REKLAMA

"Rejwach to kolejny etap naszej muzycznej podróży" - zespół Kroke o płycie z muzyką do spektaklu "Rejwach"

Data emisji:
2019-09-25 14:40
Audycja:
Krakowskie Przedmieście
Prowadzący:
Czas trwania:
22:02 min.
Udostępnij:

Najpierw był spektakl "Rejwach" w Teatrze Żydowskim i zamówienie na muzykę od reżysera Andrzeja Krakowskiego, potem artyści z grupy Kroke zdecydowali muzykę z tego przedstawienia wydać w postaci albumu "Rejwach". Ja muzyka gra w spektaklu? Jak przygotowuje się dźwięki do teatralnej przestrzeni? Czy materiał z płyty "Rejwach" można zagrać na koncercie? O tym Łukaszowi Wojtusikowi opowiadają Jerzy Bawoł, Tomasz Kukurba i Tomasz Lato z grupy Kroke.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

po dźwiękach to będzie rozmowa o dźwiękach do spektaklu, który to dźwięki są już teraz na płycie zatytułowanej rejwach, a opublikowanej przez zespół będzie uznany Kroke Tomasz Kukurba Jerzy Bawoł Tomek lat są ze mną i państwa w studiu dzień dobry jak widać nowe, żeby pisać muzykę teraz trzeba okazuje się dużo czytać czytali wczoraj w Green Berga przed tym jak oczywiście robić muzykę, a potem koncept scenariusz krakowskiego jest to dla celów zaczęliśmy Rozwiń » scenariusz tak ma ukrywać scenariusz jest po prostu okrojoną jak wiem, że scenariusz tych opowiada Mikołaj chyba napisał 30 będą 30 kilka tak natomiast tutaj Andrzej krakowski zredukował Andrzej krakowski, który jest właśnie scenarzystą reżyserem tego spektaklu ów w teatrze żydowskim w Warszawie zredukował do 6 opowiadań plus dodał tam jeszcze chyba 2 postaci, które strzelały scalał co im, ale to było także Andrzej Nowak zadzwonił powiedział Słuchajcie paki, bo jest sprawa jest dziób do zagrania jak to dokładnie dokładnie tych słów użył bardzo się w związku z tym rząd dusz w planach siedzi nawet tak, pragnąc od sześćdziesiątego ósmego roku tak mamy jest jest w stanach Zjednoczonych no właśnie rejwach był jego, jakby pierwszą taką pracą już w Polsce to znaczy współpracował przy innych rzeczy przy takich dużych produkcjach filmowych Ogniemi mieczem przez Romanem Polańskim wiem, że wszystkich produkcjach, ale nie jestem pewien czy dokładnie tak było, że przy wszystkich każdym razie wiele to jest to profesor to jest też człowiek, który ma, której producentem człowiek, który ma mnóstwo rzeczy na swoim koncie mnóstwo rzeczy w swoim Rosję niesamowita postać w każdym razie nie wiemy czy ta czytanych to jest do końca prawdziwa do nas dotarło taka wersja, że Andrzej jak dostał propozycję, żeby właśnie wyreżyserować ten spektakl powiedział, że bardzo chętnie z tym, że bardzo, by prosił, żeby muzykę napisał zespół Kroke są bardzo ucieszyliśmy do nas taka wersja dotarła tak jeszcze dalej były bardzo znane już lat wiele można powiedzieć co dalej było, że jest robota, ale nie ma pieniędzy głowa, która należała do jak wygląda praca, jeżeli chodzi o tworzenie muzyki do spektaklu jest także bowiem są różne różne możliwości jak to wyglądało wasze waszym wypadku jeśli chodzi o waszą współpracę z krakowskim to był także wysłać, bo potrzebuje tak Minutka 41, a tutaj 401 i fajnie, żeby to było skoczna na torze było bardziej takiego ten placyk na jak choćby nie wyglądała przyszłość określi dokładnie tak było a czego się też bardzo cieszyliśmy, że możemy współpracować z takim wydarzeniu, ponieważ sami się, bo mogliśmy nauczyć wielu rzeczy, których jakby, o których trochę wiedzieliśmy, bo tam gdzieś wcześniej pisaliśmy coś do jakich spektakli ale, ale nie zmieni nie nie nie siedzimy w tym jak na co dzień była i to nas bardzo poszerzyło bowiem szczerze mamy w ogóle takie szczęście do reżyserów i scenarzystów, którzy przychodzą bardzo dobrze przygotowani wiedzą, czego chcą to nie jest na zasadzie takie, że mamy pełną dowolność możemy sobie robić co chcemy oczywiście tak czy inaczej potem też wprowadzamy pewne wolę swoje udoskonalenia i swoje pomysły i swojej wizji oczywiście ze znakiem zapytania tak może być natomiast mamy szczęście do takich reżyserów, którzy tak mówię przychodzą przygotowani oni po prostu, żeby mają przynajmniej klimatycznie dobrane utwory naszego repertuaru i zaznaczają no właśnie, że teraz posłuchać teraz w takim klimacie, gdyby coś może być coś nowego, ale w tym klimacie musi dokładnie musiał takie same odczucia być te same uczucia poruszać dany temat dana postać tutaj, którą trzeba opisać muzycznie tak to wygląda właśnie, bo chciał dotknąć 1 ważnego tematu na czym polega różnica czy jest jakaś różnica między pracą nad spektaklem przymus do spektaklu do projektu filmowego widzę dokument kabaret śmierci Andrzeja Celińskiego, do którego również przygotowaliście muzyka jest co rywal jest szczególny, bo tu występuje kilka postaci, które miały być jednostkowo opisane to znaczy my tak sobie myśleliśmy, że każda z tych postaci będzie miała swoją własną swój własny leitmotiv albo swój własny nawet utwór czasach właśnie teraz m. in. z tego powstała płyta było tak łatwo, ponieważ tych postaci było kilka już właściwie kilka utworów było gotowe i stąd utwory autor 1 autor zwana przez co sugeruje, że był dwukrotnie autoryzuje, ale moty w muzyczny jest niemal 2 odsłon atak na tego co tam było kilka wybraliście ciekawy, że te akurat, które najciekawsze do płytek, które nam się ładnie strzelały także tak to wyglądało przelewach przy kabarecie śmieci trzeba było myśleć bardziej całością myśleć mnie nie także, bo tam nie ma postaci, które występują, które mają załóżmy 5 minut spektaklu czytamy w 67 swoim spektaklu przez 7 minut muszą być opisywane swoją własną melodię przy kabarecie śmierci myślimy bardziej całościowo poza tym jest sobie zasadnicza różnica bardzo duża Otóż przy pracy nad filmem nad muzyką do filmu jak mieliśmy okazję to robić wcześniej właśnie jak powiedziałeś robimy coś pod obrazek dla, jakby mamy bardzo zasugerowano przez kogoś, kto zrobił obraz to nam jest bardzo pomocny w szukaniu drogi też na samych jeśli chodzi o muzykę stworzenie muzyki do spektaklu jest inaczej jest tekst, który to może nawet jest bardziej tajemnicy, ale nie mnie nie trudniejsze tylko bardziej tajemnicze bardziej, jakby tutaj musisz swoją intuicję zaprząc do całej pracy, bo jak może obrazek obrazek był tutaj tekst każdy inaczej rozumie każdy tutaj jest ca zaczyna być burza mózgów jest ważną postacią całej pracy jest Darek Grela, które jest inżynierem dźwięku i on nam przy każdej tego typu pracy pomaga bardzo technicznie również już nie mówiąc muzycznie oczywiście, ale technicznie spinają te wszystkie elementy, jeżeli chodzi o czasówki tak, by tak, by teren jest bardzo ciekawy w tym to jest to bardzo skraca pracę my mówimy o innej przestrzeni, bo to jest ciekawa rzecz, że przestrzeń teatralna zupełnie inną przestrzenią, gdzie współgra ze sobą tak wart kilka elementów artystycznych dnia i muzykę ważna, ale z tym elementem, który współtworzy nie może dominować jednocześnie właśnie nam może się nawet na płytę i efekt i efekt dopiero może zobaczyć na premierze, a nie jest łatwo ją przez Sejm reszta jest państwa różnica i ten element takiego mają coś nie myślę, że wszystko tutaj zależy też od tego jaki charakter posiada dane przedstawienie czy dany film także tutaj niezaprzeczalną prawdą jest to co kuku powiedział, że jak już mamy ten obrazek na to zupełnie inaczej reagujemy zupełnie inaczej się tworzyć czegoś takiego podejrzewam, że też inaczej się tworzyło, gdybyśmy już widzieli n p . w trakcie prób przedstawienie, ale nie mieliśmy takiej okazji myśmy musieli napisać muzykę dopiero potem odbywały się próby i premiera w związku z tym zmieni widzieli tak jak to będzie na scenie wygląda ono przychodzicie siadać w drugim rzędzie tam, gdzie są te karteczki goście goście specjalni i co jak wrażenia wiem, że będziecie mogli teraz tylko kadzić, ale jakieś uczucie czy jak może bowiem od granicznej w kwestii, bo my mieliśmy szczęście chcę uczestniczyć jeszcze w pokazie przedpremierowym w związku z tym, jakby też mieliśmy wpły w jeszcze na pewne korekty, żeby dokonać z naszej strony prawda tutaj już nie chodziło o to by już nie chodzimy do studia zwolnienie nie zrobiliśmy pewne rzeczy na nowo, ale mogliśmy zasugerować pewne korekty, gdzie ewentualnie to muzyka wyciągnąć trochę wyżej gdzie, gdzie wyciszyć, gdzie ją wpuścić, gdzie np. zaniechać takiego pokazu także jeszcze takie delikatne korekty mogliśmy wykonać także zasiedliśmy posłuchaliśmy ich było dla nas zupełnie też, jakby na coś coś coś nowego prawda, bo tonie tak jak przychodzi do do teatru na spektakl już gotowi opiera się w całości wszystko prawda jako coś nieznanego tutaj wiadomo było, że już wiedzieliśmy widzieć znaliśmy scenariusz znaliśmy te postaci wszystkie, a dopiero po raz pierwszy zobaczyliśmy jak to wygląda ze scenografią, ale wiesz ja też znam Hamleta czytałem parę razy, ale widziałem kilka takich inscenizacji, że w połowie spektaklu myślę sobie czy to na pewno jawie nie pomyliłem sal teatralnych nie wiem, jakby jest trochę takie wydają się duże zaufanie oddaje coś co jest wasze oczywiście pisane na zamówienia, a potem tak naprawdę nie do końca jesteście pewni tego co zobaczycie potem premier recenzje i t d. to jest różnica pomiędzy teatrem filmem, że to po prostu jak robić do filmu no to zostaje tu nie ma żadnej niespodzianki od 12 zloty ostateczna wersja winietowanie to dopiekła nie do pali się natomiast tutaj nigdy nie wiesz nie idziemy i po prostu to jest jeszcze aktor inaczej odegra tę postać nie znam się wydawało niektórzy aktorzy zrobili 11 wraz z tą co nam chodziło, a niektórzy byli kompletnie inni to jest tak okazała można je tak jak wiesz czytasz książkę i później ma jakieś swoje wizje pożaru oraz filmu jest ekranizacja na to jak jest konfrontacja tych tego twojego obrazu, który sobie zbudować z obrazem, który zbudował sobie na podstawie tekstu ktoś inny i tak właśnie w tym, że spektakle myśmy, robiąc muzykę studio do tekstów już mieliśmy pewne pewne światy skonstruowane tych tych postaci tak dalej, po czym konfrontacja następuje przy tej premierze czy przy tym oglądamy właśnie przed premierowym i to się jedno z drugim styka nie zawsze jest to to co co sobie wyobrażałem to fajny, bo Lubin spotkanie z nowym światem kogoś innego, kto miał inną wizję miast nie jest 1 z doktryną się Andrzej przyznał nie zdradzamy alkowy pozdrawiam serdecznie Drzewieckiego jest on powiedział zresztą przyjaźnił się z oboma i z Polańskim i z Wajdą Polańskim cały czas jest o przyjaźni i mówi że są, jakby 2 szkoły reżyserskie 1 TESKO Polańskiego droga do szkoły Wajdy i mówimy o teatrze im, że Polański będąc aktorem nakreśla postaci właściwie w 100 % wymaga i tak wymagało podobno od chodnika Orsona, które gdzieś tam w życiu telewizorem w tym momencie podobno, żeby zagrał dokładnie taka nie inaczej, mimo że przyjaźnili się to też byli kumple chyba są cały czas i MII jak Polański wymagał od początku on po prostu dokładnie nakreśla postaci chce tak ani inaczej nie może inaczej zagrać natomiast Wajda był takim reżyserem, który dawał dowolność po prostu określał co chciał, ale tak naprawdę aktor kreuje postać obniży to albo akceptuje, bo tak natomiast Wojda podobno to wszyscy aktorzy nawet wczoraj pani Anna Seniuk opowiadał jak pan z Wilka kręconego właśnie potwierdziło dokładnie to samo co powiedziałam, że krakowski uwagę, że on właśnie takim człowiekiem, który dawał dowolność puentując to chciałem powiedzieć te postaci przez to, że Andrzej daje dowolność Andrzej krakowski jest wesoło jest są w innych wymiarach tworzone i jest bardzo fajne, bo to tworzy inną w ogóle jeszcze jeszcze inną rzecz nie znam się wydawało no dobra kółku powiedział jedno bardzo ważne rzeczy związaną z takim polu wiązaniem nawiązaniem do literatury i literatury lubię, więc pójdzie tym roku nadal jeśli pozwolicie, bo to jest trochę tak jak autor bądź autorka pisarz lub pisarka ma pisze zbiór opowiadań to wszyscy na mieście mówią, że nie było materiału na powieść na to wydał to w szafie zalegało w wy dajecie muzykę ze spektaklu niektórzy godzinę tak wydają muzykę ze spektaklu, bo nie mają jeszcze materiału na nowy album, dlaczego zdecydowaliście się opublikować muzykę ze spektaklu, bo umówmy się, że to może być przedsięwzięcie przepraszam bowiem krytycznie niszowe w latach tutaj jakby zdajemy sobie z tego sprawę, że to tak może być absolutnie tutaj nie podchodzimy do tego jak do naszej regularnej płyty autorskiej wiemy o tym, że jest to muzyka do spektaklu wydajemy się, że powinniśmy jak takie rzeczy też pokazywać z kilku względów chociażby z tego względu, że tym się też zajmujemy też pisane właśnie muzykę do filmu czy czy do spektakli w związku z tym jakiś ślad powinien zostać prawda, bo po tym co co zrobiliśmy, gdyby to była muzyka taka, że użyte zostało 1015 minut prawda spektaklu i w kółko Macieju to samo prawda 2 tematy tylko wyłącznie tutaj akurat też jest troszeczkę tematyczna motyw dzika prawda tej płyty, niemniej jednak te tematy, które się nawet powtarzają są w tak różnych opracowaniach i w tak różnych aranżacjach, a jest ich poza tym w ogóle tak dużo tak jak wcześniej powiedział tych postaci tam było kilka, które musieliśmy opisać muzycznie, że tego materiału jest tak duża w tym spektaklu użyto użyte, że wydaje nam się że, że spokojnie właśnie można było tego wydać płytę i tak też stało poza tym co rodzi wiedzieć kolego, więc taka historia no od początku Rejowca marzy o naszych, jakby zmagań z materią muzyczną w tym zespole było niekłamane jest dzisiaj niekłamana chęć wielka chęć dorobienia właśnie coś pod obraz czy pani jakieś sprawy teatralne i t d . to było nasze marzenie, jakby ocieramy się o to co jakiś czas sprawdza, robiąc do tego do tamtego różnych rzeczy jednak robimy do obrazków co do teatru czy ktoś bierze muzykę do baletu coś takiego bardzo bardzo jest to nam bliskie i w tym momencie jest to, że bardzo naturalna absolutnie, że jeżeli napisaliśmy muzykę do spektaklu to to nie jest tak, że napisaliśmy tam dziś to jednak nie to bardzo ważna ważny moment naszej drodze muzycznej w poszukiwaniu, bo to, bo nasza droga jest poszukiwaniem cały czas to jest 1 z tak bardzo ważnym dlatego bardzo też dążyliśmy do tego, żeby była ta płyta nie osadzie wieś, a bardzo wyraźne bo, bo i tak nie bardzo bardzo bardzo wierzę jest nas, że ta płyta i muzyka do spektaklu właściwie 90 % z muzyką oryginalną napisaną do tego spektaklu, gdybyśmy wieś uczyli wzięli kolejny czas albo kolejnej już hrabinę za kolejne nie wiem nic, ale znane rzeczy znane rzeczy to pewnie byśmy tego publikowali nawet jakby to była nowa wersja robimy sobie pomyśli poco niejasna odgrzewane kotlety natomiast tutaj jest to muzyka jak powiedziałem praktycznie w całości wielkiego żądany akt jest nr Darka Greli ona jest w całości na nowo napisana do tego spektaklu wieś nie chce się porównywać nas porównywać do jakich wielkich, ale parę takich muzyki filmowej, które zostały napisane tylko do filmu czy do spektaklu zaistniało w głowie w sercach wielu ludzi w naszych też także pomyśleliśmy sobie Kurka no, jeżeli to jest takie inne to dlaczego dla Europy ogół, bo zatem, dlaczego tego słuchać byłam jeszcze 1 taki wyznacznik tego jak słuchałem waszej płyty czy dobra powiedzmy wprost dla mnie jesteście znakomitymi muzykami i znakomitą grupą, ale wasza siła tkwi w tym co jest na żywo to znaczy jak widzę wasze koncerty czasami się po raz się w życiu zdarzyło to jest w tym ten element dodany to znaczy coś, czego nie da się zmieścić w nim na płycie podczas tego, czego nie ma i myślałem sobie o tym czy da się zrobić zrywach koncert i doszedł do wniosku, że się dawno moralność my też doszli do wniosku, że uchwała będzie dało, ponieważ mamy taką ideę, żeby zrobić koncert na, zanim popsuje to właśnie muzyka, której fachu i muzyka zagości kabaret śmierci, jakby jest tematycznie są w Bytowie suity z przerwą o nagłym tą nazwą i myślimy, że to się może uda, bo pamiętamy reakcje ludzi jak robiliśmy kiedyś coś takiego w Niemczech pamiętam reakcje ludzi po tej właśnie drugi suficie jak zagraliśmy bądź 40 minut to było takie dosyć, więc pytanie co będzie czy ludzie wytrzymają tak dalej okazuje się że, że ludzie postu szalej to wprawdzie wymaga dużego skupienia tak, aby widz ale, ale myślę, że jeżeli jest przygotowany wie na co idzie wie na co idzie to by tego się spodziewać, że będą to niesamowite ja myślę, że dzisiaj ludzie przy tym natłoku tych krótkich informacji krótkich takich Niewiem jak dotąd pewni, jakie macie określenia w radiu NATO, ale takich linków takie rzeczy, które po prostu szybki SMS-y szybkie zdjęcie ktoś musi odreagować Pfizer schizofrenię ludzie muszą mnie nie ludzie nie muszą, ale ludzie pragną czegoś takiego jak jak wytchnienia, jeżeli idą na koncert to to chcą dobra no teraz będzie inny świat i my chcemy troszeczkę ten inny świat pokazać taki, że przez 40 minut nie będzie przerw nie będzie szybkich krótkich łatwej sytuacji, które musi, ale może się rozluźnić otworzyć i 2, bo nas za myśli, bo kupić tak dalej w każdym tutaj tak dlatego też biegły, by tytułu takiego koncertu który, który już, że myślę, że za 2 miesiące nastąpi jako pierwszy będzie Kroke nasza muzyka filmowa teatralna, żeby jak też od razu zasugerować, że nie będzie taki normalny normalny miast koncert tylko zupełnie inna muzyka faktycznie tutaj będziemy się rządzić lub zupełnie innymi prawami na scenie, ale jak jedno w my też jesteśmy zlepkiem różnorodności tak samo tutaj będziemy starać być wszechstronnymi i pokazać, jakby to co lubimy to co kochamy też jakby, czyli zespół Kroke od zupełnie innej strony dobra to jeszcze jedno pytanie techniczne jako muzyk musi o to dopytać moim ulubionym kawałkiem jest ostatni rejwach, czyli rejwach nadzieja nie wiem dlaczego, ale tych permutacji tematu głównego jest na tej płycie w sumie 14 utworów jest kilka jako procent taką fermentacji motywu muzycznego, żeby nasta w stanowiła też osobną historię czy także nam się do połowy w trakcie prób improwizacji jak też dobrze by mieć wglądu zdradził tylko tego tajemnica, że akurat ten rejwach nadzieja to jest utwór, który jest, jakby dorobione dla potrzeb płyty moje oko teraz pełnia już wyraz gola, który rozwija się to jest utwór, który faktycznie bazą do tego utworu jest ten sam temat główny temat, który przebija w całym spektaklu, ale w spektaklu, jakby go takim ten temat zaczyna w tym opracowaniu nie zaistniał myśmy zrobili właśnie specjalnie, jakby dla potrzeb płyty i zrobiliśmy coś takiego właśnie jest w takt, nazywając muzę, że jest jakaś nadzieja w tej całej tematyce Agory z taką bardzo zgrabną rentowni z kopyta niespodziewanie byłem też muzyczne obraca studio szczególnie z Darkiem rolą jest bardzo wesoła i niespodziewana nazwał ten moment momentami i bardzo dobrze, bo mamy to szczęście w sumie od lat nie nikt nam wiernie sugeruje żadna firma nad nami wisi, że to ma być tak tak źle, a to co ważniejsze to musi być podludzi to musi być bardziej chwytliwe nie dlatego właśnie robimy sobie koncert muzyki filmowej teatralnej, bo mamy wolność no tak też taki kawałek duchy przeszłości, które jest taki podział bardzo minimalistyczne, a dość długi zarazem nowe komercyjne na poziomie tak tak ważne, gdzie sąd wobec euro ale, mijając co było to było, do której postaci ducha przeszłości nie jest to często było poza postacią, bo postacie są opisywane jako postać Klementyna, jeżeli mamy autora mamy Klementyny mamy kulawego prawdę kulawy też zapisanych do mówienia rzeczy naraz sobie przypomniałem, że 1 ze spektaklu dobrze to co dalej poza tym, że spektakl cały czas na afiszu teatru żydowskiego i można go po prostu przyjść zobaczyć, a potem posłuchać waszej muzyki na płycie rejwach, a potem szukać, gdzie będziecie jak rozumiem przez 1 taki koncert będzie swoje suity teatralna filmowa prezentowali w formie koncertowej poza tym co się szykuje panowie no już szykuje teraz, bo jak prowadzimy 2 rzeczy już wiesz państwo jeszcze nie prowadzimy 2 rzeczy równolegle tak naprawdę kilka kilo to prowadzimy równolegle, a jednostki, które bardzo gorąco to jest teraz trasa koncertowa z urną warto ci pracę po Polsce występować z nią to jest promocja płyty ser natomiast potem cały czas jak najbardziej dalej w uciekamy troszeczkę do Budapesztu grający kilka koncertów tutaj w Polsce, ale w Budapeszcie gramy na rytm festiwal byli w miejscu dosłownie kilka dni temu w Budapeszcie mieliśmy próby ze wspaniałymi węgierskimi muzykami Micha Eli, bo Belli i hali dresy powiązane to w ogóle znanego meta dobre było chwilę nie ma familię ale lepiej słychać dobrze Szanowni bez tymczasem rejwach już w dobrych sklepach muzycznych już w internecie możecie państwo posłuchać tak jak powiedziałem można też wybrać posłuchać muzyki jako elementu spektaklu przygotowanego przez oddział krakowskiego na deskach teatru żydowskiego w Warszawie w związku z tym, że prowadzicie kilka projektów naraz to mamy takie nieodparte wrażenie, że już niedługo zobaczymy się państwo tylko pośrednicy znowu wielkie dzięki to próba Jerzy Bawoł Tomasz lato wielkie dzięki bardzo dzięki pozdrawiam dzięki radiu TOK FM teraz najwyższa pora na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KRAKOWSKIE PRZEDMIEŚCIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA