REKLAMA

"Ja bym chyba rzucała monetą. Oba filmy są doskonałe" O Wyborze między "Bożym ciałem" a "Obywatelem Jonesem"

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-09-23 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
21:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejni szykują się państwo wcześniej temu minęło południe, a ze mną studies prof. Małgorzata Omilanowska była minister kultury i dziedzictwa Narodowego dzień dobry pani profesor co do wróciła pani czterdziestego czwartego festiwalu filmów fabularnych w Gdyni, jakie wrażenia bardzo dobre obejrzałam oczywiście nie wszystkie firmy, bo to chyba jest w stanie zrobić tylko byli wielcy zapaleńcy, którzy mają tydzień urlopu, a także trochę obowiązków służbowych w Rozwiń » tamtym tygodniu, ale obejrzałam dużo filmów konkursu głównego jestem bardzo budowana, bo nic zobaczyłam co najmniej 67 bardzo dobry film w złote Lwy dostała Agnieszka Holland za film minister donos o dział się Gazecie takim właściwie chodzi mój zawód można powiedzieć wzorze Sech, ale chciałem zapytać, kto był pani faworyt na pewno właśnie film Agnieszki Holland ale jakby miała problemy wewnętrzne decyzji, bo bym chyba rzucała monetą, żeby zdecydować czy Agnieszka Holland czy Boże ciało czy Jan Komasa Boże ciało masa, dlatego że Jan Matejko zadziała tutaj dostać dostał srebrne Lwy, więc też to jest bardzo doceniony i i mówi tylko o tym, że to są bardzo różne filmy są nieporównywalne i dlatego wybory ekstra tak tak tak bardzo trudne, bo to zupełnie inną opowieścią zupełnie innym rodzaju narracji natomiast dla mnie objawienie matki absolutnym tego festiwalu jest Jelenia w roli właśnie tego pseudo księdza z Bożego ciała niezwykłe warunki fizyczne niezwykła zupełnie jak widziałam wcześniej w paru rolach, ale po raz pierwszy mógł naprawdę pokazać Sejm ciągłości są możliwość no tak należy im Agnieszki Holland to jest w pewnym sensie no i polityczna, a w każdym razie może być jakąś taką polityczną agresją do tego co w tej chwili dzieje się na świecie pomimo Gareth Jones dziennikarz, który jako pierwszy zrobił wywiad z Adolfem Hitlerem, a potem o blisko prawdy opisał wielki głód na Ukrainie jest to w pewnym sensie opowieść o powinnościach prasy mediów wolności słowa i dziennikarza w czasach, gdy wolność słowa zdeptana nie mam wątpliwości, że Agnieszka Holland zupełnie świadomie zdecydowała się na realizację tego projektu filmowego właśnie teraz, ale myśli pani, że publiczność odbiera właśnie ten film jako, na jaką jako pewną aluzję do chwili wjechał prosto, ale myślę, że to jest dosyć czytelne w ten film czy zarówno film, jaki cel festiwal czterdziesty czwarty został okrzyknięty jako najbardziej polityczne z dotychczasowych nie wiem czy to jest prawda jak to mierzyć, niemniej rzeczywiście zarówno wystąpienia Agnieszki Holland, jaki Dawida ogrodnika na gali zamknięcia festiwalu to był mord mocne polityczne deklaracje przypomnijmy, że na sali wręczą nagrody także były wiceminister kultury Jarosław Sellin, który także zabrał głos pani, że odbiera ten festiwal jako jako najbardziej polityczny w jego historii oto, by nie był może tak polityczny, gdyby nie to zamieszanie wokół filmu Jacka Bromskiego przypomnieć, że pierwsze zamieszanie to nawet nie film Jacka Bromskiego tylko niedopuszczalne 3 firm tak, a przede wszystkim umowa ptaków i Ksawery i mój przyjaciel Ksawery, który wyreżyserował ten film zawęża łaski oczywiście ja myślę, że mowa ptaków nie cieszyła się popularnością wśród żyli wśród selekcjonerów, dlatego że jest to film bardzo artystą ski bardzo jednak wymagającej narracji, bo składa się z niebywałej ilości cytatów wizualnych muzycznych filmowych tekstowych na różnych tekstów kultury czy dobrze znać biografia Andrzeja łaskiego, żeby tych w ogóle ten film w ogóle, żeby sobie z tym filmem naprawdę poradzić miałam akurat okoliczność oglądania tego były umów bardzo dobrym towarzystwie i bawiliśmy się jak dzieci bawiliśmy się, ale pani prof. Nowak z firmami to jest także mogą się podobać mogą się podobać to jest wszystko rzecz gustu natomiast muszą być jasne kryteria w przypadku konkursu festiwalu, kto tę firmę do konkursu dopuszcza, jakie są kryteria w ogóle no zebrania filmów konkursowych ja rozumiem, że oto była to był spór w dodatku no i szefem komisji konkursowej był Wojciech Marczewski wybitny pedagog także mój i tutaj Gildia reżyserów zabrała też głos, żeby była absolutna jasność, że wszelkie protesty reżyserów twórców kina nie były mierzone Wojciecha Marczewskiego uczelnie, dlatego że chodziło przede wszystkim o ten tryb w ogóle do puszczania filmów do konkursu, który ma to słabo, że dwustopniowy pierwszą ten pierwszy stopień stanowią fachowcy drugi stopień stanowią stanowi grupa ludzi, którzy są przedstawicielami organizatorów konkursu i tu za duży element gra już role ten czynnik poza artystycznym i to chyba o to chodzi to przede wszystkim dochodzi dlatego padały pomysły bardzo konkretnego wiary reżyserów przygotował bardzo konkretne pomysły poradzenia sobie ze zmianami w regulaminie myślę, że to jest obszar dyskusji, ale przede wszystkim wśród fachowców, ale wyznanie polityka, ale nie jest także politycy zaczęli wierzyć tak Lenin, że film jest najważniejszą ze sztuk ani dla wiedzieli i filmy można budować albo obalać ustroju to zawsze wiedzieli ja słuchałam słów ministra z Felina podczas zamknięcia tego festiwalu z głębokim oburzeniem, bo on, a z takim pewnym siebie wyrazem twarzy mówił do publiczności reżyserów, że przecież to państwo dotowało 18 z 19 firm to nieprawda, a tak głęboka nieprawda, dlatego że po to, stworzono niebywałą zupełnie konstrukcję ustawy o Instytucie sztuki filmowej, żeby wyeliminować jakąkolwiek grę polityczną wokół tej instytucji i ona jest do sprowadzona do minimum i państwo naprawdę do tego nie ma państwo rzeczywiście nie ma, ponieważ sama konstrukcja i Instytutu państwo zbuduje podaż ropy papierowej to nie są podatki tylko to odpis odpisy przede wszystkim z czego od kina, że od handlowców handlowców emeryturze wyrok dla operują wyrzutach z operatorami telewizyjnymi telewizji kablowej, kiedy są także z reklam w kinach od Chile wszyscy, którzy czerpią korzyści z filmu oni są specjalnie obłożenie daniną na rzecz filmu i te pieniądze można przeznaczyć tylko na dotacje do filmu na nic innego ustawa to bardzo dokładnie precyzuje na co można wydać co więcej ustawa bardzo precyzyjnie reguluje sprawy tego, kto rozdziela te pieniądze wg, jakiej metody i oczywiście większość ludzi, słysząc o tym, że minister dał na koncert na festiwal na czasopismo książkę na film nie zdaje sobie sprawę z tego, że my mówimy o 2 różnych procedur kompletnie innej innych pieniądzach innej strukturze granty ministerialne na książki festiwale koncerty i oba projekty konserwatorskie bez konserwacji zabytków wszystko inne to są projekty ministra ze środków budżetu państwa pochodzący z polskich podatków rozdzielone w programach ministra na podpis ministra, a filmy są dotowane z odpisów od określonych podmiotów na określony cel minister nawet nie składa na ten swego podpisu, o czym zresztą minister Gliński przypomina wtedy, kiedy wygłaszano pretensji pod jego adresem, że dał dotację do filmu kler no to wyjaśnił, że nie dało łącznie ma wspólnego, ale nagle okazuje się, że interesy Lima wtedy, kiedy filmy podobają się dobre tak w latach, ale mówi pani, że właściwie wpły w polityki na państwowy Instytut sztuki filmowej minimalny on taki minimalny nie jest, ponieważ to ministerstwo np. organizuje decydujący głos jeśli chodzi o obsadę dyrektor też aktorską tak i to ma dyrektor, rozdając minister Gliński z pogwałceniem prawa polskiego zwolnił poprzednią dyrektor Magdalenę Srokę i powoła obecnego dyrektora wg swojego wyobrażenia pani profesor przejdźmy teraz do kolejnego filmu, wokół którego wybuchła awantura, czyli Solid Gold, ale to o tym, może powiemy tuż po informacjach Radia TOK FM prof. Małgorzata Omilanowska była minister kultury dziedzictwa Narodowego państwa i Małgosię teraz informacje, a po nich wrócimy do filmu Jacka Brońskiego Bromskiego, który jest jakąś opowieścią ja wiem o Amber Gold, a teraz na poważnie 18 prof. Małgorzata Omilanowska była minister kultury i dziedzictwa Narodowego plotkujemy trochę o zakończonym festiwalu filmów fabularnych w Gdyni i teraz chciałem, żebyśmy rozmawiali o drugiej awanturze politycznej w związku z filmem Jacka Bromskiego Solid Gold, która za, który to film jest jakąś taką opowieścią na motywach afery Amber Gold no i przypomni, że 2 producentów Akson studio i TVP TVP chciało chciała zrobić swego filmu jak taki koń pociągowy przed wyborami, bo wiadomo, że afera Amber Gold kojarzy się jakoś z platformą Obywatelską, więc można tę łatkę konkurencji politycznej przypiąć no ta afera toczyła się jeszcze przed festiwalem na samym festiwalu film został wycofany raptem przez koproducenta, czyli przez TVP za to, że reżyser Jacek Bromski szef stowarzyszenia filmowców polskich prze montować ten film i wyciął rozumiem jakieś kluczowe sceny, która najbardziej działa politycznie ja tego filmu nie nie zdołałam obejrzeć podczas festiwalu, bo przez to wypadnięcie powrót był już trudno dostępne właśnie bo gdy powiedziałem słuchaczom Tim powrócił jednak dopiero w piątek wieczorem go z powrotem przywrócono do programu sesji natomiast TVP wycofała się z koprodukcji z posłem, więc żąda zwrotu pieniędzy czy państwo zobaczą ten film to Niejestem też powiem tak dla mnie cała historia jest przyczynkiem do takich rozważań na temat relacji pomiędzy cena sem i artystą czy zleceniodawcą i artystą, która ma swoją wielo tysiącletnią historię, a i w moim odczuciu prezes Kurski zachował się w całej tej historii Story troszeczkę jak Ludwik 14 prawna zamówiłem mszę koronacyjną, ale nam się podoba, więc ani nie zapłacę tak jakby nie istniał dziewiętnasty wiek takiego by istniał dwudziesty wiek i cały dorobek świata współczesnego, który wyzwolił artysty z takiej grubej podległości w stosunku do zleceniodawcy oczywiście na ważności tak było królowie zlecali artystom krzyża raczyli się musieli robić co muzyka mecenas zleceniodawca kazał natomiast artyści dziś mniej więcej od drugiej połowy dziewiętnastego wieku zostali przyzwyczajeni do tego, że sami sobie wywalczyli też poniekąd to jest ta słynna wykonali 1 z Mateuszem prawda, gdy młodemu Mozartowi cesarz mówi bardzo dobre tylko wydaje się, że mamy za dużo nut, który wasza wysokość chętnych no to jest właśnie ten problem i artyści dwudziesto wiecznie są już od dawna artystami, którzy tak naprawdę działają w atmosferze dużej wolności artystycznej, a zleceniodawcy traktu jako źródło środków, które umożliwiały tworzenie i myślę, że w 2001 . wieku zachowanie się przedstawiciele telewizji polskiej typu 1 publicznej działającej ze środków publicznych podatków jak właśnie król słońce trochę jest nietaktem stosunku artysty, jakim jest Jacek Bromski, pomijając kwestie w ogóle wartości artystycznej tego filmu i wartości poznawczej, pomijając kwestie wątków politycznych, które pewnie jakiś tam są, ale to jest naprawdę dosyć drugorzędne jest karma, że ze słów Jacka Bromskiego wynika, że on zupełnie, o czym innym nakręcił ten film to cała ta historia z tym zdjęciem tego filmu powrotem świadczy o tym, że po prostu prezes Kurski zatracił resztki kontaktu z rzeczywistością i tym w jakim kraju na jakim świecie żyje na Agnieszkę Holland skomentowała to, że to jest trochę podpisywania cyrografu z diabłem, jeżeli twórca zwraca się do telewizji publicznej w obecnym kształcie pod obecną władzą, żeby kot produkowane jakieś dzieła artystyczne czy nawet film komercyjny no to widziały gały co brały oczywiście tak, ale proszę też pamiętać, że telewizja Polska ma bardzo długą tradycję ku produkowaniu filmów fabularnych wiąże bardzo długą tradycję też zapędów cenzorskich ma bardzo długą tradycję no i upolityczniania działów które, choć żyjących w wąskiej w tym wszystkim wychodził z założenia, że jest w stanie obronić suwerenność swojego filmu i myślę, że to co rozegrało się w zeszłym tygodniu było świadomym ze strony telewizji polskiej aktem upokorzenia nie wchodzi przecież, kto ile pieniędzy wydał na ten film, bo ten film tak będzie w kinach się także oglądany przez ludzi chodziło wtedy konkretnie tego konkretnego dnia wzeszłym tygodniu, kiedy ta decyzja o wycofaniu przez telewizję filmu z konkursu zapadła o taki świadomy akt upokorzenia Jacka Bromskiego, który jest nie tylko reżyserem proszę pamiętać, że 1 z ważniejszych figur w Polskim życiu filmowym, bo jest wieloletnim wielo kadencyjnym wybierany przez środowisko prezesem stowarzyszenia filmowców polskich jest twarzą polskiego filmu człowiekiem, który też prowadzi bardzo trudną politykę obrony polskiego filmu, a jednocześnie politykę do wchodzenia pewne Maria, że władze prawda też, o który rozmawia z władzą, ale także z racji natury jego funkcję miast drogim przedsięwzięciem dlatego bardzo często przed twórcami stoją różnego typu pokusy kompromisy, jeżeli jest tak, że Jacek Kurski prezes TVP no podąża tradycją Macieja Szczepańskiego z wodą z najgorszych czasów z najgorszych czasów PRL na to może po prostu wszelka kolaboracja z TVP Brooks twórca być może tylko jeszcze do tego należałoby zajrzeć w tą pierwszą umowę, od której zaczęła się historia tego firma sprawy i sprawdzić datę, kiedy się stało, z jaką wiedzą Akson studio bramki wchodzili do współpracy, bo my oceniamy dzisiaj po 4 latach, a ja nie wiem, kiedy ta umowa została zawarta i co jest pani Naczelnej ja myślę, że jednak to no, więc chyba 23 lata w bazach NATO nie więcej tak zresztą kadencji wyszły to ważne, by trochę inna rzeczywistość legitymuje się na tę współpracę decydowali pani profesor na koniec chciałbym na moment zmienić temat, chociaż pozostajemy oczywiście w obszarze pani zainteresowań i chciałbym porozmawiać o takiej burzy internetowej, która wybuchła wokół projektu ustawy o statusie artysty tej ustawy jeszcze nie ma to jest dopiero projekt to jest projekt który krąży krąży w ministerstwie kultury dziedzictwa Narodowego no, więc 1 z rockowych twórców, czyli lider zespołu obiekty spodnie z taką wrzawę w internecie, że to jest powrót do PRL, czyli no do komisji weryfikacyjnej, która miałaby orzekać, kto jest artystą profesjonalnym a kto nie nie ma barw większego przekonania jeśli chodzi o ten projekt ustawy co do zasady idea stworzenia systemu wsparcia dla najmniej zarabiających artystów właśnie wyjaśnimy, o co chodzi o to, że bardzo wielu artystów wybitnych nam od powiedzmy muzyków w niezabezpieczonych wielkich orkiestr po pisarzy tak nie nie mniej ubezpieczeń nie są ubezpieczeni nie mają prawa do emerytury ostatnio Tomek Lipiński 1 z ważniejszych twórców kontrkultury w Polsce wyliczył, że nie przysługiwało 84 zł emerytury na te rzeczywiście absolutny skandal to jest dużo bardziej ludzie, którzy dużo zarabiają w kulturze i świadomie nie płacą składek na ZUS rzeczywiście mogą się zderzyć z rzeczywistością, że ich zarobki nie mają przełożenia na emerytury i to jest jakby inny temat, bo mówimy o 2 grupa artystów artysta, którzy za mało zarabiają na to, żeby ubezpieczyć i artystach, którzy dużo zarabiają, ale tak się nie ubezpieczając się, ponieważ nie ufają i to jest inny temat na pewno artyści mają rację w tym, że należy im się system, który będzie ich wspierał finansowo o ubezpieczeniu emerytalnym zdrowotna, ponieważ ten, który funkcjonuje w tej chwili stworzony uniwersalnie dla przedsiębiorców do artystów Nisko zarabiających po prostu nie pasuje takie systemy działają w wielu krajach system euro zachowują w wielu krajach kolejni ministrowie na tym rozbijali też z prostej przyczyny wszystkie sprawy związane z ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym w Polsce są u ministra pracy, a nie ministra kultury w związku z tym minister kultury przy najlepszej woli nie jest w stanie zmienić ustawodawstwo tylko musi przekonać innego ministra do tych zmian zamiast 1,5 roku była na urzędzie i nie zdołała tego uczynić mea culpa natomiast rozpoznałam temat na tyle, żeby wiedzieć jak można taką rzecz rozprowadzić to pomysłem środowisk artystycznych za czasów, kiedy ja mam z ministrem było to, aby stworzyć wsparcie takiego systemu ze środków re program licznych, żeby to zrobić trzeba uzyskać na to zgodę Unii Europejskiej, ponieważ Unia Europejska w swoich przepisach stanowi co można wydać środki, że program w rozumiem, że zasada jest słuszna jak najbardziej, ale słuszne jest moneta wznowił zaś na pewno niebezpieczne jest od 4 lat mówił, że to zrobi tego nie zrobił chwali się tym, że przez 2 lata prowadził konferencje, na których wszyscy artyści mogli powiedzieć jak to zrobić nie wiem co robił artyści potrafią to 10 minut opowiedzieć jak to zrobić mnie powiedzieli, więc na pewno nie zrobi Glińskiemu też potrafili powiedzieć nie zrobił nic w tym kierunku przez 4 lata, żeby to zrobić obiecuje, że zrobi problem polega na tym że, o ile pierwsza część tych obietnic, czyli stworzenie systemu uprzywilejowanego wspartego ubezpieczenia jest głęboko słuszny i każda partia powinna mieć swoje sztandary zresztą ma swój o tyle tworzenie kart artysty specjalnej Izby artystów i opowiadań jakiś przyszły wykorzystania tych kart może już mieć zaszyty w sobie dużo niebezpieczeństw pani profesor bardzo serdecznie dziękuje Małgorzata Omilanowska była minister kultury i dziedzictwa Narodowego państwa i moim gościem prawem przygotowała Anna Piekutowska, a po informacjach raport gospodarczy teraz już Karolina Lewicka zaprasza na przewodnik parlamentarny Mikołaj Lizut kłania się państ w do, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!