REKLAMA

Sztuka życia Igi Kazimierczyk (cz. 1 i 2)

Data emisji:
2019-09-22 14:40
Audycja:
Sztuka Życia
Prowadzący:
Czas trwania:
25:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

niedzielny magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest dzisiaj Iga Kazimierczyk dzień dobry dzień dobry pedagog szkoły nauczycielka mianowana trenerka ekspertka i prezeska fundacji przestrzeń dla rodziny i znana państwu dobrze chociażby anteny Radia TOK FM ekspertka generalnie rzecz biorąc ds. edukacji w szczególności edukacji na wczesnych etapach żłobkowej przedszkolnej wczesnoszkolnej no i osoba niezwykle aktywna 1 z tych wyjątkowych osób, Rozwiń » która póki co się nie poddajemy trzymamy kciuki zobaczymy jak długo bardzo nam zależy być, bo 1 z tych osób, które wytrzyma jak najdłużej, ale wszyscy wiemy, jaka jest sytuacja nauczycieli dzisiaj wszyscy wiemy co się dzieje w środowisku, jaki jest inny klimat frustracji to wszystko wpływa na klimat współpracy ale zanim może sobie tak elegancko po narzekamy najpierw chciałbym, żeby poprosić o krótkie wprowadzenie do działalności fundacji przestrzeń dla edukacji od tej edukacji słyszymy, kiedy przychodzi n p . do naszego Radia wypowiadać się o sytuacji edukacyjnej co to jest Fundacja, dlaczego nas w ogóle potrzebna co mówi o naszym systemie szkolnictwa ja może zacznę od tego, dlaczego w ogóle zaczęliśmy z koleżankami pracować, bo jesteśmy bardzo mocno dziewczęco kobiece nie mamy w wśród grona naszych działaczy wolontariuszy w zasadzie w tej chwili niestety żadnego pana poza poza przedstawicielem 1 z organów fundacji jesteśmy samymi samymi kobietami i miałyśmy taki pomysł kilka lat temu, żeby stworzyć taką organizację, która co do zasady zajmuje się propagowaniem dobrych standardów pracy z małym dzieckiem dobrych standardów pracy z małym, ale też takim bardziej dorastające dziecko, dlatego że wszystkie mamy doświadczenie akademickie nauczycielskie i też mamy bardzo określone poglądy na to jak edukacja powinna wyglądać w takim sensie filozoficznym pedagogicznym niekoniecznie prawnym organizacyjnym mamy bardzo bardzo silny pogląd na ten temat, ale też każda z nas bardzo duże doświadczenie taka była nasza intencja kiedyś spotkałyśmy, a zależy, kiedy zaczęły pracować pojawiło się pojawia się pani pani Anna Zalewska, która zapowiedziała bardzo dużo zmian i tak jak tutaj rozmawiamy o tym, że możemy wasz na to pole eksperckie to trochę się tak stało że, żeby się na nim po prostu znalazłyśmy, dlatego że pierwsza decyzja, którą podjęła pani pani minister Zalewska dotyczyła dotyczyła likwidacji obowiązku szkolnego dla dzieci sześcioletnich i obowiązku przedszkolnego dla dzieci pięcioletnich tam się zaczęło dosyć poważne zmiany jeśli chodzi o edukację przedszkolną, która też musimy słuchaczom powiedzieć bardzo nam się w Polsce jednak udała i wtedy zaniepokoił się, że ona może nam się przestać udawać niestety dzisiaj po paru latach widzimy, że mamy ostatni moment, kiedy możemy się tymi sukcesami cieszyć także takie są tak naprawdę nasze nasze korzenie trochę poczułyśmy się w Sojuszu będzie wystawione do odpowiedzi, że coś się w edukacji dzieje i to taki moment, który jako o jako nauczycielki akademickie już większość składów czy nie taki jest prawie z doktoratami na karku to system tak naprawdę ostatniej prostej żeby, żeby jeszcze mieć 1 rzecz do wymienienia przy przy takim przedstawienia premierowe za atak pomyślałyśmy JST monstrum naprawdę trzeba bardzo mocno opowiedzieć się za jakimś wzorem edukacji z jakąś wizję edukacji za za tym jak ona powinna być, jaka nie powinna wejść no i w różnych miejscach na świecie, kiedy słyszy się takie osoby jak te to często pada taka rada odpowiedź odpowiedź no i część do polityki skoro się znasz skoro już co robisz skoro masz doświadczenie wiedzę kompetencje i parę do tego, żeby działać no trzeba po prostu zostać posłanką gdzieś w ministerstwie edukacji zacząć działać i to jest to droga jest 1 z dróg i pewnie część część osób które, które działają w tej chwili środowisko edukacyjne takie takie decyzje podejmuje pewnie też w przyszłości wielu osób takie decyzje podejmie, ale nie jest to jedyna droga aktywizmu społecznego tak w takich takich dużych bardzo ważnych słowach można oczywiście zmieniać się rzeczywistością jest dookoła nas na poziomie czysto teoretyczne na poziomie akademickim można po prostu też robić dobry biznes społecznie odpowiedzialne dobre dobre przedsiębiorstwo czy przedsięwzięcie które, który jest projektem biznesowym można do polityki, ale może zrobić coś jest troszkę pomiędzy tymi tymi tymi tymi 23 drogami, czyli jednak zostać się w sferze pozarządowej, dlatego że jednak, kiedy jeszcze w polityce to niezależnie od tego jak bardzo mocno ugruntowane poglądy reprezentuje jednak jest zależne od partii, w której w, której o, której siedziała, z którą jest się jeszcze związanym i nie do końca nie do końca daje to by to jednak pełną pełną możliwość realizacji tego na czym nam na czym nam zależy natomiast pozarządowa w moim odczuciu to też nie jest nie moja odosobniona wizja czy moja odosobniona przekonanie jest taką taką sferą, w której niekoniecznie przekłada na bezpośredni nacisk, ale jeśli myślimy o tym, że mamy pracować na rzecz polityk publicznych to też takie wielkie słowo, ale przecież mamy pokazywać różne rzeczy wizje czy różne obrazy tego jak rzeczywistość może wyglądać jak może wyglądać edukacja w edukacji mówimy jak może powinna wyglądać wychowanie też jak nie powinno no to jednak ta ścieżka polityczne trochę odbiera możliwość działania natomiast Czeszka pozarządowa daje pełną swobodę tak, żeby pewna sprawy pokazywać bardzo jasny sposób zaangażowanie nauczycielskiej w dzisiejszych realiach polityczno-społecznych jest przedmiotem tego nieustającego zdziwienia fascynacji badań przyglądania się po prostu nie do wiary drodzy państwo, że są takie osoby jak Iga Kazimierczyk wspaniały młody zaangażowane nauczycielki, która nie uciekają gdzieś na łatwą ścieżkę korpo kariery, gdzie można zarabiać kilkanaście tysięcy jak nie więcej w ciągu kilku lat dojdzie do bardzo jakiegoś bezpiecznego przed jej finansowo statusu i spokoju tylko właśnie decydują się na pewnego rodzaju wysiłek pozytywistyczne chciałem, żeby zapytać jak to było na początku swoich wyborów zawodowych ciekawa jestem tego, bo w naszym kraju niestety wciąż i na razie zdaje się, że ten trend się pogłębia zawód nauczyciela nie cieszy się szczególną estymą społeczną nie jest to zawód, który kojarzy się jakimś wysokim statusem społecznym inaczej w Skandynawii, gdzie też niezwykle szanowany zawód inaczej w niektórych krajach europejskich Hiszpanii to niezwykle prestiżowy zawód w Polsce ani społecznie ani finansowo nie ma jakiś specjalnie satysfakcjonujących źródeł gratyfikacji to są niezwykłe jednostki, które działają na wewnętrznym napędzie te, które decydują się nie tylko zostanie nauczycielkami, bo tak rzeczywiście są głównie kobiety i wszyscy o tym, wiemy, ale poza wykonywaniem swego zawodu mają całą sferę właśnie taką jak ty aktywizmu działania właśnie przestrzeni pozarządowej funkcjonowania roli trenerki ekspertki pedagożka właśnie prezeski fundacji jak podejmować decyzję, że wchodzić na tę ścieżkę edukacyjną co o swoją wewnętrzną motywację co ocaliło nie miał chyba bardzo duże szczęście mieć nieszczęście w szkole dobrze wiedziała jak to jest tak, gdyż jest trudno tak dobrze niestety na własnej skórze doświadczyłam tego jak trafić do fatalnej okropnej całkowicie hamującej rozwój i osobowość szkoły czy to było to to było dla mnie Państwowa szkoła tak 1 z lepszych w Warszawie koleżanki kolegów, którzy chodzili do klas serdecznie pozdrawiamy tak, bo mieliśmy wszyscy dokładnie te same doświadczenia, że to przetrwali brała zdrowia te szkoły również i no to to rzeczywiście było coś co mnie co mnie co autentycznie bardzo mocno informowało już na całe moje życie zawodowe, dlatego że po tym, doświadczeniu trafiają bardzo piękne miejsce w bardzo dobre środowisko edukacyjne też pozdrawiam szkolną ośrodek Socjoterapii szkoła dla trudnych dzieci, które mają problemy ze szkołą nie z nauką to była najcudowniejsza lekcja życia najcudowniejszy moment Poznania dorosłych mądrych odpowiedzialnych nauczycieli, dla których liczył się kontakt z uczniem, a nie tylko to, że muszą pewną procedurę w szkole przerobić, żeby coś się zadziało to jest ta figura tzw. dobrego dorosłego tak, który towarzyszy, który jest pewnego rodzaju raczej trenerem niż koszt dyrektywy nie kieruje dzieckiem i raczej wzmacnia potencjał dziecka niższym jakiś sposób decyduje o tym co dziecko będzie robił zgadza się z osób jest też obserwatorem jest też akcyjnym praktykiem nie podejmuje decyzji pochopnie było tam bardzo bardzo wielu w zasadzie w tej jako myślenie było to ma 1 nauczyciela, który byłby, choć trochę złym nauczycielem każdy swoje plusy minusy, ale rzeczywiście było to miejsce, w którym ludzie nie bali się pracować swoimi osobowościami także tym, że mieli pewne wady tak, bo w kontakcie z młodzieżą też można bardzo dużo będąc nauczycielem pracować z wykorzystaniem swoich wad chociażby tego, że ktoś nie ma później mówi się spóźniam nie spóźnia się nie swoją drogą nierówno to było fantastyczne miejsce i ja przez 2 doświadczenia dzięki tym 2 doświadczenia wiedziałam, że to jest to co chce robić w życiu nie miała innych w zasadzie miało jeszcze inne pomysły takie bardziej koniunkturalne typu może prawo to zawsze na człowiekowi żyje się lepiej po takich elitarnych studiach, a zadanie miał takich pomysłów w Tychach na szczęście nie były nie były jakoś bardzo bardzo silnej bardzo intensywna i od samego początku zdecydowałam się zostać na studiach pedagogicznych aktywa polonistykę ukończyła pedagogikę na pedagogice w tej chwili kończy doktorat to była samego początku bardzo świadoma decyzja, dlatego że ja wiedząc o tym jak jak bardzo złych nauczycieli spotkam na swojej drodze chciał mieć swój minimalny, bo jednak jednostkowo wkład to, żeby nauczyciele byli jednak trochę lepszy, żebyśmy my wszyscy byli trochę lepsi w jakimś sensie historia oczywista, ale winnym jest niezwykle zadziwiająca równie dobrze moglibyśmy usłyszeć od ciebie osoby, które miał takie doświadczenia, że trauma szkolna była tak ogromna i to, że trafiła do w cudzysłowie ośrodkach socjoterapeutycznych go już było dla ciebie po prostu takim wypadnięciem z kursu z toru poniżającym humanizm bijący, że zostaną zaś nigdy więcej nie mieć z tym systemem nic do czynienia tymczasem te obróciła te wszystkie swoje doświadczenia w złoto po to, całe błoto obróciła się złota i po prostu się już dzisiaj jest dalej świat jak to było np. swymi znajomymi w tej drugiej szkole w tym dobrym środowisku czy ktoś z nich również wybrał taką drogę jak te czy jednak była wyjątkowa chyba jednak było to byłam Toya jest bardzo dużo osób, które robią świetne mądre rzeczy po po tej szkole zresztą też niedługo będzie mieć będzie mieć spotkanie w czasie, którego też też sobie różnych naszych drogach życiowych opowiemy ale, ale tak edukacyjne i w tym obszarze wychowania rodziny i takich kwestii związanych zżyciem chyba stał się tylko ja jak sobie przypominasz siebie jako młodą osobę, która nagle trafiła na Planete podmiotowości szacunku można było wziąć głębszy oddech co dokładnie, jakie przykłady relacji kontaktów nauczycieli z tobą były tym co przyniosło wielką ulgę i w ogóle za czas myśleć o sobie jako o kimś, kto może też w przyszłości włączyć się w ten nurt edukacji coś zmienić to teraz dla tych słuchaczy, którzy zastanawiają się co sami może mogą zrobić dla nastolatków u siebie w domu czy w szkole, bo chcą być lepszymi nauczycielami są tak naprawdę, bo oczywiście nie chodzi o różnice nie wiem w podejściu do programu nauczania pewnie też, ale program nauczania jest 1 co w kontakcie co w relacji było takiego jakościowo różnego to są bardzo proste rzeczy tylko niestety proste rzeczy są też najtrudniej osiągalne najtrudniej na misje w życiu zobaczyć też włączyć w to co robimy po pierwsze, właśnie relacja, czyli nie kontakt nie tylko mówienie czy przekazywanie informacji jakiś kontrakt nawet, który powstaje zawsze między uczniem nauczycielem tylko autentyczna relacja ta autentyczna relacja była też oparte na szacunku to był naprawdę głęboki prawdziwy taki kręgosłupa z trzewi szacunek do do uczniów do tego, że oni bywają różni, że mają różne pomysły czasem bardzo głupie, ale że każdemu z tych pomysłów warto się przez rzecznika warto zaakceptować, bo wiadomo, że któryś momencie też przychodzi z takiej negocjacji czy dyskusjach pomysłach na siebie na życie na świat, ale takie podejście z szacunkiem do tego, że młodzi ludzie po prostu bywają różni niż ja nauczyciel różnie niższy niż wychowawcy mają jednak mimo 14151617 lat bardzo wyrobione zdanie na pewno tematy i mają prawo mieć to co było też inne od lata ta ta planeta planeta autonomia planeta szacunek co co w tym środowisku było bardzo bardzo mocne i dające rzeczywiście takiego kopa energii na całe życie, toteż pozwolenie na popełnianie błędów na to, żeby się z tych błędów też wspólnie nauczyć brak jakiegokolwiek oceniania wyborów które, które się podejmowało i to rzeczywiście, bo to brzmi bardzo ryzykownie tak jak słuchają nas młodzi rodzice dorastających dzieci muszą sobie to seria naprawdę wszystko pozwalać no nie, ale można różnych rzeczach o pomysłach o drogach dojścia o tym dlaczego pewne czy są dla młodych ludzi tak potwornie ważne zatrzymać się na chwilę i porozmawiać z zajmuje dużo czasu drodzy państwo dzisiaj naszym gościem jest Iga Kazimierczyk jest zakazana sztuka życia rozmawiamy o drodze edukacyjnej i Kazimierczyk zarówno tej osobistej jak powiedziałbym systemowy po informacjach porozmawiamy sobie o tym jak dziewczyna z ośrodka Socjoterapii etycznego przycisnęła do ściany minister Zalewską parę lat później raptem sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami Study jest Iga Kazimierczyk pedagożka nauczycielka mianowana trenerka ekspertka ds. edukacji prezeska fundacji przestrzeń dla edukacji osoba, która już za chwileczkę tytułem doktora będzie miał na koncie m. in. takie doświadczenie w taki sukces jak przyciśnięcie do ściany minister Zalewskiej takiego określenia użyto w 1 z artykułów, kiedy opisywano no no twój sukces aktywisty ręczne ogromne, chociaż on oczywiście był oparty pewnego rodzaju spięcie wejście w kontrach konfrontację, ale to wszystko dla nas było ważne, kiedy domagała się jako aktywistka jako reprezentantka interesu uczniów rodziców i w jakim sensie też nauczycieli systemu po prostu domaga się informacji o nazwiskach autorów podstawy programowej nowej nowej edukacji nowej szkoły w nowej dobrej zmianie udało się to był wielki sukces tak udało się rzeczywiście to był wielki element taki moment zaskoczenia, bo jak dostaliśmy te listy to się zorientowaliśmy, że tam w zasadzie lista, czego lista nazwisk lista nazwisk osób które, które przygotowały nam nam to podstawy programowe zorientowaliśmy się tam nie ma ani Szałańska medalu i to rzeczywiście to było największe zaskoczenie dlatego cała to dlaczego cała ta batalia była tak tak długo, dlaczego to było ukrywana, dlaczego to było ukrywane, bo rzeczywiście tam pojawiają się też teraz nie będę nie będę auto bywać tam osób oraz zresztą te nazwiska można bez problemu w tej chwili internet sprawdzić pojawią się tam kilka osób wybitnych wpływa tam kilka osób dobrych i pojawią się tam kilka Kimi osób taką miernym dla tak, bo wiadomo, że zajmował się edukacją niekoniecznie może może mierny szaloną powiedz mnie nie zajmowały się nigdy tworzeniem tego typu dokumentów czy pracą nad na tak na tak ważnym obszarem edukacji, ale tam nie było nie było szału ani nie było skandalu rzeczywiście to co to co wtedy nas bardzo mocno zaskoczył jako stronę społeczną ekspertów pozarządowych to to w jaki sposób postępuje z nauczycielami organizacjami pozarządowymi systemowo ministerstwo edukacji to pokazało jak bardzo ministerstwo nie liczy się z tymi, którzy tak naprawdę chcą pomóc to nie jest tak, żeby się czepiamy, bo po prostu mamy bardzo dużo wolnego czasu tak strasznie chce nam się pisać 40 stron opinii do podstawy programowej, bo też zrobiłyśmy jako Fundacja kilkaset stron tych opinii napisałyśmy oczywiście nic się z tym nie zadziała poza tym, że gdzieś jest do znalezienia w internecie, ale to pokazało jak systemowo ministerstwo podchodzi do strony pozarządowej do ekspertów do nauczycieli rodziców do uczniów i niestety to się do tej pory nie zmieniło wygląda to na razie na razie bardzo podobnie wydaje się, że patrzy teraz na postępowanie ministra Piotrowskiego na to jak, z jaką prowadzi resort nie jest lepiej jest tylko gorzej tylko zdaje się trochę energii już słabła energia niestety społeczna Aneta na opał różne osłabła wszyscy czujemy się i jakoś jesteśmy na równi pochyłej i ile początek tej równi pochyłej dawał jeszcze jakąś nadzieję, że opór społeczny przyniesie wymierne efekty o tyle tuż przed wyborami jesiennymi raczej nastroje są dosyć minorowe to mamy poczucie, że właściwie w tej chwili tylko będzie się pogłębiała zapaści zarówno w przestrzeni edukację w innych przestrzeniach istotnych ważnych społecznie Obywatelską no i teraz pytanie, gdzie ty widzisz siebie za 5 za 10 lat skoro jako osoba tak wysokich kwalifikacjach takim doświadczeniu taka skuteczna efektywna byłaby po prostu niezwykle pożądana w każdym innym kraju europejskim w każdej innej szkole jako menadżerka edukacji jako ekspertka jako współtwórczyni jakiś nowoczesnych procesów edukacyjnych co będzie z tobą czy ciebie też stracimy też, bo to zjawisko właśnie się dzieje cha to zjawisko ba niestety w tej chwili się dzieje ona jest bardzo intensywna masowego odchodzenia od od edukacji masowego też odchodzenia od zainteresowania edukacją takiej emigracji wewnętrznej w gronie nie tylko nauczycieli, ale też no niestety rodziców i działacz organizacji marni frustracja, a skoro nie mogę skorzystać niczym w tej machinie nawet nie trybikiem to po prostu z potraktuje jako sen zimowy i prześpią niestety tak to tak to w tej chwili wygląda jesteśmy trochę też po tych kilku latach no zmęczeni wykonywaniem ogromnej nikomu niepotrzebnej roboty nam potrzebne bardzo tak nieefektywnej niepotrzebnej Policach niepotrzebnej tak jak w tym kontekście mówi żona nikomu niepotrzebna, bo też jako strona społeczna wykonaliśmy bardzo duży wysiłek i też znakomita większość sprawiła to czynie społecznym tak jak mówiłyśmy to było trochę pozytywistycznej to było bardzo pozytywistyczne wszyscy ci którzy, którzy byli na protestach zbierali podpisy pod wnioskiem o referendum ci, którzy pisali milionowy post na Facebooku o tym, że coś musi zadziałać ci, którzy aktywizują aktywizować swoje swoje rady rodziców w szkołach samorządu Uczniowskiego jest kawał pracy tylko okazuje się, że w ogólnym rozrachunku w ostatecznym takim takiej dyskusji z ministerstwa nie ma to absolutnie żadnego przełożenia na praktykę to znaczy ministerstwo przez całe lata odkąd, odkąd była minister Zalewska teraz minister Piątkowski nie wykonała nawet takiego symbolicznego gestu, który pokazywał, że jest jakakolwiek chęć rozmowy koniec końców jest jest taki zaczęły od pytania co co dalej z nami wszystkimi, że trochę boimy się tak będzie edukacja wyglądała, dlatego że nauczyciele odchodzą w tej chwili zawodu to jest masowa skalę mówi to jako ekspertka to widzi szansę, jaką widzę to też na własnej skórze odczułam jak jak w praktyce wygląda odchodzenie nauczycieli jak to wpływa na funkcjonowanie instytucji, kto zagraża w ogóle funkcjonalne jak to zagraża stabilności stabilności w ogóle funkcjonowania instytucji instytucji szkolnych przez 2 lata pracowała w szkole była odpowiedzialna za te są m. in . za politykę kadrową też nano na co dzień spotykaliśmy się z tym jak w praktyce wygląda problem zatrudniania nauczycieli, których po prostu na rynku nie ma i których koniec końców no niestety dyrektorzy sobie szkół też podkupują, płacąc po prostu dobremu nauczycielowi więcej co też szczęście przywilej szkół niepublicznych publicznych szkołach takiego manewru już wykonać nie można, ale w tej okazuje się nagle ci, którym można także ci, których można teoretycznie podkupić też się na rynku kończą po prostu już niema, więc no nastroje na nastroje nie są dobre, ale może też na końcu tego tunelu jakieś światełko to znaczy czasem niestety życie jest także musi coś bardzo bardzo popsuć musimy bardzo bardzo odczuć na własnej skórze naprawdę jest fatalnie i beznadziejnie, żeby dojść do tego momentu, w którym zaczynamy budować różne rzeczy odnowa oczywiście w tych dyskusjach edukacji od kilku lat mówimy, że ten system musi zmienić, że to, jaką funkcjonuje teraz jest kompletnie niewydolne to jest niedzisiejszy to jest też nie w porządku w stosunku do dzieci też okrutny w stosunku do dzieci i to jest mowa, w którym przekonujemy się, że to już przestaje działać no właśnie i oprócz różnych wyzwań czy decyzji powiedziałbym aktywisty ocznych czy zawodowych wszyscy my jako obywatele stajemy też przed decyzjami osobistymi dotyczącymi naszych dzieci nas jako rodziców nas jako obywateli i tutaj sprawa komplikuje jeszcze bardziej będziemy własnymi dziećmi wyważać te drzwi czy nasze dzieci będą tym taranem rewolucyjnym czy się na to zgadzamy to jest kolejna przestrzeń, który też podjąć jakąś decyzję taki tych decyzji jest o tych decyzji jest też kilka, ale każda z tych decyzji jest obarczone jakąś odpowiedzialnością oczywiście część rodziców prawdopodobnie przyjmie taką strategię na przeczekanie, żeby te szkoły jakoś przetrwać skończyć wejść z niej wiadomo, że licach zawsze jednak trochę inaczej też postawą, jaką można przecierpieć no przecież wszyscy przecież mieliśmy weszliśmy na ludzi teraz znamy też cena takiego nie było Twittera część rodziców pewnie będzie wybierała faktyczną i taką fizyczną ucieczka z systemu będą czekać albo emigrować np. można po prostu wyjechać to są rzeczywiście takie takie motywy, które się w dyskusjach bardzo często pojawiają pewnie większe zniesienie zrealizuje, ale sam pomysł także jednak nie chcę tu być obrazuje nastroje stanu część rodziców wybierze prawdopodobnie taką migrację jedno z publicznego systemu do systemu niepublicznego pewnie spora część rodziców wybierze też migrację w ogóle systemu szkolnego do systemu nie szkolą ze szkolnego dobrze się za szkolnej, która rozwija się coraz bardziej paradoksalnie właśnie ze względu na to jak jak bardzo źle dzieje się w szkole, czyli edukacja domowa edukacja domowa edukacja demokratyczna to dobra może lepiej tak to być może taki moment, w którym ma, w którym notowano bardzo mocno rozwijały leży to też nie jest rozwiązanie nie jest, bo to jest jednak ucieczka, bo jednak ucieczka, ale wydaje się, że niestety doświadczamy tego momentu, w którym którym dzieje się to, o czym mówiliśmy od kilku lat, że to się załamie to nie może funkcjonować taki sposób rzeczywiście masowe odejścia nauczycieli zawodu też no ostatnia dyskusja o wysokości pensji minimalnej, kiedy znowu ta pensja nauczycielska no nie będzie się w zasadzie jakoś specjalnie od minimalnej różnić pokazuje, że tu w tym obszarze na pewno nie będzie lepiej, więc ten system oczy naprawdę w tej chwili wali dzisiaj naszym gościem jest Iga Kazimierczyk my zapraszamy państwa informacji Radia TOK FM oraz na trzecią część magazynu sztuka życia do odsłuchania na portalu tokfm PL, a teraz informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!