ochoty, bo jak wiadomo jak podwyższy się ograniczeń prędkości do 60 to ludzie się ograniczony do 60, a nie będą jechać do 80 tak nawet poseł poseł ówczesnej Platformy Obywatelskiej do partii wtedy była wspomniał, że można sobie wyjść na przez Sejm Alej Ujazdowskich popatrzeć jak tutaj przestrzegają tego 50 km na godzinę no nie przestrzegają to co ich mecz no tak to cała historia naprawdę polecam państwu mam wrażenie, że kiedy to było w tym roku 2004 roku, że już przed wejściem do 2004 roku mam wrażenie, że nic się nie zmieniły chodzi o poziom dyskusji ubezpieczeń z ruchu drogowego zaraz wrócimy do realizacji ewentualnych postulatów miasto jest nasza, ale chciałam panu obydwu zapytać jeszcze 1 sprawę bezpieczeństwo ruchu drogowego i 3000 ofiar rocznie w ogóle nie pojawią się w kampanii wyborczej pamiętam za wyborach samorządowych partia razem coś proponowała jeśli chodzi o uspokojenie ruchu w miastach natomiast generalnie to nie jest w stanie ten temat nie jest w stanie się przebić do głównego nurtu, mimo że mówimy jak to ładnie dziś ktoś ujął, chociaż brutalnie na Twitterze w pierwszym tygodniu roku szkolnego na polskich drogach zginęło zginęły 74 osoby, czyli tyle ile w katastrofie samolotu i takich samolotów spada w Polsce co tydzień po 1 i nic nie dzieje panowie myślą, dlaczego mają takie wrażenie i takie wrażenie w zasadzie jako bywalcy kluczu kozie politycy cały czas się tego tematu boją, dlatego że mają wrażenie, że trudno będzie przekonać wyborców do tego że, że powinni to zrobić no bo tutaj jednak trzeba przekonać tych wyborców do tego żeby, żeby coś, żeby coś, żeby w, jaki sposób ograniczyć i po prostu politycy boją się poruszać temat, dlatego że dlatego, że tego nie umieją czasami, dlatego że sami widzą nie widzą tego sensu czy, jeżeli taki, jeżeli poseł jedzie do Sejmu samochodem wraca z tego Sejmu samochodem nigdy w życiu nie nie nie zhańbił się tym, żeby wsiąść do metra do autobusu to on trochę rozumie tego tylko teraz dlaczego, dlaczego mu zabierają możliwość jeżdżenia autem teraz Paweł Sulik nie ma państwo słyszeli debaty, które prowadzi Paweł Sulik na naszej antenie z kandydatami na posłów i kandydatkami i za każdym razem pyta o to jakim poruszają się środkiem transportu w miastach wczoraj 2 zamiast odpowiedzi pociągiem chodziło o to, że pomiędzy miastami poruszają się pociągiem, ale w mieście to jednak samochodem, bo jak powiedział 1 z kandydatów ma tyle spotkań, że nie będzie przecież się przesiadał, więc najwięcej na coś się pojawiła tylko nie nie dotyczące bezpieczeństwa ale, ale do Jana Mencla pytanie o szansę na realizację tych postulatów czy to nie jest jednak wołanie na Puszczy, a po podporą mojej argumentacji będzie to co powiedział nasz słuchacz, który zadzwonił pan Tomasz bardzo dziękujemy i stwierdził, że należałoby właśnie znieść całkowicie pierwszeństwo pieszych czy to przed przejściem czy na przejściu, bo tylko wtedy mówi pan Tomasz będą uważać zamiast siedzieć w telefonach człowiek uważa tylko wtedy, kiedy czuje się zagrożone jest to jest sposób myślenia, który wreszcie bliska temu co się pojawia w sejmie, a wy na to co z po przede wszystkim to jest to są rzeczy takie obiegowe opinie, że pierwszy nie wiem czy piesi są zagubieni smartfonem mają nie nie ma żadnego potwierdzenia statystyka, a nawet mamy na to statystyki tak w tym samym badaniu Instytutu transportu samochodowego, bo zbadano zachowania kierowców oraz pierwszych obrad przez pieszych okazuje się, że ostatnie badania, które ministerstwo tak nie zrozumie nie chciało jak pan na to czasu niż miesięcy nie co okazuje się, że jeżeli chodzi o te smartphone to jest zaledwie bodajże około 1 % sytuacji, kiedy pierwszy, kiedy jest jakaś niebezpieczna sytuacja spowodowana tym, że pierwszy wypatrzył w telefonie chodzi np. na ulicy albo na przejście dla pieszych to margines niebezpiecznych sytuacji, a podstawowy problem jest prędkość prędkość kierowcy jeżdżą, a nie kierowców kierowano niektórzy mówią, że piesi bez przerwy biegają pod koła dlatego pytam czy prędkość właśnie dlatego funkcjonuje taki przepis jak pierwszeństwo pieszych przed wejściem, bo kierowca dojeżdżający do przejścia musi przygotować na to, żeby móc wyhamować, kiedy zobaczy pieszego, który wchodzi na przejście żyjące stoi przed przejściem czeka on ma prawo wbiec na to przejście, bo ma tam pierwszeństwo też takie kierowcy, którzy znają doskonale zasadę skrzyżowania równorzędnego oni też, że takie skrzyżowania wiedzą, że muszą za wszelką cenę ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającemu samochodowi kierowcy z prawej strony to samo powinno rozważyć dochodem z psychologii transportu rządzący i stwierdził on, że jest 1 podstawa różnica między kierowcą, który uważa na skrzyżowaniu równorzędnym w stosunku do kierowcy, który nie uważa przed przejściem dla pieszych samochód dużo łatwiej skasować, kiedy wjedzie w niego dług drugi samochód, a nie wtedy, kiedy uderzy się pierwszego, że chodzi o to, że nie czują zagrożenia, czyli co zrobi się zgadza z tym co pan Tomasz powiedział uważają tylko wtedy, gdy czują się zagrożeni lub czują, że samochód zagrożone dlatego nie łudzimy się, że sam sam przepis o pierwszeństwo pieszych mógłby, chociaż naszym zdaniem tak, by mógł poprawić statystyki, jeżeli byłby połączony z kampanią edukacyjną, która trwała rok byłby okres przejściowy przestój kierowcy, by się nauczyli, że ustąpi pierwszeństwa dlatego proponujemy no jednak działanie w formie ostrzejszej, czyli doprowadzenie do obniżenia prędkości fotoradary odcinkowy pomiar prędkości, które działają w zimie na razie niewielu miejsc w Polsce świetnie sprawdzają okazuje się, że jest odcinkowy pomiar prędkości kierowcy nagle jeżdżą jak na Zachodzie notabene polscy kierowcy może czuć zagrożeni wraz z mandatem no właśnie notabene polscy kierowcy wjeżdżają na zachód i jadą do kraju, w którym są bardzo wysokie stawki mandatów nagle okazuje się, że słynna Polska kultura jazdy znika polscy kierowcy jeżdżą zgodnie z przepisami na koniec Jakub Dybalski czy te postulaty mają szansę realizować, bo 1 rzecz to zmiana przepisów, a druga to postulat egzekucji przepisów, czyli realnego skorzystania z dostępu do fotoradarów policjantów i tak i t d . czy w Polsce to mogłoby zadziałać ma wrażenie, że to nie jest coś co się stanie tak ad Hok obsług i zaraz jutro obudzimy nowym nowej Polsce, w której wszyscy będą tego przestrzegali no ale jeżeli będziemy o tym, jeżeli będziemy o tym, mówić, że będziemy nagłaśniać, jeżeli będziemy tłumaczyć coraz więcej osób będzie wiedział, o co chodzi na jaki sens tego tegoż tego wszystkiego to w końcu nie ma siły, żeby politycy nie zgodzili się mi z postulatami duże my tutaj jakby no i trudno się różnimy głęboko to nie jest tak, że minister, że te postulaty wzięły się sufitu aktywiści miejscy wymyślili wstają rano i uważają, że to zadziała na jest szereg przykładów badań innych miast, w których działalność to nie to nie jest coś co dalej czy prowadzone w Polsce wśród polskich rozwiązanie zachodniej i chociaż festiwalami, które rozda w Polsce, w których to się to się tą funkcją panowie na koniec pan Roman zadzwonił powiedział, że to jest kwestia kierowców starszych, więc należałoby badać tych seniorów czy rzeczywiście w grupie najbardziej wypadkowej są nią rzeczy to jest grupa wiekowa na pewno wśród potrąconych pieszych niestety bardzo dużą grupą są w stanie orzec co warto nadal co przeczyłoby tezie o smartfonach zagadnieniu smartphone wbieganiu na przejście raczej niezamierzenie uznanie zagadnienia smartphone biegania nagłego natomiast, że chodzi o kierowców nie wiem nie wiem akurat tych statystyk nie znam czy czy problemem jest wiek natomiast ten być może tak teraz nawet policja stwierdziła, że na grupa najmłodszych kierowców do trzydziestego roku życia to są mężczyźni do 3 roku życia najczęściej zabijają na polskich drogach, więc być może panie Romanie to nie te grupy trzeba badać albo może po prostu podwyższyć wiek, które można uzyskać prawo jazdy kończymy cała akcja chodzi o życie do śledzenia w internecie na młodzież też, a w mediach o umorzeniu w kampanii wyborczej zobaczymy Jan Mencwel ze straszenia miasto jest nasze Jakub Dybalski z portalu transport publiczny PL bardzo panu dziękuję dziękuję czas informacja po nich z nami pan ambasador Arkady, że grecki Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!