REKLAMA

Darmowa kawa ważna dla pracowników! Rotkiel: Patrzymy pozytywnie na firmę, która stara się, żeby było miło

Raport specjalny o kawie
Data emisji:
2019-09-24 15:20
Czas trwania:
08:46 min.
Udostępnij:

Ogromne nakłady finansowe i spektakularne akcje, nie muszą być tak skuteczne w motywowaniu pracowników, jak proste, codzienne ułatwienia - możliwość zjedzenia posiłku, przerwa na kawę, miejsce odpoczynku. Rozwiń »
O niedocenianym wpływie przerwy na kawę na pracowników Jakub Baliński rozmawia z psycholog, terapeutką rodzinną oraz trenerką rozwoju osobistego i zawodowego Marią Rotkiel.

Partnerem podcastu jest Nespresso Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest bez prezesa Jakub Biliński dzień dobry rozmawiamy sobie o raporcie kawa jako element życia zawodowego pracowników małych średnich dużych firm dla Nespresso ze mną jest pani Maria Rotkiel psycholog terapeuta rodzinny trenerka rozwoju osobistego zawodowego dzień dobry dzień dobry witam państwa właśnie w tym badaniu jest 1 wniosek, który w, którym mnie osobiście bardzo zaskoczył, bo i dla większości pracowników taka możliwość napicia się w miejscu Rozwiń » pracy darmowej i dobrej jakości kawy jest wymieniana jako 1 z tych najważniejszych korzyści pozapłacowych także tych benefitów jak właśnie karnet na siłownię czy jakaś opieka zdrowotna czy faktycznie dla nas już ta kawa może wpływać na to, że wybierzemy tego pracodawcy ani tego pracodawcy, ale zaskakuje to pana, że to ważne dla ludzi trochę zaskakuje trochę nie różne doświadczenia na tym polu jednych firmach była kawa dostępna w innych nie była i przyznam osobiście tych, których była ciut lepiej wspomina no właśnie o to chodzi my wspominamy czy oceniamy sytuację osoby kontekst pozytywnie, jeżeli mamy poczucie, że jesteśmy dla kogoś ważni ważni, że ktoś nas, bo uznaje jako osoby, które ma swoje potrzeby szanuje stara się w miarę możliwości te potrzeby zaspokoić i zwracamy uwagę na wydawałoby się rzeczy dość drobne takie, które są pewnym odruchem gestem to jest tak jak drodzy państwo w relacjach międzyludzkich jak to się do nas uśmiecha mówi dzień dobry albo jak niesiemy ciężką torbę z zakupami mi pytać czy mogę pani pomóc inaczej tę osobę oceniamy nie musimy się z nią zgadzać musimy kochać, ale takie przejawy zadbania o nas za roszczenia się takiego zadbania o nasz komfort niezwykle dla nas istotna, więc to środowisko pracy, które stara się, by zadbać o taki podstawowy komfort, żeby było miło mamy poczucie, że robi się coś dla nas takiego nie stricte związanego z naszą pracą, ale coś takiego co ma sprawić, że jest nam milej sympatyczni wygodniej to ma ogromne znaczenie ludzie się bardziej angażują relacje bardziej angażują swoje aktywności zadania, jeżeli ta druga strona robi coś co jest takim zaspokojeniem jakiś potrzeby czy jakimś gestem takiego zadbania i to nie są żadne techniki manipulacji, by się wydawało tylko prosta taka wymiana ludzkiej energii, jeżeli ktoś jest życzliwy i robi coś dla mnie jest takim niezobowiązujące to gestem, który wg mnie jest po prostu przejawem albo sympatii albo troski to ja jestem skłonna bardziej te relacje się za angażować jestem skłonna być bardziej efektywna w tym działaniu i też większą życzliwością podchodzę do tej osoby czy do tej instytucji i faktycznie bardzo wiele badań pokazuje, że takie zadbanie o komfort o podstawowe potrzeby, żeby ktoś mógł coś zjeść, żeby ktoś mógł się dobrej kawy napić, żeby ktoś mógł odpocząć i taka próba stworzenia komfortowych warunków jest bardzo przez pracowników doceniana to nas motywuje to nas uspokaja to nam daje poczucie bezpieczeństwa, ale wydaje mi się, że też takie oddziaływanie na prostym poziomie czuje się przez kogoś zauważona czuje się przez kogoś szanowana i wiem, że jestem jakoś ważna dla tej osoby dla tej instytucji dlatego to ogromne znaczenie i bardzo często rozmawiając z pracodawcami mówi o tym, że to nie jakieś wielkie nakłady finansowe niż spektakularne akcje raz na jakiś czas to zadbanie o taki codzienny komfort ludzi, którzy przychodzą do pracy i takie starania, żeby ta praca była dla nich przyjemniejsza i łatwiejsza, żeby było ładnie miło kolorowo estetycznie wygodnie, żeby się wygodnie siedziało, żeby się wygodnie pracowało ludzie naprawdę pod potrafią pięknie się odwdzięczyć po prostu zaangażowaniem czy taki taką lojalnością, która sprawia, że po wielu latach mówimy ja miło wspominam i czasami nie wchodzimy w szczegółach na coś nie pasowało to taka ludzka lojalność, którą możemy zyskać po prostu bycie uważnym na potrzeby drugiego człowieka warto przerwana kawy ma też takie 2 strony medalu, bo na w urzędach przerwana każe się kojarzy jednoznacznie negatywnie, bo nic nie można załatwić tę panią zapytać, gdzie znaleźć taki złoty środek, gdzie będzie ta przerwa na kawę właśnie pozytywna, a w, którym miejscu już ci pracownicy się z de motywuje tak naprawdę głównie będą przychodzić do tej pracy pić kawy są, jeżeli pracownik jest motywowany, jeżeli szuka wymówek i znajdzie 1000 pretekstów, żeby nie pracować to naprawdę ani kawa ani nic innego nie jest mu potrzebne to jest w ogóle inny problem ten problem przemęczenia wypalenia braku satysfakcji braku zaangażowania swoją pracę i tak naprawdę najczęstszym pretekstem to wcale nie jest kawa tylko to jest albo przerwa na papierosa albo przerwa na jakiej załatwianie spraw, które bynajmniej nie są związane z kwestiami zawodowymi, jeżeli ktoś nie jest zdemontowane no to faktycznie będzie tu prace się angażował, ale urzędów absolutnie będę broniła, bo musimy pamiętać jak ma tam idziemy na paręnaście minut na pół godziny to chcemy czuć się najważniejsi i dobrze obsłużeni w ogóle tak z usługami mamy, chociaż urzędy to nie usługi chciałam tylko zwrócić uwagę, ale pamiętajmy, że mamy żywego człowieka, który ma potrzeba fizjologiczna, więc okienko może być zamknięta, które musi na chwilkę wstać rozprostować plecy zrobić kilka kroków, które chce się napić kawy i pamiętajmy o tym, że, jeżeli ta osoba nie będzie o takie przerwy dbała to nas nie obsłuży należycie znaczy będzie rozdrażniony przemęczona ja jestem przekonana że, gdyby osoby, które się czują przemęczone takie rozdrażniony swoją pracę czy, które mają trudność wykonywaniu tej pracy właśnie bardziej od przerwy zadbały toby się tak nie czuły i my w kontakcie z nimi byśmy takich negatywnych odczuć nie mieli pani doktor to jeszcze takie rzeczy do pracodawca powinien powinien nie złościć się na tych pracowników, że chodzą pić kawę tylko tak naprawdę próbować wykorzystać do swoich celów tak, żeby tych pracowników zwiększyć efektywność tą przerwą, aby nawet powiedziała inaczej, jeżeli pracodawca mówimy ogólnie o różnych instytucjach społecznościach zawodowych, jeżeli pracodawca menadżer osoba jakoś nadzorująca prace chce, żeby jego zespół był efektywny wydajny, żeby współpracował, żeby się nawzajem wspierał, żeby te efekty były jak najlepsze to powinien zadbać i konkretnie zaplanować i stworzyć takie warunki do tego, żeby co 1 , 5 godziny co 2 godziny zespół mógł odpocząć mówimy o krótkich przerwach odpoczynku tak, żeby ta praca była efektywna, jeżeli pracodawca to nie dbacie nie stwarza ku temu warunków nie mobilizuje nie wspiera do robienia tych przerw będzie miał zespół, który się bardzo szybko wypali, który bardzo szybko przestanie być efektywne mało kreatywne mało decyzyjne i przede wszystkim zespół, który może skonfliktować tak, bo to jest takie taki efekt domina jesteśmy zmęczeni rozdrażnieni zestresowani jesteśmy gorzej nastawieni do innych mniej życzliwi i drzwi nie potrafimy się komunikować nie potrafimy współpracować drobne sytuacje są pretekstem do konfliktu tak naprawdę bardzo często zespole zaczyna się źle dziać, a potem firmie no bo przecież firma to zespół, a przyczyna, jeżeli popatrzymy na genezę sytuacji wydaje się bardzo prozaiczna ludzie nie zadbali o komfort codziennej pracy swoją wydajność, czyli taką efektywność bardzo często nie zadbali o takie komfortowe warunki, których podstawową kwestią to jest właśnie umiejętność robienia sobie przyjemnych relaksujących potrafię po maga ją zabrać myśli przerw pani doktor dziękuję bardzo ze mną była pani dr Maria Rotkiel dziękuję bardzo dziękuję jako Baliński to usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT SPECJALNY O KAWIE

Więcej podcastów tej audycji

kawa

POPULARNE

kawa
PARTNER SERWISU kawa

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA