REKLAMA

Polityka ultraliberalna

Data emisji:
2019-09-24 22:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
52:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

na ich padało, by się w ogóle przywitać raz jeszcze z państwa wprawdzie pojawiłem się bez żadnego trybu zaraz po dwudziestej pierwszej, żeby zapowiedzieć, że dzisiaj program od dwudziestej drugiej się zaczynano, ale tak na dobre powinienem się teraz przywitać dobry wieczór Tomasz Stawiszyński zaczynamy dwugodzinny wieczór Radia TOK FM Karolina Raczyńska wydaje ten program Daniel Kowalewski realizuje no i już jest w studiu prof. Małgorzata Jacyno dobry wieczór dobry Rozwiń » wieczór, która udzieliła całkiem niedawno głośnego wywiadu kulturze liberalnej Łukaszowi Pawłowskiemu, którego państwo też znają, bo bywa częstym gościem w radiu TOK FM też w moim programie bywa, ale nie będziemy o tym, wywiadzie bardzo szczegółowo rozmawiać, bo taką rozmowę pani odbyła z Grzegorzem Rosińskim jakiś czas temu, gdzie właściwie tak pytanie po pytaniu omawialiśmy pewne kwestie mnie wszakże najbardziej macie mnóstwo rzeczy nie w tym wywiadzie zaintrygowało to nieprzypadkowo był tekst bardzo intensywnie komentowane czytamy w portalach społecznościowych, ale mnie chyba na potrzeby dzisiejszej rozmowy najbardziej zaintrygowało to pojęcie, które już pojawiło też naszych rozmowach tutaj używała go pani parokrotnie chciałbym, żebyśmy się dzisiaj bliżej przyjrzeli pojęcie ultra liberalizmu za pomocą, którego scharakteryzowała pani co ciekawe zarówno prawo i sprawiedliwości, jaki Platformę Obywatelską czy koalicję Europejską szerzej rzecz ujmując, ale też jak rozumiem jakieś pojęcie, które służy w ogóle do opisu pewnych strategii politycznych dzisiejszym świecie nie tylko w Polsce, ale ale, gdzie indziej pojęcie o tyle zaskakująca, że raczej myśli się mówi często o mówi o domenie publicystyki przede wszystkim politycznej no właśnie o kryzysie liberalizmu neoliberalizmu o tym, że to są niewydolna strategię czy system, że potrzebna jest jakaś nowa narracja tymczasem mamy 2 nominalnie jednak bardzo różna od siebie partię czy w ogóle takie ugrupowania, które się teoretycznie w sensie politycznym 3 bardzo różnią, które pani opisuje tym 1 pojęciem co właściwie oznacza, że to jest ten ultra liberalny u nas rzadko się używa tego pojęcia jeśli to w zasadzie bez różnicy nie nie nie nie mówi się o tym na czym miałaby polegać różnica między ultra liberalizmem inne liberalizmem w krajach Europy zachodniej używa się tego pojęcia ultra liberalizm używa się tego pojęcia intensywnie od lat dziewięćdziesiątych pominę kwestię dziewiętnastego wieku, bo to nam niczym nie pomoże kontra liberalizm generalnie oznacza radykalny program leseferyzmu, ale dlatego zwróciłam uwagę na konieczność odróżnienia neoliberalizmu od ultra liberalizmu Otóż to co wydaje mi się istotne to, że te programy polityczne, które są prezentowane od jakiegoś czasu nasze wydłużają lista obietnic się wydłuża jest drugie 500 plus jest umowne 500 plus dla przedsiębiorców niedawno zgłoszone jest internet nie wiem może się przez musiałam, ale chyba nawet planszówki dla każdego na jesienny wieczory w krótko mówiąc o takim właśnie 1 rura długa lista obietnic natomiast ona ma jakby sprawić, że zapomnimy o instytucjach tak innymi słowy można powiedzieć, że obiecuje się nam wszystko tylko nie instytucje i na konieczność odróżnienia ultra liberalizmu od neoliberalizmu zwraca uwagę w latach dziewięćdziesiątych burdzie teksty są one nie nie były publikowane oczywiście w języku polskim natomiast było kilkakrotnie wydawane we Francji i w tych wystąpieniach konferencyjnych burdzie pokazywał, że są 2 tradycje liberalne jest tradycja Europejska jest tradycja amerykańska i ta tradycja amerykańska jest zupełnie inną tradycją i zaczyna swoje wystąpienie konferencyjne dziewięćdziesiątym dziewiątym roku od spostrzeżenia, że w stanach Zjednoczonych nie ma monopolu na przemoc fizyczną w zasadzie każdy może mieć dostęp do broni już w tej chwili nie pamiętam statystyk wiem, że strzelaniny oficjalnie ogłasza się wtedy, kiedy zginęło chyba 8 osób cywilnych prawda w każdym razie nie każda strzelanina jest odnotowywana tak jak strzelanina w wydaje się, że 2 dziennie są w stanach Zjednoczonych i w związku z tym burdzie zadał takie pytanie, jaka jest granica ile trzeba strzelanin, żeby można było powiedzieć to jest wojna domowa, a nie po prostu, że codziennie mamy 2 strzelaniny to jest przepraszam 1 mały trend, że taka bardzo klasyczna definicja państwa autorstwa Maxa Webera taka Super klasyczna NATO mówi właśnie państwo, że państwo ma monopol na psie na przemoc fizyczną ma odpowiednie adekwatne ku temu czy dla Świętego tej definicji tu nie ma państwo w ogóle właśnie tutaj można się powołać nie tylko na burdy, ale można się też powołać na Carla Schmitta jest taki uważam, że przenikliwy fragment, kiedy Schmidt, powołując się na halę dla pisze mniej więcej tak w przebłysku naiwności dziec dziecięcej i przebłysku genialności AG zapytał kiedyś, a czy stany Zjednoczone to w ogóle państwa i Schmidt kontynuuje to pytanie próbuje na nią odpowiedzieć właśnie zauważając, że w stanach Zjednoczonych nigdy nie doszło do związania interesu indywidualnego wiązanie tego interesu indywidualnego odbywała się przez instytucje i teraz znowu chciałabym wrócić do wykładu konferencyjnego burdzie, który pokazuje to więcej niż sugestia tak, że jest bezpośredni związek pomiędzy strzelanina mi, a walką, jaką toczą na co dzień ludzie muszą toczyć na co dzień ludzie, którzy nie mają zapewnionych dóbr publicznych, a więc właśnie edukacji mieszkań i ochrony zdrowia drugi mówił też, że ta różnica pomiędzy kulturą historią społeczną Europejską amerykańską polega na tym, że w stanach Zjednoczonych z niestabilności zrobiono zasada jeśli pan zapyta, dlaczego to mogę odpowiedzieć, dlaczego lekarz zostaje Otóż wiąże się to właśnie dyskusjami z dyskusjami w środowiskach liberalnych te, które są na intensywniej w tej chwili badane to są dyskusje z lat trzydziestych pięćdziesiątych i z przełomu lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych to jest o tyle istotne że, kiedy słyszę komentarze do tych programów, które politycznych wyborczych, które zostały teraz przedstawione to czasami można przeczytać, że rządząca partia ma program socjalistyczny albo, że jest to komunista charyzmy w istocie wydaje mi się, że właśnie ten brak instytucji publicznych czy ich słabość, czyli demontaż absolutnie nie pozwala w taki sposób widzieć tych programów wyborczych chodzi o to, że dla nas pewna rzeczywistość rzeczywistość neoliberalna stała się oczywistością stało się taką szybą, jaką przeznacza się wszyscy sami ze wszystkim musimy radzić najbardziej rzuca rzecz ujmując tak, ale też nie widzimy trudno nam zrelatywizować widzenie tej rzeczywistości tutaj odwołam się do innego autora do rozpiera, który pisał, że największym odkryciem frajda jest to, że istnieje intymna więź pomiędzy naszą wiedzą i emocjami chodzi oczywiście figura Edyta Edyp, kiedy się dowiaduje czegoś o sobie nie może tego przyjąć i oślepił się tak wydaje mi się, że na tym polega nasz problem także bardzo trudno jest nam zrelatywizować naszą oczywistość czy wprowadzić ją kryzys bardzo trudno nam jest zobaczyć to jak widzi inne rzeczywistość ona na pewno nie spełnia standardów socjalistycznych dlatego nie ma wątpliwości, dlaczego dlaczego, dlaczego niestabilność stała się zasadą organizującą życie społeczne w stanach Zjednoczonych Otóż właśnie w latach trzydziestych miały miejsce takie spory niepokoje wśród liberałów i one wbrew temu co nam się wydaje związane były takim przekonaniem, że człowiek z natury wcale nie chce konkurować wręcz przeciwnie jeśli ludziom dać te są też późniejsze dyskusje jeśli ludziom dać nieograniczoną demokrację to co się będzie generowało z roku na rok socjalizm w tak, dlaczego no jak ludzie będą mieli dajmy na to ochrony zdrowia to będą się zachowywali jak ci nieśmiertelni opowiadania Borg ESA pani skoro w każdej chwili jeśli coś się stanie przyjedzie ambulans z anestezjologiem z kardiologiem chirurgiem w takim razie mogą chodzić po pasach albo nie po pasach na czerwonym świetle tak to nic, ale muszą robić, dlatego że zawsze jest jakieś jutro i w związku z tym liberałowie zastanawiali się nad tym co zrobić właśnie z tymi odruchami wspólnotowymi i postanowili, że trzeba dać tym druhom wspólnotowym jakiś wybieg przez zawsze musi być jakiś wybieg dla druhów wspólnotowych wtedy postanowili bez mała za kraty zadekretował -li, że będzie to konsumpcja, że tam ludzie będą się uniform zauważa dzielić na grupy na wspólnoty inaczej mówiąc trzyma tak pomyśleć system polityczny, żeby gdzieś mogło się wyrastać te socjalistyczne dążenia tak to jest bardzo ważne wydaje mi się, bo wbre w temu co u nas tak się lekko tak wypowiadał, mówi że konkurowanie jest czymś naturalnym tak, że to jest oczywiste, że ludzie mają taką naturę liberałowie wcale tak nie myśleli tak wręcz przeciwnie to jest 1 rzecz staram się zdemontować tak, że będzie miał się teraz staram się pokazać socjal dane ze naszej oczywistości tak jak i społeczne pochodzenie naszej oczywistości i zaraz przejdę do tych dyskusji, które miały miejsce w latach siedemdziesiątych osiemdziesiątych, ale już widzimy że, że ta myśl liberalna to nie może być właśnie taką szybą tylko gdyby trzeba ją było personifikacją, gdyby miała być istotą no to byłaby to taka istota dosyć już w danym ubraniu z podgrzewanymi guzikami kieszeniami, bo taka w takiej kurtce po kilku sezonach demonstracji ulicznych, a kolejny problem, jaki się pojawił, o którym rzadko się u nas mówi to oczywiście przełom lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych i dyktatury w Ameryce Południowej wtedy Hayek udzielał wielu wywiadów i 1 z dziennikarzy zapytał go wprost, a co pan myśli o dyktaturze Fryderyk von Hayek tak liberalne i do spowiedzi zaczyna się w ten mniej więcej sposób dobrze, że mnie pan o to pyta, jaki jest mój stosunek do dyktatury, bo faktycznie kwestia jest Warta rozważenia w trzeba zastanowić nad tym, jakie dobre złe strony mają różne systemy i t d. krótko mówiąc to jest wszystko wiadomo też w wywiadzie w tym wywiadzie, mówi że dyktatura jest niezbędna w okresie przejściowym, a podstawą źródłem wolności człowieka jest własność własność prywatna i i to powinno być przede wszystkim chronione także to to ich lepsza jest dyktatura, jaką TOPR określał dyktatura liberalna tak od każdego innego systemu to jest model który, których jest dla tych lat, o których pani mówi właśnie pewnych części świata charakterystyczne jest zamordyzm tzw . to znaczy reżim politycznie autorytarny i wolny rynek tzw. została część Milton Friedman inne to od razu ekonomista z generałem powiedział niesamowity paradoks to z 1 strony wolny rynek, a z drugiej strony mnóstwo przepisów dekretu biurokratyzacji ja tak to to z kolei bierze się z tego w jaki sposób pojmowali neoliberałowie ewolucję, ale nie wiem czy to czy to jest akurat najbardziej frapujący wątek rewolucyjny jest ciekawa akurat jeśli pani może krótko scharakteryzował różnicę w sumie myślenia leżą, że to jest, że to jest ważna kwestia wyobrażeniach neoliberałów z tego powodu, że łatwiej będzie nam zrozumieć teraźniejszość Otóż neoliberałowie nie wyobrażali sobie ewolucji tak jak np. z PSL tak jeszcze z PSL mówił o konkurencji, ale mówił, że potem ta konkurencja przekształci się we współpracę na jak wiadomo ewolucja nie ma celu tak nie ma nie ma określonego celu natomiast neoliberałowie przyjęli taką wizję, że ludzie są spóźnieni zawsze wobec tego co wytworzą innymi słowy jest także ludzie coś tam tworzą oczywiście ani mini na myśli m. in. technologie był taki spór między nimi zresztą czy to nowe technologie czy raczej wolny handel są motorem ewolucji podobno się nawet umówili, że to będzie, że to będą nowe technologie tymczasem Frydman, udzielając wywiadów powiedział, że jednak wolny handel dochodziło tam właśnie do takiej szarpaniny, ale to jest taka wizja rzeczywistości, w której większość ludzi siedzi na drzewach tak rzeczywistość podlega ewolucji natomiast ludzie są zawsze spóźnieni często się słyszy, że prawo nie da nie nadąża za życiem albo, że ludzie nie nie nadążają za życie niesłychanie przewrotne prawdy tak to zdecydowała się z tym to chodzenie no bo jak zawołać na człowieka, żeby wszedł na ziemi i uczestniczył w ten trzeci kicz tak też trzeba coś to trzeba go jakoś sprowokować do tego, żeby w tym procesie uczestniczył i właśnie dlatego trzeba to dekretować no to wywoływało w latach trzydziestych nabywał wywoływało salwy śmiechu z tego powodu, że neoliberałowie myślenie o takim systemie, który będzie właśnie przeciwieństwem socjalizmu, który jest kryptowaluty, który jest zaprowadzony siłą tymczasem wymyślili ewolucję, która również ma być dekretować na zaprowadzono za pomocą właśnie przepisów tak nam musi być stale obecny element represji oraz ile element reprymendy myślę, że to jest wielkim problemem prawda np. w tej chwili taka wznosząca się retoryka narodowa tak daje możliwość zbudowania innej narracji o nas samych, choć często też nie jest proste, dlatego że wydaje mi się, że problem z projektem Unii Europejskiej poniekąd bierze się z tego, że Unia Europejska oczywiście jest mnóstwo problemów na czele Brexit już pominę, bo to jest oczywiste natomiast koło oka, ale oczywiście Włochy auta oczywiście Włochy w tej chwili nawet nawet ekonomiści francuscy uważają, że jeśli ktoś pierwsze takie pojawiają się przewidywania, że jeśli ktoś pierwszy w tej chwili będzie próbował wychodzić z Unii to właśnie Włochy, ale być może odpowiedzi na to Niemcy pauzują swoją rozległą, jakby swoją obecność w unii Europejskiej, bo to już będzie ostateczna ostateczny upadek tak tego projektu chciałabym, ponieważ jest teraz taka komisja ds. nowej narracji jest Europejski znak Michał Kleiber, ale wejść zagranicą produkowała jeszcze Alumetal Maryla Rzeszut innowacji tak tak tak komisja z tego co pamiętam to prof. Kleiber otwarcie przyznał, że nic się nie udało powiedzieć o Unii Europejskiej oprócz tego, że łączą nas wartości takie jak tolerancja oraz, ale w ogóle sama idea powołania takiej instytucji jest ciekawa to znaczy wprowadzenia takiego stanowiska jak komisarz ds. nowej narracji sam ten pomysł, żeby ktoś taki się pojawił i otwarcie występował właśnie jako ktoś powołany do wygenerowania jakiegoś nowego mitu czy jakiejś nowej jakości, bo przecież o to chodzi na nowej nowej narracji ani nowej rzeczywistości no tak teraz oraz przede wszystkim uwagę, więc myślę, że dyskusje, jakie toczą się między krajami Unii Europejskiej cały czas były są podszyte taką retoryką narodową na zawsze ujawniała się zwiększą mocą wtedy, kiedy pojawiały się jakieś problemy np. Grecja wiadomo jacy są Grecy tak jeśli Hiszpania no to oni też mają swój temperament jeśli są demonstracje we Francji no to dla Francuzów demonstracji demonstracje uliczne powiedzmy sobie szczerze to jest odpowiednik gimnastyki porannej nowy SUV, a i tak, ale tak każdy każdy kraj, który należy do Unii ma swój charakter powiedziałbym raczej charakterek, tak więc taki w takim właśnie sposób przez odwoływanie się do tożsamości narodowych do charakterów narodowych wyjaśniono wszystkie problemy włącznie oczywiście z Brexitem tak i tak tak domyślam się że, że problem z nową narrację czy pomysł na to, żeby właśnie nową narrację ułożyć na nie nową rzeczywistość tak bierze się bierze się próby jakieś riposty odpowiedzi na to co się nazywa populizmem daje no tak wydaje mi się, że że, że ten populizm bierze z kryzysu narracji przejmie taka jest narracja też i zniesienia parytetu złota, a Hampel jak będzie okazja też jeszcze o tym, powiem wydaje mi się, że nasze nasze dyskusje o populizmie w Polsce są bardzo wąskie, że rzecz, że jakiś taki ograniczony sposób to widzą i nie chcę tutaj powiedzieć tylko o tym, że te problemy były prawdziwe oczywiście także te problemy były prawdziwe no weźmy przykład do dosłownie ostatnich tygodni sprawozdawca ONZ-etu stwierdził, że ubóstwo w wielkiej Brytanii jeszcze nie doszło do brexitu tak ubóstwo wielkiej Brytani dosięgnie co czwarte dziecko za kilka lat w tej chwili w Londynie jest w 2  000 000 osób, które nie mogą przetrwać biologicznie tak coraz więcej osób korzysta z banków żywności i t d . i t d. ministerstwo samotności poczułam się rzecznikiem pra w do te problemy są prawdziwe one pokazują, że w zaciskaniu pasa w demontażu instytucji publicznych nie ma nic tego co do tej pory wiązaliśmy z cyklicznością ekonomi, że to nic, że tu nie chodzi o cykliczne kryzysy, które powodują pogorszenie, o co chodzi o tendencje o tendencji ultra liberalną taką tendencję, która sprawia, że stopniowo są demontowane podobnie jak w stanach Zjednoczonych są demontowane instytucja proszę zwrócić uwagę, że wiele wiele strzelanin, zwłaszcza ostatnio ma miejsce w szkole to rada w szkole, zwłaszcza w stanach Zjednoczonych niema strajków nawet jak niedawno słyszeliśmy taką historię, że nauczycielka miała nowotwór piersi była na zwolnieniu była ubezpieczona, ale musiała zapłacić nauczycielce innej za to, że tamta w tym czasie pracowała za nią tak, bo ubezpieczenie obejmuje leczenie, ale nie obejmuje zastępstwa za nią, dlaczego tak jest jak nie ma wyobrażenia instytucji publicznej, jaką jest szkoła, która może często daje pozory ale, ale pozory też są ważne powiedziałabym tak być może to są tylko białe rękawiczki, ale kolor rękawiczek ma znaczenie w tym świecie tak, jeżeli ktoś nie ma wyobrażenia szkoły jako instytucji publicznej nie będzie strajkował nie będzie miał roszczeń wobec władz tylko będzie rozgoryczony będzie skrzywdzony przez konkretną szkołę i konkretnych ludzi dlatego będzie musiał zastrzelić tak nie wiem czy jasno to tak absolutnie jasne, kto nie ma idei instytucji na instytucji, która daje oparcie daje formy całemu ciału społecznemu tuszą zawsze usterki moralne Indyk to inaczej zapytam o to czy wobec tego można wskazać taki moment, kiedy te instytucje działały to znaczy czy istnieje czy mamy do czynienia z opowieścią archetyp ową jakimś sensie to znaczy operujemy pewnym wyobrażeniem tego jak te instytucje powinny wyglądać w jakim sensie idealnym mamy jakiś określony moment np. historię zachodnich społeczeńst w, których możemy powiedzieć tak to te 3 obszary tak pani mówi cały czas 3 wymiarach instytucji czy polityk publicznych o edukacji służbie zdrowia policji w polityce mieszkaniowej jako takich 3 obszarach, które są w ogóle zupełnie fundamentalna tam wyciągają człowieka z czegoś co można, by było nazwać zupą biologiczną moralną bardzo ładne określenie nie nie dochodzi tu do pomieszania kwestii biologicznych kwestii związanych z przetrwaniem wyborami moralnymi daje się człowiekowi możliwość bycia podmiotem moralnym jeśli pan pyta o ten czas, który jest kontekstem odniesienia są oczywiście lata powojenne tak funkcjonowały kraje zachodnie że to było coś w rodzaju takiej niepisanej umowy społecznej kontraktu społecznego wysyłamy was na wojnę, ale w zamian za to coś otrzymuje cie i te instytucje publiczne tak jak to rozumiał burdzie te instytucje publiczne dzisiaj ta tradycja w tych krajach frankofońskich w Szwajcarii, ale nawet w Luksemburgu muszę powiedzieć czy wśród belgijskich socjologów ba wśród kanadyjskich socjologów i politologów to są instytucje edukacja ochrona zdrowia mieszkania są takie instytucje, które miały to bolały poranione społeczeństwo po wojnie ukoić uspokoić, a jednocześnie, a jednocześnie te instytucje gwarantowały władzy, że władza będzie na wypadek, gdyby była znowu wojna będzie władza dysponowała rumianą populację, w którą będzie można zesłać lojalną o wszystko musi się opłacać tak natomiast to jest na to zwracają dzisiaj uwagę filozofowie społeczni prawnicy, a także socjologowie natomiast dzisiaj w związku z nowymi technologiami, które przywędrowały ze Stanów zjednoczonych państwa mogą od obyć się bez takiej wyćwiczone i wymusza prowadzonej takiej dziarski populacji, a chodzi oczywiście o opanowanie opanowanie powietrza chodzi o drony do tego nie jest wcale potrzebna populacja ta, która mogłaby wyruszyć na front to jest moment kluczowy to z kolei inny socjolog francuski o tym pisze Jacques idę to jest moment kluczowy rozchodzenia się polityki neoliberalnej, która jednak myślała jeszcze o tym, właśnie instytucjach i i rozwoju ekonomicznego produkcji czy kapitału tak widać, że te cele państwa dlatego państwa mogą niejako sprzedawać czy wydawać swoje populacje bankom korporacjom z tego powodu, że wcale już takiej dziarski populacji nie potrzebują n p . jak słyszę, że są pomysły warto się pogubiła, bo śledzę różne programy, ale wydaje mi się, że jest, której z partii ma w programie kilkadziesiąt tysięcy dla młodego człowieka po to, żeby mógł zaciągnąć kredyt mieszkaniowy czarna no bo u nas Luca mieszkaniowej nie wiem nie sądzę, żeby tam się coś się wiele zmieniło jest kilkadziesiąt około 40 % ludzi, czyli ani mieszkania komunalne ani kredyt ani tu ani to się nie kwalifikuje jest bardzo dużo tak 40 % więcej jak to wygląda w istocie znowu państwo wydaje, ponieważ obywatele już tak zbiednieli także klasa średnia niższa klasa średnia średnia, że nie stać ich nawet na kredyt nie tylko na mieszkania, ale na kredyt ich nie stać no to pomaga obywatelom zadłużyć się w bankach, czyli w istocie można powiedzieć, że na jej innym instytucjom, a tak, ponieważ jeśli można tak powiedzieć państwo się tak zachowuje no to właśnie dlatego niektórzy obywatele będą uderzali pięściami w powietrze będą krzyczeli puśćcie mnie z tego państwa tak to już w takim razie wszystko sam sobie zrobię wszystko sam sobie załatwia wszystko sam sobie kupię, jeżeli będę miała wyższe wynagrodzenie 4000 ile razy, choć trudno tutaj wtedy mówić o rzekłbym prospołeczny w wymiarze takiej polityki czy o więzi twórczym wymiar takiej polityki, bo to jest raczej coś takiego właśnie co powoduje, że tak zdecydowanie za wyniki za oczywiście znam ja bym powiedziała, że to są takie powszechne państwowe alimenty bywa zrzuciliśmy przyznajemy się do tego zostaje się z dziećmi, a będziemy wam wypłacać przez wiele lat alimenty tak dlaczego, dlaczego to to to bardzo ważne jak, powierzając nad morze, a proszę bardzo proszę o każdy przejaw nie chciał wiedzieć, że o tej idei czy mniej daje też w praktyce tego funkcjonującego instytucjonalnie państwa, którym pani mówiła też pisze tony dat w takiej małej książce źle ma się kraj to jest 1 z ostatnich jego książek jeśli ostatnio w ogóle, bo pensjonat pamięci jest ostatni tak mu się wydaje ale, ale niewielka książka, w której właśnie odwołuje się do do tego momentów w historii zachodnich społecznej z powojennych kiedy, kiedy właśnie te instytucje działają tak jak tak jak trzeba te instytucje zapewniają spójności to zapewniają spójność na różne sposoby jeśli chodzi o mieszkania tutaj Solidarność polega na tym, że nie wystawiamy jednostki samotnej w taki sposób żona musi w pojedynkę konfrontować się z całą globalizacją tak, bo tam właśnie zaciągnięte przewalutować one i t d. w takim w takiej walucie jednostka zostaje wystawiona bezpośrednio na działanie narażenie można powiedzieć sił globalizacji tak to ekonomiści nie są w stanie przewidzieć co będzie, kiedy będzie tak, ale jednostka musi tak jednostka musi sobie z tym poradzić jeśli chodzi o zdrowie to wydaje mi się, że to jest niesłychanie nie chciałabym dużo się nad tym rozwodzić to jest instytucja, której niesłychanie dużo można powiedzieć to jest taka instytucja, która solidaryzuje nas niezależnie od tego jak bardzo bylibyśmy skonfliktowani tak, dlatego że ja, nawet jeżeli bym się bardzo z kimś pos po wspierała nawet gdybym kogoś zaczęła nienawidzić to jeśli ktoś zadam pytanie co się dzieje swoim bratem to ja nigdy nie odpowiem czy ja jestem stróżem brata ta nie ma pan ręką mogę dalej tele one realizować ta z bardzo proszę bardzo proszę zawsze tam przerywał w takich momentach nie teraz mam do dziś szkoła bardzo nie próbuje tylko powiedzieć tak, bo tak mówimy spójność spójność, ale na czym to polega tak to jest takie takie domniemane braterstwo tak wpisane w nasz wspólny los nie niezależnie od tego jak bardzo byśmy się pogniewał ani co byśmy sobie nawet jak komuś w Gniewie powiem zabije cie w Sak to i tak go uratuje ostatecznie, bo płacę podatki tak regularnie uczciwie i t d. jeśli chodzi o szkoły to jest niesłychanie ważna i wydaje mi się, że w tej chwili problem ze szkołą polega na tym, że ona jeszcze podobnie zresztą jak ze służbą zdrowia polega na tym, że te instytucje jeszcze istnieją w krajach Europy zachodniej natomiast one przestały pełnić swoje funkcje tak, czyli nie wierzymy emerytom kreacje nie różne badania pokazują, że awans przechodzenie z klasy do klasy prawie niemożliwe tak nie klasach społecznych oraz hal, a takim, a i tak w tej chwili tak krótko mówiąc to jest coś, żeby tak bardziej poglądową to przedstawić to jest taka zepsuta lodówka ja mogę przywieźć obwieścić magnesami z całego świata oddają przemalować Majić udekorować podstawiać w różnych pomieszczeniach ba mogę tam trzymać różne rzeczy produkt tych tak, ale ona nie działa tak dlatego żadna reforma tutaj nie pomoże wydaje mi się, że bardzo symptomatyczne jest przykład z ceną to jest Kol nas nad administracją, która ma być rozwiązana to miała być odpowiedź na protesty żółtych kamizelek protesty, których się uważa, że są właśnie anty elitarna instytucja będąca główną bohaterką wielu teorii spiskowych malowniczych to jest instytucja, która produkuje kadry administracyjne tak oczywiście, że że, że przejście przez szkołę dla dziecka z klasy ludowej jest mało prawdopodobne tak ona była ja zwróciłem uwagę na to, że tak sobie pomyślałam może może pan zaprotestuje, ale pomyślałam sobie, że reakcje, jakie zobaczyłam 10 minut po ogłoszeniu tej obietnicy, że ta szkoła zostanie zlikwidowana reakcji, jakie były w mediach społecznościowych francuskich były wg mnie zupełnie inne niż analogiczne jakich można, by było spodziewać, gdybyśmy mieli w Polsce taką szkołę, jakie były Otóż to była krytyka rozwiązania tej szkoły i argument, który powtarzał się większości tych krytyk był taki to znaczy, że elity rekrutują się już zupełnie inaczej nawet nie potrzebują pozornych instytucji do tego, żeby się legitymizować a, że to była taka instytucja bardzo elitarna, ale dająca takie poczucie, że elity muszą jeszcze tworzyć pozory tak, że trzeba tworzyć jakieś pozory, że trzeba się postarać na scenie tak żeby, żeby pozyskać sobie wyborców, ale też szkoła szkoła jest o tyle ważne, że jest takim treningiem w obecności publicznej, bo jest to miejsce publiczne innymi słowy człowiek musi się obiektywnie zachować musi wysłuchać różnych opinii o osobie znajduje dla siebie współrzędne i powiedziałabym, że szkoła nie tyle uczy pisania czytania co uczy mówienia bycia uczestnikiem życia publicznego jak rozmawiałam z ludźmi, którzy protestowali we Francji to np. mówili mi źle największym technologicznym wynalazkiem ostatnich czasów jest biedny pracujące biedny pracujący to oksymoron i t d . i t d. czyli wychodzą ludzie, którzy protestują są na ulice, a nie są to uczące zwierzęta, które niby idą po ulicy, a zachowują się tak jakby były na pastwisku to jest niesłychanie ważna tak to jest niesłychanie ważne wyrobienie w jednostce możliwości dyspozycji do uczestniczenia w życiu publicznym no, więc to są to są instytucje spajające tak takie instytucje, które tworzą tkankę, jeżeli ich, jeżeli one źle funkcjonują tak jak ta lodówka zepsuta, w której można tam sobie coś trzymać ktoś uprze to wtedy żadne na stawki dobudówki nic tu nie dadzą słyszałam, że np. w tej chwili prawo i sprawiedliwość przewiduje tworzenie takich poradni, w których będą pedagodzy i t d. mamy to dobrze widać z różnych danych statystycznych jedno na dziesięcioro dzieci kwalifikuje się do pomocy terapeutycznej albo psychiatrycznej rada dziecko, które wie, nawet jeżeli ta szansa jest nieduża dziecko, które wie, że ma taką możliwość awansu, a jest dzieckiem należącym do klasy ludowej to jeśli będzie chciało jest taka możliwość w każdym razie to może uczyć po nocach pić kawę jak nie będzie już przyjmować wewnętrznie tej kawy to będzie sienią polewa tak, ale to dziecko ma szansę natomiast różne badania pokazują, że rodzice dzieci klas ludowych po 2 latach przestają tym dzieciom pomagać w nauce stwierdzają, że wysiłek emocjonalny finansowy jest tak strasznie duże szanse są natomiast tak niewielkie, że lepiej, żeby dziecko się hasał po prostu swoim dzieciństwie nie, chociaż ma dzieciństwo tak, bo to jest 1 czas, kiedy nie musi się martwić teraz brak tych instytucji publicznych powoduje, że o wiele większego znaczenia nabierają różnice, które niegdyś były różnicami jak krytycznymi przy każdej reformie powstaje ten problem, że ktoś trochę zyskuje np. we Francji niedawno była taka dyskusja w sprawie dopłat do mieszkań no tak stracili, ale 5 EUR te symboliczna kwota naprawdę to się nie po pierwsze, skoro symboliczna to znaczy, że bardzo ważna tak, bo pokazuje tendencję po drugie, 5 EUR to jest kolacja dla rodziny tak, ale też wyobraźmy sobie można to wytłumaczyć też na przykładzie 500 plus wydaje się, że największym błędem opozycji było długie wahanie się oraz różne pomysły podpowie nie wnikając w to czy upowszechnienie 500 plus jest dobrym czy złym pomysłem zostaw metod jest faktem już tak już jest teraz co znaczy takie wahanie się i zapowiedzi, że będą otrzymywali 500 plus, ale ci, którzy naprawdę potrzebują, ale bogaci co to znaczy lata wyobraźmy sobie konkretne rodziny dla niektórych to jest po prostu w końcu normalne jedzenie nie oszczędzanie na jedzeniu dla niektórych to są wakacje właśnie dla niektórych to jest dentysta uwaga dla niektórych to jest ortodonta do dentysty chodziliśmy, ale teraz podjęliśmy się czegoś co jest leczeniem kosztownym długotrwałym i tak nas, że można mnożyć bez końca tak widzimy, że nie tyle mamy klasę jednorodną co Money wysepki czy archipelagi w tej chwili takiego określenia się używa socjologii francuskiej także nie mamy takich warst w tylko Money ludzi należących do tej samej klasy do tej samej kategorii drobne drobne różnice w dochodach przekładają się od razu na szansę życiowe tak np. ktoś się zakwalifikował do jakiegoś zasiłku, a ktoś nie, bo zarabia 100 EUR więcej na to wtedy ci, którzy nie zakwalifikowali się do tego zasiłku zarabiają 100 EUR więcej w każdym wywiadzie systematycznie mówią ci ludzie biorą pieniądze za nic 700 EUR za nic nadal widzimy, że największe napięcia tak największe napięcia powstają między tymi, którzy są bardzo blisko siebie natomiast, ponieważ pan Karol Darwin tak, ale ogłosił właśnie, że największe zacięta walka toczy się o tę samą Car tych ludzi, którzy są obok trzeba kontrolować ograniczyć przećwiczyć być może nawet zamknąć tak teraz, bo zaczynałam od tej mówiłam tej spójności miałam jeszcze fundamentalne pytanie w związku z tym procesem, który pani opisuje cały czas rozkładu tych instytucji życia publicznego opowiedzieliśmy o momencie powiedział panie w momencie, w którym następuje jakiś ruch który, który konstytuuje właśnie tej pożądanej postaci natomiast kiedy coś zaczyna rozmontowywanie to znaczy, kiedy ten proces rozkładu zaczyna pracować właściwie, jakie są źródła uchwytna źródła tego rozpadu, dlaczego ten ten projekt, który jak rozumiem w powojennym społeczeństwie całkiem nieźle się sprawdzał został rozmontowany wśród krajów europejskich zachodnich nowy kierunek w gospodarce w rozwoju jako pierwsze przyjęły Niemcy stało się to w połowie lat pięćdziesiątych Niemcy też jako pierwsze zniosły regulacje cen na różne takie prospołeczne polityki Niemcy Niemcy były pionierem tych zmian dlaczego można się domyślać, że offshore ring i de industrializacja, czyli przenoszenie szkodliwej, zwłaszcza produkcji poza granice Niemiec jest związane z tym, że w podsumowaniu blisko dekady powojennej towarzyszy też raport, o którym się w Polsce nie mówi mówi się w raporcie klubu rzymskiego na tak 70 dopiero w połowie lat pięćdziesiątych w Niemczech sporządzono także raport ostanie środowiska i wtedy opinia naukowców była jednoznaczna że cud gospodarczy należy oklaskiwać natomiast nie można go kontynuować zniszczenia dla środowiska będą nieodwracalne i Niemcy jako pierwsze tak w każdym razie można się domyślać Niemcy jako pierwsze jest też kraj, który powiedzmy, że nigdy nie miał kolonii, a inaczej tak on inaczej gospodarował czymś co się nazywa przestrzenią względną, czyli inaczej uzależniał pewne terytoria, tak więc uzależnia w ramach tej nowej nowej ekonomii i Niemcy długo naciskały bardzo długo do początku lat siedemdziesiątych na Francję, aby przyjęła podobną polityka tak i w pierwszej 5 lat lat siedemdziesiątych także Francja dokonuje czegoś co się właśnie nazywa otwarciem się na świat, czyli ten kontekst odniesienia to jest w we Francji to nazywa wspaniałymi cudownymi 3 dekadami na lata siedemdziesiąte wszystko zaczyna się ewidentnie zmieniać w latach osiemdziesiątych dzisiaj już badania pokazują, że zaczynają rosnąć nierówności i zaczyna się pojawiać audyt rankingi coś co dzisiaj nazywamy algorytmy właśnie w instytucjach publicznych, czyli także Instytut funkcjonowanie instytucji publicznych od lat osiemdziesiątych w Europie zachodniej zostaje podporządkowane ekonomice racji no z tego powodu właśnie, żeby ludzie nie wchodzi celowo pod samochody tak, żeby ludzie nie korzystali tak mówię tutaj pewnej wizji neoliberalnej, ale też można powiedzieć, że to polityka zmian w Europie zachodniej została wymuszona przez stany Zjednoczone zaczęliśmy tak w zasadzie tak zapytał jak milicja Carl Schmitt zadał pan pytania, ale czy to państwa Krak no, więc właśnie Otóż o Stanach Zjednoczonych mówi się dzisiaj, że jest imperium militarne postindustrialne zasadzie i potęga Stanów zjednoczonych opiera się nad rzeczywiście na inwestycjach państwowych, ale te są inwestycje bardzo szczególne państwowe, jakby rozmiar sprawia, że on że, że charakter to jest zupełnie inna jakość, nawet jeżeli coś podobnego robi się w krajach zachodnich Dolina Krzemowa plus armia tak to jest współpraca tych 2 instytucji i inwestycji olbrzymich inwestycji Stanów zjednoczonych w armie broń i Dolina Krzemowa to nie są w Dolinie Krzemowej nie pracują ludzie, którzy sami po prostu pustym pokoju mając tylko kartkę i ołówek wymyślili to wszystko tak tam jest ścisła współpraca pomiędzy przemysłem zbrojeniowym tak nowymi technologiami i te nowe technologie spowodowały, że pojawiło się inne możliwości inne możliwości kontrolowania populacji i i populacja rumiana populacja przestała być tak niezbędna władzy tak dlatego teraz władza polityczna jest bardzo trudnej sytuacji, ponieważ musi udostępniać swoje terytoria swoje populacje musi udostępniać bankom korporacja, a jednocześnie musi zabiegać o głosy populacji, bo jednak wybory się odbywają co jakiś czas i wydaje mi, że to jest dobry moment, żeby powiedzieć o tym, jakimi definicjami populizmu posługują się autorzy zachodni zaczyna niż ci, którzy w każdym razie są w Polsce przywoływanie szkoda, że nie pamięta się od definicji, którą podał chyba w 2008 roku w wywiadzie, którego udzielił we Francji Bronisław Geremek o badający biedę ubóstwo i marginesy w średniowieczu oczywiście tak Otóż i te definicje bardzo lubią bardzo lubią frankofoni autorzy tak Otóż gramy też bardzo bardzo nawet ja pamiętam tę definicję z tak naprawdę znam 1 definicję, że fakty społeczne fakt społecznej zebrze zewnętrzny powszechnej przymusowych więcej nie kilka, a ta jest tak łatwa, że nawet dają pamiętam, a mianowicie Bronisław Geremek dodatku to jest nasza tak nasza względna Rosja stara się gramy powiedział, że populizm populiści to są ludzie, którzy potrafią eksploatować fakt, że lud nie ma na scenie politycznej tak i wydaje mi się, że dobrym uzupełnieniem tej tej definicji nie chciałabym jej rozwijać wydaje mi się żony ona tak zabawnie nocna nie ma czasu no właśnie wydaje, że jej dobrym uzupełnieniem jest są rozważania innego autora francuskiego, który mówi, że populizm to jest testy, które po uprawiania polityki retoryce politycznej, która pojawiła się pod wpływem książki SLA czas oburzenia niewiele wydana pod dużą tak czy obudźcie się tak oburzają, że tak chodzi tutaj o demonstrację w Hiszpanii we Francji w 2011 roku prawda i już je, mówi że cechą charakterystyczną współczesnych populizmów, które naprawdę występują nie tylko w Polsce jest właśnie to, że one próbują imitować ten styl oburzenia, a populiści są ludzie oburzeni na to co się dzieje na zepsucie na zniszczenia z oburzenia, że tak się nazywa właśnie przeprasza ta skończyła, bo Inspekcja pracy kończy czas, ale też one być populistą oczywiście bardzo dziękuję dziękuję, a no właśnie nie powiedzieliśmy nic o serialu Lost, a wspominaliśmy tutaj przed wejściem na antena, że może jakoś coś Apropos, bo piętnastolecia jest w tym roku premiery pierwszego odcinka, ale to innym razem się umówimy na tę rozmowę, kiedy trochę serialach tutaj rozmawialiśmy, ale serial Lost jest szczególne prof. Małgorzata Jacyna dziękuję bardzo dziękuję bardzo informacje zaraz po informacjach Marcin Ilski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!