REKLAMA

Media społecznościowe to nie miejsce na wygłupy. Partie polityczne zbyt często o tym zapominają

Weekendowy Poranek - Maciej Zakrocki
Data emisji:
2019-09-22 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:33 min.
Udostępnij:

W studio dr Helena Chmielewska-Szlajfer – socjolożka z Akademii Leona Koźmińskiego, zajmująca się wpływem nowoczesnych technologii na zmiany społeczne.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
weekendowy poranek Maciej Zakrocki witam ponownie w drugiej rozmowie w dzisiejszym weekendowym poranku Radia TOK FM pani dr Helena Milewska Schaefer dobry dzień dobry, a porozmawiamy teraz o mediach społecznościowych w kontekście kampanii wyborczej, która trwa też z odniesieniem do wcześniejszych kampanii tak, aby zorientować się czy coś nowego dzieje w tej sprawie czy partie polityczne wyciągają wnioski z tego co się już wydarzyło i t d. najpierw, że takie ogólne pytanie Rozwiń » czy zgadza się pani taką tezą, która w ogóle funkcjonuje dzisiaj, że nie macie czy to na Facebooku czy Twitterze Instagramie otoczenie ma myślę, że tak, zwłaszcza jeżeli chodzi o osoby publiczne, a teraz zresztą kilka dni temu pomagałam takim bardzo ważnemu interesowi mam prawo wiedzieć, które zbiera dane od polityków kandydatów na funkcję do funkcji publicznych o ich programach, jakie mają cele jak ci potencjalni reprezentanci i do niektórych z nich bardzo trudno jest dotrzeć właśnie, dlatego że nie ma na nich praktycznie żadnych danych kontaktowych i ja w ramach działania na rzecz na rzecz tego Andrzej osa i na rzecz większej przejrzystości szukałam danych tych polityków i najłatwiejszym kontaktem do nich, jeżeli on w ogóle istnieje to jest strona na Facebooku to jest zdecydowanie najpopularniejszy sposób pokazywania się polityków i potencjalny kontakt dla osoby, które chce do tego polityka dotrzeć poza tym część z nich ma swoje własne strony internetowe, a i to są zazwyczaj strony zrobione przez partie, do których należał albo z, z których ramienia startują czasami to są jakieś informacje z miejsca pracy, które w, którym są częstych polityków kandydujących teraz do parlamentu to są osoby, które pracują różnego rodzaju urzędach w związku z tym można szukać ich namiarów przez urzędy i promil ma konto na Twitterze natomiast dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem taki na gorąco, bo to rzeczy się sprzed paru dni było to, że do wielu z tych politycznych kandydatów na parlamentarzystów po prostu nie sposób się dostać, a i też wiem od samej tej organizacji tego czy osa, że politycy wcale niechętnie piszą o tym w zasadzie co chcą robić w tym parlamencie, więc ta obecność w internecie jest szalenie istotna nawet nie tylko, jeżeli chodzi o program co byłoby się dobre natomiast samo to, że można z takim kandydatem skontaktować, ale z drugiej strony właśnie się zastanowią nad 1 rzeczą pani takiej analizie, którą czytałem do tej analiza dotyczy kampanii prezydenckiej 2015 roku zwraca uwagę na ogromną rolę, jaką odegrały media społecznościowe zwycięstwie pana Andrzeja Dudy wraca pani uwagę, że szczególnie w porównaniu z Bronisławem Komorowskim to obecność jest jest jest olbrzymia i to m. in. spowodowało, że ten kandydat, któremu jeszcze na kilka miesięcy przed wyborami nie dawano większych szans w końcu te wybory wygrał z drugiej strony uważa się, że często jak się przygląda tak tak tak tzw. profilowi danej partii politycznych profilowi wyborców przypisuje się, że n p . prawo sprawiedliwość politycy tej partii to jednak najwięcej poparcie zyskują w mniejszych miejscowościach, a nawet wioskach często się mówi właśnie dzisiaj o ogromnej roli TVP, ponieważ tylko ona dociera do do tych właśnie miejsc, a ludzie nie mają dostępu do innych źródeł co by miało wskazywać znał, że to jednak tradycyjne media w tym wypadku telewizja ma wpły w na decyzję wyborczą to jak to jest mam wrażenie, że każdy dobiera sobie te badania, które wyglądają na wygodniejsze danego argumentu, owszem, kanały publiczne czy radio telewizja docierają tam, gdzie inne nie docierają taka jest ich rola, niemniej internet generalnie w Polsce działa na znakomitej większości terytorium kraju i ludzie ten internet mają i też badania, które widziałam niedawno o tym w zasadzie jak ludzie korzystają z informacji w internecie wskazują, że ludzie wcale nie opierają się na 1 źródle na rynek nie tylko w internecie w ogóle mają więcej niż jedno źródło wiedzy o tym co słychać w Polsce na świecie, więc takie mówienie dość popularne o tym, że PiS wygrywa tylko tam, gdzie dociera inna informacja niż ta, która jest wygodna jest trochę uzasadnione, ale myślę, że też jest to gruba przesada to co na pewno było widać w kampaniach sprzed paru lat i po czy nam stara się uczyć mam nadzieję na własnych błędach w ogóle inne partie to, że dotychczas PiS miał znacznie lepszą kampanię w internecie, zwłaszcza w mediach społecznościowych, czyli polskim przypadku to przede wszystkim tej spółki, ponieważ po pierwsze, tam był też kampania prezydencka rządzi się trochę innymi regułami, dlatego że kandydatów znacznie mniej niż do parlamentu siłą rzeczy i nie tylko tam byli ci ci kandydaci też sztaby, ale też z potencjalnymi wyborcami w jaki sposób rozmawiali chodzili przynajmniej jakiś taki minimalny interakcję tych mediach społecznościowych z tego co wiem Platforma Obywatelska tym razem zainwestowała zdecydowanie więcej pieniędzy reklamy na Facebooku niż nie zrobił to PiS, więc pod tym względem wygląda na to, że uczą się na błędach natomiast rozwiązanie właśnie do tego raportu, który mówiłem, że właśnie Bronisław Komorowski i jego sztab zlekceważył tę obecność właśnie kampanii 2015 roku w złotych wielu rzeczy, dlatego że raz jest obecność samego kandydata w mediach społecznościowych rzucanie postów ten, gdzie był z kim rozmawiał podziękowania dla ludzi, którzy przyszli na spotkanie tak, ale też coś co prezydent Duda robił świetne po prostu, a były prezydent Komorowski nie robił tego niemal wcale jak zaczął to z dużym opóźnieniem i bez wdzięku tak naprawdę to trzeba umieć robić, ale to nie jest szarlataneria tego po prostu można nauczyć, a tutaj mówimy o płatnych reklamach to nie jest to samo co interakcje kandydatów na parlamentarzystów z potencjalnymi wyborcami jedno oczywiście powinno wspierać drugie natomiast to nie jest jakiś taki ma magiczny pata, który spowoduje, że ludzie będą bardziej głosować na daną partię to jest wyłącznie zapewnienie większej widoczności, a gwarancji żadnej nie ma prace domowe są często sama to znaczy docierać do ludzi, ale nie tylko z nawet interaktywnym billboardem, że jestem kandydatem ich proszę na mnie głosować, bo ważny dla mnie dobro Polski to jest taki też standardowe rodzaje hasła, ale nawet, że też nie ma programu specjalnie sprecyzowanego to niech przynajmniej rozmawia z tymi ludźmi nigdy się poznać jako człowiek bycie właśnie takim namacalnym krwi kości człowiekiem osobą, która właśnie chce rozmawiać wydaje się bezpośrednia, a i tak przyjazne w kontaktach to jest kluczowa umiejętność mediach społecznościowych, zwłaszcza dla osób publicznych, zwłaszcza dla polityków to widać wszędzie znaczy to widać bardzo dobrze na naszym własnym poletku stąd duży właśnie sukces Andrzeja Dudy, ale też relatywnie bardzo duży sukces Kukiza w swoim czasie, który zna pani pisze, że m. in . ten jego sukces media społecznościowe w dużym stopniu przyczynił się do porażki Komorowskiego też oczywiście no właśnie, dlatego że kontrast był tak gigantyczne to znaczy miał pan 2 kandydatów, którzy byli bardzo tacy kontaktowi bardzo rozmawiali z ludźmi nawet, że to był ich własny elektorat, ale widać było, że to są osoby, do których można się zwrócić także można do nich zagadać tak, nawet jeżeli to jest tak minimalistyczna forma kontaktu jak właśnie przez przez media społecznościowe z prezydentem Komorowskim wrażenie było absolutnie odwrotne myślę że, toteż wynikało z tej jak się okazało dla niego trudnej pozycji czy z ona została spowodowała, że to był problem zamiast zamiast zrobić z tego coś przydatnego do kampanii, czyli to, że był wtedy prezydent miał takie poczucie, że musi być formalistyczne musi być oficjalny to bardzo źle działa w mediach społecznościowych czytaj to jest trochę wyrok śmierci ich w mediach społecznościowych one działają w zupełnie innych zasadach, kto te zasoby zna i działa pod dla nich ma po prostu większe sukcesy tutaj nie ma jakiejś większej czarnej magii ten dość nudnych zapytała 1 rzecz właśnie w kontekście tego co pani przed sekundą powiedziała, bo ja jestem w stanie wyobrazić sytuację, w której ludzie coś starszego pokolenia jak Bronisław Komorowski, który był urzędującym prezydentem namawiano nawet przez swój sztab, który jest świadom tej konieczności bycia w mediach społecznościowych mówi no nie do końca albo przynajmniej nie w każdej formie jestem prezydentem wielkiego państwa nawet w trakcie kampanii pełnie funkcję prezydenckie przejmuje inne głowy państwa to są oficjalne spotkania no nie będę teraz oczywiście uprasza się wygłupiał tak, a czasami media społecznościowe tego oczekują jak teraz pogodzić 2 rzeczy z 1 strony, że oczekujemy od polityków właśnie tak mi się wydaje przejmie też mam takie oczekiwania powagi rozsądku umiejętności podejmowania właściwych decyzji rozkosz z koniecznością sprzedania się jak niezły produkt w mediach społecznościowych między też o to, żeby zyskać tych ludzi, którzy chcieliby, żeby politykę taki swój chłop albo fajna babka, która po wstrząsie fajnie gada jest parę ważnych rzeczy, które Fed redaktor porusza 1 zamachem raz wydają się w ogóle taka fundamentalna podstawowa kategoria wygłupiać się myślę, że z tym jest bardzo duży problem co to znaczy być obecnym jako polityk właśnie w tych poważnych mediach i w tych niepoważnych mediach, do których zalicza się media społecznościowe to jest moim zdaniem pułapka, która powoduje właśnie takie wypadki jak przegrana Bronisława Komorowskiego i też to jest taka pułapka, która powoduje, że mamy teraz tak absolutnie skandaliczną kampanie nie weszli wiruje, które jest tak upadające, że ja naprawdę nie wiem, kto mógł wpaść na ten pomysł i w jaki sposób osoby z osobą niesłychanie kulturalne tak generalnie wydają się porządne w jaki sposób zgodziły się wziąć w tym udział i pomyślał, że to jest dobry pomysł ja Ros tego nie wiem, ale wydaje mi się, że to właśnie wszystko wychodzi z tego punktu tego hasła, o którym pan powiedział czy właśnie wygłupy bycie w mediach społecznościowych to w ogóle nie są wygłupy jest bardzo poważna sprawa i przykładami osób, które jednocześnie są mężami stanu i bardzo dobrze funkcjonuje w mediach społecznościowych to jest w skali międzynarodowej już były prezydent Barack Obama tak, ale na naszym bliższym podwórku uszkodzono Tusk, który sobie bardzo nieźle radzi w mediach społecznościowych, chociaż też jest takim późnym miał późne wejście i zresztą wtedy, kiedy się pojawi na Instagramie tuż przy piśmie jego córka go nauczyć najwyraźniej uczyła, więc to nie jest także poważne media sobie, a media społecznościowe, które polegają na bezpośrednim bardzo taki minimalistyczny, ale kontakcie z innymi ludźmi to są wygłupy ta absolutnie nie są wygłupy to jest bardzo duże pole do właśnie interakcji z ludźmi do pokazywania swojej pracy nie tylko z takiej oficjalnej ex cathedra, ale właśnie jak wygląda ta procent to moja teza wygłupia może też żyła stąd, że pamiętam kampanię w wyborach do parlamentu Europejskiego i w pewnym momencie ważniejsze mówił furorę w mediach społecznościowych zrobił film Karola Karskiego on tam się przebrał za rycerza i i tam bił się właśnie na miecze na potem coś mówi głowa walce o Polskę i t d . i Karol Karski prof. Europe istotą tak w parlamencie europejskim zresztą już był w poprzedniej kadencji pełni funkcję kwestora no i z 1 strony właśnie ludzie mówili, że to śmieszne i oglądali to zobaczy, jakie to śmieszne albo się okazało, że zrobił świetny wynik no to można, by powiedzieć to właśnie może tak trzeba tylko niektórzy politycy mają trochę z tym problem no może nim dla celu wyborczego i wielkiej popularności i lajków i odsłonięcie tam i t d. nie będą pewnych rzeczy oczywiście jest granica była nowa Ania i ona dla każdego jest inna tak samo jak każdy jest charyzmatyczny tak to są pewne talenty, które i pewna jak i wrażliwość proszę bardzo się nie daje wypracuje się zawsze z konkretnym człowiekiem tonie znaczy, że taki polityk nie ma bardziej nie chcę powiedzieć prywatne życie prywatne dotacyjnego, ale taki bardziej nieformalnej strony wykonywania swej pracy, do której inni ludzie też mogą mieć jakiś czy mogą stać, czego mogą się odnieść takie rzeczy właśnie zasuwania rano ogarniam dzieci tak, że wszystkim trzeba wysłać do szkoły przedszkola jeszcze z samego siebie sam musi wysłać do pracy to są wszystkie te rzeczy, które powodują, że taki polityk staje się bardziej ludzki, jeżeli ktoś bardzo dobrze działa za pomocą wygłup pół do to świetnie no to dodatkowe punkty dla takiej osoby, ale te nie muszą być wygłupy wcale to może być po prostu pokazywanie takich bardziej ludzkiej strony tego fachu, jakim jest bycie politykiem to zobaczymy po 13 października to odrobił lekcję i właśnie jak pogodzić pewne rzeczy zarówno kampanii tradycyjną i tradycyjnych mediach w tradycyjnej formie bezpośredniego kontaktu z wyborcami kampanią w mediach społecznościowych no i będzie to pretekst do kolejnego naszego spotkania z panią dr Iwoną Chmielewską FR w bardzo dzisiaj też dziękuję za rozmowę informację taką Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - MACIEJ ZAKROCKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA