REKLAMA

Niemcy osiągnęły porozumienie ws. pakietu klimatycznego

Data emisji:
2019-09-20 15:00
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
23:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam państwa na światopogląd dziś piątek dla klimatu, więc w dużej mierze właśnie on transformacją klimatycznym czy politykom klimatycznym i protestom, w których biorą miliony ludzi nie wiadomo ile, bo to są tysiące miast na całej ziemi, w których biorą udział młodzi ludzie, a więc dużo o klimacie będziemy mieć też badania bardzo ciekawe wyniki dotyczące tego, kto z młodych dokładnie bierze udział w Rozwiń » tych protestach w Polsce i Europy tam kilka naprawdę ciekawych punktów połączymy się też oczywiście są 1 z organizatorów młodzieżowego strajku klimatycznego akurat światopoglądzie to będzie młody człowiek jest Krakowa, ale zaczniemy od decyzji, które już od tygodni wyglądała Europa decyzji niemieckiego rządu koalicji rządzącej, która jak wynika z przecieków medialnych dziś uzgodniła program nowy program ochrony klimatu nie został jeszcze oficjalnie ogłoszone, ale mamy już przecieki różnego rodzaju, więc mam nadzieję, że trochę uda nam się państwu opowiedzieć zrekonstruować czy skomentować uda się przed wszystkim gościom dr Joanna Maćkowiak-Pandera prezes forum energii państwa gościem dzień dobry dzień dobry i Rafał Bańczyk z fundacji promocji pojazdów elektrycznych wcześniej ekspert ośrodka studiów chodnik dzień dobry dzień dobry no właśnie zacznijmy może od tego, że nie wiem czy już ostatecznie wiemy, bo różne sumy, jeżeli chodzi o pieniądze padały ile ten program będzie kosztował czy ile Niemcy są gotowi wydać na transformację swojej gospodarki swojego otoczenia tak, by właśnie przeciwdziałać kryzysowi katastrofy klimatycznej 40 miliardów 50 miliardów 100 miliardów euro tutaj macie jakąś jasność w tej chwili większą no ta kwota to myślę, że jest znacznie większa, bo trzeba powiedzieć, że na transformację energetyczną teraz Niemcy wydali ponad 160 miliardów euro, czyli ponad 600 miliardów złotych teraz mówi się o 50 miliardach euro dodatkowo, bo to co się dzisiaj tam postanowiło to takie 70 punktów takich działań na rzecz klimatu to nie jest taka ustawa, ale założenia do ustawy, które zakładają, jakby najważniejsze jest to, że teraz już nie tylko sektor energetyczny, czyli nie tylko wytwarzanie energii elektrycznej przemysł będzie objęty będzie musiał płacić za emisję co 2, ale nowością jest to, że również ogrze nic ciepłownictwo transport od tej pory będą płacić za zanieczyszczenie środowiska musi co to znaczy płacić co jest system to jest rana Malczuk ten system, gdzie emitenci w przypadku transportu te będą konsumenci pali w to mecz pary do transportu w przypadku ciepłownictwa konsumenci gazu ziemnego oleju opałowego do ogrzewania będą płacili dodatkowy podatek dodatkowy narzut z wydatkami w ogóle, który żeśmy przed chwilą mówili trzeba dodać, że te pieniądze nie uciekają nie wyparują niemieckiej gospodarki tylko właśnie wręcz przeciwnie pieniądze inwestowane w odnawialne źródła energii w ekologiczną energetykę zostają w kraju w jakim sensie to czy taki wymóg czy mówi pan mechanizmy mówią mechaniczna to znaczy zamiast wydawać pieniądze na importowane surowce energetyczne przed wszystkim ropę naftową gaz te pieniądze zostają wydane w gospodarce, dlatego że już teraz sam sektor odnawialnych źródeł energii w Niemczech zatrudnia około 300  30050  000 osób te pieniądze z kulą w gospodarce, ale to co jest nowe to to, o czym powiedziała dr Maćkowiak Pandera to jest to, że w właśnie w ten system no system opłat za emisję co 2 oprócz energetyki włączone mają być właśnie również transport i również ogrzewanie chodzi o choćby budynki uznał, że to jest taki system jak znamy takiego handlu emisjami coś takiego jak to porównać czy też mechanizm znaczy myślę, że na pewno będzie jakiś nie znam jeszcze dokładnych szczegółów rzeczywiście była gorąca dyskusja w Niemczech czy to ma być podatek węglowy, czyli wtedy ściśle przypisana stała Irena czy to ma być raczej jakiś towar w postaci tej ceny co 2, gdzie dalej obraca się, jakimi uprawnieniami do emisji wydaje się, że ten drugi mechanizm raczej zwyciężyło nie na pewno łatwiejszy do uniknięcia, że tak mocno się zatem nie ma słów oraz podatek odważny zawsze pozostawia pewną taką swobodę kształtowania ceny wprawdzie, jakby z tych przecieków wynika, że tamta cena została określona pomiędzy powinna rosnąć za tonę co 2 w transporcie i budynkach między 10, a 35 EUR nieco pewności jak niektórzy, ale nie nie 40, czyli w zasadzie wydaje się, że to jest coś tak pomiędzy podatkiem, a tym systemem handlu emisjami, które znamy, który jest globalnym ogromny już trochę straciliśmy czasami ogląd sytuacji wpły w na NATO czy od działaczy nie działa i wprowadzenie tego na poziomie krajowym jest nowatorskie czy próbuje zrozumieć, dlaczego od tygodni wszyscy czekali na ten dzień ci, którzy zajmują naturalnie politykami klimatycznym energetycznej, dlaczego Niemcy, by odgrywają tak ważną rolę w tej kwestii, że czekano na to, że w przede wszystkim dlatego czekano na to, że ten decyzję przeciągane kabinę to zda rada rządu w sprawie klimatu zaczęła spotykać w kwietniu i pierwsze decyzje miały być w czerwcu już wiadome niema tak naprawdę nie sądy pionierem czy jakieś państwo przodującym w Europie chodzi o politykę klimatyczną i to co oni robią to jest próba nakłonienia za państwami, które są z przodu i osiągnięcia własnych celów, które sobie założono w przyszłości, dlatego że w 2008 ósmy, czyli 11 lat temu przyjęto taki wewnętrzny cel czy emisje spadną do 7 z 750  000 000 ton, czyli o 40 % wobec dziewiątego roku, ale okazało się w późniejszych latach, że te misje albo nieznacznie rosną właśnie jestem w miejscu i to właśnie, czego jesteśmy teraz świadkiem jest próba osiągnięcia tego celu i to może jeszcze szkoda, bo rzeczywiście jest także do tej pory tylko przemysł elektroenergetyka wytwarzanie energii elektrycznej prądu no też ciepłownictwo systemowe również było objęte jakimiś restrykcjami no bo to nie tylko jest handel cena co 2, ale konkretne wymogi środowiskowe zmuszające do działania natomiast w transporcie emisja rosną i to jest nawet nasz przypadek Polski, gdzie te emisje wzrosły o kilkanaście wręcz procent w ostatnich latach nie dosyć nam się nie udało zredukować wręcz coraz więcej emitujemy nie mówiąc już o on o smogu o tym co się dzieje z tym co spalamy w piecach to też emituje co 2 oprócz tego emituje zanieczyszczenia powietrza i to co się wydarzyło w ostatnich latach to w Europie to te strajki klimatyczne i takie dzieci właśnie wychodzące na ulice czy w ogóle ludzie, którzy widzą, że ta polityka mimo takich bardzo nośnych deklaracji wysoko lot górnolotnych to on właściwie nie przynosi efektu i wydaje się, że to jest taki ciekawy moment, kiedy widać, że Niemcy rzeczywiście też dużo mówią tak macie to na pewno ważne na czytamy to nie jest także, że to jest jakiś świadome oszustwo czy tez w ogóle jak w ogóle nie rozumiem, że można w ten sposób myśleć, że można w ogóle zorganizować taki spisek na międzynarodową skalę tylko rzeczywiście kiedyś jak planowano rozwój źródeł odnawialnych to trochę liczono na to, że emisje będą spadały równolegle z rozwojem tych źródeł odnawialnych wiatru słońca, ale doszedł więc, że samo idzie o nie dzieje już nie będę tutaj wchodzić w szczegóły, ale teraz przychodzi ten moment, że patrzymy szerzej bardziej kompleksowo mam wyniki badań z tego wynika, że 63 % Niemców uważa, że klimat ochrona klimatu jest ważniejsza niż wzrost ekonomiczny mówiliśmy o tym, że właśnie opłata jakaś kara podatek za o2 misję w Niemczech ma być rozszerzony, ale też mają być dopłaty, czyli pieniądze na lekkie pozytywne marchewka sygnały do to po to, żeby właśnie zwiększyć liczbę samochodów elektrycznych na ulicach, ale właśnie też, żeby bardziej efektywne, bo ogrzewanie i o tym, bym chciała porozmawiać w drugiej części naszej rozmowy, ale również o tym, tam były przecieki, jakie taki pojawiał się o podatku od słów od podatku od jedzenia mięsa rozumiem, że to w ramach kompromisowych rozwiązań koalicyjnych, czyli bardziej konserwatywna CDU bardziej pro Przedsiębiorcza, a SPD chyba umarła, ale nie wiem zobaczymy goście potwierdzą Rafał Walczyk dr Joanna Maćkowiak-Pandera z państwa 8 informacja wracamy świat podgląda Agnieszka Lichnerowicz w studiu państwa gośćmi cały czas są dr Joanna Maćkowiak-Pandera prezes forum energii i Rafał, by dług fundacji promocji pojazdów elektrycznych wcześnie ekspert ośrodka studiów wschodnich rozmawiamy o niemieckim planie ochrony klimatu, które dziś jak wynika z przecieków powszechnych niemieckich mediach już został przez koalicjantów CDU SPD uzgodnionym tylko nie nie zostały oficjalnie ogłoszone szczegóły, ale też przecieki na ich temat pojawiał się w ostatnich godzinach rozliczne, więc mniej więcej chyba możemy już rekonstruować z czego się będzie składał trochę w pierwszej części państwo opowiadaliśmy o tym, że mają wzrosnąć koszty emisji po prostu systemem jakiś opłat czy wygląda na to, że będą to właśnie opłaty ani podatek węglowy mają ma być objęty nie tylko produkcja energii elektrycznej, jakby z węgla, ale również transport i np. ogrzewanie budynków, ale też jest marchewką ma być w tym systemie, czyli systemy dopłat no do rozwiązań, które niemiecki rząd uważa zawarte w dobie walki z kryzysem klimatycznym wspierać potrzeby wspierać m. in. wypłacane mają być jakieś mają być dopłaty do efektywnego ogrzewania systemów grzewczych do kolei też państwo o tym, opowiemy, ale zaczęłabym od samochodów elektrycznych rozumie, że to jest to co niemiecki rząd chce rozwijać co nie budzi aż takiego entuzjazmu wszystkich patrzą Rafała boćka z fundacji promocji pojazdów elektrycznych tak rozwój elektromobilności to jest taki kierunek, w którym zmierza Unia Europejska muszą zmierzać Niemcy jako największy rynek w ogóle producent samochodów to opłaty wprowadzono kilka lat temu na początku wynosiły około 4000 EUR za wzrost rynku dopłatami i tych przeciekach jest mowa o tym, żeby do 6 czy między 68000 EUR wzrosły chodzi o to, żeby zachęcić osoby firmy do inwestowania w samochody elektryczne sądzę misyjne konsumują znacznie mniej energii generalnie, dlatego że ten silnik jest bardziej efektywne no i celem tej transformację oczywiście, żeby całkowicie odejść od użytkowania samochodu z silnikiem spalinowym tutaj Niemcy znowu to się dostosowują do tego się dzieje nareszcie kontynenty świata zakaz sprzedaży samochodów z silnikiem spalinowym będzie wprowadzony w 2025 roku w Norwegii 2030 roku we wreszcie Skandynawii Holandii też w Indiach także świat zmierza w tym kierunku tak samo Francja wielka Brytania zapowiedziały i Niemcy chcą przez to wsparcie dla elektryków zmotywować swój przemysł motoryzacyjny, żeby jeszcze więcej właśnie niektórzy mówią, że mamy Niemcy mają spowolnienie ich przemysł samochodowy motoryzacyjny jest dużym kryzysie i że tak silne postawienie na elektryki na mobilność elektryczną jest de facto formą po prostu wsparcia przemysłu motoryzacyjnego i jest niewystarczające nie polega na, jakby właśnie zmianie sposobu w ogóle transportowania się i poruszania tylko po tylko dno już dziś się na zrobieniu także tych emisji było nieco mniej znaczy dużo pan wie co pani powiedziała Niemcy mają taką koncepcję NATO zmiany w transporcie tak jak jest z Energi Wendy, czyli transformacja energetyczna w sektorze energetycznym jest też taka koncepcja efektach będę, czyli zmiany transformacji w transporcie to transformacja miała polegać na tym, żeby używać więcej kolei do transportu osób i towarów mniej samochodów, więc wykorzystywać rowerów na terenie miasta rowerów Cargo do transportu towarów tak samo tym pakiecie propozycji rządowych jest jest propozycja opodatkowania lotów wewnątrz krajowych tak, żeby jeszcze bardziej zachęcić do korzystania z kolei, ale też można dodać, że bierzemy serio Matko pan, że przemysł samochodowy jest jednak nr. 1 eksportowym w Niemczech rzeczywiście tych miejsc pracy jest myślę, że równie albo podobnie tyle ile w energetyce, więc też wiadomo, że przemysł samochodowy w kryzysie po wielkiej aferze volkswagena z oszukiwaniem w sprawie emisji to po prostu bez rząd chce przeprowadzić transformację wesprzeć ten przemysł też w tej transformacji, bo nikt nie, ale nikomu nie zależy na pewno nie decydentom, żeby ubijać własny miejsca pracy we własnym kraju, więc tutaj wydaje się, że innej drogi nie ma też, bo ta afera po prostu wstrząsnęła polityką transportową nie tylko w Niemczech w Europie, ale właściwie chyba na całym świecie ludzie sobie zdali sprawę z tego co się dzieje z emisjami transportu no Niemcy, wprowadzając dodatkowe rozwiązania chcą osiągnąć cel 2000 w 2030 roku emisja gazów cieplarnianych ma zostać zredukowana do tego czasu 55 % stosunku do roku dziewięćdziesiątego i tak już państwową pomoc słuchaczom zrozumieć to jest takie wyzwanie, które Niemcy mogą osiągnąć, gdyby porównać to do Polski toczymy osiągniemy jak to jest trudne wyzwanie jak bardzo Niemcy mogą być tymi, którym się uda, a wcale tak wielu nie będzie najważniejszych jest w tej chwili to co się wydarzy elektrowniami węglowymi, bo one są tutaj jakby solą w oku węgiel brunatny węgiel tak naprawdę głównie węgiel brunatny, bo węgiel kamienny już też, ale też elektrownie na węgiel kamienny jest niedawno zakończyła pracę tzw . komisja Węglowa, która zdecydowała się do 3008 . roku ten węgiel będzie stopniowo wyłączane przy czym to nie jest także określi datę w 3008 . i róbcie sobie co chcecie, ale tam pierwszy pierwszych 7 GW mocy węglowych ma być wyłączone do 2002. 2005. także to jest w tej chwili najważniejsza i moim zdaniem to się toczy i teraz właśnie najważniejsze też są te inne sektory, bo to jest nie tylko transport nie tylko budynki budynki ogromne zasoby budynki w Europie zużywają 40 % energii pierwotnej to jest coś co w tej chwili dopiero nadchodzi zresztą sobie zdajemy sprawę jak duże zmiany regulacji Europejskiej przyjęte w grudniu będą od nas wymaga to morze na inny program właśnie standardy budynki będą musiały osiągać i ale też rolnictwo też wszystkie kwestie związane z zagospodarowaniem gruntów to jest po prostu następny etap, więc jeżeli pani pyta czy to jest możliwe ja uważam, że możliwe jest, ale to w Polsce w Polsce myślę, że nowa komisja myśli spodziewamy, że w przyszłym roku będzie dyskusja o zwiększeniu celu w tej chwili mamy 40 % zapisany na 2030 rok i też mamy zaproponować własną ścieżkę do końca roku osiągania wyższych celów, ale rodzina złoży w przyszłym roku będzie dyskusja o 50 %, jeżeli mnie pani pyta czy to jest możliwe to wszystko zależy od oczywiście, że jest możliwe tylko pytanie o koszty i o determinacji polityków, żeby osiągać TCA jeszcze nie państwo patrzy też na szefa obaj UKS śledzić co z tym podatkiem od mięsa i słuchu, bo one tak wyobraźnie zawojowały międzynarodową temat podatku od miasta w Niemczech przez debatowano od kilku lat partia zielonych, która notabene bardzo duże poparcie w Niemczech jest rosnący rosnące tak młodych wśród między pierwszą drugą siłą polityczną 25 % podatku te partie właśnie, która ma na pierwszym miejscu zapisane w redukcji emisji gazów cieplarnianych już lata temu zaproponowali taki podatek od mięsa to niechybnie czeka to znaczy w tym planie niemieckim planie ochrony klimatu tak jak moja przedmówczyni wspomniała jest są cele na redukcję emisji czy zużycia energii budynków transportu przemysłu energetyki, ale też rolnictwa i pytają mnie, więc pomysł tak przemysł mięsny np. taśmy dlatego miasto tak, żeby mniej produkować redukować zużycie pestycydów i nawozów sztucznych też transformacja energetyczna znaczy, żeby maszyny rolnicze korzystały z prądu jeśli chodzi o podatek osobom to co też złotych takich większych samochodów miejskich, gdy terenowych, ale dostosowanych do miast tylko aby nadać nowy problem, dlatego że w Europie od już kilku dobrych lat mamy wielki wzrost sprzedaży są ponad połowa nowych samochodów osobowych sprzedawanych to są sowy on sam znalazł no pewnie, bo tam zdaje się, że te właśnie lepsze ekologiczne samochody sprzedawane, bo dane dla krajów pozaunijnych Macrona taki podatek właśnie słowo myślę, że nie, dlatego że tutaj Niemcy jednak z bardzo silnym lobby motoryzacyjnego dopuszczone są samochody, które najlepiej sprzedają dla koncernu przez największe zyski, ale one też odpowiadają w ogóle za ten wzrost emisji gazów cieplarnianych transporcie, który widzimy w całej Unii Europejskiej oraz samochodów osobowych w tekście chciałam na koniec proszę państwa o podsumowanie, bo w Polsce właśnie z 1 strony patrzymy na energii będę i kwiaty niektórzy dają za wzór za inspirację, że Niemcom się ile udało osiągnąć na krytycy mówią, że ciągle Niemcy to największy emitent dwutlenku węgla ociągają się z karmą i dekarbonizacji tak jak państwo w liście komisji nie tylko nie spadają często, ale nawet momentami rosną, więc czy Niemcy, a udało się zbudować taki wizerunek zielony, więc to jest ściema czy nie z 3 no to w ogóle ja tego nie postrzegam w takich kategoriach, bo my chcemy widzieć wszystko w biało czarnych kolorach to znaczy albo dobre albo złe auto trzeba mieć świadomość, że Niemcy sobie wyznaczają cele nie boją się tego my mamy z tym akurat problem i później opracowują ścieżkę dojścia i rzeczywiście nie wszystko wychodzi bo gdyby spojrzeć na te cele ani razu, ale rozumiem jak ekonomiczne jednak zwycięża letni klimatyczne mogą np. 1 rzecz, którą trzeba przyznać, że źródła odnawialne weszły do ministra moi to jest głównie zasługa Niemiec i tego, że 20 lat temu postawili widzieli się chęć dopłacania do tych źródeł tak naprawdę to Niemcy zapłacili za rozwój źródeł odnawialnych na świecie nie tylko, więc to jest ewidentna zasługa natomiast nie udało im się zredukować emisji i w tej chwili muszą po prostu naprawić swój kurs sytuacja jest trudna, bo zmienia się mam wrażenie też dynamika polityczna dyskusja jest trudna muszą też dbać o akceptację społeczną, chociaż z drugiej strony te strajki klimatyczne też pokazują, że presja na rząd jest silna, więc z 1 strony muszą dbać o to, żeby nie dotyczą rzecz najuboższych, bo rzeczywiście tu może i jest czwartym zmniejszamy motoryzacyjny to nie tylko najubożsi, ale rozumiem, że ten przemysł motoryzacyjny, który tam zatrudnia 4 nie pamiętam 300  000 ludzi tak nie znaleziono Jezus umiera mowy o wielu myślę, że ta nie brak jest najważniejsza nasza gospodarka gospodarcza w Niemczech no to trzeba powiedzieć, że niemieccy politycy mają świadomość potrzeby redukcji emisji co od lat nie jest temat debatowano czy redukować ewentualnie jak prędko, jakie gałęzie gospodarki najbardziej obciążać, jakie teraz są obciążone bardziej los w tym momencie energetyka dlatego zdali ten najniżej wiszący owoc i Todda bardzo dobre efekty jeśli za dniem zamknąć najbardziej emitujące elektrownie węglowe na węgiel brunatny i zastąpią je co pan z tą diagnozą w 2007 to znaczy nie ma jeszcze tam żadnej daty jest 2035 trzydziestym ósmy Niemcy zrezygnują całkowicie ze spalania węgla na potrzeby energetyczne będą ciągnąć z Rosji z branży związanej ze słońca tak właśnie no kamienny już w tej chwili sprowadzają, bo już trzeba mieć świadomość, że Polska w Polsce wydobywane 83 % węgla kamiennego w całej Unii Europejskiej właściwie kopalnie węgla kamiennego przestają istnieć w Europie w Niemczech ostatnio była zamknięta chyba w tym roku w zeszłym Niemcy mają jeszcze kopalnie węgla brunatnego to jest myślę sól też w oku i problem, który muszą rozstrzygnąć, bo to jest jednak krajowe źródła energii no ale właśnie bardzo wysoko emisyjny nawet bardziej niż węgiel kamienny ograniczenie poprzez nie eksportują sobie problemu, czyli czy nie będą importować węgla po to, żeby w krajowych tutaj tabelkach ładnie wszystko lśniło brudzenia osiądzie pan zainwestować on po prostu albo jest wydobywany na miejscu spalane albo się z nim żegnamy natomiast kamienny już w tej chwili importują no i płacą za to ogromne pieniądze, więc myślę, że to jest w ogóle ciekawa lekcja dla nas, dlatego że ten niemiecki problem z węglem to wynika z tego, że niemieckie koncerny energetyczne w latach dwutysięcznych, kiedy było wiadomo, że Niemcy będą wycofywać się z atomu nie zainwestowały Ozzy tylko właśnie w energetykę węglową, dlatego że ich prognoz wynikało, że ta energetyka się obroni długim okresie tak nie jest i oni mają park relatywnie nowych elektrowni węglowych, które mogłyby jeszcze pracować, ale teraz ze względu na potrzebę redukcji emisji nie powinny Rafał Walczyk z fundacji promocji pojazdów elektrycznych dr Joanna Maćkowiak-Pandera prezes forum energii państwa gośćmi bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!