REKLAMA

Fiat 126 p – 19 lat temu zakończono produkcję malucha

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2019-09-22 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekendowe poranne Maciej Zakrocki witam ponownie pierwszym gościem weekendowego niedzielnego poranka TOK FM jest pan Jerzy Lemański z Narodowego muzeum techniki dzień dobry panu i dzień dobry panu dzień dobry państwu pretekstem do naszej rozmowy jest rocznica, bo 22 września 2 tysięcznego roku zakończono produkcję fiata 126126 Pa jak w oryginale mówiono cięto Wendt sej, czyli po po prostu po włosku 126 produkcję zakończono popularnego malucha z tej okazji chciałem właśnie z Rozwiń » panem porozmawiać może zapytam pan sam jeździł tym samochodem taki byłem ja pierwsze moje 3 samochody to były fiaty 126 zresztą tak jak większości Polaków w tamtym czasie samochód produkowano od 1973 roku w Polsce natomiast we włoszech od 1972 na jesieni daje 71002 . roku była prezentacja tego samochód żar samochodu także my dosyć szybko żeśmy rozpoczęli produkcję, bo cały rok o Włochach jedno i trzeba przyznać no ten samochód Motor nową Polskę nie ma co oszukiwać, czyli nie to jakiś bardzo wygodny samochód nie miał ich więcej dobrych osiągów, ale jednak produkowaliśmy sporo jej żadnego samochodu w Polsce nie wyprodukowaliśmy chyba takiej dużej liczbie, bo w Małopolsce powstało 3  000 000 po 3  300  000 wydaje się ta może trochę pan nie znalazłem taką liczbę 3  318  674 egzemplarze tego akurat nie potrafił albo jego przyjęcie takich Marek, ale na pewno ponad 7 w tym, że należy pamiętać, że produkcja w latach siedemdziesiątych od, bo pierwszy pierwsze roku część była tam śladowa produkcja potem się rozpędzała rozpędzała dochodziła do 200  000 rocznie natomiast drugi pod koniec dwudziestego wieku w latach dziewięćdziesiątych stopniowo malała, dlaczego dlatego, że było coraz mniejsze zapotrzebowanie na maluchach i już po przemianach systemowych po dziewięćdziesiątym roku maluch był uważany za samochód nie rosyjskiej wielu przedstawiały to po prostu mały niewygodny ciasny i coraz mniej osób jest coraz mniej chętnych było na kupno malucha, tym bardziej że pojawi się następca czyli w jakim wycięto co ciekawe następstwa był produkowany krócej niż ten samochód, który go poprzedzał, bo cinquecento czytamy przestano produkować w 1990 ósmy roku, a w roku 2000, tak więc o 2 lata dłużej maluch produkowano tylko ten, którego zastąpiono podobne samochody na tej samej płycie podłogowej mianowicie seicento no tak, ale właśnie mówi pan, że m. in . na to, że zaczęła spadać popularność tego samochodu, bo okazało się, że jednak był mały no nie bardzo wygodny no to można, by powiedzieć, że ta teza przynajmniej dla ludzi takich jak również ja, a więc pokolenia, które właśnie nowych, choć w małym fiacie czy zmotoryzowani się na małym fiacie do dzisiaj wspominamy, że mimo, że ten samochód rzeczywiście był bardzo mały tak na marginesie potoczna nazwa tego samochodu na Węgrzech to była jest, iż Polski do lat, a Kiss po węgiersku to właśnie też mały no bo elity za to, że chodzi panu słowo cykli do dużego fiata, który nazywano nami, bo nagi koń jest niewielki tak no właśnie do atakowania PiS po i i teraz właśnie wracam do, dlatego że mały niewygodne no i ja nie wiem może trochę też takim przywilejem jest tym ludzi mówić o swojej młodości zawsze dobrze również i samochodzie, którym wtedy jeździli, bo raczej wszyscy mnie słucha jak dzisiaj nie pamiętam jak to było możliwe, że tam żadna z dwójką dzieci z namiotem pojechałem na wczasy do Bułgarii tak było no właśnie młodych taką wystawę muzeum techniki logiem, kiedy Kowalski idzie na wczasy do Bułgarii i rzeczywiście tak urodzili malucha jak jako, kiedy wyglądało, bo to przez samochód jechał z potężnym bagażnikiem dachowym tam działo się w nich nie tylko rzeczy potrzebne do biwakowania na kempingu, ale również różne rzeczy, które należało Bułgarii sprzedać jakiś kapy jakiś łańcuch rozrządu doła, bo to w Bułgarii dobrze szło po drodze Rumunii znowu ten w sektorze sprzedawało tak taka jak sepsa to przypomnijmy młodzieży to takie leki przeciwzapalne tak i i to ta wielka musiała zwrócić, jeżeli Polak sobie dobrze stały opracował wszystko to właściwie taką wycieczkę do Bułgarii za darmo, bo za sprzedane towary tam były z kolei Bułgarii kupował dolary i coś się wszystko wracało, ale to taki był rok tego systemu socjalistycznego, niemniej jednak trzeba przyznać, że ma lub rzeczywiście samochody małe, ale on dosyć tanim samochodem w tym, że tutaj mu młodsi Louie nie bardzo będą rozumieli, jaka to psuje to wytłumaczyć, dlatego że niemal kosztował na początku w ogóle Gierek chciał, żeby maluch kosztował 50  000 zł okazało się to jednak niewykonalne nie dało się produkować w Polsce samochodu za 50  000 zł i maluch oficjalną ten miał 69  000 zł przy zarobkach około średnio około 3 ,51000 zł do ręki, więc zarobki były porównywalne z dzisiejszymi zarobkami nie, a maluch kosztował 6 dzieli się nie wie czy ktoś państwo, by się zdecydował na samochód za prawie 70  000 bez klimatyzacji bez nawigacji Belgradu, aby do bezradnych dodatku, bo maluchy z wyposażenia dodatkowego nawet dmuchawy nie miał pierwsze maluchy do wyposażenia dodatkowego miał tylko pasy dziękuję, ale nie był własnościowe tylko gdy po i kierunkowskazy awaryjnej więcej światła przeciwmgielne go nie było no no był bardzo ubogo wyposażony w, tyle że w zakresie ich 9000 nie można było kupić ja pamiętam już troszeczkę późniejsze czasy jak w 1984 roku proszę sobie wyobrazić, że nowy maluch, czyli tak jak było trochę inne ten 80 czwartym roku nowy maluch kosztował 400  000 zł nowy maluch natomiast, jeżeli pojechało się na giełdy to maluchy rok i siedemdziesiąty siódmy, czyli 7 letni maluch kosztował 420  000 zł i to dla głosy ludzi niezrozumiałe dlatego 7 letni maluch był dość od nowego malucha chodzi o to, że nowego malucha nie dało się kupić nie można było tak po prostu pójdzie sklepu kupić dostawały talony jak sprzyjały i osoba, która często tak było, że osoba, która otrzymała talon na malucha kupowała i natychmiast od razu pierwszą niedzielę Michała taka osoba na giełdzie wtórowała samochód dla po północy, bo między tak bardzo miał mało, jeżeli balu to na początku 69  000 to można go było za 140  000 kupić na giełdzie i potem maluch kosztował 400  000 zlote za 800  000 można było kupić na giełdzie, a stopniowo maluch trafił na wartości i w tym tak najbardziej głodnym dam motoryzacji okresie dopiero po 7 latach maluch od do dnia utrzymywał wartość taką, jaką miał samochód nowy to ja pamiętam taką śmieszną historię akurat też niezwiązaną z maluchem, ale ze wspomnianym przez pana albo to był świat 125 albo już polonez, kiedy się okazało, że jakaś partia tych samochodów produkowanych w Warszawie na Żeraniu została załadowana na barkę na Wiśle i tą barką miała tam popłynąć do portów, bo były na eksport i ta barka zatonęła czy po prostu się zanurzyła litewskie samochody po prostu wyciągano zwody no właśnie okazało się, że już niemożna, bo sprzedaż normalnie na rynku tylko trzeba było je sprzedać na wolnym rynku na zasadzie jakiegoś tam w przetargu wszystkie te samochody wyciągnięte zwody sprzedawano po oficjalnie Naprzodu o podłożu wyższej cenie była oficjalna cena samochodu pojawia się wtedy taki dowcip, że właśnie najlepiej by było, żeby z Żerania taką właśnie taką rampę zrobić do Wisły tam wrzucać te samochody nowe szkolne wyciągałem zwody są roczne o skutkach globalnie to były takie paradoksy tak jak eksport wewnętrzny proszę państwa no i samo słowo określenie eksport wewnętrzny to już jest ich Barrio pakiet, bo jak może być podobny, ale rzeczywiście tak było, że malucha można również było kupić prawie łowieckim młodego artysty tam czekało na Marka miesiąc 2 miesiące, ale należało za niego zapłacić albo bonami towarowymi to też młodsi wydobyto dolarami po prostu dolarami trzeba było zapłacić ewentualnie markami zachodzi niemieckimi i wtedy cena takiego malucha oficjalnie po kursie oficjalnym wcale nie był Rosy natomiast kurs oficjalny mieli boi się ku Starym rynku dolara i takich jak i tedy kupowany maluch kosztował, więc 2 × właśnie tyle co na oficjalne tego samochodu i to był jedyny sposób właściwie dachy szybkie kupno samochodu nowego i bycie pierwszym właścicielem, bo szybko można było kupić na giełdzie, ale też zawsze było drugim właścicielem ani pierwszym natomiast tutaj było jest właścicielem o tym jeszcze w latach osiemdziesiątych połowy lat osiemdziesiątych pojawiła się tzw. sprzedaż wiązana na malucha to znaczy płaciło się 50 % w złotówkach, a 50 poseł w dolarach, ale też cała łączna kwota wynosiła tak samo 2 × więcej niż normalna opinia na temat, o co chodziło chodziło o to, że państwo chciało SA te maluchy sprzedawać w takiej cenie jak i sprzedawało na Zachodzie, bo na Zachodzie były relacje zupełnie inne samochody chce mało, który drugi sprzedawany w Polsce i tak najtańsze samochody w ogóle Europy zachodniej tam się nazwą powiedzmy między na niego mówili Bambino Holendrzy chyba też notes na swoja tam nagli i całkiem nieźle sprzedawał możni, a tak dobrze akcja to 20500 w swoim najlepszym okresie, ale co dało się całkiem niedawno lat dziewięćdziesiątych sportowa szliśmy luka były też wersje takie trochę lepsze niż na rynek Polski i dlatego państwo chciało pobierać taką opłatę za malucha w Polsce i przy sprzedaży za dolary, żeby to ich, żeby to było dziś, żeby zarabiać tyle samo to na studia za granicą było to świetne posunięcie, dlatego że w ten sposób FSO zamiast transportować jeszcze te samochody było ich wpłaty strach ludzi dogada do dalekich krajów Europy miał od razu klienta na miejscu do polskiego klienta, który był dużo lepszy od klienta niemieckiego za francuskiego, bo klient francuski to chciał, żeby trąbka trąbiła, żeby młodzi tak mówiła, żeby nie było żadnej rysy na lat jest bardzo wymagający jak taki miał dziwne upodobania klient Polski brał wszystko jak leci po zadowolonych ona w ogóle 4 kółka tak to wyglądało właśnie no i trzeba powiedzieć sobie szczerze, że tak jak pan wspomniał to samochód, który zmotoryzowani nasz kraj i mimo że dzisiaj są to trudno wyobrazić no jego moc przynajmniej w tych pierwszych wersjach to było niecałe 18 koni nie 2 i maluch miał 23 koniec 23 konie tak to 17 można dokładnie miał 500 tak jest do 20 tak 23 konie od dróg niewielka różnica, ale ważna, bo po i pojemność najpier w trzeba też była 6 setka potem było 650 tak ważni dlatego 650, bo zakładano, że Fiat panda będzie miał 750 potem młodzi Włosi zdecydowali się tak na większe silniki nie bardzo wiedziano co z tym silnikiem jest ich zrobić otrzymała go otrzymał właśnie ma maluch mały ciasny małej mocy bardzo słabym wyposażeniem czy pan mówił stał się obiektem różnego rodzaju dowcipów oka Janeczka pamiętam serce on akurat podoba czy wiecie wiecie, dlaczego świat maluch ma z tyłu podgrzewane szyby prawidłowa odpowiedź, żeby tym co zimą pchają było ciepło w ręce np. takich ludzi, a pan jak i targowej po maluchu maluch maluch jest najcichsze samochodem na świecie a dlaczego dlatego jak się jedzie się kolanami Uchida dotyka to jednak litości pamiętam, ale swoją drogą śmiejemy się w walkach dowcipu bardzo duża książka została oddana była tam są najczęściej dowcipu jak udaje się też po każdym pokazie jest taka 1 strona zawsze powtarzam młodym kierowcą, jeżeli ktoś nauczył się wyprzedzać świateł od wejścia są te maluchy to będzie potrafił IRA na cały ruch innym samochodem Carrefoura, bo przecież maluchem pirat to była sztuka jedzie z prędkością 50 km na godzinę maluch ma pełną maksymalną 105 km tak rozpędzić się z tego 90 dostał 5 to trzeba umieć czajnik szybciej, czyli woda zagotuje niż ten ma taką prędkością jest no, więc to było naprawdę to średnio trochę inaczej, bo robiło także do euro większy odstęp między willę widok ze Szczecinka niedługo nie będzie nic się wcześniej kolej kierowca musiał spełnić, żeby w momencie, kiedy wypada, żeby od razu na dzień dobrych 10 prętów to było trudne dosyć, ale dzisiaj skoczyć zysk z obecnych 90 na 130 no to ja nie mam żadnego problemu jak mam sobie jako mechanizm w swoim samochodzie tutaj żadnego problemu to osiąga, ale maluchu 20 w przykładzie potem 24 kodzie jedno to było naprawdę trudne i dlatego gdy ktoś nauczył się też maluchem będzie potrafi każdy inny samochody to ja się uczyłem nie tylko jeździć właśnie samochodem i to był maluch, ale też muszę powiedzieć, że należałem do dość licznego grona tych Polaków, którzy uczyli się obsługiwać w rozumieniu nawet napra w tego samochodu, ponieważ były problemy na rynku z usługami i tak ze wszystkimi i bardzo wielu ludzi nieskromnie powiem ja również część moich kolegów to była takimi domorosły mechanikami samo radio malucha jak najbardziej lubi tak prostym samochodem, że wiele czynności można było zrobić sam pomysł wychodził książki, które po radził jako prezesa banku zmieniam amortyzatory IATA w Maroku zmieniłem sprzęgło no dużo prostych rzeczy byłoby to nie to nie był to samochód pozbawiony elektroniki dopiero później w ogóle tam zapłon elektroniczny pojawi na początku nie było i to w bagażniku samochód no, więc to była taka sama mechanika kursów mamy ani też się tylko musimy podłączać do komputera dlatego Marucha nigdy nie podłączane do komputera tylko po prostu zwyczajnie go naprawiano także jedyną elektronika, chociaż nawet pewnie tak nie powinno się na tego nazywać to pamiętam problemy przy aparacie zapłonowym był taki kondensator ją co jakiś czas siada wić jak było wymieniać Nate kopaliśmy dół, a Zachodem zachód ma tam jego za rok trzeba było ustawiać zapłon samemu to samo liderów w odpowiednim momencie, kiedy na świecie, ale to wszystko do ogarnięcia to było tylko do zdrowia porwań jest jak dzisiaj w swoim samochodzie właściwie papierowe, bo nie jestem w stanie tego się być wybitnym specjalistą to bez odpowiedniego oprzyrządowania człowiek nie jest w stanie zrobić poda dolanie oleju do silnika czy wymianą koła atak reszta notować nie wolno mi właściwie nawet tego robił on bardziej straci, bo i tak to właśnie w rocznicę zakończenia produkcji 19 za rocznicę zakończenia produkcji malucha z sentymentem po przypominaliśmy losy tego auta i jak i stopniowo zmieniał na zmieniał Polskę jeśli chodzi przynajmniej aspekt motoryzacyjna jest na koniec dobrze o takich samochodów nie nazywał się mały włos nie mogliśmy inaczej traktować jako spełniony nie nazywały się, bo nie mogliśmy używać nawet Włosi nie zgodzić po prostu chcieli słowem jak i firmować tak ustawiał do samochodu dlatego w ostatnich dniach uda chyba 23 latach samochód wychodził z firm z fabryki pod nazwą maluch, a ostatnie 1000 egzemplarzy, z których 11 w gestii Narodowego muzeum techniki ostatnie 1000 egzemplarzy nagrał się maluchy i UN, czyli ta ostatnia ostatnia wersja końcowa wersja, o czym przypomniał nam pan Jerzy Lemański z Narodowego muzeum techniki bardzo panu dziękuję za rozmowę dziękuję pozdrawiam, a teraz informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA